Jump to content

Vomskutt elg/hjort kastes tvert


202 outback

Recommended Posts

jeg kan i dag lese på nettavisen at vomskutte elger blir kasserte på et mottak i Namdalen. Hva gjør kammeret sine brukere om uhellet skulle være ute, jeg har oppleved at selv med bogtreff kan spiserøret være traspet og vominnhold har sevet ut, vi skyller da med store mengder reint vann, dette var ikke bra i følge repotasjen.

Link to comment
Share on other sites

jeg kan i dag lese på nettavisen at vomskutte elger blir kasserte på et mottak i Namdalen. Hva gjør kammeret sine brukere om uhellet skulle være ute, jeg har oppleved at selv med bogtreff kan spiserøret være traspet og vominnhold har sevet ut, vi skyller da med store mengder reint vann, dette var ikke bra i følge repotasjen.

 

Har vært borti det samme, en liten skral kalv som ble skutt førstedagen av jakta hos oss, oppfølgningsskudd som kom litt skrått. Vi rengjorde slaktet så godt vi kunne, men fikk klasse C hos viltmottaket, dvs i praksis kassering og de kan ikke skjære ned elgen. Da er det godt en har private kjøttskjærere rundt om på bygdene. (Og dermed har Mattilsynets rigide regelverkt skapt nytt liv for svart næring.)

 

Alternativet vårt var forøvrig å skjære ned elgen sjøl. I verste fall kan en ta av lår, bøger, ytrefilet, nakke, samt kjøttet som er utenpå ribbene. Slagsider, indrefileter og muskler mellom ribbeina går tapt. Dvs ikke så enormt mange kilo.

 

Men jeg har også inntrykk av at det har kommet en rimelig hard innskjerping av regelverket for godkjenning av viltslakt også sørover i Trøndelag.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg har brukt denne metoden på både hjort og rådyr der uhellet har vært ute.

I verste fall kan en ta av lår, bøger, ytrefilet, nakke, samt kjøttet som er utenpå ribbene. Slagsider, indrefileter og muskler mellom ribbeina går tapt. Dvs ikke så enormt mange kilo.

Sjølv om eg er stolt Sunnmøring så vil eg heller kassere det som har vore i kontakt med gørr, enn å risikere å skjemme ut ett helt slakt......

Link to comment
Share on other sites

Vi kastar ikkje dyr som er vomskotne.

 

Sjølv passar eg på å vomme ut med ein gong dersom eg fryktar at skotet har vore innom vomma. Då ventar eg ikkje til drevet er ferdig etc.

Gjere reint med torvmose og blod so godt som mogeleg i skogen, og ved hjelp av papir når ein kjem heim og flår. Brukar aldri vatn. Men skjærer gjerne vekk litt ekstra kjøt rundt skotstad etc.

 

Har aldri opplevd at slakt har blitt øydelagt av dette. Men har forståelse for at reglane er strengare for kjøt som skal omsetjast.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg nylig var var med på opplæringsjakt (med skolen) ble det felt en liten okse, og da vi vommet den it lakk det litt av vomma, sansynligvis knivspiss som hadde vert borti, ikke vomskudd. vi fikk beskjed av de ansvarlige om å skylle med vann fra myra, begrunnet med at de hadde fått besked fra slakteren om at det var bedre å skylle med litt dårlig vann med en gang enn å vente.

Link to comment
Share on other sites

Ja dette har jeg også hatt tilfelle av og faktisk fått tips av veterinær at en skjærer bort alt rundt skuddhullet og så spyle med kaldt vann . Når dyret skal parteres tar man vekk alt som har kommet mellom hinner og slik men ellers er jo slaktet helt i orden det !. De fleste jegere her ordner jo med slaktet sitt selv og man deler jo opp det som ikke har skade og kjøttet er helt ok.

Men som du sier så tar ikke alle slakterier slike slakt men jeg vet om flere som gjør det også men man får redusert pris.

Link to comment
Share on other sites

Vi kaster aldri dyr som er vomskutte, de blir spylt med vann og hengt til mørning. Det skal sies at vi følger med disse slaktene ekstra nøye, men har god erfaring med og gjøre det på denne måten. Vi har slaktet over 60 elg de siste 10 årene, den eneste gangen vi fikk tendens til dårlig kjøtt var da vi kom på den lure ideen å slepe elgen i sjøen, da ble det umulig å få tørkehinne på slaktet :oops:

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Bruker normalt så lite vann som råd er på slakt. Men dersom det er gått eit skudd i vomba, eller spiserøret er avskutt, så pleier eg bruke så mykje vann som eg trenger, for og få det skikkelig reint. Men eg passer på og sette ei vifte mot dyret, slik att det tørker, samt eg følger med under modning, i tilfelle der er vombinnhald igjen i dyret som surner.

Link to comment
Share on other sites

Har lyst å tilføye en ting som jeg glemte i farta.

Viltblod skal være bakteriehemmende, derfor brukes det til rengjøring ved vomskudd.

 

Har ingen dokumentasjon på dette, men jeg har brukt denne metoden i tilfeller ved vomskudd,

og det har gått bra alltid, men en må være veldig nøye og det tar tid.

Link to comment
Share on other sites

Regner med du mener 60 elger totalt og ikke vomskutte :) vi har brukt samme metode med en del hjorter og de har ikke blitt ødelagte :D

 

Mener selvfølgelig 60 totalt, men det har vel blitt en åtte ti stykker hvor vomma er blitt er blitt skadd av kulesplinter eller at vinkelen på dyret er blitt noe feil. Har og forekommet at kula har gått i vomma ved skudd rett forfra. :)

Link to comment
Share on other sites

Vann inni bukhulen er ikke farlig. Vann på resten av slaktet derimot er fy fy. Derfor bør det, hvis det ikke er tilstrekkelig med blod å skylles med, kun brukes vann i skogen, før dyret er flådd. I setesdal hvor jeg jakter rein er det helt normalt å senke dyr i vann (selvsagt med pelsen på) for lagring i fjellet, dersom enn har skutt flere dyr eller skutt sent på dagen. Dette har jeg gjort selv og kan gå god for resultatet. I kalde fjellvann kan skrotten ligge opptil ei uke.

Link to comment
Share on other sites

:shock::shock::shock:

Kan da vel for pokker ikke til å KASTE 300kg med kjøtt, bare for at det uheldigvis har kommet litt vominnhold på avveie!! :roll:

 

HYSTERI!!!! :?

 

De som mener det, har mye å lære om jakt ennå.Man vil selvfølgelig prøve å unngå slike treff, men det skjer nå og da uansett.

ER det gørr så vask ut med kaldt vann. Av to onder så er vann det å foretrekke. Man må ganske enkelt renske litt med kniven også, selvfølgelig. Det hjelper å sette på ei vifte som blåser på kjøttet etterpå. Da tørker det så fint atte. Att man må følge med dette slaktet er en sannhet. Det kan fort danne seg mugg der det er/var vom.

 

Hvis noen skal kaste slik elg, så si ifra. Skal eta'n jeg! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har lyst å tilføye en ting som jeg glemte i farta.

Viltblod skal være bakteriehemmende, derfor brukes det til rengjøring ved vomskudd.

 

Ser for meg at problemet som regel vil være at det blodet du har tilgjengelig fra elgen allerede er iblanda vomfyll. Stort sett vil det jo være høl i mellomgolvet på de fleste vomskutte elg. Hvis det ikke er det, vil det selvsagt være mulig å ta ut av elgen uten å åpne mellomgolvet, rense ut det verste i bukhulen, for så å åpne mellomgolvet, ta ut lunger/hjerte, og bruke resterende blod til å fli med. Men jeg ser for meg at dette raskt blir klabb og babb, blod iblanda vomfyll som kleber seg alle steder inni bukhulen, renner tilbake inn i brystet og klasser til der... Hmmm.

 

Vi rensker så godt vi kan i skogen og gnir rent slaktet med jurkluter. Dvs de grovmaskede klutene en får kjøpt i 20-pack på FK. Kaster klutene etterhvert. Skjærer bort alt av fett, ister, mellomgolv, hinner som er mulig å fjerne inne i elgen etter slakting, gjerne etter å ha latt den tørke en times tid. Hvis det er riktig ille bruker vi kaldt vann fra springen.

 

Kanskje blir resultatet bedre om vannverket har klora drikkevannet?!? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mange gode poeng her, som at blod og vominnhold kan allerede være blandet, samt at en hjort/elg blir jo rett som det er slept over en elv, transpotert over et vann for den saks skyld etter den er utvommet.

 

Dette går jo stort sett bra så litt vann er vell ikke så farlig så lenge det er i bukhulen :P eller.....

Link to comment
Share on other sites

:shock::shock::shock:

Kan da vel for pokker ikke til å KASTE 300kg med kjøtt, bare for at det uheldigvis har kommet litt vominnhold på avveie!! :roll:

 

HYSTERI!!!! :?

 

De som mener det, har mye å lære om jakt ennå.Man vil selvfølgelig prøve å unngå slike treff, men det skjer nå og da uansett.

ER det gørr så vask ut med kaldt vann. Av to onder så er vann det å foretrekke. Man må ganske enkelt renske litt med kniven også, selvfølgelig. Det hjelper å sette på ei vifte som blåser på kjøttet etterpå. Da tørker det så fint atte. Att man må følge med dette slaktet er en sannhet. Det kan fort danne seg mugg der det er/var vom.

 

Hvis noen skal kaste slik elg, så si ifra. Skal eta'n jeg! :wink:

 

Godt skrevet buster. Er veldig enig i det du skriver her.............blir fort overdarmatisert dette.

Er uhellet ute, det har jo skjedd i vårt lag også, så bruker vi vann/blod og papir og følger med på slaktet. I tillegg til skjære bort litt som ser "grisete" ut. Har aldri vært noe problem de gangene det skjedd i vårt lag!

Link to comment
Share on other sites

Eg spurte mattilsynet om dette ein for noen uker siden og da fikk vi besjed om at de var bedre og spyle med rennende vann eller at bakteriene blei tørket rund med blod eller pappir. dette var ein hjortekalv som var på kjørt av bil som skulle leveres inn til matilsynet til sjekk og den var fin som gull. blei deretter levert til ein kjøttbutikk.

Link to comment
Share on other sites

Eg spurte mattilsynet om dette ein for noen uker siden og da fikk vi besjed om at de var bedre og spyle med rennende vann eller at bakteriene blei tørket rund med blod eller pappir. dette var ein hjortekalv som var på kjørt av bil som skulle leveres inn til matilsynet til sjekk og den var fin som gull.

 

Jeg fikk samme svaret. De sa også at vi bruker alt for lite vann ved slakting!

Link to comment
Share on other sites

Tull å tøys det der med å kaste dyra. Eg forstår det i et godkjent slakteri, at dei kan gjere dette, men aldri i ein privat situasjon. Greitt nok at vominnholdet ikkje er akkurat det du vil ha ut i dyret, men så lenge ein bruker blodet som er i buken og mose/gress, til å tørke det vekk med, så går dette fint. Blodet har eg høyrd er desinfiserende, eller har ein tilsvarende desinfisernde effekt. Så lenge ikkje dyret har gått lenge med dette, før det stupa, og ikkje lagt i fleire timer etter skuddet er falt, før det blir funne, så er dette berre tull.

Det med vannet, er også sprøyt å ikkje bruke. Det er stort sett å finne første elv/bekk og skylle heile dyret innvendig med, så går dette veldig greitt.

Eg har brukt vatn til å skylle dyret innvendig med, etter slakting, og også til å svampe vekk blod og hår med utvendig.

Så lenge dyret heng på ein plass med god luftsirkulasjon, så danner det seg uansett ei fin hinne, i løpet av første døgnet.

Og då er dyret redda. Lukter det dårlig i buken på dyret dagen derpå, så er det å partere det og kaste det fortest mulig i fryseren.

 

Men i et godkjent slakteri, der maten skal selges vidare, forstår eg at dette blir gjort, av hensyn til eventuelle ettervirkninger.

Link to comment
Share on other sites

Dette går jo stort sett bra så litt vann er vell ikke så farlig så lenge det er i bukhulen :P eller.....

 

Brukar eg vatn så er det mykje vatn! Da er eg sikker på at det eg vil ha vekk vert vaska av. Med litt vatn så risikerer ein at ikkje alt vert vekkvaska.

Link to comment
Share on other sites

Beagle skreiv :

Brukar eg vatn så er det mykje vatn! Da er eg sikker på at det eg vil ha vekk vert vaska av. Med litt vatn så risikerer ein at ikkje alt vert vekkvaska.

 

Heilt einig. Så lenge ikkje det vatnet du bruker er reint, og ikkje gjer deg diare eller oppkast, så kan du trygt bruke det og også i mengdevis. Har du først brukt vatn, så auker ikkje bakterie innholdet i vatnet, med å bruker mengder av det. Den hinna som er igjen med vatn i på dyret, er akkurat like mykje bakterier i, om du har brukt 5 eller 20 liter eller 100 liter. Sjansen er heller større for at du har mindre andre ting på dyret med å bruke 100 liter vann, enn 5 liter....

Link to comment
Share on other sites

På bukken jeg skjøt i helgen var kula såvidt borti spiserøret og dermed ble det noe gruff inni dyret (sprengt inn i bogen bl.a). Dyret ble hengt opp og spylt med reint vann inni og deretter brukte jeg kniven godt rundt sårkanter mm. Deretter ble dyret tørka godt innvendig før vifta ble satt på. Slaktet ser helt fint ut og jeg har ingen problemer med å spise dette kjøttet. Det er måte på hysteri folkens!

 

Det er helt greit å gjøre det på denne måten; men det er forskjell på offentlig slakteri og når man gjør ting til privat forbruk. Førstnevnte har strenge hygieneregler å forholde seg til og det må de jo selvsagt ha (husker dere skandalen med forurensa kjøtt i fjor/året før der haugevis av unger ble sjuke? Det var dårlig slaktehygiene med tarmbakterier som forurensa kjøttet). Vi som slakter til privat bruk har ikke så strenge krav på oss men selvsagt skal man tilstrebe å være så hygieniske som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Fikk et tips om å vaske med eddik vann om uhellet er ute. Gjør all vasking før dyret blir flådd så ungår man bakterier på mesteparten av kjøttet. Viktig å skjære vekk alt man finner av vomrester i skuddsår.

 

Har brukt eddik vann et par ganger når uhellet har vært ute med suksess. En benytter seg av en ren klut og konsentrert 35% eddik og tørker rent der det er behov for en skikkelig rengjøring. Kan garantere at når dyret er ferdig mørnet er det ikke noe eddik lukt av slaktet. Eddik er som de fleste vet bakterie hemmende! Her er det snakk om å berge kjøttet og rent vann er ikke heldig å bruke pga ekstra god grobunn for bakterier..

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har blitt syke av å ha spist vommskutt elg?

He he, blir enda bedre om en blander innfeita med også... :)

Det som kan være problem her er hvis en skal lage spekemat :oops:

Men med koking og steiking er det små sjangser for at en blir dårlig...

Link to comment
Share on other sites

Man lærer jo på jegerprøvekurset at man ikke skal bruke vann på slaktet.

Etter å ha slept diverse hjort med tau opp og ned lier og over elver og myrer i ekte vestlandsvær så har jeg sluttet å bekymre meg om å få vann på slaktet... :wink:

 

(Desto viktigere er det selvsagt hvordan man tar vare på slaktet når man får det inn på låven.)

Link to comment
Share on other sites

Vomskudd vil alltid forekomme så lenge en jakter.

Å hive alt kjøtte hørest helt "tullete" ut.

 

Har lært meg to triks iforhold til rengjøring av dyret ved vomskudd.

 

Det enen er å rengjør så godt en kan ved bruk av kaldt vann, og så vaske området/innsiden av dyret med klut,kaldt vann med en høy dose eddikkonsentrat. Dette er (som tidligere nevnt) bakterie hemmende, og vil ta knekken p det meste.

 

Et annet tips er å vaske med saltvann (grovsalt i en bøtte/spann med vann) i stedenfor eddik. Dette tar også knekken på det meste av bakterier.

 

Selv bruker jeg BEGGE deler. Først vask med vann med eddikkkonsentrat, så en fin vask med saltvann.

Er kansje litt overforsiktig.

 

I år hadde vi et vomskudd av en spissbukk, inn i bogen og ut via vomen..

Da brukte vi denne metoden, og kjøttet ble helt topp.

Link to comment
Share on other sites

På slakteriene har de vel begynt å bruke gassbrenner til å desinfisere skrotter der man kan ha fått avføring på skrotten...?

 

I enkelte land er det forøvrig rutinemessig klordypping av all kylling som blir slakta. Klor-doppad kyckling, som svenskene kaller det, blir sikkert en schläger på middagsbordene. Spesielt i svømme-miljøer...

Link to comment
Share on other sites

Å kaste vomskutt elg er helt tullete. :roll: Selv om det skal liksom være fy fy å spyle med vann, har vi gjort dette i mange år uten noe som helst problemer.

 

 

Er enig...det med at du ikke skal spyle med vann er etter min mening bare tull..det går like fint hver gang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror nok dette med vann, skriver seg fra en fille og en 1/4 bøtte med etterhvert møkkete vann, da klarer man neppe noe positivt.

Å legge hele dyret på rygg i en bekk med litt vannføring eller spyle og skrape blir noe annet.

 

Det er også en del som tenker for mye og negativt, har man for mange av dem er nok ikke veien til reveåte lang.

Link to comment
Share on other sites

No er det stor forskjell på ting som er "tullete" og ting som "ikkje er heilt ideelt".

Sjeldan slakt blir øydelagt pga litt vatn. Men alle veit at det ikkje er heilt ideelt å bruke vatn heller.

 

Når ein først har fått vominnhold på kjøtet, er situasjonen allereie langt i frå ideell. Og det kan godt vere like greit å bruke vatn dersom det trengs for å få det nokonlunde reint. Men klarar ein seg utan vatn, er nok det fortsatt det beste. Trur no eg i alle fall.

 

Det å påstå at å ikkje bruke vatn er "tullete", fordi ein har brukt det ein del gonger, og det har "gått bra"... Det meinar eg rett og slett er litt trangsynt.

Menge parallellar ein kan trekke her, men eg lar forløpig vere.

Link to comment
Share on other sites

Mye grusom lesing her gitt, skulle tro det var førstegangsjegere og 70-åringer hele bunten. All bruk av vann er fyfy, alle som vet litt om hygiene er klar over det. Når det gjelder de slaktene fra Namdalen som ble nektet tatt inn hos slakteren, var disse skitne både innvendig og utvendig. Slik blir det når griser holder på.

 

Må man først skyte i vomma (hvilket er underlig, når man leser om piper og lading her inne), så går det fint an å redde slaktet, selv uten å bruke vann og blod.... Hvem som kom på idéen med blod skulle vært interessant å vite, og hvilke tanker som lå bak. Blod surner fort som bare det, få det bort, glem den tanken. Eddikvann også, bare tull.

 

Når det gjelder vominnhold, så skrap vekk så mye som mulig, og så renskjære alle infiserte områder av slaktet. Skjær vekk mer enn det som er synlig. Ved ribbenene kan man løse dette på to måter, enten sager man vekk de, det går uansett ikke bort mye godt kjøtt der, eller man skraper vekk det man får til, lar det bli ei hinne. Denne kan man skjære vekk, man løsner rundt hele ribbene, og så er det bare å trekke vekk denne hinnen. Det siste her, må gjøres så fort som mulig.

 

Selv om man ikke ser det, etter skylling med vann, så er fragmenter fra vom og bakteriene fra der like fult. Ingen her har så godt syn at de ser å vaske bort alt, ei er det mulig heller. Man sprer det bare på et større område på slaktet.

 

Alle skuddskader i vev må renskjæres godt, synlige bloduttredelser i vevet må bort. Som tidligere nevnt, så surner blod fort.

 

God hygiene er så forbasket viktig, du blir ikke dårlig av kjøtt som er infisert av vominnhold, men det er med på å forringe kvaliteten på slaktet.

Link to comment
Share on other sites

Tja, ser ut til at det er mye erfaring med vomskyting her. Jeg vil gjøre som ferieguru sier, eller ta en tur på biblioteket (jaja bruk web også). Let opp bøker som dekker biologi for gymnas eller medisinsk grunnfag på sykepleien, finn kapittelet som handler om bakterier og mikrokulturer. Les, fordøy og tenk på nytt.

 

En ting til, stikk innom apoteket før neste jakttur og kjøp med en boks engangs hansker, bortsett fra at de kan være morsomme å leke med på kvelden for noen av dere, så sikrer de rene hender på slaktet. Jeg har sett nok av uvaska mannfolk (og kvinnfolk) som klapper på slakt.

 

Lykke til med neste vomskudd.

Link to comment
Share on other sites

Mye grusom lesing her gitt, skulle tro det var førstegangsjegere og 70-åringer hele bunten. All bruk av vann er fyfy, alle som vet litt om hygiene er klar over det. Når det gjelder de slaktene fra Namdalen som ble nektet tatt inn hos slakteren, var disse skitne både innvendig og utvendig. Slik blir det når griser holder på.

 

Må man først skyte i vomma (hvilket er underlig, når man leser om piper og lading her inne), så går det fint an å redde slaktet, selv uten å bruke vann og blod.... Hvem som kom på idéen med blod skulle vært interessant å vite, og hvilke tanker som lå bak. Blod surner fort som bare det, få det bort, glem den tanken. Eddikvann også, bare tull.

 

Når det gjelder vominnhold, så skrap vekk så mye som mulig, og så renskjære alle infiserte områder av slaktet. Skjær vekk mer enn det som er synlig. Ved ribbenene kan man løse dette på to måter, enten sager man vekk de, det går uansett ikke bort mye godt kjøtt der, eller man skraper vekk det man får til, lar det bli ei hinne. Denne kan man skjære vekk, man løsner rundt hele ribbene, og så er det bare å trekke vekk denne hinnen. Det siste her, må gjøres så fort som mulig.

 

Selv om man ikke ser det, etter skylling med vann, så er fragmenter fra vom og bakteriene fra der like fult. Ingen her har så godt syn at de ser å vaske bort alt, ei er det mulig heller. Man sprer det bare på et større område på slaktet.

 

Alle skuddskader i vev må renskjæres godt, synlige bloduttredelser i vevet må bort. Som tidligere nevnt, så surner blod fort.

 

God hygiene er så forbasket viktig, du blir ikke dårlig av kjøtt som er infisert av vominnhold, men det er med på å forringe kvaliteten på slaktet.

 

 

Vann er ikke idielt nei men spør du meg er det bedre en vominnhold. Jeg ser ikke noem problem med vann så lenge du er renslig ellers( å så lenge dette vannet er rennende og rent). Men dette er MIN mening og andre får gjerne ha egene meninger....

Link to comment
Share on other sites

Du kan da vel fint skjære bort de infiserte områdene, du trenger da ikke spre det utover et større område. som veterinæren i Mattilsynet sa det så fortreffelig, det virker som om mange jegere tror at problemene er borte så snart man ikke kan se dem. Nei, frem med en ren kniv, ikke den fjonge slirekniven, skjær bort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...