Jump to content

Vomskutt elg/hjort kastes tvert


202 outback

Recommended Posts

 

God hygiene er så forbasket viktig, du blir ikke dårlig av kjøtt som er infisert av vominnhold, men det er med på å forringe kvaliteten på slaktet.

 

Tiltredes. I fjor ble ei ku skutt. Vomskudd og ikke nøye nok vomming. Kua ble liggende i solsteika noen timer før henting. Tror det gikk bukhinnebetennelse i denne, og selvfølgelig fikk vi tildelt kua ved kjøttfordeling. Det var ikke artig å partere denne, lukta hang i fingrene i flere dager. Men vi tok en sjans, har spist av ho, og jeg er fortsatt sprek som en ungfole og lider ingen nød :mrgreen: .

 

I mine øyne er det litt VÆL krisemaksimering her angående vomskudd.

Link to comment
Share on other sites

Du kan da vel fint skjære bort de infiserte områdene, du trenger da ikke spre det utover et større område. som veterinæren i Mattilsynet sa det så fortreffelig, det virker som om mange jegere tror at problemene er borte så snart man ikke kan se dem. Nei, frem med en ren kniv, ikke den fjonge slirekniven, skjær bort.

 

Ja så lenge det har "satt" seg litt i kjøttet ja..men si jeg skjerer hull på vomma og det renner nedover i bukhulen på dyret..er ikke så lett å skjære bort alt da...

Link to comment
Share on other sites

Renner det så fort, og i slike mengder, får dere slutte å fore viltet med gulrøtter! Ellers er denne dagen fin til å starte en ny ære, bruk litt mer tid, og vær litt mer forsiktig når du spretter opp og tar ut av vomma.

 

Ja dette var satt litt på spissen...er vel ingen her som har sagt at vi til stadighet skjærer hull på vomma men det forekommer fra tid til annen

Link to comment
Share on other sites

Ferieguru skreiv :

Mye grusom lesing her gitt, skulle tro det var førstegangsjegere og 70-åringer hele bunten. All bruk av vann er fyfy, alle som vet litt om hygiene er klar over det.

 

Vel, eg må vel sei at eg er verken heller i den målestokken du beskriv her, og eg er sjølvsagt opptatt av fin kvalitet på kjøttet. Men eg har vært borti vominnhold i 2 av dyra eg har skutt. At vatn er fyfy, ja det har eg blitt opplyst, men på det eg har vært borti, så kan eg ikkje akkurat sei eg har merka forkskjell sjølv om eg har brukt vatn til å skylle bukhola med, og vaska vekk vominnholdet.

 

God hygiene er så forbasket viktig, du blir ikke dårlig av kjøtt som er infisert av vominnhold, men det er med på å forringe kvaliteten på slaktet.

 

Joda, det gjer det heilt sikkert, men det er meir en et element som påvirker dette. Og eg vil heller skylle dyret med vatn, enn at eg skal bruke 5 timer på å dra dyret til garasjen og så tørke av det som allerede er størkna innvendig. Då bruker eg jaggu heller vatn.

 

Men eg er med på at innen næringsmiddel virksomheit, så er det forståelig at ein ikkje skal bruke vatn. I et slaktehus er det såpass med fuktigheit at når dyret blir kjølt ned og modna, så blir det aldri 100% tørt, og påført vatn vil då væra med på å danne ein bakteriekultur, som ikkje er sunt, så lenge dette skal parteres og pakkes videre for salg. Det går fleire dager meir tid som ferksvare i embalasje enn i ein privat husholdning. Så der forstår eg teorien din.

Men et heimeslakt som blir lagra, slik at det blir tørt og får hinne, uansett om du har brukt aldri så masse vatn på det, og som regel blir partert og fryst ned omgående, der meinar eg ikkje teorien din held vatn, bokstavelig talt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var jaggu godt at det kom noen som kan dette, på banen........... :lol:

 

KOM DEG TIL SKOGS, og ut av lab'en, så vil du oppdage at ALT ikke er akkurat som på biblioteket.

Etter noen hundre slaktede dyr, skutte, så vil man oppdage at man må ordne opp selv om forholdene ikke er ideelle. De fleste med litt gangsyn vet hva man bør og hva man ikke bør når uhellet er ute.

Har du ikke vært uheldig noen gang, og vært borti vomma, så tør jeg påstå at du har jaktet for lite.

Kom igjen når du får litt erfaring. 8)

 

(Jeg ser at store ord er tingen her, så .........vel,vel.... :roll: )

Link to comment
Share on other sites

For all del, bruk så mye vann du bare ønsker for min del, men du får et dårligere resultat uansett. Bakterier elsker vann, de lever godt der, og ved å tilføre vann gjør du vilkårene enda bedre.

 

Man bør tilstrebe å få til så bra resultat som mulig, og da bør målestokken være noe annet enn hva som har blitt gjort i alle tider. Vitenskap vinner over dogmer her. Ring gjerne til Mattilsynet så får du høre selv at vann ikke er lurt. Har du fått sprettet opp dyret, så har du helt sikkert en kniv der. Skjær heller bort de forurensede områdene.

 

Hvis det er så at buster sikter til at Mauser68 kan dette, så bør nok også buster få seg et lite kurs i slakting og hygiene.....

Link to comment
Share on other sites

Reagerer litt på dette med vann. Dette da vi før hjemme slaktet all sau (også den vi leverte til slakteriet).

Da ble slaktet altid skylt innvendigt med vann, og jeg husket dette vannet stort sett dampet av den fortsatt varme skrotten.

Ble vel tørket ut med en ren fille (kokt gammel handduk eller noe slikt), og der var aldri noe problem med kjøttet.

Nå var der riktignok normalt ikke noe vomm innhold på disse slaktene, men..... :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ferieguru skreiv :

For all del, bruk så mye vann du bare ønsker for min del, men du får et dårligere resultat uansett. Bakterier elsker vann, de lever godt der, og ved å tilføre vann gjør du vilkårene enda bedre.

 

Det var vel nettopp det eg kartla for deg på forrige innlegg over. I et slakt som me pleier å henge opp, så er det knusktørt innen et døgn. Og då er saken den at det er ikkje et problem lenger. Du får ikkje ein "ondarta" bakteriekultur på den tida der.

Når det blir tørt, så stopper den problematikken opp der.

 

Hvis det er så at buster sikter til at Mauser68 kan dette, så bør nok også buster få seg et lite kurs i slakting og hygiene.....

 

No har eg kun jobba 2 sesonger på slakteri, så eg er nok ikkje hygienisk utdanna for å sei det slik. Men eg har no fått med meg litt av det som foregår på et slakteri. Som eg også skreiv i innlegget mitt over her, på et slakteri, er det ein enorm høg luftfuktigheit. Men det er der den store forskjellen er på industriell og privat slakting.

Og ikkje minst det med antall døgn innpakka i transport, lager og ein kjøledisk. Men på det området der, kan du ikkje sammenligne industriell og private ting. Det kan væra kanskje 14 dager og meir til i holdbarheits tid på ei kjøttvare. Den modner i kjøledisken. Industrien skal kunne garantere sånne ting. Slike ting kjem du ikkje borti i privat husholdning, så lenge ein veit kva ein driv med iallefall.

Så snakker du om rein industri, så er eg einig med deg Ferieguru. Men snakker du om hjorteslaktet i ein privat husholdning, så er eg ikkje einig.

Link to comment
Share on other sites

Ja eg vil da si de eg at har du ikkje vart borti vomma noen gang så har du heller ikkje skutt mangen dyr!

Har du et dyr som du har skutt og de har hål i vomma og de springer litt og dette forflytter seg litt i kroppen på dyret har kansje et perfekt treff men de er ein splint av kule eller mantel som går bakover og river da også hull i mellomgulvet skal man da skjere bort hele dyret og ta lår og boger. Nei bruk vann eller tørk så godt du kan.

Link to comment
Share on other sites

Om det er til privat eller næring er vel saken uvesentlig. Dette handler om å få til best mulig resultat av slaktet. At mange nøyer seg med nokså bra vet jeg fra før, derfor popper det opp med kyllingfjøs, og Grandiosa selger som bare fy.

 

Altså, bakterievekst stopper ikke med tørr hinne på dyret. En elg, som oss, består av stort sett bare vann. Det jeg ikke helt forstår, er hvorfor bruke vann på skrotten, når man kan skjære bort de områdene som har fått vominnhold på seg? Som Mattilsyntet sier det, man oppnår bare verre med å bruke vann på skrotten. Hvilken forskning er det dere egentlig sitter på som kan overprøve veterinærenes viten?

 

Til TommyK. Dette handler om å få best mulig resultat av det viltet vi henter ut fra skogene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner dette med att vann sprer bakteriene. Samtidigt så bruker vi vann for å fjerne bakterier fra hendene våre, etter t.d ett toalett besøk.

Vil det ikke være slik at rikligt med rent rennede vann vil fjerne mesteparten av bakteriene fra slaktet, og så lenge en tørker slaktet med rene filler/papir. Slik at en kjapt får bort fukten etterpå. Så vil bakteriveksten bli sterkt hemmet? Og tørke hinnen vil beskytte kjøttet videre?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

okay ja eg sjønner de at du vil ha de beste ut av viltet men de vil eg og. eg er med i vilnemda her eg bor og snakket med matilsynet for 2 -3 uker siden da vi fikk en melding om en påkjørsel av en hjortekalv og eg sa de til han at den var hull i vomma og at de var kommet ut gorre/innhold. han sa da at eg måtte ikkje vere redd for og bruke vann! da sa eg de eg hadde lært at vi skulle bruke blod av dyret da sa han jaja de kan du gjør? men eg anbefaler litt vann ikkje overdriv sa han men spyl bort de verste. og lever de til kjøtthandleren og de gjor vi og eg sa hva vi hadde gjort til han og da sa han eg liker bedre at dei bruker vann eller gnir bakteriene rundt med blod. ikkje vet eg alt eg har lært opp gjennom tiden gikk da rett i vasken

Eg lærte

1) varsk med dyrets blod

2) skjer ikkje opp brystbeine hva gjør dere?

 

nei nå sjønner eg ikkje noe både de matillsynet og kjøttmannen sa er feil etter de du sier da snakker eg om de med vasking med vann

Link to comment
Share on other sites

Ferieguru skreiv :

Om det er til privat eller næring er vel saken uvesentlig

 

Hmm, då trur eg du skal lesa ein gong til, kva eg skreiv i 2 forrige innlegga mine. Det er ein ganske vesentlig forskjell.

 

Altså, bakterievekst stopper ikke med tørr hinne på dyret

 

Nei, men den får ikkje utvikla seg, til å bli farlig eller skadelig, i det omfanget den gjer når det er fuktig. Så den er meir nøytralisert.

 

Det jeg ikke helt forstår, er hvorfor bruke vann på skrotten, når man kan skjære bort de områdene som har fått vominnhold på seg

 

Det er desverre ikkje alle problemer som blir borte, dersom du skjærer bort områdene. Grunnen er rett å slett at dei fleste bruker ein kniv, og den kniven har allerede vært i kontakt med det som er problemet. Skjærer du i områdene rundt, så kjem kniven i kontakt med kjøtt og anna og får innholdet på seg også. Dermed har problemet eskalert.

Og skyller du kniven i vatn, så har me kome tilbake til akkurat samme problemstillinga som du påstår at vatnet gjer i utgansgspunktet. Skyller du med vatn, så forsvinn iallefall mesteparten vekk. Og iallefall så mykje at du igrunn ikkje har problem med at det kan sette smak. At det er ein bakterieflora der, det er ingen tvil om. Det er det i alt uansett. Men det er forskjell på problematiske bakterier og vennlige baktereier.

 

Som Mattilsyntet sier det, man oppnår bare verre med å bruke vann på skrotten. Hvilken forskning er det dere egentlig sitter på som kan overprøve veterinærenes viten

 

Eg overprøver ingenting. Eg påstår derimot at det ein veterinær eller ein utdanna på Mattilsynet seier, er i utgangspunktet gjeldane for slakteri og innen næringsmiddel industri. Og i det punktet der, har eg allerede vedgått at eg er einig. I det tilfelle har dei 100% rett.

Men det du må tenka på er at det er ein vesentlig forskjell på privat og industri. Og det er det eg har prøvd å forklare her over, det ER stor forskjell på det.

Link to comment
Share on other sites

Dette fører ingen steder. Til lykke videre med skylling av slaktene.

 

Til dere andre, vær forsiktig, vom ut ute i felt, skjær rent når dere kommer i bedre omgivelser, er dere i tvil, skjær bort mer enn hva dere tror er nødvendig.

Bruk hansker, ha kokende vann tilgjengelig for å vaske knivene i. Spør om råd hos kommersiell slakter eller hos Mattilsynet. De fleste representantene hos Mattilsynet vil gjerne gi veiledning, og godkjenne slakteplass. Bruk dem, jeg lærte mye fra dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner dette med att vann sprer bakteriene. Samtidigt så bruker vi vann for å fjerne bakterier fra hendene våre, etter t.d ett toalett besøk.

Vil det ikke være slik at rikligt med rent rennede vann vil fjerne mesteparten av bakteriene fra slaktet, og så lenge en tørker slaktet med rene filler/papir. Slik at en kjapt får bort fukten etterpå. Så vil bakteriveksten bli sterkt hemmet? Og tørke hinnen vil beskytte kjøttet videre?

Vannet sprer bare bakterier mere enn om en tørker og fjerner steder med vomminnhold på, men såpevann som en vasker seg med etter dobesøk, det blir noe annet.

Da blir løsningen å gyve løs på slaktet med såpe og vann om uhellet var ute :D:D(spøk)

 

Men klart, er det vomminnhold i hele dyret, ja da er vann muligens den mest lettvindte løsninga.

Oftest greier en å forhindre at hele dyret innvendig blir sausa inn med vom, men det er klart at om en skyter midt i ommen, og dyret suser langt avgårde, ja da har en skaffa seg jobb som vaskehjelp :lol::lol:

Tror neppe det kan skade mer eller mindre da med litt vasking.

 

Har brukt snø noen ganger med veldig heldig resultat, det er jo vann det og. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Nja, eneste forskjellen mellom rent vann og såpevann. Er jo at såpen bryter overflatespenningen i vannet, såpen i seg selv er normalt ikke bakteriderepende.

 

Men som sagt, vi skylte skrottene (hengende) innvendig med vann (muligens veldigt varmt) for å få bort eventuelt blod eller annet som måtte ha kommet på (altså normalt ikke for vomminnhold).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På laget vårt har vi i mange år hatt med en faglært slakter, som har jobbet i slakterbransjen hele livet. Han har i hvert fall aldri hatt noen betenkeligheter med skylle slaktet med vann.

 

I en artikkel i siste Villmarksliv er det også en figur som mener han har greie på det, som sier at vi ikke skal være så redde for å bruke vann på slaktet.

 

Hvis en skjærer bort infisert kjøtt, og skyller med rikelige mengder vann, så blir resultatet bra nok til "husbruk".

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp vært i kontakt med veterinær i Mattilsynet og de sa at å skylle forsiktig innvendig med rent vann og skjære godt vekk rundt sårkantene er helt OK.

 

Å bruke dyrets blod eller mose eller andre "gode" forslag var definitivt ikke bra - bruk rent vann og sunn fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Okay tok telefonen og ringte matillsynet og snakket med dei i gjen.

1) vannet skal ha drikkevanskvalitet

2) ja vist vomminehold er kommet ut ja selvsagt skulle man bruke vann

snakket med han kl 10:11

han så ingen grunn til ikkje og bruke vann og hvilken baktereie som blomstret ved rent vann /drikkevann de ville han og vite? de var viktig at kjøtte fikk tørke etter på.

Link to comment
Share on other sites

Blir ganske oppgitt av å lese hvor mange som blir straffet for å gjøre ditt og datt under jakta. Det er da vel ingen som med viten og vilje skyter et dyr i vomma :twisted:

Og så kritiserer vi samtidig politiet og rettsvesenet :!:

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis det er så at buster sikter til at Mauser68 kan dette, så bør nok også buster få seg et lite kurs i slakting og hygiene.....

 

Tror du misforsto litt........ :wink:

 

Jeg vet ikke hva Mauser'n kan, og ikke, men en ting er helt sikkert;

Det er noen her som går ut med "hornmusikk og høye kneløft" og mener at de helt klart vet best, og at alt det de andre har gjort i en mannsalder, som faktisk funker, er bare tull. :roll:

Personlig får jeg piggene ut av slike holdninger, og kan jo bare håpe at ordtaket; "høyt henger de, og tungt faller de" slår til. :twisted:

 

Til deg "Ferieguru"!:

Håper du en dag får jaktet nok, og vomskutt skikkelig, eller må ta igjen et slakt som er ille. Da nytter det ganske enkelt ikke å skjære bort alt som har grønnsaker på seg. Kassere! Javel, men når du skal betale ca. 20 000 for dyret, så må man improvisere. Må ikke tro at du får noen refusjon av grunneier fordi elgen ble vomskutt. :lol: Og JA en gang til; man kan prøve å IKKE vomskyte, men noen ganger går ikke alt som planlagt.

Har aldri kjent forskjell på det kjøttet jeg har eti, og ja, jeg er nøye med kjøttet mitt.

Å skjære inn i kjøttet og etterlate seg åpne kjøttflater er værre enn om man kan stryke av hinnene, og "flå bort" litt av dem.

 

Personlig bruker jeg kun vann når jeg må, men noen ganger så MÅ man!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Må man først skyte i vomma (hvilket er underlig, når man leser om piper og lading her inne), så går det fint an å redde slaktet, selv uten å bruke vann og blod.... Hvem som kom på idéen med blod skulle vært interessant å vite, og hvilke tanker som lå bak. Blod surner fort som bare det, få det bort, glem den tanken. Eddikvann også, bare tull.

 

Hvor har den eminete ferieguruen dette fra ?

 

Er enig at vomskudd ikke er bra, men ting skjer som ikke er planlagt. Det er STOR forskjell mellom JAkT og SLAKT.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må man først skyte i vomma (hvilket er underlig, når man leser om piper og lading her inne), så går det fint an å redde slaktet, selv uten å bruke vann og blod.... Hvem som kom på idéen med blod skulle vært interessant å vite, og hvilke tanker som lå bak. Blod surner fort som bare det, få det bort, glem den tanken. Eddikvann også, bare tull.

 

I følge den "fagperson" eg har lært litt slakting av, so surnar ikkje blod fortare enn kjøt.

Ved eit skot i vomma, vil det uansett ofte vere blod i bukhula. So kvifor ikkje bruka dette blodet til å vaske vekk eventuelt vominnhold?

Link to comment
Share on other sites

 

I følge den "fagperson" eg har lært litt slakting av, so surnar ikkje blod fortare enn kjøt.

Ved eit skot i vomma, vil det uansett ofte vere blod i bukhula. So kvifor ikkje bruka dette blodet til å vaske vekk eventuelt vominnhold?

Jeg har brukt vann, snø og blod til rengjøring ved vomskudd eller spiserør avskutt, eller at en uvant kar har vert uheldig med vomminga.

Vann er noen ganger tungvindt å få tak i der dyret ligger, men blod derimot er oftest det som er lettest tilgjengelig.

Det er ingen fare med å bruke blod, den som sier noe annet tar feil.

Det kan komme så mange veterinærer eller mattilsyn fra skrivebordet å mene hva som helst, rent blod er rensende og fungerer bra.

Bruk gjerne avskjær fra levra å koste med, det funker det og.

At det blir ei tynn hinne med tørt blod innvendig i dyret er heller ikke farlig, det tørre blodet surner ikke.

Blod med vomminnhold som ligger mellom kjøtthinner, det surner skikkelig.

Om en etterpå vil bruke rent vann å rengjøre med går helt fint, men jeg bruker det sjeldent.

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på elgjakt de siste 17 år og har vært med å slaktet i snitt 15 elg hvert år, ca 250 elg til sammen og vi har alltid spylt slaktene men vann , vomskutt eller ikke, utenpå som inni . Disse elgene har gått rett på kjøle etterpå og vi har aldri hatt dårlig kjøtt. Så det at det skal være så fy fy med vann vil jeg ikke være med på. Er da mere appetittelig med rent kjøtt når de skal skjæres ned enn masse størknet blod og annet gørr.

Link to comment
Share on other sites

Har lest igjennom denne tråden....

Utrolig at jeg fortsatt lever egentlig.... :shock:

 

Mulig at jeg har blitt "smittet" med et syndrom ett er å ha spist kjøtt skyllt i blod, vann eller med eddikvann eller kunn tørka med pair/fille...... dette kan(merk jeg skriver kan) være årsaken til at jeg er blitt som jeg er blitt..... :roll::roll:

 

Hællemåne sier jeg bare :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på elgjakt de siste 17 år og har vært med å slaktet i snitt 15 elg hvert år, ca 250 elg til sammen og vi har alltid spylt slaktene men vann , vomskutt eller ikke, utenpå som inni . Disse elgene har gått rett på kjøle etterpå og vi har aldri hatt dårlig kjøtt. Så det at det skal være så fy fy med vann vil jeg ikke være med på. Er da mere appetittelig med rent kjøtt når de skal skjæres ned enn masse størknet blod og annet gørr.

 

Samme her. har jaktet elg siden 1990 og vi har spylt alt slaktet etter det er flådd og hengt opp og har aldrig hatt noe dårlig kvalitet på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mange vegar fører til Rom, ser eg frå denne tråden.

 

Å kasta ein hjort som er vomskoten under ordinær jakt, er heilt unødvendig. Men kva med ettersøk...? Me fann ei vomskoten kolle klokka 09.00 om morgonen - påskoten klokka 19.00 kvelden før. Burde kjøtet vore kassert.....?

 

Ringde mattilsynet som anbefalte slakting på vanleg måte og henging/modning. Deretter følgja nøye med kjøtet om det utvikla seg unormal lukt dei næraste dagane.

 

Eg vil tru at mange jegerar ville ha kassert ein slik hjort som hadde lege så lenge. Eller kva meiner ettersøksjegerane og alle dei andre...?

Link to comment
Share on other sites

Har fått høre fra noen som har spist vomskutt dyr som har ligget over natta at det ikke var særlig godt.

 

Ellers så er det meget vanlig å spyle vomsøl bort med vann. Ser ingen problemer med dette så lenge skrotten blir tørket godt etterpå.

 

Dette med at spyling av vann er tabu tror jeg kommer fra kommersielle slakterier der 100-vis av storfe/sau tar turen gjennom daglig. Her er det selvsagt stor fare for spredning av tarmbakterier ved spyling med vann. Spesielt fra dyr som ikke er flådd.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis sjelden jeg vomskyter, men har vært der. Da er "regelen" for egen del vasking/ skylling med masse "rent" drikkevann. Slaktet tørkes luftig i vinden fra en bordvifte fra Clas Ohlson.

 

Til vanlig, uten vomskudd, er der ofte en god del halvstørknet blodsøl i buken. Pleier å skylle/ vaske bort dette med 1 l sterilt fysiologisk saltvann kjøpt rimelig på apoteket, gjenrne sammen med en ren (kokt) kjøkkenstrikkeklut. Deretter bordviftetørk i romtemperatur til tørre hinner.

 

Ovennevnte har alltid funket.

Link to comment
Share on other sites

Å kasta ein hjort som er vomskoten under ordinær jakt, er heilt unødvendig. Men kva med ettersøk...? Me fann ei vomskoten kolle klokka 09.00 om morgonen - påskoten klokka 19.00 kvelden før. Burde kjøtet vore kassert.....?Ringde mattilsynet som anbefalte slakting på vanleg måte og henging/modning. Deretter følgja nøye med kjøtet om det utvikla seg unormal lukt dei næraste dagane. Eg vil tru at mange jegerar ville ha kassert ein slik hjort som hadde lege så lenge. Eller kva meiner ettersøksjegerane og alle dei andre...?

 

Vil poengtera at her er det ikkje snakk om "ordinær" vomskyting, men eit dyr som har lege natta over.

Link to comment
Share on other sites

Vil poengtera at her er det ikkje snakk om "ordinær" vomskyting, men eit dyr som har lege natta over.

Vi hadde et tilfelle av "natten over" for 2 år siden. Det laget jeg en tråd om.

Konklusjonen i etterkant var at lår og boger var fullt ut spiselige. Kjøttet hadde en annen farge enn normalt, og en matkjenner ville nok ha rynket på nesen. Jeg for min del merket ingen forskjell på smak og konsistens, men så er jeg heller ingen gourmet ved matbordet, bare sulten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vil poengtera at her er det ikkje snakk om "ordinær" vomskyting, men eit dyr som har lege natta over.
Vi hadde en elg som trakk ut og ikke ble tatt av dage før litt ut på formiddagen etter, ca 18t. Der var skogsmarinaden godt fordelt utover, men rennende vann og skrubbing fikk vekk det som satt i hinner mm. Ble tørket og hengt på vanlig måte, fikk ingen klager på det kjøttet.
Link to comment
Share on other sites

Alt kjøt som kjem i kontakt med vominnhald ville eg ha kasta. Dvs sidene ("ribbene"), ryggbeinet, i utgangspunktet også indrefiletane. Ein kamerat fortalde at viss ein under slaktinga unngår å fjerna nyrene og nyrefeittet, slik at dette ligg som eit beskyttande "lok", då kan også indrefiletane nyttast.

 

Dette gjeld altså vomskoten hjort som har lege natta over med vomma, i skogen!

Link to comment
Share on other sites

Spyl. Hva er alternativet? Rote rundt med en svamp og noe eddiksøl?

Jeg spyler, ved behov eller hvis jeg er i tvil...

Personlig har jeg en mistanke om at denne ideen med bakterievekst ifm vann stammer fra samme kilden som uansett

hva slags søppel-fisk som kommer opp av sjøen uttaler " utmerket til fiskemat"...

Av andre titler har han fått utgitt: "Gjennomsteking er bakteriehemmende", "Plaster er infeksjonshemmende", "Elite-den optimale jaktkulen" og mange flere.....

 

Hvis alternativet er å hive slaktet til helvete må jo alt prøves!!!! Herregud!

Link to comment
Share on other sites

Bruk engangshansker og skift di ofte. Vær ekstra nøye så du ikke sprer vommsøl ytteligere. Bruk vann kunn i innvendig etter att slaktet er hengt opp.. Skjer ned slaktet helst dagen etter at det er skutt, og frys ned di delene av dyret du er usikker på tidligere enn du ellers ville gjort. Ellers viss du kan partere og vackumpakke slaktet for så å mørne det i kjølerom er sjansen for att det utvikler seg bakterier mye mindre. Bakterier må ha en temperatur på over 7 grader for å trives. Dette var noen triks som ble nevnt på felkontrolørkurs.

Link to comment
Share on other sites

Hadde et tilfelle der dyret var påskutt dagen før, vi fant det ikke samme dag, det ble delt opp og gikk til grunneierene, skal love at det ikke falt i god jord når det ble fortært! :roll:

Var vel en del av oss som mente det burde vært kassert, men neida.... :roll:

 

Så om det har ligget natta over, så bør man tenke seg godt om!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Eg tenkjer ikkje først og fremst på vomskyting under "ordinær" jakt. Men vomskotne dyr som har lege natta over ute i skogen!

 

Det er vel to ting her, for det første det reint helsemessige som går på ma bakterieinnhold i kjøtet. Det andre er det estetiske som går mest på lukt og smak på kjøtet. (Dette minner meg om gamle adjunkt Tryti som fortalde oss om kvifor maten var så sterkt krydra i "Syden": Det var for å kamuflera lukta og smaken av det bederva kjøtet...)

 

Men sjølvsagt er det også eit samspel mellom lukt og smak på den eine sida, og det reint helsemessige på den andre.

Link to comment
Share on other sites

Hei eies

Eg høyrde om ein jeger som hadde ein rutinert slaktar med under jakt.

Ved vombskyting flådde denne slaktaren dyret frå ryggen.

Han lot vera å vomba ut og tok kjøtet kring vomba.

Kanskje noko å tenkja på?

Sjølv skyr eg kjøt frå hjort som er vombskote.

 

Høres slettes ikke dumt ut dette.

Flår en og parterer fra ryggsiden, har en tilgang til lår, ytrefilet, sadel, nakke og boger uten å røre "innvollene".

Hvorvidt "basseluskene" allrede har infisert skrotten og dermed vil sette lukt og smak på kjøttet er jo en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...