Jump to content

Vomskutt elg/hjort kastes tvert


202 outback

Recommended Posts

Guest graahund

@ferieguru, hva er det som er så galt med og være 70 og jeger ? Jeg selv blir 66 i oktober og skulle vel ikke ha noe mindre erfaring enn deg i skauen vil jeg tro. (har jakta siden jeg var 14). Dine argumenter om kasering av dyr har jeg hørt før om ikke akurat fra deg så det bryr jeg meg lite om. Er ellers helt enig med "Buster". Innlegget til "Skautussa" var og veldig bra, og litt artig.

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Ute i felt med vomskutt dyr, er det vanligvis ikke lett tilgang på vann med "drikkevannskvalitet".

Ville vært skeptisk til å gå i bekken med svartkjelen for så å lempe vann i bukhulen på dyret.

Hva har en så ellers å hjelpe seg med?

Stort sett blodet og det er i utgangspunktet rent, ihvertfall det reneste en har til å vaske ut bukhulen til en får skrotten i hus.

 

Hvorvidt en da skal spyle vekk resten, eller skjære reint, se det er det tydeligvis mange teorier om.

Jeg har vært med på å praktisere begge deler, og som Skautussa, så lever jeg fortsatt i beste velgående (5 år til jeg blir 70 og da spøker det visst både for det ene og det andre ifølge vår kjære ferieguru.... :( )

 

Vann fra spyleslange med vanlig trykk, vil ikke det "presse" mikroskopiske deler av vominnholdet inn i kjøtt og muskulatur som i utgangspunktet kun er infiseret på overflaten?

 

Vomskutt dyr som finnes igjen neste dag, ville jeg vært skepisk til, men utrolig hva som kan reddes hvis kniven brukes aktivt og en er nøye med hygienen, bla flere kniver og engangshansker som skjørtejeger nevner.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde et vomskutt dyr her forrige helg. Vomma ut og skylte med blod på plassen så godt vi kunne. Nede på løa ble den ribba som hadde fått "saus" skjært vekk og slaktet spylt. Så tørket godt, hengt opp med en kontorvifte som blåste det tørt over natta og så hengt på kjøl. Aldeles utmerket kjøtt og ingen usmak ifølge den uheldige skytter.

Dagen derpå med vominnhold smørt utover er jo noe helt annet...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder vomskutt hjort som har ligget over natten, vil jeg fraråde menesker å spise kjøttet.

Vom og tarminnhold inndeholder en stor mengde tarmbakterier.

Disse bakteriene er blitt spredd utover i bukhulen ved vomskudd.(hjorten kan gå veldig lang, å spre vomminnholdet ekstra godt utover)

Dette vil medføre bukhulebetenelse som kan bli dødsårsaken til hjorten, hvis det ikke er andre skader en på vom/tarm og event noen ribber som tar livet av dyret tidligere.

Når dyret til slutt dør av vomskuddet vil det ta lang tid før dyret kjøles ned, siden dyret ikke blir vommet ut og hengt opp umidellbart.

hjorten vil også ha utviklet feber som heller ikke er gunstig for kjøttkvaliteten.

Bakteriene vil da akselerere i anntall over mangen timer til et farlig høgt nivå.

Det er helt uforsvarlig å tro at dette ikke smitter over på andre deler av hjorten en i bukhulen.

Selv om det er hull i vomma vil det blåse seg opp og lage trykk i bukhulen, som er med på og presse vominnhold og bakterier inn i alle flater og åpninger.

Hvis det hadde stått om liv pga sult hadde jeg skjært av lårene på utsiden av nøkkelbeinet, og tatt ytrefilletene av fra utsiden og hevet resten.

Vomskutt hjort som blir avlivet umidelbart tror jeg det går greit an å redde med mye reint vann.

Men det havner ikke i min frys.

Link to comment
Share on other sites

Eg tenkjer ikkje først og fremst på vomskyting under "ordinær" jakt. Men vomskotne dyr som har lege natta over ute i skogen!

 

Som de ser får eg ulike svar! Eg har sjølv ete hjort som har overnatta i skogen med vomskot, og kjøtet var utmerka. Men ved uheldige omstende (høg lufttemperatur, "grisete" slakting mm) kan det nok gå gale.

 

Eg kontakta Mattilsynet: Dei tirådde vanleg slakting og henging/modning av kjøtet. MEN følgja med på kjøtet dagleg om det utviklar seg dårleg lukt (farge....) Då må det kasserast.

 

Personleg ville eg ha hivd kjøtet i frysaren med ein gong etter slakting, men henging/modning vil nok avsløra uheldig bakterievekst ved å lukta på kjøtet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...