Jump to content

Fra "de tre store" til "den store"?


Bartemannen

Recommended Posts

Nybegynn3r skrev (1 minutt siden):

@KnuteriK har vel gjort ca. alt dette, og ble anmeldt av NOAH for uforsvarlig jakt (drøye hold). Undertegnede var villig til å ta saken hele veien i rettssystemet, men såvidt meg bekjent ble det ikke noen rettssak i det hele tatt pga. dokumentasjonen han la fram.

Om jeg husker rett ble det henlagt på grunn av "intet straffbart forhold".

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

 Skal jeg ha samme sannsynlighet (den blir faktisk aldri 100%) liggende så er det kanskje 700m. 

 

Men selv om du treffer en klementin 10 av 10 ganger på 700 m så er det vel ikke det samme som forsvarlig skuddhold?

Litt reaksjonstid fra din hjerne bestemmer seg til det smeller, og så omtrent 1 sekund flytid før prosjektilet treffer der du siktet - hvor er dyret da?

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat den problemstillinga er vel diskutert rimelig mange ganger før her inne. De statistikker som finnes indikerer at de skudd som gir flest skadeskytinger er de mot dyr som er i bevegelse og skudd på litt for lange hold (av jegere som ikke har gjort nødvendige forberedelser for skyte på lengre avstand enn på 100-metern). Om skudd på halvkilometern og evt mer skulle være i direkte strid med paragraf 19, så burde iaf skudd mot dyr som er i bevegelse være det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (8 timer siden):

 

Men selv om du treffer en klementin 10 av 10 ganger på 700 m så er det vel ikke det samme som forsvarlig skuddhold?

Litt reaksjonstid fra din hjerne bestemmer seg til det smeller, og så omtrent 1 sekund flytid før prosjektilet treffer der du siktet - hvor er dyret da?

 

Om du er så bekymret for reaksjonstid, hva tenker du da om at mennesker over 50-60 år får lov til å jakte?

Kognitiv hurtighet svekkes med alderen- særlig når man nærmer seg denne alderen. 

 

Jeg syntes personlig det er hett helt på jordet dårlig argument. 

"Skadeskyteren" er han som ikke klarer å holde skuddet. 

Av de jeg kjenner, er det en som alltid skyter på dyr i god fart under los. 

 

Om du treffer en klementin på 700m ti av ti ganger er det helt forsvarlig skuddhold, så lenge du tar hensyn til situasjonen. 

De som kan skyte og skyter på 700m gjør stort sett det. 

Om du går på skytebanen i august/september og kikker på skivene til alle som skyter, ser du fort at 100m er uforsvarlig hold for veldig mange som har tenkt seg på jakt.  

 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (19 minutter siden):

mennesker over 50-60 år får lov til å jakte?

Kognitiv hurtighet svekkes med alderen- særlig når man nærmer seg denne alderen. 

 

Gamle støv har ingenting i skogen å gjøre, burde være selvklar jamenhvafa..n jeg er jo havnet i den aldergruppa. Klart gamle erfarne karer er de beste! Så det så!

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Ospa said:

"Skadeskyteren" er han som ikke klarer å holde skuddet. 

 Det er moralen til den enkelte som avgjør. Kombinert med en smule selvinnsikt i egne ferdigheter. Den er som er genuint opptatt av å unngå skadeskyting unngår det i stor grad.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bekymringen mange har for lang flygetid og dyr som flytter på seg ved jakt på lange hold skyldes i stor grad manglende erfaring i praktisk jakt, spesielt på lange hold.

De vanskeligste skuddene er på hold godt under 50 m, da er dyret som oftest oppmerksom på at det er "noe på gang" og har mobilisert fluktresponsen. Da skvetter de av gårde uten forvarsel og det kan fort bli skadeskyting selv om en trodde at dyret sto i ro. Når en ser dyr på lange hold føler dyret at det har kontroll og fortsetter med beiting eller annen aktivitet uten at det føler seg truet. Da er brå reaksjoner uvanlige uten at en ser tegn til det på dyrets oppførsel.

Edited by Per-S
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (20 timer siden):

Ok, hva er tallet?

Finnes ikke noe tall, men visse kriterier må oppfylles uansett når man skyter på et friskt levende dyr. Man må være sikker på å finne igjen stedet dyret stod når man satte skuddet, i tilfelle noe går galt og man må ha sporhund, man må kunne finne avskutte hår eller blod på skuddplassen. Skulle dyret gå 100m etter skuddet kan det være veldig vanskelig å finne igjen, 200m nesten håpløst uten hund. Man må være sikker på at den ammoen man bruker er effektiv på det holdet man skyter på, det er sjelden virkeligheten er som på amerikanske longrange hunting videoer der dyret går i bakken momentant. Man bør absolutt ikke se på produsentenes anbefalinger om nedre ekspansjonsområde de er i de fleste tilfeller alt for optimistiske. Skal man være veldig "etisk" bør man vel også være raskt på plass for å gi et avlivningsskudd hvis skuddet ikke er umiddelbart dødelig. Utover dette er det vel skytters vurdering der og da.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (27 minutter siden):

Man må være sikker på å finne igjen stedet dyret stod når man satte skuddet

Første gang man skyter noe på litt hold kan man gå på denne smellen. Men med moderne hjelpemidler, eller litt vett og fornuft, så vet en på meteren hvor dyret stod. 

 

moviken skrev (29 minutter siden):

200m nesten håpløst uten hund

Er det noen forskjell på et 2000m utras om en skjøt på 50 eller 500m? Hund er uansett påbudt (å ha tilgang til) Det er også en stor fordel å ha hund med seg fram til skuddplassen, om en ike kan se dyret. 

Men jakter en på fjellet, eller i highlands der det ikke er nevneverdig skog er det ikke SÅ vanskelig. Termisk er også oppfunnet. 

 

moviken skrev (29 minutter siden):

Man må være sikker på at den ammoen man bruker er effektiv på det holdet man skyter på

Enda en selvsagt ting.

 

moviken skrev (30 minutter siden):

Man bør absolutt ikke se på produsentenes anbefalinger om nedre ekspansjonsområde de er i de fleste tilfeller alt for optimistiske

Ja, strengt tatt bør man teste det selv.

 

 

 

 

moviken skrev (34 minutter siden):

det er sjelden virkeligheten er som på amerikanske longrange hunting videoer der dyret går i bakken momentant

Det kommer i stor grad an på hva en skyter med, og på. Jeg jakter stort sett rådyr, og er vant til at de faller rett ned, og kanskje blir liggende og sparke litt. Elg er nok litt mer hardskutt... Men desto lettere å finne igjen, for ikke å snakke om å treffe ;)

 

 

moviken skrev (31 minutter siden):

Skal man være veldig "etisk" bør man vel også være raskt på plass for å gi et avlivningsskudd hvis skuddet ikke er umiddelbart dødelig

At et dyr står slik at en ikke kan observere det etter et skudd, f.eks. inni et kratt der dyret kan forsvinne "uten å ta et skritt", kan godt være grunn til å ikke skyte. Det er en fordel å se dyret etter at det har falt. Da kan eventuelt avlivingsskudd komme umiddelbart. 

Generelt er det veldig mange gode grunner til å ikke skyte på langt hold, eller uansett på jakt. Det er som med alt annet, man må vite hva man gjør.

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (32 minutter siden):

 

 

Er det noen forskjell på et 2000m utras om en skjøt på 50 eller 500m? 

 

 

 

 

Absolutt ikke, forskjellen er at det kan være vanskeligere å finne igjen skuddplassen på 500m, særlig om du mister den av syne når man skal gå å finne den. Er det treff er det kanskje ikke blod på skuddplassen, men det er alltid avskutte hår. Viktig å finne rett spor da det kan ha vært flere dyr på samme sted. Ansvarlig jakt er ansvarlig jakt uansett hvilke hold man velger å skyte på, tror det er langt fler som velger å ta sjanser på korte hold enn på lange hold.

Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (2 timer siden):

Man må være sikker på å finne igjen stedet dyret stod når man satte skuddet, i tilfelle noe går galt og man må ha sporhund


Med moderne hjelpemidler som feks Swarovski EL Range TA så får en opp på kartet hvor skytter lå..og hvor dyret en målte avstanden til stod.. da er det bare å gå rett på skudd plass..

 

Jeg lå på ene siden av et juv.. bukken stod på andre siden..avstanden var ikke så lang..ca 250 meter.. men jeg måtte gå 150 høydemeter ned for så å klatre tilsvarende høydemeter opp på andre siden.. når en står nede i bunnen av juvet så ser alt av terreng annerledes ut enn når en stod oppe i siden.. men siden jeg hadde tatt ut avstanden med Swarovski EL Range TA så gikk jeg rett på dyret via telefonen..

 

en kan også "skyte" dyret med avstandsmåleren der det eventuelt falt etter skudd om en ser dette og har da kontroll både på skudd plass og der viltet falt..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (5 minutter siden):

forskjellen er at det kan være vanskeligere å finne igjen skuddplassen på 500m, særlig om du mister den av syne når man skal gå å finne den

Dette er et veldig godt poeng, og kan ikke understrekes nok. Man MÅ sikre at man vet hvor skuddplassen er. Før skuddet faller. Avstandsmåler med peiling, og GPS helst. Wehunt funker. En ting som ikke er nevnt (nå penser vi solid ut fra tema i tråden) er betydningen av en spotter. Spotter, eller kaliber/ rifle som lar en se treff og reaksjon, uten tvil eller tolkning. 

Termisk er en ting, avstandsmåler som "vet" hvor dyret stod, red @Sunnmøring, og igjen, en annen jeger som ser alt som skjer, enten i synlig lys eller termisk.

Som regel, etter min erfaring, så skyter en ikke om det er den minste tvil. Jeg siktet sikkert på ti dyr på lange hold i høst, men det "stemte" aldri. Er det kort hold, så er det mye lettere (syns jeg) å bare "fuck it, bang!". Man skal vite hva man gjør, og "gå gradene", trene mye, holde mange skudd. Det er som min onkel sa - jeg skulle på jakt en av mine første turer som 14-15-åring, med lånt hagle: "Husk på, hagla ho e akkurat som fetta, og motorsaga, dæven steike du skal veta ka du gjær", Han hadde forresten 7 unger med 4 damer, og manglet noen fingre...

 

K

  • Like 1
  • Haha 13
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (9 timer siden):


Med moderne hjelpemidler som feks Swarovski EL Range TA så får en opp på kartet hvor skytter lå..og hvor dyret en målte avstanden til stod.. da er det bare å gå rett på skudd plass..

 

Jeg lå på ene siden av et juv.. bukken stod på andre siden..avstanden var ikke så lang..ca 250 meter.. men jeg måtte gå 150 høydemeter ned for så å klatre tilsvarende høydemeter opp på andre siden.. når en står nede i bunnen av juvet så ser alt av terreng annerledes ut enn når en stod oppe i siden.. men siden jeg hadde tatt ut avstanden med Swarovski EL Range TA så gikk jeg rett på dyret via telefonen..

 

en kan også "skyte" dyret med avstandsmåleren der det eventuelt falt etter skudd om en ser dette og har da kontroll både på skudd plass og der viltet falt..

Jeg er født i "gamle dager" og tankegodset mitt er sikkert også fra "hine hårde...", visste ikke engang at sånt gikk an. I den jaktsituasjonen du nevner her, hadde jeg sannsynligvis ikke skutt, ikke pga holdet men fordi jeg hadde vært i tvil om jeg fant igjen dyret. Litt pga jobben også, særlig hvis du måtte ha med deg slaktet tilbake over juvet 🙂.

Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (24 minutter siden):

Litt pga jobben også, særlig hvis du måtte ha med deg slaktet tilbake over juvet

Jeg var i en lignende situasjon som @sunnmøringen, og skjøt. Det tok en time å gå til dyrene der det lå. Lenger å bære dem ut ja. Ikke sikkert jeg ville skutt i dag. Men det er et minne for livet, den turen der.

 

Men å finne skuddplassen er faktisk veldig enkelt hvis man tenker litt, og ikke har det travelt. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (42 minutter siden):

 

 

Men å finne skuddplassen er faktisk veldig enkelt hvis man tenker litt, og ikke har det travelt. 

 

Nja en feil det er lett å gjøre, særlig hvis man er kjent i terrenget er at man bestemmer seg på forhånd at dyret står der eller der ( feks åja den hylla i åsen som går derfra til dit ) Så var det ikke på den hylla, men kanskje den under, eller kanskje den over ?. Da blir det problems.

Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (2 timer siden):

Litt pga jobben også, særlig hvis du måtte ha med deg slaktet tilbake

 

Når 99,9% av dyrene en skyter er i utmark.. og en jakter i bratte vestlands lier så innebærer alle fellinger en del svetting og forsering av høydemeter.. ;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det har nok vært en del slike situasjoner i løpet av et langt jegerliv hvor dyr har rast ut og "sporløst forsvunnet".
Heldigvis alt er funnet igjen, enten ved hjelp av nitid sporing, flaks eller ettersøkshund.

Speisellt rådyr kan ha en lei uvane å ta av som en rakett, for deretter å stupe under et skjeggegran, i ei grøft eller i kratt og einer, og nesten håpløse å se.
Derfor er mantraet alltid å søke å få gjennomskyting (gode blodspor) samt som flere nevner, finne igjen skuddplassen.
Jeg skyter også alltid i bog for å knekke framhjulstrekket og samtidig ta de store blodårene rundt hjertet, samt begge lungene.

Mange hevder jo at kula skal/bør bli i dyret da all "energien" dermed blir avsatt der, noe som visstnok er bra.
I min enkle verden skal det være hull inn og hull ut, masse blod og raskt blodtrykkstap.
Om en del av denne "energien" ender opp i myra bak dyret får så være.

Ofte har dyr skutt med samme rifle/kaliber og på tilnærmet samme treffpunkt reagert forskjellig.
Av og til er det rett ned i smellen, noen har fortsatt å spise for så å ramle over ende, andre igjen har sjanglet av sted adskille meter og så er det "rakettene" som tar av.

Vi jakter elg på tradisjonell måte med poster og drivere.
Driverne går rolig gjennom terrenget med bandhund og elgen trekker kontrollert unna.
Alikevel kan de ha ganske god fart på post, og utfordringen kan være å holde igjen skudd som ikke er optimale.

Når det gjelder kaliber har jaktlaget et variert utvalg 308 Win, 30-06, 338-06, 7mm Rem.mag,  300 H&H og 375 H&H .
Elgen faller helt greit for alle disse, men det er nesten alltid gjennomskyting og mye utblødning fra 338-06 og oppover.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk av 223 Rem også begynner å få en god del utbredelse. Selvsagt ikke til storvilt, men små vilt.
Den har jo så og si "fjernet" 222 Rem. og vel de fleste andre små vilt kalibere mellom 22LR og de vi snakker om.

 

Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (2 timer siden):

Mange hevder jo at kula skal/bør bli i dyret da all "energien" dermed blir avsatt der, noe som visstnok er bra.
I min enkle verden skal det være hull inn og hull ut, masse blod og raskt blodtrykkstap.
Om en del av denne "energien" ender opp i myra bak dyret får så være.

Jeg er så enig så enig. I tillegg til det du skriver har gjennomskyting med kuler som har stor ekspandert diameter en ekstra effekt. Det blir et stort hull ut fra brysthulen. Da vil det trenge luft inn mellom lungene og brysthulen og lungene kollapser raskt. Da blir det brått slutt på oksygenopptaket og dyret dør selv om kulen har unngått å treffe store blodårer, noe som kan skje. Det er mange som har sett dette i virkeligheten, det spruter damp og forstøvet blod ut gjennom utgangshullet når mellomgulvet beveger seg. Inngangshullet er som oftest uten slik effekt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Elg skrev (På 9.2.2024 den 13.48):

Har inntrykk av 223 Rem også begynner å få en god del utbredelse. 

Jeg måtte teste 223 rem med varmintkuler (50 grs Nosler BT i toppfart) på rådyr i høst. Mest fordi rifla er særdeles presis og veldig enkel å skyte godt med i alle mulige stillinger, men også fordi det florerer av tråder her inne om hvor voldsomt uegnet varminkuler er på rådyr. Det var å anse som dyreplageri! Spesielt en tråd var særdeles interessant. Der var det bred enighet om at sånne kuler var fullstendig uegnet. En kammerbruker, med erfaring fra Eskdalemuir i Skottland, fortalte at det som var ansett som best medisin der var en 58 grs V-max fra en 243 win. Det var snakk om flere hundre fellinger hvert år og det var ikke snakk om hodeskudd. De bruket ikke dette fordi det ikke var tilgang på noe annet, men fordi det var best. Erfaringsgrunnlaget var noe vi bare kan drømme om. Han ble allikevel fullstendig avfeid😊

Min bittelille erfaring fra 2023 strakk seg til 4 dyr. Kun kroppskudd (bog og bak bog). Fluktavstand fra 0 til ca 20m. Har vell egentlig hatt lengre fluktavstander med 308 win med sånne skuddplasseringer. Som Seawolf skriver så har de en tendens til å ta av som en rakett.  Virker ikke som «Skottene» tok fullstendig feil, men jeg har noen dyr igjen før jeg er på deres nivå.  

Link to comment
Share on other sites

Super XX, kunne godt tenke meg å høre mer om hvordan slaktet så ut! Har skudd rådyr på kloss hold med TSX fabrikkammo i 308, og til tross for perfekt lungeskudd rett bak bog, skutt i rett vinkel på dyret, så ble det mye ugreie. Ikke et pent slakt når drakta ble kledd av den. 

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (3 timer siden):

Super XX, kunne godt tenke meg å høre mer om hvordan slaktet så ut! Har skudd rådyr på kloss hold med TSX fabrikkammo i 308, og til tross for perfekt lungeskudd rett bak bog, skutt i rett vinkel på dyret, så ble det mye ugreie. Ikke et pent slakt når drakta ble kledd av den. 

Kristoffer Clausen bruker også varmint kuler, han la ut bilder av slakt på facebook. Tror det var på en av rådyrjakt gruppene.

 

Fant link. 

https://www.facebook.com/share/p/jPG3P9V2ZMgewmCC/

Edited by Olsenm
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (På 8.2.2024 den 21.38):


Med moderne hjelpemidler som feks Swarovski EL Range TA så får en opp på kartet hvor skytter lå..og hvor dyret en målte avstanden til stod.. da er det bare å gå rett på skudd plass..

 

Jeg lå på ene siden av et juv.. bukken stod på andre siden..avstanden var ikke så lang..ca 250 meter.. men jeg måtte gå 150 høydemeter ned for så å klatre tilsvarende høydemeter opp på andre siden.. når en står nede i bunnen av juvet så ser alt av terreng annerledes ut enn når en stod oppe i siden.. men siden jeg hadde tatt ut avstanden med Swarovski EL Range TA så gikk jeg rett på dyret via telefonen..

 

en kan også "skyte" dyret med avstandsmåleren der det eventuelt falt etter skudd om en ser dette og har da kontroll både på skudd plass og der viltet falt..

 

er dette en funksjon som er på nyere EL Range? evt andre merker som har tilsvarende funksjon? 

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (På 13.2.2024 den 14.35):

Super XX, kunne godt tenke meg å høre mer om hvordan slaktet så ut! 

Den som var truffet midt i bogen så litt ille ut. (Men det gjør det uansett cal og kule ved sånne treff.) Bare "inngangsbogen" var havarert.  Kun bakdelen på kula hadde gått igjennom hele dyret. Hovedeksplosjonen skjer jo inne i "motor-rommet" De som var truffet bak bog så veldig bra ut. Ødeleggelsene var inne i dyret. Dette var med en 50grs Nosler ballistic tipp i 1020m/s.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
M67 skrev (På 7.2.2024 den 21.48):

 Skal jeg ha samme sannsynlighet (den blir faktisk aldri 100%) liggende så er det kanskje 700m. Lenger på en elg enn et rådyr.

 

Hva ville du brukt hvis du skulle skutt elg på 700m ?

Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (4 minutter siden):

Hva ville du brukt hvis du skulle skutt elg på 700m ?

Det jeg hadde når elgen stilte seg opp på 700m ;)

 

Det er ikke vanskelig å levere et dødelig skudd på en elg med f.eks. en 260 Remington (på 700m) men den skal jo helst dø der den er, snarlig... Men av kalibere jeg kjenner, basert på energinivå og treffsikkerhet - la oss starte med enten 300NM eller 338LM. 

En 375 av noe slag hadde ikke gjort noe om jeg skulle postere et sted man kan få dyr på 700m - men en 300WM er sikkert nok.

 

 

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

ABLR eller Barnes LRXBT. Evt. Cutting edge Lazer. ABLR er ei meget god langholdskule presisjons og BC-messig, og den ekspanderer som en bombe i forholdsvis lav hastighet. Lazer for de mer vitenskapelige, og forberedte.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (26 minutter siden):

ABLR eller Barnes LRXBT. Evt. Cutting edge Lazer. ABLR er ei meget god langholdskule presisjons og BC-messig, og den ekspanderer som en bombe i forholdsvis lav hastighet. 

Har også tro på ABLR, har du noen tanker om Norma Bondstrike.

Link to comment
Share on other sites

 

moviken skrev (28 minutter siden):

har du noen tanker om Norma Bondstrike.

Jeg har vel aldri sett en i virkeligheten engang. Men fra det jeg hører er det noe lignende.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (16 timer siden):

 

Jeg har vel aldri sett en i virkeligheten engang. Men fra det jeg hører er det noe lignende.

 

K

Norma Bondstrike 30kal 180 grs skutt i 600ms og 520ms.

 

image.jpeg.f471fdd955b6e79cd5f5ed78412cf66a.jpegimage.jpeg.af556c031544c8a57d331bd05c38f099.jpeg

Edited by moviken
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det har blitt klarere for meg siste årene at kulevalg har en betydelig større betydning enn jeg først antok. For norsk storvilt, for nevnte kaliber, tror jeg valg av riktig kule er vesentlig for skuddreaksjon i viltet. Jeg klarer ikke dog ikke dokumentere eller kvantifisere dette, så påstanden får stå for min egen regning.

Link to comment
Share on other sites

Kverk skrev (20 minutter siden):

For norsk storvilt, for nevnte kaliber, tror jeg valg av riktig kule er vesentlig for skuddreaksjon i viltet.


1. Skuddplassering (viktigst)

2. Valg av kule til jobben (tilpasset anslagshastigheten, type vilt/motstand etc.- ganske viktig).

3. Kaliberstørrelse (minst viktig)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...