Jump to content

Liten håndkikkert til jakt.


NordbergStjerna

Recommended Posts

Om du ikke skal ha av de minste, så er 8(10)x30 en veldig fin allround-størrelse. Ikke et vondt ord om lommeutgavene med opp til 25 mm objektiv, men jeg tror du på lang sikt(!) vil bli mest fornøyd om du går ett nivå opp i størrelse. Da får du også også bedre egenskaper i dårlig lys.

 

Dama har en Nikon Monarch M7 10x30 (øvre budsjett) som virkelig imponerer ift. pris, jeg har en Zeiss 10x32 T*FL (premium) som er et hakk skarpere. Skal du se hull i skiva er nok 10x forstørrelse det beste, mens 8x gir et noe roligere bilde om du skal glane lenge om gangen. 

 

Edit: Jeg kjøpte en Leica Trinovid 8x20 for mange år siden med tanke på rypejakt. Den er nesten ikke i bruk lenger. Ville kanskje vurdert å ta den med om jeg skulle på reinsjakt og virkelig jaget gram. Nå som jeg er vant med større verktøy (10x32 og 10x42) blir det nedtur å se i den.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

NordbergStjerna skrev (5 minutter siden):

Kanskje den Nikon kan være noe.

Skulle jeg pirke på noe måtte det være at den er "litt nervøs" på fokuseringshjulet, dvs. veldig små bevegelser for å stille fokus. Men ta en kikk på den.

Link to comment
Share on other sites

NordbergStjerna skrev (5 timer siden):

Skal være enkel å ha med seg overalt. Håndstørelse.

Min Leica Trinovid 8x20 er med på store som små turer - lett, kompakt.

Beste kikkert er den som blir med deg og ikke stående igjen hjemme.

Steiner...jeg kjøpte en 8x30. Fin optikk, men litt for stor, Leicaen gjør samme nytten om ikke bedre.

 

Link to comment
Share on other sites

NordbergStjerna skrev (59 minutter siden):

Hva med Steiner ?

Steiner 8x32 er sikkert veldig bra, noe dyrere enn Nikon Monarch. Du må finne ut hva som er viktigst for deg, og så prøve ulike modeller utenfor butikken. Preferansene er forskjellige.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Steiner har flere modellserier, i litt forskjellige prisklasser. Jeg har en drøyt 20 år gammel 8x30, av en serie som, den gangen, var en dyr Steiner. Den kostet litt over halvparten av tilsvarende Zeiss/Leica/Swaro, den gangen. Jeg er godt fornøyd, men i dag ser det ut som de er bortimot like dyre som de andre. Da hadde jeg heller kjøp en av dem. Har også en, ganske gammel, Swarovski 8x20. Det er en god kikkert, som er lett å ha med seg, men hvis jeg vet at jeg skal bruke kikkerten mye, så tar jeg med Steineren.

Link to comment
Share on other sites

Steiner Wildlife Pro 8x30 er den jeg har, - kjøpt på tilbud/kampanje, husker ikke daværende pris, men var da betraktelig billigere enn noen av de andre kjente tyske. Mener det var 30 års garanti også...hvor den nå ligger.

Men som sagt:  i forhold til Leicaen stor/tung og ligger som regel bare på et bord klar for studie av fugler på "brettet" eller ved stranden. 

Link to comment
Share on other sites

"Håndstørrelse" Har en Zeiss 8x25 som kan klappes sammen og får plass i brystloma. Kjøpte den til støkkjakt på rype og har brukt den i 30 år. For noen år sida ble den utsatt for noe "ublid behandling", ble returnert fra Zeiss etter full overhaling til kr. 0. Den har svart til forventningene, men lages nok ikke lenger. Ville sett litt på Terra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bruker nå en Swaro NL Pure 8x32 og den er jo VELDIG bra til alt fra ryper til elg og jeg har ikke tittet i noe jeg syns er bedre. Hadde riktignok sterkt vurdert en 8x42 hvis jeg skulle handlet en gang til for å få den mer lyssterk og mindre følsom for øyeplassering ved grå overskyete dager på vinterjakt. Hadde passet i den samme kikkertveksen(Kuio) jeg allerede bruker, så størrelsen for min del spiller liten rolle. Med kikkertveskeløsningen syns jeg ikke den er for stor å ha med på tur. 

 

Swaro pleier holde seg bra i pris så er ikke sikkert det blir så dyrt totalt sett hvis du en gang må selge den igjen. 

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om alderen spiller inn? Da jeg var ung jakter jeg ryper på vinteren med en rimelig Nikon 8x25. Det funka riktig bra. For ca 10 år siden jakta jeg med den igjen siden jeg hadde glemt min lille Zeiss hjemme i Sverige, den var helt forferdelig i skyggesiden av fjellet på ettermiddag. Lav kontrast og mørk. Prøve kompisen Steiner 8x30, det gikk veldig bra. Har opplevd det samme når jeg har brukt min Zeiss og jaktet med en som har en Vortex 8x40. Nå jo være alderen? Lurer på om det duger med en 8x30 i mellom prisklassen?

Link to comment
Share on other sites

Vanskeligheter med å bruke 8x25 vs  8x30 har ingenting med alder å gjere.  8x25 er  litt vanskeligere å stille inn p.g.a. mindre utgangspupil  og den har også av samme grunn dårligere skumrings egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er mulig det. Men brukte nå en zeiss 8x25 før og nå synes jeg den er helt ubrukelig. For meg fungerer nå min Swarovski 8x30 fantastisk mye bedre. zeiss 8x25 har jeg nå gitt bort til jentungen så nå får hun slite med den. Jeg skal nå for øvrig kjøpe meg ny kikkert da jeg vil ha en med avstandsmåler som er mindre og lettere en den Leica Geovid 10x42 R som jeg har nå.

Og da blir det en Swarovski EL Range 10x32.

Så etter vært kommer det nokk både en Swarovski 8x30 og en Leica Geovid 10x42 R til salgs fra meg.
Link to comment
Share on other sites

Opplever at kikkerter med større lysåpning er mindre følsom for øyeplassering og lettere å justere/holde i god posisjon, dvs. lager lite skygger pga dårlig plassering av øynene underveis i tittingen. Liten kikkert er mer trøblete sånn sett. Fungerer jo det også, men ikke så bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vux skrev (14 minutter siden):

Opplever at kikkerter med større lysåpning er mindre følsom for øyeplassering og lettere å justere/holde i god posisjon

Det er rimelig selvsagt siden utgangspupillens diameter er gitt av forholdet mellom objektivdiameter og forstørrelse. Det er alltid like festlig når noen har prøvd en 7x50 av merke X og en 10x42 av merke Y, og forteller deg at "kikkerter av merke Y har myyyyye mindre øyebox"...

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ein 8x20 og på lyse dagen er den  like god som alt anna, men eg bruker den så å sei aldri, når eg endelig har fått stillt alt inn er som regel fuglen eller annet eg skulle sjå på borte. Alt er så mykje enklere med 8x30/32, ikkje bare på grunn av  det optiske men også fordi den er fysisk større.

Edited by brisen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ranger#44 skrev (21 minutter siden):

Leica Duovid var da ikke dårlig?

Den har ikke zoom, men to forstørrelser. 
 

Siden den har samme synsfelt både på lav og høy forstørrelse, ville jeg aldri ha valgt den til jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet lengre opp er det ulik "utveksling" på fokuseringshjulet, dvs. noen kikkerter krever at du skrur mye for å justere fokus mens andre reagerer på små bevegelser. Jeg synes de som krever litt skruing er enklere i bruk. Jeg vet ikke om dette er koblet til forstørrelse eller størrelsen på kikkerten, kanskje snarere til fabrikat?

Edited by Sølvrev
Presisering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...