Jump to content

Bestilt kniver fra USA, blitt politianmeldt av tolletaten


Chrono

Recommended Posts

Jeg bestilte 7 kniver fra BladeHQ. Pakken var teipet med toll-teip hvor det stod at den var åpnet for kontroll.

6 kniver manglet, og ingen beskjed fra tolletaten om hva som hadde skjedd. Etter flere dager med telefoner fortalte de at knivene var sendt inn til politiet og at jeg var anmeldt.

 

Utifra hva jeg har lest skal alle knivene være lovlige i Norge. 3 av de 6 knivene som ble tatt ut selges hos kniveksperten.no. Jeg har også bestilt lignende kniver fra Lamnia tidligere.


Hvis jeg har rett i at knivene er lovlige, er det ubehagelig å tenke på at Tolletaten som jobber med slikt, tror knivene er ulovlige. Da kan kanskje politiet også tro noe er ulovlig som ikke er det.

Hvis jeg har tatt feil, og knivene faktisk er ulovlige så frykter jeg for våpnene mine. Jeg eier pistoler og jaktvåpen.

 

 

Blade HQ-2.jpg

Blade HQ-3.jpg

Edited by Chrono
retting
Link to comment
Share on other sites

Tolletaten har en stund vurdert flipper-kniver som "springkniver", basert på en snål tolking i det nye våpenrundskrivet: 

Quote

"Springkniver" forstås som en form for foldekniv hvor knivbladet ved tilførsel av en viss manuell kraft, spretter ut i forholdsvis høy fart ved å trykke på en knapp, tapp, tast, knast, e.l. Det kreves ikke noen form for kraftforsterkende mekanisme.

 

Det står litt i tråden her: https://www.kammeret.no/topic/97273-ny-dom-er-assisted-openers-faktisk-tillatt/

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville krevd å få saken forsøkt i Tingretten. Har lite å tape på det.

 

Det er den mekaniske konstruksjonen som danner kriteriet for å kunne kalle en kniv for spring kniv. Springfjær kniv. Det er bare å peke på det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Switchblade

Flipper kniv er en foldekniv man kan åpne med en hånd og er definitivt ikke en springkniv. Kriteriet for at man subjektivt skal vurdere hastigheten man åpner en kniv på (det nye våpen rundskrivet) for å kunne klassifisere det som en spring kniv er temmelig lite gjennomtenkt. Målekriteriene er umulig å standardisere. Enhver en hånds foldekniv, uavhengig om det er en flipper, tommelhull, tommelknapp osv - kan åpnes tilnærmet like hurtig med litt trening.

I praksis er jo den nye tolkningen et forbud mot alt av en hånds foldekniver - uten noe forankring i norsk lov.

 

Edited by 8x57IRS
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei @Chrono

Har du noen oppdatering på denne saken? 

Ut i fra hva jeg kan se så er alle disse knivene lovlige.  Tok meg 15 min å sjekke ut at disse er lovlig. 

Så da lurer jeg på hva i all verden disse tollerne driver med? Skremmende mangel på kunnskap der.  

Tar vel lengre tid å fylle ut en anmeldelse enn å sjekke at disse knivene faktisk er lovlige.

 

QSP Parrot V2 Liner Lock - LOVLIG 
https://www.bladehq.com/item--QSP-Parrot-V2-Liner-Lock-Knife-Blue--188238

 

Petrified Fish PF818 Forward Linerlock - LOVLIG 
https://www.knifecenter.com/item/PF818BW/petrified-fish-pf818-forward-linerlock-flipper-knife-d2-stonewashed-drop-point-blade-sculpted-blue-g10-handles

 

Honey Badger Knives Small Flipper Drop Point - LOVLIG 
https://www.bladehq.com/item--Honey-Badger-Knives-Small-Flipper--114321

 

Vosteed Raccoon Crossbar Lock - LOVLIG 
https://www.bladehq.com/item--Vosteed-Raccoon-Crossbar-Lock-Knife--188582

 

Civivi Elementum G10 - LOVLIG
https://maxut.no/products/civivi-elementum-g10-foldekniv

 

CIVIVI Button Lock Elementum II - LOVLIG 
https://www.civivi.com/products/civivi-button-lock-elementum-ii-c18062p-1

 

CJRB Pyrite Button Lock - LOVLIG 
https://www.bladehq.com/item--Artisan-Cutlery-Pyrite-Button-Lock--175036

 

@lolinski kommer med godt tips med å bruke norske nettbutikker så slipper du å håndtere enkelte av disse kunnskapsløse menneskene i tolletaten. 

 

Eller at du kjøper med kniver når du er i utlandet som du er 100% sikker på er lovlig. Da blir det også mye lettere å forklare samt vise tollerne hvordan knivene faktisk fungerer hvis du blir stoppet i tollen på flyplassen. Bare husk å sende de med innsjekket bagasje. 

Edited by Federal86
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Federal86 skrev (3 timer siden):

Hei @Chrono

Har du noen oppdatering på denne saken? 

Ut i fra hva jeg kan se så er alle disse knivene lovlige.  Tok meg 15 min å sjekke ut at disse er lovlig. 

Så da lurer jeg på hva i all verden disse tollerne driver med? Skremmende mangel på kunnskap der.  

Tar vel lengre tid å fylle ut en anmeldelse enn å sjekke at disse knivene faktisk er lovlige.

 

QSP Parrot V2 Liner Lock - LOVLIG 
https://www.bladehq.com/item--QSP-Parrot-V2-Liner-Lock-Knife-Blue--188238

 

Petrified Fish PF818 Forward Linerlock - LOVLIG 
https://www.knifecenter.com/item/PF818BW/petrified-fish-pf818-forward-linerlock-flipper-knife-d2-stonewashed-drop-point-blade-sculpted-blue-g10-handles

 

Honey Badger Knives Small Flipper Drop Point - LOVLIG 
https://www.bladehq.com/item--Honey-Badger-Knives-Small-Flipper--114321

 

Vosteed Raccoon Crossbar Lock - LOVLIG 
https://www.bladehq.com/item--Vosteed-Raccoon-Crossbar-Lock-Knife--188582

 

Civivi Elementum G10 - LOVLIG
https://maxut.no/products/civivi-elementum-g10-foldekniv

 

CIVIVI Button Lock Elementum II - LOVLIG 
https://www.civivi.com/products/civivi-button-lock-elementum-ii-c18062p-1

 

CJRB Pyrite Button Lock - LOVLIG 
https://www.bladehq.com/item--Artisan-Cutlery-Pyrite-Button-Lock--175036

 

@lolinski kommer med godt tips med å bruke norske nettbutikker så slipper du å håndtere enkelte av disse kunnskapsløse menneskene i tolletaten. 

 

Eller at du kjøper med kniver når du er i utlandet som du er 100% sikker på er lovlig. Da blir det også mye lettere å forklare samt vise tollerne hvordan knivene faktisk fungerer hvis du blir stoppet i tollen på flyplassen. Bare husk å sende de med innsjekket bagasje. 

Hei

 

Først, takk for gode innspill fra flere her :)

 

 

Du har rett i at de bruker tid. Over 2 uker så langt uten noen anmeldelse.

Kort svar: Nei, ingen ting å melde så langt.

 

Langt svar:

Jeg har ringt både tolletaten og politiet et par ganger siden sist.

Politiet sier at de ikke har mottatt noen anmeldelse.

Hver gang jeg ringer tollvesenet får jeg gradvis litt mer informasjon. Det føles som jeg må lure informasjonen ut av dem.

 

De første gangene jeg ringte insisterte de på at jeg måtte snakke med posten. Så tok det et par telefoner til før de fortalte at knivene var konfiskert og saken anmeldt. Så enda et par telefoner til før de oppgav saksnummer og fortalte at saksbehandler var kvinne(ikke navn). Jeg har ikke klart å komme i kontakt med saksbehandler.

Når jeg fikk saksnummer sendte jeg inn mail. Ble fortalt at mailen var registrert 2 dager senere. 
Med det tempoet skjønner jeg ikke hvordan de klarer å fortolle 1500 pakker om dagen.

 

QSP Parrot var kniven som kom igjennom tollen. Jeg tipper den kom igjennom siden det var eneste tommel flippe kniv. Tollen, som kanskje ikke var så erfaren med å flippe kniver, klarte ikke å bruke rett teknikk = Godkjent. Med riktig teknikk flipper den opp som en helt.

Elskverdig å sende den ihvertfall da, med "ingenting å fortolle" stemplet på pakken (uten noe annen dokumentasjon)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

8x57IRS skrev (På 26.10.2023 den 21.26):

Jeg ville krevd å få saken forsøkt i Tingretten. Har lite å tape på det.

 

Jeg kjenner ikke til bakgrunnen til 8x57IRS, brukeren, ikke kaliberet 🙂

Det er jo en risiko å ta ting til tingretten, så noe å tape på det kan det jo være. Ville vurdert det nøye med noen som har peiling på jus, og ikke et internettforum før man går dit frivillig.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Sebu83 said:

Jeg kjenner ikke til bakgrunnen til 8x57IRS, brukeren, ikke kaliberet 🙂

Det er jo en risiko å ta ting til tingretten, så noe å tape på det kan det jo være. Ville vurdert det nøye med noen som har peiling på jus, og ikke et internettforum før man går dit frivillig.

 

Ja kanskje dårlig formulert - og jeg er ingen jurist nei :)   Håper saken ikke går så langt for den uheldige her.

Om man blir anmeldt for innførsel av ulovlig kniv/brudd på våpenloven vil man vel i praksis mest sannsynlig motta en påtaleunnlatelse (eller bot) - i tillegg til inndragingsforelegget. Godtar man dette aksepterer man beskyldningen om at man har brutt våpenloven med de konsekvenser det medfører (= rulleblad). Resultatet er mao det samme som en rettskraftig dom på brudd av våpenloven. Korriger meg gjerne om jeg tar feil her.

Ergo. Man har intet å tape (snarere alt å vinne) på å forklare seg ovenfor en dommer her - om det skulle gå så langt. Worst case er at man må betale saksomkostninger i tillegg (2-3 tusen?), men disse knivene som er linket over her er da vitterlig ikke spring kniver så man bør ha svært gode sjanser på å bli frikjent.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Definisjonen brukt i Borgarting lagmannsrett er at om en fjærmekanisme helt eller delvis bidrar til åpning, er kniven å regne som springkniv. Det var spesifikt om assisted opening-kniver, og følgelig ble også slike definert til å bære springkniv fom. 2017.

 

https://lovdata.no/dokument/LBSTR/avgjorelse/lb-2017-24663?q=Karambit

 

Knivene som er omhandlet i tingrettsdommen høyere oppe, ble frikjent nettopp fordi det ikke var noen fjærmekanisme. Samme gjelder knivene du har bestilt.

Be toll/påtale vise hvor på knivene man finner fjæra som gjør dem til springkniver 😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I dag ringte jeg til juridisk avdeling i tollen (som har behandlet saken min). Jeg purret, og sa jeg ønsket å vite hvor saken min lå. Da kunne de fortelle at anmeldelsen ble sendt til politiet den 06.11. Altså for 10 dager siden! I den perioden har jeg blitt fortalt at de har utarbeidet anmeldelsen, og siden jeg ikke har fått snakke med saksbehandler, ba de meg sende ekstra informasjon til dem via Altinn.no...Misvisende informasjon.

 

Deretter ringte jeg politiet. De har ikke mottatt noe anmeldelse enda.

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Federal86 skrev (På 16.12.2023 den 0.10):

Hei @Chrono 🙂

 

Har det vært noe utvikling i saken din? 

Hvis det har vært det, så håper jeg at den er positiv 🙂

 

 

Hei :) 

 

Politiet hadde opprettet sak ca 29. November. Jeg sendte dem mail med informasjon på saken samme dagen.

Den 20. Desember ringte jeg dem for å høre om det var noe fremgang. Det var det ikke 😔

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Chrono skrev (4 timer siden):

Hei :) 

 

Politiet hadde opprettet sak ca 29. November. Jeg sendte dem mail med informasjon på saken samme dagen.

Den 20. Desember ringte jeg dem for å høre om det var noe fremgang. Det var det ikke 😔

Slike saker blir sjelden prioritert, særlig om det er høyt sakstrykk - hvilket det som regel er for tida. God sjanse for at den ligger og venter hos jurist, som veldig mulig ikke har kommet til svaret ditt ennå. 

Link to comment
Share on other sites

Chrono skrev (6 timer siden):

Hei :) 

 

Politiet hadde opprettet sak ca 29. November. Jeg sendte dem mail med informasjon på saken samme dagen.

Den 20. Desember ringte jeg dem for å høre om det var noe fremgang. Det var det ikke 😔

Takk for oppdateringen. 

Kjedelig å se at de fortsatt driver og surrer i den etaten. 

Men vi satser på et positivt resultat på nyåret og at du endelig får dine LOVLIG kniver tilbake 🙂

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Politiet ønsker at jeg skal møte til avhør "for å høre min side av saken", neste uke.

 

Jeg synes det er litt rart, da dette skal være i orden fra lovens side...

Burde jeg ta kontakt med advokat?

Link to comment
Share on other sites

Antagelig ønsker de din forklaring fordi du bestrider at det er ulovlige kniver. Ville ikke bekymret meg noe særlig. 

 

Vær forberedt på å måtte forklare grundig hvorfor det ikke er springkniver, kun en effektiv manuell mekanisme. Ikke gitt at betjenten du møter kan forskjellen.

 

Kravet for å regnes som springkniv er at en fjær helt eller delvis bidrar til åpning/lukking av bladet, jf. Borgarting lagmannsrett. Det du har importert er manuelle kniver hvilket ikke skal regnes som springkniv, jf. Nord-Troms og Senja tingrett. (Din sak virker å være nær identisk).

 

Som mistenkt/siktet i sak har du krav på å få ha med advokat i avhør, men må isåfall være forberedt på å måtte betale for denne selv. Mtp på hvor tydelig problemstillingen allerede er belyst i tidligere dommer, tror jeg ikke det vil utgjøre noen forskjell.

 

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Chrono skrev (8 timer siden):

Politiet ønsker at jeg skal møte til avhør "for å høre min side av saken", neste uke.

 

Jeg synes det er litt rart, da dette skal være i orden fra lovens side...

Burde jeg ta kontakt med advokat?


Send dem en mail av dommene lenket over, og loven.

Om det blir avhør, vær gjerne høflig, men ta en utskrift av loven og dommene med deg, og om det skulle være tegn til hint om at de tror at knivene er ulovlige, forklar dem at det ene dokumentet er loven, og at de to andre er dommer som du har lest som forklarer at kniver som dem du kjøpte er lovlige.

PoD sine rundskriv er dopapir -- de overstyres av dommere, har blitt overprøvd av dommene sitert to poster opp, og vil overstyres igjen i denne saken.

Merk at norske Brusletto Reisa er lov, se spesielt på 33 sekunder: Det er lov med kniver som kan åpnes raskt med manuell kraft.
 

...
 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (På 16.1.2024 den 22.04):


Send dem en mail av dommene lenket over, og loven.

 

Det er akkurat det som bekymrer meg. Jeg har sendt dem dette. Jeg synes det er mistenkelig at de skal ha meg på avhør, når jeg tydelig har forklart saken på mail.

 

Her er mailen jeg sendte. Minus irrelevant informasjon. Mail er bekreftet motatt av politiet:

 

Hei
 
Det gjelder sak: ---------
 
Hvorfor jeg bestilte kniver:
-----------------------------------
(Jeg ble bedt av kundebehandler i politiet om å skrive hvorfor jeg bestilte knivene. Føler ikke det er relevant å dele her.)
 
Hvordan jeg fikk greie på at knivene var konfiskert og anmeldt:
Da jeg kun mottok 1 av 7 kniver jeg hadde bestilt, kontaktet jeg tollen som informerte om at resterende kniver var konfiskert, og saken var meldt til politiet.
Jeg sender derfor mail til dere for å dele informasjon som er relevant i saken.
 
Ingen av knivene skal være springfjær-kniver.
 
Her er en link (#1) til en reklame på Youtube som viser åpnemekanismen, lik knivene som har blitt konfiskert: 
Linken viser kniv som selges i Norge av et eldre velrennomert selskap, Brusletto.
 
Her er en link (#2) til lignende sak hvor lovlige kniver har blitt konfiskert av tollen: 
 
Definisjonen brukt i Borgarting lagmannsrett er at om en fjærmekanisme helt eller delvis bidrar til åpning, er kniven å regne som springkniv.
Det var spesifikt om assisted opening-kniver, og følgelig ble også slike definert til å være springkniv fom. 2017.
Se link (#3): 
 
Knivene som er omhandlet i tingrettsdommen, link #2, ble frikjent nettopp fordi det ikke var noen fjærmekanisme. 
Det samme gjelder knivene jeg har bestilt. De har ikke fjærmekanisme.
 
Litt om selve begrepet "springkniv"
Springkniv er direkte hentet fra spring knife. Med andre ord en kniv med springfjær mekanisme. 
Det har ingen ting med at knivbladet "spretter" opp ala "sprettkniv" som er en dårlig norsk oversettelse.
I dommen ligger en teknisk definisjon på hva som er og hva som ikke er å regne som "springkniv".
 
 
Her er tre av knivene som jeg bestilte og ble konfiskert, som blir solgt i Norge av Kniveksperten.no. 
Disse er lovlige. Jeg presenterer disse tre eksemplene da de fire andre knivene tollen har tatt ut er ganske like. 
Jeg kan ikke se at de resterende fire knivene selges i Norge, men de skal være like lovlige.
Det gjelder knivene; Civivi Elementum 1 & 2 og Honey Badger. Kniveksperten har ikke akkurat samme versjon av "Honey Badger Knives Small Flipper" Men mange de selger er så å si identiske, med samme åpne og lukke mekanisme:
 
 
Vedlagt ligger faktura i .pdf format (Blade HQ.pdf)
Jeg legger ved link til hver enkelt kniv fra siden hvor jeg kjøpte dem:
 
 
 
/-----------------

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Chrono skrev (57 minutter siden):

Det er akkurat det som bekymrer meg. Jeg har sendt dem dette. Jeg synes det er mistenkelig at de skal ha meg på avhør, når jeg tydelig har forklart saken på mail.

Denne setningen inneholder alle grunnene du trenger for å kontakte en advokat.

 

Jeg tipper saken hadde vært ute av verden for lengst dersom du hadde gjort det med en gang.

Du er "siktet" eller "mistenkt" i denne saken, og da lyver du per definisjon, og ingenting av det du sier tillegges noen vekt overhodet. Og saken har for liten prioritet til at de faktisk undersøker noe.

Det er jo ingen tvil om at alle de knivene du linker til er lovlige.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Chiefen.v-2 said:

Noen har bestemt seg for at de vil ha en sak med brudd på våpenloven.

Tullball.

Dette er mest sannsynlig bare gjort på automatikk.

Tollvesenet beslaglegger og anmelder

Politiet følger Tollvesenet sin vurdering, og lager da en sak

Å være mistenkt betyr faktisk at man får en del rettigheter, handler ikke om at staten sidestiller dette med at man lyver.

Link to comment
Share on other sites

Altså hvis det stemmer at de går videre med saken med de knivene der, og det ikke er noe mer du ikke har fortalt (f.eks. at det er en kniv inni der som ER ulovlig)  - så må du ha advokat. Du må sannsynliggjøre at det ikke er springkniver du har kjøpt, og det fins sikkert presedens på dette, eller rundskriv, eller forarbeider, som en advokat finner fram nokså fort. Dersom du ikke gjør det er det Politiet som har definisjonsmakten her.

 

§ 3-6.Ikkje tillatne gjenstandar som ikkje reknast som skytevåpen

Det er ikkje tillate å erverve, ha, tilverke, innføre eller omsette særskilt farlege gjenstandar som saknar eit lovleg bruksområde, og som står fram som eit valdsprodukt, som til dømes:

1. elektrosjokkvåpen,
2. peparspray, tåregasspray eller andre sjølvforsvarssprayar med tilsvarande verknad,
3. springknivar,
4. batangaknivar,
5. stilettar,
6. slåsthanskar,
7. batongar,
8. karatepinnar,
9. kastestjerner,
10. blåserør for å kunne skyte pilar eller andre gjenstandar, og
11. sprettertar.

Det er heller ikkje tillate å erverve eller ha knivar med bladlengde frå 25 centimeter, medrekna machetar. Første punktum gjeld ikkje for den som ervervar eller har slik kniv i samband med arbeid, næringsverksemd, friluftsliv, hushaldet, sport, kulturelle aktivitetar eller andre aktverdige føremål, eller som har løyve etter § 5-6 eller § 5-10 i denne forskrifta eller våpenlova § 10.

Første ledd gjeld ikkje for einskilde sprettertar eller andre ufarlege gjenstandar som er laga som leiketøy. Første ledd gjeld heller ikkje for den som har løyve i medhald av § 5-6 eller § 5-10 i denne forskrifta eller våpenlova § 10.

Denne føresegna gjeld ikkje for peparspray eller batongar som er bestemt for eller tilhøyrar Kriminalomsorga. Denne føresegna gjeld heller ikkje for peparspray som er bestemt for eller tilhøyrar Tolletaten.

 

Dersom politiadvokaten mener at en "flipp opp" foldekniv er en "springkniv", så får du et forelegg og må til retten om du skal slippe å betale det. Dette er antakelig "siste sjanse" til å få saken ut av verden før det. Ring en advokat. En som er vant med saker ifbm våpenloven.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stor sannsynlighet for at den uheldige mottar et:
- Inndragingsforelegg

- Påtaleunnlatelse (evt forelegg)

 

Godtar man ikke dette blir saken etterforsket og ender mest sannsynlighet opp i Tingretten da politiet alltid stoler på vurderingen tollinspektørene har gjort.

Edited by 8x57IRS
Link to comment
Share on other sites

10-12k er fint, samme som en får for litt gladvold på byen.

Systemet er pill råttent og styrt av måltall, her lukter noen en enkel fin sak, bra for KPI-de kjører på.

 

Så..., 

 

Chiefen.v-2 skrev (På 16.1.2024 den 13.49):

Fint å se at det brukes ressurser på viktige saker...

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er naiv. 
Uten at jeg har lest dommene og satt meg veldig inn i knivregler så forstår jeg at disse er lovlige. 
Du har ikke fått noe bot eller beskjed om permanent inndragelse av knivene, foreløpig så er de sannsynligvis bare i tvil.

Jeg ville som beskrevet tidligere tatt med dommene og mailen du har sendt og møtt i avhør. Vært litt forsiktig med hvordan jeg uttalte meg om ting kanskje, men ikke hatt meg med noe advokat. 
Dersom det ender med bot eller permanent inndragelse så er det mulig å kontakte advokat da og så lenge en ikke har sagt noe veldig dumt ang tenkt bruksområde på knivene i avhør så ser jeg ikke at en har noen dårligere sak enn hvis en hadde hatt med advokat på avhør. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Jeg tipper saken hadde vært ute av verden for lengst dersom du hadde gjort det med en gang.

 

Nei, dessverre. Jeg fikk lirt ut informasjon av tollvesenet på telefon at de hadde anmeldt meg(Jeg har enda ikke mottatt noe skriftlig på at jeg er anmeldt). Derfor visste jeg om anmeldelsen før mitt lokale politikontor gjorde det. Jeg kontaktet dem, helt til de hadde et saksnummer å gi meg. Samme dagen jeg mottok saksnummer sendte jeg mail, den 29.11.2023.

 

 

Olemann skrev (6 minutter siden):

Dersom det ender med bot eller permanent inndragelse så er det mulig å kontakte advokat da og så lenge en ikke har sagt noe veldig dumt ang tenkt bruksområde på knivene i avhør så ser jeg ikke at en har noen dårligere sak enn hvis en hadde hatt med advokat på avhør. 

Knivene er til min (beskjedne) knivsamling. Ellers blir de brukt til hverdags hjemme som pakkeåpninger etc...

 

Link to comment
Share on other sites

Olemann skrev (27 minutter siden):

Mulig jeg er naiv. 
Uten at jeg har lest dommene og satt meg veldig inn i knivregler så forstår jeg at disse er lovlige. 

Dommene på ting som kniver med flippere, assistert åpning osv. er kun lavere retts dommer. Tollvesenet, politiet osv. har vel bestemt seg for at dette er noe de ikke liker. De prøver å etablere en rettspraksis. Dommene har etter min mening gått begge veier. 

 

De kommer vel til å forsøke seg til de får fast og langvarig rettspraksis mot seg, eller en dom fra Høyesterett. Den andre eventualiteten er at de vinner fram for sitt syn. Enten i rettssalene eller ved en endring av våpenforskrifta. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke denne umiddelbare trangen til å tilskrive dette en eller annen form for agenda.

 

Tollvesenet har gjort en vurdering rundt lovligheten, og anmeldt. Dette er jo ikke en personlig vendetta fra tollerne eller politiet mot trådstarter.

 

Trådstarter har full anledning til å imøtegå anmeldelsen, og bør jo gjøre dette dersom han mener at knivene ikke er ulovlige.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, 8x57IRS said:

Stor sannsynlighet for at den uheldige mottar et:
- Inndragingsforelegg

- Påtaleunnlatelse (evt forelegg)

 

 

Påtaleunnlatelse er vel heller ikke bra for fremtidig våpeneierskap 😔 Skikkelig urettferdig sak! 😔

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i avhør...

 

Kort oppsummert: Tollen mente at knivene hadde fjær-assistanse.  

 

Mer detaljert:
Mot slutten av avhøret fikk jeg omsider greie på hva anmeldelsen gikk ut på. Tollen mente at knivene var springkniver med assisted-opening. "Fjæren" som tollen mente hjalp kniven til å skyte ut, var låsemekanismen (Liner-lock)!


På en kniv nevnte de at, for å lukke kniven måtte en dytte inn "fjæren"(som i liner-lock'en)...
Det er verdt å nevne at den ene kniven jeg fikk utlevert, som tollen godkjente(QSP parrot) har akkurat denne funksjonen..

 

Ellers var det 3 kniver som hadde button/crossbar-lock. Ved å enten trykke inn eller skyve ned en knapp, åpnes låsen og bladet kan foldes inn. De mente at ved å bruke denne funksjonen, (istedenfor ment flipp-opp/tommel knapp) fyker knivbladet ut av kniven.

 

Jeg erkjente (selvfølgelig) ikke straffeskyld.

Jeg henviste til lovdata og tidligere sak. Forklarte at dette ikke var spring-kniver/assisted-opening kniver. 

Nevnte at metallplpaten som er liner-lock låsemekanisme ikke er en fjær som assisterer knivens åpning. 
Jeg sa videre at de gjerne må demontere knivene for å bekrefte dette. 

 

 

Edited by Chrono
Retting
  • Like 11
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...