Jump to content

Ny dom: er "assisted openers" faktisk tillatt?


Skrueråmuttere

Recommended Posts

Nord-Troms og Senja Tingrett har nå avsagt dom: 2 fjærassisterte foldekniver som ble forsøkt importert, og som Tollvesenet og Politiet ville beslaglegge som ulovlige, er ifølge tingretten både "utløst med manuell kraft" og "har et nyttig bruksområde" og er således lovlige.

 

Spennende å se om det blir anket.

 

Jeg har ingen slike selv, for jeg ser ikke hva de kan gjøre for meg som ikke en Spyderco kan. Men i så fall har jeg lurt en annen kunde hos XXL til å kjøpe en slik en engang for mange år siden, da han kikket på en sånn og jeg sa "fort deg og kjøp den før den blir forbudt".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel kun snakk om avgjørelser i lavere instanser når det gjelder disse knivene. Selv om det kanskje ikke er det greieste for den det gjelder, så håper jeg saken går helt til høyesterett hvis den blir anket. 

 

De fleste foldekniver med lås kan åpnes med en hånd, ved hjelp av ulike triks.

Link to comment
Share on other sites

De knivene i artikkelen der er jo vanlige flipper kniver uten fjærbelastning. Dvs manuelle folde kniver. Hvordan kunne tollvesenet og politi påstå at disse var spring kniver?

 

Definisjon springkniv og spring assisted:

https://en.wikipedia.org/wiki/Switchblade

 

De 2 knivene det gjelder:

https://www.weknife.com/search?type=product&q=peer*

https://www.weknife.com/search?type=product&q=angst*

Finnes som sagt ingen springfjær mekanisme i disse knivene. 


Nå har jo knivene spennende utseende men kniver med dolkeaktig profil og falsk egg (ikke tveegget) er da lovlig. Den skumleste kniven selges tom av Kniveksperten.no (spør meg hvordan jeg vet), og de fleste knivforhandlere har jo drøssevis av denne typen  kniver til salg.

Edited by 8x57IRS
Link to comment
Share on other sites

Er en dom på akkurat det med spring assisted fra 2017.
https://lovdata.no/dokument/LBSTR/avgjorelse/lb-2017-24663

 

Disse knivene blir betraktet som spring kniver av tollvesenet og politiet nå. Jeg tror heller ikke noen norske forhandlere selger denne typen kniver lengre (av de større som vet hva de driver med i hvert fall).

De forsøkte tydeligvis også å utvide springkniv definisjonen med å ramme foldekniver (flipper kniver) i denne saken kan det se ut til.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville avklart det med politiet angående gravity knife.

Er ingen ting i våpenforskriften § 3-6 som eksplisitt kan ramme denne typen kniver med mindre ikke noen klarer å kategorisere det som en batanga kniv muligens. Tollvesenet finner på mye rart (ref denne saken).

Har luktet litt på denne gravitasjons kniven fra Reate selv men vil aldri våge å bestille den fra utlandet uten å ha fått en uttalelse fra våpenkontoret.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her bør man lese det nye våpenrundskrivet, og kanskje ta opp problemet i samme slengen som det idiotiske forbudet mot vanlige halvauto salongrifler...

 

Sitat fra side 26:

"Springkniver" forstås som en form for foldekniv hvor knivbladet ved tilførsel av en viss manuell kraft, spretter ut i forholdsvis høy fart ved å trykke på en knapp, tapp, tast, knast, e.l. Det kreves ikke noen form for kraftforsterkende mekanisme.

 

Her har altså POD tatt seg friheten til å forby foldekniver som kan åpnes raskt, selv uten noen springfjær.

 

For min egen del, så setter jeg pris på muligheten til å kunne åpne en foldekniv med en hånd...

  • Like 2
  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Den der var spenstig. Dersom myndighetene ønsker å forby ervervelse av foldekniver man kan åpne med en hånd må de spesifisere det i lovteksten (med de konsekvenser det medfører) fremfor å tøye definisjonen for knivtyper som allerede er forbudt.
Foldekniver man kan åpne med en hånd selges jo hos alle forhandlere som har kniver i sortimentet sitt. Norske produsenter av kniver (f.eks Brusletto) har jo også slike kniver i porteføljen.

Det der blir jo machete "forbudet" v2.0.

Link to comment
Share on other sites

Har enda ikke tatt i en foldekniv med tommel knapp, tommelhull, bak-, topp-, frontflipper tapp osv jeg ikke kunne åpne med "forholdsvis høy fart"..... "Det kreves ikke noen form for kraftforsterkende mekanisme."  Skal bli interessant å høre hva forhandlere og knivprodusenter i Norge mener om dette.

Link to comment
Share on other sites

Men da skyver vi den opp/ut, den spretter ikke opp uten hjelp. At jeg klarer å flippe en Spyderco gjør den ikke til en springkniv (etter sånn som jeg leser det). Hvis det gjør den til en springkniv har jeg noen skruer jeg må stramme på noen lommekniver i løpet av dagen. Hadde vært artig å fått noen kniver fra samlingen vurdert for å finne ut av hva som er konklusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Spring kniv er direkte hentet fra engelsk:  spring knife.  Direkte oversatt springfjær kniv.  Fagtermen tilsier at dette er kniver med springfjær assistanse og/eller automatiske kniver. Altså kniver  med kraftforsterkende mekanisme.

Dette var som sagt en kreativ utvidelse av terminologien som jeg tipper det blir reaksjoner på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8x57IRS skrev (3 timer siden):

Foldekniver man kan åpne med en hånd selges jo hos alle forhandlere som har kniver i sortimentet sitt. Norske produsenter av kniver (f.eks Brusletto) har jo også slike kniver i porteføljen.

 

Mistenker at Helle og Brusletto produserer foldekniver med lås, av andre grunner enn at de liker dem. Dersom norske produsenter ikke hadde produsert slike kniver, kunne norske myndigheter fått EØS- problemer ved innføring av et eventuelt forbud. Siden et eventuelt forbud vil ramme både norske produsenter, og produsenter innen EØS- området, blir ikke EØS avtalen aktuell....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Miskatonic said:

Bortsett fra at det heter «switch blade».

Har vel hatt mange navn gjennom tiden. Ref wikipedia artikkelen jeg linka tidligere. Det norske navnet tror jeg er henta direkte fra "spring knife".
 

Quote

A switchblade (aka switch knife, automatic knife, pushbutton knife, ejector knife, flick knife, Stiletto, flick blade, or spring knife (Sprenger,[1] Springer[2][3])) is a type of knife with a sliding or pivoting blade contained in the handle which is extended automatically by a spring when a button, lever, or switch on the handle or bolster is activated. 

Er vel automatisk kniv (automatic knife) som er den mest vanlige betegnelsen der knivene normalt omsettes nå tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

rask åpning av konvensjonelle lommekniver er mer teknikk enn teknisk løsning. For de fleste vanlige låsemekanismer så er muligheten til  å skyve knivbladet ut i stor hastighet ett resultat av detent/motkraften som holder bladet lukket. Jo større moment som kreves for å overvinne lukkekraften, jo raskere kan knivbladet manipuleres ut av grepet. 

Ironien her er jo at hastigheten knivbladet skyves ut med ikke har noen beviselig relevans for hvor egnet den er som voldsprodukt, men en svak detent/motkraft vil gjøre kniven utsatt for å åpne seg i lommen, og således innebære stor risiko for brukeren.

 

Selv det eksisterende forbudet mot springkniv burde blitt vurdert på nytt ifm. ny våpenlov. Markedet for springkniver ser helt annerledes ut i dag enn det gjorde da dette forbudet ble innført. Mange av springknivene som produseres i dag både egner seg- og er spesifikt laget for lovlige og nyttige formål. NOJS/Kammeret.no spilte inn argumenter for en slik revurdering i høringsrunden, men det virker å ha blitt kostet under teppet i all stillhet.

Link to comment
Share on other sites

Har lagt merke til at springkniver har blitt mer "moderne" og "vanlig" i andre land, og produseres derfor mer. Skjønner også at assistert åpning blir mindre populært som resultat av dette, og lages færre av.

 

Har sannsynligvis mye å bety at de ble lovlige i USA (egt sprøtt å tenke at det var kniver som var ulovlige i USA mtp deres forhold til våpen generelt).

Link to comment
Share on other sites

Jeg bryr meg døyten om det som på folkemunne blir kalt springkniver og hadde ikke kjøpt en om de hadde vært lovlige. Men en batangakniv, helst en Balisong kniv, kunne jeg tenke meg. Hadde en i ungdommen, ikke noe skikkelig Balisong kniv, men en noe billigere noe som min far gav meg. Det var ingen som tenkte på å forby noen som  helst slags kniver på 60 tallet. Den paranoiaen kom senere...

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, slemmo said:

Kan jo lure på hvorfor auto(spring)kniver er ulovlig uansett. En vanlig kniv er jo raskere å åpne enn en springkniv uansett da den allerede er åpen i normal tilstand 🤔

Samme grunn til at Østerrike, som er generelt sett ekstremt liberal på våpen, forbyr pumpehagler: det forbindes med kriminalitet.

 

Alle land gjør sånne teite ting tror jeg. I USA og flere andre land er det nærmest verboten med lyddemper, sannsynligvis nok en gang fordi lovgivere forbinder det med kriminalitet fordi de har sett for mange filmer.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Forbudet mot batanga/butterfly og springkniver/automatiske kom vel i en tid hvor man fortsatt kunne bære kniv i det offentlige.

Når man så i ettertid forbyr enhver kniv i det offentlige (uten aktverdig formål) er jo i grunnet dette sær forbudet vanskelig å forstå da denne typen kniver ikke på noe vis er farligere enn lovlige kniver -  bortsett fra for brukeren selv da.

Link to comment
Share on other sites

Batangakniv i norsk lovgivning referer generelt til den filippinske knivtypen balisong. Hvis en skulle være en flisespikker, kunne en kanskje påpeke at balisonger er Manilakniv eller Batangakniv alt etter hvilken side låsen er festet på.

 

Hvis en vil ha enkle foldekniver uten fjær osv., er friksjonsfoldekniver et alternativ. Det finnes også en kniv type, som har en like enkel konstruksjon som balisong. Har ikke noe godt norsk ord for det, men på engelsk snakker de om "tri- folder".

 

Barberkniv har ikke lås. Men var i hine hårde dager populære til vold, enkelte steder i verden. De kan også åpnes med en hånd. 

 

De hadde verdens strengeste knivlovgivning i Danmark for noen år siden. De kriminelle gikk over til å bruke tapetkniver/brytebladskniver (i Danmark kalt "hobbyknive")og kjøkken kniver. Resultatet var ikke mindre vold med kniv.

 

Tapetkniv i sin vanligste utforming er en enhåndsbetjent sammenleggbar kniv. Og selv om det finnes foldekniver som sikkert er bedre våpen,  så er de altså farlig nok.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...