Jump to content

Avslag på riflesøknad trenger råd.


vaskebjørn

Recommended Posts

Jeg fikk i dag et brev i posten der politiet avlos søknaden min på 9,3x62. Da jeg allerede har en rifle i 308 win

308 søkte jeg bruksområde reinjakt mens 9,3 til elg.

Da vil sikkert en del av dere tenke at 308 funker bra til elg jakt. Men rifla er en Sako TRG så den er "litt" upraktisk i skogen.

 

De hyggelige damen på våpenkontoret skrev i brevet at de kunne la søknaden ligge til den nye forskriften tredde i kraft "høste 08" (mente vel 09). Da de måtte forholde seg til de gjeldene reglen.

 

Men hvis jeg kunne bevise at jeg hadde særskilt grunnlag til å erverve gitte våpen så kunne jeg søke på nytt.

 

Ellers så kunne jeg "man kan selvfølgelig avhende allerede ervervede våpen til fordel for nytt våpen, men da må politiet få beskjed om dette.

 

Tenkte jeg skulle ringe ned å forklare for de vennligstilte damene at den en riflen er lang og upraktisk men veldig god på fjellet.

Og at den nye riflen blir kort og god i skogen samt at 9,3 gir bedre effekt i skogen.

 

Alle gode råd tas imot med takk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har to hagler i cal 12, da jeg skulle søke om nr 2 så begrunnet jeg det med at den som jeg hadde fra før (halvauto), ble for tung til å ta med på lange dager i rypefjellet, men at den var ypperlig til gåsejakt/andejakt da man sitter mye i ro. Så derfor ville jeg ha en ny hagle til rypejakt/skogsfugljakt der det blir mye vandring i fjellet og en lettere børse er en fordel.

Men vekten er jo omtrent den samme :lol: Gir du dem noen grunner hvorfor du ønsker nytt våpen, så virker det som det går bra. Er bare å sette seg ned å skrive mye "piss" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan se at jeg ikke har spesifisert det nøye nok med vekt aspektet da jeg søkte. Men tenkte at 9,3 er jo ganske forskjellig fra 308 og jeg spesifiserte skogsjakt/elgjakt.

 

Lurer på om det er greiest å ringe eller finne fram den store rifla med en gang og ta kontakt med jurist/advokat?

Link to comment
Share on other sites

Men tenkte at 9,3 er jo ganske forskjellig fra 308 og jeg spesifiserte skogsjakt/elgjakt.

 

 

 

For vanlige fornuftige folk ville det vært nok, men dessverre er det ikke nok for Oslo.

Har ei 308 som ble kjøpt som konkurranserifle, søkte så på ei 458 Lott til elgjakt. men nei, fikk bare beskjed om å bruke 308 på elgjakt....

Tilhører nå heldigvis ett annet distrikt hvor de er litt mer fornuftige.

Link to comment
Share on other sites

Dette viser bare at di ikke har peiling på hva di driver med og ikke ser forskjell på teori og praksis. det er synd at det er folk som ikke har peiling som skal sitte og avgjøre slike søknader. bor heldigvis i ett distrikt der di er veldig laglige og søknadene går som regel greit igjenom. som når jeg søkte om 338 win og stefar min leverte søknaden og sa at jeg skulle til afrika på elefant jakt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tynn is her folkens...ikke skryt på dere noe som dere ikke kan stå for når de i blått banker på døra!

 

Trådstarter har enda ikke sagt hvor mange andre våpen han evt. har...

Har man bøttevis så får man sjelden mer, men at man trenger to rifler i særs forskjellige kalibre, til forskjellig bruk, burde gå hvis man bare har 1 våpen fra før av samme type (dvs. rifle / hagle el).

 

Man kan jo også snakke med våpenkontoret og diskutere litt hvordan man bør legge frem søknaden ut fra de behov man har. Da får de et mye større innsyn i hva du driver med og hva du trenger.

 

Noen korte setninger / ord på et papir sier lite om hvordan dine andre våpen er i skogen kontra fjellet for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Fikk problemer da jeg skulle søke om ei 30-06 rifle til, men da jeg forklarte i et brev til dama på våpenkontoret, så var det ingen problem.

 

Hadde 30-06 fra før, og la inn to søknader (på samme gebyr)

en på 45-70 og en i 30-06,

 

Hun mente at jeg i utgangspunktet ikke skulle ha flere våpen, jeg måtte m.a.o rettferdigjøre anskaffelsen.

Så jeg la ut i lange og breie om planlagt bjørnejakt, og da ville 45-70 være perfekt.

 

Den neste 30-06 måtte anskaffes grunnet tøft vestlandsterreng, og at rifla hadde påmontert kostbar optikk, iog egner seg derfor ikke til bruk på fjellet/lia/vestlandsnatur

 

Etter å ha sendt brevet, så var alt i boks. Har nå to rifler i 30-06

:D:D:D NO PROBLEM. :D

 

Men synes at de kanskje virker litt vanskelige i oslo!

:evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Heisan

 

Jeg har opplevet exakt den samme probelmstillingen. Jeg hadde en liten storvilt kalibe rifle og søkte om en kraftig sak( i helt andre enden av kaliberskalen). og fikk først blankt avslag med begrunnelse at jeg hadde et "godkjent" strovilt våpen.

Dokumentasjon av behov grunnet utenlandsjakt ble jeg invilget "midlertidig tillatelse" på begge, imidlertid tidsbegrenset til disse jakte reisene var avviklet. Da jeg så planla å søke om permanent tillatelse med grunnlag i nye utenlandsreiser fikk jeg pr tlf med disse hyggelige damene, klar beskjed om at politiet kom ikke til å invilge ytterligere en midlertidig tillatelse, ei heller en permanent sådan tross velbegrunnet behov.

Ei heller dokumentasjon( fra jeger og fiskerforeningen jeg er medlem av) på at jeg har startet litt mer strukturert trening med henblikk på jaktfelt skyting på hobby nivå var noe de ville ta hensyn til. Begrunnelsen var at jaktfelt skyting i konkuranseform tillater bruk av "rene jaktvåpen" og derfor var ikke dokumentasjonen tilstrekkelig.

Etter flere lange tlf samtaler med etter mitt syn gode argumenter, samt en diskusjon med advokat for hjelp...endte det med at jeg "ga opp" og solgte jeg den ene av riflene og beholdt våpenet med pipe bytte mulighet. Der opplevet jeg ikke det minste problem med å ehvereve piper i alle ønskelige kalibere...det er som våpen del å regne og derfor "ok" i følge våopen kontoret i oslo...

 

Så hva gjør man? jeg tror det beste er å vente til ny forskrifft trer i kraft..evt kunne politiet i mitt tilfelle akseptere et dokumentert behov for en "konkuranse rifle" etter at jeg kunne dokumentere aktivitet som skytter ved deltagelse i minimum 4 stevner og trening jevnilig over tid på bane( 1-3 ganger pr mnd tror jeg det var) hvor de fikk dette fra vet jeg ikke, men alt dette kom frem på tlf derfor har jeg ikke dette skriftlig dokumentert...

 

I utgangspunktet tror jeg at man i oslo har bestemt seg for at de gjør/tolker forkrifter og regler rett og alle andre galt. Det hører til historien at vedkommende som kjøpte min "lille rifle" har en 308 også...Søknaden til vedkommende( på en annen kant av landet) ble invilget umiddelbart, grunnlaget for søknaden var "reserve våpen" til elgjakt...

Årsaken at til at jeg uttaler meg litt i genrelle vendiger" tror jeg de fleste forstår....

 

Vanskelig å forstå dette...!

 

Det som undrer meg litt er...I norge kreves det at du er "kvalifisert til å inneha våpen" dvs at du er skytter eller registrert jeger...dermed er du sertifisert til å inneha slik redskap som jo selvfølgelig er farlig og skal etter min mening være regulert etter et klart og tydelig og ikke minst fornuftig sett med lover og regler...

 

Det underlige er (selv om det kanskje ikke er riktig å sammenligne slik) etter å ha tatt fører kort, stilles ingen slike krav til antall eller type kjøretøy i din besittelse. er du sertifisert er det fritt frem( faktisk uten sertifkat også) Biler /motorsykkler etc dreper og skader langt fler mennesker i dag enn noe våpen i privat eie gjør...

Skulle vært morro å sett reaskjonen til folk flest om det ble slik at man kun kunne eie 1 motorisert kjøretøy, at det i en ny forskrift ble lagt krav til dokumentasjon på sikker oppbevaring( hvilket jeg faktisk syntes er riktig ang våpen) og at man ble nektet å kjøpe en motorsykkel fordi man hadde bil fra før som kan brukes til å dekke ditt behov. At man skulle måtte dokumentere behovet for rally biler, cross motorsykler, campingbiler etc ...i tillegg til privat bil

eller andre veien...nektet å kjøpe en personbil fordi man eier en campingbil som i utgangspunktet er lovlig å benytte til kjøring mellom jobb og hjem...

 

med fare for å ha gitt politikere med markeringsbehov og ønske om å vise "politisk korrekt og populistisk" jhandlekraft nye ideer...og byråkrater med liten eller ingen viten eller forståelse for andres hobby og med liten innsikt i og tillit til jegere og skytteres ansvarsfølelse i utøvelse av sin hobby...

Stiller jeg spørsmaålet..er denne håndhevelsen av regelverk er mer fundamentert i offentlig makt arroganse enn innsikt, kunskap og forståelse...?

 

hmmmm jeg undrer nå jeg da...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Som jeg har skrevet i andre tilsvarende innlegg før, så har jeg 2 stk .308W, en tikka og en sako. Da jeg bodde i Oslo så hadde jeg først sakoen, og ønsket meg en reservebørse og treningsbørse i samme kaliber, da jeg hadde god tilgang til ammunisjon. Så søkte på generelt grunnlag om børse for trening!

Ble da ringt opp fra våpenkontoret, de ønsket en ny begrunnelse hvorfor jeg skulle ha en børse til i samme kalibret, hvorpå jeg sendte kopi av søknaden på faks ned til dem, ble nok en gang ringt opp.

Som jeg forklarte vedkommende, jeg ønsket ikke å skyte ut løpet på elgbørsa, derfor ville jeg ha en børse til i samme kalibret. Ble ringt opp for andre gangen, hvorpå jeg gjentok det samme, og sendt kopien av søknaden ned på faks nok en gang!

Da fikk jeg tillatelsen til børse nr 2 i .308W.

 

mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Jeg vi bare minne om at gjeldende forskrift ikke hjemler avslag på grunnlag av at man har et godkjent storviltkaliber fra før av. Det største problemet er at alt for få klager på vedtakene - på en skikkelig måte.

 

 

Fra gjeldende forskrift;

"§ 2-2. Tillatelse til å inneha mer enn ett skytevåpen av bestemt type

 

Ingen gis tillatelse til å erverve og inneha mer enn ett skytevåpen av en bestemt type uten å godtgjøre et særlig behov for å ha flere slike våpen. "

 

 

Uten at jeg har noen erfaring med Oslo, vil jeg hevde at manglende "godtgjøring av behov" ofte er problemet.

Link to comment
Share on other sites

Fra gjeldende forskrift;

"§ 2-2. Tillatelse til å inneha mer enn ett skytevåpen av bestemt type

Ingen gis tillatelse til å erverve og inneha mer enn ett skytevåpen av en bestemt type uten å godtgjøre et særlig behov for å ha flere slike våpen. "

Uten at jeg har noen erfaring med Oslo, vil jeg hevde at manglende "godtgjøring av behov" ofte er problemet.

 

Og kjører man strengt på "godtgjøring av behov", hvis man feks har ei 308 trenger man ikke ei 9.3 eller 338. man kan bruke 308en da den er lovlig selv om den ikke er ideell.

Det er vel Oslo's argument

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en og annen her inne som har våpenskapet såpass fullt av "like" våpen innvilget av Oslo-tantene at det er tydelig at en kan få igjen om en dokumenterer.

 

Trådstarter kan jo feks levere søknaden på nytt med et vedlegg som forklarer forskjellen mellom den rifla han har og den han vil kjøpe, og forklare hvorfor han mener å ha behov for denne rifla. Får han da avslag klager han som forklart i det skrivet han får ved avslag.

Link to comment
Share on other sites

så i teorien kan du ha en rifle per vilt/miljø du jakter i?

feks en 22.lr til fjellrype fordi den er lett,og billig vis jeg skulle være så uheldig å ødelegge noe på den i steinura.og den lager lite støy. 223.til toppjakt på storfugl, siden man ofte ser dem på lang avstand, og da passer 223 fint siden det er et flattskytende våpen.

 

22-250 til rev og da er det snakk om et tungt og mindre "bærbart" våpen, siden det skal brukes i glugga. samt gaupe og jerv og rådyr.

 

6,5-55 til rein. en lett rifle som passer bra til å gå etter flokker i fjellet.

 

308w til elg, posteringsjakt.

 

375H&H til bjørnejakt.

.700 nitro express til eventuelle russiske spionfly :lol:

 

overdrev mye da :lol: .. men er det nesten slik det funker?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok de som klarer å få gjennom søknader...og det er jo enda mer underlig...

 

igjen forskjellsbehandling....

 

Forøvrig har jeg forstått på lokale våpen forhandlere at man i oslo er svært strenge..

 

Det vil jo alltid være en diskusjon på hva som er "god og riktig dokumentasjon"

 

Da vil jeg igjen si at alt faller på sin egen urimelighet... om man f. eks for enkelthets skyld ...eller mot bedre vitende skriver "jakt og trening" som årsak til søknad om våpen nr 2 ( og gjorde det samme på våpen nr 1), i stedet for "reserve våpen" skulle være litt irellevant...for... noen får og andre ikke...

da burde vel politiet informere om kriteriene for å få godkjenning... da kan man jo selv vurdere om man fyller kriteriene og søke på riktig grunnlag i første omgang...

 

for de som har dokumentert behov for våpen nr 2...og fått det godkjent. når var dette...i mitt tilfelle bekrevet tidligere var dette 2 år siden....

Har ting endret seg...skal jeg nok søke på nytt og finskrive søknaden ....

 

Til syvende og sist handler det ikke om å dokumentere godt eller dårlig...det handler vel om å fylle de riktige kriteriene og dokumentere det...?

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er det riktig som du beskriver(nesten) , jeg fikk vite av politiet siste gang jeg søkte at 1. rifle og 1. kombi i hver "kalibergruppe" dvs i.h.t kaliber godkjent for forskjellig jakt i norge...ikke er noe problem å få godkjent i oslo etter den "gamle forskriften"

 

så i teorien kan du ha en rifle per vilt/miljø du jakter i?

feks en 22.lr til fjellrype fordi den er lett,og billig vis jeg skulle være så uheldig å ødelegge noe på den i steinura.og den lager lite støy. 223.til toppjakt på storfugl, siden man ofte ser dem på lang avstand, og da passer 223 fint siden det er et flattskytende våpen.

 

22-250 til rev og da er det snakk om et tungt og mindre "bærbart" våpen, siden det skal brukes i glugga. samt gaupe og jerv og rådyr.

6,5-55 til rein. en lett rifle som passer bra til å gå etter flokker i fjellet.

308w til elg, posteringsjakt.

375H&H til bjørnejakt.

.700 nitro express til eventuelle russiske spionfly :lol:

 

overdrev mye da :lol: .. men er det nesten slik det funker?

Link to comment
Share on other sites

Hender seg det er mangel på kunnskap fra politiets side som gir avslag også. Fikk i sommer telefon fra Tante da jeg ble spurt om å velge mellom to av søknadene mine... En .44 Mag revolver og en 9mm pistol, fordi disse kunne begge brukes i de samme klassene... :lol:

 

og her hadde Tante til og med ringt og forhørt seg på sentralen i byen, siden kontoret er i ei lita bygd :roll:

 

Ba jenta sjekke på ny og tilslutt kom da begge søknadene i posten så det gikk da godt, men likevel...:P

Link to comment
Share on other sites

Hender seg det er mangel på kunnskap fra politiets side som gir avslag også. Fikk i sommer telefon fra Tante da jeg ble spurt om å velge mellom to av søknadene mine... En .44 Mag revolver og en 9mm pistol, fordi disse kunne begge brukes i de samme klassene... :lol:

og her hadde Tante til og med ringt og forhørt seg på sentralen i byen, siden kontoret er i ei lita bygd :roll:

Ba jenta sjekke på ny og tilslutt kom da begge søknadene i posten så det gikk da godt, men likevel...:P

Jeg foreslår at dere i Oslo-området inviterer "tantene" på våpenkontoret på skytebanen til en liten demonstrasjon, slik at de fortsatt kan være sikre på at det ikke er forskjell på 308 W og 9,3x62:

 

Få opp den tyngste langholds-riggen i 308 W, og la "tantene" prøve et skudd hver med en svakt ladet patron med 100 grs. kule.

 

Ta så fram Oslo-områdets letteste 9,3x62, flytt kikkerten så langt bak som mulig, og la første tante prøve et skudd med maxladet 300 grs. kule.

 

PS: Sørg bare for å ha nok av den 9,3-ammoen, jeg regner med at alle "tantene" har lyst til å prøve :D !

Link to comment
Share on other sites

Denne damen jeg regner med at det gjelder er så ille at hun ble nevnt ved navn i Jakt og Fiske!

Det sier litt. Kranglet jeg og.

De ville ikke høre enda jeg brukte argumentene med at en tung 6,5x55 med stoor kikkert ikke var ideelt i tettskauen på elg men det hjalp ikke. Jeg har gitt opp alt som heter nye våpen i Oslo fram til ny lov.

 

Om du har tid og ork synes jeg du kunne klage det inn til POD og vise til andres våpensøknader som går igjennom andre steder i landet. Senest før jul fikk en venn inn 2 stk 30_06, hagle og .22 på den første søknadsrunden sin her i Trondheim.

 

 

 

Det letteste er å "låne" børsa av noen venner utenfor Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Oslo er vel kjent for å være landets mest restriktive. Og skyttere har uttalt at de synes det er positivt, noe det kanskje er.

Likevel er det ikke tvil om at de ikke nekter 9,3 kun fordi søkeren allerede har en 308. Sannnsyligvis har du ikke klart å gjøre ditt behov klart nok.

 

Ankemuligheten er vel nevnt i skriftlig form på avslagsdokumentet?

Link to comment
Share on other sites

Her kommer brevet redigert for personvernhensyn. Men med skrivefeil hun mente vel 2009

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Vedr.søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen og våpendeler

Oslo politidistrikt viser til din søknad om tillatelse til å erverve og inneha en rifle kal 9,6 x 62 til elgjakt.

 

Det vises til foreskriften om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon av 25 jan 1962§ 2-2, hvor det står: ”ingen gis tillatelse til å erverve og inneha mer enn ett skytevåpen av en bestemt type uten å godtgjøre et særskilt behov for å ha flere slike våpen”.

 

Oslo politidistrikt viser til at du allerede er i besittelse av en rifle kal. 308 som kan benyttes til søkt bruksområde.

 

Du gjøres oppmerksom på at Justisdepartementet har vedtatt endringer i våpenforeskriften når det gjelder erverv av skytevåpen til jakt. Forskriften ble vedtatt 11. Juli 2008, men har ikke tråd i kraft per dags dato. Justisdepartementet opplyser at den nye forskriften formentlig trer i kraft i løpet av høsten 2008 (www.regjeringen.no). Oslo politidistrikt må imidlertid forholde seg til dagens praksis fram til den nye forskriften trer i kraft.

 

Vi gjør videre oppmerksom på at søkeren har muligheten til å la søknader ligge i bero fram til ny våpenforeskrift trer i kraft. Hvis dette er ønskelig må søkeren informere om dette, og selv ta kontakt med våpenkontoret når den nye våpenforskriften trer i kraft for å få søknaden ferdigstilt.

 

Dersom søknaden ønskes behandlet før ny forskrift trer i kraft ber vi deg dokumentere et særskilt behov for ytterligere våpen i samme bruksområde. Man kan selvfølgelig avhende allerede ervervede våpen til fordel for nytt våpen, men da må politiet få beskjed om dette

 

Med hilsen

XXXXXXX

konsulent

Link to comment
Share on other sites

Saksbehandleren skal følge reglene ved behandling av våpensøknaden, men kan riktignok utvise skjønn.

Tror søkeren at skjønnsbehandling er viktig for å få godkjenning, så må søker gi informasjon som er relevant og forstålig. Det betyr et eget vedlegg med god pedagogisk prosa. Prosaen skal gi saksbehandleren grunn til å fokusere på andre ting enn at feks. en elg ikke skjønner forskjellen på .308 og 9.3, og at et våpen bare er et verktøy som er godkjent til jobben eller ikke.

 

I tillegg er jeg glad for at Oslo er streng med håndhevelsen av reglene for erverv.. Storby problemer medfører gjerne andre praksiser enn det som trengs her uti grenda, der mye er på "gammel-måten".

Link to comment
Share on other sites

I tillegg er jeg glad for at Oslo er streng med håndhevelsen av reglene for erverv.. Storby problemer medfører gjerne andre praksiser enn det som trengs her uti grenda, der mye er på "gammel-måten".

 

Sorry, men der mistet du meg. Hvilke storbyproblemer har Oslo gjør at en jeger ikke kan kjøpe egnede jaktvåpen?

Link to comment
Share on other sites

 

Sorry, men der mistet du meg. Hvilke storbyproblemer har Oslo gjør at en jeger ikke kan kjøpe egnede jaktvåpen?

 

Har nok ikke noe med problemer å gjøre. Snarere at Oslo PD ikke ønsker at sivile skal få kjøpe våpen....

Og dermed gjør alt de kan for å redusere antallet.

Link to comment
Share on other sites

Det som er litt rart. Er at jeg får en trenerings følelese over det hele. Du får ikke riflen nå men venter du til de nye reglen kommer så får du. Og så begynner mitt lille paranoide hode å jobbe. Hva skjer når de nye forskriftene trer ikraft? Og et fjell av søknader har blitt holdt igjen? Hva blir da overskriftene i avisen?

 

Dere må unnskylde min lille digresjon.

 

Er litt fristet til å skrive/ få skrevet en avhandling om forskjellene mellom 9,3 og 308.

Og forskjellende mellom en Blaser R93 og en TRG.

 

Men hvor lang tid kommer da saken til å ta? først våpenkontoret som sier ja eller nei ( alt i oslo skal innom juristen for godkjenning)

Så eventulet POD. Før man vet ordet av det er det høst og de nye reglen er på plass.

 

Blir bare så utrolig irritert over forskjellsbehandlingen som er ute å går når det kommer til våpensaker.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg er jeg glad for at Oslo er streng med håndhevelsen av reglene for erverv.. Storby problemer medfører gjerne andre praksiser enn det som trengs her uti grenda, der mye er på "gammel-måten".

 

Sorry, men der mistet du meg. Hvilke storbyproblemer har Oslo gjør at en jeger ikke kan kjøpe egnede jaktvåpen?

 

Oslo har flere jegere og fler (og kanskje dyrere) jaktvåpen i skapene enn andre steder. Hvilket betyr at Oslo-boere får kjøpt egnede jaktvåpen. Saken er at Oslo tilsynelatende håndhever reglene for erhverv strengere, mer rigid, by-the-book, ingen tryne faktor, demokratisk, jurist-sjekket, du skjønner? En skjønnsvurdering av en søknad krever spenstighet av saksbehandleren, som overfor juristen (og ettertiden) må begrunne hvorfor denne jegeren trenger en even-bigger-gun, basert kun på jegerens jeg-vet-best-hva-som-duger-for-meg-i-mitt-jakterreng. Uten gode argumenter fra søker må det bli avslag.

Oslo er en storby og har storbyproblemer. At det preger etaten der i alle ledd er naturlig. Her i grenda blir det også gitt avslag på våpensøknader, med de samme begrunnelser som i Oslo. Men det er nok greiere, og mer akseptert, å oppnå en positiv dialog med myndigheten slik at skjønn kan bli praktisert.

Link to comment
Share on other sites

Er vel en vektforskjell på 1-1,5 kg blant annet....

Lykke til, det er jo to helt forskjellige rifler med ulike bruksområder. Du kan jo ta med deg TRG´n ned til kontoret og spørre om hun synes den er egnet til å gå i skogen med eller om du burde få innvilget søknad på en R93. Lån med deg en R93 så hun får kjenne på den også. Viktig at de får se og føle på forskjellen. Ikke ta de med på skytebanen og skrem dem, tror nok kanskje det kan virke noget mot sin hensikt....

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at forvaltningsavsnittet ved Oslo pkm har kunnet holde på med en slik praksis i disse ervervssakene.

 

Her jeg bor er det vanligvis mulig å få erverv på ei rifle til et bestemt formål/ jakttype om man skriver en god og begrunnet søknad selv om man er i besittelse av ei rifle (eller tre for den saks skyld) som strengt tatt kunne vært brukt til det samme formål (lovlig kaliber). Det er jo så man kan lure på om vi bor i samme land, eller på samme planet for den del.

 

Oslo pkm's praksis kan vel knapt sies å være i samsvar med intensjonene i gjeldende regelverk.

 

Nå er det vel bare å vente på at ny- forskriften skal gjelde, men jeg ville jaggu ikke satt penger på at det blir så likefrem å få erverv på seks jaktvåpen som intensjonen i utgangspunket var.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg fått det avslaget du har fått der, ville jeg tatt med meg setningen

... ber vi deg dokumentere et særskilt behov for ytterligere våpen i samme bruksområde

og så brukt noen dager på å skrive et par jævlig velargumenterte A4-sider om "særskilt behov".

Link to comment
Share on other sites

Som du er inne på har du har vel ikke fått avslag. De har "bare" informert om at søknaden din ikke kommer til å godkjennes om du ikke kommer med mer dokumentasjon. At de skal oppgi informasjon om klageadgang etc. gjelder ikke før det er fattet vedtak i saken, altså når papirene er påført "ikke innvilget" med stempel og signatur.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig har vel trådstarter fått "extraservice", i stedet for å avslå søknaden pga manglende redegjørelse for behov (sett med saksbehandlers øyne) og den runden som da må til med anke osv, gir han/hun søker mulighet til å lever slik dokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Konsulenten minner om at søkeren har et våpen som egner seg til det han søker om, og spør egentlig bare om søkeren vil at søknaden skal behandles før de nye reglene trer i kraft. Samtidig nevnes det at søkeren (i så fall) bør argumentere med "særskilt" gode grunner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...