Jump to content

Avslag på riflesøknad trenger råd.


vaskebjørn

Recommended Posts

Jeg tenkte den tanken også.

Men så ringte jeg til de. For å klargjøre forskjellene. Samt spørre om de ville ha ny søknad. Slik at de fikk det skriftelig

Og får da til svar at: det skal la seg godt gjøre at den går igjennom. Med andre ord så var de ikke særlig interessert å få en ny.

 

Pluss at dette er en forvaltningsak. Så er det lov til å forvente at de følger regelboken.

 

Men jeg skal sende in en ny en med grundigere redgjørelse for mitt behov. Så det blir spennede å se hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Hei, vaskebjørn.

Jeg har hatt det samme problemet som deg.

 

Jeg har en Remington 870 pumpehagle til bruk for sjøfugljakt, og ønsket å søke om en O/U hagle

til bruk på rypejakta. Jeg fikk avslag på grunnlag av § 2-2. Det er jo mulig å bruke pumpehagla på rypejakt, og da _skal_ den brukes.

 

Jeg sendte utdypende dokumentasjon på hvorfor jeg hadde et behov for 2 hagler, og fikk svar om at jeg hadde et behov, men ikke et "særskilt behov".

Søknaden avslått.

Min erfaring er at Oslo våpenkontor tolker §2-2 så strengt at det kun anses som en sikkerhetsventil for de helt ekstraordinære tilfeller.

Dette er neppe i tråd med prinsippet om likhet for loven ettersom liknende søknader glatt går gjennom alle andre steder i landet.

Og intensjonen med loven er at den skal tolkes i tråd med jegerens behov for et våpen som fungerer best på den type jakt man skal utøve, og ikke slik

at det lovlige bruksområdet skal være bestemmende for hvilken andre våpen du skal anskaffe, uansett hvor upraktisk det ville være.

 

Jeg kunne selvfølgelig klage på vedtaket, men noe sier meg at å gå opp en etasje på politihuset og levere den samme søknaden til POD

ikke ville forandret så mye på konklusjonen...

 

Så jeg får bare vente til den nye forskriften kommer før jeg kan kjøpe ny hagle.

Link to comment
Share on other sites

Har heldigvis ikke hatt de samme problemene med Politiet her i Hordaland. Synes de har vert velvillig og hjelpsomme i mine våpensøknader.

 

I forhold til Oslo må vel vi i hordaland si vi har det meget bra.

 

I din sak ville jeg prøv med å dokumentere de ulike behovene ved å legge med dokumentasjon på de ulike våpene.

Forklare at TGRen ble brukt til felt/sportskyting og trening og er lite egnet til jakt.

Ny rifle skal brukes til Storvilt jakt, og må derfor vere fysisk egnet for dette. Du kan jo vise til en tidligere artikke fra Dirktorat for Naturforvaltning som kom med den konkluksjon om at større kaliber som 9,3x62 og 338 winmag var mer effektiv enn mindre kaliber.

 

Som byråkrat i en en annen stalig etat vet eg at det hjelper alltid med bedre dokumentasjon og fremstilling i en en sak.

Få en utale fra en våpensmed/selge /våpenkynedig person dom bekrefter at TGR ikke er noe storviltbørse å bruke i skauen

 

Men det at du bor i Oslo er et annet problem. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

hmm... dette høres ganske teit ut, at man må ha så jævlig god grunn for å kjøpe ei annen rifle?

vurderer selv sterkt å kjøpe meg ei Tikka T3 6,5x55 nå¨, er det noe "smart" jeg bør skrive på bruksområde i søknaden, i tilfelle jeg vil kjøpe en grøvre rifle senere?

 

takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Skal selv overføre mine tre våpen fra min far til meg selv nå som jeg er 16. Er litt spent på hvordan det går, haggla og den ene rifla tror jeg går greit. Men problemet tro jeg kanskje vil melde seg når jeg søker på to rifler i samme kaliber som 16 åring? jeg leste bak på søknadan om hvilken krav det var for å få dispensasjon. og jeg fylte alle de kravene. Den ene rifla bruker jeg til trening men den andre har jeg tenkt å bruke til opplæringsjakt på storvilt. Lurer på om det er gode nok grunner? Skal klare å skaffe anbefaling fra skytterlaget jeg skyter for. hva tror dere? :)

Link to comment
Share on other sites

Den ene rifla bruker jeg til trening men den andre har jeg tenkt å bruke til opplæringsjakt på storvilt. Lurer på om det er gode nok grunner?

Om man har en banebørse i f.eks. .308 Win., så er det ikke sikkert den er godt egnet som jaktrifle. Enig? :wink:

Og derfor burde det ikke være noe i veien for at man også får godkjent ei jaktrifle i .308 Win., som følgelig er bedre egnet å drasse med seg rundt i skogen.

 

Tenker det ordner seg jeg. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg kunne selvfølgelig klage på vedtaket, men noe sier meg at å gå opp en etasje på politihuset og levere den samme søknaden til POD

ikke ville forandret så mye på konklusjonen...

 

Så jeg får bare vente til den nye forskriften kommer før jeg kan kjøpe ny hagle.

 

Jeg har tidligere anket opp til POD, og da opplevd at det har gått gjennom med samme dokumentasjon som våpenkontoret fikk. :wink:

 

Jeg har blitt fortalt at våpenkontoret i Oslo (og POD) regner med at de fleste som får avslag ikke gidder å anke, eller tror at det ikke nytter, og dermed så har visse krefter i POD oppnåd det de er ute etter med fære lovlige våpen i samfunnet. Og derfor opplever folk i Oslo avslag på ting som hadde gått glatt igjennom hvor som helst ellers i landet. :x

 

Man skal kanskje ikke se bortifra at hvis alle som fikk avslag (og som virkelig har en saklig grunn til å erverve våpenet det er snakk om) faksisk anket opp til POD, så ville POD muligens til slutt ta hintet om at oppførselen til "De Unevnlige SS og ST" ikke godtas lenger, og at våpenkontoren i Oslo fikk begynne med å oppføre seg slik de burde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...