Jump to content

Første Våpen, sett meg ut et oppsett. Noen som har innspill?


Bjorkis

Recommended Posts

Jeg har de siste dagene gjort intens research på hvilken rifle jeg skal kjøpe som min første. Tanken er at riflen primært skal brukes til jakt, men også til noe skyting på bane da dette er veldig gøy.

Har endt opp med dette oppsettet. 

- Tikka T3x Lite 308W med GRS stokk

- Hausken JD 184 XTRM demper

- Leica Amplus 6 2,5-15x50

 

Er relativt fornøyd med oppsettet, men det er jo ganske dyrt for en første rifle. Er det verdt å legge såpass inn i siktet på en første rifle? Kanskje verdt å nevne at det nok blir en del fullmånejakt. 

Setter pris på alle innspill :)

Edited by Bjorkis
Link to comment
Share on other sites

Det der ser jo veldig så fornuftig ut!

Alltid fint å legge noen kroner ekstra i et godt sikte. Det angrer man skjeldent på. Og det liktet der burde være godt nok til det aller meste av vanlig norsk jakt.

Hausken er bunnsolid som vanlig. Fin størrelse på den også.

Tikka er jo bunnsolide saker. Det er ikke high end på noen måte. Men jeg har akkuratt bestilt meg ny tikka selv. Av den enkle grunn at de er lette, gode, og sjelden feil.  Det gjør alt det skal!

 

MEN.  Hva skal du jakte?  Jeg personlig har ett lite hat forhold til 308. Verdens mest glorifiserte patron.

 

Husk at du har vesentlig mer rekyl enn 6,5x55. Uten så forferdelig mange fordeler.

 

Elgen blir kanskje litt mere død på 100m hold, men om elgen er 100 eller 104% død, så har vel ikke det så mye å si.

 

Slår ett slag for 6,5x55 om du ikke skal jakte elg på post.

Flatere kulebane, mindre rekyl, mindre vindavdrift, billigere om du skulle lade selv osv osv. Knallpatron. Også til småvilt du har tenkt til å spise etterpå!

 

Mine 2 cent

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (5 timer siden):

Det der ser jo veldig så fornuftig ut!

Alltid fint å legge noen kroner ekstra i et godt sikte. Det angrer man skjeldent på. Og det liktet der burde være godt nok til det aller meste av vanlig norsk jakt.

Hausken er bunnsolid som vanlig. Fin størrelse på den også.

Tikka er jo bunnsolide saker. Det er ikke high end på noen måte. Men jeg har akkuratt bestilt meg ny tikka selv. Av den enkle grunn at de er lette, gode, og sjelden feil.  Det gjør alt det skal!

 

MEN.  Hva skal du jakte?  Jeg personlig har ett lite hat forhold til 308. Verdens mest glorifiserte patron.

 

Husk at du har vesentlig mer rekyl enn 6,5x55. Uten så forferdelig mange fordeler.

 

Elgen blir kanskje litt mere død på 100m hold, men om elgen er 100 eller 104% død, så har vel ikke det så mye å si.

 

Slår ett slag for 6,5x55 om du ikke skal jakte elg på post.

Flatere kulebane, mindre rekyl, mindre vindavdrift, billigere om du skulle lade selv osv osv. Knallpatron. Også til småvilt du har tenkt til å spise etterpå!

 

Mine 2 cent

Blir nok mest hjort som blir jaktet, både på post og vandrende ser jeg for meg. 

Grunnen til jeg landet på 308 var vel at løpet blir veldig mye mer holdbart ved det kaliberet. På denne måten sikrer jeg meg mot å kjøpe nytt løp med det første dersom jeg blir skytende en del på bane. Ellers så fant jeg ikke så mange ulemper med 308 kontra 6,5 utenom rekylen, og det er vel ikke såå stor merkbar forskjell med en demper installert?

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Tikka T3x, men da med justerbar kolbekam. I tillegg har jeg skifta til et brattere grep og bredere forskjefte. Det koster ikke mange kronene i forhold til å kjøpe ny stokk, og rifla blir mye bedre å skyte med på banen og på jakt. 

PS. Synes ellers det er topp å ha en lett rifle, ble litt lei av å drasse rundt med 5 kg i bratte vestlandslier 🙂

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Støtter de som sier 6.5x55 istf. 308. Det er ingen grunn til å verken plage eller handicappe seg selv med 308 når man kan velge 6.5x55. Forskjellen er ikke stor, men godt merkbar.

God ammo er billigere og lettere tilgjengelig

Det er mindre rekyl og enklere å skyte godt

man har stort sett flatere kulebane og mindre vindavdrift

Tidligere var det (for enkelte) et argument med gratis ammunisjon i 308, fra Forsvaret. Men det var før.

 

Det andre er vel at du neppe trenger GRS-stokken med en gang, eller noen gang - jeg må tilstå at jeg ikke helt forstår hva den tilfører. Det fins mye bedre stokker enn både Tikkastokken og GRSen, hva med å vente til du vet hva du mener om Tikkastokken, og evt se etter noe du virkelig liker? Alt kommer jo tilbake til budsjett selvsagt, skal du bruke pengene så gjør det.

 

Leicaen er en god kikkert - du kan spare penger på å snoke fram en tilsvarende på Finn, men det tar kanskje litt tid. En ting - om dette er din første rifle, og du ikke har mye erfaring med rifleskyting - det er en unødvendig stor kikkert. Jeg er alltid for kvalitet, men spesielte nybegynnere har lite nytte av store tunge kikkerter. Hva med et hakk ned på forstørrelse og objektivdiameter? Samtidig er jo "alle" moderne sikter store så greit nok... 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 minutter siden):

Støtter de som sier 6.5x55 istf. 308. Det er ingen grunn til å verken plage eller handicappe seg selv med 308 når man kan velge 6.5x55. Forskjellen er ikke stor, men godt merkbar.

God ammo er billigere og lettere tilgjengelig

Det er mindre rekyl og enklere å skyte godt

man har stort sett flatere kulebane og mindre vindavdrift

Tidligere var det (for enkelte) et argument med gratis ammunisjon i 308, fra Forsvaret. Men det var før.

 

Det andre er vel at du neppe trenger GRS-stokken med en gang, eller noen gang - jeg må tilstå at jeg ikke helt forstår hva den tilfører. Det fins mye bedre stokker enn både Tikkastokken og GRSen, hva med å vente til du vet hva du mener om Tikkastokken, og evt se etter noe du virkelig liker? Alt kommer jo tilbake til budsjett selvsagt, skal du bruke pengene så gjør det.

 

Leicaen er en god kikkert - du kan spare penger på å snoke fram en tilsvarende på Finn, men det tar kanskje litt tid. En ting - om dette er din første rifle, og du ikke har mye erfaring med rifleskyting - det er en unødvendig stor kikkert. Jeg er alltid for kvalitet, men spesielte nybegynnere har lite nytte av store tunge kikkerter. Hva med et hakk ned på forstørrelse og objektivdiameter? Samtidig er jo "alle" moderne sikter store så greit nok... 

 

 

 

K

Ser at jeg kanskje må revurdere kaliber ja. 

Grunnen til at jeg har valgt en såpass stor kikkert er vel av den enkle grunn at hjortejakt innebærer mye skumring, i tillegg til at fullmånejakt er en av jaktlagets favoritter. Da har man vel en ganske stor fordel med kvalitetsikte?

Når det kommer til GRS stokken så er det vel hovedsakelig for å få en veldig justerbar stokk. Da er jeg sikker på at jeg kan få riflen til å passe meg perfekt. Etter å ha skutt med en del rifler på skytebanen har jeg skjønt at å få en rifle som passer deg betyr enormt for treffsikkerhet, derav GRS. I tillegg så har bmwear denne versjonen på siden sin, som gjør det veldig greit for en førstegangskjøper. 

Edited by Bjorkis
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (6 timer siden):

Husk at du har vesentlig mer rekyl enn 6,5x55. Uten så forferdelig mange fordeler.

Nja, i utgangspunktet er det ikke noen stor forskjell (patronene har jo omtrent samme kruttvekt), og som TS påpeker, med demper blir forskjellen enda mindre. Om jeg bare skulle hatt én rifle ville det nok blitt en .308 Win hvis det primært skulle være et jaktvåpen til hjortevilt. De andre argumentene til fordel for 6,5x55 vil jeg ikke bestride, da jeg også er ihuga 6,5x55-tilhenger (har selv både 6,5x55 og .30-06). Valg av kikkertsikte synes jeg virker fornuftig mht. bruksområde. Sier som @Chiefen.v-2, kjør på!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Bjorkis skrev (6 minutter siden):

Da har man vel en ganske stor fordel med kvalitetsikte?

Du dumper en del "natt-egenskaper" ut med all den zoomen, og med "bare" 50mm. Hva med to sikter, en 1-6 til dagjakt, og en fast 8x56 til natta? Du finne begge på Finn til mindre enn Amplusen, om du leter, og venter litt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (5 minutter siden):

Nja, i utgangspunktet er det ikke noen stor forskjell (patronene har jo omtrent samme kruttvekt), og som TS påpeker, med demper blir forskjellen enda mindre.

Forskjellen er godt merkbar. Og selv om kruttvekta er det samme, så bruker 6.5x55 kuler fra 120 til 140gr (til storviltjakt) men få om noen bruker kuler under 150gr i 308Win.

 

 

Sølvrev skrev (5 minutter siden):

Om jeg bare skulle hatt én rifle ville det nok blitt en .308 Win hvis det primært skulle være et jaktvåpen til hjortevilt. De andre argumentene til fordel for 6,5x55 vil jeg ikke bestride, da jeg også er ihuga 6,5x55-tilhenger (har selv både 6,5x55 og .30-06). Valg av kikkertsikte synes jeg virker fornuftig mht. bruksområde.

Denne sliter jeg med å forstå. Jeg har vært runde på runde oppigjennom, med "det mest optimale" kalibere, men har endt på jaktrifler i 6.5x55. Hva slags fordel har 308 over 6.5x55? Utvalg i amerikanske jaktpatroner, joda, utvalg i halvtvilsomme 147gr "NATO" treningspatroner, joda.. Men hva skal man med det til ei jaktrifle ;)

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt en Tikka Supervarmint med ordentlig fiberskjefte med 51cm pipe, trykkpunkt matchavtrekk og picatinnyskinne for kikkertmontasje.

Denne veier 3,8kg, eller omtrent det samme som en T3x light med GRS..

Supervarmintskjeftet er mer solid og bokstavelig "klart til strid".

Treffer man ikke det man vil med denne på jakt er det ikke skjeftet det er noe i veien med..

Supervarmint leveres i 308 og 6,5x55 så den diskusjonen blander jeg meg ikke i.

 

image.png.0538cbccecdc511ff58c49076bb8a2e6.png

 

Edited by Torf
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (34 minutter siden):

Denne sliter jeg med å forstå. Jeg har vært runde på runde oppigjennom, med "det mest optimale" kalibere, men har endt på jaktrifler i 6.5x55. Hva slags fordel har 308 over 6.5x55?

Blyfritt tyngre enn 120 grs.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (31 minutter siden):

Jeg ville kjøpt en Tikka Supervarmint med ordentlig fiberskjefte med 51cm pipe, trykkpunkt matchavtrekk og picatinnyskinne for kikkertmontasje.

Denne veier 3,8kg, eller omtrent det samme som en T3x light med GRS..

Supervarmintskjeftet er mer solid og bokstavelig "klart til strid".

Treffer man ikke det man vil med denne på jakt er det ikke skjeftet det er noe i veien med..

Supervarmint leveres i 308 og 6,5x55 så den diskusjonen blander jeg meg ikke i.

 

image.png.0538cbccecdc511ff58c49076bb8a2e6.png

 

Denne blir vel en god halvkilo tyngre enn tikka tx3 lite med grs stokk, som igjen veier en halvkilo mer enn vanlig tikka tx3 lite. 

Det er vel en ganske vesentlig forskjell?

Link to comment
Share on other sites

Bjorkis skrev (55 minutter siden):

Denne blir vel en god halvkilo tyngre enn tikka tx3 lite med grs stokk, som igjen veier en halvkilo mer enn vanlig tikka tx3 lite. 

Det er vel en ganske vesentlig forskjell?

GRS Hunter veier 600g mer enn T3X lite skjeftet så vektforskjellen til en Supervarmint er 200 til 250g.

Med tanke på de egenskapene en får med Supervarmint i forhold til en pimpet std T3x er dette en nobrainer.

Supervarminten har også frittflytende matchpipe.

For meg, som gammel konkurranseskytter, er "handling" og skyteegenskapene en nobrainer i favør Supervarmint. Selv med samme presisjon i begge riflene.

 

Må du ha et annet skjefte enn Tikka sine egne bør du heller vurdere KKC DuoGrip.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 minutter siden):

GRS Hunter veier 600g mer enn T3X lite skjeftet så vektforskjellen til en Supervarmint er 200 til 250g.

Med tanke på de egenskapene en får med Supervarmint i forhold til en pimpet std T3x er dette en nobrainer.

Supervarminten har også frittflytende matchpipe.

For meg, som gammel konkurranseskytter og jeger, er "handling" og skyteegenskapene en nobrainer i favør Supervarmint. Selv med samme presisjon i begge riflene.

T3x lite skjeftet veier etter det jeg finner 850g,  GRS bifrost 1350. Hvis tikkaen veier 2,85 kg fra fabrikken, så vil et grs skjefte ta den opp til 3,35. 

Så vektforskjellen er nok mer en halvkilo jo. 

Når det kommer til skyteegenskaper har jeg ingenting jeg skulle sagt, er jo tross alt ikke en erfaren skytter. Har imidlertid ikke lest noe dårlig om skyteegenskapene til tx3 lite, og et lengre løp vil vel være en ulempe i skogen. 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Blyfritt tyngre enn 120 grs.

Det an du da bruke i 6.5x55 også? Utvalget er kanskje ikke det store. 

 

Selv om jeg er temmelig hardbarka "use enough gun"-entusiast, så har noen år med storviltjakt overbevist meg om at "enough gun" egentlig ikke er rare greiene. 

120gr TTSX og 150gr TTSX (hhv 6.5x55 og 308Win) er gode kuler, som stort sett vil gå gjennom "enhver elg". Treffsikkerhet, kulebane og alt det der for disse er nokså like i teorien. MEN

Mange år med konkurranseskyting har lært meg at du ALLTID skyter bedre, og har har mer marginer og bommer mindre og alt det der - med mindre kaliber. Hvorfor bruker ca INGEN 308 i PRS f.eks., og svært få i jaktfelt, ca. ingen i DFS - ingen, der man konkurrerer i å treffe noe bruker det. Just sayin ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (14 minutter siden):

Det an du da bruke i 6.5x55 også? Utvalget er kanskje ikke det store. 

Jada, vi er ikke såååå uenige😉. Men foreløpig er erfaringene med 120 grs kobber-kuler i 6,5x55 noe begrenset, og TS skriver "Tanken er at riflen primært skal brukes til jakt, men også til noe skyting på bane da dette er veldig gøy."

 

I denne konteksten mener jeg at .308 er et mer allsidig alternativ, og det er overhodet ingen problemer å håndtere rekylen når det står en lyddemper på tuppen. Min kjære synes det er like gøy med sin egen .308 Win som med en lånt 6,5x55.

 

En annen ting når det gjelder førstegangskjøpere av jaktrifle: Jeg tror det lett kan skape forvirring når det foreslås å sjonglere mellom to kikkertsikter, et til bevegelig dagjakt og et annet til bruk i skumringen. Leicaen er en all round-løsning.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Bjorkis skrev (40 minutter siden):

T3x lite skjeftet veier etter det jeg finner 850g,  GRS bifrost 1350. Hvis tikkaen veier 2,85 kg fra fabrikken, så vil et grs skjefte ta den opp til 3,35. 

Så vektforskjellen er nok mer en halvkilo jo. 

Når det kommer til skyteegenskaper har jeg ingenting jeg skulle sagt, er jo tross alt ikke en erfaren skytter. Har imidlertid ikke lest noe dårlig om skyteegenskapene til tx3 lite, og et lengre løp vil vel være en ulempe i skogen. 

 

Den vektulempen kan du fort justere bort med valg av picatinny aluringer i stedet for Optilock tikkamontasjer i stål som sikkert blir tilbudt i pakka.

Eventuelt kan du også vurdere en lettere kikkert.

Poenget jeg forsøker å få fram er at du får ei rifle som er mye bedre å skyte med, og er mer solid, enn pimpet T3x hvis du går for Supervarmint.

Jeg ville også satt på en smekker frontmontert titandemper på Supervarminten hvis jeg hadde gramfetisj. Det siste har jeg ikke så jeg bruker Ase Utra dempere i rustfritt stål som tåler mer enn en støyt.

 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (21 minutter siden):

og det er overhodet ingen problemer å håndtere rekylen

"Håndtere rekylen" syns jeg er et litt merkelig begrep. Du kan ikke håndtere deg unna Newtons lover. Ei rifle med ei gitt vekt beveger seg mer jo tyngre kule du skyter, uansett håndtering - det gjelder spesielt på jakt, der en gjerne skyter uten forberedelser, og ofte i improviserte stillinger. En blir også (mye) fortere sliten under trening av (spesielt lette våpen) i "tyngre" kaliber. 
 

Sølvrev skrev (29 minutter siden):

Jeg tror det lett kan skape forvirring når det foreslås å sjonglere mellom to kikkertsikter

Kan vel fort være enig i det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg og samboeren har hver vår Tikka T3x i 308w.

 

Hun har compact-utgaven, som er så å si identisk med superlite, men litt kortere. Hun har to spacere foran kolbekappa, en bearproof kinnstøtte, Zeiss V4 3-12x56 samt en F&D 149. Rifla er lett som ei fjær.

 

Jeg har Super Varmint, som det er bilde av over her. Jeg har en Zeiss V8 2.4-20 samt en Atec Optima 50. Rifla er godt balansert, om enn litt fremtung med demperen. 

 

Hun lar meg ofte ta innskyting samt at jeg skyter ladestiger og slikt med hennes våpen. Hun skyter bare på en måte, sittende eller stående som om hun skulle være på jakt. Hun klarer ikke å ligge (får ikke puste / vondt i ryggen / det er kaldt / "sett-inn-det-som-passer"), og har ingen interesse av å teste ammo - det skal bare virke når hun er på jakt eller trener på jaktskyting på 100 og 200 meter.

 

Jeg skyter noen hundre skudd i uka på skytebanen. En stor del av disse er liggende med tofot, og i tre forskjellige kalibre. Jeg skyter stort sett med bag og tofot når jeg tester ammo - får ikke gode samlinger fra benk - sikkert fordi jeg ikke får til rekylopptaket i benk. Ikke er jeg en fantastisk skytter heller. Men, for å komme til poenget:

 

Når jeg skyter med samboerens rifle liggende så blir jeg gul og blå. Jeg veier i overkant av 100 kg, så det er som nevnt over her noen fysiske lover som spiller inn. Børsa hennes sparker som en hest, selv med demper. Uten demper, som jeg også har prøvd, er det rett og slett ikke tilrådelig å skyte aktivt med denne rifla fra en posisjon hvor kroppen ikke kan flekse rekylen - les: ukentlig og liggende.

 

Med Super Varmint kan jeg ligge hele dagen å skyte uten å føle et eneste snev av ubehag, ingen blåmerker, ingen frykt for når skuddet kommer.

 

Hvis jeg kun skulle hatt et kaliber så hadde det blitt 6,5x55. Verdens hyggeligste kaliber, etter .22lr.

Super Varmint-stokken er bedre å skyte med enn GRS Hunter og Hunter Light, om det skulle være en interessant betraktning.

Edited by Akto
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

vente til du vet hva du mener om Tikkastokken, og evt se etter noe du virkelig liker?

Enig i dette. Har en tikka som jeg skiftet stokk på til GRS og det er i praksis på jakt ingenting å hente for meg i all fall. Har en annen rifle som jeg jakter med nå, men plukket opp kompisens originale tikka 6.5x55 med kolbeforhøyer og det er jo slik at savnet er der. Tikka er presis, robust og ikke minst lett! Spørs om ikke originalskjeftet blir satt tilbake for å ha den som en lett og hendig ekstrarifle. 

Når det gjelder demper hadde jeg vurdert Svemco med hurtigkobling. Jeg har en Hausken og to Svemko (en med og en uten hurtigkobling), og liker Svemko. De er lette, har titaninnmat og går faktisk an å ta fra hverandre relativt lett. Hausken synes jeg er et hel...te å ta fra hverandre. Mulig det bare er min da. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Østledningen said:

MEN.  Hva skal du jakte?  Jeg personlig har ett lite hat forhold til 308. Verdens mest glorifiserte patron.

 

.308W kan sees på som en .30 BR Improved ;-) Det er ingenting galt med patronen. Men jeg er vel i grunnen enig med deg. Jeg hadde valgt 6,5x55 foran .308W (igjen) Det ER lettere å skyte med mindre rekyl. Og med 6,5x55 kan du bruke rektruttpatroner også. 100 gr kule i moderat hastighet er vesentlig enklere å skyte med enn 150+ gr med full ladning. Det fungerer plenty til trening, jaktfelt, elgane etc. Levetid på pipa bør også bli bra, uten at jeg har sett tall på dette.

T3x er finfin om du tenker å bruke den som den er. Om du allikevel tenker å bytte stokk og kanskje avtrekk, da er noen flere alternativer til samme pris. Selv om "alle" skal ha GRS eller tilsvarende med bratt pistolgrep for tida, så er det ikke sikkert det er riktig for akkurat ditt bruk. Det kan være en ide å prøve en vanlig stokk først, med tape, skumgummi, papp etc. Prøve seg fram til hva som passer best.

 

Hva med et digitalt (natt)sikte i stedet? Leica er flotte saker det, for all del. Men kanskje litt for flott? Kan få opptil flere andre sikter for samme pris. Brukt eller nytt. Element Optics f.eks. https://skytterlinken.no/element-optics-helix-hd-2-16-50-sfp pluss et nattsikte: https://www.jaktogfriluft.no/jakt/optikk/nattoptikk/nattkikkert/atn-x-sight-5-5-25x-pro-edition-smart-daynight-rifle-scope

 

Uansett hvor bra optikk og glass du bruker, så er det ikke i nærheten av nattoptikk.

Link to comment
Share on other sites

Du gjør deg ikke bort med det valget der. 6,5x55 eller 308? Det spiller til syvende og sist ingen rolle. Kulebaner og vindavdrift på jakthold++ er lik nok. Det skal læres uansett, om du lærer deg den ballistiske kulebanen og vindavdrift for den ene eller andre betyr nada. Jeg har begge deler og bruker 308 med 130gr TTSX kule til jakt. Kunne jeg like godt ha brukt 6,5 pipa i Saueren? Ja selvfølgelig men den fungerer finfint med 308 50cm pipe så hvorfor knote med noe som bare fungerer? 308 patronen er enkelt å finne i hyllene, finnes svært mange gode ferdigrullet i alle mulige varianter og rekylen er ikke noe å snakke om for noen av de.

Link to comment
Share on other sites

GRS-stokk på en "lite" rifle er i mine ører alltid feil. Blir ett merkelig tyngdepunkt. 

Generelt GRS-stokk på ei rifle til bevegelig jakt synes jeg er håpløst.. De er tunge, onde å bære rundt på, treigere å få raskt i stilling ved hurtige skudd og du kan garantere at den perfekt innstilte kolbekammen din (for skyting rett frem) er alt for høy når hjorten plutselig står rett under deg i hjortelia. Har noen av dere som jakter med en slik kjørt en test opp i mot en klassisk T3 stokk? Er resultatet på banen så mye bedre at det er vært å dra rundt på den? Jeg skjønner at det i konkurransesammenheng, type jaktfelt, kan sankes noen ekstra poeng på en sånn type stokk. Men under praktisk jakt, der ingen situasjon er lik, har dere nytte av den?   

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (5 minutter siden):

Skyter 180 grs hjemmerulla Oryx med demper I Superliten, liggende med tofot eller i benk. Har aldrig vært i nærheten av å få blåfarga skulder. (I motsetning til 20, 36 grams, liggende med Beretta UL for å teste skuddbilder 😁)

 

Du er sikkert en sånn lett liten kar som børsa bare dytter bakover, i motsetning til meg hvor flesket suges fast i underlaget 😅

Edited by Akto
  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (31 minutter siden):

GRS-stokk på en "lite" rifle er i mine ører alltid feil. Blir ett merkelig tyngdepunkt. 

Generelt GRS-stokk på ei rifle til bevegelig jakt synes jeg er håpløst.. De er tunge, onde å bære rundt på, treigere å få raskt i stilling ved hurtige skudd og du kan garantere at den perfekt innstilte kolbekammen din (for skyting rett frem) er alt for høy når hjorten plutselig står rett under deg i hjortelia. Har noen av dere som jakter med en slik kjørt en test opp i mot en klassisk T3 stokk? Er resultatet på banen så mye bedre at det er vært å dra rundt på den? Jeg skjønner at det i konkurransesammenheng, type jaktfelt, kan sankes noen ekstra poeng på en sånn type stokk. Men under praktisk jakt, der ingen situasjon er lik, har dere nytte av den?   

Tyngdepunktet har jeg tenkt på kan bli problematisk ja, men vil ikke en 300 grams demper gjøre en standard rifle fremtung? vil ikke da et nytt skjefte som er litt tyngre bli likere den tiltenkte balansen til riflen? Er slik jeg har resonert ihvertfall. Her må du gjerne rette meg, for jeg har som sagt ikke veldig god peiling. 

 

Når det kommer til tyngde er også det noe jeg har tenkt på, men en samlet rifle på litt over 4 kg vil vel uansett ikke være noe problematisk. Den ekstra halvkiloen kan heller forsvinne fra magen 😆

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (46 minutter siden):

Skyter 180 grs hjemmerulla Oryx med demper I Superliten, liggende med tofot eller i benk. Har aldrig vært i nærheten av å få blåfarga skulder

Neida, og jeg får ikke blå skulder med 338LM heller - kan ikke huske at jeg har fått det av .50 heller... - men det er ikke poenget. Jeg har presisjonstestet 338WM M70 Featherweight til trekløversamlinger - men man klarer ikke det i lengden - det krever ihvertfall mer trening enn jeg gidder.
Poenget er ikke hvordan DU opplever rekylen, enten du er redd den eller koser deg med den. Poenget er hva den gjør med rifla.

IMG_3720.jpeg.dd74a90c93f36623b7d0ec3ed356dfdd.jpeg

 

På bildet har jeg skutt to 13 skudd på 20mm-lappene (100m) stående med tripod/kamerastativ, utgangsstilling 1m bak tripoden, og med <10s tidfrist for hvert skudd (lå på 7-9s). 
Jeg hadde tenkt å si "vis meg at du får til det med 308", ;) men skal moderere meg til at jeg ikke har sjangs i havet til å samle sånn med 308. No way! Med bedre tid, til å ha bedre stilling, og bedre rekylopptak, så kanskje, men ikke sikkert - fra tofot, null problem - da skyter jeg nesten like bra med 338LM som med 6mm, men i "ekle" stillinger, så flyr skuddene til sides og / eller opp når kulene blir tunge og det skal gå fort.

Dette er 6mmBR, så enda mindre rekyl enn 6.5, men det viser poenget bedre.

 

Hele denne problemstillingen er egentlig bare avhengig av forholdet mellom kulevekt og riflevekt. Det har ingenting med hvordan man opplever, "håndterer", eller "takler" rekyl. Det er en sak mellom rifla, kula, og Newton.

 

For min egen del, så har det fått meg til jakte med mindre og mindre kaliber - og all trening viser at man har større marginer, spesielt på de skuddene man kanskje burde tenkt seg mer om før man skjøt. Og så ser man bedre hvor man treffer.

 

Dette er for meg den viktigste faktoren i valget mellom 308 og 6.5x55. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

 

Selv om jeg er temmelig hardbarka "use enough gun"-entusiast, så har noen år med storviltjakt overbevist meg om at "enough gun" egentlig ikke er rare greiene. 

 

 

Skyter ikke du ganske mye, og ganske bra?

Hva med oss som ikke alltid treffer helt der vi vil? Blir ikke enough gun litt kraftigere for oss?

Link to comment
Share on other sites

Bjorkis skrev (58 minutter siden):

Tyngdepunktet har jeg tenkt på kan bli problematisk ja, men vil ikke en 300 grams demper gjøre en standard rifle fremtung? vil ikke da et nytt skjefte som er litt tyngre bli likere den tiltenkte balansen til riflen? Er slik jeg har resonert ihvertfall. Her må du gjerne rette meg, for jeg har som sagt ikke veldig god peiling. 

 

Når det kommer til tyngde er også det noe jeg har tenkt på, men en samlet rifle på litt over 4 kg vil vel uansett ikke være noe problematisk. Den ekstra halvkiloen kan heller forsvinne fra magen 😆

En 300 grams demper vil helt klart bedre balansen. Men jeg står likevel helt og holdent inne for mine tanker rundt GRS på en jaktrifle. Tenk over om det er noe du virkelig ønsker. Jeg har testet og brukt de for en del år tilbake. Kan ikke fordra de på jakt. 

 

Det er veldig lurt å ta av en halvkilo på magen, men det vill ikke på noen som helst måte ha samme effekt som å få den bort på ei rifle du skal bære mye. Den rifla du har sett deg ut har potensiale til å veie rundt 3,5 kilo med demper å ett snertent sikte. Å bære en rifle (i hendene , klar til skudd) som veier 3,5 vs 4 kg ++ er som dag og natt etter en stund. 

Link to comment
Share on other sites

Har en Tikka med KKC. Fin når jeg sitter på post eller på bane. Om man skal smyge etter hjort med rifla i hendene, så velger jeg en annen rifle. Vertikalt grep og bredt, flatt forskjefte funker ikke for meg til denne bruken. Enig med @Super XX, prøv original-skjeftet først. 

 

Og sjekk ut Freyr&Devik 131 3d. Fin til jakt og fungerer på banen om man tar litt pause mellom seriene.

Link to comment
Share on other sites

lilleulv skrev (52 minutter siden):

Har en Tikka med KKC. Fin når jeg sitter på post eller på bane. Om man skal smyge etter hjort med rifla i hendene, så velger jeg en annen rifle. Vertikalt grep og bredt, flatt forskjefte funker ikke for meg til denne bruken. Enig med @Super XX, prøv original-skjeftet først. 

 

Og sjekk ut Freyr&Devik 131 3d. Fin til jakt og fungerer på banen om man tar litt pause mellom seriene.

Da har det vært såpass mye motstand mot GRS her at jeg antageligvis går med et justerbart standardskjefte. Det åpner seg imidlertid en del i budsjettet mitt - rundt 5k. 

Når det er sagt så er vel kanskje siktet også litt tungt for en lettvekts-rifle? Eller må man opp i 700g for et sikte av den kvaliteten? Vil helst ikke drive med bytting av sikte, så en "all-arounder" hadde vært optimalt. 

Om vekt ikke er noe problem, er det verdt å oppgradere til en Leica Fortis 2-12x50 istedet?

Edited by Bjorkis
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (1 time siden):

Øker risikoen for at du bommer. 

 

En 416 Rigby har nokså marginal effekt på en ælj om du bommer på den

 

 

Si ikke det. Den treffer kanskje en gran som velter og dreper elgen...

 

Nå mente jeg ikke ren bom, men de tilfellene det man treffer litt utenfor det dødeligste området.

Link to comment
Share on other sites

Bjorkis skrev (1 time siden):

....er det verdt å oppgradere til en Leica Fortis 2-12x50 istedet?

Det er som regel en god sammenheng mellom pris og kvalitet/ytelse på kikkertsikter. Fortis oppgis å ha større synsfelt enn Amplus, og Magnus topper Leica-serien. 6x zoom, 2-12 forstørrelse og 50 mm objektiv duger bra til din bruk. Selvsagt får du mer lys inn i et 56 mm objektiv og utgangspupillen blir større, slik at sikte er litt mindre følsomt for øyeplassering. Men så blir hele greia større (og tyngre). Jeg er snart 70 år og har 50 mm på begge mine storviltrifler (Swarovski z6i 2-12x50 og z4i 3-12x50). Når jeg ikke lenger ser godt nok til å sette et sikkert skudd på hjorten går jeg til hytta og drikker rødvin!😊

Edited by Sølvrev
Presisering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (1 time siden):

Nå mente jeg ikke ren bom, men de tilfellene det man treffer litt utenfor det dødeligste området

Det kan fort skje. Vi hadde en elg som ble så redd da det ble skutt på den at den løp ufor et stup og tok livet av seg. Det var ikke kulehull i den...

 

K

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Støtter ditt valg 100%. Rekylforskjellen med demper er ingenting å bry seg om. 308W er jaktkaliberet i 2023. Snakket med et større selger. Mer enn 90% av jaktvåpen som selges i dag er 308W. Der jeg er Skyteprøvekontrollør er det meget merkbar nedgang i salget av 6,5. Sønnen har Tikka med GRS-stokk, og den er helt nydelig.

Svaret mitt bygger på at du primært skal ha en jaktrifle. Skal du derimot primært skyte på bane, har jeg litt mer forståelse for de som anbefaler 6,5.

Jeg jakter selv med 308W og demper. Jeg våger den påstand om dersom den lille rekylen er problematisk, bør en kanskje satse på noe annet enn skyting/jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk, etter litt prøving og feiling, og kjøpte meg en stainless T3x i fjor. Hadde hatt 6,5 og 3006 før, så gikk for 308win av den enkle grunn at jeg ville prøve det ut. Tror ikke det gjør allverdens forskjell for å være ærlig, skal en skyte så godt det går får en kjøpe seg 200STR. Kjøpte meg og en Zeiss V6 2-12, picatinnymontasje på rifla og A-Tec H2 i samme slengen.

Mye har endret seg på året jeg har hatt denne, etter prøv og feil metoden. Picatinny er erstattet med rustfri Optilock ringmontasje, A-Tec er erstattet med Svemko, Zeiss V6 er solgt og inn kom en eldre Kahles 2,5-10. Litt høyere KISS-faktor, ettersom jeg uansett ikke hev rundt forskjellige siktemidler på denne eller brukte rødpunktet i V6'en. Er imidlertid veldig fornøyd med rifla, kaliber og oppsettet som jeg har endt opp med nå. Får ikke anbefalt den nok til andre folk som springer rundt etter hjort i usannsynlig bratt og vått terreng, som jeg selv styrer på med. Såpass fornøyd med den at jeg kjøpte meg en Tikka i 308win til, en Roughtech med Zeiss 1,2-5 og Freyr 269, samt en T1x. Synes selv folk skriver vel mye om hvor krass rekylen i disse er. Du kjenner selvsagt om du skyter 50 skudd på en kveld, men da har du mest sannsynlig skutt pipa usannsynlig varm og. Jeg pleier ta en 10-20 skudd med en av T3x'ene, og skyte så mye jeg gidder med T1x'en mens den kjøles ned. Genialt å ha en "identisk" salong som grovrifle. Vil forøvrig sterkt anbefale Roughtech-varianten, som kommer standard med litt tykkere løp og rekylbrems. Rekylen blir drastisk mindre med denne. Litt mer smell, men ikke fått noen kommentarer på banen enda.

Angående optikk så synes jeg Zeissen jeg hadde var helt fantastisk, men etter en drøy måneds jakt har jeg ingenting å utsette på Kahles. 10 000kr billigere, noen hundre gram lettere, helt på høyden til V6 optisk (etter egen mening), men uten lys. Jeg ville ikke gått rett på kikkert til 25 000kr uten å ha prøvd lett brukt kvalitetskikkert først. Vektmessig er balansepunktet på oppsettet jeg har nå ideelt spør du meg, og jeg ville aldri reflektert over å bytte ut stokken til jaktbruk. Helt topp til sitt bruk, og om du kjøper uten justerbar kolbe er det lett å "rednecke" seg til kolbeforhøyer med tape og skumgummi.

En annen fordel med Tikka er at de går for helt usannsynlig høy pris på Finn, om du ønsker selge en gang. Fikk nettopp pris på ny stainless T3x billigere enn jeg hadde bud på min T3x når jeg vurderte bytte den med en Sako Finnlight som lå på Finn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (49 minutter siden):

Støtter ditt valg 100%. Rekylforskjellen med demper er ingenting å bry seg om. 308W er jaktkaliberet i 2023. Snakket med et større selger. Mer enn 90% av jaktvåpen som selges i dag er 308W. Der jeg er Skyteprøvekontrollør er det meget merkbar nedgang i salget av 6,5. Sønnen har Tikka med GRS-stokk, og den er helt nydelig.

Svaret mitt bygger på at du primært skal ha en jaktrifle. Skal du derimot primært skyte på bane, har jeg litt mer forståelse for de som anbefaler 6,5.

Jeg jakter selv med 308W og demper. Jeg våger den påstand om dersom den lille rekylen er problematisk, bør en kanskje satse på noe annet enn skyting/jakt.

Men veldig greit og skyta med 108 gr scenar lada med 38 gr Vv 150, tikka t3x lite svempko magnum og zeiss Classic. Ikkje akkurat noko eg kvir meg til nei. Hadde eg byt ut lite varianten (som eg kanskje kjem til og gjera) med ei varmint/supervarmint og 108 gr med 100 gr, 56 cm løp med 61 cm tjukt løp så blir det vel heilt salongrifla, seriøst omtrent som ei udempa 222 antar eg. Bør vel legga til at rekyl ikkje er noko for meg då.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...