Jump to content

Stangskyting på Landsskytterstevnet


Perjoto

Recommended Posts

De sa på sendingen at de nye våpnene er for gode.


Veldig gøy før da ikke alle skjøt med samme våpen, fikk litt følelsen av at det ble mer taktikk da. Men de kunne kanskje skutt samtidig men blitt scoret i egne klasser??


Uansett fenomenal TV underholdning på en torsdag, Finner ikke mye råere TV underholdning enn dette 😀

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sist jeg så militærskytterne og Sauer skytterne skyte sammen, var det AG3 som gjaldt for militærskytterne. Og da virket militærskytterne ganske handikappet i forhold til Sauer skytterne. De havnet langt under dem på scoringslistene. Og jeg så jo hvorfor. AG skytterne klarte ikke magasinskiftene i nærheten så hurtig som Sauer skytterne. De måtte helt ut av skytestillingen for å gjøre det. Og militærskytterene måtte skyte i uniformen, det må de nå også, mens skytedressene til Sauerskytteren med alle reimene virkelig gir en fordel. AG skytterne måtte også skyte med standard rifle uten modifiseringer der både avtrekk og sikter stod ganske langt tilbake for Saueren. Men de tapte med ett smil likevel. Jeg tror nok at med 416 er forskjellene jevnet ut en del. De har optikk og lav rekyl, men jeg synes fortsatt at Sauer skytterne, de gode, klarer magasinskiftet hurtigere. De militære må vippe 416en en del ut av skyteposisjon for magasinbyttet. Jeg vet ikke hvordan avtrekket er med 416, har aldri skutt med en, men AG avtrekket var ikke allverden slik jeg husker det.  Morro å se på er det uansett.

Edited by Robinson
Link to comment
Share on other sites

Stangskytingen burde det gått greit, men kanskje det ville gitt en stor fordel med kikkert?

 

Men på felthurtig er det kanskje et sikkerhetsproblem med kikkert?

(De står med ladd våpen nesten paralelt med hode, og med stort kikkertsikte blir kanskje våpna ustødige når de skal kaste seg ned?)

  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (2 timer siden):

Men på felthurtig er det kanskje et sikkerhetsproblem med kikkert?

 

Det er ingen som helst sikkerhetsmessige eller andre forhold som skulle tilsi at kikkertklassen ikke kan skyte Stang/stuper (krav om fungerende sikring i alle klasser/skytinger).

 

Perjoto skrev (2 timer siden):

   -  men kanskje det ville gitt en stor fordel med kikkert?

 

Det vil være en stor ULEMPE å skyte Stang/stuper med de kikkertsiktene vi bruker på bane og felt (jeg bruker 6-24x56). På disse skytingene vil det være en fordel å ha et sikte som også passer på en trang elgpost, liten forstørrelse, stort synsfelt, og lettoppfattelig retikkel.

 

Torf skrev (5 timer siden):

Hvorfor kan ikke kikkert klassen være med også?

 

Dette er "intern DFS-politikk", en del var for kikkertklassen, men motstanderne måtte nok få "en delseier" for å lage et tilsynelatende stort flertall, og til det ble Stang/stuper ofret.

 

Opptil mange sier at kikkertklassen blir diskutert på "høyeste hold" (les: Skytterstyret) med det første, og sannsynligvis blir reglene endret ved første anledning (skytterting).

 

En langt mer diskutabel sak er at det sies, med store bokstaver, at kikkertklassen "ikke er mesterskapsklasse". Altså ingen omgang, ingen medaljer, ingen premieseremoni. På etpar stevner har standplasslederen til og med opplyst at kikkertklassen IKKE får lov til å skyte en "frivillig" (ikke tellende) omgang, i motsetning til Klasse 1, "Åpen klasse", "Nybegynner voksen", og, på mange stevner, også "nybegynner ung". Det skal tydeligvis gnis grundig inn at vi er en slags "pariaklasse" i organisasjonen.

 

I kikkertklassen kan, i teorien, alle nålevende skytterdronninger, -konger, -prinsesser og -prinser delta. Likevel skal ikke vinneren få såpass som en medalje. Dette i motsetning til "Klasse 2", som har mesterskapsomgang, og egne medaljer både på bane og felt. Disse skytterne er utsortert som den 4. dårligste skyttergruppen (mens de som er sortert over og under, klasse 3 og klasse 1, ikke får ha noe eget mesterskap!). Det blir omtrent som om Molde og Bodø-Glimt spiller en cupfinale om kongepokal, medaljer og norgesmestertittel, og så skal to lag fra 4. divisjon spille en kamp om en annen kongepokal, medaljer, og tittelen "norgesmester". Mens de fra 3. og 5. divisjon ikke får delta.

 

Noe sier meg at disse reglene bør revideres!

 

(Før noen fotballfolk retter meg - jeg vet at divisjonsbetegnelsene i norsk fotball er slik at det som er 4. nivå, regnet ovenfra, kalles "3-divisjon", men skrev det slik, for at ikke-fotballnerder skal oppfatte uretten!).

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

Noe sier meg at disse reglene bør revideres!

Jeg skjønner meg ikke på DFS regler og klasser uansett hva de gjør😂, men jeg kunne godt tenke meg å skyte stang og stup med kikkert. Premie gir jeg nå en lang f… i uansett hvor god eller dårlig jeg nå er i forhold til andre. Problemet med kikkertklassen og DFS slik jeg ser det, er at de som skyter i den egentlig ikke bryr seg om å konkurrere. De som faktisk gjør det skyter jaktfelt.

 

Etter å ha sett litt på årets LS, så forundrer det meg noe at DFS ikke bruker anledningen til å «markedsføre» kikkertklassen. Hvis det virkelig handler om å skaffe organisasjonen flere medlemmer så er jo dette en gylden mulighet til å nå ut til publikum?

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

Det er ingen som helst sikkerhetsmessige eller andre forhold som skulle tilsi at kikkertklassen ikke kan skyte Stang/stuper (krav om fungerende sikring i alle klasser/skytinger).

Så hvis sikringen er på er ethvert våpen trygt..? 🤔 Ikke helt trygg på at kikkertsikte ville vært sikkert i stuper altså, blir jo veldig høyt tyngdepunkt på børsa..

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (44 minutter siden):

    -   blir jo veldig høyt tyngdepunkt på børsa..

 

Ingen problemer, det er jo ingen øvre vekgrense i Kikkertklassen (i motsetning til alle andre DFS-klasser, 7 kg med reim). Man kan bare putte tilstrekkelig bly (eller gull, for de med ubegrenset budsjett), nederst i skjeftet, så vil tyngdepunktet forflytte seg "i vektens retning", som det het i skipslæra (Formel: G-G' = v*a/(Depl + v) ).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (59 minutter siden):

Problemet med kikkertklassen og DFS slik jeg ser det, er at de som skyter i den egentlig ikke bryr seg om å konkurrere.

 

Jeg, @Sharpshooter, @vannebo m/fl., som skyter mer eller mindre regelmessig i Kikkertklassen, "bryr oss ikke om å konkurrere"???

 

Problemet er vel heller at de som "ikke bryr seg om å konkurrere", og dermed IKKE skyter i kikkertklassen, gjør at resultatlista derfra bare består av et eller noen få navn.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

 

Etter å ha sett litt på årets LS, så forundrer det meg noe at DFS ikke bruker anledningen til å «markedsføre» kikkertklassen.

 

Jeg har snakket med en del fra "målgruppen" for NRK-sendingene, og de var oppglødde over å få se HK416 på "nært hold", og i bruk.

 

Som deltaker hadde jeg ikke så mye anledning til å studere de øvrige deltakernes våpen. Men jeg så både STR 200, med original eller mer eller mindre fantasifullt skjefte, STR og andre våpen med "chassis", Blaser R8, Tikka T3, Sako, Remington, S&L, og (tror jeg) Steyr, med skjefter i alskens fasonger, og ulike kikkertsikter på toppen. Dette fikk alstå (hvis jeg forstår deg riktig, @Bly) ikke NRK-seerne noe innblikk i?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jegermeistern said:

Dette fikk alstå (hvis jeg forstår deg riktig, @Bly) ikke NRK-seerne noe innblikk i?

Jeg tror ikke NRK har vist noe skyting fra kikkertklassen? Men jeg skal ikke påstå noe skråsikkert siden jeg ikke har sett alt. Nå ligger jo sendingene fra LS på NRK nettTV , så det er vel mulig å finne ut av det om man gidder…

 

 

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (15 timer siden):

Så hvis sikringen er på er ethvert våpen trygt..?

De er tryggere. Dessuten er det en dal av øvelsen å slå av sikringa.

 

Bly skrev (15 timer siden):

Problemet med kikkertklassen og DFS slik jeg ser det, er at de som skyter i den egentlig ikke bryr seg om å konkurrere. De som faktisk gjør det skyter jaktfelt.

Dette er jo rent tull. Det er de som bryr seg om å konkurrere som skyter både jaktfelt og kikkertklassen. De som ikek bryr seg om å konkurrere skyter ngen av delene.

 

Bly skrev (15 timer siden):

Etter å ha sett litt på årets LS, så forundrer det meg noe at DFS ikke bruker anledningen til å «markedsføre» kikkertklassen. Hvis det virkelig handler om å skaffe organisasjonen flere medlemmer så er jo dette en gylden mulighet til å nå ut til publikum?

DFS har ingen innflytelse på hva som vises på TV. Slik jeg forstod det fra sentrale folk, ingen.

Det satt tusen + folk på arenaen og kjedet seg i timesvis, og 50 gode juniorer i et telt like lenge og ventet på tur for at NRK "hadde bestemt" - det er kompromisser for å få vist noe i det hele tatt.

 

Jegermeistern skrev (16 timer siden):

Det er ingen som helst sikkerhetsmessige eller andre forhold som skulle tilsi at kikkertklassen ikke kan skyte Stang/stuper (krav om fungerende sikring i alle klasser/skytinger).

Jeg skyter stang/ stuper i kl V55, med Sauer, men har prøvd masse med diverse kikkertutstyrte rifler ,i mange sammenhenger. Det er HELT PROBLEMFRITT å skyte disse øvelsene med kikkertriflene (det går jo med HK416...) men de er ikke med ennå pga det @Jegermeistern sa over, det er DFS-treghet. Myter blant gubbene, motstand mot endringer, nye ting og kikkertsikter i særdeleshet. Dette skal vi få endret!

 

Selv vil jeg vel neppe skyte i kikkertklassen uansett, men de endringene vi må få se er 

- finale/ mesterskapsomgang

- stang/FH

- ordentlig feltløype, ikke "låvedørfelt"

 

K

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (27 minutter siden):

Burde kanskje endret utgangs stilling på stuper til som på hagleskyting, med våpen pekende fremover? 🤔 Blir sikrere, men kanskje ikke like spektakulært 🤔

Stuperen er sikker - nok. Sikkerheten ligger hos de som skyter, ikke i våpnene. Om du gjennomfører øvelsen et par ganger, tror jeg også at du fort vil innse at den er vel så "sikker" med "ved foten gevær", som "stående ferdigstilling".

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Perjoto said:

Stangskytingen burde det gått greit, men kanskje det ville gitt en stor fordel med kikkert?

Jeg tror ikke kikkert er noen fordel, de som får ut 30+ skudd med Sauer sikter omtrent ikke. De ligger tungt på og drar så snart pipa er nede etter ladegrep, og fantastisk å se hvordan det flyter for de beste. 

 

@Jegermeistern fikk du vært med på skogsløpet i år? Jeg rakk ikke LS selv men så de vant på 4 min/km, så det må ha vært en tung løype. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (8 minutter siden):

Jeg tror ikke kikkert er noen fordel, de som får ut 30+ skudd med Sauer sikter omtrent ikke. De ligger tungt på og drar så snart pipa er nede etter ladegrep, og fantastisk å se hvordan det flyter for de beste. 

Dert er som du sier, sikter er "same shit", nøkkelen ligger i å holde rifla i ro, og lande i blinken etter rekylen, samtidig som en får ladegrepene til å flyte. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Om du gjennomfører øvelsen et par ganger, tror jeg også at du fort vil innse at den er vel så "sikker" med "ved foten gevær", som "stående ferdigstilling".

Prøvd stupern en gang, fikk litt uggen magefølelse når jeg sto der med et par grader fra å stirre ned i egen pipe 🫣 (sikret våpen ja, men still..) Føles litt tryggere når jeg er på haglbanen 🤠

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, M67 said:

Dette er jo rent tull. Det er de som bryr seg om å konkurrere som skyter både jaktfelt og kikkertklassen. De som ikek bryr seg om å konkurrere skyter ngen av delene.

Det er jo lett for deg å si som liker å konkurrere og ser skytingen fra det perspektivet. Jeg ser på det litt mere nyansert. Det som får jegere til å delta som ikke har konkurranse som motivasjon, er generell utfordring og den generelle treningsfaktoren øvelsen måtte medføre. Da koker det jo ned til hvordan man ser på tilbudet. Er det enkelt å delta, er det moro, gir det treningsverdi relevant for jakta og sikker mange andre aspekt som jeg ikke har nevnt? Så kan man jo lure på hva som er nøkkelen for å få med massen som ikke synes at en pokal eller vandrekniv (evt kronebeløp) har noe betydning. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (20 timer siden):

Etter å ha sett litt på årets LS, så forundrer det meg noe at DFS ikke bruker anledningen til å «markedsføre» kikkertklassen. Hvis det virkelig handler om å skaffe organisasjonen flere medlemmer så er jo dette en gylden mulighet til å nå ut til publikum?

Tja. Ungdomsklassene og feltskyting ser jeg på som viktigere å promotere enn kikkertklassa ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

@høggernmulig du har rett i det? Det som slår meg er jo at flere av skytterlagene rundt her jeg bor består av flere jegere enn rene «DFS skyttere». Det er kanskje ikke så rart siden ungdommen faller fra og ikke gidder DFS skyting? 

Hva mener du egentlig med "benytter muligheten" og "promotere". Det er ingen klasser som er mer promotert, vist fram bedre enn andre, eller skilt ut fra de andre på LS. kl. 1 og kikkerklassen har riktig nok ikke finaler, men de går på gode tidspunkt, og sammen med det andre, de er ikke skjult, nedprioritert, gjemt bort eller noe som helst. 

Det som får litt ekstra blest er nok ungdomsklassene - og selvsagt selve Kongelaget. Men strengt tatt er all skytinga oppe i rampelyset, kommentert, og vist fram på skjerm.

 

Bly skrev (3 timer siden):

Det er jo lett for deg å si som liker å konkurrere og ser skytingen fra det perspektivet. Jeg ser på det litt mere nyansert. Det som får jegere til å delta som ikke har konkurranse som motivasjon, er generell utfordring og den generelle treningsfaktoren øvelsen måtte medføre.

Jeg ser ikke på det på annen måte enn tallene og navnene. De som konkurrerer gjør det gjerne i flere disipliner, DFS, NJFF, evt DSSN eller i PRS eller et aller annet annet. Det er ingen tvil om at folk som først deltar i konkurranse gjerne konkurrerer i flere ting.

Motivasjonen kan være nyansert, og miljø og trivsel tror jeg er vel så viktig som selve konkurransen for mange, svært mange. De fleste blir jo nr. mange hundre og noe på LS, så man konkurrerer uansett mest med seg selv. Men det er også en konkurranse. Svært mange er ikke interessert i det heller. 

 

Bly skrev (3 timer siden):

Da koker det jo ned til hvordan man ser på tilbudet. Er det enkelt å delta, er det moro, gir det treningsverdi relevant for jakta og sikker mange andre aspekt som jeg ikke har nevnt? Så kan man jo lure på hva som er nøkkelen for å få med massen som ikke synes at en pokal eller vandrekniv (evt kronebeløp) har noe betydnin

Tilbudet er der, og det brukes, men mange er veldig redde for "konkurranse", og spesielt for andre skyttere... Når vi har feltskytting i kikkertklassen lokalt på egen bane har vi kanskje 25 deltakere. Kaller vi stevnet "åpent" så det kan komme skyttere fra andre lag (ALT annet likt) som kommer det ca 4. Kjøre til en annen bane som er 5min lenger unna, 3... Å få med noen av disse 500km til LS for å konkurrere ser jeg på som bortkasta tid å prøve på. De må evt bli med for turen, trivselen, samholdet, maten, damene, wtf...

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er bare å slutte å snakke om "jegere" i denne sammenhengen. Skyttere er skyttere. Med en gang du skyter for å skyte er du skytter. Både du og jeg er også jegere @høggern. Men siden vi skyter for å skyte er vi skyttere - det er feil, forvirrende, og nedlatende å drive å referere til folk som ikke vil sikte med diopter som "jegere", til forskjell fra ordentlige "skyttere"

Vi skal rekruttere skyttere. Om de så hentes fra skaren som som skyter storviltprøver, "jegere", eller fra gata spiller ingen rolle. 

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (6 timer siden):

@Jegermeistern fikk du vært med på skogsløpet i år? Jeg rakk ikke LS selv men så de vant på 4 min/km, så det må ha vært en tung løype.

 

Jeg har brukt kroppen aktivt i et langt liv, og nå er det et kne og diverse sener/nerver i hofteområdet som gjør at løping dessverre er blitt et fremmedord. Men jeg kom da gjennom "de 4daagse" i Nijmegen (overså meldinga fra deg, @Mailman, så det ble ikke væskepåfyll sammen på Grote Markt).

 

Dessuten skjøt jeg altså i kikkertklassen, og skulle da, i tilfelle, ha løpt i lang løype. Jeg vet forresten ikke om kikkertklassen har lov til det. Vi skjøt jo, som @M67 skrev, på "låvedører", i forhold til de øvrige. Hvis alle vi som skjøt 30 treff med kikkert hadde stilt i første startgruppe på skogsløpet, hadde det nok blitt en smule baluba.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (21 minutter siden):

Det er bare å slutte å snakke om "jegere" i denne sammenhengen. Skyttere er skyttere. Med en gang du skyter for å skyte er du skytter. Både du og jeg er også jegere @høggern. Men siden vi skyter for å skyte er vi skyttere - det er feil, forvirrende, og nedlatende å drive å referere til folk som ikke vil sikte med diopter som "jegere", til forskjell fra ordentlige "skyttere"

Vi skal rekruttere skyttere. Om de så hentes fra skaren som som skyter storviltprøver, "jegere", eller fra gata spiller ingen rolle. 

 

K

 

Viltmålskytterne i NSSF har konsekvent omtalt baneskytterne i nærheten som de "primitive" i mange år. 

Noen av baneskytterne her gjør det selv også :-)

Stenvaag er den av dem som ikke synes det er morsomt :-D

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Hva mener du egentlig med "benytter muligheten" og "promotere".

Jeg er vel naiv nok til å tro at det kanskje skulle vises litt frem til det «norske folket» på TV, eller noe sånt? 
 

Det er vel ikke fult så interessant med reklame for de som allerede vet om muligheten?

2 hours ago, høggern said:

Det er flust med jegere som er medlemmer. Utfordringen er at de færreste virker å ønske å konkurrere.

Det er jo slik jeg også oppfatter det. Jeg tror jo grunnen er at de fleste trenger tilgang til en skytebane. Og det er det DFS som har. Skal de være med på noe som ligner en konkurranse så er det jaktfelt og dyrefigurer som lokker de fleste ut av laderommet. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (Akkurat nå):

Jeg er vel naiv nok til å tro at det kanskje skulle vises litt frem til det «norske folket» på TV, eller noe sånt?

Du skriver som om DFS kan velge hva som vises på TV?

For det andre er ikke kikkertklassen egentlig "ønsket" i mye av DFS - den er kvinnene som får hoppe på ski. De får det, selv om FIS synes det er en uting - og de kan ikke skyte finale, med samme type argumenter kvinnene ikke får hoppe i skiflygingsbakker - livmora faller ut...

 

Det er fremdeles mange som synes kikkertklassen er en uting - ikke i styret, men gubbene rundt om har makt. 

 

Bly skrev (6 minutter siden):

Skal de være med på noe som ligner en konkurranse så er det jaktfelt og dyrefigurer som lokker de fleste ut av laderommet. 

Det er jo svært mange flere skyttere i andre grener enn jaktfelt, iallefall her nede. DFS-stevner er langt større, og hinsides mange flere. Drar NM jaktfelt 4-5000 deltakere? Noen skyter jaktfelt, noen skyter i DFS, ande i NSF - det er jo ingen sammenheng mellom det om om man er jeger? Alle DFS.-skyttere jeg kjenner er jegere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, M67 said:

Du skriver som om DFS kan velge hva som vises på TV?

Jeg vet jo fint lite om hvilken innflytelse DFS har på NRK, men som jeg sier, naiv som jeg er, så trodde jeg de hadde noen grad av påvirkning? Men klart har de ikke det, så er det ikke DFS som skal skyldes på.

 

8 minutes ago, M67 said:

Alle DFS.-skyttere jeg kjenner er jegere.

Jeg kjenner nokså mange DFS skyttere som ikke er jegere. Jaktfeltskyting er ikke stort her heller for JFF har knapt nok egne skytebaner. De låner/leier av DFS. Her jeg bor har JFF mista mye av medlemsmassen som en konsekvens av «tapt» skytebane. Nå (eller egentlig for lenge siden) har JFF medlemer blandet seg inn i diverse DFS lag og utgjør «jegergrupper» med annet innteressegrunnlag enn DFS. Noen plasser har de vel egentlig tatt helt over. Jeg vet om i hvert fall et DFS lag hvor ingen skyter noen form for DFS program.
 

Jeg er jo heller ikke opptatt av hvor folk hører til eller hvilken motivsjon de har for å skyte. Det viktigste er jo at det skytes og at man har det morro. Jeg synes det er mange rare konflikter mellom «grupperingene» som jeg skjønner fint lite av. Men det er jo klart at jeg ser flere problemstillingen slik som strukturene er utformet nå. 

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som skyter felthurtig stående?

Jeg regnet litt på det mot målstørrelser, tid, etc, mot gamlegutta som skjøt løpende hjort med Krag og åpne sikter. Så vidt jeg kan bedømme ville de beste av dem ligge på rundt 6 sek på felthurtig.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (53 minutter siden):

Er det noen som skyter felthurtig stående?

Jeg regnet litt på det mot målstørrelser, tid, etc, mot gamlegutta som skjøt løpende hjort med Krag og åpne sikter. Så vidt jeg kan bedømme ville de beste av dem ligge på rundt 6 sek på felthurtig.

Verdens beste skytter på 50m match, Jon-Hermann Hegg, skjøt felthurtig stående. Siden han aldri trener på det, gikk det selvsagt ikke alt for bra.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (53 minutter siden):

Så vidt jeg kan bedømme ville de beste av dem ligge på rundt 6 sek på felthurtig.

Også om du tar med tiden fra utgangsstillingen, og at du skal svinge 120 grader rundt melllom 1. og 2. skudd?

 

K

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bly said:

Jeg tror jo grunnen er at de fleste trenger tilgang til en skytebane. Og det er det DFS som har. Skal de være med på noe som ligner en konkurranse så er det jaktfelt og dyrefigurer som lokker de fleste ut av laderommet. 



Jeg er en av dem som tenker at jeg hadde trivdes bedre/ vært mer moro å skyte jaktfelt. Men det er dessverre ingen baner her om kring hvor det er mulig å trene på det. Deter kun DFS baner så dermed skyter man DFS så får man i vertfall skutt mer en 30 +5 i året. 

Det  skal være en Jaktfelt konkurranse  denne måneden og da låner de DFS banen. Men med null mulighet til å trene på konkurranseformen blir nok dørstokkmila lang for min del, selv om jeg faktisk skal være der for å hjelpe til /se på. 

Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (7 minutter siden):

Jeg er en av dem som tenker at jeg hadde trivdes bedre/ vært mer moro å skyte jaktfelt. Men det er dessverre ingen baner her om kring hvor det er mulig å trene på det. Deter kun DFS baner så dermed skyter man DFS så får man i vertfall skutt mer en 30 +5 i året. 

For nysgjerrighetens skyld, hvorfor er det mer moro å skyte jaktfelt?

Akkurat som i DFS skyter man 30-ish skudd mot noen figurer, ja de er formet som dyr, men betyr det virkelig noe? Slik jeg ser det er jaktfelt og DFS-skyting temmelig likt, og krever nesten nøyaktig de samme ferdighetene. Unntaket er vel avstandsbedømming i feltskyting, og kanskje det at DFS-skyting gjerne krever en hel del raskere skyting?

 

Jeg skyter det meste, og syns jaktfelt er kjekt, men jaktfelt blir oftest nedprioritert til fordel for annen skyting - man rekker ikke over alt. Derfor skyter jeg lite jaktfelt. Hovedgrunnen til at jeg "ikke gidder" å skyte jaktfelt når jeg kan gå på noe annet er først og fremst måten det organiseres på - slik at man bruker hele dagen på å skyte 30 skudd. Det er sikkert forskjellig fra sted til sted.

 

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (37 minutter siden):

Men med null mulighet til å trene på konkurranseformen blir nok dørstokkmila lang for min del, selv om jeg faktisk skal være der for å hjelpe til /se på. 

Ta det som trening..

 

M67 skrev (32 minutter siden):

For nysgjerrighetens skyld, hvorfor er det mer moro å skyte jaktfelt?

For min del, det som er moro med jaktfelt er at man skyter 5 skudd også bytter man figur/standplass.

Med det sagt, så liker jeg finfelt i kikkertklassen aller best. Organisert på en meget god måte, 6 skudd, ny standplass og ny figur. Lett å arrangere er det også!

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (2 minutter siden):

For min del, det som er moro med jaktfelt er at man skyter 5 skudd også bytter man figur/standplass.

Med det sagt, så liker jeg finfelt i kikkertklassen aller best. Organisert på en meget god måte, 6 skudd, ny standplass og ny figur. Lett å arrangere er det også!

Det var vel litt av poenget mitt. Baneskyting kan bli litt kjedelig, men det er veldig lettvint da. Men i felt bytter man standplass, i grovfelt alltid. I finfelt er man oftere på en skytebane. Jeg liker utfordringen med lange hold og avstandsbedømmelse i grovfelt. Finfelt anser jeg som en ting for unger og pensjonister... Jaktfelt blir en mellomting.

Dersom jaktfelt-folka organiserte seg litt bedre, slik at man kunne forhåndspåmelde seg på et starttidspunkt, så tror jeg svært mange flere ville skyte jaktfelt. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Også om du tar med tiden fra utgangsstillingen, og at du skal svinge 120 grader rundt melllom 1. og 2. skudd?

 

K

 

Ja, 1,5sek på å få rifla i anlegg i skulderen og så 1,5sek pr skudd. 

Jeg har 5 treff på stående skiskytterblinker fra hagleferdigstilling på 4,9 sek med Anschutz bolt 1427 skiskytterifle med 10x kikkert. Vant en uformell konkurranse med den serien. Det er dessverre noen kilo siden.

Har greid 5 bukker på 100m metallsiluett også på ca 5 sek, men det var ren flaks i n'te forsøk.

120 grader mellom skudd 1 og 2 er ikke noe problem.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Torf said:

Er det noen som skyter felthurtig stående?

Jeg regnet litt på det mot målstørrelser, tid, etc, mot gamlegutta som skjøt løpende hjort med Krag og åpne sikter. Så vidt jeg kan bedømme ville de beste av dem ligge på rundt 6 sek på felthurtig.

De som skyter finale på LS safer nok litt. På åpne stevner som har null betydning har jeg sett nedre halvdel av sekstallet - men det er enkelthendelser og når de tøyer strikken. 

 

I samme sammenheng har jeg sett sett en banke ut 18 skudd og 17 treff med Sauer på langholdet på et åpent stevne - men igjen, da tror jeg han tok mer sjanser enn han gjør i en LS-finale.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

For nysgjerrighetens skyld, hvorfor er det mer moro å skyte jaktfelt?

K

 

 

 Det virker bare som det passer bedre for meg personlig med det utsyret og forutsetningene jeg personlig har. 
Når det er sagt all skyting er artig, men jaktfelt virker bare å være mer moro. En helt subjektiv mening bare. 

Men siden det 363 av årets 365 dager er utilgjenelig for meg, og DFS banen liger der, 5 minutter hjemmefra så blir det DFS. 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Men i felt bytter man standplass, i grovfelt alltid.

 

 

 

De feltstevene jeg har vært på, bytta vi standplass ved at vi flytter oss 3 meter til høyre på standplass for å skyte på neste figur.....


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (14 minutter siden):

De som skyter finale på LS safer nok litt. På åpne stevner som har null betydning har jeg sett nedre halvdel av sekstallet - men det er enkelthendelser og når de tøyer strikken. 

5.8 er det raskeste jeg har sett, som standplassleder på et åpent stevne. På trening, når de beste "trøkker på" så er nedre halvdel av 6-tallet ikke uvanlig. Men det er risikosport blandet med flaks.

 

boble skrev (14 minutter siden):

I samme sammenheng har jeg sett sett en banke ut 18 skudd og 17 treff med Sauer på langholdet på et åpent stevne - men igjen, da tror jeg han tok mer sjanser enn han gjør i en LS-finale.

Når de gode begynner å ta sjangser på Stangskyting, så går det 21 skudd. Men da går treffandelen ned, om man ikke har flaks. Inge Hvitås slutta å skyte med "god tid" igjen på et stevne jeg var standplassleder på, jeg begynte å lure på om jeg hadde glemt å rope stans, men det hadde jeg ikke. Han hadde planlagt å skyte 16 skudd, og var ferdig - med 16 treff...

 

Tjukkas skrev (2 minutter siden):

 

 

De feltstevene jeg har vært på, bytta vi standplass ved at vi flytter oss 3 meter til høyre på standplass for å skyte på neste figur.....

På grovfelt? Vet det er vanlig på finfelt, og på interne grovfeltstevner med korte hold. Men på åpne stevner er det vel bortimot fy-fy.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...