Jump to content

Stangskyting på Landsskytterstevnet


Perjoto

Recommended Posts

@m67 ...ja. 

Blir fortalt at det er det vanlige i Nord Norge.

Hold fra 80 til 580 meter på elektroniske skiver. Det eneste feltmessige med det er i grunnen at skytterne ligge på grusen forran den overbygde standplassen. Jeg ble litt overasket første gangen. 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Dersom jaktfelt-folka organiserte seg litt bedre, slik at man kunne forhåndspåmelde seg på et starttidspunkt, så tror jeg svært mange flere ville skyte jaktfelt. 

 

I Hordaland ligger stevnene nå på

https://www.njffstevner.no/

 

Bruker ikke resten av landet denne portalen?

 

Påmelding på forhånd, og så har du et klokkeslett for når laget ditt skal ut. Fra jeg ankommer stevnet til jeg drar igjen går det normalt rundt 2 timer. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 timer siden):

Dersom jaktfelt-folka organiserte seg litt bedre, slik at man kunne forhåndspåmelde seg på et starttidspunkt, så tror jeg svært mange flere ville skyte jaktfelt.

NJFF gjør jo det nå, hvertfall her i Rogaland. Påmelding på det tidspunkt man vil/som er ledig. Vanligvis er vel påmelding åpen til et par dager før stevnet.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Tjukkas said:

Blir fortalt at det er det vanlige i Nord Norge.

Det er i hvert fall ikke uvanlig. Det kom jo med elektronikken og hvor enkelt er det ikke og bare sette på en dyrefigur på skiva som allerede står der...

Link to comment
Share on other sites

On 8/6/2023 at 2:24 PM, ATS said:

 

I Hordaland ligger stevnene nå på

https://www.njffstevner.no/

 

Bruker ikke resten av landet denne portalen?

 

Brukes i Innlandet og Viken også. Har hatt forhåndspåmelding i minst 20 år, i litt ulike former. Men man må nesten sette av en dag uansett. Kjøring til og fra, kanskje en matbit på turen. Litt kaffe, bålkos og skravling før og etter skyting.

Jeg har vært DFS-medlem i ca. 30 år, men aldri skutt så mye som et skudd med banerifle. Vi er nesten utelukkende jegere i skytterlaget "mitt". I år tror jeg det var én eneste deltaker som dro til Voss med diopter. Og vi sendte to nysgjerrige med kikkert. Drevne jaktfeltskyttere som aldri har skutt bane. Blir litt nysgjerrig selv også. Ikke umulig at jeg kan prøve med på et lokalt stevne. På banen har vi en mengde jaktfeltfigurer stående, men ingen ringskiver. Og vi har skivestativer på litt ulike avstand fra 50 til 200 m. Mulig vi er ekstreme i jaktretning, men jeg ville tro det er flere lag som har det omtrent slik?

 

Vi har alltid vært opptatt av at jaktfelt skal være lavterskel for å få med flest mulig. Derfor enkle skiver, moderate hold, god tid, gode premier. De flinkeste skyter uansett, vinner gjør de også. For meg personlig kunne det gjerne vært lenger hold,  mindre figurer, litt mer fysisk krevende, skyting med anlegg osv. Litt nærmere reell jakt. Men reglene er et greit kompromiss for å få med flest mulig. Hadde langhold og PRS eksistert da jeg var ung hadde jeg antagelig skutt det.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser ingen grunn til at ikke Felthurtig/Stang og kikkertklassen burde fungere like greit som andre klasser ;)

Vi er flere som kom med innspill om dette, samt finaler når DFS spurte etter dette i fjor. Det ble også uttalt fra talerstolen på Skyttertinget i fjor at Kikkertklassen skulle være likestilt med de andre. 

Ser frem til LS I Steinkjer neste år, kanskje får vi skyte Stang/Felthurtig og finaler :)

 

Her er en liten snutt fra ett Klubbmesterkap i felt vi hadde i skytterlaget.

Farten kunne vært mye større dog, men det holdt :)

 

Felthurtig Kikkertklassen

 

John-A

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Vedtaket fra Skyttertinget våren 2022 hadde følgende ordlyd:

 

Sitat

1. Kikkertklassen kan delta i alle konkurranser i regi av DFS. Vedtaket gjøres gjeldende fra 1.
januar 2023.
2. Norges Skytterstyre skal i løpet av 2022 vedta praktiske betingelser for Kikkertklassen sin
deltakelse på Landsskytterstevnet/LDKS. 
Vedtak:
Norges Skytterstyres innstilling ble vedtatt med 54 mot 1 stemme.

 

Det at vi ikke fikk skyte Stang- og felthurtig-skyting, og heller ikke mesterskapsomgang og klassemedaljer, må altså være noen "praktiske betingelser" som ble vedtatt av Skytterstyret. Og dermed kan omgjøres av samme organ.

 

Hele klassestrukturen, og dermed også konkurranseprogrammene, skal opp til behandling på Skyttertinget til våren, Vedtaket fra våren 2022 ble først gjort gjeldende fra 1/1 2023. LS-arrangørene (Steinkjer, Forr og Kvam) må klare å få til både Stang-/stuper, og mesterskapsomgang med medaljer. De kan jo begynne å planlegge nå.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være en festbrems, men vil kikkertklassen skyte omgang?

Ja, de som har våpen som er egnet til det, konkurransevåpen med løse magasinet og tykke piper.

 

de som skyter kikkertklassen kun for gøy, med en M98, Blaser med flere.. der blir det ekkelt å skyte omgang.

 

Felthurtig går jo fint med alle våpen. Stang, kanskje ikke fult så praktisk med jaktvåpen?

 

Jeg skyter kikkertklassen selv, så det er ikke bare for å være kritisk at jeg skriver 😉

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (21 minutter siden):

Ikke for å være en festbrems, men vil kikkertklassen skyte omgang?

Ja, de som har våpen som er egnet til det, konkurransevåpen med løse magasinet og tykke piper.

Alle våpnene jeg så på LS var helt fint egnet til å skyte omgang. En finale er uansett en finale, og prøveskudd + 10 skudd genererer mindre varme enn 25 pluss prøveskudd, selv om tempoet er lavere.

 

1983 skrev (21 minutter siden):

 

de som skyter kikkertklassen kun for gøy, med en M98, Blaser med flere.. der blir det ekkelt å skyte omgang.

Jeg har da faen meg skutt nok omganger med M67 - det er fullstendig uproblematisk.

 

1983 skrev (22 minutter siden):

Stang, kanskje ikke fult så praktisk med jaktvåpen?

Hvorfor skal de som har uegnede våpen bestemme hva de som har egnede våpen skal få lov til? 

 

Kikkertklassen er en konkuranseklasse for de som av en eller annen grunn vil bruke kikkersikte. Den er ikke en arena for å trene jaktskyting, og bør ikke begrenses av "jakt-ideene" til folk, den har minst like lite med jakt å gjøre som alle de andre klassene i DFS. 
Jeg er lut lei av alle disse dustete referansene til jakt og jegere, dett er konkurranseskyting ikke jakt. Hvorfor går dere ikke på et DSSN-stevne og klager på at man skyter med våpen som ikke er tillatt til jakt? Det er jo like relevant ca...

 

K

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 timer siden):

Jeg har da faen meg skutt nok omganger med M67 - det er fullstendig uproblematisk.

Det er du nok ikke alene om, men da var det ikke en kikkert på toppen av den.

 

Enig eller ikke enig, kikkertklassen er jo perfekt for rekruttering, skyt med det du har! Hvis man likevel ‘må’ kjøpe en 200STR, kikkert og montasje blir inngangsprisen høyere i kikkertklassen enn klasse 1 med 200STR med diopter.

Link to comment
Share on other sites

Syn en ikke får ombyggingssett til 223 for sauer 200 str. Det måtte jo være perfekt i kikkertklassen der det vel er tillatt med 223. Fruen som ikke kan fordra rekyl påstår hun skal gå over til kikkertklassen og skyte med 223 men finner vist ikke noen egnet rifle.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (7 minutter siden):

Enig eller ikke enig, kikkertklassen er jo perfekt for rekruttering, skyt med det du har!

Poenget mitt er jo at folk har disse riflene. Det er så godt som ingen som kjøper noe for å bli med i kikkertklassen. Vi har mye mer å hente på å rekrutere alle de som allerede har disse riflene, men ikke deltar, bla. fordi de føler seg uønsket, nedsnakket, ikke får være med på "alt", osv - enn å begynne å rekruttere folk "fra gata" som ikke har rifler fra før.

Her i distriktet / eget skytterlag og et par til - så kjenner jeg et titalls personer som har har begynt å skyte i kikkertklassen, delvis fordi jeg har mast på dem, meldt dem på osv.

 

Ikke en av dem har kjøpt noe som helst. Alle hadde rifler fra før, til postjakt, jaktfelt, generell presisjonskyting, langholdsskyting, og noen var gamle DFS-skyttere som hadde en sauer fra før.

INGEN av dem har kjøpt NOE... Dette så vi på LS også - @Sharpshooter sin Sauer var nok "optimalisert" for kikkertklassen, men alt annet jeg så var nå ting folk har hatt fra før - og alle jeg snakket med mente finale og stang må inn i programmet, og "ekte" felt.

 

Alle riflene er godt egnet til stang, felthurtig, og finale. Det er ingen av disse som sverger ved gamle mausere, som mener at regler skal være individuelt tilpasset, osv. Jeg personlig skyter av og til i kikkertklassen - nå har jeg mange rifler, flere enn de fleste (kanskje ikke her inne) men alle går fint å skyte DS-program med finale med, eller stang. Det er kanskje mer knotete med en Rem 700BDL, men det går an.

 

Jeg personlig, igjen, har vært en forkjemper for å åpne opp, og for å å lage klasser, eller slakke på regler, så flere kan være med. Men vi kan ikke gjøre den skytinga som de som faktisk deltar kommer for å skyte, mer kjedelig, og mindre, for å tekkes noen helt få som insisterer på å skyte med museumsgjenstander.

 

Når/ dersom klassen blir stor, og en del av det vi rekrutterer nye skyttere til vil de tankene du beskriver kanskje bli relevante.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (51 minutter siden):

Syn en ikke får ombyggingssett til 223 for sauer 200 str. Det måtte jo være perfekt i kikkertklassen der det vel er tillatt med 223. Fruen som ikke kan fordra rekyl påstår hun skal gå over til kikkertklassen og skyte med 223 men finner vist ikke noen egnet rifle.

Nye Tikka T3x Supervarmint med fiberskjefte, trykkpunktavtrekk og demper må være tilnærmet perfekt.

Liker man ikke plastikken kan underbeslag og enradsmagasiner erstattes med aluminiumsdeler. Disse magasinene fåes også for 90gr kuler satt til optimal lengde.( selv om 1-8" er litt slakt til dette. 80gr går fint)

STR blir "klumpete" i 223 i sammenlikning.

 

https://choose.tikka.fi/global/group/tikka/t3x-super-varmint

 

image.png.d318d8780afbcb7ced30ed66d8c017ec.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med presisjonen i Tikka T3x og 223 med 1-8 tilsier vel ikke akkurat at jeg burde anbefale henne en slik. Men mulig denne varianten er bedre. Når en er vant med STR og ikke skal drasse rundt på jakt med den spiller det da ingen rolle om den er klumpete. Hun vil jo uansett fortsette å skyte med STR i V55 inne og der skyter hun jo fint 245-249. Men hun ute får 10 poeng mindre.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sikkert det er bare rekyl hun sliter med, smell er ofte like ille. 

 

Når de kommer til rifle, om man vil ha noe i 223 så ville iallefall jeg bygget ei rifle heller enn å suboptimalisere med noe ferdig.

Idag fins svært gode Remington-kloner. Putter man ei pipe (si sånn ca "Palma"-profil") i en sånn, og i en McMillan "Baker Special" eller en annen stokk for liggende skyting, et Bixn Andy Sprt/Tac trykkpunktsavtrekk (@Torf, disse er på "Anschütz-nivå") Så kan man velge det kaliberet man vil.

 

Jeg ville da styrt relativt langt unna 223. 6mm  Norma BR er det åpenbare valget her. AI AW magasiner selvsagt (med spacerkit), selv om man ikke trenger 10-skuddsmagasiner i DFS.
Kanskje en Leupold VX2 3-18x40 AO eller noe lignende oppå. Om en da ikke skal skyte felt også, da bør en ha noe med gradert retikkel.

 

223 på 2 og 300m ER et handicap. Også med 80gr kuler. 90gr kuler i magasin kan du bare glemme. Og 90gr kuler i stigninger 7 eller over kan du også bare glemme egentlig. 90 Berger bør ha under 7". Den kan gå i 7, men er kilen.

 

Sannsynligvis vil kona kunne ha nytte av å prøve 107-108gr 6.5mm-kulene i 6.5x55, men i ei pipe med 190mm riflestigning istf 220 - det kan gjøre underverker med presisjon etterhvert. Svake ladninger med raskt krutt - ikke vet jeg. Og en lyddemper. Det kan gjør emye, sammen med ørepropper i tillegg til gode øreklokker.

Tilbake til 223 - jeg har skutt noen stevner i kikkertklassen, og mange jeg kjenner har gjort det samme, og alle har testet mye på banen hjemme. Konklusjonen min er at man ikke må kjipe på det å få rifla til å passe. Passer rifla, så en virkelig kan slappe av og kose seg i liggende stilling, ja så kommer poengene. Passer ikke rifla, så kan en skyte bra, men så kommer et "drittskudd" innimellom. Med kikkert har en så og si ikke siktefeil, og alle "hvordan kom den dit" - 9erene blir borte umiddelbart. Forskjellen er størst i dårlig lys. For min egen del, 0 poeng med sol bakfra på skivene - sikkert opptil 4-5 poeng sent om kvelden i regn og tåke.
Forskjellen mellom 223 og 6.5, og så 6mm er ikke så stor for min egen del, men mine 77gr TMKer kan fort bli for lette i vinden. 107gr SMK (6mm) er som 9-grams 6.5.

 

IMG_3355.jpeg.90f44af72973b798295b4b2899e0e7fc.jpeg

 

K

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (15 minutter siden):

Sannsynligvis vil kona kunne ha nytte av å prøve 107-108gr 6.5mm-kulene i 6.5x55, men i ei pipe med 190mm riflestigning istf 220 - det kan gjøre underverker med presisjon etterhvert. Svake ladninger med raskt krutt - ikke vet jeg. Og en lyddemper. Det kan gjør emye, sammen med ørepropper i tillegg til gode øreklokker.

Vel hun bruker jo i dag Lapua Scenar 6,5 g ladet til 830 m/s med NC96 på banen og Lapua Scenar 7 g ladet til 860 m/s på felten. Presisjonen i våpenet er upåklagelig det er ikke der problemet ligger. Men gott mulig en lyddemper hadde løst hele problemet og at 6,5 da ville fungert for henne i kikkertklassen.

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (5 minutter siden):

Er det lov med lyddemper i kikkertklassen?

Dette har vi vært gjennom mange ganger. Det er tillatt med lyddemper i kikkertklassen. En lyddemper reduserer både smell og rekyl, og kan absolutt være verd å prøve. 

 

Skal man bruke demper, så bør en (våpenet passer skytteren) muligens korte inn pipa litt, eller bruke en liten/ lett demper. Stål er nok en fordel, siden det vel er helt nødvendig å ha et miragetrekk utenpå demperen.

 

bardp skrev (2 minutter siden):

Presisjonen i våpenet er upåklagelig det er ikke der problemet ligger.

Vet det er mange som har problemer med presisjonen med disse kulene.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (11 timer siden):

Ikke for å være en festbrems, men vil kikkertklassen skyte omgang?

 

Omgangen er frivillig i alle klasser. På "Midtsommerstevnet" til Trondhjems skytterlag skyter alle klasser programmet sitt på 200 meter, og avslutter med 75 sek omgang. Jeg skjøt 98 poeng, sjøl om det er over 10 år siden jeg har skutt en omgang på 200 meter.

 

1983 skrev (1 time siden):

Hvis man likevel ‘må’ kjøpe en 200STR, kikkert og montasje blir inngangsprisen høyere i kikkertklassen enn klasse 1 med 200STR med diopter.

 

Det er "prisen" (løpsslitasjen) som gjør at jeg ikke skyter i kikkertklassen med det mest egnede våpenet jeg har, Rem 700 VLS i 22-250. Den eneste jaktrifla jeg har (bortsett fra kombien) som vil være litt problematisk på omgang, er Brno-M98-en i 308 NM. Det er fordi børsemakeren tok av for mye på vangene, så jeg ikke kan ha mer enn 2 skudd i magasinet. Hadde reglementet tillatt 9,3, skulle jeg gjerne skutt et stevne med "gammel-mævvsern".

 

Da dollaren var koselig lav, kjøpte jeg en Leupold CDR fra Cabelas i USA (sitter på M/67-en, har skutt stevne med den også). I samme slengen kjøpte jeg en hel kartong av såkalte "Tasco"-sikter, Kina-ræl av aller siste sort. En av dem, en 6-24, monterte jeg i et ledig sett 1-toms-ringer, og satte på STR-miniatyren. Jeg skyter fint "moa"-samlinger på 10 skudd på 100 meter med den. Som @M67 skriver, det viktigste er at rifla passer, og selvfølgelig, at man har lært seg det elementære med liggendeskyting. Da holder det aller meste til å skyte baneprogrammet (og "alminnelige" feltopplegg) i DFS.

 

Her i Trøndelag blir kikkertklassen betraktet som enhver annen klasse. Vi må bare "dytte på", så det kommer inn i reglene også, når det lakker mot årsmøter og ombudsmøter (en egen tråd om det?).

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (27 minutter siden):

Vet det er mange som har problemer med presisjonen med disse kulene.

Ja det kan være. Men dette er selvsagt sjekket ut når jeg skyter i benk med kikkert får jeg samlinger på 10-15 mm på 100m. Hun skyter som oftest 50 på ligg, men så får oftest hun 44 på kne. Og da er det sjelden et presisjonsproblem i våpenet. Inne derimot skyter hun fin t 50 på kne. Problemet er vist at når hun er skuddredd fører det til at hun napper og da særlig på kne.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Vel hun bruker jo i dag Lapua Scenar 6,5 g ladet til 830 m/s med NC96 på banen og Lapua Scenar 7 g ladet til 860 m/s på felten. Presisjonen i våpenet er upåklagelig det er ikke der problemet ligger. Men gott mulig en lyddemper hadde løst hele problemet og at 6,5 da ville fungert for henne i kikkertklassen.

Jeg har ladet 100 grs kuler med <20 grs Norma 200 til 630 m/s for å hjelpe noen å venne seg til 6,5x55. Det funka helt fint, med overraskende lite gass-smell. 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

Ja det kan være. Men dette er selvsagt sjekket ut når jeg skyter i benk med kikkert får jeg samlinger på 10-15 mm på 100m. Hun skyter som oftest 50 på ligg, men så får oftest hun 44 på kne. Og da er det sjelden et presisjonsproblem i våpenet. Inne derimot skyter hun fin t 50 på kne. Problemet er vist at når hun er skuddredd fører det til at hun napper og da særlig på kne.

Jeg bruker 8g kuler i 780-790m/s (39gr N11) på banen. Er det kjente hold på felten bruker jeg det der og. 860m/s høres ikke ut som noe for en skuddredd skytter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...