Jump to content

Lønner det seg å ha en ei pipe for mengdetrening?


Gætter

Recommended Posts

Tidligere har jeg benyttet meg av ladeutstyr inne på klubben, men på grunn av uenigheter har det nå blitt fjernet. Fullstendig krise er det ikke, men det var litt ugunstig. I byggetegningene har jeg allerede planlagt og tegnet inn ett hobbyrom, som skal bli oppbevaringsplass for våpen og ladestasjon. Problemet er jo at dette huset ikke blir påbegynt før en jeg er ferdig med utdanningen om 2 år.

 

Grunnen til at jeg har havnet her inne er jo derfor å spørre om litt råd. Patronen jeg skyter er ikke helt standard (6.5 creedmoor), noe som gjør til at ammunisjons prisene er rimelig drøye. 20 skudd havner fort på 500kr, noe som gjør til at jeg i all hovedsak benytter 22lr rifla i stedet. Med den prisen så blir det ikke så store mengder med skyting og tanket om en ekstra pipe har meldt seg. 

 

Hansen inspiserer låskasse og bolt for skjevhet, og monterer ny pipe for ish 10 lapper. Siden rifla har standard støtbun har jeg jo mulighet til å velge eksempelvis 223 eller 308w. 

Forutsatt at GGG 147gr 308w er brukbar så har jeg da ammunisjon til 10kr skuddet.

Forutsatt at GGG 62gr 223 er brukbar så har jeg da ammunisjon til 6,3kr skuddet.  

Dette betyr jo at den nye pipa er "spart inn" etter 667 skudd 308w eller 634 skudd 223. 

 

Så til dere som har all mulighet til å forholde dere objektive. Hvilke av disse 3 alternativene hadde dere valgt?

1) Kjøpe en ny pipe i 223 slik at jeg kan bruke den og bytte til 6,5 ved behov/ ønske

2) Kjøpe en ny pipe i 308w slik at jeg kan bruke den og bytte til 6,5 ved behov/ønske

3) Ikke kjøpe noe nytt, spare hylser og heller skyte mindre. 

 

Skytinga er hovedsakelig 100,200,300m blink i ulike stillinger der jeg trener mot praktisk jakt. I tillegg bedrives da jakt og noen skudd på lengre strekker ett par ganger i året. Skyter ingen ekstreme mengder. De siste åra har det blitt 1-2000 22lr og 600-1000 6,5. 

 

Link to comment
Share on other sites

4) Kjøpe en ekstra rifle i .308 eller 6,5x55.

 

Du får en pent brukt Tikka T3 til prisen av en ny pipe hos Hansen. Så har du Crymoren din i behold til du får deg eget ladeutstyr, og kan eventuelt selge Tikkaen for ikke veldig mye mindre enn du gav for den. Ellers er det alltid greit å ha en ekstra rifle. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Gætter said:

Siden rifla har standard støtbun har jeg jo mulighet til å velge eksempelvis 223 eller 308w. 

 

.223 kan du ikke velge, den har annen støtbunn enn 06-familien. Eller har du ekstra sluttstykke(hode) eller noe annet lurt?

 

Hva om du kjøper eget ladeutstyr, om du allerede er inne i faget? Trenger ikke koste all verden. Kan sikkert få noe brukt også. Tar littegrann plass, men med litt kreativitet kan det enkelt stues vekk.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Casey Jones said:

Hva om du kjøper eget ladeutstyr

Ja, det tenkte jeg også? Man trenger ikke et eget laderom for å få til det. Jeg har bod på minst fem forskjellige steder uten å ha laderom da jeg var yngre som jeg kommer på i farta. Kjøkkenbenk, stuebord, skrivepult el.l fungerer helt OK til å feste ei ladepresse på om den er montert på ei plate og kan klemmes fast med ei limtvinge eller to. Med mindre du skal ha den største Dillion pressa med alt ekstra stasj som er mulig å henge på, så kan en helt enkel enstadjons presse bli bra kompakt.

 

Den eneste relevante problemstillingen jeg ser med lading i dag er om man får tak på ladekomponenter? Tennhetter er det tørke på, krutt kan ikke sendes og kuler er ikke lengre fritt valg på øverste hylle. Dette er kanskje også bare starten?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en god rifle i 223 til trening. Det er vel det kalibret en får billigst ammo til. Mye enklere med egen rifle til trening en og drive og vavle med løpsbytting. Når denne krigen en gang tar slutt blir det nokk mye billig 223 ammo og få kjøpt da vel alle som kan produsere ammo nå produserer alt de kan av den sorten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også kjøpt ei ekstra rifle,  fortrinnsvis i .30-kaliber, om storviltjakt er en del av bruksområdet. .308 Win er bra, men .30-06 har mer punch om du skal skyte tunge kuler eller trenger fart for monolittiske kobberkuler. Og med to ulike patroner ville nok jeg vurdert eget ladeutstyr uansett.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

30-06 til mengdetrening er ikke mitt førstevalg. Mye heller .223 Remington. Storvilt er uansett dekket inn av 6,5 CM. Men ei ekstra rifle kan jo være et alternativ. Spørs hvor bra den skal være, med separat optikk etc. Drar fort på litt om du skal ha ekstra optikk, fester, stokk, avtrekk. 

Link to comment
Share on other sites

Sjekket raskt priser på ammo til 30-06 og .223 Remington. Jaktdepotet selger 150 gr UMC for 9,45 og 55 gr American Eagle for 5,25 (ingen av dem på lagrer, forøvrig...) Det er 5,50 i differanse pr. smell. Skal ikke skyte så fryktelig mye før en flett ny Tikka blir like billig som den dårligste 30-06-rifla du klarer å oppdrive. F.eks. 2000 patroner a 5,50 diff. = 11.000,- pluss 2000,- for billigrifla. Vipps, så har du 13.000,- å handle for. 

Så spørs det hva man har mest lyst på eller bruk for. Hjelper ikke mye med .223 hvis det er .30-06 man trenger, og vice versa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En bekjent av meg kjøpte en brukt Remington 700 med en enkel Leopold vx3 (36 mm objektiv) for 1500 kr for noen år siden. Jeg vet ikke om jeg ville kalle kikkertsiktet for o.k., men fullt brukbart var det nå likevel. For min del ville det ikke på noen måte være snakk om eierglede, men et rent fungerende verktøy....

 

Når jeg slo et slag for gamle trauste .30-06 var det av 2 grunner: For det første kan man gjøre svært gode bruktkjøp, da denne patronen (av uforståelige grunner!) er blitt mindre populær. For det andre at rifler kamret i .30-06 er utrolig anvendelige, samt at ammunisjon er lett tilgjengelig uten å koste skjorta.

 

Jeg skal heller ikke protestere på at dette kanskje ikke er verdens mest anvendelige patron til mengdetrening (jeg har selv en 6,5x55 samt et Weihrauch luftgevær til det formålet), men om man tenker STORvilt og blyfrie kuler vil kombinasjonen 6,5 CM og .30-06 Sprg være meget bra om man lader selv.

 

Ellers registrerer jeg at TS allerede har ei salongrifle i .22 LR, og da er kanskje utfordringen med rimelig ammunisjon til mengdetrening allerede løst?

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Viss formålet er å treffe ei pappskive på 300m i dagslys treng ein ikkje akkurat den råaste kikkerten.  Antar det står ein god ein frå før på den andre rifla?

 

Repeterbare klikk, kan skruast utan verkty, og stillast på same måten som den andre kikkerten er vel det viktigaste.

Link to comment
Share on other sites

Tja.

Du har jo allerede begrunnet det økonomiske grunnlaget for å bytte pipe, og jeg ser absolutt tanken bak å slippe å lade i travle studietider?. Alle valg har sine + og -, her er noen jeg kommer på i farta

 

1) 223 

+ 6-7kr smellen

+ liten rekyl

+ effektiv på 0-250m

- krever ny rifle / end en rifle

- bruk og kast?

- begrensede jaktmuligheter

2) 308

+ 10-16kr smellen

+ mer rekyl øver deg på riktig teknikk 

+ effektiv på lange hold

+ krever ingen ny rifle

+ ingen jaktbegrensninger 

+ relativt greit å få til å bli lydløs - om man skyter /jakter  nært folk

+ enkel å lade til 

- ?

3) beholde 6,5 og intet annet

+ du får masse hylser

+ du øver ikke på noe annet

+ du bruker det du kan

- pris

- ammunisjon tilgjengelighet 

 

Mine argumenter for å gå for 308 ville vært at du fikk ei match pipe montert av en god børsemaker, en patron det er enkelt å lade til i fremtiden, en patron det er enkelt å få til å bli "lydløs" om man jakter i slike områder, en patron du kan bruke på alt norsk vilt og i tillegg kan kjøpe brukbar LH ammunisjon til 18-19kr, for de få dagene du skyter langt. 

Eller du kan kjøpe en helt ny t3x i 223 og smelle av 223 til 6-7kr i all tid fremover. Eneste "minuset" er jo jaktmulighet og langhold.

 

Når det er sagt.... Ei ny rifle til 12 lapper eller ny pipe til 10 lapper tilsvarer jo fremdeles 400 skudd 6,5 CM. Siden du allerede har 22lr rifle så er det absolutt et alternativ å bruke 22lr i større mengder for deretter å bruke 200 6,5. Fordelen er jo da at du har 400 6,5 hylser til du skal starte på ladingen. Noe som igjen betyr at du har nok hylser til å skyte ut ei ny pipe i 6,5. 

 

Den 223 rifla får du sikkert kvitta deg med for 8 lapper 2 år senere om du ønsker det. 

 

Jeg hadde beholdt 6,5 og skutt mindre. Eller kjøpt pipa i 308w

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (14 minutter siden):

Men å kjøpe 6.5 creedmoor i landet hvor 6.5x55 har blitt brukt og subsidiert i 100+ år er bare dumt. Beklager for å såre noen men det er det. 

Når det gjelder ferdigladet matchammo ja. Om en bare skal jakte med våpenet så leveres det et ganske mye større utvalg ferdigladet jaktammo, spesielt blyfritt, i 6,5 Creedmoor.

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (7 timer siden):

Om du kjøper brukt ja. Min 308 betalte jeg 1500 for.

 

Var kikkerten god? Nah, men god nok til å samle på 100 og 300 meter. Imponerende? Nei, ikke når du har vokst opp med en sauer 200. Veldig brukbart til jakt? Ja.

 

Pga handler du ny børse i 223 blir det minst 15000 for børsa pluss ammoen. Er slik som når jeg kjøpte bensinbil til 10k lg kompisen dieselbil til 40k.  30k kjøpte mye bensin på den tiden.

 

Men å kjøpe 6.5 creedmoor i landet hvor 6.5x55 har blitt brukt og subsidiert i 100+ år er bare dumt. Beklager for å såre noen men det er det. 

Det er bra at du fann ei, men var dette via bekjente eller på Finn? Er vel ikkje så mange billige der, men dersom ein har tålmod så dukar det nok kanskje opp noko. Hugsar for nokre få år sidan, då såg eg ei parker hale som såg heilt ok ut til 400 kr, trur ikkje det var sikte på ho, men finn eit dagslys sikte til 1500.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, lolinski said:

Spesifikt 3006 blir nesten gitt bort. Pga folk vil ha 308 eller andre ordentlige patroner.


Denne håper jeg du kan utdype en smule.

Akkurat hva er det som gjør at 30-06 ikke kvalifiserer til å være en "ordentlig patron"?

 

Du tar absolutt ikke feil angående bruktpriser på 30-06, men det er vel ikke det som gjør den uordentlig?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, lolinski said:

Men å kjøpe 6.5 creedmoor i landet hvor 6.5x55 har blitt brukt og subsidiert i 100+ år er bare dumt. 

 

Men har du ikke sett på Youtube og SoMe hvor fantastisk 6.5 Creedmoore er? 😉 En kollega av meg gikk for 6.5 CM i T3x. Han har nok vært mer på Yotube enn på skytebanen. Jeg har forresten 6,5x47L selv. I kort låskasse. Der har det en misjon. Men det var et veldig bevisst valg. R700 i 22-250 med ekstra pipe i 6,5x47L. Dekker spekteret trost til elg. Moderat ladet er 22-250 ikke mye annerledes enn .223 Remington. Men om man allikevel skal lade så kan man bare lade 6.5 CM.

Har skutt mye subsidiert 6,5x55. Skytterlaget sponset 30% på ammo og komponenter for noen år tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Har nå hatt både 308 og 30-06 og den eneste grunnen til at jeg hadde noe i 308 var at jeg hadde tilgang på så mye gratis ammo fra forsvaret som jeg bare ville ha. Ut over det var nå 30-06 mye bedre en 308 i alle sammenhenger.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (21 minutter siden):

Men har du ikke sett på Youtube og SoMe hvor fantastisk 6.5 Creedmoore er? 😉 En kollega av meg gikk for 6.5 CM i T3x. Han har nok vært mer på Yotube enn på skytebanen.

 

lolinski skrev (9 timer siden):

 

Men å kjøpe 6.5 creedmoor i landet hvor 6.5x55 har blitt brukt og subsidiert i 100+ år er bare dumt. Beklager for å såre noen men det er det. 

Er nok mange som bruker mer tid på YT enn på banen. Når det er sagt så er ikke 6,5 cm det dummeste valget heller. Jeg selv valgte 6,5 CM av den enkle grunn at jeg var låst til kort kasse og da gadd jeg ikke å tulle rundt med x55 short.  

 

Det 6,5 CM gir er jo omtrent samme prestasjon som x55 og du kan kjøpe ladepakker fra skytterlag til samme pris. Hjemmeladet 6,5 CM er samme pris som x55. Skal man skyte mye må man lade uansett. 
Alle patroner har sine formål, fordeler og ulemper. Pris argument kan slåes i hjel sånn.

50 ferdigladd norma gt 6,5x55 = 610kr

50 ferdigladd norma gt 6,5cm = 1250 kr

Deretter lader du begge med samme krutt, kule og tennhette 10 ganger for å totalt skyte 550 skudd i året. Da snakker man om en diff på hele 640 kr på et år- wow nesten en timelønn. 

 

@Gætter Jeg hadde gitt faen i 308 og kjøpt en ekstra rifle i 223. Skal du unngå å lade er det veien å gå. Ønsker du ikke å ha rifla etter hvert kan du kaste den på finn og få igjen 70-80% av pengene, noe som er mye vanskeligere om du prøver å selge en brukt 308 pipe. 

 

my 2cents

 

Edited by MatsPelle
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (8 minutter siden):

Nja, de jeg kjenner som skyter MYE lader ikke, de bruker tiden på å trene og kjøper amunisjon.

Mye mulig, men de må nok være unntaket. 

 

Chiefen.v-2 skrev (10 minutter siden):

 

550skudd i året er veldig langt fra "mye"..

Var mer tiltenkt TS sitt referansepunkt når han/hun nevner 600-1000 i året har vært standarden med 6,5. Når det er sagt vil jeg ikke si det er lite heller. Si du stikker på banen 40 av 52 uker i året og fokuserer på hvert skudd. En pakke på 20 er i mange tilfeller "passe". Nok til å sjekke CB, samlinger, klikktabellen og øve på spesifikke ting--> quality over quantity. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Til en treningskveld er en pakke på 20 ikke engang nok til prøveskuddene før hver serie på elektronikken for å sjekke "nullstilling" før man setter igang med treningsskyting.

Bruker man bare 20 skudd er det bare for å sjekke om rifla er innskutt. 

Skal man trene for å bli en bedre skytter bør man legge opp til minimum 60 reelle treningsskudd i aktuelle skytestillinger, feks 20 liggende, 20 sittende og 20 stående med treffpunktanvisning for hvert skudd. Så bør man ha et mål, feks 4 godkjente storviltprøver etterhverandre skutt stående = 20 skudd.

 

Nå vet jeg ikke hva slags Hansen-kasse, eller kanskje det er en Rem700SA, trådstarter har med hvilken magasinløsning. Er det std hengslet underbeslag kan Hansen levere magasin for 78/79mm patroner. I så tilfelle hadde jeg gjort denne endringen og satt pipa tilbake og kamret om til 6,5x55 hvis man absolutt skal ha 6,5.

Er det AICS i rifla får man magasin uten "binderplate" for 75mm patroner som som man kan bruke til en krykkeløsning for 6,5x55 til øvelsesskyting til 300m og til jakt. (10-skudds magasinene virker ikke med 6,5x55)

Personlig hadde jeg gått for 308 når avstanden ikke er mer enn 300m. Husk at en nordmann har skutt 60 fortløpende skudd i en tier på 10cm på 300m liggende med reim og diopter i et VM..

Dessuten varer pipa i 308 dobbelt så lenge som ei 6,5-pipe. I trådstarters tilfelle er det 4 år med 6,5 og 8 år med 308.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (27 minutter siden):

Ja 20 skot på ein gong vil eg og seie er passeleg.

For og si det slik om jeg ikke har tenkt og skyte minst 100 skudd drar jeg ikke på trening. Nå skal det sies at jeg for det meste trener med 22 lr men20 skudd blir nå uansett bare tull og gir ingen trening. Jeg trener nå med 22 lr et par ganger i uka 100-150 skudd vær gang. I tillegg skyter jeg i snitt 3-4 stevner i uka med 6,5x55 ca 50 skudd på vært stevne. Og jeg er langt fra de som skyter mest. Jeg vil nå si at om en skyter mindre en 1000 skudd i året kan en vel ikke si en driver med noen form for skytetrening.

Edited by bardp
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (3 minutter siden):

Jeg vil nå si at om en skyter mindre en 1000 skudd i året kan en vel ikke si en driver med noen form for skytetrening.

Dette vil eg no seie er tull. Det kjem vel litt an på ambisjonsnivået!? Om eg skulle deltatt i Iron Man ville eg ikkje gått meg ein kjapp tur i nabolaget kvar mandag kl 8. Det er ikke nok trening. Men ein kjapp tur i nabolaget kl 8 kan godt vere trening for enkelt.

 

Skjøner at posten går på mengdetrening, og då er eg einig i at 20 skot ein gong i veka ikkje er mengdetrening. Men vert litt oppgitt over slike bastante og unødvendige uttalelsar. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte eller skal du trene? 

 

Er du der for å slarve og drikke kaffe og smelle litt og se på redskapen til kara så holder 20 skudd. 

 

Skal du trene inn teknikk, se hva du gjør rett og feil fra serie til serie og få en rutine på stilling, sikte, pust, avtrekk så mener jeg alt under 50 skudd er for lite. 

 

Edit: Jeg forstår at folk har forskjellig ambisjonsnivå. Poenget mitt er at man må hamre inn grunnleggende teknikk tidlig, og det gjør man ikke med 20 skudd en gang i uka. Gjør man ordentlig innlæring, og kommer over kneika med riktig avtrekk og stilling, så trenger man mindre trening for å vedlikeholde teknikken på sikt. 

Edited by boble
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Torf&@bardp Jeg håper sterkt og inderlig jeg finner dere på topp 5 på LS. Vis ikke hadde jeg solgt rifla :P .

boble skrev (1 time siden):

 

Edit: Jeg forstår at folk har forskjellig ambisjonsnivå. Poenget mitt er at man må hamre inn grunnleggende teknikk tidlig, og det gjør man ikke med 20 skudd en gang i uka. Gjør man ordentlig innlæring, og kommer over kneika med riktig avtrekk og stilling, så trenger man mindre trening for å vedlikeholde teknikken på sikt. 

Enig, poenget mitt var i samme retning. Jeg gikk derimot ut fra at når TS handler 6,5 CM så har han skutt en del fra før.  Når skyting er "lært" holder det med ei pakke på 20 sentertennende i uka. 22lr kan en fyre av så mye en gidder og orker, men det er lagt mellom de som faktisk har nytte av alle de. De fleste mister nok konsentrasjonen før enn de orker å innrømme når de pøser på med store mengder. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er lenge siden jeg var "topp 5", men jeg trener fortsatt ca 2 - 300 skudd i uka, fordelt på fin og grov i sommerhalvåret, + konkurranser. Siden jeg har framtiden bak meg konkurrerer jeg mest med meg selv for å se hva alderen gjør med skyteferdighetene.

 

Skyting er bare "lært" til et visst personlig nivå. Trening er ferskvare og må vedlikeholdes. Har man trent jevnt, for å yte best mulig etter egne evner, skal det ikke mye til før man får en solid dip i resultatene. 4 uker på ferie i juli krever hardtrening ei uke for å komme på nivå igjen for meg. Dette ser man selvfølgelig ikke hvis man ikke trener jevnt og skyter formelle programmer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsPelle said:

@Torf&@bardp Jeg håper sterkt og inderlig jeg finner dere på topp 5 på LS. Vis ikke hadde jeg solgt rifla :P .

Enig, poenget mitt var i samme retning. Jeg gikk derimot ut fra at når TS handler 6,5 CM så har han skutt en del fra før.  Når skyting er "lært" holder det med ei pakke på 20 sentertennende i uka. 22lr kan en fyre av så mye en gidder og orker, men det er lagt mellom de som faktisk har nytte av alle de. De fleste mister nok konsentrasjonen før enn de orker å innrømme når de pøser på med store mengder. 

 

 

Du skal ikke lete så lenge for å finne noen med 6,5 CM som skyter ut av 20-pakk fabrikkammo og trekker av med albuen. Hver sin lyst, lære å skyte gjør man best med 10 m luft eller 22 på 15 m.

 

De aller, aller fleste skuddene jeg drar ut er fordi konsentrasjonen glipper. Når man trener lange økter trener man også konsentrasjon, og holder man ut ei økt på 70 plopp er det mindre sjanse for å glippe på tredje skudd i andre serien når det teller. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, bardp said:

For og si det slik om jeg ikke har tenkt og skyte minst 100 skudd drar jeg ikke på trening.

 

Med det utgangspunktet tror jeg faktisk ikke at jeg hadde vært på en eneste trening i hele mitt liv 🤔

 

8 hours ago, bardp said:

Nå skal det sies at jeg for det meste trener med 22 lr men20 skudd blir nå uansett bare tull og gir ingen trening. Jeg trener nå med 22 lr et par ganger i uka 100-150 skudd vær gang. I tillegg skyter jeg i snitt 3-4 stevner i uka med 6,5x55 ca 50 skudd på vært stevne.

 

En kan vel kanskje hevde at du er litt over gjennomsnittet ivrig på skytetrening?  Hvis jeg skal skyte 150 skudd på hver trening i "min" skytesport, jaktfelt, så er det hele FEM stevner på rad. Enda mer med elgbane. Det blir i hvert fall ikke med .30-06. Og det må nesten bli en helgedag, for jeg tror ikke jeg rekker det på en kveld. Og skulle jeg ta fram benkrifla der det skytes 5 x 5 i løpet av en dag... Og skuldra mi vil ha et ord med i laget angående 6 serier på leirduer på rappen.

 

8 hours ago, bardp said:

Jeg vil nå si at om en skyter mindre en 1000 skudd i året kan en vel ikke si en driver med noen form for skytetrening.

 

Med den definisjonen er det lenge siden jeg drev med skytetrening. Og trådstarter legger opp til å ikke drive skytetrening, med sine 600-1000 skudd pr. år. Ok, han nevner 1000-2000 .22LR attpå.

 

Som flere er inne på, det handler om ambisjonsnivå. For å være topp 5 i landet må du trene mer enn nr. 6, i teorien. Men selv jeg med min moderate trening kan finne på å havne i toppen av lista på en god dag. Det er i grunnen bra nok. Bra nok for å, tja, havne mot toppen av lista. Eller for å gå på jakt. Hver sin lyst. Er ikke akkurat VM jeg deltar i heller da.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

On 6/12/2023 at 5:28 PM, spindrift said:

Lee sin håndpresse, i kombinasjon med Lee Collet die, er en kompakt og overraskende funksjonell løsning. Alt passer i en skoeske 

Det er da mulig å gjøre det enda mere kompakt om man skal være absolutt minimalist;

https://www.brownells.no/LOADERS-RIFLE-Lee-Classic-Loader-308-Win-LEE-PRECISION-308-Winchester-100100506

Kanskje ikke så lett å finne i gaymore men…

 

Ellers er jo tråden full av artige utsagn, til tider rare meninger og forståelig nok, fravær av trådstarter😏

Link to comment
Share on other sites

Synes det passer bra😂


gaymor

Main Entry: gay·mor 
Pronunciation: 'gAy-mer 
Function: noun 

1. Used as a disparaging term for a gamer. 
2. An unskilled or novice player. Sometimes it is used as slang for 'you suck'.

1. Most of my friends are gaymors, they need to get some fucking sun and get out of their parents basement. 
2. "There are to many gaymors in this group, I'm going to leave it soon" 

by meep March 28, 2007

Link to comment
Share on other sites

Minimalisme/minimalist er noko for meg, sjølv om eg ikkje alltid er heilt konsekvent. Så sant lee sin nøtteknekker fungere så trur eg at eg hadde gått for det vs lee loader. Det blir litt mykje banking med loaderen. Eit anna forslag er lee si C pressa, som eg hadde sjølv ein gong i tida. Lita og lett, fest ho på ein planke eller liknande, men då begynner det og balla på seg med plass og sånn. Såg foresten ei interessant pressa her om dagen. Trur ho er ganske ny, frå lyman trur eg ho var. Gul, kjekk lita støpejern pressa, C design med kort bevegelse på armen. Den såg grei ut. Eg har "monsteret" frå Lee, classic cast. Festa på ein planke. Tung og bera rundt på. Men ammunisjonen blir til no presis då, men ho er litt stor kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Til det trådstartar lurer på.

 

 

Kjenner meg litt igjen i utfordringa. Eg kjøpte 6,5 Creedmoor for å ha ei patron med god tilgang til blyfri jaktammunisjon, då det den gongen var ikkjeeksisterande i 6,5x55

Og her er utvalet bra og aukar stadig.

No kjem det også meir i 6,5x55 etterkvart. So det er sagt. 

 

Har og skote jaktfelt med rifla, brukte Norma Golden Target. Og ja det koster å være kar for oss som har null interesse for lading.

 

Enden på visa.

 

6,5 Creedmoor vert storviltjaktpatronen min i all framtid. Fantastisk fin patron med godt utval i fabrikkammo til jakt.

 

Kjøpte tilsvarande rifle i 223 Rem til jaktfelt.

 

Kjøpte rifle i 17 HMR til mengdetrening.

 

Har skaffa meg en 200STR i 6,5x55 til meir mengdetrening gjennom DFS kikkertklassen /jaktfelt Sporterklassen/elgbane .

 

Så mitt tips, kjøp ei Tikka i 223 Rem/ 6,5x55 / 17 HMR  til trening.

 

Den største ulempa med 6,5 Creedmoor er at mange ikkje klarar å stave navnet, til og med våpen- og ammunisjonsimportørar.

 

Nokon vert og skeptiske fordi dei er usikre på eiga legning 🤣

 

Men la ikkje det styre deg 🫡

 

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Og hva er problemet med 7mmRM?

Rent bortsett fra at det ikke akkurat er en patron til mengdetrening?

 

De fleste jeg kjenner med 7mm magnumpatroner er folk som har gjort et bevisst valg at dette er patronen for dem. Tipper snittet av 7RM jegere har mer greie på våpen/lading/skyting enn snittet av 6,5x55/308/30-06-jegere.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke påberope meg noen enorm ekspertise om trening, men skal skudd faktisk utgjøre trening, så må en faktisk trene når en skyter dem, ikke bare skyte.

 

I går var jeg på banen fra 17 til 21, ikke uvanlig på en tirsdag - først var treninga til ungdommene i skytterlaget, og de skjøt faktisk bare 40-50 skudd.

10 skudd "oppvarming" og innskyting, og så 15 med full fokus for hvert - litt oppfrisking av teori, og justering av stilling og grep for noen, og så 15 med med fokus og "mas" for hvert enkelt, og som "konkurranse". Så 5 skudd "inntrening" på å løfte opp og skyte "effektivt" og riktig, det er litt nytt for de nyeste. 
Ispedd tørrtrening mellom seriene, så brukte vi litt over en time. Mer enn det er det få av tenåringene som kan absorbere. De beste kunne selvsagt hatt godt av noe mengdetrening også, men de skyter jo også en del stevner (40-50 i året).

Så hadde jeg ei testøkt, der jeg kronograferte mange ulike ladninger - på den måten at jeg lot ei av ER-ene skyte, mens jeg bare noterte, samlinger og fart, greit å ha folk til å arbeide.

 

Så gikk vi gjennom noen PRS-øvelser, og gjennomførte på tid - som i konkurranse - og i konkurranse. Premien var en Daim. Jeg skjøt vel 4-5 10-skuddserier som var egentlig trening, + noen testskudd for å sjekke innskytinga. Alt i alt gikk det vel et par hundre skudd ut av min lommebok, men så var vi jo to personer.

 

Noe av den mest effektive treninga for min egen del er om vi er et par skyttere som er noenlunde jevngode, som kan skyte konkurranseprogrammer, eller deler av dem, hver sin gang, og diskutere mulige forbedringer eller åpenbare feil imellom seriene. Da har en faktisk forbedring nesten på hver trening, og man skjerper seg. Holdningen til den enkelte er vikitg her, man må være litt kritisk..

 

Jeg ser mange bare skyter noen skudd, i den stillinga de er mest komfortable i, og kaller det trening - det er det vel knapt - ihvertfall ikke om man er over nybegynnerstadiet. Samtidig lurer jeg nesten litt på hvordan folk osm skyter under - si 500 skudd i året faktisk kommer seg forbi nybegynnerstadiet, iallefall uten kritiske, faktiske trenere.

Tilbake til trådstarters spørsmål. Min erfaring med dette er at man ikke bytte - enten går man og kvier seg for å bruke det "gode" løpet til å trene, eller så skyter man bare konkurranse og alt med "treningsløpet" siden det jo er innskutt og alt. Man bør ha to rifler. Den store kostnaden med det er gjerne kikkertene.
Alternativet er jo 22LR, "Voksne" 22-rifler er veldig effektiv trening. Man kan også, eller bør, om man har disiplin, og faktisk vil bli bedre - tørrtrene. Det er nesten like effektivt, og på mange vis nesten mer effektivt.

 

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Samtidig lurer jeg nesten litt på hvordan folk osm skyter under - si 500 skudd i året faktisk kommer seg forbi nybegynnerstadiet, iallefall uten kritiske, faktiske trenere.


 

 

Her er det flere mulige svar:

1. Vi er naturtalenter. 

2. Skyting er ikke så vanskelig som dere tror. 

3. Det er ikke noe karstykke å skyte elg. Selv nybegynnere klarer det. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (3 minutter siden):

Det er ikke noe karstykke å skyte elg. Selv nybegynnere klarer det.

Skyting er nå en forsvinnende liten del av f.eks. elgjakt. Jeg har vel ennå ikke skutt 10 skudd totalt på elgjakt, så ja.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (21 minutter siden):
Haavard skrev (26 minutter siden):

Det er ikke noe karstykke å skyte elg. Selv nybegynnere klarer det.

Skyting er nå en forsvinnende liten del av f.eks. elgjakt. Jeg har vel ennå ikke skutt 10 skudd totalt på elgjakt, så ja.

 

Hvis vi ser bort i fra at du brukte 8 skudd på din første elg, ja.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...