Jump to content

Lønner det seg å ha en ei pipe for mengdetrening?


Gætter

Recommended Posts

Haavard skrev (47 minutter siden):

Skyting er ikke så vanskelig som dere tror.  Det er ikke noe karstykke å skyte elg.

 

Neivisst. Men, i følge noen/flere/mange, er det derimot en "manndomsprøve" å få disse forbistrede 5 skudda inn i den bittelille (bare 30 cm) sirkelen på 100 meter. Når det er så ille å skyte 5 skudd, er det jo "klinkende klart" at man ikke vil utsette seg for slikt flere ganger enn absolutt påbudt!

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (3 timer siden):

 

Hvis vi ser bort i fra at du brukte 8 skudd på din første elg, ja.

Da blir det vel akkurat 10 😅 Må vel legge til at elgjakt ikke akkurat er det jeg driver mest med, og er jo også så uheldig å være både kjent nok og sprek nok til å gå, så da blir det bra mange flere mil i heia enn det blir skudd. Så da må en jo skyte litt når en har muligheten...

 

Men når jeg ser en del skyting på banen, og folk skal på bukkejakt - så lurer jeg ofte på hvordan de faktisk får drept dyrene. Rådyr må en jo faktisk sikte for å treffe. 

 

Uansett er det ingen tvil om at en svært stor andel av norske jegere som er på banen/ skyter en håndfull ganger i året ofte ikke kommer forbi "nybegynnerstadiet". Det vises også på våpenhåndteringa.

 

K

Edited by M67
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (7 timer siden):

Du har bedre utvalg i 6.5 creedmoor enn 6.5x55? Til tross for at begge bruker de nøyaktig samme kulene? Eneste fordelen i Norge med creedmoor er å kunne bruke store magasin beregnet på 308.

 

Les no kva eg skriv😇

 

Sjølvsagt er det betre utval av blyfrie jaktpatronar i 6,5 Creedmoor. 

Ikkje berre blyfrie, men faktisk jaktpatronar generelt.

(Barnes  Hornady, Federal  etc)

Årsaka er USA, der 6,5x55 er særs lite utbredt, samtidig som 6,5 Creedmoor er heilt i toppen på popularitet. Og den aukar i heile europa. 

 

Den andre fordelen er at smekker og kort patron ofte betyr kort låskasse. F.eks Sako og Browning.

 

Men dette er ei avsporing frå det trådstartar spør om.

 

Ha ein fin kveld🤟

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 timer siden):

Tilbake til trådstarters spørsmål. Min erfaring med dette er at man ikke bytte - enten går man og kvier seg for å bruke det "gode" løpet til å trene, eller så skyter man bare konkurranse og alt med "treningsløpet" siden det jo er innskutt og alt. Man bør ha to rifler.

Dette jeg var har fundert på. Blir fort at en tar med seg det man alltid bruker, fordi man også presterer best med det kjente. Samme tankegang fikk meg til å dra med 200str ut på jakt alt for mange ganger.

 

Før dere kastere dere over at jeg skrev 200str, rifla er solgt :) 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (13 minutter siden):

Kjøp en ny.

 

K

Ble litt metta på den skytinga og fokuset flytta seg. Alt i alt så er det ikke feil med en sauer, men akkurat nå trives jeg med en langt lettere rifle. Tikkan iført krg stokken + kikkert + montasje + demper veier like mye som en naken sauer. 

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (3 timer siden):

Er det en krg bravo stokk? 

x-ray. Kunne sikkert valgt bravo eller mdt xrs også. Tafsa litt på en whiskey 3 på banen og slo til på svart fredag. Mangler fordestokken, men sparte vekt og 15 lapper...

Link to comment
Share on other sites

Føler svaret er gitt flere ganger her, men jeg kan jo gjenta det.

Om du ikke skal lade selv, du trenger ikke mer punch til storviltjakt enn det 6.5 CM tilbyr, og du skal trene/skyte på egenhånd opp till 1000 skudd i året.

Da mener jeg (som flere andre her) at det opplagte svaret er ny rifle i 223.

 

Med en prisforskjell per skudd på 5 kr iforhold til 6.5x55, 308 og 3006 har du tjent inn en tikka på 2-3 år. 

Du får mindre rekyl, og pipen blir ikke så varm når du skyter mye. 

 

223 er en utrolig kjekk patron på skytebanen!

Link to comment
Share on other sites

.22 LR har han allerede, og skyter 1000-2000 skudd pr. år. Som er smart. Stemmer for .223 jeg også. Spares fort inn. Og du kan veksle på begge riflene når du skyter = mer tid til nedkjøling. Rent økonomisk ville jeg heller lånt penger (om jeg måtte) til ei ekstra rifle enn å fortsette å skyte dyr ammo.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Gætter said:

Jeg er her, men hva man skal svare på alle innleggene er noe annet ;)

Nei, si det da? Men du har jo startet debatten så da er det vel greit å prøve og «styre» den litt også? 
 

11 hours ago, Gætter said:

men akkurat nå trives jeg med en langt lettere rifle. Tikkan..

Tikka er da et godt utgangspunkt for konseptet «treningsrifler». Du får omtrent identisk rifle i 6,5 ett eller annet, 223 og 22lr. De skal etter reklamen passe i samme stokk (ta ikke mitt ord for sannhet jeg har ingen). Det betyr at du i utgangspunktet kan ha alle tre og skyte med ca. samme geometri. Ekstra piper er så dyrt at du kan like gjerne kjøp en komplett rifle brukt, ny, på tilbud? Hva vet jeg? Og stappe det ned i den KRG greia du vil skyte med til «vanlig». Jeg ville hatt en av hver 223 og 22lr. Om skytebanen du trener på fungerer med 22lr, så hadde jeg skutt med det!

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (35 minutter siden):

.22 LR har han allerede, og skyter 1000-2000 skudd pr. år. Som er smart. Stemmer for .223 jeg også. Spares fort inn. Og du kan veksle på begge riflene når du skyter = mer tid til nedkjøling. Rent økonomisk ville jeg heller lånt penger (om jeg måtte) til ei ekstra rifle enn å fortsette å skyte dyr ammo.

Om han har en kal 22, og om han skal trene til å bruke sin rifle som han har i dag så bør vel den treningsrifla være noenlunde lik den andre rifla. 
Om man vil trene mye er kal 22 greia. 
Jeg ville forresten ha bytta løp på den børsa som er dyr i drift til noe billigere i drift, som fortsatt er egnet til det man brukte forrige kaliber til.  Eventuelt solgt hele børsa og kjøpt noe annet. 

Forresten koster en ny rifle med kikkert feks 20 000++? Bytte av løp koster 7000+? Bytte av rifle kan være ca selvfinansierende? 
Mange skudd får man for det? Hvor mange skudd må man skyte før man begynner å "spare på skyting"?
Om det derimot er "jeg vil ha et nytt kaliber", så er ikke sparing greia ;)
 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (1 time siden):

at det opplagte svaret

Det opplagte svaret er å lade sjøl. Jeg har et rom med ladeutstyr, men når jeg lader på banen trenger jeg 50x50cm på et bord, knapt, og alt utstyret går i en Pelicase 1520, eller en gammeldags ølkasse om man er på sparern.

For å skyte de nevnte 500-1000 skuddene i året trenger man ikke vidløftig ladeutstyr, man skal lade 50stk 10 ganger, eller 20, eller 100stk 10 ganger. Det er nesten ingenting, det er det skyttere lader mens kona ser en episode av 50 shades eller noe...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (23 minutter siden):

Tikka er da et godt utgangspunkt for konseptet «treningsrifler». Du får omtrent identisk rifle i 6,5 ett eller annet, 223 og 22lr. De skal etter reklamen passe i samme stokk (ta ikke mitt ord for sannhet jeg har ingen)

Har tenkt tanken flere ganger. Sendte en mail til krg nå og skulle t1x passe i stokken er det jo egentlig en no brainer. Da selger jeg cz'en jeg har og kjøper en t1x for å ha identiske rifler. 

 

223 passer rett i stokken, så jeg kjøper den uansett. 

 

Takker for tilbakemeldinger, handler en ekstra rifle i 223 jeg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (Akkurat nå):

Det opplagte svaret er å lade sjøl. Jeg har et rom med ladeutstyr, men når jeg lader på banen trenger jeg 50x50cm på et bord, knapt, og alt utstyret går i en Pelicase 1520, eller en gammeldags ølkasse om man er på sparern.

For å skyte de nevnte 500-1000 skuddene i året trenger man ikke vidløftig ladeutstyr, man skal lade 50stk 10 ganger, eller 20, eller 100stk 10 ganger

Hva hadde du handlet? For min del så ser det ut til at mange har lading som hobby, ikke skyting. Det jeg sikter til er at enkelte har hinsides med utstyr, og skyter mindre en jeg selv gjør. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (52 minutter siden):

Det opplagte svaret er å lade sjøl.

 

Ikke når han ikke vil lade...

Ferdigladet 223 koster vel også omtrent like mye som en hjemmeladet 6.5 (både CM og x55), om han får billigammoen til å gå godt nok til sitt bruk. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har T1x i .17 HMR og T3x i 6 XC, begge i original stokk. Etter hva jeg leser skal de kunne gå i samme stokk. Det var forsåvidt tanken min å gjøre også, kjøpe en GRS e.l. Men jeg trives godt (nok) med originalene. Jeg vurderte fram og tilbake om jeg skulle ha .17 HMR eller .223 Remington. Økonomen i meg anbefalte .17 HMR pga. ammopris på 3,25 (på kjøpstidspunktet), 8k for rifla kontra 15k for .223, en demper til 500,- gjør nytta kontra 3-4k for en bra demper på .223. Så jeg sparte 7k på rifla, 2-3 k på demper og fortløpende på ammo. 

Det skal sier at jeg allerede hadde en 22-250 i skapet, så lengre hold og jakt opp t.o.m. rådyr var allerede dekka opp.

 

Så vil jeg anbefale .17 HMR? Njei, muligens ikke. Det er fantastisk å skyte med på en vindstille dag. Og i T1x er det ei "skikkelig" rifle. Ikke noe "lekebørse" som salongrifler ofte kan være. Skummelt presis, nærmest fraværende rekyl, ikke noe varmgang og flimmer, flattskytende som en .308W opp til 200 m og lenger. Men på 200 m får du virkelig se vindavdrift. Den er både fantastisk og håpløs på samme tid.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (5 minutter siden):

Det opplagte svaret er å kvitte seg med det ukurrante kaliberet han har og kjøpe 6,5x55 ;)
Om tilgang på fabrikkammo er et poeng.

 

Jeg velger iallefall 223 over 6.5x55 til trening og jaktfelt. Det er billigere, har mindre rekyl og pipen blir ikke så varm. 

Etter 3000 skudd har du tjent inn en ny tikka om du velger 223 fremfor 6.5x55

Link to comment
Share on other sites

Gætter skrev (1 time siden):

Hva hadde du handlet? For min del så ser det ut til at mange har lading som hobby, ikke skyting. Det jeg sikter til er at enkelte har hinsides med utstyr, og skyter mindre en jeg selv gjør. 

Vi kan vel litt forenklet si at det er 3 grunner til å lade selv:

 

1. Du har ett (eller flere) våpen kamret for en litt sær patron der ferdigladet jakt- og/eller trenings-ammo koster skjorta, og/eller at utvalget er begredelig.

2. Du skyter mye slik at det lønner seg økonomisk å investere i ladeutstyr, og er gjerne konkurranseskytter som liker å "fintune" ammunisjon til f. eks. langhold.

3. Du synes hjemmelading er en trivelig hobby, og at det er kult å skreddersy din egen jakt- og treningsammunisjon (som går minst like godt som ferdigladet😊). 

 

Jeg lader 5,6x52R (ganske sær!), 6,5x55, .308 Win og .30-06 og trives ved ladebenken, så jeg er nok en kombinasjon av 1 og 3. Vi har hatt mange tråder om valg av ladeutstyr. Mange av de enkleste og billigste gjør jobben, med hobbyen blir triveligere med en midt på treet-løsning.

 

Hvor man eventuelt skal handle? Tja, Hjemmelading og Jaktdepotet pleier å ha brukbart utvalg, men når du har funnet det du vil ha er det ingen ting i veien for å spørre din lokale pusher om de vil gi deg et godt tilbud. (Jeg valgte RCBS Master Reloading Kit fra Hjemmelading, og har begrenset med tilleggsutstyr).

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

ATS:
Om man ikke skal jakte noe man trenger 6,5 til så er 223 et ok valg. 
Om man derimot må ha 6,5 for feks elg rein osv så er 308 og 6,5x55 bedre valg. 
Uansett ville jeg kvitta meg med ukurrant kaliber om jeg ikke skulle ladda selv. 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (6 minutter siden):

 

Jeg velger iallefall 223 over 6.5x55 til trening og jaktfelt. Det er billigere, har mindre rekyl og pipen blir ikke så varm. 

Etter 3000 skudd har du tjent inn en ny tikka om du velger 223 fremfor 6.5x55

Om du har tjent inn en tikka T3 kommer veldig an på hvilken patron du velger å bruke. Å sammenligne en 6,5 golden target til ca 12 kr med en S&B 223 til halve prisen blir vel å sammenligne epler og salat :)
Men jeg skjønner hva du mener. fabrikk 223 er billigere i drift enn fabrikk 6,5 forutsatt at man kan bruke fabikkammo. Da kan man spare en god del.  Men det generelle svaret er "med 22lr sparer man enda mer" ;)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Litt usikker hva du spør om M67. Men jeg snakker om kulebanen til .17 HMR, ikke .22 LR. Om du mener at .22 LR er et alternativ innenfor 200 m, så tja. Med lite vind og nedover er .17 HMR som å skyte med storviltrifla. Med mye vind blåser den av skiva. .22 LR har håpløs kulebane i tillegg til å blåse av skiva. Jeg har brukt .17 HMR på elgbane også, der stemmer fart og foranhold med storviltrifla. Det kommer jo mye an på tiltenkt bruk. Til en del skyting er .22 LR bra nok. Og det er en del skyting der heller ikke .17 HMR er bra nok. Så den faller litt mellom to stoler. Kan vel kanskje si at det er et snevert område mellom .22 LR og .223 den er egnet (?) Med noen fine spissegenskaper, lite rekyl og varme f.eks.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (26 minutter siden):

Å sammenligne en 6,5 golden target til ca 12 kr med en S&B 223 til halve prisen blir vel å sammenligne epler og salat

Er ikke bare S&B som er billigere enn 6.5 Golden target :)

Og så kan det jo hende at en ikke trenger samme presisjonen som en Sauer 200 STR gir med Golden target ;) 

 

 

høggern skrev (29 minutter siden):

"med 22lr sparer man enda mer"

Det er sant det, og han har en 22 lr som han bruker.

Men slik jeg leser trådstarter så vil han ha et billigere alternativ til trening på praktisk jakt mellom 100 og 300 meter. Det kan både 6,5x55 og 223 rem gjøre, og begge har fordeler og ulemper.

6.5x55 kan erstatte 6.5 cm og har bedre ballistisk enn 223

223 er billigere å skyte, har mindre rekyl og gir mindre varme i pipen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (15 minutter siden):

Litt usikker hva du spør om M67. Men jeg snakker om kulebanen til .17 HMR, ikke .22 LR

Nei, jeg skjønte ikke at du mente 17, det er et "ikke-kaliber" hos meg, kan ikke lades, og høyst usikker tilgang, samt at jeg ikke har noe behov for det whatsoever. To stoler og alt det der.

 

Casey Jones skrev (17 minutter siden):

22 LR har håpløs kulebane i tillegg til å blåse av skiva. Jeg har brukt .17 HMR på elgbane også, der stemmer fart og foranhold med storviltrifla. Det kommer jo mye an på tiltenkt bruk. Til en del skyting er .22 LR bra nok.

Kulebanen er irrelevant, det bare skrur man på siktet. Det er nå også fin trening for mange. Vind er "verre" litt avhengig av hva man trener på. Men jeg finner at på 100m så er 22LR helt tilfredsstillende å trene med - i ei rifle som er mest mulig lik den man "egentlig" skal bruke. Man kan da også trene på 15m.

 

22-ammo som samler på et kronestykke koster fremdeles mindre enn billig-223 som kan være sådær presisjonsmessig - 

 

ATS skrev (7 minutter siden):

Og så kan det jo hende at en ikke trenger samme presisjonen som en Sauer 200 STR gir med Golden target ;) 

Det kommer jo litt an på hva en skal trene på, men klart, de færreste trenger hull-i-hull presisjon når de trener stående skyting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (37 minutter siden):

Er ikke bare S&B som er billigere enn 6.5 Golden target :)

Og så kan det jo hende at en ikke trenger samme presisjonen som en Sauer 200 STR gir med Golden target ;)

Det kan hende du finner federal, osv til 6 -7 kr. Xxl har fiocchi til 6 kr for tida. Fortsatt er det neppe GT kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Gætter said:

Hva hadde du handlet?

 

Sjølve pressa er ikkje så viktig, det er meir eit spørsmål om kva som er på lager rundt om.  Ser at Jaktdepotet har i følge nettbutikken kun ei presse på lager (utan bilde), J&F har nokon Hornady-presser, Hjemmelading har eit utval av Lee og RCBS.

 

Pressene til Lee er greie nok, men skal du kjøpe eit sett, så regnar eg med at eit av desse vil ha betre kvalitet på alt tilleggsutstyret:

RCBS Rock Chucker Supreme Master Kit - TROND ALVESTAD AS (hjemmelading.no) 

Hornady Classic Kit Export (jaktogfriluft.no)

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (2 timer siden):

GGG til rett over 6 kr skuddet (jaktdepotet) og Partizan 77gr til litt over 8 kr (Norsegear).

Ja de kan gå godt. Hvem vet ;)
Jeg har iallefall kjøpt partizankuler en gang for mye ;) Det endte opp med at jeg solgte videre 50% av de. Med tap. 
Desverre var de ikke på nivå med golden target og sierra, som bare var noen få % dyrere dengang. 
GGG koster forresten 7 kr hos jaktdepotet om du kjøper 3600, ellers ca 8,- :)
Uansett er de billigere enn GT men ikke nødvendigvis på samme nivå presisjonsmessig. 

 

 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, M67 said:

Kulebanen er irrelevant, det bare skrur man på siktet.

 

Da må man først vite avstanden. Enten ved å måle eller å være veldig god på øyemål. Greit nok på bane, jaktfelt etc. Men til jaktbruk syns jeg .17 HMR er mye enklere å bruke enn .22 LR. På f.eks. ei skjære kan jeg holde midt i ut til kanskje 140 m med .17 HMR, forutsatt fornuftig innskyting. Med .22 LR når jeg ikke lenger enn ca. 75 m om jeg skal slippe å tenke på å skru. I hvert fall med subsonic. Noe lenger meg high velocity.

 

Jeg har i grunnen aldri opplevd vind som noe problem med .22 LR, av den enkle grunn at den rekker ikke langt nok til at det blir noe særlig ut av det. Med .17 HMR når jeg langt nok til at vind blir et stort problem.

Dette er slik jeg erfarer praktisk bruk. Jeg ser jo også hva tabeller og apper sier. En kan alltids vri resultatet litt øst eller vest avhengig av hva man prøver å "bevise".

 

Jeg syns også effekten av .17 HMR er betydelig bedre enn .22 LR. Og den kan brukes lovlig på rev.

 

Hadde jeg kjøpt .17 HMR igjen? Tja, jeg er ikke helt sikker. 🤔

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (5 timer siden):

GGG koster forresten 7 kr

https://www.jaktdepotet.no/223-rem-ggg-fmj-62grs-50pk

 

Edit:

6.8 kr for en pakke

kan få den ned i 6kr med kvantumsrabatt.

De har en 55gr versjon som er litt dyrere.

 

Men vi er vel enige om at Norma GT er bedre, og at billig 223 er billigere en billig 6.5  :)

så får folk avgjøre hva som er godt nok for dem.

Edited by ATS
Link to comment
Share on other sites

@Casey Jones, muligens et dumt spørsmål men hva gjør .17 bedre enn .22 WMR? Toogtjue magnum strekker også holdet godt forbi .22lr, er lovlig (og effektiv) på rev. 

 

Vi drev med tamgjess for lenge siden, og reven var fæl til å ta gjess innimellom. Da var det greit å ha en gammel Kricko .22 mag liggende, faderen skjøt et par titalls rev med den rifla opp gjennom årene. Stort sett fra kjøkkenvinduet, for å forsvare gåseflokken. Gjennomskudd på langs, med hullspisskule som ekspanderte greit kaliberet tatt i betraktning, er registrert. Alltid god effekt forutsatt noenlunde bra treff. Samme rifla har også felt et større antall ryper i vinterfjellet, presisjonen er plenty god nok til det bruket.

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Vargen said:

@Casey Jones, muligens et dumt spørsmål men hva gjør .17 bedre enn .22 WMR?

 

Jeg har ingen erfaring med .22 WMR, men ser at spørsmålet er stilt en rekke ganger før, f.eks her:

https://www.kammeret.no/topic/91908-17-hmr-vs-22-wmr/

 

Svaret til @spindrift er vel ganske dekkende: "

Det blir jo en avveining av fordeler/ulemper. 17 HMR har en flatere kulebane. 22 WMR har fordelen at du kan bruke helmantelkuler med litt butt spiss og relativt mye større frontareal -> bedre skuddeffekt på smått matvilt.

 

Mitt forslag er .17HMR hvis du jakter mest kråke etc, 22 wmr hvis du jakter matnyttig småvilt."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (2 timer siden):

Dette er slik jeg erfarer praktisk bruk. Jeg ser jo også hva tabeller og apper sier. En kan alltids vri resultatet litt øst eller vest avhengig av hva man prøver å "bevise".

Jeg skriver jo kun i mening om treningsvåpen, siden det er det trådstarter spør om. Jeg skyter relativt mye med 22LR på 100m (det er det jeg stort sett skyte 22LR på, tror jeg skjøt 150 skudd idag). Også en hel del på variable hold fra 50 til 175-200m. Det er og blir vinden som er det store problemet, også på 100m, og strengt tatt på 50 også. Det er langt bortimot at det er den, og manglende årvåkenhet på den, som tar flest poeng, i alt untatt stående stilling.

 

Casey Jones skrev (2 timer siden):

 

Jeg syns også effekten av .17 HMR er betydelig bedre enn .22 LR. Og den kan brukes lovlig på rev.

"Betydelig" er relativt - og her er det relativt MYE. Effekten i vilt av 22LR er i beste fall laber, HMR har jo "instant death" effekt. Du skal treffe veldig mye bedre med 22LR (og her kommer vinden igjen) for å ha noe i nærheten av samme virkning. Jeg har skutt mye småvilt med 22LR - men er blitt lat, og jeg har både 223Rem og 6PPC - den siste er en dødsmaskin av dimensjoner når småvilt er greia.

 

K

Link to comment
Share on other sites

"T1X will not fit in the Xray for T3X. The aluminum back bone and trigger guards are different for the two different rifles. Unfortunately, the T1X trigger guard does not work with the grip set on the Xray rear end without modification so we do not offer the Xray for the T1X.

We hope this information helps. If you have any other questions, please let us know!"

 

Da har vi lært at t1x passer ikke i samme stokk som t3x.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Gætter skrev (23 minutter siden):

limte inn svaret jeg fikk fra fabrikant av stokken..

Ja, så da fant du ut at Xray stokk passer ikke til T1. Men det finnes ca 1 million stokker til Tikka T3 som kanskje passer.

 

Rugerdud skrev (32 minutter siden):

Da har vi lært at t1x passer ikke i samme stokk som t3x.

Derfor jeg svarte på dette utsagnet. Her sier du jo at T1 ikke passer T3 stokker. Ikke at T1 ikke passer Xray T3 stokker ;) (som var det du mente kanskje?)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Gætter said:

Hva i all verden brukes 12 til? Hvor lette kuler snakker vi ?

Det er ikke bare vekt som er avgjørende for valg av snurr. Lengda på kula spiller også en rolle. Det betyr at om en kule er laget i et lett materiale som kobber, så vil kula være lang i forhold til vekta og derfor kreve mere snurr for å fly stabilt. 
 

For klassiske blykuler pleier man ofte å regne 55 gr og lettere som bruksområde for 1:12.

 

Skal du bare skyte korte og lette kuler er det teoretisk en fordel og ha mindre snurr. Kanskje spesielt om man i tillegg skal skyte kuler av dårlig kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...