Jump to content

Sako 90


fjottleif

Recommended Posts

Da var sako 90 annonsert. For meg så det ut som en «oppdatert» sako 85, med en push-feed bolt med doble ejektorer. Mistenkelig lik trg bolten. Og mulighet for integrert picatinny. Mange forskjellige versjoner/stokkvalg. Noen som har fått nyss i utsalgspris?

Link to comment
Share on other sites

Må jo ha med link da: https://www.sako.global/series/sako-90

 

Mitt førsteinntrykk fra den sida er at noen må sparke webdesigneren. Og si ham/henne opp etter sparkingen. Hvis man blar forbi forvirrende videoer og dårlige bilder så ser man etterhvert et normalt bilde av rifla, hvilket ethvert tenkende menneske hadde hatt først og øverst på ei nettside som skal introdusere en ny modell....

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Lanseringen var også litt snodig. Stort fokus på «kjendisjegeres» forhold til jakt, lite fokus på designet til bolt og låskasse. Men av det vi fikk se så ser det jo lovende ut. Hadde den hatt rekylklakken til 75 så hadde den stort sett hatt alt jeg hadde ønsket meg.

Edited by fjottleif
Link to comment
Share on other sites

I tillegg, så "forsvinner" oversikten over modeller "ut til høyre", uten mulighet til å bla i dem. Jeg ser spesifikasjoner for 3,5 varianter🤨 Mulig det er noe nettleser/kompabilitetsproblemer her på bruket, men læll da.... 

Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (1 time siden):

I tillegg, så "forsvinner" oversikten over modeller "ut til høyre", uten mulighet til å bla i dem. Jeg ser spesifikasjoner for 3,5 varianter🤨 Mulig det er noe nettleser/kompabilitetsproblemer her på bruket, men læll da.... 

Jeg brukte piltastene og da kunne jeg bevege meg høyre/venstre i oversikten. Rotete ja, men mulig å se alle.


Kan si meg enig med @Olesøn i håndteringen av webdesigneren, men det er sikkert fordi vi er for gammeldagse både han og jeg, og da er vel jeg aldersmessig ennå værre enn han 😁


Har ikke sett gjennom videoene, men i oversikten over modeller framstår det rotete om hvilke modeller som har de ulike montasjeløsningene. Det kunne jo vært greit å ha som en opsjon i modelloversikten. Finner heller ikke noe om hvilken magasinløsning som er valgt i tekstgjennomgangen.
Ei slik med kort kasse, Picaløsning til montasjene, M85 magasinløsning, M75 sikring, 260 Rem (helt objektivt den beste korte 6,5-patronen :-) ), stokk som passet min noe underlige skapning, totalvekt 2,7-2,8 kilo. Da ville det vært temmelig nær mitt ønske. JA, jeg veit mine ønsker er uoppnåelige, men det er fortsatt lov å ønske. Om jeg får de andre preferansene oppfylt, så skal jeg fikse stokk sjøl :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (27 minutter siden):

Interessant at man diskuterer nettsidene når det er kommet en helt ny rifle😂

Siden det var en bruker som ikke fikk det til å funke, så syntes jeg det var greit å forsøke med et brukertips. 

 

Per-S skrev (3 minutter siden):

Da ville jeg prøvd å legge på meg noen kg så du får kroppsvekt opp mot normalen.😜

Det var det der med opplisting og bruk av komma da og ikke minst ønske om å dra ting ut av sin sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (16 minutter siden):

  -  og ikke minst ønske om å dra ting ut av sin sammenheng.

 

Vi har det ofte litt morsomt, når noen velger en formulering som, med en god porsjon uvilje, kan misforståes i en eller annen retning!

 

Når det gjelder den aktuelle modellen, rakk jeg ikke å få noe inntrykk, fordi "presentasjonen" var kvalmende, som jeg skrev i den tråden vi opprinnelig hadde om denne nyheten:

 

https://www.kammeret.no/topic/97323-sako-stoppet-produksjon-av-85-modellen/?do=findComment&comment=1414978

 

Hvis det stemmer, som dere skriver, at den ikke leveres verken i 6,5x55, 8x57IS, eller 9,3x62, er det en temmelig tydelig indikasjon på hvilken side av Atlanterhavet de prioriterer i markedsføringen.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

fjottleif skrev (3 timer siden):

Da var sako 90 annonsert. For meg så det ut som en «oppdatert» sako 85, med en push-feed bolt med doble ejektorer. Mistenkelig lik trg bolten. Og mulighet for integrert picatinny. Mange forskjellige versjoner/stokkvalg. Noen som har fått nyss i utsalgspris?

Sako 90 Peak, 308 Win 51 cm veil 49870,-
Sako 90 Adventure, 308 Win 51 cm veil 42490,-
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rent bortsett fra at 90'ien nesten er en blåkopi av TC Icon ser det ikke så verst ut. Bortsett fra pris.

En Varmint i 308 konvertert til å ta AI AW- magasiner hadde vært en fin allrounder.

 

Noen som vet om 90 bruker 85 magasiner?

 

TC Icon:

image.png.f124cc13e0b7f53a5017f7187784c44f.png

 

Sako 90 Varmint 

 

image.png.ac2a367cbc9225c6abd0c0db0198a10d.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

fjottleif skrev (3 timer siden):

Hadde den hatt rekylklakken til 75 så hadde den stort sett hatt alt jeg hadde ønsket meg.

 

Rekylklakken til 75 er ikke noe å savne. 90 burde hatt den gamle typen integrert rekylklakk som Forester/Finnbear.

Har 90 "rekylklakken" til 85 er det bedre å sette inn en Remingtonklakk mellom låskasse og pipe.

 

image.png.ebe64c253009fb093a19be16a864bd7a.png

Sako-klakk fra Ragnar Hansen.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

De har vell løst det eneste problemet med 85. Hylseutkastet. 

Og så har picatinny-entusiastene endelig fått viljen sin. Ingen dum løsning, men det ser litt mer "klumpete" ut. 

Ser også at Carbonlight har fått en vektøkning på 200gram. Det er ikke bra for oss entusiaster:-) 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sølvrev said:

Det sier vel litt om forventningene til den nye rifla?😉

Jeg viste ikke at de engang holdt på å lage en ny😅 Etter 85 så var det spikeren i kista for meg og Sako😂. Never again!!

Men klarer de nå og lage XS kasse i 223/222 med mulighet for litt lengre magasin enn std, så kan det hende de klarer å lede meg ut i fristelsen? Selvfølgelig forutsatt at den har picatinny og er rustfri.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Det ser da ut til at Sako har rettet påpekte feil på tidligere modeller, i stedet for å tviholde på sine "tradisjonelle" løsninger.

 

Stihl Crazy skrev (33 minutter siden):

Det er jo verre prisar enn på butikken heima (skikkeleg utkantbutikk)

 

Njaaa - alt koster i dag. Men jeg reagerte litt på prisforskjellene mellom modellene, i den svenske prislisten: Et (tilsynelatende) helt OK bruksvåpen, med (ser det ut til) et godt laminatskjefte, koster 29 store svenske. Ikke så ille. Men med kunststoffskjefter (metallet er omtrent likt) koster den fra 10 til 25 store i tillegg? Karbonfiber koster, men så mye mer enn et laminatskjefte?

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Etter 85 så var det spikeren i kista for meg og Sako😂. Never again!!

For omtrent 5 år siden var jeg i markedet for en ny storviltrifle, og av alle merkene jeg hadde klådd på var Sako 85 Finnlight den jeg likte best. Dette var før jeg hadde lest om patronutkast og sluttstykkedesign. Men jeg skulle ha .30-06, og den var det lang leveringstid på (ett år, om jeg husker riktig?). Så jeg klådde videre til jeg fant Sauer 404 med karbonstokk, og da var jeg solgt😊.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

Så jeg klådde videre til jeg fant Sauer 404 med karbonstokk, og da var jeg solgt😊.

Jeg har aldri likt den oppspenneren, og ikke kommer de med picatinny i kassa. Selv om magasinet er bra så er det ikke kompakt. 404 kan aldri bli en smekker og lett rifle slik Sako får til å lage de.Jeg er og blir en STR fan og der stopper det med Sauer for min del, men jeg skjønner at noen liker 404.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alt koster idag, ja, men dette er fan meg fantasipriser for ei ordinær boltrifle, oppspenner og annet ralle-mikk eller ei...Takke meg til min gamle M591 fra 1996, noe av det beste Sako har lagd. Kvalitet som går utenpå alt som kom etterpå, fra samme fabrikk. Men, for all del. Sikkert gode våpen disse 90-greiene👌 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (17 timer siden):

Jeg viste ikke at de engang holdt på å lage en ny😅 Etter 85 så var det spikeren i kista for meg og Sako😂. Never again!!

Men klarer de nå og lage XS kasse i 223/222 med mulighet for litt lengre magasin enn std, så kan det hende de klarer å lede meg ut i fristelsen? Selvfølgelig forutsatt at den har picatinny og er rustfri.

Med disse prisene- og i det kalibret hadde jeg heller gått for en Blaser K95.Da får man mulighet til flere løp også. Liker ikke stålmagasin- det skraper opp patronene og de er for breie til å gå med i lomma på ski på vinterjakt. Liker mye bedre tikka t3x sitt enkeltrads magasin som gjør rifla smalere. Joda låskasse tilpasset patronen er fint...men ikke er det løpsskifte mulighet, og kjedelig valg av kaliber. 

6XC feks hadde vært mer attraktivt enn 243 win, ja 6 creedmoor også. Men det er nå meg da.

Syns Sako har tapt seg.

Link to comment
Share on other sites

gordon setter skrev (32 minutter siden):

Syns Sako har tapt seg.

Jeg er ganske sikker på at det kommer større kaliberutvalg etterhvert, og kanskje også flere modeller av Sako 90.

Per nå er 28 Nosler et valg, mens 30-06, 270 Win., 9,3×62, 6,5×55 osv. ikke står på kaliberlisten. Om listen står uendret om et år, da blir jeg overrasket.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel til en viss grad forsvare prisen på Peak. Alternativene i samme vektklasse med karbonstokk koster vel omtrent det samme, selv om jeg selv kanskje heller hadde gått for Weatherby Backcountry. Men Adventure som ser ut som bøtteplast - jadda, den er sikkert "reinforced with cabon fibre" på innsiden, men ser like herlig ut som en Remington ADL på meg - og koster over 40 000,-???

 

Synes det blir stadig vanskeligere å forsvare å "oppgradere" fra en Tikka T3X her...

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke at noen har nevnt at sporet i låskassen for kikkert montasje nå er parallelle som Tikka har hatt tidligere. Det er nå spor for rekylklakk til montasjen både på fremre og bakre feste, tidligere bare bakre.

 

Om Sako 85 magasiner passer vet jeg ikke, men de fungerer på samme måte (trykke inn magasinet før magutløser).

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (1 time siden):

Kan vel til en viss grad forsvare prisen på Peak. Alternativene i samme vektklasse med karbonstokk koster vel omtrent det samme, selv om jeg selv kanskje heller hadde gått for Weatherby Backcountry. Men Adventure som ser ut som bøtteplast - jadda, den er sikkert "reinforced with cabon fibre" på innsiden, men ser like herlig ut som en Remington ADL på meg - og koster over 40 000,-???

 

Synes det blir stadig vanskeligere å forsvare å "oppgradere" fra en Tikka T3X her...

Ja det eg og har tenkt, får jo ei med mest sannsynlig bra presisjon for 13-14 tusen.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (32 minutter siden):

Ja det eg og har tenkt, får jo ei med mest sannsynlig bra presisjon for 13-14 tusen.

Dette kan man jo bruke som ett argument mot alle dyre våpen. Likevel kjøper folk R8, K95 ,404 og Carbonlight. Handler om eierglede og ikke fornuft. Kjenner man ikke på en ekstra glede ved å bære rundt på en "Carbon", så går man for en T3x. Og Kammeret ville ikke ha eksistert:)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Bly said:

Det er nå dine ord😏 Jeg har hatt sånn type Sako også og deler ikke helt den meningen.

Hva var galt med din? Mandagsbørse, eller personlige preferanser? (som forøvrig er en ærlig sak)

 

Min påstand lengre opp her ang 591, er basert KUN på byggekvaliteten først og fremst, og brukervennligheten som jaktrifle, så det er sagt.

Overhodet ingen banebørse, men lett, hendig, solid, praktisk og presis, for bevegelig jakt i alpint terreng her i trøndelag og på nordmøre, hvor jeg jakter.

 

Disse std-sako90 er ikke annet enn kun jaktbørser med boltemekanisme og 5 skudds magasin de heller...til en helt syk pris. Blir interessant og se på salgsvolum etter hvert på disse. Ikke akkurat marked for "bling-børser" med dagens kronekurs og renteninvå😆

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, hewi said:

Hva var galt med din? Mandagsbørse, eller personlige preferanser?

Jeg regner med at vi ikke ser på de samme tinga og gjør samme vurderinger? Jeg hadde en varmint som forsåvidt var veldig fin av utseende. Den hadde en fantastisk "brunering" på låsekassa som jeg ikke har sett på andre våpen i tilsvarende kategori, og for tiden den var laget så var jo Sako veldig bra.

Men for en som piller alt i deler, bruker opp flere piper og skyter tusenvis av skudd så finner man fort ut svakheter. En gang løsnet den styreskinna på sluttstykket, sklei fremover og låste sluttstykket fast i lukket posisjon. Det er et kjent problem på magnumrifler. Låsekassa var den minst rette låsekassa jeg noen gang har sett og når den kom ut av stokken så var ikke gjennomføring i samme kvalitet som over, heller ikke innvendig var kvalitetn på maskinering noe særlig. Avtrekket var bra nok, men ikke helt topp. De er bra mye bedre på nyere modeler. Det er jo klart at de gamle modellen hadde sine kvaliteter, men de kan nå ikke sammenlignes med moderne CNC maskinerte låsekasser som de nå lager.

Jeg hadde en stund velig lyst på en Vixen, men har lagt det for på hylla for mange år siden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en Sako 85 Finnlight 2 i .308 Win og liker den meget godt. Derfor liker jeg veldig godt det jeg har sett av den nye 90 Adventure. Det som gjenstår nå er å finne ut hvilket kaliber jeg *trenger* (vil ha). Den kommer jo ikke i hverken .223 eller 6,5x55, men derimot 22-250 og 6.5 CM/-PRC (bla). 6.5 PRC er vel nærmest 6,5x55 i ytelse, men den kommer vel neppe til Norge. Eller?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bly said:

Det er jo klart at de gamle modellen hadde sine kvaliteter, men de kan nå ikke sammenlignes med moderne CNC maskinerte låsekasser som de nå lager.

Jeg hadde en stund velig lyst på en Vixen, men har lagt det for på hylla for mange år siden.

Hva er galt med Vixen? Har hørt at det er noe av det ypperste som er laget, men det er kanskje litt samme temaet som Stihl Crazy er inne på?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Perjoto said:

Vet ikke om noe bedre enn en Sako 😁

Hva man synes er den beste rifla er jo på mange måter høyst subjektivt. Siden jeg kanskje er en slags «entusiast» ender jeg nesten alltid opp med å lage det meste selv, spesielt siden jeg ofte har andre ønsker enn det som kan kjøpes over disk. Mye av problemet med de gamle greiene synes jeg er at alt er skjevt og skakt i alle retninger. I tillegg bruker de mange dårlige løsninger som ikke er like gode som de beste etter dagens standard. Jeg har en liste over funksjoner som jeg verdsetter som fattbolt, pipeskift helst med låsing i pipa, dobbeltradet magasin, gjerne trykkpunktsavtrekk, picatinny er udiskutabelt, hevearmsløftet bør være noe mindre enn 90 grader, om mulig så noe metall som ikke ruster (så mye/lett), hylseutkast bør gå til siden og ikke opp, helst push feed og fjærbelastet utstøter, god innesluttning av patronbunn ved kammring. Jeg kunne laget en mye lengre liste og sagt noe om stokk og ergonomi også. 
 

Jeg tror nok at en ny Sako 90 i rustfri med picatinny og karbonstokk kunne fungert ganske bra som lett jaktrifle etter mine preferanser og hva jeg ser etter i ei jaktrifle. Når det kommer til Vixen så passer nok S&L Legacy bedre det jeg verdsetter av en liten og lett 223. Den har selvfølgelig forbedringspotensial den også.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kanskje feil plass og skriva dette, men noi sommerhalvåret er det litt lite aktivitet på forumet så eg skriv det allikavel. Vart inspirert av deg Bly. Eg har i nokre år hatt lyst på ei rifla i .223 Remington. Problemet er at eg ikkje klarar og bestemma meg for kva merke eg skal kjøpa. Spriker i alle retninger og prisklasser, frå brno fox i 222 ( ja er innom det kaliberet og avogtil) til tikka t3x, der eg har bytta ut èin  god del ting. Har og være innom 6,5 grendel i CZ 527 eller howa mini. Eit anna problem er at eg har litt den tanken, èin ting inn, èin ting ut. Så dersom eg kjøper ei rifla i 223 så skal eigentleg 6,5 rifla mi ut. Det går jo eigentleg ikkje då eg skyt èin hjort i ny og ne. I så måte er kanskje 6,5 grendel betre den kunne kanskje gjort jobben der og. Uansett er eg «stuck in zorba» er jo eit luksusproblem då, klar over det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...