Jump to content

Sako 90


fjottleif

Recommended Posts

17 hours ago, Perjoto said:

Hva er galt med Vixen? Har hørt at det er noe av det ypperste som er laget, men det er kanskje litt samme temaet som Stihl Crazy er inne på?

Jeg har to.

De er jo gamle. Om de er så mye mer slarkete enn en hel del nyere over disk-konstruksjoner vet jeg ikke om jeg vil være med på, og eventuelle skjevheter retter en børsemaker greit opp i, men jeg tipper at nostalgi og kalibertilpasset låskasse er nøkkelord for de som vil ha en.

Er ellers enig i at s&l legacy er et godt valg, og jeg har lyst på en. 

 

Over til Sako90 så virker den jo å adressere en del av kritikken enkelte har ifbm S85. Jeg har aldri hatt noen problemer med min S85 bortsett fra at den er litt finspist på ammunisjon, men nå kan altså de som ikke klarte å kaste ut hylsen eller de som var redde for fingrene sine fortsatt nyte godt av kanskje den beste magasinløsningen, kalibertilpasset låskasse og en sinnsyk pris. (Jeg tipper den vil koste ca halvparten i USA)

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, morpho79 said:

kalibertilpasset låskasse

Når det gjelder akkurat dette så er jeg veldig usikker på om XS85 låsekassene bare er en kortere versjon av S kassa? På en Vixen så er alle målene justert inn etter patronen og ikke bare etter lengden.  Det er jo noe som taler for at Vixen kan være den rette kassa for de som vil ha kalibertilpasset 223/222 fabrikk størrelse.
 

Uansett så er jeg spent på hvordan Sako 90 kommer til å se ut i 223 versjonen. Om de har tatt til vett og laget magasinet noen mm lengre slik S&L gjorde med Legacy, så blir dette en soleklar vinner i mitt hode.

 

Det er vel feil å si dette i en Sako tråd, men hadde Legacy kommet i samme utførelse som S&L Tactical i aluminium med «Sauer» magasin og en lett karbonstokk, så hadde den bodd i skapet mitt umiddelbart som eneste småviltrifle.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bly said:

Når det gjelder akkurat dette så er jeg veldig usikker på om XS85 låsekassene bare er en kortere versjon av S kassa? 

Jeg mistenker det fort kan være slik ja🙄 men den som har lever får se! 😀

 

Personlig har jeg aluminiumsallergi etter å ha fiklet litt for mye med sauer 404; jeg vil ha stål! 😄

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Perjoto said:

Hva er "galt" med aluminium? 😊

Aluminium er jo noe annet! Jeg tror det største problemet er at Sauer i starten laget helt identiske konstruksjoner i aluminium som i stål. Det er ikke nødvendig vis den beste måten og lykkes på, tenker nå jeg. 202 hadde alu  låsekasser som sprakk på toppen over løpsinnfestingen. Antagelig skjedde det fordi det var tynt gods og et skruehull på en ugunstig plass. Sauer hadde planer om å lage en «STR» låsekasse i aluminium før de gikk «konk», så den ble det ikke noe av. Den låsekassa tror jeg ville fått samme skjebne som 202? På 404 har de unngått denne tabben, og laget en annen montasjeløsning.

Personlig tror jeg det er et sjakktrekk og dimensjonere opp et hakk eller to om man skal bruke aluminium. I tillegg bør man tenke på hvor man lager bruddanvisninger (skarpe hjørner og hull). Aluminium er kanskje ikke så mye brukt i boltrifler siden veldig mange konstruksjoner er kopier av remington design med låsing i kassa. Det er mange andre våpendesign som bruker aluminium, også gamle, men da er de designet med tanke på det fra start, f.eks AR15. 

 

Jeg synes aluminium er et veldig interessant materiale av to grunner. Det er lett å maskinere og det veier lite. Selv om man dimensjonere ekstra vil det fortsatt bli lettere enn stål, og det kan potensielt bli en stivere konstruksjon. Riktig brukt ser jeg mange fordeler med aluminium, men det er jo også noen ulemper, som med alt.

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (46 minutter siden):

Jeg tror det største problemet er at Sauer i starten laget helt identiske konstruksjoner i aluminium som i stål. 

 

Den prøvde noen av sykkelprodusentene seg på også, det første året med aluminium. De bare erstattet stålrørene med aluminiumsrør med noe tykkere vegger, men med samme ytterdimensjoner, også gikk alt rett åt skogen. Om de brakk, bøyde seg, eller ikke var stive nok vet jeg ikke, men i dag kan du se forskjell på en stålsykkel og en aluminiumssykkel fra 100 meters avstand fordi stålsykkelen har ramme av rør med ca 1/3 av ytterdimensjonen.

Link to comment
Share on other sites

Aluminium fungerer godt der det er egnet og der riktig kvalitet brukes. I låskasser der en kopierer en stålkonstruksjon i aluminium er jeg skeptisk. Aluminium er mindre stivt enn stål, det har lavere styrke, det har lavere utmattingsmotstand og det tåler overflateslitasje dårlig. Et sluttstykke som beveger seg i aluminium låskasse vil alltid virke tregere og ha mer friksjon enn herdet og polert stål. Når det kommer sand og støv i låskassen vil det gi mer slitasje enn om det hadde vært stål. Der aluminium fungerer er det ofte satt inn ståldeler i kritiske områder der belastning og slitasje er stor.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

Et sluttstykke som beveger seg i aluminium låskasse vil alltid virke tregere og ha mer friksjon enn herdet og polert stål.

Eloksering hjelper jo på😉 Herdet og polert stål er ikke vanlig i låsekasser. I hvert fall ikke fra Sauer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

https://www.sako.global/rifle/sako-90-hunter
 

Merkelig stor vektforskjell på samme kaliber når man ser litt ned på siden her. Feks 22-250 varierer fra 3,4 kg til 3,1 kg. Og selv med 57 cm løp så er det det letteste med 3,1 kg. 
Ser det er slik på alle de forskjellige Sako 90 modellene og alle kalibre. 
Snodig da det i mitt hode burde vært lettest med 51 cm løp med samme kaliber. 

IMG_1400.png

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (På 11.5.2023 den 16.13):

To spørsmål er stilt som jeg fikk svar på i en video: 1. Den kommer i flere kaliber etter hvert. 2. Ja, en kan bruke magasiner fra 85.

Og Peak (Carbon) kommer som Ultra, dvs carbonpipe og kamomønster på kolbe lignende som Quest Ultra....

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (På 13.5.2023 den 17.29):

75XS er kalibertilpasset til 222/223.

Alle mål er mindre enn 75S på samme måte som Vixen.

Jeg har hatt begge sider ved side. Nå har jeg bare XS'en i 223 igjen. 

75'en hadde vel låskasse betegnelse I, III, IV, SM og V hvis jeg husker rett???? XS'en kom med modell 85.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...