Jump to content

Jaktrifler fra Norden og tysktalende land, hva er ved å samle på ?


Sku

Recommended Posts

Skal sende avgårde en søknad til våpenkontoret om 25 samlevåpen innenfor "jaktrifler produsert i Norden og tysktalende land, 1960-1999.

Hvilke modeller er det verd å samle på ? Har vel rimelig peiling på forskjellige Sako, Tikka og Husqvarna/Carl Gustav, men hva ellers syns dere er fine jaktrifle modeller ? Kom gjerne med bilder :-) Liker bare rifler med trestokk. Interessert i både 22LR og sentertente kaliber. Jeg er like opptatt av at trestokken skal være pen som at rifla er unik/kul/interessant mekanisme etc.

Merkene det gjelder er bla

Schultz&Larsen

Lynx

Kongsberg

ANSCHUTZ

Blaser

HEYM

HK

KRICO

Krieghoff Semprio

MAUSER

MERKEL

Røssler Titan

Sauer

STEYR

Strasser

Voere tyskland

Voere østerrike

WEIRAUCH

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

  • Sku changed the title to Jaktrifler fra Norden og tysktalende land, hva er ved å samle på ?

Du bør utvide tidsepoken slik at Kongsberg sin Krag jaktrifle i 8 mm kommer godt innenfor. Det er en av de mest interessante Nordiske kreasjoner. Husk på at mye av de svenske jaktriflene egentlig er tyskproduserte, så det er viktig å ha med Tyskland. Men du behøver ikke føre dem opp separat om du bruker ordet "produsert i".

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Sku skrev (37 minutter siden):

Vanlig 6.5x55 "svensk' tålte den jo ikke

Dette er feil, både Krag og svenk mauser brukte samme ammunisjon.

 

Til trådstarter: Sett 1945 som årstall, da får du med deg de tidligste årgangene av skandinaviske kreasjoner. Blant annet har Finland mange interessante våpen, både basert på 7,62x54R og den spesielle 7 mm fugleriflen. Dette er langt mer samlemateriale enn serieproduserte tyske rifler og det kan gi deg muligheter til å utvide antall våpen senere uten at du behøver endre samleområdet. Sako har også en meget spesiell bøylerepeterrifle.

Link to comment
Share on other sites

Steyr/ Mannlicher-Schønauer er et must.

Disse riflene har en lang utviklingshistorie med en utførelse og finish på noen modellserier ingen andre matcher. Spolemagasinet i stål, som er kalibertilpasset, koster mer enn resten av rifla.

Det beste av alt er at de er svært billige på bruktmarkedet i i forhold til kvalitet. En std Mannlicher-Schønauer hadde garantert kostet over 100k hvis den hadde vært produsert idag.

Disse går, av en eller merkelig grunn, på finn fra 5000.- og oppover. 

Her er det en som er "tukla med": https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=287070541&ci=3

 

Fra Jakt&Fiske: 

 

image.png.6a608fe445dafe2c88bf30a90d1c1f46.png

 

image.png.356bd485b8cc3d7a57c529c8c43e33ce.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (27 minutter siden):

Tror du skal legge mer jobb i den søknaden, det sparer både deg og saksbehsndler for tid og frustrasjon

Skal ha dialog med våpenforvaltninga før sender søknaden, så luker ut tabber som garantert fører til avslag.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill.

Sako L46,  Sako Finnwolf, M/1951 Krag og Steyr Mannlicher–Schönauer 1903 er notert.

Hvis utvider tidsperioden til fra 1940 så får vel med alle,

Schönauer 1903 ble produsert i modifisert utgave helt til 1972 sier wikipedia.

 

 

.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Helt ærlig er det vel veldig få, om noen, som har et samlerfelt så vagt definert som dette. Jeg lurer derfor på om det er realistisk å tro at du får det innvilga. Spesielt om du virkelig bruker medlemsskap i SARA som grunnlag for søknad om samlerstatus.

 

Og helt velment, ikke spydig eller noe, men du burde kanskje vært med i en faktisk våpensamlerorganisasjon (i praksis NVS) en stund, møtt likesinnede, hørt foredrag, lest i seriøse bøker, og fått litt erfaring og tanker rundt samling? Mtp at du ikke har hørt om Krag i 8x54 og 8x57 moderat, noe jeg vil kalle helt grunnleggende kunnskap om norske jaktvåpen..

 

Det slår meg litt at du er gira på å kjøpe en del typiske jaktrifler mest for å kjøpe dem.. ikke fordi du er så interessert i teknologi, historie, eller andre sider ved dem. Og for all del, det er nå uskyldig nok. Men det spørs om våpenkontoret er like forståelsesfulle. 

 

Husk at du uansett bare får skutt maks én gang eller to i løpet av et år. Og da må jeg understreke at SARA aldri arrangerer skytedager - det er det NVS som gjør - og det spørs derfor om du får skutt noe med disse samlervåpnene i det hele.

Da er det egentlig revnende likegyldig hvilken patron de er kamra for. ;)

 

Ole

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

skog skrev (14 timer siden):

Hadde faktisk ikke fått med meg at det ikke lenger kreves medlemskap i NVS for å få status som samler. Hva er de andre foreningene?

 

KVF og visstnok SARA. Men jeg skjønner ikke helt at de faktisk kan innvilge samlersøknad via sistnevnte.

Jeg har vært medlem der siden 2015 - da faktisk fordi jeg er interessert i patronsamling, og ikke bare for smutthullets del - så jeg burde vel søkt jeg også ;)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

har svart Ei tohi varjata med PM. Er ikke interessert i synsing her om søknaden går igjennom osv, men hvilke rifler som er fine og interessante. De som ikke tror søknaden går gjennom kan betrakte tråden her som et "gedanken" eksperiment.

 

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Du får nå tåle spørsmål rundt en "ny" måte å bli våpensamler på, siden dette er interessant for den jevne kammerbruker. Og flere av oss har nå en viss fartstid og peiling, mye takket være nettopp kammeret. Jeg tror også at samlefeltet ditt er altfor vidt, men jeg håper jo forsåvidt jeg tar feil da.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sku skrev (3 timer siden):

Hvilke Schultz&Larsen rifler bør jeg ha med i søknaden ?

Er svak for rifler med pene trestokker, men liker ikke at de er alt for tunge, 3.7kg er max vekt

Jeg skjønner ikke helt tanken bak samlinga di, kan du forklare litt grundigere?

Ut fra det jeg leser her virker det nesten som om du har planer om å jakte med disse våpnene, men det er vel ikke aktuelt med en samlerlisens. Eller er vekta en begrensning av en annen grunn?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått signaler fra våpenforvaltninga at det er mulig å få godkjent jaktrifler med trestokk produsert mellom 1960 og 1999,brukt i Norge, som samleområde. Kan vi legge den diskusjonen død nå?

Link to comment
Share on other sites

erikraude skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke helt tanken bak samlinga di, kan du forklare litt grundigere?

Ut fra det jeg leser her virker det nesten som om du har planer om å jakte med disse våpnene, men det er vel ikke aktuelt med en samlerlisens. Eller er vekta en begrensning av en annen grunn?

Gidder ikke å kommentere....jeg rakker ikke ned på andre sine samlerinteresser, selv om jeg ikke skjønner hva de ser i skrapet, feks haglene til Kjell Halbing.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

erikraude skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt tanken bak samlinga di, kan du forklare litt grundigere?

Jeg liker pene trestokker og liker å pusse opp gamle stokker. Har kjøpt en del stokker løst, men morsommere hvis har komplette våpen.

Link to comment
Share on other sites

Sku skrev (2 minutter siden):

Jeg liker pene trestokker og liker å pusse opp gamle stokker. Har kjøpt en del stokker løst, men morsommere hvis har komplette våpen.

Joda, det er fint, og jeg deler fascinasjonen, men en av oss har misforstått kravene for å godkjennes som våpensamler, og jeg håper det er meg.

Kan du forklare hvordan du skal definere samlerområdet ditt med plan om å få det godkjent?

Link to comment
Share on other sites

Kommer ikke til å kommentere mer om søknadsprosessen, før jeg eventuelt har fått det godkjent, tar vel et par måneder/halvt år?, kan komme med en oppskrift da. Nå drar jeg snart til fjells ei uke og har ikke med meg pcn.

  • Haha 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Søknaden blir endra til eurpeiske jaktrifler med trestokk.

Har tenkt å ta med ei klassisk engelsk rifle fra mellomkrigstiden, afrika rifle kanskje?

Hva fins å få tak i til overkommelig pris? Viktig at rifla er pen :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg samler, men har i mange år hatt lyst til å samle våpen. Har flere venner og bekjente i NVH og spurte og grov litt om hva som ville være et passe og ikke for stort samleområde. Fant ut at du må være ganske spesifikk for å innvilget. Jeg hadde og har vel enda veldig sansen for Winchester våpen. Der har du jo både jakt, konkurranse og militære våpen. Fikk beskjed at det var et så spesifisert området at det kunne en få innvilget. Så hvordan medlemskap i SARA kan åpne opp et så stort område av våpen vet ikke jeg?

 

Men om TS skulle få innvilget søknad så burde han fint putte inn noen fine pre 64 og post 64 Winchestere ;) De hadde jo også noen lekre Safari utgaver :D 

Link to comment
Share on other sites

erikraude skrev (6 timer siden):

Åssen går det med søknadsprosessen?

Tregt, tar litt tid å sette opp liste over 100 rifler. Slik jeg har forstått det så kan man ved innvilga samlertillatelse kjøpe 25 av de 100 våpnene på lista, og etter 5 år kan man søke om tillatelse til 25 til, men de må velges fra den samme lista, som jeg ikke tror kan endres. Så får vel legge litt ekstra arbeid i lista nå da.

Link to comment
Share on other sites

erikraude skrev (1 time siden):

Har du fått noen signaler fra søknadsbehandler på hvorvidt søknaden vil kunne innvilges?

eksakt sitat fra senior konsulent er "kan godkjennes". Så kan du tolke hva "kan" betyr.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Hvem som helst kan melde seg inn og kjøpe 25 våpen uten videre, er vel fort noen som skjønner at det har skjedd en glipp her. Forøvrig får alle som har jobbet på våpenkontor seniorkonsulenttittel etter en liten stund, det er ikke sånn som i den virkelige verden at man får titler basert på faktisk erfaring og kunnskap.

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det artige (og hemningsløst prisdrivende) med gamle våpen fra Ferlach er at de ofte er basert på en kjent mekanisme, gjerne M98 eller Sauer mod 8, men custombygg fra første filtak. Tenk Vierling med inspirasjon fra Merkel 201E eller superslank mauserkasse for småpatroner.

 

Jeg er ikke sikker på hvordan man skal få det inn på en liste over modeller men det er utvilsomt et interessant tema. 

Link to comment
Share on other sites

Det er en landsby sør i Kärnten, helt på grensen til Slovenia, med lang børsemakertradisjon som aldri har blitt konsolidert til én stor produsent men heller mange små. De har sitt eget "proof house" som stempler med Ferlach. 

 

I dag kan de ikke konkurrere med de store på pris og klarer seg ut fra prinsippet om at én plass i markedet alltid er ledig, den som dyreste tilbyder med ditto detaljfokus. 

Link to comment
Share on other sites

Sku skrev (På 5.3.2023 den 18.03):

Når ble siste Krag produsert?

 

Sku skrev (På 5.3.2023 den 18.09):

Hvorfor ble Krag jaktrifle produsert i 8 mm?

 

Sku skrev (På 29.4.2023 den 23.45):

Aldri hørt of Ferlach,

 

Sku skrev (På 10.4.2023 den 17.04):
erikraude skrev (På 10.4.2023 den 15.51):

Har du fått noen signaler fra søknadsbehandler på hvorvidt søknaden vil kunne innvilges?

eksakt sitat fra senior konsulent er "kan godkjennes".

 

I så tilfelle må jeg si meg enig med Robert Zimmerman (alias Bob Dylan):

 

 

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...