Jump to content

Diskusjon:Mauserens brukbarhet i 2022


heihei

Recommended Posts

Skrueråmuttere skrev (1 minutt siden):

 

Hadde ikke stilt i noen konkurranse med noe sånt, nei, men jeg hadde tatt den med til Afrika.

Jeg er enig. Men siden jeg driver og "halvplanlegger" afrikatur, hvordan skal du få den til Afrika...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (Akkurat nå):

Hakke den fjerneste idé, for jeg har ingen planer om å reise til Afrika. Har flyselskapene stoppet å frakte våpen? Eller tenker du på at det er risikabelt å frakte et så kostbart våpen i lasterommet?

All of the above. Flyselskapene er blitt vanskeligere og vanskeligere, toll og ankomst i diverse land (mest RSA) hører man fler og fler frustrerende historier fra. POene anbefaler mer og mer at man leier våpen der.

Vi snakker jo også om land der alle stjeler alt - vi hadde besøkende fra RSA her, og de var nærmest i sjokk over at vi faktisk hadde ruller med ledninger (kobber) som ikke var innelåst.
Hvor lenge ei rifle til 600k er å finne i et slikt miljø er jeg veldig usikker på..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette temaet er vel jevnlig diskutert under "Jaktreiser". Mitt (flyktige) inntrykk er at det blir vanskeligere og vanskeligere.

 

Jeg vet bare at hvis det noengang skulle bli aktuelt, ville jeg ikke ta med noe mer kostbart våpen enn slarke-mauseren i 9,3 (også det nærmeste en kommer "lovlig" kaliber, når man ikke har 375 H&H+?). Jeg registrerte at ei norsk stavhopper-dame tok fly til Sør-Amerika, og hadde en bunt staver, ca. 5 m lange, som "reisegods". Disse kom ikke fram samtidig som dama, og tross i etterlysning verden rundt, har de fortsatt ikke dukket opp noe sted. Å sende våpen, verd tre-sifrede store (hvis man skulle ha noe sånt) med utenlandsfly, virker derfor ikke særlig innbydende.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jeg var en jakttur til RSA rett før påske. Ingen problemer å ta med våpen, bare mye byråkrati. Jeg brukte Ethiopian, og ved omlasting i Addis Ababa måtte vi se på våpnene og vise papirer, samme på vei hjem. RSA krever utførselsdokument fra Norge, ellers ingen problemer med å få våpentillatelse. Jeg tror også Lufthansa fungerer, men sist jeg brukte de forsvant bagasjen i Johannesburg.

Link to comment
Share on other sites

Lufthansa koster en ekstra economy-bilett i gebyr for våpen, i tillegg til de de har på hjemmesidene sine må du ut med US-100 per kolli ved innsjekk i johannesburg til det selskapet de bruker for bagasjehåndtering.

 

Min neste tur blir Turkish eller Ethiopian (er en tidlig ute reiser du business med Ethiopian til svært hyggelig pris!)

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 timer siden):

Jeg sier ikke at det ikke går an. Men jeg kjenner at jeg kvier meg til å hive ei >100k rifle på flyet til RSA. Og så skal man ha den hjem.

 

K

Du får skifte ut Defiancen med en gammel M98 når du skal på VM i RSA neste år da…

Link to comment
Share on other sites

Nyati skrev (19 timer siden):

Mye rart i denne tråden.....?

Kort sagt: M98 er den beste boltriflen som er laget.

Etter 1898 har det egentlig ikke skjedd noen ting.

Diverse kopier er laget, enklere for å gjøre produksjonen billigere.

Se bare til Afrika, jeg har aldri sett en PH med "moderne" rifle, da mener jeg diverse rettrekkere osv.

Hvorfor? De gutta vil ha noe som tåler støv, dritt og hard behandling og som smeller HVER gang.

Når elefanten eller bøffelen blir nærgående må rifla virke.......

Valget er enkelt, M98 eller noe svært lignende som en Brno eller Winchester M70.

 

 

Mnnjaaaa….. er for så vidt enig, meeen det er ikke absolutt alle som sverger til M98 systemet.
Er helt enig i at det store flertallet sverger til mausersystemet, men for noen spiller både økonomi og tilgang (på både våpen og smed som faktisk kan skru på nyvinningen) en vel så stor rolle, og ikke nødvendigvis en inngrodd uvilje imot enhver form for moderne våpensystem.
Jeg har faktisk en perifer bekjent som de siste 12-13 år har brukt en R8 i .458 Lott som backup, og som sverger til rifla. Diskuterte dette med han i en bursdag hos en god kompis av meg for en 4’ish år tilbake (rett før covid), og da ga han følgende hovedargument (fritt sitert etter hukommelsen); "Den er kjapp (ladegrepet)… jeg har testet den selv og stoler 100% på den… det er et lukket system, så du får ikke dritt inn med mindre du tar ladegrep når du ligger på ryggen nedi søla….og da er du fucked likevel, uansett system!". Støv var "no problem", og grus og kvister was "trouble" uansett system. Han jobber som PH og outfitter i både SA, Namibia, Zimbabwe og Mozambique. I tillegg er han headguide på diverse 7-14 dagers Wilderness Trails i Kruger Natl. Park i SA og i Zambezi Valley i Zim. Dvs han må snart nærme seg pensjonsalderen nå, så om han er aktiv pr 2023 vet jeg ikke. Han har en større gamefarm i Tzaneen, og sønnen hans jobber som PH i Namibia…. og bruker også en R8…

 

M67 skrev (4 timer siden):

Jeg sier ikke at det ikke går an. Men jeg kjenner at jeg kvier meg til å hive ei >100k rifle på flyet til RSA. Og så skal man ha den hjem.

 

K

Det er vanligvis ikke noe problem å ta våpen med seg nedover (bortsett fra håndvåpen som ikke skal brukes til jakt eller i en offisiell konkurranse, og hvor dette kan dokumenteres i form av brev), men min erfaring er at det involverer mer og mer byråkrati for hvert år. Problemet de fleste gangene er når du skal hjemover til Norge igjen…og du står der med ræva i vannskorpen i Jo’burg, fordi du har vanvittig dårlig tid og ikke har noe særlig kontanter igjen, og gubbe%&¤#@!! med det nødvendige stempelet nekter å stemple papirene, før han har fått sine 100 dollars under bordet. Det hjelper ikke noe å kjefte og banne på verken engelsk, afrikaans, siSwati eller seZulu, eller norsk for den sak skyld…, men er du heldig, kan det være at han reduserer beløpet til halvparten.
Etter å ha opplevd dette 3-4 ganger i løpet av en 5-års periode, så begynte jeg å basere meg på lånte våpen fra venner og familie – noe som for min del ikke er noe problem uansett. Nå foretrekker jeg imidlertid buejakt, men der kan det også bli problemer med spesialbagasje (og manglende dollarbetaling) i form av en svæær buekoffert til compounden. Derfor er min løsning i dag en takedown recurve eller langbue i 3 eller 2 deler og et rør til piler, som passer ned i (eller stroppet på utsiden) av en stor ryggsekk der går som vanlig bagasje. Dermed er det heller ikke noe problem å reise uansett flyselskap. Men for jakt med rifle eller hagle, baserer jeg meg pr dags dato stort sett på lånte våpen (en Musgrave 375 H&H er uansett min gamle rifle, så det er på en måte jakt med "eget" våpen uansett…, og da er vi tilbake til trådens hovedtema, for det er en sørafrikansk produsert M98 klone!)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (1 time siden):

Du får skifte ut Defiancen med en gammel M98 når du skal på VM i RSA neste år da…

Ja det er jo mye bedre også... ;) Men du vet jo hvem som kommer til å overtale meg til å bruke sikkert 100k på det eventyret der... Skal jeg drepe noe i RSA så tar jeg med pil og bue.

 

K

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Kontrollert mating skal liksom redde livet ditt når du ligger opp ned i en busk og tar ladegrep for å skyte bøffelen som angriper…Har reist via Johannesburg til Zimbabwe med dobbelrifle til 100k+, har gått bra uten bestikkelser. Neste gang blir det vel pre -64 Winchesteren i 375 H&H som blir med.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (48 minutter siden):

Kontrollert mating skal liksom redde livet ditt når du ligger opp ned i en busk og tar ladegrep for å skyte bøffelen som angriper…Har reist via Johannesburg til Zimbabwe med dobbelrifle til 100k+, har gått bra uten bestikkelser. Neste gang blir det vel pre -64 Winchesteren i 375 H&H som blir med.

Jo da ser den, og er helt enig. Men ligger du opp ned i en busk, er det vanligvis fordi bøffelen allerede har vært så nær og dultet til deg, at det er større sjanse for, at man sannsynligvis ikke kan ta ladegrep i det hele tatt, uansett våpen.

 

Med reise via Johannesburg til Zim, antar jeg at du var i transitt i Jo’burg, og ikke skulle booke inn derfra?
Problemet har vært når man booket inn i Jo’burg, og etterpå skulle ordne med våpenbagasje/spesialbagasje. Min erfaring er fra en periode mellom 2004 til 2010. I løpet av 7 turer på 5 år var jeg utsatt for det 3 eller 4 ganger. Før årtusenskiftet var det ikke noe problem i hele tatt. Man trengte ikke engang å fylle ut noen SAPS form eller noe som helst. Har før den gang (2000) flere ganger opplevet å gå på rødt, og hvor tollerne så vidt gadd å se på våpnene jeg hadde i kofferten. Men ikke etter 2000. Siden 2010 har jeg ikke medbrakt kruttvåpen, men det foregår fortsatt. En tidligere skolekompis fra kostskoledagene i SA, som nå bor i England, var utsatt for det samme i fjor (for første gang. Han reiser frem og tilbake til SA minst 2 eller 3 ganger i året, så det er jo tilfeldigheter ute og går. Ikke alle epler som er like råtne osv...)

Link to comment
Share on other sites

uMtuli skrev (1 minutt siden):

Jo da ser den, og er helt enig. Men ligger du opp ned i en busk, er det vanligvis fordi bøffelen allerede har vært så nær og dultet til deg, at det er større sjanse for, at man sannsynligvis ikke kan ta ladegrep i det hele tatt, uansett våpen.

 

Med reise via Johannesburg til Zim, antar jeg at du var i transitt i Jo’burg, og ikke skulle booke inn derfra?
Problemet har vært når man booket inn i Jo’burg, og etterpå skulle ordne med våpenbagasje/spesialbagasje. Min erfaring er fra en periode mellom 2004 til 2010. I løpet av 7 turer på 5 år var jeg utsatt for det 3 eller 4 ganger. Før årtusenskiftet var det ikke noe problem i hele tatt. Man trengte ikke engang å fylle ut noen SAPS form eller noe som helst. Har før den gang (2000) flere ganger opplevet å gå på rødt, og hvor tollerne så vidt gadd å se på våpnene jeg hadde i kofferten. Men ikke etter 2000. Siden 2010 har jeg ikke medbrakt kruttvåpen, men det foregår fortsatt. En tidligere skolekompis fra kostskoledagene i SA, som nå bor i England, var utsatt for det samme i fjor (for første gang. Han reiser frem og tilbake til SA minst 2 eller 3 ganger i året, så det er jo tilfeldigheter ute og går. Ikke alle epler som er like råtne osv...)

Jeg var i Zimbabwe i 2018 og 2019. Hadde en natt i Johannesburg på turen ned siden man ikke fikk sendt våpen fra Europa til Zimbabwe pga. embargo fra EU, så to separate billetter. Tok ut våpen i Joburg og sjekket inn for Zimbabwe flight begge ganger. På hjemveien gikk det greit å sjekke inn våpen helt hjem fra Zimbabwe, så da var det transit.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Før man diskuterer kontrollert mating må man først bli enige om hva begrepet innebærer.

Slik jeg oppfatter det så innebærer kontrollert mating at patronen er styrt av våpenet under hele ladegrepet på en slik måte at den aldri ligger fritt. Dette skal i teorien gjøre det mulig å ta ladegrep uten forkiling uansett orienteringen av våpenet. Kontrollert mating har ingen betydning for ekstraksjon eller skitten hylse.

Et eksempel på kontrollert mating er en historie om et sør amerikansk land som skulle handle maskinpistoler. Det var mye fjell i landet, og ett av kravene var at maskinpistolen skulle kunne skyte rett opp og rett ned. UZI var en kandidat, men strøk på funksjon rett opp og rett ned. Altså ikke kontroll på patronen under mating fra magasinet.

Mange tror at kontrollert mating er det samme som bruk av mauser type kloekstraktor som tar tak i ekstraktorrillen under ladegrepet. Selv om dette er det mest kjente systemet for kontrollert mating så finnes det andre. Om mauser type ekstraktor brukes er ekstraktoren bred og får et godt tak i hylsen. Dette systemet er bygd for stridsvåpen og gir stor kraft for å dra ut en hylse som sitter fast.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (2 timer siden):

Slik jeg oppfatter det så innebærer kontrollert mating at patronen er styrt av våpenet under hele ladegrepet på en slik måte at den aldri ligger fritt. Dette skal i teorien gjøre det mulig å ta ladegrep uten forkiling uansett orienteringen av våpenet. Kontrollert mating har ingen betydning for ekstraksjon eller skitten hylse.

Alle rifler jeg har prøvd det med, kan man fint ta ladegrep opp ned, eller til hvilken som helst side. Å kunne ta ladegrep uten forkiling henger mer på tilpasning mellom magasin og låskasse/ sluttstykke.

AG3 har heller ikke "kontrollert mating" men skyter utmerket i alle retninger - det samme gjør MP5, HK 416, og MG3, og en hvilken som helst 9mm pistol

Det man taper med M98 ihvertfall - er å kunne kaste en patron inn i utkasteråpningen og lukke sluttstykket - den må stappes ned i magasinet.

 

En klassiker med mausere, og nybegynnere er jo nettopp å prøve på dette, med en ikke nok presset hjemmeladet patron. Den går da i kammeret, og setter seg fast, men UTEN at utdrageren får tak i den, og du står der...
Den, og et par andre mishaps gjør vel at jeg nok har sett mer matefeil med mauser enn med noen annen rifle. Men grunnen er ikke Mauseren i seg selv, men alle som har modifisert dem, kamret dem i patroner de ikke var til, eller bare er inkompetente.
Dette preger nok min holdning, for vi ser ikke mye mausere her - ikke i DFS, og ikke i PRS, og ikke i langholdssammenheng - men der dukker de opp av og til - som regel i hendene på en som skal spare, eller bare har fått ørene fulle av at det er The Shit -og det er ALLTID problemer.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (34 minutter siden):

Alle rifler jeg har prøvd det med, kan man fint ta ladegrep opp ned, eller til hvilken som helst side. Å kunne ta ladegrep uten forkiling henger mer på tilpasning mellom magasin og låskasse/ sluttstykke.

Jeg er ikke uenig med deg, prøver bare å forklare hva jeg mener er betydningen av "kontrollert mating". Begrepet er etter min mening bare tull og skal vist nok kurere et ikke eksisterende problem. Mauser som er riktig justert fungerer med sin kloutdrager, og utdrageren smetter over hylsen om den legges direkte i kammeret. Jeg er så gammel i DFS at jeg har opplevd både Krag, Mauser og Sauer. Min M67 fungerte uten problemer med å legge skudd nr 6 i kammeret og 5 andre i magasinet. Da var det bare å lukke sluttstykket så var jeg klar til 6 skudd på felt.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (2 timer siden):

 

Et eksempel på kontrollert mating er en historie om et sør amerikansk land som skulle handle maskinpistoler. Det var mye fjell i landet, og ett av kravene var at maskinpistolen skulle kunne skyte rett opp og rett ned. UZI var en kandidat, men strøk på funksjon rett opp og rett ned. Altså ikke kontroll på patronen under mating fra magasinet.

Mange tror at kontrollert mating er det samme som bruk av mauser type kloekstraktor som tar tak i ekstraktorrillen under ladegrepet. Selv om dette er det mest kjente systemet for kontrollert mating så finnes det andre. Om mauser type ekstraktor brukes er ekstraktoren bred og får et godt tak i hylsen. Dette systemet er bygd for stridsvåpen og gir stor k

 

 

Tror ikke det var det som var problemet. Uzi ble testet i Norge også og det er rett og slett rekylfjæra som ikke greier å "lukke" det tunge sluttstykket når man skyter oppover.  Når man skyter nedover med svak ammo risikerer man at sluttstykket ikke går langt nok tilbake til å henge seg opp i avtrekkeren, men langt nok tilbake slik at man får tømt magasinet ukontrollert. Nå er det heldigvis grepssikring på Uzi slik at sluttstykket stopper i full panikkmodus.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (4 minutter siden):

Tror ikke det var det som var problemet. Uzi ble testet i Norge også og det er rett og slett rekylfjæra som ikke greier å "lukke" det tunge sluttstykket når man skyter oppover.

Jeg har hørt/lest historien flere ganger og med ulike forklaringer og jeg går ikke god for den. Jeg tror jeg hørte den på i Tyskland på Wtd 91 da jeg skulle prøveskyte den tyske versjonen.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstod den mytiske fordelen av kontrollert mating var at folk i stressede situasjoner gjerne førte frem bolten og førte da en patron inn i kammerert uten å lukke bolten, for så å dra bolten tilbake i åpen posisjon. En rifle med kontrollert mating vil da ta med seg patronen ut igjen av kammeret, men en rifle uten kontrollert mating har nå en patron inne i kammeret. Når bøffelen da kommer, og du tar ladegrep på nytt så presser du en ny patron fra magasinet inn mot kammeret hvor de allerede er en patron. Da står du der med et ubrukelig gevær når bøffelen kommer.

 

Hvor relevant denne "fordelen" er aner jeg ikke, men det er dette jeg har hørt fra forkjempere for kontrollert mating. 

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (59 minutter siden):

En rifle med kontrollert mating vil da ta med seg patronen ut igjen av kammeret, -

 

Det er det vel et våpen med en solid klo-utdrager, som holder og styrer patronen (og uten utkaster i sluttstykke-bunnen), som gjør. Hvorvidt dette er (u-) "kontrollert" mating eller ikke, kan sikkert diskuteres (som vi gjør!).

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (3 timer siden):

En rifle med kontrollert mating vil da ta med seg patronen ut igjen av kammeret, men en rifle uten kontrollert mating har nå en patron inne i kammeret. Når bøffelen da kommer, og du tar ladegrep på nytt så presser du en ny patron fra magasinet inn mot kammeret hvor de allerede er en patron.

Dette vil også skje med en mauser mekanisme om du bare tar sluttstykket halvveis frem og drar tilbake før patronen har kommet under kloutdrageren. Det er ikke mulig å konstruere seg bort fra feilbruk og uerfarne jegere.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Dette vil også skje med en mauser mekanisme om du bare tar sluttstykket halvveis

Halveis har jeg aldri prøvd, men dytter du patronen helt inn uten å lukke bolten så vil mauseren dra patronen ut igjen.

 

Hadde lyst å prøve hvor langt jeg måtte dytte inn bolten før kloen tok tak i patronen, men mauseren er på utlån for øyeblikket...

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (2 timer siden):

Dette vil også skje med en mauser mekanisme om du bare tar sluttstykket halvveis frem og drar tilbake før patronen har kommet under kloutdrageren. Det er ikke mulig å konstruere seg bort fra feilbruk og uerfarne jegere.

Det er nok helt korrekt. Jeg har sett forsøk på to patroner i kammer på alle våpen jeg har erfaring med. 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, lolinski said:

Men det går ikke @Per-S. Pga kloa tar tak i patronen idet den er ute av magasinet. Enten er patronen i magasinet eller i kloa. Dette er hele poenget med kontrollert mating. Eneste måten det er mulig er om du har noe jallamekk av et magasin/herpa mauser. Noe som kan være vanlig mtp alle "børsemakere" der ute.

 

Jo, den godeste @Per-S har nok rett, med en riktig tilpasset utdrager går det.

 

På min barndoms m67 gikk det helt fint å lade 5+1, men på den kjeller-mekkede elg-mauseren min gikk det ikke. 

Link to comment
Share on other sites

«Mauseren»… vell, det finnes en del forskjellige mauser modeller. Har en del erfaring med både M98 og M96. Skal ikke fargelegge med følelser.. jeg er tross alt gift med en tysker(ei). Pesonlig liker jeg svensken best. Har pappas gamle 1936 M96 som jaktvåpen. Skaut rådyr i fjor med den. Godt på nordsiden av 100m. Kula satte seg der jeg sikta! Samme erfaring hva presisjon angår har jeg med min selvombygde K98k. Går som en strek! Er Blaser til 50.000 bedre??? Ja!! Har, skal vi se, 4 stk Blæzere i skapet med forskjellig kvalitet på treverket osv. betyr dette noe på jakt fra null til 200 meter? Nix! Eierglede? Helt annen diskusjon! 
Lenge leve Peter og Willhelms kreasjoner! Ta ansvar som våpeneier og sørg for at ikke flere mausere enn nødvendig blir til spiker. Utrolig rik riflehistorie i disse børsene. Har du plass i garderoben? Kjøp et pent eksemplar og ta vare på den for ettertiden.

Edited by Guest
Dysleksi og feite fingre
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (1 time siden):

Men det går ikke @Per-S. Pga kloa tar tak i patronen idet den er ute av magasinet. Enten er patronen i magasinet eller i kloa. Dette er hele poenget med kontrollert mating.

Du må skaffe deg mer praktisk erfaring med mauser, dersom du har en tilgjengelig så er det bare å prøve så ser du at det er enkelt å dobbelmate.

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (1 time siden):

På min barndoms m67 gikk det helt fint å lade 5+1,

Man skjøt jo Stang med Mauser, så det må jo ha gått - men jeg husker ikke helt hvordan. Jeg HAR prøvd å få det til på Mausere i nyere tid - inkludert M67er, og det er bare noen få det går på. Jeg sitter litt sånn WTF her, har vi glemt noe, eller er noe endret, eller er alle mausere herpa?

 

EDIT, jeg måtte spørre ekspertisen ( @høggern) og da kom jeg jo på det. @lolinski, man "herper" ikke noen utdrager. Man holder nede de fem patronene i magasinet, fører sluttstykket litt fram, og legger i patron nr. 6 sånn at den går inn i utdrageren på vei inn. Litt fikl, men virker. Bra mye enklere er det dog å bare lade en fra et magasin, og bytte magasin til et med 5 i - som man gjør på mer moderne rifler med 5-skudds magasiner.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Hvor skjendet av rørleggere og grovmekanikere har de vært? 

 

På min som var ganske urørt ladet jeg fem i magasinet, klemte den sjette oppå, smekket igjen bolten. Tipper det har med vinkel på låskassevangene og åpning i utdrager å gjøre. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (2 minutter siden):

Som sagt, jeg hadde en jaktifisert mauser der det ikke går. Sannsynligvis hadde noen "justert" på magasinet. Utdrageren var tydelig feilherdet også men er man ung og fattig... 

Du misforstår. Det går ikke på en umodifisert. Eller du risikerer å knekke utdrageren - dersom du bare hiver patronen oppi. Du må "mate" den inn i utdrageren på en original. Det var dette vi gjorde back in the day, vi som var blakke og ikke hadde råd og ork til Krag, og ihvertfall ikke til Sauer når den kom...
Noen Mausere har slipt til utrdrageren så den skal glippe over og inn i utdragersporet på patronen. Men det vises tydelig.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, M67 said:

Du misforstår. Det går ikke på en umodifisert. Eller du risikerer å knekke utdrageren - dersom du bare hiver patronen oppi. Du må "mate" den inn i utdrageren på en original. Det var dette vi gjorde back in the day, vi som var blakke og ikke hadde råd og ork til Krag, og ihvertfall ikke til Sauer når den kom...
Noen Mausere har slipt til utrdrageren så den skal glippe over og inn i utdragersporet på patronen. Men det vises tydelig.

 

K

Ja, da er vi enige. 

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (1 time siden):

Med herping mente jeg modifikasjonen som var populært gjort på utdrager som lar den smette over en patron allerede i kammeret.

Jeg er sikker på at originale mausere kan kamre den 6 patronen direkte med å legge den i kammeret. Brødrene Mauser gjorde ikke en så åpenbar feil at de tok i bruk et våpen som forkilte seg ved en enkel feilhåndtering. 

For å avslutte denne formålsløse diskusjonen fant jeg frem en original 8x57 IS mauser og testet med 7 originale sluttstykker. Alle sluttstykkene vippet ekstraktoren lett over en patron som ble lagt direkte i kammeret. Da gadd jeg ikke finne frem flere sluttstykker.

Det lolinski kaller herping er noe jeg aldri har sett og er bare fantasi.

Link to comment
Share on other sites

Har sett det jeg også, på en franken-"M67" jeg hadde. For å illustrere:

image.png.4a05b9e25b32db42aabef7fb5d11b567.png

Området i blått var filt til en avrunding, det røde var fjerna helt og polert opp med en vinkel oppover (ca samme som den originale utsparingen).

Og nei, den mata ikke alltid perfekt.... Butikken som solgte meg den gått konkurs, så jeg kan røpe uten noe større drama at den kom fra en liten sjappe i Stavanger Øst.

 

Ole

 

Link to comment
Share on other sites

Det @Ei tohi varjataviser bilder av ser ut som en blanding av normal justering av utdrager og tillegsmodifikasjon.

Som @høggernpåpeker er 6,5x55 breiere enn original 8x57IS. I tillegg er utdragersporet opprinnelig både smalere og litt grunnere, se bilde.

Ved alle ombygginger eller nyproduksjon av mauser til andre patroner enn 8x57 skal utdrageren tilpasses patronen. Dette ble gjort når KV bygde M67, og utdrageren er tilpasset både 6,5x55 og 7,62x51. Modifikasjonen påvirker ikke funksjon, men gjør at 6,5x55 og 7,62 patronene fungerer optimalt. Avrundingen av den nedre del av utdrageren kan være for å få kortere patroner til å mate uten at de henger i utdrageren når de skal gli på plass. Kortere patroner får en brattere vinkel når de skal gli under utdrageren, og får mer motstand i ladegrepet. Bildet viser to originale utforminger av utdrager og en M67 slik som den er levert fra KV. Dersom dette kalles for herping har en liten forståelse for hvordan en mauser skal fungere.

IMG_3159.JPG

IMG_3160.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

I tillegg synes jeg det er verd å nevne at KV på rifler i 308 freste ut magasinboksen slik at 5 patroner passer perfekt og mater perfekt.

Jeg fikk laget et par skarpskytterrifler på 80-tallet på FN M98-kasser med hel sidevegg. Funksjonsproblemer med NM60 ble eliminert ved å sette inn KV59F1 eller KV67/7,62NATO underbeslag. Om KV67 underbeslag for rifler i 6,5 har 308-utfresningen vet jeg ikke.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (10 minutter siden):

Hvis det påvirker funksjonen slik den var ment å virke så er det herping.

Du sårer nok ikke mine følelser, men du dummer deg ut og viser at du ikke har nok kunnskap til å diskutere mauser. Modifikasjonen på utdrageren som er gjort på KV påvirker ikke funksjon, og sluttstykkene fra M67 kan brukes direkte med original ammunisjon i originale 8x57 våpen. De vil også vippe over til utdragerrillen slik som konstruksjonen skal være.

Du virker mer som troll enn som saklig.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (6 timer siden):

8x57, 308w og 3006 er 0,2mm smalere bak enn 6,5x55. 

 

På 5 stk. 6,5x55-patroner blir det 1 mm mer enn det mekanismen egentlig er bygd for. Da kan det bli plunder med den 6., noe som jeg aldri opplevde med M/67-en. Derimot var det mange som mente treffpunktet endret seg på første skuddet, når 5 "feite" patroner trykket på sluttstykket nedenfra.

 

M67 skrev (16 timer siden):

Bra mye enklere er det dog å bare lade en fra et magasin, og bytte magasin til et med 5 i - som man gjør på mer moderne rifler med 5-skudds magasiner.

 

For ikke å snakke om å legge en patron i mekanismen, fram med sluttstykket, sikre, åpne magasinlokket, slippe nedi 5 patroner (trenger ikke hurtigladeren fra A&B), og lukke magasinlokket, som man gjør på "mer gammeldagse rifler" som Krag-J. Da kan man til og med unngå å komme på post på Langtvekkeklompen, og oppdage at man har glemt det utmerkede løsmagasinet i jaktbua. Men Krag-J har jo ikke "oppholdstillatelse" i denne tråden, det får holde med andre "mer umoderne" rifler!

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (3 minutter siden):

For ikke å snakke om å legge en patron i mekanismen, fram med sluttstykket, sikre, åpne magasinlokket, slippe nedi 5 patroner (trenger ikke hurtigladeren fra A&B), og lukke magasinlokket,

Den konkuransen ble avgjort ved San Juan Hill, på Cuba i 1898. Ildkraften spanjolene opprettholdt med Mauser og klips overgikk langt det amerikanerne fikk til med Krag, løse patroner og "lokket" man åpner - og var vel en stor medvirkende årsak til at de kopierte M98 skamløst og kalte den M1903.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (36 minutter siden):

Så at du får til dobbeltmating pga herping/spikking med en rifle som blant annet var spesifikt designet for å unngå dobbelmating viser hvor kunnskapsløs *jeg* er?

 

Neida, hele verden har tatt feil de siste 150 årene. Pga det er Per-S som kan sakene. Fanken og, var vel du som egentlig oppfant mauseren, du bare ga patentet til Mauser brødrene pga de trengte pengene.

 

Uten å overdrive - Per-S har mer erfaring med våpen enn alle andre her inne på forumet. Det blir liksom litt barnehagenivå å komme med spydigheter når vi som vet hvem han er vet hva han har gjort i arbeidslivet ;) Han har nok sett et par tusen ganger flere Mausere enn hva du har.

 

Ole

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (4 timer siden):

Det @Ei tohi varjataviser bilder av ser ut som en blanding av normal justering av utdrager og tillegsmodifikasjon.


image.png.f44b9bcfc39c39bc0ff5bdb43ad97f8f.png

Her fant jeg jaggu et bilde.. 

En stund siden den ble gitt videre, så jeg har huska feil. Ser ut som KV-modifikasjon med noe garasjepåfunn øverst. Du ser selv hva en eller annen har gjort med fila....

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...