Jump to content

Diskusjon:Mauserens brukbarhet i 2022


heihei

Recommended Posts

Hei, når jeg leser på forum og tråder inne på kammeret og på Facebook for den saks skyld så er det mye hyggelig, mange hyggelige folk med mye nyttig info, men det er en viss type folk som faktisk gjør at jeg blir litt lei meg, her er et eksempel.

Jeg-Har noen her anbefalinger på ammo produsent til Hv Mauser?

Person 1-Jeg har skutt tusenvis med Norma og er kjempefornøyd

Person 2- Jeg liker også Norma, et tips er at Norma hylser er gode til hjemmelading om du vil begynne med det en gang

Person 3-Hahaha, Mauser er drit, hiv den i kverna og kjøp en Blaser R8 isteden.

 

Vær så snill å vær som Person 1 og 2, fordi Mauseren er faktisk ikke drit, her er noen argumenter.

 

1 Mauser 98 har en av de mest solide låsekassene med 3 låser og gassskjold og ventilator som gjør at selv den kraftigste ammoen kan skytes uten at sluttstykket flyr i mach 2

2 Hv mausere koster nesten ingenting,har tilnærmet ubrukte løp og er en genial platform for en ny jeger

3 Mauseren er robust, med en sterk låskasse og enorme tennnåler og utdrager klør så skal det mye til for at den ikke funker

4 Det er en av verdens mest produserte rifler, når det kan ha blitt lagd over 100 millioner m98 (kun 1898/k98 osv) så  sier det litt om geværets kvalitet.

5 Størstedelen av moderne rifler sin funksjonsmåte er delvis, eller helt inspirert av Mauser 

 

Jeg håper også at folk slutter å snakke dritt om Mauseren uten å komme med begrunnelse hvorfor.

Ja, Mauseren er ikke akkurat en tacticool rifle, men den funker.

Ja, den er ikke den som treffer best, men om du øver kan du treffe mye rart på enorme avstander (bare ta en titt på youtube)

I tillegg koster den ingenting i forhold til en R8

Her er sammenligning

Første Blaser jeg fant på internett 50,000kr

Første Mauser K98kF1 1500kr

Det er 48500kr forskjell, så da kan du kjøpe tusenvis av 30-06 skudd til å trene med

"if it ain't broke, dont fix it"

 

Til alle dere nye så skal jeg si dette, Kjøp rifla DU vil ha, ikke bry deg om den ene som kaller børsa for ubrukelig.

Skitt jakt og god jul

  • Like 1
  • krenk 1
Link to comment
Share on other sites

Tja,

 

En M98 er vanligvis ei helt OK, og kan være ei riktig bra rifle - men mye av det du skriver om den er direkte feil.

 

Det endrer ikke konklusjonen din, som jeg er enig i. Men du trenger ikke dikte opp gale påstander for å underbygge det.

 

K

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Selv om anonymiteten her inne har en positiv side (alle tørr å spørre) så er jo den negative siden sleivete kommentarer. Jeg er naturligvis enig med deg i at man aller helst ønsker å ha person 1 og 2 i kommentarfeltet, men man kan vel ikke velge sitt publikum. 

Når spørsmålet er (Har noen anbefalinger på ammo produsert til HV mauser). Så er det jo ingen poeng i å rakke ned på hva hverandre har eller bruker. Som du nevner kan økonomien være en stor faktor da ikke alle har 20,30,40,50 lapper å bruke på rifle, mens andre kaster det bare på optikken. 

 

Hadde spørsmålet vært (Bør jeg kjøpe en mauser k98 i dag) Så ville jeg vært veldig reservert mot å hause opp gamle utdanka våpen. Mauser var/ er et våpen med muligheter for å oppnå ønsket utfall, men vi kan ikke tillate oss å stagnere. Formulert på en annen måte så finnes det MYE som er bedre en den gamle Mauseren så å sette den på en pidestall på grunn av nostalgiske grunner blir jo total feil tilnærming- my opinion. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pipe skrev (3 minutter siden):

 

 

Hadde spørsmålet vært (Bør jeg kjøpe en mauser k98 i dag) Så ville jeg vært veldig reservert mot å hause opp gamle utdanka våpen. Mauser var/ er et våpen med muligheter for å oppnå ønsket utfall, men vi kan ikke tillate oss å stagnere. Formulert på en annen måte så finnes det MYE som er bedre en den gamle Mauseren så å sette den på en pidestall på grunn av nostalgiske grunner blir jo total feil tilnærming- my opinion. 

 

 

Jeg er enig med deg der, Mauser er så absolutt ikke verdens beste rifle, den var nok det 100 år siden, men ikke nå.

Men det skal sies at med tanke på pris og robustheten så er det en god rifle for nybegynnere som ikke vil bruke mange tusen.

Det er forøvrig det samme med Krag, det er en rifle som er tipp topp til jakt, ikke best men heller ikke dårligst men de er nok alikevel gøyest/best til å kose seg på banen med

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 minutter siden):

En M98 er vanligvis ei helt OK, og kan være ei riktig bra rifle 

En annen "Mauser" som er absolutt nydelig, har vært heldig nok til å få prøve er den som bærer samme navn som kontoen din, M67 er en fin rifle, både på jakt og bane

Link to comment
Share on other sites

Har vel hatt 10-15 mausere M96 og M98 M67 det er nå 42 år siden jeg fikk den første. Har kostet på enkelte av de ufattelige summer men til syvende og sist ble det aldri mer en en gammel mauser. Mauser er grei nokk men etter dagens standard er den utdatert. Det er så mye annet en kan få for en billig penge som er så mye bedre at den vel i likhet med kraga må sies og være kun av historisk interesse. I dag har jeg ikke lengre verker mauser eller krag da jeg ikke samler på våpen men er en ivrig skytter.

Ikke misforstå ingenting galt i og kjøpe en gammel mauser og ha det morsomt med den. Men ikke forsøk å fremstille den som noe fantastisk for det er den ikke.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (2 minutter siden):

 

Ikke misforstå ingenting galt i og kjøpe en gammel mauser og ha det morsomt med den. Men ikke forsøk å fremstille den som noe fantastisk for det er den ikke.

Helt enig, vi kan se for oss at en Blaser R8 er en fancy sportsbil, den er perfekt men dessverre dyr

Mauseren derimot er som en gammel bil som fortsetter å gjøre jobben, men ikke mye mer enn det

Link to comment
Share on other sites

Var innom lokale sjakka på mandag og kjøpte med 1000 kuler og LR tenhetter ( NEI jeg sier ikke hvor ;)). Der hang det en strøken Remington 700 60-70 talls modell, kaliber 3006 med en sliten s&b på toppen paret med en prislapp på 3500kr.

På mange måter er kanskje Remington 700 blitt den nye mauseren.. På tur ut, men fremdeles god nok og kan hores opp til det ugjenkjennelige. Har i likhet med @bardp hatt flere mausere og senest i sommer ble jeg påminnet på hvorfor de ofte ligger på finn. Om ønsket er å kose seg må det være mye bedre å få bruke eksempelvis 200str gratis i en klubb med et hyggelig miljø rundt. Skal man eie noe for å jakte så er det mye fint på finn og går man i bruktsjapper så finner man slike rifler som jeg gjorde. 

Men jeg datt helt av når du skrev Blaser r8 og "perfekt" i samme setning :P

 

Edited by Pipe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pipe skrev (5 minutter siden):

Men jeg datt helt av når du skrev Blaser r8 og "perfekt" i samme setning :P

Ikke vet jeg, har aldri prøvd en, men "proffene" på internett omtaler den som en gave fra gud, men ja Remington 700 er en flott børse den

Link to comment
Share on other sites

heihei skrev (23 minutter siden):

Helt enig, vi kan se for oss at en Blaser R8 er en fancy sportsbil

Når det kommer til Blaser R8 så har jeg ikke peiling da jeg aldri har hatt en slik og neppe kommer til og få en slik heller. For meg fungerer vanlige boltrifler av moderne konstruksjon helt greit.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (2 minutter siden):

Når det kommer til Blaser R8 så har jeg ikke peiling da jeg aldri har hatt en slik og neppe kommer til og få en slik heller. For meg fungerer vanlige boltrifler av moderne konstruksjon helt greit.

Min viten om r8 er prisen og det folk sier på nettet, men jeg  er enig i at en moderne Bolt rifle er nok det beste for meg/oss

Link to comment
Share on other sites

heihei skrev (2 timer siden):

Hei, når jeg leser på forum og tråder inne på kammeret og på Facebook for den saks skyld så er det mye hyggelig, mange hyggelige folk med mye nyttig info, men det er en viss type folk som faktisk gjør at jeg blir litt lei meg, her er et eksempel.

Jeg-Har noen her anbefalinger på ammo produsent til Hv Mauser?

Person 1-Jeg har skutt tusenvis med Norma og er kjempefornøyd

Person 2- Jeg liker også Norma, et tips er at Norma hylser er gode til hjemmelading om du vil begynne med det en gang

Person 3-Hahaha, Mauser er drit, hiv den i kverna og kjøp en Blaser R8 isteden.

 

Vær så snill å vær som Person 1 og 2, fordi Mauseren er faktisk ikke drit, her er noen argumenter.

 

1 Mauser 98 har en av de mest solide låsekassene med 3 låser og gassskjold og ventilator som gjør at selv den kraftigste ammoen kan skytes uten at sluttstykket flyr i mach 2

2 Hv mausere koster nesten ingenting,har tilnærmet ubrukte løp og er en genial platform for en ny jeger

3 Mauseren er robust, med en sterk låskasse og enorme tennnåler og utdrager klør så skal det mye til for at den ikke funker

4 Det er en av verdens mest produserte rifler, når det kan ha blitt lagd over 100 millioner m98 (kun 1898/k98 osv) så  sier det litt om geværets kvalitet.

5 Størstedelen av moderne rifler sin funksjonsmåte er delvis, eller helt inspirert av Mauser 

 

Jeg håper også at folk slutter å snakke dritt om Mauseren uten å komme med begrunnelse hvorfor.

Ja, Mauseren er ikke akkurat en tacticool rifle, men den funker.

Ja, den er ikke den som treffer best, men om du øver kan du treffe mye rart på enorme avstander (bare ta en titt på youtube)

I tillegg koster den ingenting i forhold til en R8

Her er sammenligning

Første Blaser jeg fant på internett 50,000kr

Første Mauser K98kF1 1500kr

Det er 48500kr forskjell, så da kan du kjøpe tusenvis av 30-06 skudd til å trene med

"if it ain't broke, dont fix it"

 

Til alle dere nye så skal jeg si dette, Kjøp rifla DU vil ha, ikke bry deg om den ene som kaller børsa for ubrukelig.

Skitt jakt og god jul

Lidt fakta:
dit punkt 1
M98 er ikke i forhold til mange moderne rifler, hverken specielt stærk eller specielt sikker.
Kontrollerede sprængningsforsøg, med en lang række låsesystemer, viser at M98 oplever total havari, med risiko for væsentlige personskader ved ca 60% af det tryk, som de stærkere låsesystemer klarer.
2:
Her har du ret. Man kankøbe en brugt M98 med rimelig pipe og stok, til ganske få kroner. Man kan skyde fornuftigt, og ganske meget. Lidt som man kan købe en gammel bil som har været passet rimeligt, og køre mange mil i den endnu. Men hverken komfort og teknik er tidssvarende. Med mindre sammenligningen er Ford T og gamle Grå Ferguson traktoren ;-) 
3:
Mauserkassen er ikke sterkere end under middelstærke moderne kasser. Men fuldtud sterk nok
Tændstift er tung og langsom, men helt ok sterk.
Utdrageren, er sterk på uttrek, men svag, om man lukker på en patron i kammeret.
Utdrageren er det som generelt medfører, at låsesystemet ikke kan håndtere specielt høje tryk. Da denne utdrager, fjerner støtte omkring patronbunden
4:

Ja der er gennem tiden produceret rigtigt mange M98, Primært fordi de blev solgt til militær brug, for næsten 100 år siden.
Men idag, er der produceret langt flere AK47 og M16 kloner
Mauserkasser er blevet "berømte" primært fordi, der var tonsvis tilgængelige til ingen penge. Så den lokale Ola Bøssamaker kunne tjene et par kroner på at "custombygge" en riffel på billige komponenter, som han kjente godt.

5:
Med mindre du vil påstå, at alle biler med runde hjul, er inspireret af Ford T, 

så er der masser af løsninger på nyere og ældre riffelkonstruktioner, som har egne løsninger, eller hvor grundkonstruktionen var før Mauser-
-
Men når vi er kommet til fornuft, og fået fjernet alle Ammestuehistorier, og halv og hel religiøse påstulater. Så står tilbake, at en M98 er en for sin tid fantastisk riffel, som er fuldt brugbar selv 125 år efter introduktionen
-
Jeg har jobbet med, og bygget om flere tusinde m98 gennem årene. Og jeg finder det en god lås. 
Men jeg er nok mere nøgtern, når jeg vurderer den i forhold til moderne konstruktioner

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

heihei skrev (8 timer siden):

Helt enig, vi kan se for oss at en Blaser R8 er en fancy sportsbil, den er perfekt men dessverre dyr

Mauseren derimot er som en gammel bil som fortsetter å gjøre jobben, men ikke mye mer enn det

Blaser R8 er ikke en fancy sportsbil. Det er i beste fall en BMW 3-serie som er priset som en  Porsche 911 Turbo med forretningsmodell fra Rolex.

 

Det er heller ikke noe feil med gamle biler heller hvis man har slike preferanser. Jeg hadde gjerne kjørt en Ferrari Daytona til Italia til sommeren selv om den ikke har deformasjonssoner og airbag'er.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heldigvis har jeg stort sett vokst fra den tida hvor jeg ble ytterst krenka om noen var negativ til noe jeg likte..

Mauser er og blir "utdatert" i dagens "klima" hvor ergonomi, sikkerhet, og brukervennlighet for lengst har dratt fra M98-kassen. Lang slagtid som skissert, dårligere støtte av hylsa og påfølgende mye mer rom for gasslekkasje bakover, 90 graders hevarmsløft, en ubrukelig plassert sikring med mindre man bytter til en hakket mer moderne type, og lite til ingen mulighet for montering av kikkertsikte/optikk med mindre en får montert en "sådær" skinne på toppen, nøyaktig tilpassa den aktuelle rifla. Og hvis kasse fortsatt er mye mindre stiv enn hvilken som helst R700, Tikka, osv ;) Så kan en kanskje nevne vekt og andre ting..

 

Jeg kommer til å fortsette å mene at en brukt Tikka, Sako, Steyr, Winchester, Remington, wtf er et langt bedre kjøp for enhver fersk jeger enn en M98kF1.

 

Ole

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Er nok litt over gjennomsnittet Mauser fantast,og ha for øyeblikket 5 stykker av arten i skapet. En orginal i 8x57,denne er solgt til en samler pga utrusta løp. En orginal g33/40 gebirgsjæger karabin, denne er i meget god stand og jeg skyter ok med den. Hender den er med på jakt også🙂 En orginal HV Mauser,denne jakter jeg med når det er skikkelig grise vær eller jeg sitter på en trang post. Skjøt elg ifjor med den. En Kongsberg m52 med diopter på.En ombygd HV, Bø jakt prosjekt. Ikke ferdig ennå. En ombygd til i kaliber 35 whelen.Denne kjøpte jeg ut av dødsboet til en onkel av meg når jeg var 16 år. Da var den fremdeles i 30-06, ombygd orginal stokk og med en norlett 2,5x32 kikkert i vippe montasje på toppen. Blitt bygd om seinere med nytt løp,stokk, picatinny skinne og en s&b kikkert 1,5-6x42. Denne rifla selger jeg aldri 🙂 Har også en Sauer 202, liker den godt,og den skyter kjønnshåra av på ei flue om jeg gjør jobben riktig 😄 En god skyte maskin, men JEG synes den mangler sjarmen og god følelsen en m98 gir meg 🙂 Smak og bedrag! Angående ammo i hv Mauser. Jeg bruker hornady superperformance 150 gr gmx, denne stemmer veldig bra med de originale jern siktene. Kan holde rett på. Og effektiv på elg og rein iallefall 😄 Blaser har jeg prøva,og mange i omgangskretsen har en eller annen variant av den. Ville jeg hatt en? Nei, ikke om jeg fikk den kasta etter meg 😉

Edited by Ståle R
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (1 time siden):

Tja. Å sammenligne en std m98 med en ferrari.... vel.... En m98 som ikke er kraftig modernisert er litt som en toyota corolla fra 90 tallet. Driftsikker og solid men uansett hvordan du vender og vrir på det er det fortsatt en 90 talls corolla....

 

Vel, det var ofring av sikkerhetsnivå i forhold til interesse jeg henviste til. Ikke hakkeorden.

 

M98 vs moderne. Selvfølgelig går utviklingen framover, men både på godt og vondt. Skjøt litt på 200m bane med NROF for et par uker siden. Der klikket et par STR'er med gammel Raufoss NM60 fra ekornlagre. Det gjorde ikke M67'en som var der.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg i et miljø hvor folk skyter med ulike eldre infanteririfler, det hele er nostalgi, ikke velvurdert riflevalg for seriøs jakt eller annen skyttersport hvor resultatene teller. Selv har jeg en KV59F1 i 7,62x51 (.308), den bruker jeg til mengdeskyting. Ellers har jeg en med mindre klingende godt navn som en Parker Hale i 7mm.Rem.Mag. Det er en "sivil 98 kasse" Jeg har skutt mange elg med den, den er tung å drasse på, er med på alt i all slags dårlig vær. Jeg stiller ikke høyere krav enn at det fungerer innenfor human jakt. Alt annet skrot av gamle infanteribørser har jeg for kosen. Jeg har nå en ny Mauser på gang, venter spent på papirene rett rundt hjørnet. En strøken brasiliansk Mauser mod.1908 i kaliber 7x57 Mauser. Det har ingen ting å gjøre med sunn fornuft, det handler om å møte opp på skytebanen sammen med andre som liker "gammelt skrot", termos og kjeks hører med. Bildene av 1917 børsa kommer fra dette miljøet.

Skulle gjerne hatt en gammel Krag karabin i original stand. 

G98 b.JPG

G98 d.JPG

G98 c.JPG

G98 a.JPG

Parker Hale 1.jpg

Parker Hale 9 tagg.JPG

KV-59.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Kjenner flere som bruker Mauser på jakt. De fungerer helt ok til den bruken. De samme folka har andre våpen til jaktfelt og elgbane. Mauser er kun billig om du kan kjøpe en der alt du ønsker allerede er gjort. Å begynne å bruke penger på ombygging hadde ikke jeg giddet i dag. Deler og arbeid er blitt dyrere. Nye våpen relativt sett billigere. Ei ny pipe koster 6-7000,-, eller en halv Tikka. Som er veldig bra som den er, eller kan bygges om til å bli hur bra som helst. XXL selger nye rifler til 5000,- kr. Ellers finnes det masse bra brukt mellom 5-10.000,- Gjerne inkludert kikkert og demper. Ei bra rifle koster minst 25k uansett hva utgangspunktet er.

Link to comment
Share on other sites

Enda en Mauser-tråd!

 

Det meste er jo sagt i denne tråden allerede, og i ørten tråder før.

 

Man kan få en "ombygd" M/98 i bra stand ganske billig, men, som nevnt over her, man kan også få mer moderne (og ofte forseggjorte) rifler rimelig, kanskje til og med svinbillig, hvis de er i andre kalibre enn "de 3 store".

 

Som innehaver av flere M/98 og kloner av den, og DFS-skytter, kan jeg jo si at når jeg koser meg på banen, gjør STR'en det i millimeter, som M/98-ene gjør i centimeter. Det utgjør jo ingen problemer for vanlig norsk stubbe-jakt. Jeg har jo nevnt at jeg har en S&L M/68 DL, til bruk hvis jeg skulle støte på vilt som nekter å dø av rifler med "snuseske-samling", og ikke dør hvis rifla ikke kan samle godt under "klisterlappen". Den typen vilt har jeg imidlertid ikke møtt til nå.

 

Likheten mellom STR'en og M/98-ene er vekta, som definitivt er et problem for en eldre mann på 64 kilo, når man skal jakte i gaupelandskapet vårt. En på laget har en Kimber (egentlig en Mauser-klon, den også), en slik er fristende!

Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (1 time siden):

Nå er jeg i et miljø hvor folk skyter med ulike eldre infanteririfler, det hele er nostalgi, ikke velvurdert riflevalg for seriøs jakt eller annen skyttersport

 

, det handler om å møte opp på skytebanen sammen med andre som liker "gammelt skrot", termos og kjeks hører med. Bildene av 1917 børsa kommer fra dette miljøet.

Dette her hørtes jo ut som en trivelig hobby, hvor i landet holder dere til?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også nylig kjøpt meg en skarp 1940 Mauser 98K med bajonett men den er kun til nostalgi og kos på bane.

Har en bunker fra 2vk under verandaen min så den blir litt av historisk verdi for min del siden jeg bor på en tidligere tysk forlegning som hadde kommandant bolig og tilflukts bunkere på hver side. Kjøpte også en veldig fin plombert 98K i 2019 fra filmselskapet til Max Manus som var brukt som statist våpen i filmen. :) 

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (2 timer siden):

Samtidig er det verdt å ha i bakhodet at det er nettopp M98-kasser som brukes i alle de engelske boltriflene som koster +/- en brutto norsk årslønn. 

Ja det er ret typisk. At bøssemakere/custombyggere, som ikke har stor rutine og produktionserfaring. Begynder med noget kendt og billigt, som utgangspunkt.
Når de så har fået utlevet drømmen som kunstner, og går ind i produktion, Ja så endres valg af system ;-) 
-
Nestan alle producenter af rifler, har startet med ombygning af Mauser.
Sako, Husquarne, Heym, CZ, Sauer og en næsten kilometerlang liste.
Fælles for alle, er at de da de opnåede viden og rutine, gik videre med andre løsninger ;-) 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

heihei skrev (15 timer siden):

1 Mauser 98 har en av de mest solide låsekassene med 3 låser og gassskjold og ventilator som gjør at selv den kraftigste ammoen kan skytes uten at sluttstykket flyr i mach 2

2 Hv mausere koster nesten ingenting,har tilnærmet ubrukte løp og er en genial platform for en ny jeger

3 Mauseren er robust, med en sterk låskasse og enorme tennnåler og utdrager klør så skal det mye til for at den ikke funker

4 Det er en av verdens mest produserte rifler, når det kan ha blitt lagd over 100 millioner m98 (kun 1898/k98 osv) så  sier det litt om geværets kvalitet.

5 Størstedelen av moderne rifler sin funksjonsmåte er delvis, eller helt inspirert av Mauser 

 

 

1-m98 har 2 låseklakker og en sikkerhetsklakk, resten av det du skriver her punkt 1 er tøv

2-billig ja, genial plattform for en ny jeger-nei, veldig langt unna "genial"

3-ja

4-i underkant av 15 milioner. Lada har produsert millioner av biler, det er likevel drittbiler...

 

Kkøp så mange HV-mausere du vil, de er artige og en bit av historien. Som første jsktvåpen er det bare tøv.

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Torf said:

Skjøt litt på 200m bane med NROF for et par uker siden. Der klikket et par STR'er med gammel Raufoss NM60 fra ekornlagre. Det gjorde ikke M67'en som var der.

Saueren er ikke helt vedlikeholdsfri den heller, så der skulle nok noen ha byttet slagfjær.

 

Jeg har skutt "en del" NM60 i Sauer og klikk var ikke et problem med fersk fjær. 

 

Til tema; litt artig at TS drar frem M98 og Blaser. De er omtrent like høyt elsket i sine respektive menigheter - og omtrent like forhatt hos den andre. Resten av oss, vi som ikke er frelst, er vel enige om at begge er for tunge og koster for mye før man er ferdig rigga... 

Link to comment
Share on other sites

Jeg får litt vibber av mindreverdighetskomplekser, dette er slik som sønnen min på 6 år og vennene holder på. De fleste som har blitt voksen tåler å få høre at den gamle slarkepurka av en mauser er nettopp det, eller at andre materieller vi har ikke er de argeste..  

 

Mauserens brukbarhet? 

 

Ja den smeller og er løpet -ok- så kan den gi grei presisjon. Det er en gammel rifle og i dagens målestokk så rekker den ikke opp til billigrifler en gang. Fungerer til jakt gjør den selvfølgelig. 

 

Genial førstegangsbørse? Nei - Førstegangsjegere bør kjøpe noe som er ferdig. Konsentrere seg om å jakte, ikke dille med gamle våpen.  

 

Jada.. jeg har mauser.. en G33/40. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

At NM60 går av i Mævser men ikke Sævver og sånn Seyko er irrelevant, stort tungt tennstempel med lang slagtid er ikke automatisk bedre.

NM60, som all annen militærammo, er lager for å være sikker i både manuelle, halv, og helautomatiske våpen. Derav tjukkere tennhette det skal mer til å sette av.

 

At en sivil konkurranserifle eller jaktrifle ikke tenner militære tennhetter 100/100 ganger er ikke akkurat noe jeg syns man skal henge seg så jævlig opp i. Spesielt ikke siden NM60 tilhører Forsvaret og ikke skal skytes sivilt, sånn heeeeeelt egentlig ;)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, ignorant said:

Lidt fakta:
dit punkt 1
M98 er ikke i forhold til mange moderne rifler, hverken specielt stærk eller specielt sikker.
Kontrollerede sprængningsforsøg, med en lang række låsesystemer, viser at M98 oplever total havari, med risiko for væsentlige personskader ved ca 60% af det tryk, som de stærkere låsesystemer klarer.
 

En liten avsporing, bare for nysgjerrighetens skyld. Hvilke låskasser på dagens marked vil du si er de sterkeste/sikreste?

Link to comment
Share on other sites

fjottleif skrev (44 minutter siden):

En liten avsporing, bare for nysgjerrighetens skyld. Hvilke låskasser på dagens marked vil du si er de sterkeste/sikreste?

Før andre med peiling svarer (jeg har null peiling), og som en lørdagsquiz, vil jeg tippe;

Weatherby Mk5?

..etterfulgt av CZ 550?

S&L, STR200, Remington 700 etc. er vel alle på omtrentlig samme nivå? 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (7 timer siden):

 

Vel, det var ofring av sikkerhetsnivå i forhold til interesse jeg henviste til. Ikke hakkeorden.

 

M98 vs moderne. Selvfølgelig går utviklingen framover, men både på godt og vondt. Skjøt litt på 200m bane med NROF for et par uker siden. Der klikket et par STR'er med gammel Raufoss NM60 fra ekornlagre. Det gjorde ikke M67'en som var der.

Ja rart det der. Jeg har skutt mange nm60 i 200str. Fikk en klikk en gang ;)

 

Link to comment
Share on other sites

fjottleif skrev (2 timer siden):

En liten avsporing, bare for nysgjerrighetens skyld. Hvilke låskasser på dagens marked vil du si er de sterkeste/sikreste?

Egentlig et helt irrelevant spørsmål. Alle moderne rifler som selges i dag tåler godt all fabrikkammo og all fornuftig hjemmeladet ammo.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (3 minutter siden):

Egentlig et helt irrelevant spørsmål. Alle moderne rifler som selges i dag tåler godt all fabrikkammo og all fornuftig hjemmeladet ammo.


Nei. Han spurte vel «bare for nysgjerrighetens skyld».

Om alle moderne rifler tåler fabrikkladet og fornuftig hjemmeladet, er irrelevant til hva han spør om.  

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, nhd said:

Egentlig et helt irrelevant spørsmål. Alle moderne rifler som selges i dag tåler godt all fabrikkammo og all fornuftig hjemmeladet ammo.

Hvis man har opplevd sprukket tennhette eller hylse med en m98 så vet man å verdsette en rifle som håndterer gass på avveie bedre enn den. 

 

Edit: Tennhetter sprekker iblant. Forskjellen mellom m98/tikka/cz og Sauer eller Steyr er om man må løpe og vaske sot ut av øynene og er skuddredd ut sesongen eller om man først oppdager sprekken når man plukker hylser. 

Edited by boble
Link to comment
Share on other sites

Think! skrev (1 time siden):

Svaret på sikreste er vel gitt i annen tråd. Ut fra husken er det Remington og S/L. Det var visstnok sikkerhet ved hylsebrudd i hylsebunnen (som er det farligste), antall 90 graders svinger kruttgassen må ta før den havnet mot skytter er det avgjørende.

 

Denne posten til Ignorant du tenker på ? https://www.kammeret.no/topic/96353-kjøpe-en-mauser-m98-til-jakt-tullet-eller-innafor/?do=findComment&comment=1391145

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, boble said:

Resten av oss, vi som ikke er frelst, 

Jeg er frelst...Takk og lov!!

 

I tillegg har jeg 4 Blasere og 2 Mausere. Glad i begge deler. Bare verktøy. døde ting.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (4 timer siden):

Ja rart det der. Jeg har skutt mange nm60 i 200str. Fikk en klikk en gang ;)

 

Ja, men klikket gjorde det. Riflene var sikkert ikke godt vedlikeholdt men det sier litt om marginene. Skuddene burde ikke klikket. Med det gjorde de. Marginene er altså ikke gode nok i denne moderne rifla hvis alle "kablene" treffer vifta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (7 minutter siden):

Ja, men klikket gjorde det. Riflene var sikkert ikke godt vedlikeholdt men det sier litt om marginene. Skuddene burde ikke klikket. Med det gjorde de. Marginene er altså ikke gode nok i denne moderne rifla hvis alle "kablene" treffer vifta.

 

Du velger altså å ignorere at tennstempelet i en Sauer (som mange mange mange andre våpen) ikke er planlagt bruk med militære tennhetter?

 

Skyter en NM60 i konkurranse (med boltrifle) har en egentlig bare seg selv å takke, de gir jo tidvis harde hevarmsløft i Mauser også..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

7,62 STR feiler med ammo fra ekornlager. Det er faktisk litt relevant selv om det er en "mikroskopisk" hendelse i den store sammenhengen.

 

Bare påpeker at mange moderne rifler har manglende marginer på forskjellige ting. Feks Tikka T3 hevarmer hvor sporet til hevarmen i bolten kan ryke hvis man har uflaks.

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Torf said:

7,62 STR feiler med ammo fra ekornlager. Det er faktisk litt relevant selv om det er en "mikroskopisk" hendelse i den store sammenhengen.

 

55 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Du velger altså å ignorere at tennstempelet i en Sauer (som mange mange mange andre våpen) ikke er planlagt bruk med militære tennhetter?

 

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (56 minutter siden):

"...Du velger altså å ignorere at tennstempelet i en Sauer (som mange mange mange andre våpen) ikke er planlagt bruk med militære tennhetter? Skyter en NM60 i konkurranse (med boltrifle) har en egentlig bare seg selv å takke, de gir jo tidvis harde hevarmsløft i Mauser også..

 

Ole..."

Fakta er vel at: Mauser M98 relativt sjelden har klikk, og at militær ammo har noe «hardere» tennhetter enn sivil ammo. Dette er vel erfaringer mange har fått med seg, handler ikke om å ignorere. Mauser M98 og Sauer 200STR er bygget til forskjellig formål, og med forskjellig specs. @Torf har mye kunnskap og erfaring. Og skal respekteres for det.

Link to comment
Share on other sites

Verden har sett nye løsninger siden CG1900 i .222, og .22-250 er heller ikke lenger løsningen på alt..

 

At Torf kan mye vet vi alle, men det blir dessverre totalt irrelevant når han snakker om at en moderne konkurranserifle helt uten videre skal kunne skyte 20-60 år gammel militærammunisjon primært laget for bruk i MG og halvautomatiske rifler. Det er ikke del av konstruksjonen eller kravene som noen som helst andre enn Torf urimelig stiller.

 

Det blir som å forvente at en kan skyte Federal Fusion med myke hetter i MG, hva tror du skjer der når rekyl og heftig moment fra sluttstykket dunker kulene løse eller slår tennhettene ut..?

 

Hvis noen her inne tror at moderne "miljøammo" i 7,62x51 er noe "bedre" egna for boltrifle, tenk litt over hvilke våpen disse er laget for..

Forsvaret har ikke én eneste boltrifle i 7,62 eller 5,56 i bruk pdd. Ammunisjonen er tiltenkt hhv HK417, MG-3, FN MAG, FN Minimi 7,62, HK416, C8, og FN Minimi 5,56. Ikke en Sauer eller Tikka ;) 

 

Ole

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...