Jump to content

Diskusjon:Mauserens brukbarhet i 2022


heihei

Recommended Posts

Diskusjonen har vel sklidd litt inn i SHTF- rifle og da får vel hver og en ta opp med seg selv hva det er.

 

Ofte er det en avveining av mange faktorer som feks sikkerhetsnivå vs funksjon eller "skytbarhet" vs funksjon til til et eller annet formål. De fleste vinklinger gir forskjellige løsninger avhengig av prioriteringen til skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 timer siden):

Ja, men klikket gjorde det. Riflene var sikkert ikke godt vedlikeholdt men det sier litt om marginene. Skuddene burde ikke klikket. Med det gjorde de. Marginene er altså ikke gode nok i denne moderne rifla hvis alle "kablene" treffer vifta.

Rart. Som sagt. Jeg har skutt en god del nm60 i sauerne mine. har vel slitt ut 3-4 løp....
i 2015 fikk jeg en klikk på en patron fra 73 som så ut som den var lagret under vann. 
Så jeg tipper det er en bruker som ikke klarer ta skikkelige ladegrep, en børse som aldri er pussa, en luring som har kappa slagfjær, ammunisjon som er lagra helt rævva, eller noe annet rart om dette skjer ofte. 
Jeg har skutt DM41/NM60 fra 66,67,68,69,70,71,72,73,74,75,76,77,78,79,80,81,84,86,88,89,90,91,92,94, 96,97,98,99,00,01 de siste 10 årene.... ;) Mulig jeg ikke husker en årgang eller to. 
;) 


 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (1 time siden):

At Torf kan mye vet vi alle, men det blir dessverre totalt irrelevant når han snakker om at en moderne konkurranserifle helt uten videre skal kunne skyte 20-60 år gammel militærammunisjon primært laget for bruk i MG og halvautomatiske rifler. Det er ikke del av konstruksjonen eller kravene som noen som helst andre enn Torf urimelig stiller.

 

Det blir som å forvente at en kan skyte Federal Fusion med myke hetter i MG, hva tror du skjer der når rekyl og heftig moment fra sluttstykket dunker kulene løse eller slår tennhettene ut..?

 

Hvis noen her inne tror at moderne "miljøammo" i 7,62x51 er noe "bedre" egna for boltrifle, tenk litt over hvilke våpen disse er laget for..

Forsvaret har ikke én eneste boltrifle i 7,62 eller 5,56 i bruk pdd. Ammunisjonen er tiltenkt hhv HK417, MG-3, FN MAG, FN Minimi 7,62, HK416, C8, og FN Minimi 5,56. Ikke en Sauer eller Tikka ;) 

 

Ole

 

Tja. Ingen større problem å skyte miljøammo i moderne rifler heller. Men man får ganske trege hevearmsløft og presisjonen er ganske rævva egentlig :)
Forresten har NM60 vært brukt i sauere i ganske stor utstrekning i DFS tidligere.... Om det klikker hele tida tror jeg ikke folk hadde brukt det ;)
Men mausern var ganske så tipp topp for ca 100 år siden. Og den duger i dag. 
Akkurat som 90 talls toyota corolla duger i dag, selv om det muligens finnes bedre biler 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (9 timer siden):

Rart. Som sagt. Jeg har skutt en god del nm60 i sauerne mine. har vel slitt ut 3-4 løp....
i 2015 fikk jeg en klikk på en patron fra 73 som så ut som den var lagret under vann. 
Så jeg tipper det er en bruker som ikke klarer ta skikkelige ladegrep, en børse som aldri er pussa, en luring som har kappa slagfjær, ammunisjon som er lagra helt rævva, eller noe annet rart om dette skjer ofte. 
Jeg har skutt DM41/NM60 fra 66,67,68,69,70,71,72,73,74,75,76,77,78,79,80,81,84,86,88,89,90,91,92,94, 96,97,98,99,00,01 de siste 10 årene.... ;) Mulig jeg ikke husker en årgang eller to. 
;)


 

Sauer er sikkert som regel pålitelig med NM60. Men de som lå to og tre standplasser bortenfor meg med STR fikk flere klikk av en eller annen grunn. Sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Utviklingen i denne tråden viser at trådstarter hadde rett i sin påstand om at man sakker varmt om mauseren eller man påstår at den er lite brukbar. Sannheten er vel et sted midt i mellom.

Når det gjelder Sauer 200 STR så er den laget for å fungere med 7,62 Nato og den kunne leveres med pipe i 7,62 Nato. Det var nok et krav fra DFS da militært personell som var aktive skyttere fikk 1000 skudd pr år for trening og konkurranse. Påstanden om at det ikke er tillatt å skyte militær ammunisjon i sivile våpen er også feil. Når en får klikk med sin DFS Sauer er det nok på tide å skifte slagfjær og å rengjøre sluttstykket innvendig. Hettene i NM60 er ikke spesielt harde, men det er Berdan hetter, og de er tykkere enn Boxer hetter.

Når det i denne tråden skrives om Mauser er det Mod 98 alle tenker på, men Mauser bolriflekonstuksjoner startet med mod -71, og konstruksjonen ble raffinert og utviklet gjennom

flere modeller (89-92-94-96) før en fikk mod 98. Skal en se på hvem som har kopiert mauserkonstruksjoner må en gå tilbake til mod 71 og se hva Mauser var først med.

I dagens våpenjungel holder en god M98 følge med mange, men da må noen få løsningene fjernes. Det gjelder primært sikring og hevarm, det kan virke som ubetydelige endringer, men det er kostbart. Får man kjøpe en M98 av god kvalitet med omsmidd hevarm og endret sikring har man et våpen som bruksmessig er på høyde med de fleste. Men det som gjør M98 pålitelig er også dens største svakheter. Kraftig anslag på tennstempelet får vi på bekostning av lang slagtid og kontrollert mating, kraftig og pålitelig ekstraksjon får vi på bekostning av mindre støtte rundt hylsebunnen. Styrkemessig er M98 mer en god nok for vanlige jaktpatroner, den har margin nok til at man ikke får våpensprenging selv med moderate overladninger.

Grunnen til at mange engelske repetervåpen var bygd på Mauser låskasser er at de var de mest pålitelige som var å få, det er de faktisk enda. Derfor lages det fremdeles M98 låskasser for å bygge opp luksusvåpen. Produksjonsteknologi har ikke noen betydning i den sammenheng. Overflaten i M98 låskasser (og Kraglåskasser) er settherdet/overflateherdet og det gjør at de slites mindre enn nesten alle moderne låskassekonstruksjoner. Om noen får sett på en gammel krag eller M67 som har vært brukt lenge i DFS vil de se svært lite slitasje på metallet i låskasssen selv om våpenet har slitt ut 5-10 piper. Se så på en Remiington 700 eller tilsvarende der det er tydelige slitasjemerker på sluttstykke og låskasse etter noen få tusen skudd.

Personlig bruker jeg flere mausere fremdeles, et slarkevåpen til mengdetrening for jakt der jeg kan skyte noen tusen skudd i året med minimale kostnader. Så lenge jeg skyter uten rem eller støtte aksepterer jeg en presisjon på 100 m innafor en snusboks. Til ettersøk har jeg en Sako 8x60 bygd på sivil FN kasse, det er en av de glatteste M98 kassene jeg har opplevd. Så har jeg en nybygd magnumkasse i 416 Rigby til litt større vilt, men den får jeg desverre ikke brukt særlig mye. 

Personlig ville jeg til jaktbruk heller kjøpt en brukt ombygd M98 enn en Blaser, Strasser eller lignende. Årsaken er pålitelighet og pris. Antall deler som kan svikte og muligheter for feilfunksjon i felt og i forhold med snø, sludd og streng kulde gjør dem uaktuelle for meg når prisen er 40 ganger høyere. Da jkøper jeg heller flere fellingsløyver og får mer jakt for pengene.

Om jeg skulle få lov å kjøpe en ny jaktrifle til vanlig norsk storviltjakt ville jeg nok ikke havnet på en M98, men kjøpt en mer moderne konstruksjon som Rem, Win, S&L, Sako eller tilsvarende.

Når det gjelder hvilke låskasse som er den sikreste eller den sterkeste er det et umulig spørsmål å svare på, men en av de som har imponert meg er Wichita, der er tilpassingen og muligheter for gassutslipp mindre enn noe annet jeg har sett. Jeg postet et bilde av sluttstykkehodet i en annen tråd.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Per-S said:

Når en får klikk med sin DFS Sauer er det nok på tide å skifte slagfjær og å rengjøre sluttstykket innvendig.

 

Skyldes dette dårlig kvalitet på fjærene, eller er det slik uansett med alle fjærer? Jeg mener å ha lest at dette ikke skal være et problem med moderne materialer. Myte eller fakta? Hva sier metallurgien?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Sauer er sikkert som regel pålitelig med NM60. Men de som lå to og tre standplasser bortenfor meg med STR fikk flere klikk av en eller annen grunn. Sånn er det bare.

 

Ja, det er jo ingen tvil om at slaglengden er kortere og stiften lettere på Sauer enn på M98. Derfor må den vedlikeholdes. Gjør man det er det ikke et problem. 

 

Til sammenligning har jeg hatt klikk på boxerhetter med en Sako jeg kjøpte brukt. Det viste seg at slagfjæra var så full av rust og bolten så full av gugg at den ikke slo ordentlig. Så alt kan mishandles til det ikke virker, men M98 tåler kanskje litt mer enn andre. 

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (18 minutter siden):

Mitt poeng er at ganske mange som skyter NM60 ikke har ervervet dem lovlig/via riktig "tjenestevei". Tror du skjønte det ;) 

 

Ole

Uderbygg det gjerne med annet enn insinuasjoner :)

Det stemmer sikkert. Men som Per S sa, ganske mange fikk/får treningsammo....

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (6 minutter siden):

Skyldes dette dårlig kvalitet på fjærene, eller er det slik uansett med alle fjærer?

Det er vel begge deler, på mine Sauere ser jeg at fjæren blir kortere etter noen år, og jeg har måttet skifte fjære noen ganger. Det står også i bruksanvisningen for vedlikehold.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (24 minutter siden):

Uderbygg det gjerne med annet enn insinuasjoner :)

Det stemmer sikkert. Men som Per S sa, ganske mange fikk/får treningsammo....

 

Jeg tenker naturligvis på alle "pølsene" som har funnet sine veier inn i private hender uten at nåværende eiere noensinne har vært i en stilling hvor han har fått "tilskjenket" militær ammunisjon til trenings-, konkurranse-, eller beredskapsformål. Altså det som er forsvunnet ut av HV og Hæren og endt opp hos Ola Dunk.

Regner med du skjønner jeg ikke sikter til deg eller Per ;)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (6 minutter siden):

 

... bortsett fra, tja, alle de store engelske, som har laget våpen i 150-200 år, og som fortsatt utelukkende bruker M98 til boltrifler. 

 

Mengdemæssigt ligger de vel under 25 stk om året.
Hvilket vel passer fint med en mindre bøssemaker med kunstner ambitioner.
Den dagen de kommer over 100 stk pr år, Ja så begynder de også at kunne vurdere teknologi.
Hidtil har de solgt Drømme og illutioner ;-) 

 

Link to comment
Share on other sites

Tviler jeg sterkt på. Jeg gjetter på at grunnen til at Holland & Holland og Westley Richards bruker M98 er fordi det er nettopp det kundene som etterspør boltrifler fra Holland & Holland eller Westley Richards forventer.

 

Dette er kunder som kan kjøpe alle de Schultz & Larsen de ønsker, og som muligens også gjør nettopp det, men når de drar til London eller Birmingham for å legge en million i en rifle forventer de at den er bygget på en M98.

 

Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne et custombygg på M98 kasse og en std M98K-F1 som kanskje fikk nytt løp på 50 tallet, er jo litt interessant. At mausern var tipptopp i 1900 er ikke noe spørsmål, det er helt klart. 50-60 år etter var den nok også helt tipptopp. Men det er jo 60 år siden det igjen....  

At den er topp til ombygging er heller ikke noe spørsmål. Men at det er verdens sikreste mekanisme stemmer neppe. At det er verdens beste mekanisme i dag? Neppe. 


Jeg fortsetter min corolla-sammenligning. Corollaen min fra 2000 er kjørt ca 20 000 km i året i snitt, nesten aldri vært på verksted for annet enn eu-kontroll, den har fått noen nye dempere og noen reg reim skift. Sånn bortsett fra det har det omtrent ikke vært noen feil på 400 000 km og 20 år. Men at det er verdens sikreste bil i dag? Neppe. At det er verdens beste bil idag? Neppe.  

Edited by høggern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (2 minutter siden):

Jeg fortsetter min corolla-sammenligning. Corollaen min fra 2000 er kjørt ca 20 000 km i året i snitt, nesten aldri vært på verksted for annet enn eu-kontroll, den har fått noen nye dempere og noen reg reim skift. Sånn bortsett fra det har det omtrent ikke vært noen feil på 400 000 km og 20 år. Men at det er verdens sikreste bil i dag? Neppe. At det er verdens beste bil idag? Neppe.  

Det er litt av det jeg mener med Mausere, det er ikke en guddommelig superrifle, men den er som Corollaen din, den funker til det den skal gjøre, men ikke mye mer enn det

Link to comment
Share on other sites

heihei skrev (34 minutter siden):

Det er litt av det jeg mener med Mausere, det er ikke en guddommelig superrifle, men den er som Corollaen din, den funker til det den skal gjøre, men ikke mye mer enn det

Disser du corollaen min? ;)
For å si det sånn så kjenner jeg ikke mange som er mindre på verksted med bilene sine enn det lillecorollaen er.  Da må den jo være bedre enn andre biler? ;) Men nei, det er ikke verdens mest sikre bil for eksempel... 

Om man kjøper en mauser som er ferdig ombygd så er det helt greit. Da får man den vanligvis billig. Men skal man bygge seg en jaktrifle på en mauser låskasse og løp, så kommer fort regninga opp på mer enn det en god moderne jaktrifle koster. 
Og mauseren er oppskrytt med tanke på sikkerhet.. ;)
Og jeg har opptil flere mausere forresten :)

 

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (24 minutter siden):

 Og mauseren er oppskrytt med tanke på sikkerhet.. ;)

Nja, om tennhetta sprekker så har faktisk M98 mausere (så lenge bolt og låsekasse er orginal) to ventiler i sluttstykket som fører gassen til en kanal som venstre låseklakk går gjennom for å sende gasser og krutt til venstre i stedenfor i fjeset ditt, i tillegg så har den en ekstra sikkerhets låseklakk og et lite sjold som sender resterende gasser til sidene, eneste negative mtp gasser er utdrager kloa

Link to comment
Share on other sites

@Ei tohi varjataHar nok mye rett i at det i dag dukker opp militær ammunisjon hos personer uten tilknytning. Men man må huske på at heimevernet var romslig med ammunisjon til personer med egne våpen og som drev jakt eller baneskyting. Alle som ønsket ammunisjon fikk det stort sett. I dag er de siste pølsne som noen sparte på blitt arvegods og følger med riflen når den selges. Det er bedre at den brukes opp enn at det skal brukes  ressurser på å destruere den.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (10 minutter siden):

 

Konstruksjonen er identisk. Selv om toleranser, legering, produksjonsmetode etc er oppdatert og forbedret.

Konstruksjonen er identisk. Men et custombygg er nok sjekka mtp toleranser, sprekkdannelser, osv om det benyttes brukte kasser. Om kassene er nyprodusert så er ikke alder en problemstilling.
Bortsett fra på konstruksjonen ;)  

Link to comment
Share on other sites

heihei skrev (50 minutter siden):

Nja, om tennhetta sprekker så har faktisk M98 mausere (så lenge bolt og låsekasse er orginal) to ventiler i sluttstykket som fører gassen til en kanal som venstre låseklakk går gjennom for å sende gasser og krutt til venstre i stedenfor i fjeset ditt, i tillegg så har den en ekstra sikkerhets låseklakk og et lite sjold som sender resterende gasser til sidene, eneste negative mtp gasser er utdrager kloa

Fin teori. Hvor mange ganger har du blåst tennhetter? Eller røket hylser i M98? Hylsehodeavriving, sprekt hylse?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (16 timer siden):

Diskusjonen har vel sklidd litt inn i SHTF- rifle og da får vel hver og en ta opp med seg selv hva det er

Av alt jeg har prøvd, så står faktisk den jeg tar i skapet her. Og det er verken 200STR eller M98 (de er bra langt ned på lista),

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (1 time siden):

Selv om Ignorant er jævla bombastisk så har han vel kanskje mest erfaring av alle her inne når det kommer til mauserbøying 😛 

 

Jeg tviler på ingen måte på at han har rett i at nyere konstruksjoner er bedre.

 

Men jeg kan samtidig påpeke at M98 tilsynelatende er god nok til å bli brukt av noen av verdens eldste og mest velrenommerte våpenprodusenter til å lage noen av verdens dyreste boltrifler.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Fin teori. Hvor mange ganger har du blåst tennhetter? Eller røket hylser i M98? Hylsehodeavriving, sprekt hylse?

 

K

Flere ganger faktisk både hel og delvis hylseseparasjon, med gammel militærammo. Helt uproblematisk, bortsett fra at du trenger en pussestokk for å fjerne den øvre delen av hylsa som sitter igjen i kammeret etter en hel hylseseparasjon.

Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (14 minutter siden):

Flere ganger faktisk både hel og delvis hylseseparasjon, med gammel militærammo. Helt uproblematisk, bortsett fra at du trenger en pussestokk for å fjerne den øvre delen av hylsa som sitter igjen i kammeret etter en hel hylseseparasjon.

Jeg har opplevd en liten håndfull hel, eller delvis hylseseparasjoner, og like mange punkterte/ revnede tennhetter. 2 ganger i M98, ei 200STR, i Rem700 og i Barnard PL.

- I M98 regner jeg det som flaks at jeg ikke skade øyne, og hadde øyne og fjes fullt av sot og elendighet, måtte skylle øyne og hadde ubehag i flere dager. Det var kun en delvis separasjon. Hettepunktering gav lignende effekt, men ikke så ille. Fremdeles meget utrivelig.

- Tennhette som revner i R700, blåser utdrager løs, men er knapt merkbart på utsiden. Type "noe skjedde, men hva"

- Full hylsehodeseparasjon i Barnard og 200STR, neste patron kamrer ikke... Ingen opplevelse av at noe som helst galt skjedde.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

De gangene jeg har hatt delvis separasjon har jeg ikke merket noe, bortsett fra at jeg ser det på hylsa, De gangene med hel separasjon, har jeg merket at både smell og rekyl er svakere og at neste patron ikke kamrer selvfølgelig, men har aldri fått kruttgass i ansiktet, Bestefaren min hadde et anselig lager av gamle militærpatroner som så helt greie ut, men som ikke alltid var det.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (9 timer siden):

...  -  alle de store engelske, som har laget våpen i 150-200 år, og som fortsatt utelukkende bruker M98 til boltrifler.

 

Jeg skrev at største minuset med M/98-kassen, som med STR 200, er vekta, det er ikke noe man bør bygge på/bygge om, hvis man skal ha ei superlett rifle.

 

Og det kan være noe av grunnen til at "best gun"-produsentene bruker (sånn noenlunde) M/98, våpnet skal kamres for en patron som krever litt våpenvekt, for at det ikke skal gå verre med skytteren enn med viltet.

 

Det er kanskje ikke helt uten grunn at velprøvde M/98-kasser (sammen med dobbelt-rifler) i grove kalibre fortsatt er mye brukt av PH-er i områder der viltet kan bli jeger, hvis den egentlige jegeren (med fancy og moteriktig våpen og kaliber) ikke gjør jobben sin.

 

Hvis jeg skulle vinne i lotto (uten å spille, men det er vel mulig ??? Vi er jo snart i tida der det skal feires at en person ble født to ganger, med minst 9 års mellomrom!), og kjøpe jakt på virkelig farlige dyr (en 1 1/2 års elgokse holdt på å kverke meg en gang), ville jeg nok jaktet med mitt første våpen. M/98 nr. HÆR 87XX, i 9,3x62 (hvis det var lov). Et våpen som ikke har feilet siden det fikk Heym-pipa, og som jeg kjenner ut og inn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, ignorant said:

Den dagen de kommer over 100 stk pr år, Ja så begynder de også at kunne vurdere teknologi.

Det er jo bare å se på f.eks Gunwerks som starta med Rem700 kloner og som nå har gått over til «Euro design» 😏

Men helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor noen gidder å vase rundt med M98 av andre grunner enn nostalgi. 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (26 minutter siden):

Og det kan være noe av grunnen til at "best gun"-produsentene bruker (sånn noenlunde) M/98, våpnet skal kamres for en patron som krever litt våpenvekt, for at det ikke skal gå verre med skytteren enn med viltet.

Trenger man noen annen grunn enn at de er engelskmenn? Og når, etter slaget ved Agincourt ca, ble de eksempel til etterfølgelse? At de bruker Mauserkasser til best guns er ca samme årsak som at de kjører kongen til kroning med hest og vogn.

 

K

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (23 minutter siden):

Det er jo bare å se på f.eks Gunwerks som starta med Rem700 kloner og som nå har gått over til «Euro design» 😏

Men helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor noen gidder å vase rundt med M98 av andre grunner enn nostalgi. 


Holy.. 100k for ei tung semi-langholds jaktrifle.. man kunne puttet sammen veldig mange gode komponenter, og spart både vekt og penger.. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (14 minutter siden):

samme årsak som at de kjører kongen til kroning med hest og vogn.

Det har med pålitelighet å gjøre, husk på at de to engelskmennene som har satt størst spor etter seg i bilindustrien er Dunlop som oppfant punkteringen og Lucas som oppfant mørket.

Og mauser bruker de fremdeles, det heter tradisjon og har ikke nødvendigvis noe med fornuft å gjøre. Men påliteligheten av en M98 er nok høyere enn mange av de nyere konstruksjonene og det er en god egenskap om du skal skyte på noe som kan være farlig. Presisjon er da av underordnet betydning.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

 

...

 

Det er kanskje ikke helt uten grunn at velprøvde M/98-kasser (sammen med dobbelt-rifler) i grove kalibre fortsatt er mye brukt av PH-er i områder der viltet kan bli jeger, hvis den egentlige jegeren (med fancy og moteriktig våpen og kaliber) ikke gjør jobben sin.

 

...

Kan noe av grunnen være Arican carry (våpen på skuldra, pipa peker mer eller mindre på mannen foran). Da har de patron i kammer men bolten bare halveis ned. I en M98 vil slagstiften ikke kunne antenne patronen, selv om slagstift knekker (noe som vil medføre antenning på de fleste andre konstruksjoner).

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (3 timer siden):

Det er jo bare å se på f.eks Gunwerks som starta med Rem700 kloner og som nå har gått over til «Euro design» 😏

Men helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor noen gidder å vase rundt med M98 av andre grunner enn nostalgi. 

Ja vildt imponerende, at Yankerne ca 20 til 30 år senere end mange i Europa blev enige om, at Modulsystem, med låsning, mere eller mindre direkte i piben, og udbytbare dele, er en logisk vej, Til at kunne levere et meget fleksibelt program, med udspring i et minimalt lager.
Fantastisk løsning på en brugsriffel til mellem 10.000 og 20..000 kr.
-
Ja man føler faktisk bare, at man var født 30 år for tidlig for at kunne være banebrytende i USA. Så jeg må nøjes med at have været en af dem der flyttede Europæisk tankegang ;-) 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Think! skrev (7 timer siden):

Kan noe av grunnen være Arican carry (våpen på skuldra, pipa peker mer eller mindre på mannen foran). Da har de patron i kammer men bolten bare halveis ned. I en M98 vil slagstiften ikke kunne antenne patronen, selv om slagstift knekker (noe som vil medføre antenning på de fleste andre konstruksjoner).

Nja om slagstift (du mener tennstempel?) Knekker på rett/feil plass kan i teorien mausern avfyre (som på de fleste andre konstruksjoner)

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, ignorant said:

Ja man føler faktisk bare, at man var født 30 år for tidlig for at kunne være banebrytende i USA.

De har nå i det minste tatt overgangen til moderne materialer på en bedre måte enn enkelte andre "euro design" som fortsatt henger igjen i blånering og valnøtt😉

Nå er vel også boltrifle et lite market der borte i forhold til det vi ikke får lovt å ha her fordi det er så fy-fy? Det finnes jo kreative sjeler som går HK en høy gang i å lage intrikate smådeler for å stappe det inn i noe som ligner på "US-folkerifla" i boltversjon.

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (13 timer siden):

Flere ganger faktisk både hel og delvis hylseseparasjon, med gammel militærammo. Helt uproblematisk, bortsett fra at du trenger en pussestokk for å fjerne den øvre delen av hylsa som sitter igjen i kammeret etter en hel hylseseparasjon.

 

Det var ein tråd, (som eg ikkje kan finna att) om destruktiv svikt i ein Sako 85.

 

Der er greitt forklart om at vi må skille mellom "vanleg" hyseavriving, litt inne i kammeret.

Det er vanlegvis er heilt problemfritt i alle våpen, fordi hylsa tettar bakanfor sprekken.

Det er kanskje større risiko ved ladningar som er for svake til å få den stive nedre hylseveggen til å tetta.

 

Ved større gasslekkasje frå svikt i hylsehovudet, vil trykket kunne virke mot vesentleg sørre areal. (=kraft)

Då må trykket enten holdast inne til kula er ute, eller ventilerast ut i trygg retning.

 

Hylsestrekk_1.jpg.abf4de09a07f6113c25273ea8e0edff5.jpg

 

Slike illustrasjoner finns i alle ladebøker, kanskje det kan vera nyttig her også.

 

N

 

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (17 timer siden):

 

Men jeg kan samtidig påpeke at M98 tilsynelatende er god nok til å bli brukt av noen av verdens eldste og mest velrenommerte våpenprodusenter til å lage noen av verdens dyreste boltrifler.

 

Legende/merkevare  -tankegang.

Kan tenke meg at den kundegruppa _forlanger_ M98

 

N

 

Link to comment
Share on other sites

Vi har (som vanlig) kommet et stykke vekk fra trådens egentlige tema, mauserens brukbarhet.

Mausere er fremdeles brukbar, de er faktisk godt brukbare og som det fremgår av tråden lager anerkjente britiske våpenfirma fremdeles luksusvåpen på mauser låskasser.

Hva er årsaken til det? Jo, pålitelighet.

Det er mange her på Kammeret som frekventerer ulike skytebaner der det fremdeles kommer jegere med mauser rifler. Sammenlignet med mer moderne konstruksjoner opplever jeg at påliteligheten på mausere generelt er mye høyere enn på mange nyere kreasjoner. Hvilke erfaringer har andre, hvilke våpen gir mest funksjonsproblemer? Ett eksempel er en av de nyeste Sauer (billig)våpen som har en alvorlig designfeil. Er det andre eksempler?

For de som skal jakte farlig vilt er pålitelighet pri 1.2 og 3, deretter kommer andre ønsker. 

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er oppskriften på en SHTF-rifle 8)

 

Hvis man aksepterer M98's "svakheter" er kombinasjonen av komponentene under oppskriften på ei absolutt "bombesikker" rifle som overgår det aller meste i driftssikkerhet.

Orginalavtrekket på disse FN-kassene pleier å være justert til et bra, om enn litt hardt, direkteavtrekk som ikke trengs å byttes til jaktbruk.

Det ligger en komplett FN på finn i 8x57 i nystand til 3k++ så ved å slippe en slik rett i McMillanskjefte kommer man rimeligere ut.

 

Det er noen slike i min omgangskrets som ble bygd som skarpskytterrifler på 80/90-tallet siden det meste av riflene som ble forsøkt brukt som skarpskytterrifler i mitt HV-område dengang "feilet" i -20 med NM60.

 

 

image.png.9fa3d5568571ffb6e830ed02763c423d.png

image.png.886125d27ed691483cde84c6d13249d0.png

 

image.png.88fe5c4dc6eb5cdad958689924d9c9f2.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...