Jump to content

Diskusjon:Mauserens brukbarhet i 2022


heihei

Recommended Posts

Torf skrev (29 minutter siden):

Her er oppskriften på en SHTF-rifle 8)

 

Kjenner ikke til de eksakte forskjellene mellom låskassene og avtrekkene - men hadde nok heller kikket på Finn. 

 

Jakt og Friluft hadde en helt custom M98 på DWM-låskasse med Hi Tech stokk for småpenger (8000,-?) tidligere i år. Feil patron for meg men vurderte å kjøpe den for slakteverdi. 

 

Privatperson solgte nylig en "norskherpa" M98 med originalpipe, men med OK Zeiss Conquest MC og ganske pen Bell & Carlson-stokk til, øh.... 5-6000? Noe sånt?

Link to comment
Share on other sites

FN-kassa har hel sidevegg og er dermed omtrent like stiv som andre moderne låskasser. Dermed "tygger" den ikke bedding som vanlige mauserkasser, ref feks KV67.

Ladegrepet oppfattes også mye "glattere".

FN-kassene har også mye bedre kvalitet enn Santa Barbarakassene, med hel sidevegg, som er brukt i Parker-Hale skarpskytterriflene.

 

Nå kan jo M67 og andre M98-kasser med spor for klipslading stives av med skikkelig montert skinne, men disse FN-kassene er "ferdig stive".

(og så kan ekte M98-fantaster kverulere over svakheten med manglende intern ring i foran venstre låsklakk i FN-kassene.. :-)  )

Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (25 minutter siden):

Hvilken av de, og hva er feilkonstuert?

Jeg husker ikke hvilke, 100 eller 101. Feilen er at om du ved et uhell holder inne boltstoppen og tar et litt raskt ladegrep slik at hevarmen kommer for langt opp  så sitter alt fast og du må demontere avtrekket for å få det køst. Det som skjer er at avtrekksdelene kommer inn i sporet for boltstoppen og der blir den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok, jeg måtte fikse dette i en fart og registrerte bare at det var en ny Sauer. Største feilen er at avtrekkerdelene var slik at det skulle være mulig å slipe om noen av dem slik at sluttstykket kunne trekkes ut over dem, burde være en enkel sak, men ikke mitt våpen. 

Link to comment
Share on other sites

Ser de fleste her inne lader sine rifler med pentritt, eller i vertfall liker å være på den trygge siden dersom det med et uhell skulle skje 😉

Min første rifle (har den enda) var en original M98 i 30-06, benyttes til alt fra sel til elg. Har hatt flere andre merker innimellom, men denne blir nok stående i skapet (sikkert fordi jeg aldri får igjen de astronomiske summene jeg har brukt til ombygging?)

 

Har til og med skutt noen feltstevner i kikkertklassen DFS med den, toppet med en Redfield 2-7x33! Og vunnet 😉

 

Nu vel, ville heller ikke anbefalt M98 som førstegangsrifle, men en av hovedgrunnene til at jeg faktisk både beholder den og bruker den er at den for det første stort setter det meste av kulevekter/ladninger i omtrent samme område (sett i storviltsammenheng), er presis nok til å skyte sel på inntil 150m, og ikke minst: jeg blir ikke slått personlig konkurs NÅR (ikke hvis) jeg snubler med den i fjærsteinene, i steinura eller på tur ut i bilen! At den ikke er brun av rust etter en dag på havet er vel heller ingen ulempe...

Link to comment
Share on other sites

Det er eit særtrekk ved M98 som eg alltid har lurt på:

(Dette hadde kanskje passa betre i den generelle Mausertråden)

 

Har forstått det slik at på ei Mauserpipe, skal den utvendige flensen få kontakt
mot fronten av kassen. Og så stramme, til pipeenden kontakter den innvendige.

 

Men dersom pipeenden er skrudd _hardt_ imot den innvendige flensen, (rette ordet?)
så blir det vel statisk strekk i låskassen, -før påkjenninga av kammertrykket?

Er det bra for stivheit/presisjon? På undersida er rekylklakken(?) omtent der.

 

Ved pipeskift er det somme som velger å rette av fronten av kassen, og bryste pipa mot den.
Slik som er vanlig på andre sylinderlåser.

 

Men dersom det blir klaring mellom pipeenden og flensen, så må det vel bli eit formidabelt
trykkareal for lekkasjegass å virke mot?

 

Dette prinsippet blir jo brukt i .22 versoner av 1911 pistol, for å få nok kraft bakover mot den altfor tunge sleida.

 

På sivile M98 kasser går sporet for venstre låsknast, (kvifor heiter det "klakk"?)
fram gjennom den innvendige ringen så der blir fritt utløp bakover. Det kan vera bra.
Håper skjerminga lenger bak er bra nok -utan tommelhakket.

 

På militære kasser bør den kraftige utdrageren gi etter tidsnok.

 

M98Bolt_V_2b.jpg.6fdd48e5997ec4eaebc2e18dea6f0933.jpg

 

1:  "Stempelradius" for gasstrykk inni hylsa.  Normalt

3: Trykkareal ved gasslekkasje.   Det er nokså tett mellom sluttstykke og innvendig ring. (Utanom venstre side (utdrager))

2: Dersom det er spalte mellom pipeende og innvendig ring.

 

N.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lært at mauserpiper skal strammes med pipeenden mot innvendig flate i låskassen, og det skal skrues til kraftig. Fremre del av låskasseringen skal ikke stramme vesentlig mot pipeflensen. Husk på at låskasseringen kun skal ta opp strekkrefter, ikke radielle krefter. Trykket radielt i kammeret er det pipen som skal ta opp. Litt utvidelse av kammeret vil det nok bli, men ikke så mye at det har betydning sett i sammenheng med strekkreftene.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Jeg har lært at mauserpiper skal strammes med pipeenden mot innvendig flate i låskassen, og det skal skrues til kraftig. Fremre del av låskasseringen skal ikke stramme vesentlig mot pipeflensen.

 

Dette er egentlig helt selvsagt. Det er bare noen få runder av en gjenge som er forspent, så om det var motsatt, ville de gjengene som er nærmest munningen være forspent normalt, mens det vil være de bakerste gjengene som var forspent under avfyring. Når man veksler forspenningen i en gjenge slik, kan den skru seg ut.

 

Men, som du skriver, er den forspent mot innvendig flate, vil de samme gjengene være forspent hele tiden.

 

 

QuickLaunch skrev (1 time siden):

så blir det vel statisk strekk i låskassen, -før påkjenninga av kammertrykket?

Denne statiske kraften vil under skuddet bli avlastet av kraften fra trykket i patronen, så om den er forspent med mer enn kraften fra trykket, så endres ikke kraften fra pipa til låskasse igjennom gjengene.

Link to comment
Share on other sites

QuickLaunch skrev (5 timer siden):

 

 

M98Bolt_V_2b.jpg.6fdd48e5997ec4eaebc2e18dea6f0933.jpg

 

Dette er bildet jeg har letet etter, her kan du se ett av gass ventilator hullene som sender gass fra hylsesprekk bak og ut til siden istedenfor at det smeller skikkelig mye

Edited by heihei
Link to comment
Share on other sites

Og etter nesten 3 sider med OT og uttalelser om at det finnes mye tryggere, sterkere og mer presise våpen en en M98. Så kan vi fortsatt konkludere med at en M98 er helt brukbar til det meste av jakt her i landet uten at skytter trenger å risikere at saken eksploderer (fordi det gjør de kun om ammunisjonen er ladet langt ut over det som anses som "normale" ladninger) ;) 

 

Konklusjonen fra meg er derfor:

 

Liker du M98 bruk de. Gjør du det ikke kjøp noen annet :P De har blitt brukt til jakt i over 100 år, og med mindre noe drastisk skjer kan de brukes i 100 år til.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Skal ikkje påstå å ha greie på dette, og mine formuleinger og skisse var kanskje egna til å misforstå.

Tenkte i _denne_ samanhengen, ikkje på forspenning av _ gjengene_, -eller eventuelle radielle krefter.

 

Det eg meinte, var aksiellt strekk i låskasseveggen mellom den indre flata og bakerste gjenge.

 

amatør skrev (2 timer siden):

 

Dette er egentlig helt selvsagt. Det er bare noen få runder av en gjenge som er forspent, så om det var motsatt, ville de gjengene som er nærmest munningen være forspent normalt, mens det vil være de bakerste gjengene som var forspent under avfyring. Når man veksler forspenningen i en gjenge slik, kan den skru seg ut.

 

Dette er greitt å forstå, -men det er vel slik, piper i dei vanligste sylinderlås mekanismer er montert.

 

amatør skrev (2 timer siden):

Men, som du skriver, er den forspent mot innvendig flate, vil de samme gjengene være forspent hele tiden.

 

 

Denne statiske kraften vil under skuddet bli avlastet av kraften fra trykket i patronen, så om den er forspent med mer enn kraften fra trykket, så endres ikke kraften fra pipa til låskasse igjennom gjengene.

Det er mulig eg overser det åpenbare, men dette finner eg det vanskelig å forstå.

For meg virker det som at langsgåande strekkraft i låskasseveggen frå avfyring, kjem i tillegg til eventuell forspenning.

 

Til TS:

Ja, ein Mauser er rett så brukbar til vanlig jakt.

 

N.   (Som lenge har jakta med svenskemauser, det går fint det og.)

 

Link to comment
Share on other sites

QuickLaunch skrev (3 minutter siden):

For meg virker det som at langsgåande strekkraft i låskasseveggen frå avfyring, kjem i tillegg til eventuell forspenning.

 

Mange synes det virker kontraintuitivt.

 

Så lenge forspenningen er større enn kraften fra avfyringen, vil ikke pipa miste kontakt med flaten i låskassa under avfyring. Dvs låskassa strekker seg ikke mer, så kraften i låskasseringen øker ikke, men motkraften fra flata inne i kassa blir redusert, med samme kraft som kommer fra avfyringen, slik at summen av motkraften og trykkraften hele tiden er konstant.

 

Det blir som du setter et tungt lodd på badevekta. Badevekten måler motkraften den trenger å sende oppover på loddet slik at den er like stor som tyngden, siden summen av kreftene til et legeme i ro er null. Tar du å trekker i loddet oppover, uten at du løfter loddet av vekten, så ser du at vekten viser mindre (mindre motkraft), men det er innlysende at man ikke har redusert tyngden til loddet.

 

Kraften du løfter med kommer til fratrekk fra motkraften, slik at summen av motkraften og din løftekraft alltid er lik tyngden. Summen av alle kreftene er null, helt til du bruker så stor kraft, at du akselererer loddet oppover.

Link to comment
Share on other sites

heihei skrev (3 timer siden):

Dette er bildet jeg har letet etter, her kan du se ett av gass ventilator hullene som sender gass fra hylsesprekk bak og ut til siden

Dette hullet sender gass som kommer inn i sluttstykket fra punktert hette ut i låskassens venstre spor slik at den blåses bakover mot tommelutfresingen og gassjoldet på boltmuffen.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (5 minutter siden):

Dette hullet sender gass som kommer inn i sluttstykket fra punktert hette ut i låskassens venstre spor slik at den blåses bakover mot tommelutfresingen og gassjoldet på boltmuffen.

Helt riktig, da slipper man flyvende sluttstykker og krutt og gass i fjeset

Link to comment
Share on other sites

heihei skrev (34 minutter siden):

Helt riktig, da slipper man flyvende sluttstykker og krutt og gass i fjeset

Jeg må desværre igen skuffe dig, med din manglende viden, om hvad som sker, Når man leder vesentlige gasmengder ud i et spor, som fører gassen bagud.
Her vil en del stoppes af boltstoppet, Som i kraftige tilfelde blæses op, og derved knekker den flade fjeder på boltstoppet. Denne fjeder flyver så med reel hastighed meget tet forbi venstre øje. 
Masser af den lækkende gas finder også vej ud i tommeltotudfresningen. Hvorefter den har rimelig adgang til store dele af skyttens ansigt
Så en punkteret hette sender i lighed med alle andre rifler, Heller ikke sluttstykket på flyvetur.
Men både krudt, messing og gas er ikke uvanlige at få i fjeset.
Der er dog konstruktioner som er endnu ringere.
Fornuftige producenter placerer gashullerne så de blæser gas ud til modsatte side, helt ud i det fri. 
Men det er desværre forhindret, på grund af den lange utdrager

 

Edited by ignorant
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan skrive under på det Ignorant skriver fordi jeg har for ca. 35 år siden sett dette skje med nettopp en M98 mauser kal. 7,92. Hylseseparasjon eller delvis sådan tror jeg det var, i hvert fall smalt det noe jævli skarpt og gass og biter kom bakover mot skytterens ansikt. Jeg sto ca. 10 meter bak skytter. Den utdrageren knakk av og forsvant 50 meter ut i skogen et sted, heldigvis sto det ingen akkurat der denne fløy, så ingen ble truffet. Bolten fløy ikke ut. Skytter ble ikke skadet, annet enn litt skremt av den fæle skarpe smellen og trykket i fleisen, og han sa han merket det stakk litt i ansiktet av varmt krutt eller noe. Ingen bra opplevelse, men han var heldig som ikke fikk skadet øynene.

 

MauserSystem98Verschluss-04.jpg

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Torf skrev (På 10.12.2022 den 10.58):

Skjøt litt på 200m bane med NROF for et par uker siden. Der klikket et par STR'er med gammel Raufoss NM60 fra ekornlagre. Det gjorde ikke M67'en som var der.

Rare greier. Jeg har kun hatt 1 klikk i sauer 200str'en min med NM60. Og jeg har skutt ganske mange nm60.

Den patronen som klikka var en irrete fæl patron fra 73 som var over 40 år gammel da....

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en klikk på min jaktsauer for noen dager siden med en -68 lot. Første klikk jeg har hatt på mange år med Nato i Sauer. Det er vel et tegn på at fjæren må skiftes. Merkelig nok så fungerer mauser slagfjærer fint etter 80-100 år, men Sauer 200 fjærene blir merkbart kortere og svakere etter 4-5 år.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (6 timer siden):

Jeg fikk en klikk på min jaktsauer for noen dager siden med en -68 lot. Første klikk jeg har hatt på mange år med Nato i Sauer. Det er vel et tegn på at fjæren må skiftes. Merkelig nok så fungerer mauser slagfjærer fint etter 80-100 år, men Sauer 200 fjærene blir merkbart kortere og svakere etter 4-5 år.

Forskjellen er vel om man regner slagtiden i millisekunder eller sekunder :)

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (20 timer siden):

Rare greier. Jeg har kun hatt 1 klikk i sauer 200str'en min med NM60. Og jeg har skutt ganske mange nm60.

Den patronen som klikka var en irrete fæl patron fra 73 som var over 40 år gammel da....

 

Joda, Saueren er et glimrende standardisert gevær som oppfyller rollen den er satt til i DFS.

Men, den har sine svakheter. Klikk på stive berdanhetter, som også Per-S beskriver, kan inntreffe hvis rifla er møkkete og slagfjæra ikke blir byttet hvert jubelår er en av dem. Andre konstruksjoner har større marginer mot slike klikk med de ulemper det genererer i enkelte konstruksjoner.

Beveger man deg ut av DFS-skyen blir noen av Sauerens "svakheter" og ulemper mer framtredende.

Saueren er ei "komite-rifle". Når en komite skal designe en hest blir det som regel en kamel. Slik sett er Saueren en jævlig fin kamel som kan brukes til det meste :-)

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Ja og jeg har som sagt skutt massevis av nm60 fra 1967 til 2001. Med 1 klikk. Og jeg har 4 sauere dette er skutt i.  så merkelig at mine børser bare funker og funker ;) Det er og skutt store mengder rano super. De har visstnok og stive berdanhetter.

Til sammen er det kanskje skutt mellom 50 og 100 000 patroner med stive berdanhetter. Og 1 klikk ;)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (4 minutter siden):

Om man ikke vedlikeholder våpen og de ikke funker så er det jo ikke våpenet det er en feil med. ;)

 

Men igjen, det finnes våpen som tåler mangel på vedlikehold og teknisk mishandling bedre enn Saueren.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (13 timer siden):

mauser slagfjærer fint etter 80-100 år, men Sauer 200 fjærene blir merkbart kortere og svakere etter 4-5 å

Er det tid, eller antall skudd? I krigen vil eg ha AIen min.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (6 minutter siden):

 

Men blir bekymret for slagnåla til sauer etter denne lesingen. Hvis fjøra blir kortere tyder det på dårlig design eller konstruksjon av fjøra. Mest sannsynlig enten for lett fjør (finnes det å få kjøpt sterkere fjør?) Evt så er den overkomprimert. Litt kjipt siden jeg liker de børsene, men bruker bare skytterlaget sine.

Problemet er overdrevet og er på vei til mytenivå, i regi av en gjeng overtenkere... Jeg har 4 Sauere sjøl, disse har jeg og min datter skutt ca 50 000 skudd med, og jeg har i praksis det tekniske ansvaret for lagets 35 Sauere. Jeg har ei slagfjær og ett tennstempel i reserve. tilsammen utgjør dette 5-600 "Sauer-år"

Jeg har aldri sett ei slagfjær ryke, på noe våpen. Selvsagt ryker det fjærer, men det er så uvanlig at man i praksis ikke trenger å tenke på det.


Det noen få "feil" som går igjen (som man ser) når man trener flere ganger i uka, og konkurrerer i flere grener der ulike våpen benyttes.

- Spennstykket på Tikka T3 flyr i filler

- boltstopp på Remington faller av

- ettermarkeds Remingtonavtrekk (og T3) slutter å virke

- hevarm på Remington faller av

- customvåpen mater ikke fra magasin

- magasinlepper blir bøyd, alle våpen - Engbo Sauermagasiner med sitt bløttjern er verst. Originale Sauermagasiner er robuste.

- ettermarkeds magasinforlengere går i oppløsning

- folk treffer et helt annet sted etter å ha mistet rifla i bakken.

 

DFS-stevner, både bane og felt er det jeg har vært mest på, med PRS som nr 2, men et godt stykke bak - likevel er feil på Sauere noe som er helt uvanlig, mens det stort sett er ei rifle som slutter å virke på alle store PRS-stevner.

 

Saueren er muligens mer utsatt for å endre treffpunkt om den slippes i bakken, men ikke mye, og grunnlaget mitt for å si det er svært tynt.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (17 minutter siden):

 

Men blir bekymret for slagnåla til sauer etter denne lesingen. Hvis fjøra blir kortere tyder det på dårlig design eller konstruksjon av fjøra. Mest sannsynlig enten for lett fjør (finnes det å få kjøpt sterkere fjør?) Evt så er den overkomprimert. Litt kjipt siden jeg liker de børsene, men bruker bare skytterlaget sine.

Ehhh, du har lyst på Sauer men bekymret for slagfjæra? Skal du kjøpe rifle til strid eller? At @høggernhar skiftet fjær etter 20 år og mye bruk burde vel ikke skremme noen…..

Link to comment
Share on other sites

Mye rart i denne tråden.....?

Kort sagt: M98 er den beste boltriflen som er laget.

Etter 1898 har det egentlig ikke skjedd noen ting.

Diverse kopier er laget, enklere for å gjøre produksjonen billigere.

Se bare til Afrika, jeg har aldri sett en PH med "moderne" rifle, da mener jeg diverse rettrekkere osv.

Hvorfor? De gutta vil ha noe som tåler støv, dritt og hard behandling og som smeller HVER gang.

Når elefanten eller bøffelen blir nærgående må rifla virke.......

Valget er enkelt, M98 eller noe svært lignende som en Brno eller Winchester M70.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd at slagfjær på mauser er blitt for svak og jeg bruker fremdeles mauser M98 mye. Jeg pleier å ta klikkskudd samlet opp på banen og putte dem i en mauser, 90% av dem smeller.

Jeg har noen sauere selv, og merker at slagfjæren blir kortere etter en del år. Da blir det et og annet klikk med berdanhetter. Som @høggernbruker jeg fremdeles berdanhetter i 6,5, og har aldri klikk om jeg vedlikeholder og bytter slagfjær når den blir for kort. Rano super fungerer utmerket, og jeg lader noen ganger opp 6.5 med berdanhetter fordi Ranohylsene er gode hylser.

Link to comment
Share on other sites

Det var en ting som slo meg - for å komme tilbake til mauserens brukbarhet i 2023.

 

Den er jo i bruk av en del nostalgiske jegere, godt representert her i tråden - for sine fortreffeligheter, som f.eks. et uendelig tungt tennstempel som ved hjelp av lang vandring og slagtid kan sette av de mest utenkelige tennhetter... Alle andre våpen kan jo sette av alle tennhetter som er i praktisk bruk, men det er vel ikke vesentlig...

 

Uansett, bortsett fra det bruksområdet, så er den ikke, i praksis, i bruk av noen, som kan velge hva de bruker. Siden strid er nevnt, så kan vi spørre hvor mange skarpskytterenheter som bruker den? Jada, vi hadde NM149, og alle som har brukt både den, og andre "skarpskytterrifler" er enige om at den er noe f.. drit, nesten på linje med det brasilianske skrapet Våpensmia solgte som "rekruttrifle"...
Konkurranse? Det er en rekke riflegrener der en kan velge våpen fritt  - DFS-skyting er nesten der, i og med at Mauseren er tillatt -den koster i tillegg 1/20 av en Sauer. 

 

Jeg har ikke sett en Mauser i DFS på mange år - det er litt rart om den er så fantastisk. Jeg har aldri sett en Mauser i PRS - og jeg har vel ikke sett de noe sted der folk faktisk velger rifle etter kriterier som kan måles på ei skive. Er ikke det litt rart, at skyttere, som kan velge våpen fritt, aldri velger mauser ;) 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nostalgisk skrothaug...

 

WR_43656_.318-17239-Edit.jpg

 

... til 600 000,- og oppover. Moderne produksjon, moderne materialer, men gammel design.

 

Og hadde jeg eid en moderne Westley Richards etter egen spesifikasjon, er det ingen på forumet som eier noe jeg hadde villet bytte mot.

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vel en kan vist få en nybygd VW boble og for et par mil men det blir jo ikke noen bra bil av den grunn. Gammelt skrot er gammelt skrot uansett hvor nybygd det er. Dessinen er totalt utgått på dato og da er jo hele prosjektet håpløst. 

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (28 minutter siden):

 

Og hadde jeg eid en moderne Westley Richards etter egen spesifikasjon, er det ingen på forumet som eier noe jeg hadde villet bytte mo

Nei, men skulle du bruke den til noe annet enn å se kul ut (og det gjør den, der er vi enige) så ville du valgt noe annet. 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heng i, folkens! Når det bare er mink (og mårhund og vaskebjørn, for de som snubler over slikt) som er jaktbart, er diskusjoner som dette fornuftig bruk av tid og krefter! Når vi kommer til 15/7, kan man jo jakte kråke og rev, 10. august er råbukken, og mange gåsarter jaktbare, så følger villrein, hjort, og (på mine kanter) 25. september er elgen fredløs. Har jeg flaks, får jeg felt en eller flere, enten med min Brno 1908/34 (tsjekkisk M/98) i 308 NM, 9,3'-mauseren fra "Erma", eller Kongsberg M/67-en i 6,5, med stillbart Leupold-sikte. Disse våpna er (uansett hva mange skriver) såpass brukbare til norsk storviltjakt at den spesialbestilte Schultz & Larsen M 68 DL-en er utlånt til svigerdattera.

 

M67 skrev (1 time siden):

Er ikke det litt rart, at skyttere, som kan velge våpen fritt, aldri velger mauser ;) 

 

Unntatt en underlig, sær kategori av nostalgiske raringer, som har fått ansvar for både egne og andres liv og lemmer, da:

 

Nyati skrev (13 timer siden):

Se bare til Afrika, jeg har aldri sett en PH med "moderne" rifle, da mener jeg diverse rettrekkere osv.

Hvorfor? De gutta vil ha noe som tåler støv, dritt og hard behandling og som smeller HVER gang.

Når elefanten eller bøffelen blir nærgående må rifla virke.......

Valget er enkelt, M98 eller noe svært lignende som en Brno eller Winchester M70.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...