Jump to content

Gammel Mauser 98K til storviltprøven/jakt


Trugetur

Recommended Posts

Chiefen.v-2 skrev (25 minutter siden):

Stiga er i utgangspunktet tvilsomme greier, i 30-06 og 9,3x62 er de ikke noe jeg ville skutt med. Kappeskive er det rette.

Dårlige greier på kva måte? Er ikkje uenig, altså. Veit berre ikkje nok om det. Har dei dårlig rykte på seg? 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på Mauser m98 og den svenske Mauser m94 låskassen. Våpen bygd på gode m98 låskasser får du for 2-3 tusen med omsmidd hevarm. Det er helt OK jaktvåpen.

Stiga på m94 låskasser er noenlunde i 6,5x55, men de som er bygd om til 30-06 eller 9,3 har fjernet litt for mye metall til at jeg ville være komfortabel med dem. Stiga har et litt dårlig rykte, det samme har Parker Hale. De bør du få kontrollert av børsemaker, og de er ikke verdt mer enn et par tusen om de er i god stand. 

Ha is i magen og vent til det dukker opp et våpen på en sivil FN kasse, det kan være topp våpen med en sluttstykkebevegelse som er glatt og fin.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (11 timer siden):

Viss du absolutt vil ha mauser låsekasse ville eg heller kjøpt ei brno 601/600.

Men ingen av dem er Mauser og det er unødvendig å diskutere hva man heller vil ha enn det trådstarter spurte om. En del av 601 og 602 er faktisk temmelig slarkete bygd og ikke noe bede enn en god mauser. Forgjengeren til 601 og 602 er muligens bedre, men fremdeles ikke mauser.

Link to comment
Share on other sites

No veit jo ikkje eg Noko om ts da men tenkte at dersom han er ein nybegynar så ville eg gje han eit hint så ingen lure inn på han eit gammalt gevær til overpris. Det er jo eit diskusjonsforum dette og så sant ts ikkje har slått ettertrykkelig fast at det er kun sånn og sånn han vil ha så må det vel Vera lov og komma med alternativ? Dersom han skal kjøpa brukt og ikkje har peiling sjølv bør han og mange andre meg sjølv iberekna ha med nokon med greie på gamle gevær vil eg seie.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tenke på meg sjølv når eg kjøpte mitt første gevær det blei ei cz 550 men det var ikkje før etterpå at eg vart klar over at det var Mauser låsekasse og forsto kvifor våpenforhandlaren viste meg ei ruger m77 då eg ymta frampå om cz. No er mest sannsynlig ts litt meir opplyst en det eg var då men likavel.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Trugetur said:

Hvordan blir denne her kun med jernsikte til oppskyting, og er det tillatt?

 

 

For å si det forsiktig, du får vel omtrent ikke noe våpen i dag som er dårligere egnet en dette til jakt- en akkurat el langmauser med oppslagssikte. Det eneste som er imponerende med dette våpenet er prisen, den er 10-15 ganger for høy.... Du har selvfølgelig lov til å bruke den på jakt, men er du fersk jeger så kjøp en mer moderne børse i stedet. Min første storviltrifle var en lignende Mauser- den ødela mye for meg de første årene på jakt. Og det er mine første år på jakt som sitter best i minnet 40 år senere. Skal du ha den til morroskyting, helt greit- men som eneste jaktbørse er den tilnærmet ubrukbar. 😉

Edited by asterix
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøp Mauser og kos deg med den😀 Den funker også helt strålende på jakt,den dreper like godt som det meste anna! Men det krever mye trening,å du må leve med de bakdelene den har i jakt sammenheng. Var jeg deg ville jeg kjøpt ei rifle til, med kikkert på. Kan jo være en Mauser det også 🙂

Skjøt elg og rein med min m98 ifjor,gikk flott det 👍DSC_1701.JPG.7034c6b08d11b426788e0fc09dd48d14.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ståle R said:

Skjøt elg og rein med min m98 ifjor,gikk flott det 👍

Jeg skjøt også mine første hjorter- og en del rådyr med en M98, det gikk som regel flott det også. Hadde jeg startet med et bedre våpen hadde jeg nok skutt flere dyr- og hatt det mye mer morro- både på jakt og på banen. Tenk deg drømmehjorten- i halvtett skog, 80 meters hold- omtrent ingen jakterfaring- og du står der med en gammel mauser med originalt sikte. Det er vel rundt 40 år siden- og husker det som det var i går.🤔

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (14 minutter siden):

Jeg skjøt også mine første hjorter- og en del rådyr med en M98, det gikk som regel flott det også. Hadde jeg startet med et bedre våpen hadde jeg nok skutt flere dyr- og hatt det mye mer morro- både på jakt og på banen. Tenk deg drømmehjorten- i halvtett skog, 80 meters hold- omtrent ingen jakterfaring- og du står der med en gammel mauser med originalt sikte. Det er vel rundt 40 år siden- og husker det som det var i går.🤔

Jeg er helt enig👌 jakte med m98 i orginal utgave er litt som å ta ut veteran bilen på tur. Det funker, men ikke nødvendigvis helt topp i alle situasjoner 😀 Skjøt flere dyr ifjor,å iallefall ett av de hadde jeg ikke klart uten optikk på.Derfor jeg anbefaler han å kjøpe rifle med kikkert i tillegg. Eller bare det om en bare skal ha ett våpen. M98 kan en alltids få tak i seinere...

Link to comment
Share on other sites

Må man skyte flest mulig? 

Kanskje det er bedre med et dyr med en gammel veteran enn to dyr med moderne plastikk. 

 

Det blir som med biler.  Den vanlige bilen er såklart enklest og est komfortabel, men jeg velger allikevel ganske ofte cabben med støy, vind og kjennbare ujevnheter i veien. 

Link to comment
Share on other sites

Det er noen som tar jakt som en utfordring med utstyr som gjør det nødvendig å komme nært innpå dyret for å kunne plassere skuddet. Buejakt er et eksempel. Andre kjøper all verdens utstyr for å kunne skyte flest mulig dyr med minst mulig utfordringer. Jeg vet hva som ville gitt meg den beste jaktopplevelsen. Men vi er ulike og det ene er ikke mer riktig enn det andre. Det går også å ha flere våpen og spille i begge divisjoner.

Til normal elg og hjortejakt i Norge vil en brukt Mauser k98 med omsmidd hevarm og bedre stokk og avtrekk være like effektiv som de nyeste og dyreste jaktriflene som med optikk gjerne koster 60-80 tusenlapper. På Finn finnes slike alternativer fra et par tusen og litt opp. Det er alltid noen som krever fantasipriser, men de blir ikke solgt. 

Link to comment
Share on other sites

Å skyte opp med åpne sikter bør være rimelig problemfritt gitt at synet tillater. Det er heller ikke noe i veien for å jakte med «jernsikter» om en aksepterer de begrensninger det gir mhp avstand, lysforhold og evt. individseleksjon. Mener dog at optiske siktemidler gir både bedre margin og sikrere skudd, med unntak av på de aller korteste holda. Det er mye lettere å vurdere «kvaliteten» på et avgitt skudd med optikk. Har både jaktifisert Mauser og finsk «plastic fantastic» i skapet, men jeg ser at det er den nye som får bli med ut på jakt hver gang. Feks bare det å ha løst magasin er en detalj som verdsettes når våpen skal plyndres mange ganger hver jaktdag. 

Edited by vavlo
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Haavard said:

Må man skyte flest mulig? 

Noe av målet med jakt bør være å få skyte seg et dyr en gang i blant i hvert fall. Tro det eller ei, de aller fleste får ikke mange skuddsjansene i løpet av en høst på storviltpå jakt i Norge. Jeg jakter med flere som ikke har løsnet skudd på hjort i skogen- i løpet av utrolig mange sesonger- det er ikke nødvendig vis så enkelt som mange ser ut til å tro. Da er det rimelig dumt at en har noe gammelt skrap når sjansen endelig byr seg.😧 Men skal en sitte på en stubbe å vente på at elgen passerer på maks 50 meter, greier en seg nok godt med en original M98.🙂 

Edited by asterix
Skrivefeil
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (På 9.7.2022 den 14.01):

Hvis det var retorisk, så er jeg helt enig:wink: Jeg forstår heller ikke folk med løse magasiner, som ikke har back-up. Sikkert derfor jeg bare har faste magasiner. 

Jeg har våpen med blindmagasin, enkeltskuddsvåpen, og magasinvåpen, til noen av dem har jeg ett magasin, og til noen 10.

Våpen med magasin som kan tas ut er helt klart tryggere i bruk, på jakt og på banen. Det er det ingen tvil om.

Men interne magasin er gjerne stillere, stikker ikke ut, og det er fordeler.

Men jeg liker løse magasiner, og alle har det. Det gjør et tømt våpen lettere identifiserbart som tomt, og viktigere, motsatt - er magasinet i - så er ikke våpenet tomt.

 

Ad det å miste, så behandler ihvertfall jeg det ene magasinet på en helt annen måte enn de ti. Jeg vet ikke engang hvor alle er.

Men det ene har jeg full kontroll på.

 

Og, om man mister det, så har man ei enkeltskuddsrifle, og det er nå fullt mulig å jakte med.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg da en nylig investert og kostbar Sako TRG-42 green phosfor i .338LM til elg og langhold. Siktet som skal bli en Steiner M5Xi eller M7Xi med MSR2 retikkel står enda på vent for å komme økonomisk i havn etter innkjøpet og må prioritere litt. I mellomtiden tenker jeg meg frem etter en billig, men utsøkt presis og robust brukt gammel norsk tjeneste/konkurranse rifle i et mildere kaliber med kun jernsikte/diopter som ville gi meg både trening à la 200 STR pluss muligheten til toppjakt og storvilt. Et tredje våpen til min garderobe, men da er det nok. Ser dermed at det finnes en mer raffinert M/98k strippet utgave fra Kongsberg dvs. en M/67 i 6.5. Kanskje jeg til og med får stille opp som „retro“ hos DFS med en sånn sak.😊

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (På 8.7.2022 den 17.54):

5000 er jo heilt spinnvilt

 

Nja, 5000 for denne er ikke helt spinnvilt.

Hvis man skal ha en HV-Mauser i samlingen er akkurat denne en av de beste jeg har sett. Den er produsert hos Mauserwerke Oberndorf, har veldig fin orginal finish og ser man nøye etter er den orginal nummerlik. Det vil si at at denne har det orginale nummerlike sluttstykket før ombygging til 30-06. Den eneste nye delen på denne er pipa. Skal man ha noe finere enn denne må man få tak i en nummerlik hvor KV glemte å frese det flate partiet før man slo inn nytt serienummer. 

Link to comment
Share on other sites

 

Torf skrev (1 time siden):

 

Nja, 5000 for denne er ikke helt spinnvilt.

Hvis man skal ha en HV-Mauser i samlingen er akkurat denne en av de beste jeg har sett. Den er produsert hos Mauserwerke Oberndorf, har veldig fin orginal finish og ser man nøye etter er den orginal nummerlik. Det vil si at at denne har det orginale nummerlike sluttstykket før ombygging til 30-06. Den eneste nye delen på denne er pipa. Skal man ha noe finere enn denne må man få tak i en nummerlik hvor KV glemte å frese det flate partiet før man slo inn nytt serienummer. 

Ok, eg har ikkje heilt greie på det så for meg høyrdes det litt mykje ut men det stemmer nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte også tanken at det kanskje ikke var helt hinsides pris på akkurat denne. I hvert fall ikke hvis poenget er å ha en nummerlik som ser bra ut. Utfra ts sin spørsmålsformulering er trolig det bortkastede penger, da en trolig vil finne en som fungerer like godt til skissert bruk for en tusenlapp. Også har vi jo også det momentet at i ei bruksbørse så ender en fort opp med å ville modifisere. Og da er det kanskje synd å gjøre det med akkurat denne.

Edited by Jeffery
skrivefeil...
Link to comment
Share on other sites

Bly:

 

Vel, pga import/eksport-problemer får vi lov til å beholde skrotvåpen i landet til rimelige priser.

Hadde reglene vært som på 80-tallet nå hadde vi ikke hatt igjen en eneste Krag, Mauser, KV59/67, Kongsberg-Colt i tillegg til en haug annet gammelt skrot. Mange våpen i Norge omsettes i samme antall kroner som de kunne vært solgt for i antall dollar i USA. Sjekk prisene på milspec 1911A1 i USA. 

 

En av mine gamle sjefer hadde en Lincoln V12 som første bil. Han skrotet den pga alder, slitasje og bensinforbruk. Han hadde bilde av den på veggen på kontoret som en påminnelse for fare for fler idiotiske handlinger :-) 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (På 16.7.2022 den 7.46):

 

Nja, 5000 for denne er ikke helt spinnvilt.

Hvis man skal ha en HV-Mauser i samlingen er akkurat denne en av de beste jeg har sett. Den er produsert hos Mauserwerke Oberndorf, har veldig fin orginal finish og ser man nøye etter er den orginal nummerlik. Det vil si at at denne har det orginale nummerlike sluttstykket før ombygging til 30-06. Den eneste nye delen på denne er pipa. Skal man ha noe finere enn denne må man få tak i en nummerlik hvor KV glemte å frese det flate partiet før man slo inn nytt serienummer. 

 

Jeg prøver å GI bort en make, men det går tregt. Kanskje jeg skal forlange 5.000?

 

Link to comment
Share on other sites

Har du forsøkt å selge den på finn med bilder som viser produsent og at alle deler er nummerlike med det orginale serienummeret? 

Disse pleier å bli fort borte hvis prisen er rundt 2500.-.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (På 8.7.2022 den 17.14):

Hvordan blir denne her kun med jernsikte til oppskyting, og er det tillatt?

 

 

Går det, Kongsberg endret siktene så det er enklere å treffe, men 5000 var litt drøyt, jeg har reservert en Borsigswalde 41 mauser til bare 2000 (inkludert en symbolsk ventesum)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...