Jump to content

Kaliber og kulevalg til villsvin


Tiurbom

Recommended Posts

Som emnet sier så har jeg klart å havne i den situasjonen at jeg skal på villsvinjakt i november. Har aldri jaktet villsvin før, men har lest litt at de skal være ganske hardføre. Hadde planlagt å ta med meg en 308w ladet med federal tbt 165grs som går ut med ca 810m/s.  Noen som har testet denne på villsvin før og kan si noe om effekten? 
Har og vurdert å ta med en 6,5x55 ladet med sako blade 120grs, men leser litt at folk er uenig på om 6,5 er et veldig godt egnet kaliber til villsvin. Tanker? Blir det for spett? Har lest litt på diverse sider her men blir ikke helt klok…

Edited by Tiurbom
Link to comment
Share on other sites

@Tiurbom

Det er et par ting som du skal tenke på. Er dette grisejakt fra tårn og åte, på bakkenivå med åte, eller drivjakt. Skytes det fra tårn og åte skjer det som oftest i rolige former. Det samme kan sies om åte fra bakkenivå. Imidlertid blir drivjakt raske skudd mot dyr i bevegelse, samt at det kan bli relativt korte hold til tider. Skyter du på dyr i ro, vil du som oftest ha tid nok til å sikte og treffe dyrene der du skal. I den henseende vil gode treff med begge kalibrene felle dyrene dersom kulene er gode nok og henger godt sammen. På drivjakt er du som oftest på bakken, og driverne som oftest med hund vil drive grisene mot deg. Da er saken litt annerledes, og grisen kan dersom du er uheldig komme som en bulldoser gjennom buskene. En stor galte på opp til 150 ++ kilo er som en elg på korte bein, og den kan som andre griser sette opp en formidabel hastighet. Dersom du da ikke har et fortrolig kaliber som du skyter godt med, og sårer grisen. Blir den forbanna på deg, rett og slett dritsur. Kommer grisen rett mot deg må du treffe den i hodet. Den dauer av en 308/6,5 i hodet, men den blir ikke imponert av en stor og tung magnum i torva. Så du må ha en rifle på drivjakt som du treffer med, og som er lett nok til å skyte på frihand stående skyting. Selv jakter jeg gris med en 358 Norma Magnum med 225 grains TSX. Den krever en god del trening for å skyte godt med, og er ikke noe å dra med seg på grisejakt uten lang tilvenning. Det beste er å ta med seg en rifle en treffer med, og en god kule som henger sammen. Selv en 9,3x62 med dårlig blyspiss er en utfordring på grisejakt. Så Federal TBT 165 grain høres greit ut. Det samme tror eg om Sako blade i 120 grain. Imidlertid gjelder det å treffe. På drivjakt bruker flere av mine kolleger 9,3x62 i boltrifler eller 9,3x74 i dobbeltrifler. Det ligger utrolig mange timer med trening bak slike grove patroner, og en må håndtere rekylen. Som sagt, treff i torva imponerer ikke grisen.

Det som er like viktig er siktene, jeg har tre sikter til min rifle, der siktene til drivjakt og dagjakt er 1,5-6x42 og Aimpoint 9000 L. Til tårnjakt/kveldsjakt er det 3-12x52 med lys.

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

Hei. 
Som beskrevet over her så har jaktform en del å si. Jeg og noen kompiser har vært noen turer over grensen på åtejakt etter villsvin. Kompisene jakter med 6,5x55 og 308, jeg med 30.06. Begrenset antall svin felt, men både 6,5x55 og 308 har lagt svina kjapt i bakken.
Jeg er den eneste som har brukt blyfritt og er nok også den med den mest spennende jakten.

Å følge blodspor igjennom tett lårkort kratt der en hele tiden må bøye seg ned for å kunne se hvilken retning bloddråper går og så baske seg videre to meter til og gjenta prosessen er utrolig spennende. Spesielt når du er på en helt ukjent plass alene, når alt er stappmørkt og det må gjøres med lommelykt. Når grisen så endelig ligger der og du ikke aner hvilken vei bilen er og alt du ser i lyset fra lykta er trær er også utfordrende nok i seg selv. Google Maps er lite egnet for navigering i mørke, fører fort til at en begynner å dra svinet i feil retning har jeg hørt… Svin av litt størrelse er veldig tunge å dra også,alt for korte føtter å holde i.. Å dra gris gjennom kratt med alt for mye klær og utstyr med seg, kun noen meters sikt og ikke kunne legge fra seg noe utenfor synsavstand uten å risikere at en ikke finner det igjen gir også litt ekstra puls. Mestringsfølelsen og lettelsen når en endelig har fått svinet til slaktehuset alene uten å måtte be kompisene avslutte sin jakt for å hjelpe er enorm og verdt alt slitet og usikkerheten. Å få oppleve nesten det samme flere ganger er  uvurderlig.. Mulig dette ble off topic..

Jeg ville valgt en tung kule i 6,5x55, gjerne også i 308. Mega, Oryx, fusion etc bør være gode kandidater. TBT tror jeg også funker utmerket. Gode elgkuler funker bra på gris. På posteringsjakt blir holdene gjerne korte, og det bør være enkelt å avgi gode skudd. 
Mine erfaringer med kobberkuler er at de gir litt lenger fluktstrekninger enn konvensjonelle på så å si alle dyr jeg har skutt, mest erfaring på hjort. Dyrene har imidlertid blitt like døde og blodsporene har vært greie å følge. 
Drivjakt har jeg ikke erfaring med, men selv om det nok funker med de samme kalibrene der er nok større kaliber med halvautomat/mulighet for kjappe oppfølgingsskudd en fordel.

Svehella oppsummerer dette bra. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

På villsvinjakt er det et ekstra moment som gjer at eg vel kuler og patron med høg "knock-down-effekt"

 

Ein skada og sur råne (keiler) på 150kg(og dei som er mykje mindre) rekk å lemleste eller kverke hund ganske kjapt. Det er brutalt å sjå på. Målet er skotplassering og kule som legg villsvinet kjapt. 

Det er og kjekt å ha god trening i bakhand når toget kjem brasande. Så bruk tida godt på skytebana framover. Løpande elg er god trening.

Ein god rekylbrems er og gull verdt. 

 

 

Av dei du nemner hadde eg valt 308win og den ammoen som går best av i rifla av Norma Oryx/Vulkan/Bondstrike/Tipstrike

Trophy Bonded er garantert innafor den også.

 

Lykke til.

 

 

Edited by hjortefot.com
Tilføying.
Link to comment
Share on other sites

Matgriser går greit med det meste, men kan du få voksne råner så bør du ha en solid tung kule. Råner har et solid bruskpanser som beskytter lungeområdet og det må en solid kule til for å få god effekt og gjennomskyting.

Ettersøk etter skadd villsvin i mørket alene er risikosport og det er noe en ikke bør gjøre.

Jeg har brukt 9,3 og selv med gode treff løper grisen ofte et stykke og blir vanskelig å finne.

Mange bruker 30-06 og .308, det fungerer greit med solid kule.

Link to comment
Share on other sites

Interessant kule!

 

Jeg her jaktet en del fra tårn. Både i Sverige over åte, og i Lithauen på åker. Har en fin gris på veggen hjemme fra Sverige (legger ved bilde). I motsetning til Olemann ville jeg ALDRI funnet på å gå på ettersøk etter skadet gris i mørket alene. Selv små griser biter godt fra seg når de er skadet. Vente på dagslys er tingen, om ikke det er lungeblod da og sikkert at dyret ligger i nærheten

Det går sikkert fint med 6,5 på åtejakt, men jeg vil ha noe kraftigere. 
 

jeg har vært på drivjakt etter svin 9 ganger (en fin jakt med Per S faktisk 😊). Det er mange arrangører som ikke ønsker at skytterne bruker monokule, på grunn av øket risiko for rekyl. Spesielt ved barfrost. Jeg har mest brukt halvauto i 30-06 med trad blykule, men har også skutt noen gris med 300wsm, 9,3x74r og 375h&h. Min erfaring er at gode treff = død gris. Men de løper ofte et stykke, om man ikke treffer i sentralnervesystemet. Treffpunktet er lenger frem enn det man er vant til. Jeg har bommet mye.. inntil jeg begynte å dra gjennom og trekke av foran nesa. Da detter de. 
 

Altså: 6,5x55 med 120 grains Sako Blade: om du vil, på åtejakt. Jeg vil ha noe kraftigere, men det funker sikkert. På drevjakt, .velg din 308 og en kule som åpner fort opp. 

71D8ED27-4D5D-4606-A07C-624B7CBC1238.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt flere kaliber på grise jakt (drivjakt) og de som jeg har reist sammen med har brukt forskjellige kaliber fra 308w..3006..300wm..9,3x62.. og 45/70 og sikkert flere.. dyrene detter stort sett.. i Polen ble vi anbefalt å ikke møte med 6,5x55 og at 308w var "minste" anbefalte kaliber.. 

 

Selv har jeg stort sett brukt 8x57is og 7x64.. men har hatt med både 8x68s og 300NM på noen turer..

 

Det kaliberet jeg har felt flest dyr med er 7x64 en 150/160 grs kule i 890 ms.. gir både gode skudd tegn god stopp kraft..og rekylen er av en slik art at en klarer å holde oppe en svært høy skudd takt..

 

Høy utgangshastighet er også en fordel når en får dyr i høy fart og på litt avstand..  og at de som hadde "hurtige" kaliber skjøt flere dyr enn de som jaktet med tunge kuler og moderat hastighet..

 

Jeg har hatt «grise hår» på leggene av nærgående villsvin.. og har mer en en gang måtte løsnet skudd på villsvin på under 1 m avstand.. så å ha ett kaliber en skyter godt med..er det viktigste.. 

 

I Tsjekkia.. Slovakia..Polen..Serbia..Ungarn..Tyskland så har mange "lokale" jegerne brukt 7x64 og 8x57is.. selv om 3006 brer om seg.. i tillegg til en del gamle arme våpen og halvauto hagler.. 

 

Ved åte jakt så betyr ikke kaliber like mye som ved drevjakt.. og en har god tid til å sette skuddet på riktig plass.. men for meg så er drivjakt.. spenningen og adrenalin rushet som motiverer meg til nye turer til utlandet..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Sunnmøringen. Men jeg tror at tiden for de virkelig fete drivjaktene i Polen er forbi. For det første er det svinepest. For det andre får klubbene pålegg fra staten om å skyte ned villsvinstammen for å unngå de store beiteskadene. Det gjør de om natta, med nattsikte og lyddemper. For det tredje har de blitt mye mer restriktive etter at det ble skutt en driver for et par år siden. Jeg var i Polen i høst, og da pukket de på maks 2 skudd i magasinet og ett i løpet på halvautoen. Har hørt at det har blitt sånn alle steder nå, og jeg har solgt kjøttorgelet mitt av den grunn. Heller Blaseren med 5 i magasin og løp enn halvauto med tre skudd totalt. 

De første turene jeg var på lå det over 100 gris på paraden totalt sett. Nå er det vanlig med 15-25... Det er en helt annen lek. Jeg kommer ikke til å kjøpe drivjakt etter svin i Polen mer. Venter og ser hvordan det blir i alle fall. 

Link to comment
Share on other sites

Her er en fin råne skutt i Ungarn. Ølboksen i gapet gir en ide om størrelsen, den hadde over 18 cm tenner. Den fikk 3 skudd 9,3 før den rullet overende og løp vel totalt rundt 70 m etter første skuddet. Det var en liten snøstorm den dagen og jeg målte den til over 3 m mellom sporstemplene i sprangene.

Prøve seg på ettersøk etter slike alene om natten er som jeg skrev en risikosport.

IMG_3114.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De der er jo på størrelse med en folkevognbuss når de kommer brasende :)
De få grisene jeg har skutt (I Skåne) er fra post, og det ble brukt 35 Whelen med 250 grs Woodleigh RN.
Effektivt og greit kaliber med moderat rekyl.

Vi ble på det sterkeste frarådet av bonden å prøve å spore gris på natt alene.
Lå de ikke slik vi kunne se de med hjelp av lommelykt fra post, var det å vente til det lysnet og gå flere sammen.

Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (56 minutter siden):

"Fin" gris foresten

Fin, stygg som faen er vel en bedre beskrivelse.😬

Kulen var enten en 286 Woodleigh eller Lapua Mega. Begge virker. På drivjakt er det ikke alltid mulig å finne treffene. Pelsen og det tjukke fettlaget gjør at kulehullene forsvinner uten at det kommer blod ut. På drivjakt må en sitte i ro på posten til drevet er over, og da er det svært kort tid til neste drev så det er ikke tid til undersøkelser. I dette tilfellet var det snøstorm og kalt som fy, og neste mulighet var ved paraden, da var det allerede mørkt og vanskelig å gå i veien for de som la ut vitet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (2 timer siden):

de virkelig fete drivjaktene i Polen er forbi.

Er forsåvidt enig.. Er en så heldig å få til jakt i Serbia så er en tilbake 20 år i tid og mye dyr.. en får også felle Ulv om en ønsker dette.. jeg jakter med lokale jegere der nede og bor lokalt.. 

 

Portugal er også heftig drivjakt.. og jeg har vel aldri skutt så mange dyr på en tur som der.. Spania er en nedtur i forhold.. Tyrkia er også et land en bør vurdere.. 

 

"kjøtt orgel" jeg synes R8 er mere enn bra nok og 3 ekstra avtrekkerhus i lommen gjør susen.. 

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (13 minutter siden):

stygg som faen er vel en bedre beskrivelse

Derfor med gåsetegn, grisefin med andre ord.

 

Per-S skrev (17 minutter siden):

286 Woodleigh eller Lapua Mega

Burde virke de to, som det meste i 9.3

 

Per-S skrev (18 minutter siden):

kort tid til neste drev så det er ikke tid til undersøkelser.

Tre gode treff sier vi da 😇 

Link to comment
Share on other sites

@SkaubjønnEttersøk er vel kanskje feil å skrive, dødsøk er kanskje mere rett.  Det var en fin matgalte som kom på åte ca en liten time etter at jeg satte meg ned. Holdet var ca 30m og grisen sto i ro. Ventet et par timer i tilfelle det kom flere før jeg gikk for å se etter den. Fant gode blodspor som så ut som lungeblod som var sprayet langs buskene. Var derfor sikker på at den ikke lå så alt for langt unna. Sporet et stykke om gangen og stoppet opp flere ganger og vurderte å ringe etter ettersøksekvipasje. Mengden blod og tiden som var gått gjorde imidlertid at jeg fortsatte hver gang inntil den lå der, tipper 150-200m unna med et godt lungeskudd. I krattet virket det som at det var mye lenger. 
Lignende hendelse med en gylte, men den lå 50m unna inni tettkrattet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (10 minutter siden):

Er forsåvidt enig.. Er en så heldig å få til jakt i Serbia så er en tilbake 20 år i tid og mye dyr.. en får også felle Ulv om en ønsker dette.. jeg jakter med lokale jegere der nede og bor lokalt.. 

 

Portugal er også heftig drivjakt.. og jeg har vel aldri skutt så mange dyr på en tur som der.. Spania er en nedtur i forhold.. Tyrkia er også et land en bør vurdere.. 

 

"kjøtt orgel" jeg synes R8 er mere enn bra nok og 3 ekstra avtrekkerhus i lommen gjør susen.. 

til Serbia altså...

 

Blaser er fint det, bruker det til det meste av annen jakt. Men halvato med 10 skuddsmagasin er magisk når det kommer grisetog. Januar for tre år siden skjøt jeg fire gris på 5 sekunder. Ingen tvil om at det går fortere med halvato  enn når man må repetere.  

 

Link to comment
Share on other sites

Olemann skrev (12 minutter siden):

@SkaubjønnEttersøk er vel kanskje feil å skrive, dødsøk er kanskje mere rett.  Det var en fin matgalte som kom på åte ca en liten time etter at jeg satte meg ned. Holdet var ca 30m og grisen sto i ro. Ventet et par timer i tilfelle det kom flere før jeg gikk for å se etter den. Fant gode blodspor som så ut som lungeblod som var sprayet langs buskene. Var derfor sikker på at den ikke lå så alt for langt unna. Sporet et stykke om gangen og stoppet opp flere ganger og vurderte å ringe etter ettersøksekvipasje. Mengden blod og tiden som var gått gjorde imidlertid at jeg fortsatte hver gang inntil den lå der, tipper 150-200m unna med et godt lungeskudd. I krattet virket det som at det var mye lenger. 
Lignende hendelse med en gylte, men den lå 50m unna inni tettkrattet. 

Da er jeg med. Jeg skjøt villsvin fra hofta i november i fjor. True story. Den løp rett på meg. Jeg sto helt stille for å ikke støkke den, inntil den var et par meter fra. Da vinklet den litt, og jeg smekka den ned med børsa på hofta på kanskje en halv meters hold... Kjempeopplevelse! 

Jeg har sett hva svin kan gjøre med hundene. Og det virker som om det ikke alltid er de store galtene som lager mest faenskap. Relativt små griser er kjappe, og kan ha skarpe tenner. Vil nødig ha en slik opp innsiden av låret så pulsåren kappes... 

Jeg vil gjerne gå ettersøk om mulig. Er ikke redd, jeg er jo bevæpnet. Men i mørket... nei takk. Jeg for min del ville ALDRI gått 200 meter etter et skadet svin i mørket. Og jeg synes ærlig talt du skal tenke deg om før du gjør det igjen. Ser jeg lungeblod så kan jeg kikke litt, men blir det tett kratt så vil jeg ha dagslys. Det hjelper lite om du er bevæpnet så lenge det er mørkt. Skadeskutte griser kan vinkle og ligge et eller annet sted å se på sitt eget spor. Det har jeg sett flere ganger. Da er det en fordel om dyret har ligget så lenge at det er dødt, eller stivt. Du har ikke lyst til å ha pannelampa lysende fremover, og så høre det brake i buskene rett ved siden av deg...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror du har rett etter boka, mistenker at vi er påvirket av Sverige og har tatt til oss galte fra de. Men jeg er sikkert ute og sykler. Uansett så dør de med en .30 Partition i maskinrommet

 

Galte

https://grispersson.se/test-5/

Galte

https://hjortas.no/villsvin/hvordan-se-forskjellen-pa-sugge-og-galte/

Galte

https://www.langedrag.no/dyrene/om-dyrene-vaare/48/villsvin

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal for det meste sitte å postere på villsvin, men mulig det blir noen drev. Blir nok så jeg tar med begge børsene over. Litt mer komfortabel på at de duger. Kom gjerne med fler erfaringer da jeg er helt grønn. Ingenting er Off-topic👍🏻

Link to comment
Share on other sites

Råd som er litt off topic. 
Hvis du ikke har så søk om våpenpass i god tid. Mye enklere å slippe å kaste bort tid på tollen sammen med alle lastebilsjåfører og vente på å tolle inn og ut våpen til Sverige. (Med forbehold om at det er der du skal jakte)

Link to comment
Share on other sites

Olemann skrev (22 timer siden):

@SkaubjønnEttersøk er vel kanskje feil å skrive, dødsøk er kanskje mere rett.  Det var en fin matgalte som kom på åte ca en liten time etter at jeg satte meg ned. Holdet var ca 30m og grisen sto i ro. Ventet et par timer i tilfelle det kom flere før jeg gikk for å se etter den. Fant gode blodspor som så ut som lungeblod som var sprayet langs buskene. Var derfor sikker på at den ikke lå så alt for langt unna. Sporet et stykke om gangen og stoppet opp flere ganger og vurderte å ringe etter ettersøksekvipasje. Mengden blod og tiden som var gått gjorde imidlertid at jeg fortsatte hver gang inntil den lå der, tipper 150-200m unna med et godt lungeskudd. I krattet virket det som at det var mye lenger. 

Det er de situasjonene der du er takknemlig for kulevalget. Står grisen litt skjevt og man bruker tradisjonell blykule blir det ikke nødvendigvis gjennomskyting. Grisen går like langt, men blodsporet er omtrent ikke-eksiterende. 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...