Jump to content

Rifle til jaktfelt, alternativer


stigamundsen

Recommended Posts

hjortefot.com skrev (51 minutter siden):

@Skaubjønn

Ja det er kjekt å teste forskjellig.

 

 

Har på vei Lapua Scenar 69grain, Sierra Blitzking 69grain, og Geco Target 63grain. Pluss litt meir Speedhead 55grain.

 

Kjem med rapport so fort tida tillet skyting. Må finne meg ein favoritt før fylkesmesterskapet neste helg.

 

Ser at kronestykkesamlinga med S&B var vanskeleg å gjenskape, for ustabil, og dermed uaktuell til konkurranse. Men god nok til mengdetrening på sittande og ståande jaktfelthold.

 

Stay tuned 😊

 

 

 

Jeg har brukt Lapua 69gr og Hornady ELD-M 52gr mye på jaktfelt, der 52gr er suveren synes jeg, men dette er 22-250 og ikke 223. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hjortefot.com said:

Ser at kronestykkesamlinga med S&B var vanskeleg å gjenskape, for ustabil, og dermed uaktuell til konkurranse. Men god nok til mengdetrening på sittande og ståande jaktfelthold.

Jeg tror nok du kommer til å finne ut at 69 MK eller Scenar er det som kommer til å fungere best i den pipa til det du skal bruke den til. S&B ville jeg "putta i søpla". Det er lite gøy å trene når man skyter bedre enn ammoen😟

Link to comment
Share on other sites

Å få brukbar presisjon med 55 gr sk bulk (kan vel knapt snakke om billigammo lenger) i 1:8 løp er erfaringsmessig ikke greit. Det finnes kan hende unntak, men...

Når det kommer til ytelse pr krone er nok Nosler CC vanskelig å slå. Selvsagt kan MK, Scenar eller andre få enda bedre, men tipper at CC duger mer enn godt nok til skisserte formål.

Link to comment
Share on other sites

Blir spennande å teste Geco Target i 63 grain. Hadde vore kjekt om den klarar gode samlingar.

20220506_211940.jpg.b76fd2223a57b6597c7194a96e9e81f5.jpg

Trophy Bonded og Sierra Blitzking har eg hørt mykje bra om frå andre med Tikka og Sako. Ikkje kandidatar til mengdeskyting akkurat, litt utanfor trådens tema, men kjekt å teste presisjon uansett bruksområde.

 

Håpar på betre vær og testforhold søndag. 

Link to comment
Share on other sites

Litt vind i dag, men fikk ei fin lita økt. 100m , frå liggeunderlag og tofot. 

20220507_191218.jpg.35e4db9047261625dba2b01e35351052.jpg

Sako Speedhead setter gode og jevne samlingar. Følar at Tikkaen samlar betre og betre for kvar gong. Kanskje pipa treng nokre skot for å "sette seg" 

No har ho riktignok fått på ein GRS Bifrost sidan sist. Mogeleg det spelar inn på ferdigheitane til skyttaren 😁

 

 

Sierra Blitzking 69 grain vart der og då min favoritt til revejakt.

20220507_191153.jpg.3e6c2cc4c6d3cebb7f72ce5c96cb6d13.jpg

Justerte 4 klikk venstre.

Kjekt at Sierra har same treffpunkt som Sako. 

 

Geco Target 62grain gjekk heilt ok.

Ligg 2 klikk under dei andre.

20220507_191247.jpg.fa83744a9c61dc150314f575b27d23bd.jpg

Neste serie med Sako , her kom vinden inn frå høgre. Men godt fornøgd. 

20220507_191131.jpg.04f9ecba46d726e44372648fe720c8ac.jpg

 

Trophy Bonded hadde eg store forventningar til, men den innfridde ikkje. Sikkert topp til rådyrjakt. 

 

20220507_191110.jpg.8d3f5a483ea3bfabeea3b3cfacad4d3b.jpg

 

Testa og nokre seriar med byte av dempar. Har likt treffpunkt med Optima60 og Optima Front. 

 

Konklusjon: Sako Speedhead får vere med på neste jaktfeltstemne. 

Geco er ein fin treningspatron, og Sierra Blitzking blir med på revejakt.

 

Neste veke kjem nokre boksar med Lapua Scenar. Den patrona får mykje skryt. Vert spanande å sjå kva den kan få til.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nå lader jeg det aller meste selv, og har vel opparbeidet en viss magefølelse hva som bør virke etter snart 30 år. Har hatt flere børser  i ..223, både billige Remington`er, til Rafdalbygg. 

Sorry, men enig med @bardp

Har aldri opplevd så store samlinger med noe jeg har puttet i disse, med hva som helst. Vil ærlig talt, kalle det ræva. 

Beklager å skuffe deg ifm et nytt riflekjøp, men jeg ville reklamert. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20220507_220314.jpg.9cfe8b2aa7f62363109299d462141ff2.jpg

 

Når fire av skuddene kan dekkast av en amputert tommelnagl.

Ein bruskork. 

Reklamasjon?

Presisjonsgarantien er 29mm på 3 skot. 

 

Hadde det vore 308'n eller 8x57'n hadde det berre vore eit einaste raggete hol.

 

At børsa er kresen stemmer, vart skeptisk då Trophy Bonded såg utvsom buckshot.

 

Men om eg set fem skot i femkroningen på 100m i vind og halvgod stilling med tofot er det godt nok for meg. 

 

Vil ikkje gje nokon endeleg dom over børsa, verken for eller imot, før ho har gått ein del meir. Bør skyte minst 100-200 skot. 

Hugser blaserpipa i 6XC trengte nokre pakkar ammo før ho nådde potensialet. Eller "satte seg" 

Same med Creedmoorpipa i den andre Tikkaen min, 10,3x68-pipa og 8x57'n i Blaseren.

 

Var berre R8 i 6,5x55 og BBF-kombipipa i 7x57R som leverte 12-20 mm frå første stund.

 

Skal teste i benk med skikkeleg anlegg når skytebana opnar. 

Med god støtte og rearbag luker ein vekk operatørfeil. 

 

God kveld, og god helg 😊

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja her er det tydelig forskjellige preferanser for hva som er bra. Men jeg ville aldri ha behold en rifle som skyter på den måten. I 223 bør en klare og samle 5 skudd på mindre en 15 mm på 100m vær gang om skytteren gjør rett. Og det med mange forskjellige ammotyper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (11 minutter siden):

Det kan virke som  at disse finnene har preferanse for tyngre kuler type 69-77 gr.

Ja, ein bekjent har samme type børse, men med vanleg pipeprofil, og der er det faktisk superlette V-MAX 35-40 grain og som du nevner  60-77grains som går best. Høyrast naturstridig ut, men han ladar sjølv, og har prøvd ut mykje.

 

 

Neste på testlista mi når skytebana opnar er:

 

Lapua Scenar L OTM 69 grains

Federal Fusion 

American Eagle

Sako Gamehead

Norma V-Max 40grain

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, vavlo said:

Det kan virke som  at disse finnene har preferanse for tyngre kuler type 69-77 gr.

Jeg har tilsvarende pipe, men i en Sako og det er helt uten tvil 69,77 og 80 gr MK som virkelig fungerer. Jeg har selvfølgelig ikke prøvd alle lette kuler, men alle jeg har prøvd går katastrofalt dårlig. Nå betyr ikke det noe for meg siden jeg lader selv og hadde som mål å skyte bare de tunge kulene med høy BC, 80 gr MK. 

Som jeg sa tidligere ville jeg satsa på 69 gr MK eller Scenar.

Link to comment
Share on other sites

1/2 MOA presisjon rett ut av eska med et flertall typer fabrikkammo med forskjellig kulevekt, iaf fra ei rifle i den prisklassen kan man knapt regne som sannsynlig. De fleste er godt fornøyd om rifla presterer såpass at det er skytteren som avgjør resultatet.

De fleste av oss har verken økonomi eller tid til å kjøpe nye våpen eller piper i en mengde som kan gi oss en noenlunde kvalifisert formening om hva en faktisk bør kunne forvente av presisjon jevnt over, men sk presisjonsgarantier sier vel noe om hva produsentene mener er realistisk.

Fø er det interessant å observere hva Jørund Lien i Jakt får ut av presisjon i prøveskytinger med en mengde forskjellige rifler og ammunisjon, både fabrikk og hjemmeladet. Joda, av og til ser man kombinasjoner som holder halvmoaen, men på det jevne, langt i fra.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Rekyl1 said:

Finner den bare på Norma.as,

40 kr per skudd🥸 Nå kjente jeg at morrakaffen satte seg i vranghalsen.. host! 
Jeg lader 80 gr MK i kjøpte Lapua hylser til noe rundt 3 kr om jeg bruker hylsene 10 ganger ++ 

For 40 kr kan man heller skyte 338LM eller noe annet som er artig..

Om jeg skulle betale det beløpet for å skyte 223, så hadde jeg forventet BR presisjon, minst! Den pappeska må jammen være dyr?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli en stund siden nå, så jeg husker ikke detaljene, men superlette "eksplosive" varmintkuler var ikke heldige å bruke på de elektroniske skivene vi hadde dengang.

De eksploderte i skivepappen/frontskive og lagde 3 - 5cm utskuddshull i bakskiva. 

 

Skjøt forøvrig en liten konkurranse igår med GGG 223 FMJ-ammo.

Vil nesten ikke si hvordan presisjonen var for jeg ønsker ikke at Jaktdepotet skal selge resten til noen andre 8) 

Skjøt to 10-skudds grupper på ca 2cm i benk for å teste presisjonen i en Sako 75 med 1-10" pipe av ukjent sveitsisk fabrikat.

Ikke verst for litt over 6.- pr skudd. Da gidder ikke jeg lade..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (9 minutter siden):

Kanskje 1:10 eventuelt 1:9 er vegen og gå.

Kommer jo an på hvilke kulevekt en satser på å bruke. Om en primært ønsker å skyte kuler rundt 55 gr er det sikkert fornuftig. Men den S&L jeg har nå i 223 med 1:8 i stigning gir fine samlinger med alt jeg har testet fra 55 gr og oppover til 70 gr. Har ikke prøvd tyngre kuler en det i den men de vil sikkert også fungere fint. Skal teste 80gr når jeg nå kommer så langt men det blir sikkert ikke før til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Først ei lita avklaring eller ei mogeleg forklaring på kvifor nokre samlingar ikkje var like tette under gårsdagens skyting. Kall det gjerne nybegynnarfeil for vidarekomne. 

Vel 10 meter framfor munningen er det ei forhøging i terrenget, eg såg støvsky der under nokre av skota i går. Eg hugsar og at eg såg bakken i kikkertsiktet i siktebildet, tenkte ikkje meir over det, der og då .

Grubla litt og sov på dette.  Kan kula ha vore so nær bakken at turbulens kunne påvirke presisjonen? Eg er ingen balistikkguru. Men nokon her inne har kanskje eit svar? 

 

Er kanskje av interesse for fleire av oss.

 

Kun ein måte å finne det ut på. Teste og eliminere.

Først ordne litt høgare blinkstativ.

 

20220508_122455.jpg.e9faba1515ef5bd93eff6a0b30adb670.jpg

 

Og flytte meg fram til forhøginga der eg mistenker lavtflyging , altså skyte frå ca 89 meters hold, lage eit skikkeleg stabilt anlegg og teste.

Kunne sjølvsagt bygd opp anlegget, men såg for meg at det ville blitt ustabilt og høgt.

20220508_122328.jpg.844602393543055b5955c46461aafbb8.jpg

Klarte å bygge et godt og stabilt anlegg med denne skytestøtta og jaktklær under kroppen. Følte at alt låg bra. Hadde på største Optimaen for å bråke minst mogeleg.

 

Testa først Sellier&Bellot, heilt ok. 

20220508_120700.jpg.9d1c270eb1a8eedd0eac8dbb73dd0032.jpg

 

Deretter Sako Speedhead, og den leverte 5 skot i fire hol. 

20220508_120657.jpg.550e4d49029b60af5bc7bbf9e3e82f4d.jpg

 

Sierra Blitzking gjekk best i går, gjekk omtrent likt i dag.

20220508_120642.jpg.cf19af53135c7880680e01fd3498ca5f.jpg

So var det Geco igjen , litt betre enn i går, hadde fint brukt denne billigpatronen på jaktfelt.

20220508_120648.jpg.3da15a25a1eeffc4fe6983e0b722ba7b.jpg

 

I går skuffa Federal Trophy Bonded meg, og det var litt kokko og hinsides å få den samlinga her i dag. 😑 Trekker tilbake all skuffelsen. Med denne klinkar du faktisk  røyskatthovud om du vil.

20220508_120632.jpg.f4c6ddd5df55cbac78aeb16bfb6e0af9.jpg

 

No har rifla gått rett rundt 150 skot.  So eg har trua på at den har godt potensiale til jaktfelt og trening.

 

Joda, fins sikkert rifler som går mykje betre, men det treng ikkje eg.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@bardp

 

Men kva meinar du ei ny rifle rett ut av eska skal samle med 5 typar forskjellig fabrikkammunisjon?

Må du ned på diameteren til ein femtiøring for å være nøgd? 

 

Har sjølv alltid sett på femskotserie som dekkast av eit kronestykke som god nok presisjon. Faktisk bra presisjon. 

 

Legg gjerne ut bilde av ei samling som du meinar er eit minimum for deg.

 

Eg er nøgd med 5-skotsamlingane under, og ikkje minst at eg kan hente fram rifla og vite at treffpunktet er ganske likt uansett kva patron eg legg i. 

 

20220508_163032.jpg.8d5326c4458a142a6cbb53faafad4f64.jpg

 

 

20220508_163005.jpg.eccd24342a1dadd3ea25e5195ea46aeb.jpg

 

Samlinga synast best frå baksida på blinken.

20220508_164012.jpg.d247485476bddec9eb841ff61798ea88.jpg

 

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

15 mm eller bedre bør en da kunne forvente med flere typer ammo av en rifle i 223. Da den Tikka T3x som jeg kjøpte ikke klarte det kvittet jeg meg med den og kjøpte en S&L som fint klarer det.

Men vi er jo forskjellige og har forskjellige krav så for andre kan nokk en annen samling være OK.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, bardp said:

I 223 bør en klare og samle 5 skudd på mindre en 15 mm på 100m vær gang om skytteren gjør rett. Og det med mange forskjellige ammotyper.

 

Så 15 mm er worst case av flere 5-skuddsamlinger? Og det attpåtil med flere ulike typer (fabrikk?)ammo? Det vil jo si at snittsamlingene må være en god del bedre enn 15 mm. 10 mm kanskje? Det du beskriver der nærmer seg 1/4 MOA. Med slik presisjon vil du havne ca midt på resultatlista i benchrest, i konkurranse med heavy varmint-rifler i 6PPC og godt tunede ladninger. Det er ikke særlig realistisk. Motbevis meg gjerne.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja 15 mm med litt forskjellig ammo bør en da klare at en og annen serie vil gi større samlinger er vel klart men det skyldes vel i hovedsak skytteren. Nå skal jeg ikke si så mye om fabrikk ammo da jeg lader selv. Men det er jo det som er det morsomme med 223 at den er veldig enkel og skyte med og en kan oppnå fantastisk bra presisjon.

Om jeg ikke etter min mening oppnår bra nokk presisjon med en børse blir den ikke gammel hos meg. Å skyte med noe jeg ikke synes er presist nokk blir fort lite morsomt.

Link to comment
Share on other sites

Hjortefot, ikke bry deg så mye med hva disse superskytterne skriver. Det er din opplevelse som er viktig, og så lenge du er fornøyd er alt flott! I 1:8 vil jeg anbefale deg en matchkule på 77 grs. Bruker selv både NCC og Scenar i min. Har ikke T3, men mitt tyske løp i samme snurr går styggodt med den vekten. Utover det er det bare å nyte skyteopplevelsen og glede seg over at en ny sesong er i emning💪👍

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Samling som kan dekkes av et kronestykke er nå helt innenfor. Man blir litt "optisk" lurt av å skyte 223 siden kulene har liten diameter. Hullene får ikke like lett kontakt med hverandre som ved bruk av kuler med stor diameter. Det er fort gjort å "oversette bilde i hodet" til større kuler. Jeg gjør det hele tiden siden det er det jeg er vant med å se og tolke. Da vil kanskje ikke samlingen være like imponerende.  

Som sakt finn rett ammo så blir det der bra nok i massevis! Siden det er en Tikka ville jeg bygd den om til å skyte 80 gr med COL på 62-63mm. Da får du bort mye av vindavdriften også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nye T3x Supervarmint er som laget for jaktfelt:

 

  • Kaliber 223
  • Nytt Roughteck skjefte, plastikk er historie, som er bedre ergonomisk enn noe KKC/GRS etc til å skyte med. 
  • Trykkpunkt avtrekk

Her er det bare å ta rifla rett ut av esken, lade opp og skyte uten å ha noe og skylde på.

image.png.20412d453c86e9fc815e8bc14654dee7.png

image.png.47c6c7b657c2c0b77382f234bc47898f.png

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (6 timer siden):

Nye T3x Supervarmint er som laget for jaktfelt:

 

  • Kaliber 223
  • Nytt Roughteck skjefte, plastikk er historie, som er bedre ergonomisk enn noe KKC/GRS etc til å skyte med. 
  • Trykkpunkt avtrekk

Her er det bare å ta rifla rett ut av esken, lade opp og skyte uten å ha noe og skylde på.

image.png.20412d453c86e9fc815e8bc14654dee7.png

image.png.47c6c7b657c2c0b77382f234bc47898f.png

 

 

Prøvde finne den der med 60cm løp når jeg skulle kjøpe Tikka uten hell..Riktignok i annet kaliber.

Link to comment
Share on other sites

On 5/8/2022 at 5:52 PM, bardp said:

Ja 15 mm med litt forskjellig ammo bør en da klare at en og annen serie vil gi større samlinger er vel klart men det skyldes vel i hovedsak skytteren. Nå skal jeg ikke si så mye om fabrikk ammo da jeg lader selv.

 

Det blir et ganske annet krav enn at største 5-skuddsgruppe kan være maks 15 mm med flere typer (fabrikk)ammo. Det vil jo si at nyrifla til hjortefot.com er innafor. Finnes det i det hele tatt fabrikkrifler som klarer kravet du (jeg) først skisserte? Jeg har mine tvil. F.eks. å klare 5 st. 5-skuddsgrupper med 4 ulike typer fabrikkammo der ingen av gruppene er over 15 mm. Det er et strengt krav!

 

On 5/8/2022 at 5:52 PM, bardp said:

 

 

Men det er jo det som er det morsomme med 223 at den er veldig enkel og skyte med og en kan oppnå fantastisk bra presisjon.

 

Jeg har tilgode å skyte .223 , men har brukt mye .22-250 Med svake ladninger er de identiske. Og det er veldig enkelt å skyte godt med. Særlig med demper på. Brukte det flere sesonger på jaktfelt.

 

On 5/8/2022 at 5:52 PM, bardp said:

Om jeg ikke etter min mening oppnår bra nokk presisjon med en børse blir den ikke gammel hos meg. Å skyte med noe jeg ikke synes er presist nokk blir fort lite morsomt.

 

Livet er for kort til å slite med upresise rifler og dårlige jakthunder, sies det...

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Torf said:

Nye T3x Supervarmint er som laget for jaktfelt:

 

Fin den, men koster såpass at det finnes noen alternativer. Ca. 24.000,- S&L i en KKC-stokk eller lignende. Fra Jakt&Friluft eller Våpensmia. Jeg er ikke sikker på hvilken jeg helst vil ha. Har sikla på begge alternativene. Tikka er mye for penga så lenge den heter Lite. Men med en gang man skal ha justerbar kinnstøtte, picatinnyskinne, trykkpunktavtrekk, bedre stokk, tykkere pipe eller noen andre krumspring, så drar prisen voldsomt på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (7 minutter siden):

Det blir et ganske annet krav enn at største 5-skuddsgruppe kan være maks 15 mm med flere typer (fabrikk)ammo. Det vil jo si at nyrifla til hjortefot.com er innafor. Finnes det i det hele tatt fabrikkrifler som klarer kravet du (jeg) først skisserte? Jeg har mine tvil. F.eks. å klare 5 st. 5-skuddsgrupper med 4 ulike typer fabrikkammo der ingen av gruppene er over 15 mm. Det er et strengt krav!

Vel den S&L rifla jeg har nå klarer fint og skyte samlinger mellom 10 og 15 mm 5 skudd på 100m med flere typer ammo fra 55 til 70 gr som er det jeg har testet med. Dog har jeg kun testet to typer fabrikkammo resten er hjemme ladet. Skal teste 80 gr når jeg bare får somlet meg til å bestille kuler. Magasinet på S&L børsa tar patroner som er 5 mm lengre en det Tikka T3X magasinet tok så det burde gå fint.

Link to comment
Share on other sites

Altså. TS skyter med fire forskjellige typer jaktammo. Alle femskuddsgrupper kan dekkes med et kronestykke. Dvs ytterkant av kulehull i gruppen er på maksimalt 21 mm. Dvs maksimal gruppestørrelse er på 15,3 mm. Dårlig? Reklamasjonsgrunn?

Edited by vavlo
  • Like 1
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Tikka garanterer 3 skudd innenfor 1 moa (29,08 mm) @100 m med premium ammunisjon. Om den klarer 29,08 mm eller bedre så kvalifiserer det ikke til reklamasjon pga. dårlig presisjon. Dvs. at kjøper du en Tikka, så må man i verste fall godta 1  moa presisjon med 3 skudd. Er det for dårlig, så kjøper man ikke Tikka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...