Jump to content

Rifle til jaktfelt, alternativer


stigamundsen

Recommended Posts

Har akkurat så vidt byrja å skyte jaktfelt. Skyt for tida med ei Winchester M70 Featherweight i 308.

 

Lurer litt på om eg skal skaffe meg ei børse som er litt meir egna til formålet. Kva er det folk bruker til dette? Kjøper gjerne/helst brukt då eg eigentleg ikkje har så mykje å bruke på ei slik rifle. Alle tips tas i mot med takk

 

 

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 😉

prøv så mange våpen du kan før du kjøper.  Noe av det viktigste er kvaliteten på avtrekket. 👍🏻
siden du er ny så ikke for tung. Husk at du skal skyte med lang arm. Noe det for øvrig jukses mye med i jaktfelt. 👿😡  

Edited by BigBore
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (3 timer siden):

De som ladar sjølv; kva er billigst å lade kvalitetspatroner til av 223 og 6,5x55?

Marginal forskjell på hjemmelading, gode kuler til jaktfelt koster omtrent det samme, litt besparelse på krutt da typisk ladevekt for .223 er 22-25 grs (ca. 1,6 gram) mot 42-45 (2,9) for 6,5x55. Differansen på 1,3 gram utgjør ca. kr 1,30 pr. patron om vi tar utgangspunkt i dagens priser på Vv N140/N160. Antar da du har tilgang til plukkhylser på skytebanen for begge patronene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (10 minutter siden):

Pluss ei 223 pipe vil vare mye lenger enn ei 6,5x55 pipe så blir fort en innsparelse der også ;) 

Det er nå i alle fall ikke min erfaring. 6,5x55 pipene holder gjerne 1000 skudd mer en 223 pipene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

IMG_20220422_082652_698.jpg.1920637d013c0496888cc9cbcd7b7446.jpg

Er ingen stor jaktfeltskytter.

Men fall for kombinasjonen Tikka og GRS Bifrost. 

Siktet er den nyaste utgåva av Zeiss V4 6-24x50 med parallakse ned til 10m . Retikkel 60. 

A-TEC Optima Front i enden av den 62cm lange fluta pipa. 

Pipa skyt veldig godt med Norma Golden Target 6,5 Creedmoor. (samt Norma Bondstrike, Fusion og American Eagle OTM) 

 

Kalibervalet beror på at rifla også nyttast til storviltjakt.

 

Hadde den kun vore til jaktfelt hadde eg nok valgt 223Rem .

 

Lykke til.

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til jaktfelt hadde også jeg valgt 223 ingen tvil om det. Men da i en rifle med enkelt pipeskiftesystem da en må påregne årlig pipeskift om en er litt aktiv. Steinalderkonstruksjoner som Tikka t3 og andre som krever tilpasning av ny pipe blir fort et handicap. 

Link to comment
Share on other sites

Om en skal game jaktfelt helt, så tror jeg et .30-kaliber er en bitteliten fordel, siden kula er større og lager større høl. 300Whisper i en 223-kasse, og 110gr kuler kanskje...

Men 223 er det billige og enkle, og vil nok egentlig gi de samme resultatene.

 

Jeg har og har hatt både moderne pipeskiftrifler, og "steinalderkonstruksjoner" i mange år, og selv om jeg før var på @bardp sin linje, så er jeg vel skiftet mening. I rifler uten løs rekylklakk, er det akkurat, eller minst, like enkelt å ha vanlig gjenget pipe. Ja de må tilpasses, men det gjør man da en gang i året - eller man kjøper 2-3 piper om gangen. Ferdig tilpasset, så er det jo betydelig enklere å bytte (enn skru frahverandreheleriflaopplegget, som f.eks. på 200STR.
Bytte på banen tar <2min med TRG22-en, og 7-12 minutter, med betydelig større risiko for feil, med STRen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Mulig man har sluttet med å slurve i det siste, men det har stått i reglene lenge.

 

https://www.njff.no/jaktskyting/terminlister-for-skytekonkurranser/Regler for jaktskyting NJFF 2020 -2024_WEB.pdf/_/attachment/inline/c2933217-6dfc-4607-8af6-6a3e051f270a:cc0ab39a1dda1009f891cfa2f9794fb78cc97c50/Regler for jaktskyting NJFF 2020 -2024_WEB.pdf

 

 

Sitat

16.5.9 Bedømming (tolking) av tvilsomme skudd Anvisersjefen skal være utrustet med tolk (skuddmåler) i kaliber .222 Rem. samt 6,5 mm og 7,62 mm, med flens på 8 mm. Tolken brukes både for å skille antall skudd og skuddenes verdi. Der tolkens flens berører / tangerer delestreken, regnes skuddet som verdien som er innenfor delestreken. Rikosjettreff teller ikke. Rikosjett er kuler som slår mer eller mindre skrått gjennom skiva. Når kulehullet er mer enn dobbelt så stort som vedkommende kules diameter, blir det å regne som rikosjett og det skal anvises bom.

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Jeg er også i tenkeboksen. Har skutt noen jaktfeltstevner i vår, og det er kjempegøy. Og fin trening før jakta. Jeg har brukt min Blaser R8 med trestokk og hevbar kam. Fornøyd med den forsåvidt, men løpene koster ei nyre, og blir bare dyrere. Jeg har KKC stokk på min Sako Quad salong, og tenker at det hadde vært fint med ei jakt(felt) børse med KKC stokk, og enkelt pipebyttesystem. Det er ikke nødvendig med pipebytte uten treffpunktendring slik som på Blaseren. Hvilke børser anbefales da? Ser mange bruke Schultz & Larsen og Sauer 202. Er det andre aktuelle? 

 

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker. Har skutt 6,5x55 i mange år. Men 223 frister til jaktfelt. Mulig det blir flere løp etter hvert, og 6,5x55 i starten.

Jeg hadde en Sauer 200 str en stund, men ble ikke vant til den. Synes den var lang, tung og uhåndterlig, og vanskelig å skyte stående med... Sikkert fordi jeg er vant til jaktvåpen? Når har jo M67 skrevet over her at den er tungvint å skifte løp på også. har Sauer 200str noen fordeler fremfor Shultz & Larsen for eksempel? 

Link to comment
Share on other sites

Muligens bedre magasiner ikke fordi jeg har hatt problemer med mine til S&L men har hørt andre som har hatt det. Nå er det da ikke noen forskjell på lengden på 200 str og en S&L med standard låsekasse den er jo i hovedsak bestemt av løpet og det kan en jo ha i den lengden en måtte ønske i begge. Går du for 223 er jo  Schultz & Larsen Legacy med KKC en lekker og hendig sak. Har en slik selv og den skyter utrolig bra eneste ulempen er at den ikke kunne leveres med S&L sitt utmerkede matchavtrekk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En T3 tror jeg er OK, og da i Sporter stokken, som etter min menig er 100ggr bedre på alle måter enn laminert tørket loff med rar fasong... Kan du overleve 260 eller 308 så må jeg si at jeg liker TRG22en bedre og bedre.

 

Skaubjønn skrev (28 minutter siden):

Når har jo M67 skrevet over her at den er tungvint å skifte løp på

Tar jo hele 7 minutter...

 

Skaubjønn skrev (28 minutter siden):

Sauer 200str noen fordeler fremfor Shultz & Larsen for eksempel

Dramatisk mye enklere tilgang til piper. Ekstremt nesten

 

 

Men jeg ville gått til Runar og sett hardt og lenge på en Defiance.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67 En T3 tror jeg er OK, og da i Sporter stokken, som etter min menig er 100ggr bedre på alle måter enn laminert tørket loff med rar fasong.

 

Jeg har som sagt tørket loff på min Sako Quad, og synes KKC loffen er god å holde i ;-). Ser klart fordelen av å ha plinkebørse og jaktfelt / jaktbørse med samme stokk.

 

En T3 er det da ikke løpsbytte på? Må vel vinkelsliper til for å få til det...?

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (15 minutter siden):

Er jo bare å skru rett ut og rett inn?

 

K

Jaha? Jeg googlet det, og kom til denne posten fra hine haarde dager. Det ser ut til å være VELDIG mye mer komplisert enn å skru ut og inn pipa...!

 

 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Pipa må kamres og tilpasses av børsemaker, om du ikke får kjøpt en "prefit" - som ikke helt hyllevare i Norge ennå. Det tar uansett kortere tid å få kamret og tilpasset ei pipe enn det gjør å bestille ei fra S&L via J&F... Og du får den akkurat som du vil. Den koster 7-10 000. Det gjør ei pipe i dag, om du skal ha kvalitet, og gjenger og fluter og lakk og wtf.
Når den er tilpasset tar det to minutter å bytte pipe. Stikk innom, så skal jeg vise deg. Jeg er litt usikker på hvor mange piper jeg har til TRGen, den er ca lik en T3 egentlig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (30 minutter siden):

Da er det sikkert lurt og ha en kammerbros i bakhanda om du nå ikke er fryktelig sterk da. Kan bli tungt å lukke sluttstykket når nypipa er kommet inn.

Du trenger en nøkkel til å skru til med ja. Ellers risikerer du at den løsner, noe som ikke er helt ideelt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (24 minutter siden):

Pipa må kamres og tilpasses av børsemaker, om du ikke får kjøpt en "prefit" - som ikke helt hyllevare i Norge ennå. Det tar uansett kortere tid å få kamret og tilpasset ei pipe enn det gjør å bestille ei fra S&L via J&F... Og du får den akkurat som du vil. Den koster 7-10 000. Det gjør ei pipe i dag, om du skal ha kvalitet, og gjenger og fluter og lakk og wtf.
Når den er tilpasset tar det to minutter å bytte pipe. Stikk innom, så skal jeg vise deg. Jeg er litt usikker på hvor mange piper jeg har til TRGen, den er ca lik en T3 egentlig.

Hele poenget her er at en med en Tikka eller annet forhistorisk våpen må sende hele børsa til børsemaker får å få en ny pipe. Mens en til en Sauer eller S&L kan bestille seg en ny pipe som passer rett inn. Har skiftet så mange mauserpiper at hva som skal til på en tradisjonell steinalderkonstruksjon vet jeg gott. Og dit skal jeg ikke mer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På siste jaktfelt jeg var med på skjøt veldig mange med Sauer 200 STR. Noen få brukte originalstokken. Ellers gikk det mye i GRS Sporter og GRS Bifrost.

Skal man delta i jegerklassen og bruke STR er man avhengig av en kort tynn pipe for å klare vektkravet på 5,5 kg. Min er ca 5,3 kg med GRS Bifrost og en kort Heym 308 pipe.

Link to comment
Share on other sites

Til Tikka får man jo prefit som nevnt over og man kan bestille det fra bla brownells. Mulig det er litt vanskelig å få av orginalløpet første gang siden det visstnok kan sitte skikkelig godt. Ser jo veldig enkelt ut egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ISSF viltmål og i mitt miljø er 222 og 223 ladet med 50-55gr kuler standard.

Jeg vet ikke om noen som har skiftet piper før de har gått mer enn 10000 skudd.

 

Skulle jeg startet på nytt med std.vare idag, og investert endel kroner for å skyte mye, hadde det blitt en Blaser R8 i passende config med piper i 223 og 22lr.

10000 22lr og 2000 223 i året holder lenge.

Link to comment
Share on other sites

Rekyl1 skrev (1 time siden):

Skal man delta i jegerklassen og bruke STR er man avhengig av en kort tynn pipe for å klare vektkravet på 5,5 kg. Min er ca 5,3 kg med GRS Bifrost og en kort Heym 308 pipe.

Vekten av siktet og montasjen monner litt også. Min veier akkurat innenfor det gamle kravet på 5 kg, med GRS sporter, kort tynn pipe (18/620 i 6,5x55) og lett sikte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

Hele poenget her er at en med en Tikka eller annet forhistorisk våpen må sende hele børsa til børsemaker får å få en ny pipe. Mens en til en Sauer eller S&L kan bestille seg en ny pipe som passer rett inn. Har skiftet så mange mauserpiper at hva som skal til på en tradisjonell steinalderkonstruksjon vet jeg gott. Og dit skal jeg ikke mer.

Tikka og andre våpen har ikke mausergjenger, og børsemakere (eller en selv) drar ikke til som gutta på "Mauserwerke" heller.

 

Jeg elsker det når folk forteller meg at ting jeg gjør nesten daglig ikke går an ;)


Å bytte pipe på TRGen er så enkelt at jeg egentlig gjør det alt for ofte, og jeg kvier meg MYE mer for å bytte pipe på STRen - der må jeg jo skru ut flere skruer og plukke ting i flere deler - kjempetungvint rett og slett.
Faktisk så tror jeg at jeg kan bytte pipe skyte inn, bytte tilbake, og skyte inn på nytt (i den grad det trengs) fortere med TRGen enn jeg kan bytte pipe på STRen.

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/26/2022 at 1:45 PM, Rekyl1 said:

Skal man delta i jegerklassen og bruke STR er man avhengig av en kort tynn pipe for å klare vektkravet på 5,5 kg.

Kanskje dette kunne være noe om vekta kommer ut av kontroll?

 

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

@bardp

Då var Tikkaen i hus, 223Rem, 57cm pipe. 1:8 twist.

 

Har nettopp montert og testa. Blei litt hastig skyting og so som so med godt anlegg. Skal teste meir i morgon, og ta meg god tid.

 

Men uansett det ser ut som at S&B 55grain faktisk fell i smak hos børsa. So eg er rimeleg spent på kva  matchammunisjonen kan prestere.

20220430_192826.jpg.f625f1e664f0b4cfb35308054c41c613.jpg

 

Sokalla kronestykkesamling. Trur eg. 

 

20220430_192831.jpg.8f0dcccedebfcedee77d62fca0591c47.jpg

 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Fekk testa litt i dag. 

Ser at S&B kan være ujevn. Nokre fluger her og der. Men i snitt god nok til 5/5 på dei fleste jaktfelthald, om skyttaren gjer jobben. Uansett ein fin patron til trening. 

20220501_115546.jpg.01b6c77eb2dc49c95e7caea7dc694fcd.jpg

1. Mai, ein fin dag til koseskyting.

 

Geco gjekk stabilt, men ingen superduperpresisjon, låg rundt 30mm. 

Hadde berre nokre få Sako Speedhead, men den leder an som jaktfeltpatron i mi rifle. Meiner det er den eller Gamehead som vert brukt på fabrikkens testskyting.

So at den går bra og stabilt er meir som forventa.

20220501_222435.jpg.97997978a79a63de55f257236b2b0ca4.jpg

20220501_222421.jpg.be58dfbebdfe6ac94e58fdd34c9487e5.jpg

 

 

Skal prøve få tak i noko Norma Jaktmatch, kanskje Lapua Scenar og prøve dei også. 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@Skaubjønn

Ja det er kjekt å teste forskjellig.

 

 

Har på vei Lapua Scenar 69grain, Sierra Blitzking 69grain, og Geco Target 63grain. Pluss litt meir Speedhead 55grain.

 

Kjem med rapport so fort tida tillet skyting. Må finne meg ein favoritt før fylkesmesterskapet neste helg.

 

Ser at kronestykkesamlinga med S&B var vanskeleg å gjenskape, for ustabil, og dermed uaktuell til konkurranse. Men god nok til mengdetrening på sittande og ståande jaktfelthold.

 

Stay tuned 😊

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...