Jump to content

KA-BAR Knife


Vaquero

Recommended Posts

KA-BAR ...."kill a bear"...

Endelig har jeg fått rotet meg til et par KA-BAR kniver. Dette er ikke en rasjonell vurdering om at dette er knivene jeg virkelig trenger på jakt. Jeg synes kniver rett og slett er gøy. KA-BAR knivene som jeg har mottatt her koster ca. kr.1.400,- pr.stk. Til denne prisen finnes det mye annet bedre å velge i for jakt og turer, for jakt blir ikke disse førstevalget i mitt belte. For utvomming av falt vilt blir de uhåndterlig for min del, der har jeg min trofaste lille tollkniven fra Helle (kanskje kjedelig). For parteringsarbeid kan sikkert disse KA-BAR knivene fungere, selv om jeg har bedre kniver til det også. Uansett meninger og vurderinger, kniver er gøy. Litt om mine første refleksjoner: Den store (USMC) er den tradisjonelle kniven som ble designet i 1942 som United States Marine Corps tok i bruk i 1943, til sine soldater som en alt muligkniv, også i kamp. Denne "Full Size" er passe stor og en grei "Camp-knife", grepet er passe fyldig for mine never og vekten er passe tung for å hugge litt ved. Når det gjelder den nyere versjonen "KA-BAR Short" (den lille), så er denne liten for sammenligning, den blir som en "guttekniv" å regne. Litt lite grep å holde i selv for mine never som er litt over medium. Short versjonen er likevel  mer anvendelig generelt etter mitt begrep. Mindre og lettere å drasse på, i sekken vil vel helst en anvendelig turøks fungere til grovere arbeid. KA-BAR har også en Big Brother Fighting, denne har selvfølgelig større vekt og en bladlengde på 23,5 cm. Denne blir som en machete til rydding og vedsanking, jeg tror for mitt bruk at en turøks og en mindre tollkniv utfyller behovet bedre. Mulig jeg likevel kjøper denne Big Brother i et mindre smart øyeblikk. Ellers er det mange "fargerike" nasjonalromantiske Youtube innlegg om disse knivene, alt fra overdrevent tull til objektive vurderinger. 

Ka-bar b.JPG

Full Size versjonen har en bladlengde på 17,5 cm. Short versjonen har en bladlengde på 13 cm. Begge knivene gir et solid inntrykk.

 

Ka-bar a.JPG

Ka-bar c.JPG

 

Edited by Vaquero
  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

m00se skrev (1 time siden):

Jeg hadde hørt at de nyproduserte var av billig og svak konstruksjon så jeg har latt være å kjøpe en.

 

Olesøn skrev (1 time siden):

Bruker den som turøks hvis jeg ikke har turøks

Turøks er vel bruksområdet. En kombinert turøks og kniv vil jeg betrakte den som. Den går nok litt i kategorien "litt Harry". Jeg kommer til å bruke den til å kløve ved, slå hardt på med en annen kubbe for å kløve osv. Jeg tror sikkert at knivene tåler godt litt juling, det jeg ville styrt unna er China-kopier o.l. Moroa blir å se hvor greit den lar seg sette opp igjen etter litt bruk, jeg trener litt med å slipe AG-bajonetten med diverse bryner (ikke lett å få skarp), det går ikke så verst. Nå vurderer jeg sterkt å kjøpe inn en Arkansas-stone, noen tips om hvilken finhetsgrad?

Ka-bar d.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusla rundt med en sånn i beltet på Balkan da jeg var på tur med forsvarets solreiser. Kjøpte på den Amerikanske PX'en på Camp Bondsteel. 
God kniv med litt historie bak, og ble brukt til alt fra boksåpner, til øljekk, slik en god soldatkniv skal. Forandret slipingen til konveks, som var lettre å vedlikeholde....slira derimot er noe ordentlig drit. Mista min på tur her hjemme, da knappen åpna seg og kniven datt ut i lynga et sted....
 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (18 minutter siden):

...slira derimot er noe ordentlig drit.

En kan bestille en annen slire om man vil. Jeg kjøpte knivene hos Kniveksperten.no. Slirer i plast og skinn er å få tak i for en billig penge. Ellers har KA-BAR oppgraderte/moderne varianter i sortimentet, jeg valgte den nostalgiske varianten. (Jeg lever litt i fortiden.)

slire-ka-bar1216-slire.jpg

Link to comment
Share on other sites

8x57IRS skrev (15 timer siden):

Tror jeg kjøpte de 3 under fra lamnia for noen år siden.

Jeg ser du har denne plastslira til den "Full Size" standard-modellen, er den sikrere enn lærslira? Jeg må jo si at "Turøksa" Big Brother ser heftig ut, jeg har og har hatt noen billige "Bowie-varianter" i samme vekt og lengdeklassen. Morsom redskap når en skal gjøre opp bål, de setter en spiss på skogsturen hos den yngre garden i familien, før pølsene skal grilles (gutta på tur). 

Big Brother ligger rett under kr. 2.000,- Ikke alt skrot jeg kjøper (kost - nytte og behov) som er verdt prisen, det koster å være litt barnslig. 

big-brother-fighting-utility-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (1 time siden):

Du vet, så den faktisk er brukbar.

 

Ifølge gutta med doktorgrad i metallurgi er en laminert konstruksjon svakere enn en monolittisk. Ikke skjønner jeg hva du skal med en så stor kniv, med fingervern også på oversiden, der du ikke synes at karbonstål er egnet heller, og forøvrig er vel denne kniven så nær en scandi grind du kan komme på en gammel amerikansk kniv.

 

Forøvrig kult at du drømmer om å lage noe, men det er jo ikke spesielt hyggelig å implisere at knivene Vaquero har kjøpt er ubrukelige. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (31 minutter siden):

Ville ikke drømme om å fornærme noen.

 

stigamundsen skrev (15 minutter siden):

Tenkjer div. «martnader». Gjerne med hest involvert i annan rolle en pølse.

Håper ikke Norsk Krenketilsyn leser dette, kommer det ingen reaksjon kan det komme av overarbeidet administrasjon, de har mange saker hver dag.😄😁

Link to comment
Share on other sites

Sist gang jeg var fysen på sånn soldatkniv ble det en Glock i stedet. Tynnere og lettere, dog ikke med full tang (hva er dette på norsk? at knivstålet går hele veien ned i håndtak liksom?)

 

Men innebygd øljekk da!

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Vaquero said:

Jeg ser du har denne plastslira til den "Full Size" standard-modellen, er den sikrere enn lærslira? Jeg må jo si at "Turøksa" Big Brother ser heftig ut, jeg har og har hatt noen billige "Bowie-varianter" i samme vekt og lengdeklassen. Morsom redskap når en skal gjøre opp bål, de setter en spiss på skogsturen hos den yngre garden i familien, før pølsene skal grilles (gutta på tur). 

Foretrekker plastslira i grunnen. Kniven klikker på plass og den skrangler lite. Gode festeanordninger til sekken som er der jeg som regel har kniven på tur. Det er kun denne jeg har hatt med meg ut av huset. De andre tror jeg ikke har vært på kjøkkenbenken en gang. Angående Big Brother. Liker i grunnen ikke den kniven. Den er helt upraktisk :).  "Ka Bar" BK9 er definitivt å foretrekke etter min mening da den faktisk også kan brukes som et verktøy.  Dog.....ønsker man seg en bowie og samtidig få smilet ordentlig frem må man nok bla opp litt mere for noen klassiske modeller fra Bark River ol 😄

image.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har skula ganske mykje på desse Bark River Bowie modellane. Men klarer ikkje heilt å forsvare kostnaden opp mot bruken.. Men dei er pokkers så strøkne. Den Natches-aktige i midten kan eg sitte å sjå på ganske lenge...

 

Korleis er dei i bruk? Tenkjer litt på følelsen i handa. Nokon store knivar vert berre... store. Mens andre kjennes livligare ut. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, stigamundsen said:

Har skula ganske mykje på desse Bark River Bowie modellane. Men klarer ikkje heilt å forsvare kostnaden opp mot bruken.. Men dei er pokkers så strøkne. Den Natches-aktige i midten kan eg sitte å sjå på ganske lenge...

 

Korleis er dei i bruk? Tenkjer litt på følelsen i handa. Nokon store knivar vert berre... store. Mens andre kjennes livligare ut. 

Er en nordmann på Youtube som har en helt vanvittig BR samling (og mye mer). Han tester en god del av disse svære knivene.
https://www.youtube.com/c/PinkG10

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel en 70 kniver liggende, få av dem blir med ut på jakt og tur:

Først og fremst så er det en "litt usexy" Helle Viking som henger fast i beltet på alle jaktturer. Med denne har jeg god styring med pekefingeren når jeg åpner buken på falt vilt. I denne fasen er det viktig å unngå å punktere vommen eller skade annet under utvomming. 

Deretter skal dyret flås, her bruker jeg Hellekniven litt og går over til andre kniver jeg har i bilen eller i sekken, disse knivene er større enn den jeg har i beltet. Når vi kommer til slakting/partering bruker jeg de store knivene jeg har. Eks. en Muela med 19 cm. bladlengde, denne skjærer fint og er grei å jobbe med, særlig under parteringsjobben. Jeg kjøpte en gang en snerten Columbia-kniv, denne overrasker meg hvor utholden eggen er når jeg flår.  Slira til Columbiakniven er tragisk dårlig, jeg vurderer å debutere som sliremaker for å få dette gjort bedre. Eller betale en som har utstyret og kan dette godt. KA-BAR knivene har jeg ennå ikke testet til noe som helst, jeg ser for meg først å teste disse til slakting, da kjenner man hvor godt kniven holder ut i jobben. Ellers blir KA-BAR med på skogsturer hvor båltenning står på agendaen. 

DSC05240.JPG

Kniven til venstre er en Muela Sarrio, 19cm. bladlengde, denne er jeg fornøyd med til partering/slakting. En spansk Joikasabel. Kniven under burde flere kjenne igjen som Helle Viking, denne har fulgt meg i 36 år på jakt. Ikke pen, men lett å sette opp eggen og gir god kontroll under bukåpninger. 

DSC05244.JPG

Øverst: KA-BAR Short. Columbia som jeg ofte bruker til flåing, har den i sekken om den blir med ut. Slira er søppel. Deretter en gammel Muela, denne er også blant flåknivene mine, sitter godt i en fungerende slire. Til sist en Helle som fungerer greit til flåing. 

Elg 9 tagger.JPG

Det blir mye jobb med diverse kniver etter at dyret er skutt, utvomming på fallet og resten av jobben på slaktebua. Dette er en 9-tagger som er min største elg så langt. Når vi ser en elg som ligger her, så er det en lang prosess med diverse kniver før den blir servert som mat på bordet. Kniven er et uerstattelig verktøy. 

Test 4 – Kopi.JPG

Her et bilda av Marlin 1895GS med Muela Sarrio, slaktekniven min nr.1. 

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Har noen kniver jeg også, men ikke 70. 

Gav bort det meste jeg hade av en gnaske brukbar knivsamling da jeg dro ut med forsvaret, da jeg rett og lsett sa opp leiligheta før jeg dro, og solgte det meste jeg eide. Og resten ble satt på loftet hos min mer A4, etablert med familie, fast jobb,  elbil,  og 1,6 barn, lillebror :-D

Og da jeg fikk fast adresse i Norge igjen etter å ha bodd i en bag i 10 år, ble det kjøpt inn noen billige turkniver komplimentert med et par standardkniver og det var det. Og siden jeg lærte meg å slipe var ikke behovet for så mange kniver der. Den som har hengt i beltet de siste årene, er bestefars Rover speider kniv fra Geilo knivbrakk fra 40 tallet i miden på bildet.  :-D

Det er de tre knivene som blir brukt, pluss en Mora 2K jeg bruker i båten. 


Men skulle gjerne hatt en USMC Ka-bar igjen, de er kule :-D

IMG_20210909_162543.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hehe, har en M65 i Woodland camo og med avtagbar liner i skapet jeg. Heng Ka-bar en i pistolbeltet fra forsvaret rundt livet utenpå jakken, og gi meg ei Star Bajkal model 27 og en Toz 17 .22lr med demper på ryggen, og forsvarets camomaling i trynet så har du meg på andejakt anno 1990 :-D

Skremte vel livskiten av en og anna turgåer, men ingen hade mobiltelefon og Facebook, og ingen ringte onkel blå. da det ikke var så mange mugglere og reddharer den gangen....og dukket nu Volvoen til lovens lange arm likevel opp , ble det med en stort sett hyggelig prat, og dett var dett. Hade vi gjort no litt sånn gråsone, fikk man en advarsel, og ferdig med det, om man greide å oppføre seg. Og ferdig med det.
 


 



 

Edited by Tjukkas
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (4 timer siden):

https://kniveksperten.no/search.html?query=arkansas

Her er en link som viser 400 - 8000 grit. det finnes også andre gode steiner og 

Jeg hadde kanskje gått for 1000, 3000 og 8000. Kommer ann på hvor mange du skal ha og hvor skarp og blank du vil ha eggen.

Jeg har et par arkansasbryner selv, aner ikke graden på dem. De brynene jeg bruker mest har jeg kjøpt på ebay og har grade 400, 1000, 1500 3000 og 10000.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Summa, summarum, kommer dere til å ende opp med Swingblade før, eller siden ;) når dere får skutt noen dyr. 

Har prøvd omtrent alt dere holder på med. Skarpe kniver er en fryd, men noen ganger er en mellomting  nok, særlig ved flåing. 

En swingblade er egentlig knivens svar på Blaser. 

Uønsket, men fanken så effektiv :D

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Swingbladen er praktisk og funker godt, men egentlig er den en løsning på et problem som ikke finnes😉 

 

Også er den litt for stutt til å være egnet til å ringe rasshølet på elg med, men det finnes det andre måter å løse på.

 

Aller best er den til å sprette skinnet på beina.

Link to comment
Share on other sites

Du vil ikke møte bjørnen nede i hiet med en Swingblade, da er det KA-BAR'n eller en 2-fots Bowie man bruker 😉 Kniv er som våpen generelt, mye gøy og lite fornuftig. 

Aldri eid en KA-BAR men de har jo mye historie rundt seg som er spennende. Personlig er det litt mindre kniver som blir oftest brukt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (2 timer siden):

Du vil ikke møte bjørnen nede i hiet med en Swingblade, da er det KA-BAR'n eller en 2-fots Bowie man bruker 😉 Kniv er som våpen generelt, mye gøy og lite fornuftig. 

KA-BAR er som sikkert flere her vet, en skrivefeil som ble sittende: "KILL A BEAR". Kniven trekker først og fremst assosiasjoner som en "soldatkniv". Mindre som en jaktkniv. Kniven er som nevnt av flere her inne ikonisk, mange har hatt den som privat utrustning i tjenesten. Jeg tillot meg å legge ved et bilde her fra Burma 1944. Dette er den legendariske Merrills Mauraiders fra US-Army. Dette var en styrke med frivillige godt trente jungelkrigere som hadde som oppgave å slå til dypt inne bak japanernes linjer. Det var en tøff gjeng som hadde suksess mot fienden til tross for sin undertallighet. Soldaten til høyre ser ut til å ha en KA-BAR i tillegg til sin Thompson. 

Bear.JPG

Burma.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Vaquero said:

Jeg tillot meg å legge ved et bilde her fra Burma 1944. Dette er den legendariske Merrills Mauraiders fra US-Army. Dette var en styrke med frivillige godt trente jungelkrigere som hadde som oppgave å slå til dypt inne bak japanernes linjer. Det var en tøff gjeng som hadde suksess mot fienden til tross for sin undertallighet. Soldaten til høyre ser ut til å ha en KA-BAR i tillegg til sin Thompson. 

 

Burma.JPG

Basert på at Merrill's Marauders var US Army og den symmetriske slira, holder jeg en liten knapp på at det er en M3 kampkniv han har. 

 

Moderne reproduksjon

 

Den var også et forsøk på et kompromiss mellom en drepekniv og en brukskniv. Populariteten i ettertid demonstrerer at KA-BARen var mere vellykket. Bladfasongen på M3en er så og si identisk med AG-3-bajonetten, og vi som har testet den som brukskniv kan stå inne for at den ikke er noe særlig.

Link to comment
Share on other sites

Lille Arne skrev (36 minutter siden):

holder jeg en liten knapp på at det er en M3 kampkniv han har. 

Du har nok mulig rett i det @Lille Arne. Og du @Tjukkashadde du AG3F1, innskyvbar kolbe, den var "handy". Den hadde jeg også i kavaleriet. Den passet perfekt inn i ammobunkeren på Leoparden, en gang var det en AG som stakk litt for langt ut etter en del råkjøring, når skytteren svingte tårnet fikk den en tvilsom bue, kassert. Det skjedde i troppen min. Jeg måtte nok trøste meg med en AG3 bajonett, lite spennende, men en Bowie fungerte fint som en Camp-knife. Du som jeg stortrivdes på den tiden. Jeg så faktisk mange KA-BAR kniver i Brigade Nord på den tiden, særlig blant befalet i sersjant - fenrik gradene. Jeg var der i årene 75 - 76.

Bajonet.JPG

AG3 bajonetten var ikke særlig brukbar til noe som helst, ekstra vekt og skrot å drasse på.

 

AG3F1.JPG

Dette bilde er fra da jeg fikk utlevert AG3F1 og bajonett, det var julekvelden for noen av oss gutta på rekruttskolen. 

AG-3.JPG

 

Bowie.JPG

En Bowie var mer nyttig i felt enn AG3 bajonetten, den ble mye brukt. Det ville KA-BAR vært også, om jeg hadde en. 

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

I førsteggangstjensten brukte jeg en joikesabel, i kombinasjon med en bitteliten Helle Nying, som jeg tapet fast i kryssreimene forran. 
Sistnevnte var super til å åpne RSP bokser, og til å skjære seg løs fra camonettet til vogna som hektet seg fast i gruen :-D
I libanon var det stort sett Leatherman Supertool som var konge på haugen på PX-Gru'ene til gutta. Den og håndjern! + en Mini Mag light gikk alle med, heheh


 


 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (31 minutter siden):

joikesabel, i kombinasjon med en bitteliten Helle Nying, som jeg tapet fast i kryssreimene forran. 

Akkurat samme oppsett som meg det. Bajonetten lå igjen i skapet😄

Hadde og AG3f1. Fin i vogna, men håpløs i telt. Taua som regel med seg gru'en til sidemannen ut med kolben. Helt grei å skyte med, men litt skummel når den kom seilende bakover "på skinner", fordi låseringen røk i rekylen.

Edited by Jeffery
skrivefeil...
Link to comment
Share on other sites

I førtsegnagstkenesten var jeg i Sambandsavdelingen, og hadde AG-3 med padleåre. Fikk ikke F1 før jeg dro til Balkan,   og hadde vel bare 2-3 måneder med GRU på forkurset, før vi gikk over til fiskevesten, eller Soldat 2000 vesten som forsvaret kaller den. Helt jævlig å ha på seg, med 4 fulle magasiner, røykgranat, proteus, Ka-bar, donaldplaster til ungene, personlig førstehjelpsutstyr 2-3 red bull bokser, snickers, nattbriller, og alt annet man fant på å stappe i lommene. All vekta la seg over nakken, da det ikke var noe som balanserte på ryggen. Og så ut å gå...


 

Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (2 timer siden):

All vekta la seg over nakken, da det ikke var noe som balanserte på ryggen. Og så ut å gå...

Skulle ha lest bruksanvisningen, beltet skulle sitte "stramt" over hoftene så vekta havnet her og justeres inn i lengden.

Men kan jo være du også fikk utlevert feil lengde som ca alle fikk.

Hadde samme problemet til jeg fikk en lengre type.

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Lille Arne skrev (7 timer siden):

holder jeg en liten knapp på at det er en M3 kampkniv han har. 

 

Jeg gjetter på at sliren er til Case V-42, selv om en original V-42 fra andre verdenskrig er en hønsetann....

 

Case® V-42 Military Knife – caseknives.com

 

Edit. Det er nok en M3 med slire fra f.eks. Camillus...

Edited by Röda_Lacket
Tok feil....
Link to comment
Share on other sites

@Sakoen75 Det fulgte ikke med noen bruksanvisning, de fleste satte den sammen i hui og hast dagen før vi dro, da vi fikk de utlevert i siste liten. 
Da vi kom nedover måtte de settes sammen på nytt da de måtte passe utenpå en enorm skuddsikker vest type Koreakrigen, som veide en 16kg! Du så omtrent ut some en grønn michelin-mann med den på, og  den noe tynnere splintvesten som vi brukte til daglig i stridsluka på sisuen så vi ikke slo oss forderva mot lukekanten i første homp.  

Slik at vestene var alt for store i daglig bruk da vi ikke hadde splintvest/ skuddsikker på i daglig virke. . Vi gikk som regle patrulje slik jeg er på bildet over. Med bare vesten, uten hverken skuddsikker eller splintvest. Alt det lå i bag på vogna, sammen med 4 magasiner til, hjelm, etc. Vi måtte jo ikke skremme lokalbefolkningen. Hearts and minds etc....


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med to fine kniver @Vaquero

Har selv tenkt at en knivsamling i ett møblert hjem ikke er komplett uten en USMC, men siden det blir mer til pynt enn til nytte så skal jeg vente og se om jeg tilfeldigvis snubler over en med litt historie, før jeg evt. kryper til korset og kjøper noe nyprodusert.

 

Selv om noen av de store/mellomstore knivene med litt historie bak seg er fascinerende, så ender jeg stort sett opp med å bruke ganske små kniver. Kjøpte en Fällkniven WM-1 på rekrutten og brukte ikke noe annet enn den og en Leatherman ila. de 7 årene jeg var tilknyttet Forsvaret på ett eller annet vis.

 

Samme WM-1 er fortsatt førstevalget på jakt, så selv om den fattige soldaten felte en aldri så liten tåre når han dro kortet i kassa på Jaktpartner for 21 år siden, så er det vel lite annet verktøy/jaktutstyr som har gitt så mye valuta for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...