Jump to content

Hva er akseptabel avstand for å skyte en elg eller hjort


fred.olav

Recommended Posts

@fred.olav

Rådyr er ganske små. Mitt krav til avstand er at det ikke kan være lengre enn at jeg setter skuddene innenfor en snusboks når jeg trener. Og så trekker jeg fra 25%. Ulike skytestillinger gir da ulik maksimal avstand. Jeg bruker ‘rådyrtallene’ mine også på større dyr. 

 

Før du får et bevisst forhold til dette, har trent mye på løpende elg/villsvin og har mange tusen skudds erfaring skal du helst ikke skyte på vilt i bevegelse med mindre du har et skadet dyr foran deg.

Link to comment
Share on other sites

Det har han rett i, men følelsen må være forankret i erfaring og nøktern innsikt i egne ferdigheter. Det hjelper lite å føle at et skudd på xxx meter vil gå bra hvis du ikke har gjort det før, vet kulefall fra innskytingsavstand samt hvordan å presist kompensere for det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man skyter og trener på ulike hold og finner sin begrensning. Viktig å skyte sittende også, ikke bare liggende. Tidlige skjøt jeg som 80 % av alle jegere, kun på 100 meter. Da ble rundt 100 meter en naturlig begrensning på hjort og rein.

 

Etter hvert så ble 200 meter fast avstand for all skyting, og man føler seg sikrere på å øke avstanden noe med en stødig stilling. I år har jeg skutt mye på 300 meter. Det handler mest om å bli trygg på avstander ut mot 200 meter. @Umbo har rett, følelsen må være forankret i egne ferdigheter, ikke andres.

 

Skulle også ønske at det fantes treningsopplegg for hjort i rolig tempo med avstand mindre enn 30 meter..😆. Jeg går glipp av mange sjanser på dyr i bevegelse, da jeg ikke har godfølelsen inne. 

Link to comment
Share on other sites

Hva som er "riktig" avstand kommer an på ferdighetene til skytteren.. enkelt å greit.. mange 30+5 skudd jegerne burde kanskje ikke vært i skogen med våpen i det hele tatt.. og på langt nær tatt seg den frihet å løsne skudd på levende vilt..om en skal blande inn human jakt/avlivning..

 

Skyting er ferskvare så en må trene på det en ønsker å bli flink til.. en tommelfinger regel er at om en halverer den avstanden en treffer på 10 av 10 ganger så har en god margin i forhold til presisjon.. treffer en skytter 30 cm gongen på 1000 meter 10 av 10 ganger..og her gjort dette x antall 1000 ganger så ser jeg ikke problemet med å felle et dyr på 500 meter så lenge rifle og ammunisjon samt kulens ekspanderende egenskaper er tilstede..

 

Det samme gjelder om du ikke treffer innenfor ringen på 100m 10 av 10 ganger på oppskyting blinken..så bør også avstanden halveres..

 

Trener en nok..så finner en fort ut hva som er egen begrensing med tanke på skyteavstand.. avstanden blir nok forskjellig både på liggende..sittende..stående osv.. denne avstanden vil variere alt etter hvor mye trening en legger ned.. og er ikke skrevet i stein.. det er viktig å ha et selvkritisk blikk på egen prestasjon..

 

Jeg trener mye på skudd på lange hold..og har også felt dyr på hold noen definerer som dryge.. men realiteten er at måten vi jakter på gjør at de aller fleste dyrene som jeg feller er på trange poster der dyrene kommer i fart.. da må en trene på det også.. 

 

Når dyret kommer i fullt firsprang så er det ikke alltid førsteskuddet gir tydelig nok skudd reaksjon.. (høy fart..og adrenalin i dyret) jeg forsetter å skyte til dyret detter..og ofte kan det sitte både 2-3 skudd i dyret innenfor vitalt område.. jeg har ennå tilgode å skadeskyte (bank i bordet) men om og når det skjer så skal det ikke være pga at jeg ikke har trent nok..eller tatt ett skudd jeg ikke skulle ha tatt..

 

Så kan en stille seg spørsmålet..er det nødvendig å skyte et dyr som kommer i fart? Om en erfaringsmessig opplever at dette er en jakt situasjon en ofte påtreffer så må en ta et valg.. la dyret gå..eller trene på situasjonen slik at en er i stand til å felle dyret.. i mitt hode er det idioti å gå ut i marka med ladd våpen og ikke være beredt til å løse de skuddsituasjoner en kan bli eksponert for.. 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Sunnmøring said:

 i mitt hode er det idioti å gå ut i marka med ladd våpen og ikke være beredt til å løse de skuddsituasjoner en kan bli eksponert for.. 

 

Da er det nok mange jegere både ferske og rutinerte som kommer til kort, om jeg forstår det slik at det alltid smeller hos deg når hjorten viser seg. Det være seg i fullt firsprang eller andre situasjoner.

 

For mange godt voksne er det viktigste å komme seg ut og delta selv om man ikke er like stødig lenger. Da får man heller skyte når dyret står stille på riktig avstand. Og for en fersk jeger så vil det kanskje ta år å komme på ditt nivå innen skyting. Skal de holde seg hjemme i mellomtiden?

 

Tror et godt råd til folk er å trene mest mulig og avstå å skyte om situasjonen er utenfor sine ferdigheter. Det står jo ikke om liv. Nye sjanser kommer. Det viktigste er tross alt å komme seg ut i skogen og få jakterfaring.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Sunnmøring said:

I mitt hode er det idioti å gå ut i marka med ladd våpen og ikke være beredt til å løse de skuddsituasjoner en kan bli eksponert for.. 

Du anser jakt som en slags krigs-lingnende tilstand der oppdraget må løses for en hver pris altså? 😁

  • Like 2
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sunnmøring said:

   -   i mitt hode er det idioti å gå ut i marka med ladd våpen og ikke være beredt til å løse de skuddsituasjoner en kan bli eksponert for.. 

 

Dvs., de av oss som ikke kan skyte ei spissmus i firsprang i neste prestegjeld, må holde oss heime?

 

Du har jo sjøl definert en god regel for å finne maks avstand på det aktuelle viltet, her i min omfortolkning: Den personlige maks-avstanden på vilt er halvparten av den avstanden der man kan sette 5 av 5 skudd i "vital treffsone" for det aktuelle viltet, 10 ganger på rad, i jegermessig stilling, på feltmessig underlag (ikke liggende på bane, med alskens hjelpe-remedier).

 

De av oss som har et høvelig treningsvåpen i kaliber .22 LR, kan jo sette opp prøve-reinen på 100 meter, og spandere ei eske ammo på å prøve dette, på 100 meter, fra sittende/knestående stilling, i terreng, og med vanlig jegerutstyr. Skriv gjerne resultatet i denne tråden.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Super XX said:

Du anser jakt som en slags krigs-lingnende tilstand der oppdraget må løses for en hver pris altså? 😁

Nei det gjør jeg ikke.. men jeg trener for å kunne felle det viltet som kommer forbi og som er på kvoten.. og for å beherske så mange av de skuddsituasjoner jeg kan komme ut for..med tanke på jaktformen jeg bedriver..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

Dvs., de av oss som ikke kan skyte ei spissmus i firsprang i neste prestegjeld, må holde oss heime?

Hehe..Nå jakter jeg ikke mus på 4 ben.. og tror ikke jeg hadde truffet musa i fullt firsprang heller..

 

1 hour ago, Jegermeistern said:

her i min omfortolkning: Den personlige maks-avstanden på vilt er halvparten av den avstanden der man kan sette 5 av 5 skudd i "vital treffsone" for det aktuelle viltet, 10 ganger på rad, i jegermessig stilling, på feltmessig underlag (ikke liggende på bane, med alskens hjelpe-remedier).

Særdeles enig i den omfortolkningen!

 

1 hour ago, Jegermeistern said:

De av oss som har et høvelig treningsvåpen i kaliber .22 LR, kan jo sette opp prøve-reinen på 100 meter, og spandere ei eske ammo på å prøve dette, på 100 meter, fra sittende/knestående stilling, i terreng, og med vanlig jegerutstyr.


stående og sittende skyting på 15 m på vinterstid gjør også underverker.. med treffprosenten når solen titter fram og en skal begynne å trene med sentertente patroner..

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Skjønner. 

 

Jeg har vært mest på villreinjakt, der ser vi ofte dyr på flere kilometers hold. 'Kanerne driver og skyter storvilt i ro på 1000+ meter og hevder det er humant. 

 

Det er mulig - nei, jeg håper - at vi definerer "skuddsituasjon" noe forskjellig. 


"Humant skudd til stede" er alltid en forutsetning.. jeg har aldri felt klovdyr på 1000 meter pluss uten at de har vært skadeskutt av andre.. men jeg har avlivet hjortedyr på 1100 meter pluss som har vært skadeskutt av ett annet jaktlag..i et annet vald enn jeg selv jakter.. dyret hadde gått seg fast på en hylle og en kom seg ikke nærmere uten at dyret hadde mulighet for å komme unna.. (avskutt Høyre frambein) det datt på førsteskuddet men hadde aldri skutt på en slik avstand på et friskt dyr.. men det er vel greit å ha "evnen og treningen" som gjør at en kan få avsluttet dyrets lidelser?

 

Eneste friske dyret jeg har løsnet skudd på med fullt overlegg.. på 1100 meter pluss..  var en mink som kom opp på en holme med en fisk i kjeften.. den eksploderte av innslaget og havørna fikk et ferdig oppgjort måltid like etterpå..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skrueråmuttere said:

Du ser at kombinasjonen av:

idioti å gå ut i marka med ladd våpen og ikke være beredt til å løse de skuddsituasjoner en kan bli eksponert for

og

jeg har avlivet hjortedyr på 1100 meter pluss

gjør at du fremstår som ganske arrogant?

 

 

Tja.. komme an på hvilke briller du har på.. men som sagt.. jeg ble oppringt av et jaktlag som hadde skadeskutt et bukk.. de hadde i 3 timer prøvd å komme innpå dyret..men det stod så bratt at de ikke kom innpå dyret uten at det kunne komme seg unna..  jeg måtte sette meg i bilen..kjøre 2 timer for å avslutte lidelsen til dyret.. gjorde det.. og fikk kun positiv tilbakemelding og takknemlighet fra de som jeg hjalp.. som jeg sier så hadde jeg ikke løsnet skudd på det eller andre hjortedyr på en slik avstand om dyret var friskt.. selv om jeg er i stand til det.. jeg skyter 6-7000 skudd med sentertente kaliber 6.5x55 -338LM og 5-10 000 skudd med 22LR hvert år..80 % av sentertente skuddene er på avstander 400m pluss..og ut til 1500-2000 meter.. jeg setter 10 skudd innenfor 15-19cm på 1000m blinken ganske ofte.. 5-10 skudd 500 m 2.5-5  cm..og noen ganger mindre..men om det er arrogant å trene for å bli bedre.. ja kanskje jeg er det da..

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Det er påstanden om at man er idiot hvis man ikke har ekstremt gode skyteferdigheter, sagt av en person med ekstremt gode skyteferdigheter, som jeg reagerer negativt på.


hehe.. en må skille mellom fasit og en subjektiv mening.. dette var min subjektive mening.. skrevet med "litt" store bokstaver og med en "sikkerhet" om at det var nettopp denne kommentaren de fleste ville "dra opp i nesen" men når det er sagt så har jeg sett på frustrasjonen til hundefører når han kommer i sporene til hjorten.. og dyret har passert i åpent lende på 50 meter uten at det har vært løsnet skudd på dyret pga at det ikke høflig stoppet opp.. for jegeren som satt der på post.. etterhvert blir den jegeren flyttet på de postene som gir færrest skuddsituasjoner.. vi skyter ikke dyr på innmark.. vi må ut i skogen..da koster det litt svette.. og når folk ikke gidder å trene slik at de kan utnytte de mulighetene de får..ja da blir de fort til statister å regne og blir gitt de dårligste postene..

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Sunnmøring said:

10 skudd 500 m 2.5-5  cm..og noen ganger mindre..men om det er arrogant å trene for å bli bedre.. ja kanskje jeg er det da..

Dette holder greit til å vinne NM UNL ca hvert år👌 Helt sinnsyk skyting!  Er ikke norgesrekord en 4,7?

 

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Super XX said:

Dette holder greit til å vinne NM UNL ca hvert år👌 Helt sinnsyk skyting!  Er ikke norgesrekord en 4,7?

 


Norgesrekorden på BR500 meter 42.6mm 10 skudd.. satt i konkurranse i 2014.. 

 

1 hour ago, Sunnmøring said:

10 skudd 500 m 2.5-5  cm

 Det skulle stå 5-10 skudd 2.5-5 cm..

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Super XX said:

Dette holder greit til å vinne NM UNL ca hvert år👌 Helt sinnsyk skyting!  Er ikke norgesrekord en 4,7?

 


Hehe.. får legge ut noen blinker.. de som følger litt med på flere forum har sikkert sett disse og andre blinker før..

990436CB-B360-495E-8750-BC7C123505F2.jpeg.a52038071ef57424273515b51578a6f4.jpeg

450 eller 500 meter.. husker ikke i farten..

E018F5D1-DC60-41C2-B0AF-52F95730874D.jpeg.89b23c921cc1da9b3762cfb7480e778b.jpeg

500 meter 100 poeng 8X

Link to comment
Share on other sites

Nå er det helt ut på viddene og tydeligvis langt forbi, tror knapt nok noen vidder er store nok for noen jegere å kunne trene på skyting.

 

Nettopp dette vaset her Sunnmøring er det siste du skal gi til en usikker og evt ny jeger. Hause det opp med ei hinsides skyting. Riktig nok imponerende og det skal du ha. Men det er ikke det som hjelper på usikkerhet. 

Høres ut som trådstarter er fersk på skyting av vilt og da er det rådet far hans har gitt det aller beste. Vi er ingen like, Om det seg være 1000m eller 20m som er komfortabelt vites ikke før forskjellige situasjoner oppstår for deg. Du kjenner det best selv. Antakeligvis ikke så stor avstand i starten. Du vil sannsynligvis gå over grensa og kanskje utstyret spiller deg ett puss en gang. Det er lærdom man tar innover seg. Men Sunnmøring har rett i at trening er veldig viktig.

Situasjonene man får på jakt er sjeldent identiske. 

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, JPSogS said:

Nettopp dette vaset her Sunnmøring er det siste du skal gi til en usikker og evt ny jeger. Hause det opp med ei hinsides skyting.

Om du leser flere av postene så sa jeg også

 

23 hours ago, Sunnmøring said:

Trener en nok..så finner en fort ut hva som er egen begrensing med tanke på skyteavstand.. avstanden blir nok forskjellig både på liggende..sittende..stående osv.. denne avstanden vil variere alt etter hvor mye trening en legger ned.. og er ikke skrevet i stein.. det er viktig å ha et selvkritisk blikk på egen prestasjon..

Poenget er at det er feil å sette en avstand "lovlig/ulovlig" da begge kan være feil for en skytter med begrenset ferdighet.. og at det er viktig å ha et kritisk blikk på egen ferdighet med tanke på hvilke skudd en skal velge å ta.. samtid så kan det være helt problemfritt for en trent skytter med høyt ferdighetsnivå å løsne skudd på både 2 og 3 ganger avstand..

Link to comment
Share on other sites

En ting er at vi jegere har forskjellig ferdighetsnivå, og også preferanser av hva vi anser som forsvarlig, men det jeg reagerer på er "nedrakkinga" av hverandre.

 

De som er "top notch langholdsskyttere" har det med å bruke argumentasjon som feks "30+5 skudd er uforsvarlig lite trening" og

"Det er mye mere skadeskyting ved drivjakt enn på langholdsjakt"

 

Det siste var det en annen kjent langholdsjeger fra vestlandet en plass, som lira av seg, både i vanlig presse, i et jaktblad og på diverse fora på nettet. Er det nødvendig å sette hverandre i et dårlig lys for å framsnakke "sin egen" jaktform?

 

Det vi oppnår er å gi div dyreverns-ekstremister ennå mere vann på mølla, når det faktisk er jegere selv som kommer med nevnte påstander...

 

Kanskje på tide å tenke igjennom hvilken argumentasjon vi bruker?

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hewi said:

Det vi oppnår er å gi div dyreverns-ekstremister ennå mere vann på mølla, når det faktisk er jegere selv som kommer med nevnte påstander...

Ja, og kanskje ikke bare ekstremister, men også helt vanlige folk som er skeptiske til jakt fordi dyr kan bli påført lidelse.

 

Jeg skal ikke sette noen absolutt grense for "ansvarlige hold", det er noe den enkelte jeger må vurdere ut fra sine ferdigheter og situasjonen. Men jeg har tidligere påstått at det er én faktor som er vesentlig forskjellig fra det å skyte mot levende mål vs. gong og papp.

 

Om vi tar utgangspunkt i fabrikkladet Norma Oryx 180 grs i .30-06 med en oppgitt utgangshastighet 820 m/s, vil kula (iflg. Normas ballistiske kalkulator) bruke 0,43 sekund på å nå fram til 300 m (0,82 til 500 m). Ikke vet jeg om elgen alltid har tenkt å bli stående og vente....

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

Om vi tar utgangspunkt i fabrikkladet Norma Oryx 180 grs i .30-06 med en oppgitt utgangshastighet 820 m/s, vil kula (iflg. Normas ballistiske kalkulator) bruke 0,43 sekund på å nå fram til 300 m (0,82 til 500 m). Ikke vet jeg om elgen alltid har tenkt å bli stående og vente....

Som sagt jeg skyter de fleste dyrene her i Norge på post med løs på drevet hund.. og da ofte dyr i bevegelse..men jeg har skutt en del dyr på litt hold også.. og spesielt på jakt i utlandet .. 

men en faktor en ikke skal ta bort er at som regel så anser ikke dyrene et menneske som en fare/trussel om holdene er 300m pluss .. de vet ofte at vi er der..men de er rolige.. Dette gjør at en ofte har god tid til å observere dyrene.. sjekke kjønn..alder..bakgrunn..omgivelser osv.. dyrene holder på med sitt.. dyret går å gresser.. og rytmen er den samme..2-3 munnfuller med gress..opp med hode..2-3 munnfuller med gress.. opp med hode og et skritt fram.. dette gjentar seg gang etter gang..og en lærer dyrets rytme.. når dyret står slik så vet en alltid når en kan sleppe skuddet utenatt dyret vil bevege seg.. har en kontroll på skyteferdighetene så er det en meget sikker felling..der dyret er utsatt for null stress i forkant..

Link to comment
Share on other sites

Nå begir vi vel oss noe off- topic, men flukttiden på kula er vel mer et teoretisk enn praktisk problem, selv om det gjerne seiler opp som kronargumentet mot "lange" skudd. Det avgis normalt ikke førsteskudd mot dyr som er jaget eller stresset på lengre hold. Jeg vil tro det er andre faktorer enn det som helst lager krøll.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, hewi said:

bruke argumentasjon som feks "30+5 skudd er uforsvarlig lite trening"

Er det en menneskerett å få jakte? Jeg vil påstå at de som har mulighet til å jakte er for privilegerte å regne.. 

De har enten overbevist en grunneier til å få kjøpe noen dyr de kan jakte på..eller er så heldig at de får ta del i de sosiale kameratskapet det er å få være en del av et jaktlag..

 

Human jakt..human felling av dyr.. er begreper som ofte blir brukt..er det humant å gå på jakt etter storvilt med 30+5 skudd som underlag for jaktskuddet? Lovverket sier ja.. så en har jo alt på det tørre.. men når en ser på alle skadeskytingene som er og historisk har skjedd i Norge..bør en  da som den privilegerte jegeren en er legge litt mere innsatts og trening inn mot jakta?

 

Når jaktkameratene gang etter gang opplever at dyret passerer den samme jegeren uten at han/hun løsner skudd.. postsekker er satt ut perfekt..hunde arbeidet har vært utmerket og hundefører har gjort det han kan for at jegerne på post skal få dyr i fanget.. men pga dårlig treningsgrunnlag føler aldri jeger at skuddsituasjoner er optimale nok for å sleppe skuddet..og dyret passerer.. 

Første året..et klapp på skulderen og tommel opp..det går bedre neste gang.. 

år 2..tendenser til litt oppgitthet i blikkene.. jeger har takket nei til å være med på banen for ekstra trening for å bli bedre skytter.. flere gange..det passer aldri.. 

år 3 det samme skjer..dyret passerer og skudd blir ikke løsnet.. en sur kommentar om at enten så får den lovende jeger begynne å trene mere..ellers så får han begynne å gå i drevet.. presset øker og neste dag..nye muligheter og dyr kommer på post..og siden jeger nå føler på presset om å løsne skudd..så blir skuddet løsnet og skadeskyting er et faktum.. fortellingen er sann.. men hvem er problemet her? Jeger eller jaktlaget?

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg kalle å spisse problemet. Joda, det forekommer. Har vært borti et par ila elgjaktkarrieren, men de fant selv ut at det var andre aktiviteter som passet bedre. Vi har derimot "sagt opp" et par- tre som har vært litt for glade i å skyte. Uansett, dette har vi diskutert opp og ned vegger opp til flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sunnmøring said:

 

 

Human jakt..human felling av dyr.. er begreper som ofte blir brukt..er det humant å gå på jakt etter storvilt med 30+5 skudd som underlag for jaktskuddet? Lovverket sier ja.. så en har jo alt på det tørre.. men når en ser på alle skadeskytingene som er og historisk har skjedd i Norge..bør en  da som den privilegerte jegeren en er legge litt mere innsatts og trening inn mot jakta?

 

 

 

Denne diskusjonen og måten å argumentere har vi sett før her på forumet. Dette at egentlig ingenting er godt nok. Uansett om jegeren skyter 30 eller 3000 treningskudd mellom sesongene, er det alltid en som skyter 3500, og mener at han egentlig er den som bør få legge listen for hvor mye man skal trene. Og at alle som skyter mindre enn det er uansvarlig jegere. Sannheten er at det trengs ikke en gang 5 skudd innenfor sirkelen, bare ett. Så er dyret ditt. Og all skadeskytingen som "man" ser, hvem gjør det? Er det du? Jeg ser ikke mye. Det er ikke statistikker som støtter påstanden om at det er mye ( hvis det er det du mener med "all" ) skadeskyting. Det er lite. Og det er kanskje eksempelet ditt med den blyge jegeren din som lar dyret gå, som er grunnen til det. Men når jeg har sett skadeskyting, for det har jeg, så har det alltid , alltid vært de lite blyge skråsikre jegerne, som skyter mye på trening. Og som gjerne vil ta prøven stående ( i alle fall en av dem ) og som er både gode skyttere og også skråsikre. Men som dessverre noen ganger tror at de kan gå på vannet, og at ingenting er for vanskelig bare man er en god nok skytter.  Jeg var nok bittelitt borti den holdningen selv i unge dager. Man da trente jeg til gjengjeld mer en jeg gjør nå...

Edited by Robinson
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sunnmøring said:

Human jakt..human felling av dyr.. er begreper som ofte blir brukt..er det humant å gå på jakt etter storvilt med 30+5 skudd som underlag for jaktskuddet? Lovverket sier ja..

Grunneier kan si nei. H*n kan sette egne grenser for hvem som kan jakte på eiendommen.

Jegerprøveinstruktøren jeg hadde var også grunneier, og lot ikke folk som hadde skutt mindre enn 70 treningsskudd jakte på sin eiendom.

Forskjellen på 30 og 70 skudd kan vel diskuteres.

Link to comment
Share on other sites

"... og en lærer dyrets rytme.. når dyret står slik så vet en alltid når en kan sleppe skuddet utenatt dyret vil bevege seg.."

"Det avgis normalt ikke førsteskudd mot dyr som er jaget eller stresset på lengre hold."

 

Det var slike momenter jeg mente med "å vurdere situasjonen". Jeg er ikke i stand til alltid å lese et dyrs atferd og stressnivå korrekt, slik at jeg kan forutsi dyrets reaksjoner de neste 4-8 tidels sekundene (selv om jeg har holdt på noen år). Ei heller er jeg en god nok skytter til å slippe et førsteskudd mot levende mål på lengre avstand. Men vi er alle forskjellige.

 

Denne tråden er opprettet av en ung og uerfaren jeger, og da mener jeg vi må være påpasselige med å få fram kriteriene for hva som er akseptabel avstand, ut over treningsmengde og rene skyteferdigheter. Dessuten, Kammeret er et åpent forum, og som @hewipåpeker, det vi skriver her kan lett bli brukt mot oss av de som ikke synes noe særlig om jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring: Jaktformen er vel problemet..

Vedkommende hadde vel likt seg bedre alene på rådyr bukkejakt uten gruppepress.

 

Når det gjelder skyting på bevegelig mål og stillestående mål på frihånd med jaktvåpen ( ikke blytung STR) har jeg grunnlag for å mene litt.

Det som forbauser meg mest er jegeres evne til å skaffe seg utstyr med handicap pga mote. Nå har vi en tråd med ny rifle fra Beretta og den er etter min mening IKKE egnet til skyting på bevegelig vilt hvis man i utgangspunktet vil ha så human jakt som mulig sammenliknet med andre rifler som er tilgjengelige på markedet.

 

Jeg kan fortsette i det uendelige om kappede piper, tunge kikkerter, kikkerter med integrert skinne, feil patronvalg, etc, etc.

Det tar meg som regel en til to treningskvelder på banen for å bevise for jegere (som faktisk stiller på banen for å bli bedre) med skamklipte SUV-rigger til 50-70K at riflene deres ikke er egnet til å treffe bra med når de får sammenliknet herlighetene med en BRNO2 med 40 år gammel Miroku-kikkert på grisebanen eller en T3 på Hjortebanen med en 25år gammel B&L-kikkert..

 

Tilbake til Berettaen igjen. På bevegelig mål, feks drivjakt på villsvin, kan jeg garantere mer skadeskyting med Berettaen kontra en Blaser R8 i en setting hvor alt er likt i utforming, vekt, balanse, optikk, kaliber på våpenet. etc med samme skytter. På en viltmålbane kan man gjøre denne simuleringen og der vil man tvert se hvorfor det vil være mer skadeskyting med Berettaen. Igjen, alikevel velger skyttere handicapet pga mote og manglende kritisk blikk på musefella. Synes man R8 er for dyr kan man spare penger og kjøpe en T3 som antagelig vil parkere Berettaen i enda større grad når det gjelder skyteegenskaper. Og da snakker jeg ikke om at rifla samler på 15 eller 25mm med den og den ammoen.

 

På en 50m grisebane kan man sammenlikne en gammel BRNO2 med moteriktige Ruger 10/22. Samme resultat. Rugern blir fullstendig parkert til jaktskyting på frihånd.

 

Det viktigste av alt er imidlertid trening, helst mye.

 

PS: Jeg snakker om T3 som den eneste rifla men den er egentlig et eksempel på en type rifler som egner seg til skyting på bevegelig mål. Se på Aimpointfilmene om drivjakt på villsvin med den tyske prinsen. Han skyter best med en custom Sauer 202 med tung pipe i 270win. En 202 Jaktmatch med 60-65cm 270-pipe er nok en av de mest ideelle riflene til villsvinjakt. Kort lukketid, lett kule med stor fart(lettskutt) med mer punch enn 6,5x55. 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg tenkte omtrent det same, feil jaktform for ein som er litt forsiktig med og skyta, vil sei posteringsjakt der det går roleg for seg høver betre for ein slik person. Bør for all del trena litt då men treng kanskje ikkje «gå heilt av skaftet» Er individuelt kor mykje trening som trengs og, nokre er naturtalent andre treng meir trening. Legg opp jakta deretter og.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Torf said:

PS: Jeg snakker om T3 som den eneste rifla men den er egentlig et eksempel på en type rifler som egner seg til skyting på bevegelig mål. Se på Aimpointfilmene om drivjakt på villsvin med den tyske prinsen. Han skyter best med en custom Sauer 202 med tung pipe i 270win. En 202 Jaktmatch med 60-65cm 270-pipe er nok en av de mest ideelle riflene til villsvinjakt. Kort lukketid, lett kule med stor fart(lettskutt) med mer punch enn 6,5x55. 

Enig i dine betraktninger når det kommer til våpen for drivjakt.. når jeg er på kontinentet og jakter villsvin så bruker jeg selv en Blaser R8 med flutet match pipe i full lengde i kaliber 7x64 og en Swarovski Z8i 1-8x24 eller Aimpoint sikte..har funnet ut at 162 grs kule med V0 890 ms er god medisin..

Link to comment
Share on other sites

Jakter med 6.5x55 og 9.3x63, lengste holdet jeg har skutt på er ca 130 meter på rådyr og elg, men da stillestående, de skal betraktlig nærmere om de er i bevegelse, ellers får de gå for min del, ønsker så få skadeskytinger som mulig, men klart noen løper litt avgårde før de legger seg, så sjekke litt selv, eller hente ettersøkshunden min. Har skutt en del løpende elg for en del år siden, så vet hvor krevende det er for oss som ikke er født og oppvokst med jakt og våpen, men så jo mer jeg skøyt på løpende elg, jo mer erfaring fikk man på det, men som sagt, en god del år siden dette. 

Tror det å kunne inse sine egne begrensninger, samt mengdetrening er en viktig nøkkel for en god jakt. 

 

Sako_35

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...