Jump to content

Hva er akseptabel avstand for å skyte en elg eller hjort


fred.olav

Recommended Posts

Om hovemålet er å unngå skadeskyting, så er løsningen enkel: Ikke skyt uten å være sikker på å treffe. Dette styres av holdninger, ikke skytetrening. Om du er en dårlig skytter så er det verste som kan skje at du ikke får skutt noe. So what? Ny sjanse neste dag.

Jeg kjenner, og kjenner til, veldig mange jegere og skyttere. Både fra jakt, jaktfelt, elgbane, skyteprøver m.m. Så jeg har ganske god innsikt i hvor folk ligger på resultatlistene. Jeg har også ganske god oversikt over hvordan det ligger an på jakt, både på eget lag og på andre lag i nærheten. Jeg må dessverre si at jeg ikke ser noen spesielt god sammenheng mellom tekniske skyteferdigheter og fravær av skadeskyting på jakt.

Jeg kjenner flere toppskyttere som driter seg ut i skogen gjentagne ganger. Og jeg kjenner de som er på bunnen av listene, men aldri gjør feil i skogen. Og så er det alle de andre kombinasjonene. Jeg tror fellesnevneren er at de som er veldig opptatt av å ikke skadeskyte, de skadeskyter sjelden. De som ikke tar det så tungt innerst inne, tøyer strikken lenger. Igjen, det handler om holdninger.

Jeg er absolutt for skytetrening, gjerne i form av konkuranser. Det bedrer ferdighetene, og kanskje viktigst: Gir innsikt i egne begrensninger. Men noen ganger undres jeg på om selvtilliten øker mer enn ferdighetene. 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

At du er en god skytter.. betyr ikke automatisk at du er en god jeger.. men det hjelper jo klart på og være en stabil skytter..

 

Var innleid som hundefører på et jaktlag for en del år siden.. der var det en selvutnevnt superhelt som kry som en hane, kunne fortelle på sender at han hadde skutt en liten okse. å holdet var litt over 550meter... gleden ble kortvarig da en meget amper jaktleder på nabovaldet ringte jaktleder og lurte på ka i ...... vi holdt på med.. noen hadde skutt en elgku ca 350meter inne på demmes vald.. å den kua hadde tvilling kalver som hu hadde levna i et kratt litt lengre unna. Det som var utrolig synd er at foreldrene til denne luringen var mennekser med mye "makt" så dette ble aldrig noe sak. Nabovaldet hadde ku på kvota.. så dem tok den. Kalvene ble skutt.. å morroklompen fikk jakte videre da pappa var den største grundeier..

Link to comment
Share on other sites

Selv er jeg også ganske uerfaren, jeg har vært på reinsdyrjakt en gang og felte da et ungdyr.

Dette tok jeg på ganske nøyaktig 30 meters avstand, det var da situasjonen jeg følte meg trygg nok oppstod.

Jeg kom mot flokken og kom meg inn på ca 100 meter avstand før de begynte å trekke unna, jeg la meg så ned for å se hva som skjedde.. De kom mot meg og stanset flere ganger på vei mot meg, jeg ville ha perfekt vinkel og et stillestående dyr før jeg løsnet skudd. Satser på å gjøre akkurat det samme neste år.

 

For min del er jeg svært fornøyd med at jeg tok det på kort avstand, jeg følte meg helt sikker da jeg løsnet skudd og for meg er faktisk det viktigere enn noe som helst annet.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Sunnmøring said:

Som sagt jeg skyter de fleste dyrene her i Norge på post med løs på drevet hund.. og da ofte dyr i bevegelse.

 

Du sier du ikke har skadeskutt noe enda? Bare vent det kommer!

 

Jeg fikk min første skadeskyting et år jeg var særdeles aktiv med rifleskyting, jeg hadde sånn troa på egne ferdigheter og ble "cocky".

Skjøt uansett hvordan dyra kom, skrått, bratt, i fart, på hold osv. Jeg kom ned på jorda igjen for å si det sånn, selv om det meste datt, så kom den uungåelige skadeskytinga til slutt. Ikke bestandig en fordel å være over middels god til å skyte heller...

 

19 hours ago, Sunnmøring said:

men når en ser på alle skadeskytingene som er og historisk har skjedd i Norge..bør en  da som den privilegerte jegeren en er legge litt mere innsatts og trening inn mot jakta?

 

Hvor henter du denne påstanden fra? "Alle" skadeskytingene. Ser man på statistikk så er det en veldig liten andel skadeskytinger ift. nedlagt hjortevilt her til lands. Til og med i coronaåret, hvor  alle som hadde skutt opp året før, slapp å skyte opp, så var skadeskytingsprosenten forsvinnende lav. 

 

Eksemplet med han du nevner , som "ikke tør å skyte" er et perfekt eksempel på noen som har skjønt sin egen begrensning, og avstår fra å løsne skudd, når han ikke er sikker. Om det er et problem å få med slike på banen; Innfør 100 dokumenterte treningsskudd i jaktlaget...

  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, hewi said:

Hvor henter du denne påstanden fra? "Alle" skadeskytingene. Ser man på statistikk så er det en veldig liten andel skadeskytinger ift. nedlagt hjortevilt her til lands. Til og med i coronaåret, hvor  alle som hadde skutt opp året før, slapp å skyte opp, så var skadeskytingsprosenten forsvinnende lav. 


i «Bedre jakt på hjort, elg og villrein.
Sluttrapport etter fire undersøkelser og 12.000 skudd mot hjortevilt.»

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, hewi said:

 

Du sier du ikke har skadeskutt noe enda? Bare vent det kommer!

 

Jeg fikk min første skadeskyting et år jeg var særdeles aktiv med rifleskyting, jeg hadde sånn troa på egne ferdigheter og ble "cocky".

Skjøt uansett hvordan dyra kom, skrått, bratt, i fart, på hold osv. Jeg kom ned på jorda igjen for å si det sånn, selv om det meste datt, så kom den uungåelige skadeskytinga til slutt. Ikke bestandig en fordel å være over middels god til å skyte heller...

 

 

Hvor henter du denne påstanden fra? "Alle" skadeskytingene. Ser man på statistikk så er det en veldig liten andel skadeskytinger ift. nedlagt hjortevilt her til lands. 
….

Det finnes ikkje statistikk over skadeskytinger som er ”korrekt“
Det er ingen meldeplikt om skadeskyting før dagen er omme.

Det er også subjektivt å vurdere kva situasjoner som er eit ettersøk. Og ja, eg veit det finnast diverse presiseringer men alle er rettledning og ikkje krav.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, hewi said:

Eksemplet med han du nevner , som "ikke tør å skyte" er et perfekt eksempel på noen som har skjønt sin egen begrensning, og avstår fra å løsne skudd, når han ikke er sikker.

 

Det er jo bra, men på den annen side opptar en slik jeger en plass i laget. Og gir dyr som oppfører seg normalt, dvs litt uforutsigbart, ei god mulighet til å slippe unna, som @Sunnmøring skriver lenger oppe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som en som bare har 4 hjort på samvittigheten, skutt sittende på <120m i bratt vestlandsnatur, har jeg lest denne tråden med interesse. 

 

Alle fire dyra ramlet innen 15 meter. En segnet om før den sklei ned en skrent og endte 100 meter nedenfor mellom to kampestein. Bare ett av dyra jeg har skutt var synlig fra skuddplass på stedet de ble liggende. De to andre segnet om i krattskogen/gikk noen skritt bak en høyde og segnet om der. 

 

Som nybegynner føles det ganske intenst å lete etter dyr man er nesten helt sikker på har falt. Stilken som hadde sklidd ned skrenten fant vi akkurat idet mørket kom, nesten to timer etter skuddet. En død kolle som ligger urørlig i høstfarget kratt er fantastisk godt kamuflert, har jeg erfart.

 

Så da er mitt ydmyke spørsmål: Hvordan i hule heite kan dere skyte dyr på 1000+ og være sikre på at dere finner igjen dyra, om dere treffer aldri så godt? Er det slik at dere langholdskyttere tar med i beregningen hvor hjorten skal legge seg ned?

Målet med jakta er vel å få med seg dyret hjem i en tilstand som er egnet for spising? Eller?

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sunnmøring said:

Sluttrapport etter fire undersøkelser og 12.000 skudd mot hjortevilt.»

 

Hva var status der da? Prosent skadeskyting?

 

Langholdsjakt og skuddstatistikk finnes jo ikke'. Tipper det er noen mørketall her også.

Nok av folk som treffer en stålgong på 5-1000 mtr. Noen av disse blir sikkert overmodige når det kommer til jaktskudd/situasjoner også. Hvor mange "bomskudd" tror du det er i Norge hvert år blandt disse? 

 

 

 

32 minutes ago, Jegermeistern said:

Det er jo bra, men på den annen side opptar en slik jeger en plass i laget. Og gir dyr som oppfører seg normalt, dvs litt uforutsigbart, ei god mulighet til å slippe unna, som @Sunnmøring skriver lenger oppe.

 

Der kommer "treningstvang" inn. Om jaktlaget innfører en regel om at alle skal ha x-antall hundre treningsskudd feks. Gjerne noen serier på løpende-elg i tillegg. Dette vil gjøre de fleste tryggere på egne ferdigheter, men er langt fra "nok" trening sett fra en baneskytters perpektiv.

 

Ikke for det, jeg kjenner folk som skyter som en gud på bane, men likevel får skytevegring når dyra kommer....løsningen med slike er å la de få drive, eller sette de på en post hvor de ikke kan ødelegge så mye. De bør ikke få "Godposten"  i hvert fall. Noen blir aldri bedre jegere, uansett, men ofte så er slike kasus fornøyd bare de får være med på jakt. Alle jaktlag må ha en som fyrer opp bålet😁

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje skutt mange eg heller, 9 stk men samtlige har tatt seg ein liten tur, dette er i ope landskap men eg og har tenkt litt på dette som patsy nemner, med og finna igjen påskote dyr når ein skyt på slike hald som det der. Avogtil kan det vel nesten vera problematisk og finna ut kor dyret stod når det vart påskut vil eg tru. Men har vel hund lett tilgjengeleg som kan hjelpa anntar eg.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Patsy said:

Så da er mitt ydmyke spørsmål: Hvordan i hule heite kan dere skyte dyr på 1000+ og være sikre på at dere finner igjen dyra, om dere treffer aldri så godt? Er det slik at dere langholdskyttere tar med i beregningen hvor hjorten skal legge seg ned?


Jeg vil bare understreke at jeg ikke skyter på friske dyr på 1000m pluss.. og er dyret skadeskutt så er prioritet nr 1 å få avsluttet dyrets lidelser.. 

Normalt sett så er en som regel alltid flere enn en når en løsner skudd på vilt på litt hold.. jeg har i hvertfall alltid en som ligger ved siden av med kikkert og følger dyret både før og etter skudd.. om terrenget er uoversiktlig så ligger skytter igjen med riflen innskutt på skuddplass og dirigerer de andre jegere inn på skuddplassen..

 

swarovski EL Range har i år kommet med et godt hjelpemiddel.. EL Range TA (Tracking Assistan) som gjør at jeg navigerer meg inn på dyret uten problemer.. før skudd så tar jeg ut avstand.. detter dyret så sender jeg kartdata til tlf og jeg navigerer meg direkt på skudd plassen uten noe større utfordringer.. 

 

feks.. i år så skjøt jeg en rådyrbukk på ca 110 meter.. skuddet ble skutt over en smal juv/dal.. jeg måtte ned ca 80 høydemeter og opp ca 130 høydemeter.. når en har gått ned..og står i bunnen og skal gå opp igjen på andre siden så ser terrenget svært annerledes ut enn fra skuddplass.. men pga Swarovski sin Tracking Assistan funksjon gikk jeg meg rett på dyret..etter litt klatring..

 

det samme skjedde når vi skjøt en kalv.. det var kun 10 min skyte lys igjen .. avstanden var ca 180 meter.. kalven gikk rett ned.. tok ut posisjon med EL rang TA funksjonen både før og etter skudd.. og gikk i mørke 90 høydemeter og 180 meter i luftlinje rett på dyret..

et svært nyttig hjelpemiddel..

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, hewi said:

Langholdsjakt og skuddstatistikk finnes jo ikke'.

Den eneste statistikken på langholdsjakt som finnes her på berget er Rognes sin.. den ligger på 0.42%..(550 ish felte dyr) og før du begynner å hevde at her er det mørketall.. så bør du tenke over at om grunneiere og andre jegere hadde funnet skadeskutte dyr i terrenget der han jakter så hadde han og jaktformen fått all skyld.. det har ikke skjedd.. 

 

19 minutes ago, hewi said:

Hva var status der da? Prosent skadeskyting?


rapporten ligger på nett..du får ta på lesebriller og lese selv..

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Just now, Sunnmøring said:

Den eneste statistikken på langholdsjakt som finnes her på berget er Rognes sin.. den ligger på 0.42%..(550 ish flere dyr) og før du begynner å hevde at her er det mørketall.. så bør du tenke over at om grunneiere og andre jegere hadde funnet skadeskutte dyr i terrenget der han jakter så hadde han og jaktformen fått all skyld.. det har ikke skjedd.. 

 

Han er i en egen liga, når det kommer til langholdsjakt. Å hevde at hans statistikk er representativ for den "gjennomsnittlige" langholdsjegeren blir som å sammenligne med en jeger som aldri skadeskyter på drevjakt. Det er flere langholdsjegere med mindre kunnskap og skyteferdigheter enn han her på berget..

4 minutes ago, Sunnmøring said:

rapporten ligger på nett..du får ta på lesebriller og lese selv..

 

Det skal jeg gjøre, selv om jeg ikke bruker briller 🤓

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Man er vel idiot om man ikke har råd til en Swarovski til 35 000 også, da, antar jeg?


Jeg har ikke kalt noen idiot.. jeg sa jeg anser det som idiotisk og ikke være så godt forberedt på de skudd situasjonene en kan møte på under jakta.. i det mener jeg at en investerer i våpen..optikk..utetid i terrenget.. men ikke nok trening bak riflen..


Og nei.. jeg anser ingen som ikke eier en Swarovski til 35 % som  idioter.. et nyttig hjelpemiddel derimot som hjelper meg i min jaktform er det.. derfor har jeg kjøpt den..

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, hewi said:

Han er i en egen liga, når det kommer til langholdsjakt. Å hevde at hans statistikk er representativ for den "gjennomsnittlige" langholdsjegeren blir som å sammenligne med en jeger som aldri skadeskyter på drevjakt. Det er flere langholdsjegere med mindre kunnskap og skyteferdigheter enn han her på berget


Helt enig.. men det er den eneste statistikken som er tilgjengelig når det kommer til langholdsjakt.. at det sikkert er mørketall andre plasser er svært sannsynlig.. slik det også er svært sannsynlig at det er store mørketall rundt skadeskyting rundt de mere tradisjonelle jaktformene innen jakt på Hjort/elg og reinsdyr.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvor mye penger som brukes eller hva som kjøpes er ikke relevant. Har man lyst og råd så hvorfor ikke? Men det er en hel del faktorer som gjør at det er ikke alle forunt å trene i store mengder året rundt. For min egen del så er det tilgang til åpen skytebane .  Kjenner heller ikke grunneiere hvor jeg kan holde på jevnlig året rundt. 

 

Man kan heller ikke komme utenom at økonomi kan være en begrensning. Så kan jobb og familie være andre faktorer. Uansett, det må gå an å gå på jakt selv om man ikke ligger på 5000 skudd i året. Å kjenne sin begrensning er det viktigste, så får man heller jobbe med det øvrige.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, lilleulv said:

Uansett, det må gå an å gå på jakt selv om man ikke ligger på 5000 skudd i året. Å kjenne sin begrensning er det viktigste

Det er stor forskjell på 30+5 skudd og 5000 skudd.. det en vet er at en jeger/skytter vil bli en bedre skytter om en skyter 100 treningskudd hvert år.. om en øker dette til 250 skudd så vil en bli en skytter med betydelig bedre forutsetninger og egenskaper som skytter..

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Sunnmøring said:

Det er stor forskjell på 30+5 skudd og 5000 skudd.. det en vet er at en jeger/skytter vil bli en bedre skytter om en skyter 100 treningskudd hvert år.. om en øker dette til 250 skudd så vil en bli en skytter med betydelig bedre forutsetninger og egenskaper som skytter..

Helt enig. 

Link to comment
Share on other sites

200 rifleskudd fordelt på f.eks. 10 turer á 20 skudd på dyrefigurer med litt variasjon, det kan hjelpe mye. Konsentrasjon for hvert skudd, ikke bare rappe dem ut. Der jeg skyter og jakter pleier vi å trene på jaktfelt. Setter opp ymse figurer på forskjellige avstander. 3 skudd på hver. Sittende, liggende og stående. Før NM trenger vi gjerne på de samme figurene som skal brukes. Til vanlig trening blir dog 30 skudd for mye for meg. Det tar for lang tid. 15-20 stk passer meg bedre. Med gåing fram og tilbake til skivene, klistring og litt skravling, så blir det ganske passe. Og rifla får kjøle seg ned mellom seriene.

Om alle trente såpass, så ville det hjelpe mye. Og har man først kommet opp på et visst nivå, så trengs det ikke så mye for å holde det vedlike. Jeg tror ikke jeg har sett en eneste skytter som har gått fra god til dårlig. Unntaket er høy alder eller sykdom. Vi kommer jo alle til det punktet at vi ikke klarer prøva. Har en på jaktlaget jeg er med i. Men vi tar han med ut noen turer uansett, uten våpen. Trivelig med det sosiale, og det er alltids noen andre oppgaver som det trengs hjelp til. Og så er det jo smart å vise de aller yngste hvordan gamlinger bør behandles. Det er investering for framtida 😛

 

En yngre utgave av meg selv skjøt minst 10 ganger så mye som dagens utgave. Men jeg skal ikke være mange poeng bak om jeg skulle konkurrere mot 1995-utgaven av meg selv. Det er de første skudda som hjelper mest, deretter har hvert skudd mindre og mindre å si. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sunnmøring said:

Det er stor forskjell på 30+5 skudd og 5000 skudd...

 

59 minutes ago, Nybegynn3r said:

Kvalitet foran kvantitet!

 

Min ringe erfaring er at det viktigste er om "kandidaten" er villig til å motta instruksjon, eller ikke. Av de som må ha et to-sifret antall forsøk, før de har flaks nok til å få 5 treff i sirkelen, vil en stor del nekte å endre på noe som helst. 

 

Hva slike skyttere måtte mene om maks-avstamder, aner jeg ikke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Sunnmøring said:

rapporten ligger på nett..du får ta på lesebriller og lese selv..

 

Da har jeg kikka litt på denne rapporten. Først og fremst; Takker for henvisning/tips ang denne.

 

Når vi begynner å gå ned i tallmatrerialet her, så er det jo ikke akkurat mye skadeskyting, tatt i betraktning at det er avfyrt 12000 skudd mot hjortevilt. Vil påstå at norske jegere er gode nok til å skyte om man legger 30+5 obligatoriske til grunn..

 

image.png.db4c673d6ce4d44f5a3e78b92d2978df.png

 

Det som overrasker meg litt, er at skudd avfyrt mot elg har dårligst statistikk på førsteskudd/skadeskyting. Elgen er jo en ganske så mye større blink enn hjort og villrein, men ser man på at det er skutt over dobbelt så mange elg ift hjort feks, så er det kanskje ikke så rart at tallene blir litt dårligere. Tipper statistikken hadde vært ca. tilsvarende på både hjort og villrein, om antallet påskutte dyr/avfyrte skudd hadde vært likt.

 

I gjennomsnitt, på alle tre arter, får vi en skadeskytingsprosent på 3,5 %. Da er det felt totalt 11571 hjortevilt.

7,1% av førsteskuddene var ikke dødelige, men her ble det skutt ett/flere oppfølgningsskudd.

 

Helt ærlig, denne statistikken er overhodet ikke ille i mi bok. For å steke omelett må man knuse noen egg osv....

 

Sitat fra artikkel; "Resultatene viser at lange hold, skudd mot dyr i fart og skudd mot dyr i skrå vinkler er særlig krevende."

 

De fleste av skadeskytingene har en eller flere av disse faktorene ved seg. Da er det gjerne både feilvurdering av fart/hold/vinkel på dyret, samt at jeger muligens overvurderer egne ferdigheter/tar feilaktige avgjørelser i skuddøyeblikket som er største årsak.

 

Artikkelen nevner også, sitat: "Resultatene viser også at jegere med mye erfaring i felling av hjortevilt klarer seg bedre under praktisk jakt, og at jegere med mye og variert skytetrening skyter flest dødelige førsteskudd."

 

Ergo: Trening, trening og trening er nøkkelen til suksess, men vi ser i tallmaterialet her, at skyteferdighetene til den jevne, norske jeger er mer enn tilfredstillende ift. den jakta vi bedriver. Å påsta at det er mye skadeskyting blir totalt feil.

 

Link til artikkelen for de som er interesserte:

http://ieg.hitos.no/elgjakt/sluttrapport_bedrejakt.pdf

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hewi said:

 Det som overrasker meg litt, er at skudd avfyrt mot elg har dårligst statistikk på førsteskudd/skadeskyting. Elgen er jo en ganske så mye større blink enn hjort og villrein, men ser man på at det er skutt over dobbelt så mange elg ift hjort feks, så er det kanskje ikke så rart at tallene blir litt dårligere. Tipper statistikken hadde vært ca. tilsvarende på både hjort og villrein, om antallet påskutte dyr/avfyrte skudd hadde vært likt.

Det er prosentandel, så det burde ikke ha noe å si.

Jeg lurer på om det kan ha noe med salg av kjøtt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, vavlo said:

Kan kanskje ha noe å si mhp antall dyr felt i fart eller dårligere vinkler. Andelen av slike skuddsituasjoner er sannsynligvis større ved elgjakt, da hovedtyngden av dyr blir skutt i drev.

Joda,det kan være.

 

Nå er det jo stort sett drevjakt på hjort som bedrives her til lands også, og hjorten kommer litt mer spenstig og hastig forbi posten enn elgen gjør. Samt at det er en mindre "blink"

 

Halvparten av hjorten, kanskje mer, skytes på innmark hvor man har mulighet til å slippe kontrollerte skudd med anlegg osv.

 

Vil tro at statistikken hadde gått i hjortens "disfavør" om vi hadde fått en tilsvarende undersøkelse idag. Det skytes mere hjort nå til dags, enn elg. 

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, hewi said:

Vil tro at statistikken hadde gått i hjortens "disfavør" om vi hadde fått en tilsvarende undersøkelse idag. Det skytes mere hjort nå til dags, enn elg. 

Nja, kanskje ikke? Blir mye spekulasjoner dette, men så lenge en betydelig del av hjortefellingene skjer på innmark og hjortejakt ellers foregår i terreng der det ofte blir korte hold, kan vel det kompensere for at hjorten er et mindre mål? Jeg tror avstand kan være en viktig faktor til skadeskyting, og derfor forbauser det meg at villreinjakta kommer så godt ut. Men som andre har påpekt, utvalget er lite. Og selv om jaktoppsynet følger godt med, kan det være mørketall for villrein.   

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/25/2021 at 1:50 PM, Sunnmøring said:

Nei det gjør jeg ikke.. men jeg trener for å kunne felle det viltet som kommer forbi og som er på kvoten.. og for å beherske så mange av de skuddsituasjoner jeg kan komme ut for..med tanke på jaktformen jeg bedriver..

 

Men dette er din tilnærming til dette. Mitt klassiske eksempel i slike diskusjoner er fattern, som i sin tid tok jegerprøven for å komme seg ut i skogen, og som stort sett brukte en 3-4 forsøk på oppskytinga. I løpet av hans relativt lite hektiske jegerkarriære som varte 3-4 sesonger hadde han utallige skuddsjanser, men han felte totalt 1 stk rådyr med 1 stk skudd, og den jakthistorien har han fortalt i 30 år nå. 

 

For hans del var det uaktuelt å skyte uten at han var sikker, og han var helt åpen på at jakta for hans del handla om å være med ut og være sosial. Og jeg tror nok det er ganske mange som han, som sliter ut 2-3 stolsekker pr felling - og som du aldri finner igjen i statistikken over skadeskyting, fordi det er folk som er klar over egne begrensninger. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, vavlo said:

Andelen av slike skuddsituasjoner er sannsynligvis større ved elgjakt, da hovedtyngden av dyr blir skutt i drev.

 

Varierer vel litt, mitt inntrykk lokalt er at en større og større andel av elgen felles for løshund, en del i stålos og en del i ganglos. Erfaringa mi er at elgen kommer roligere i en ganglos enn når den drives. Men så blir det selvsagt enda en faktor å ta hensyn til, dvs hunden... I tillegg blir det jo ofte sånn at hvis en er litt uheldig med skuddet er jo hunden allerede der, og situasjonen avklares i løpet av minutter heller enn timer. 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, hewi said:

Det som overrasker meg litt, er at skudd avfyrt mot elg har dårligst statistikk på førsteskudd/skadeskyting.

 

Ja, når man fokuserer ensidig på jegeren og hans/hennes egenskaper, kan dette se underlig ut (jeg bidro i undersøkelsen med et skudd mot elgkvige i gange, på 186 meter, dødelig).

 

Men vi bør se på en annen vesentlig faktor for "dødelig" skudd, kulene.

 

Denne statistikken er fra først på 2000-tallet, altså ei tid der Normas "forbedret (???) Elite", og andre lignende kuletyper, dominerte som jaktammunisjon.

 

De fleste (første-) skudd under drevjakt blir avfyrt når man, mer eller mindre, ser dyret forfra. Skudd mot "bogspetsen" (som svenskene fraråder) stiller store krav til kulekonstruksjonen, hvertfall på voksen elg. Men rein og hjort er jo mindre, så de fleste jaktkuler har større mulighet til å nå inn til vitale organer på disse artene, også fra litt ugunstig vinkel. Det kan være en av grunnene til at ikke alle førsteskudd mot (voksen) elg er dødelige.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skutt elg selv, men har vært der når de er blitt skutt. Det som jeg syntes var rart, var dette at det var tilsynelatende ikke skuddreaksjon i det hele tatt. Oksen kom ruslende over myra, og så ikke til endre takten en gang når den første kulen ble satt. Ett skudd til ble sendt avgårde før den var over myra og i skogbrynet stoppet den bare opp og kikket bakover mot oss. Den stod en stund rett opp og ned før den den ganske kontrollert syntes jeg, la seg pent ned og ble liggende. Da vi kom fram til den var den død. Det var to perfekte skudd fra en 30-06. For meg med erfaring fra å ha felt en del rådyr og noen få hjorter, var det nesten skremmende å se ett dyr som nesten ikke syntes å bry seg om kuler. Helt til det døde. Hadde ett rådyr oppført seg slik hadde jeg trodd det ikke var kuler i patronene. Hadde elgen ruslet 50 meter til, hadde den vært ute av syne og i teorien hadde det vært mulig å ikke finne den igjen. En skadeskyting hadde det da vært kategorisert som. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sølvrev said:

 Og selv om jaktoppsynet følger godt med, kan det være mørketall for villrein.   

 

Åpenbart. 

Man har jo ganske god oversikt over andre jegere i fjellet. Jeg har sett et og annet rart skudd og det er ikke alltid skytter ser ut til å bry seg så mye når flokken drar videre uten at noe ligger igjen. 

Veldig lett å ikke melde fra om skadeskyting når man (tror man) er alene i fjellet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

At elgen tar seg en liten tur etter at den teknisk er dødelig påskutt, er som flere sier, ikke uvanlig.
Når det gjelder skuddtegn har jeg sett at den tegner vesentlig tydeligere på grøvere patroner/tyngre kuler, enn på de letteste.
Jeg har skutt elg med 375 H&H, 375 Ruger, 338 WM, 35 Whelen og 338-06 A-Square.
Kulevekt på disse er fra 225 grs til 300 grs, stort sett Woodleigh PP.

Jeg har sett noen elg skutt med 308 Win og 30-06 med kulevekt 165 til 180 grs og her var skuddreaksjonen nærmest fraværende.
De skvatt til, men fortsatte sin vandring, inntil de plutselig falt om og døde, alt fra 10 meter til +50.
Jeg skal ikke påstå at det er noen bombesikker sammenheng her, da det er så mange variabler, bla. avstand som denne tråden handler om, at ingen skuddsituasjoner er like. 

Tilbake til topic:
Skuddavstandene på de faste postene på vårt vald varierer fra 20 meter til ca 150.
Dyra er vanligvis i gange vekk fra driverne, stort sett alltid i bevegelse.
Og som @Jegermeisternpåpeker, de kan komme midt imot, eller med breisida til, det varierer fra post til post.
Innafor de nevnte avstandene kan jeg ikke huske at det har vært skadeskyting på grunn av avstand, men vi har hatt våre ettersøk vi også, men da på grunn av kuler som har truffet kvist.
Det er bortimot umulig å rydde rene skytefelt i skogen på alle postene, så dette er et faktum vi bare må ta hensyn til på best mulig måte.
Så kan det sies at jo kortere avstand det skytes på, desto bedre kan skytteren oppdage kvist i kulebanen.
En blyanttykk kvist er ikke grei å oppdage på 150 m, når all fokus er på elgen.

På hjort - og rådyrjakt på beitende dyr på innmark er dette problemet vesentlig mindre, og her er det sikrere å tøye avstand, enn i skogen.
På dåhjortjakt i Sverige var vel de fleste skutt mellom 100 og 150 meter, men da på beitende dyr, fra tårn med godt anlegg.
 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Her var det mye informasjon å fordøye.Vet ikke om jeg ble så mye klokere.Synes det begynner å bli litt drøyt nårn skal begynne å tracke dyra med kikkertsikte.Har no mere sans for den klassiske jakten uten for mye hjelpemiddler.Blir vel snart så de setter gps sporing på dyra i den  vestlige delen landet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det går så fint så, vi har en dronepark på 18 droner med kinesisk gjenkjennelses-software, som kontinuerlig jakter opp riktig dyr og sender oss koordinatene. Softwaren analyserer også vekt og helse på dyrene, når de sist har spist, om de har skader osv,  så vi kan ta humane valg basert på god informasjon. Eneste drtitten er når man har skutt og må vomme, før vi leverer alt til viltslakteriet 😂

 

 Men ja, fra spøk til alvor, det er heldigvis frivillig å bruke alle nymotens ting. Vi plages enda med dårlig dekning på jaktradioer og er sikker umoderne i mange øyne :)

Link to comment
Share on other sites

Tydelig noen med litt for mye hår på brystet  som føler seg provosert av mitt ordvalg. Tråden ble startet for å prøve å få en litt objektiv tilbakemelding fra den gjennomsnittlige jegeren om normale jaktsituasjoner som  ikke så drevene jegere kan reflektere over og kanskje lære noe av.Ikke å ha pissekonkuranse om hvem som er den råeste skytteren i alle situasjoner. Jeg kjenner noen jegere og skyttere som er extremt rå på skyting på lange avstander og som skyter på dyr i bevegelse som jeg tror lett matcher skrytet her, men det var vel ikke det jeg var ute etter i tråden. Jegere som er nybegynnere må starte en plass.Regner med de fleste drevne jegere har vært en kvisete usikker lettskremt amatør en gang som meg.

Link to comment
Share on other sites

For å dra det tilbake til det seriøse.. sikker skuddavstand er den avstanden du føler at DU er trygg og skyte på.. jeg har mere respekt for den jeger som kjenner sine egene grenser.. og holder i gjenn skuddet.. hadde 3 ettersøk på elg i helga.. der skyttere bare måtte skyte.. eller feilvurderte fart og avstand..

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, t-trim said:

sikker skuddavstand er den avstanden du føler at DU er trygg og skyte på

 

Jeg tror jeg er helt enig, men må pirke litt i ordvalget.

 

Sikker skuddavstand er vel heller den avstanden du vet/ har grunn til å tro at du er trygg til å skyte på. Skadeskyting oppstår jo nettopp fordi (blant annet) at folk "føler" de er trygge når de ikke har grunn til å være det - kanskje på grunn av manglende erfaring men jeg mistenker oftere på grunn av arroganse eller overmot.

 

"Følelser" fremfor "viten" er forøvrig mye av grunnen til vestens forfall. :) 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Regner med at det bare var ordvalget fra din side. Det har blitt så vanlig å uttrykke hva man føler, og ikke hva man mener.

 

(Jeg er ganske oppbragt over at "alle" "føler" noe om alt hele tiden, og det har gått så langt som at jeg hører advokater bruke ordet når de uttaler seg om ganske klare juridiske spørsmål.

 

Har selv sett med gru og forundring på at personer i nær omgangskrets har klart å 100 % bytte ut fornuft/sannhet/viten med følelser. Det betyr i klartekst at hva de til enhver tid føler er hva de til enhver tid tror er sant! Hvis de taper en diskusjon så det synger ("taper" etter min definisjon, altså at argumentene ikke holder mål) blir de lei seg, og hvis de er lei seg er det fordi noen har vært slemme med dem. Morgenen etter føler de fremdeles at deres standpunkt er riktig (det er tross alt deres standpunkt!) selv om deres standpunkt altså har blitt noe så til de grader tilbakevist som idiotisk/ignorant/ondt dagen før, og dermed mener de nøyaktig det samme som før og i tillegg er det jeg som er slem.

 

Det er ikke min kone jeg snakker om nå.)

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, fred.olav said:

Tråden ble startet for å prøve å få en litt objektiv tilbakemelding fra den gjennomsnittlige jegeren om normale jaktsituasjoner som  ikke så drevene jegere kan reflektere over og kanskje lære noe av.

Synes du fikk et bra svar allerede i det 3. innlegget på s. 1.

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...