Jump to content

Test av storviltkuler ved skudd i vannkanner.


moviken

Recommended Posts

Ja jeg skyter i vatn, to kar på 60 cm den første fox kula gikk igjennom begge så jeg satte to ad blue kanner foran. Kula gikk igjennom ad blue kannene og det første karet, inn i det siste,men endret retning og ut.skal fortsette å teste har endel 30 cal og 7 mm kobber kuler 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

TTSX'en holder bedre sammen enn TSX'en? 

Jeg lader 130gr TTSX og 129gr LRX i 270w til lik hastighet (52cm løp= 940m/s, 62 cm løp= 980m/s). 

Skal se om jeg får samlet sammen noen kanner og se om det er forskjell på de to hvordan de holder sammen. 

Så lenge det er god fart er jeg veldig fornøyd med de kulene- alltid gjennomskyting og solid sårkanal uten særlig blodslått.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det at ttsx holdt og tsx mistet vingene kan være en tilfeldighet eller det kan være at Barnes har kommet litt lengre i utviklingen av produktet sitt .Når det gjelder fart er jeg enig,det ser ut som Barnes kulene trives med hastighetsnivået 900-950. Ei 130 grs 270 kule tilsvarer omtrent ei 140 grs 7 mm kule eller ei 150 grs 30 cal kule så jeg tror du kan forvente deg noenlunde samme resultatet . Må gjerne poste resultatet her. 

Link to comment
Share on other sites

Får det ganske lett til og synes det er litt artig så ja jeg kan godt teste noen 30 cal kuler. 

Her er en raring som sikkert ikke mange bruker lengre 

woodleigh 215 grs rn 303 british 

avstand 20 m

V0 630 ms

Restvekt 176.8 grs 

Diameter 14 mm

4 ad blue kanner 

20211203_150322.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan gjerne bidra med noen cal. 30 - 165 grs Woodleigh PP hvis du kunne tenke deg å peise de gjennom noen kanner.
Har brukt disse på hjort, rådyr og muntjack, og har ikke funnet noen igjen.
Min erfaring:  god presisjon i mine rifler og fine slakt.
Send med pm hvis dette er interessant.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/14/2021 at 4:47 PM, moviken said:

150 grs ttsx

Avstand 20m 

V0 965 ms

Gikk gjennom 4 ad blue kanner ca 75 cm 

Restvekt 149 grs

Diameter 16.5 mm 

20211014_163721.jpg

20211014_163658.jpg

Stemmer det da at i både 130 og 150 grs så holder TTSX bedre sammen enn TSX i samme hastighet. 

 

Edited by BigBore
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, moviken said:

Det skulle jeg gjerne gjort bare vet ikke hvordan. 

Da syns jeg en av moderatorene kunne gjøre det.
For denne tråden er alt for god til at den er "anonymisert"  med dagens tittel.
Faktisk en av de beste trådene på lenge .

Forøvrig artig å se at favorittkula mi leverte :)

 

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi burde hatt flere tråder som dette her inne. 

Kanskje en med bilde av slakt og samme info som her (kule, kaliber, fart, avstand etc). 

Eventuelt, i ly av alle blyfritt vs. bly diskusjoner så kunne vi delt opp i to tråder. 

Uansett, er det det denne tråden jeg gleder meg mest til å lese nye innlegg på!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette var en svært nyttig tråd, satte opp testene i en enkel tabell (med @moviken's velsignelse) for å gjøre det litt mer oversiktlig. Har sortert testene etter kulevekt. Alle disse testene er gjort på 20 meter, har derfor ikke en egen kolonne for avstand til vanndunkene. Kan godt være jeg har gjort noen feil, da er det bare å sende meg en pm så skal jeg fikse det. Kan eventuelt legge til flere tester.

 

image.png.c10789e6f6bb1f1e677613b462e3de3d.png

 

Edited by SteinarBM
Oppdatert 22.12.21
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Foreslår ny tittel "Test av storviltkuler ved skudd mot vannkanner". Send henvendelse til en av moderatorene, så fikser de den biffen.

Veldig oversiktlig å få resultatene i tabell, håper den kompletteres etter hvert. Mest overraskende var restvekt på NP (-) og Mega (+). 

 

Edit: Hvis det er fremre blykjerne som utgjør vekttapet på NP er det nok ikke så overraskende likevel, men diameteren var skuffende. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Tabellen ble kjempefin mye mer oversiktlig. Skal prøve å få kontakt med en moderator 

Vi fortsetter her er et par av Seawolfs Woodleigh pp 165 grs cal 30 den til venstre har V0 740ms 

Restvekt 154 grs 

Diameter 15 mm 

Den til høyre har V0 660 ms 

Restvekt 156 grs 

Diameter 14 mm 

Begge skutt på 20 m og begge penetrerte 3ad blue kanner 

IMG_80381.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...