Jump to content

En fremtidig jeger lurer på kaliber til storviltjakt.


Nils Tore

Recommended Posts

Hei, en ung gutt her med et jeger hjerte som lurer på kaliber. Jeg ønsker og jakte mest hjort, rein og elg (mest hjort), har sett på studert følgende kalibere: 6,5x55 Swede. 6,5 Creedmoor. 6,5-284 Norma. 7mm08 Rem. 27 Nosler(mest til elg pga at jeg vil ha så lite kjøtt skade som mulig). Og da lurer jeg på deres meninger om hva jeg skal ta i bruk.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Advarsel, verdens mest kjedelige råd følger. Jeg ville begynt med 6,5x55. Du får ammunisjon overalt. Ballistiske egenskaper er tipp topp tommel opp. Og en god 6,5x55-kule dreper de dyrene du ønsker å jakte på like greit som alternativene så lenge man kan å skyte. Creedmoor er ofte ikke hyllevare i den lokale sportsbutikken men ihvertfall tilgjengelig. De andre patronene du snakker om er vel for dedikerte hjemmeladere?   Synes du 6,5x55 har for lite futt bør du heller kjøpe en 30-06 og en god demper.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

 

Dette spørsmålet er det jo svart på adskillig hundre ganger. Og før vi går på detaljerte svar, er det jo greit å få litt mer data om din bakgrunn.

 

"Ung gutt"? Hvor ung? Har du mulighet til å bli med på hjorteviltjakt som "rævedilter"? I så tilfelle kan du se hvor mye, eller lite, kjøttskade som oppstår.

 

Eventuelt "blodslått kjøtt" kan, for det meste, tilbakeføres til disse 4 faktorene:

a: Kulekonstruksjon, b: Kulehastighet, c. Dyr i bevegelse (etter skuddet), d: Dyret stresset, eller ikke, før skuddet.

 

Som du ser, patronkonstruksjon (feilaktig kalt "kaliber" av de fleste, i følge @Per-S) har liten innvirkning på "blodslått" eller ikke (selvfølgelig innen visse grenser, 30-378 og 44 magnum vil oppføre seg forskjellig, okkesom).

 

Skyteerfaring? Er du aktiv medlem i DFS-lag, driver med NJFF jaktfelt, eller lignende? Uansett "kaliber" må du treffe der du skal, og det krever trening. Den grunnleggende treningen med kaliber .22 LR (eller luft), og så skyting med jaktvåpenet, eller noe som er ganske likt. Nettopp derfor er anbefalingen at du holder deg til "de 3 store", hvertfall før du starter med heimelading. Og av disse er 6,5x55 ikke bare vår "nasjonalpatron" (nåja, vi må vel dele den med søte bror), men også den rimeligste, mest behagelige å skyte med, og den med de beste ballistiske egenskapene.

 

Hvis jeg skulle anbefale et idealkaliber for norsk hjorteviltjakt, vil det bli 7mm-08, i ei kort låskasse. Men da bør du lade sjøl, eller få noen til å lade til deg, ellers sprekker budsjettet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om du ikkje lader sjølv ville eg gått for 30-06. Etter mi meining er 6.5-kaliberet unødvendig pusslete om du skal jakte elg. Spesielt om det kjem begrensninger på kuletype (blyforbud). 6.5-284 er kun aktuellt om du ladar sjølv. Samme med 7-08 rem sjølv om du her finn eit lite utvalg av fabrikklada ammunisjon. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Jeffery said:

Litt usikker på om 27 Nosler er noen spesielt god løsning på lite kjøttødeleggelse🤔

 

For øvrig, så støtter jeg @Umbo. Av de du nevner, er 6,5x55 det åpenbare valget. 

27 Nosler er et ganske nytt så jeg har ikke sett det bli brukt på elg men jeg tenkte det må være bedre en en .300 kaliber.image.png.a3b532d91fbc7f4621e96b6d7b684058.png

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Jegermeistern said:

Hei, og velkommen til forumet!

 

Dette spørsmålet er det jo svart på adskillig hundre ganger. Og før vi går på detaljerte svar, er det jo greit å få litt mer data om din bakgrunn.

 

"Ung gutt"? Hvor ung? Har du mulighet til å bli med på hjorteviltjakt som "rævedilter"? I så tilfelle kan du se hvor mye, eller lite, kjøttskade som oppstår.

 

Eventuelt "blodslått kjøtt" kan, for det meste, tilbakeføres til disse 4 faktorene:

a: Kulekonstruksjon, b: Kulehastighet, c. Dyr i bevegelse (etter skuddet), d: Dyret stresset, eller ikke, før skuddet.

 

Som du ser, patronkonstruksjon (feilaktig kalt "kaliber" av de fleste, i følge @Per-S) har liten innvirkning på "blodslått" eller ikke (selvfølgelig innen visse grenser, 30-378 og 44 magnum vil oppføre seg forskjellig, okkesom).

 

Skyteerfaring? Er du aktiv medlem i DFS-lag, driver med NJFF jaktfelt, eller lignende? Uansett "kaliber" må du treffe der du skal, og det krever trening. Den grunnleggende treningen med kaliber .22 LR (eller luft), og så skyting med jaktvåpenet, eller noe som er ganske likt. Nettopp derfor er anbefalingen at du holder deg til "de 3 store", hvertfall før du starter med heimelading. Og av disse er 6,5x55 ikke bare vår "nasjonalpatron" (nåja, vi må vel dele den med søte bror), men også den rimeligste, mest behagelige å skyte med, og den med de beste ballistiske egenskapene.

 

Hvis jeg skulle anbefale et idealkaliber for norsk hjorteviltjakt, vil det bli 7mm-08, i ei kort låskasse. Men da bør du lade sjøl, eller få noen til å lade til deg, ellers sprekker budsjettet.

Har var det mye god info, jeg er 14 år og har vært med på rådyr jakt, hjorte jakt og rype jakt. Jg er ikke medlem av et skytter lag men har noe erfaring men skyting fra en vann av familien(Jeg har skutt med 308 rifle, 22LR halv automat og at par forskjellige 12gauge hagler. Og det hadde muligens vært bedre og sagt ladning istedenfor kaliber jeg er ikke helt uinformert.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Jeffery said:

Oppskrifta på lite kjøttødeleggelse, ut over skuddplassering og kulekonstruksjon, er, stort sett, tung kule i moderat hastighet. 27 Nosler er vel strengt tatt det stikk motsatte. 

30-06, med tunge kuler, 8x57IS, 9,3x62, er typiske slike. 

Jeg har nå hørt fra flere at en lett liten diameters kule i høyere hastihet er bet beste for høy penetrasjon og lav kjøttødeleggelse.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Nils Tore said:

Jeg har nå hørt fra flere at en lett liten diameters kule i høyere hastihet er bet beste for høy penetrasjon og lav kjøttødeleggelse.

No skal ein vere litt forsiktig med å kaste ut skråsikre uttalelsar, men lette kuler i høg hastigheit er nok ikkje oppskrifta på lite kjøttødeleggelse. Heller motsatt som @Jeffery seier. 
 

Det er og lett å la seg blende av reklame og opphypa kulebanetabellar. Har gjort det samme sjølv! 
 

Når det er sagt så er det du som skal ha deg børse. Om du er villig til å jobbe rundt begrensningane i eit litt «odde» kaliber, så er det berre å kjøre på. Men du bør vete kva desse begrensningane er! Av og til litt sideumpa «her inne» når ein tek opp andre kaliber en «den hellige treenigheten». Har sjølv stort sett børser i «rare» kaliber. Men har og ei i 308 Win…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil slutte meg til rådet om å velge en standardpatron. Det er fort gjort å la seg blende av de tilsynelatende fordelene med en eller annen spesialpatron «som ikke alle har». Når det kommer til stykket, er det i praksis lite å hente med en 27 Nosler ift en helt vanlig 30-06 f.eks. Men du skaffer deg fort vanskeligheter med tanke på ammunisjonslogistikk.

 

Det som er viktig er

 

-at du får tak i ammunisjon til enhver tid (ingen selvfølge!)

-at denne ammunisjonen er priset slik at du faktisk har råd til å trene

- at du, til jakt, velger en kule som passer til viltet du skal jakte på

- at du har trent nok til at du kan plassere kula på riktig sted

 

Det koker ned til «de tre kjedelige». Hvilken du velger, er ikke så viktig. Noen nyanser er det dog

 

En fordel med 6,5x55 er tilgang til relativt rimelig tremingsammunisjon av ypperste kvalitet. Dessuten er rekylen snill, patronen er lett å beherske. Hvilket er viktig for en kanskje litt fersk skytter.

 

En fordel med 30-06 er at patronen er litt ute av motebildet, virker det som. Mange gode bruktkjøp på finn! Dessuten en fabelaktig jaktpatron på alle måter. Men den bjeffer og sparker mer enn 6,5; de fleste takler det, spes med lyddemper.

 

En fordel med .308 er at den passer i korte låskasser, som gir mulighet for et litt kortere, hendigere våpen.

 

Hvis elgjakt hadde vært hovedaktivitet, ville et .30-kaliber vært et naturlig valg. Men hvis elgjakt mer er en eventualitet/mulighet, og hjort er hovedviltet, er 6,5x55 et godt valg.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

 Tja kanskje lurast og vera litt kjedeleg til og begynna med og heller «utvida» når du er blitt litt eldre og har fått skutt, jakta og vore med på ein del. Til ein nybegynnar ville eg andbefala 6,5x55 eller .308 winchester og av desse ville eg tatt fyrstnevnte. Dersom du «nektar» og vera lika kjedeleg som dei fleste av oss andre ville eg tatt 6,5 creedmoor eller 7mm 08 Remington men trur det berre kompliserar og gjere ting vanskeligare. Ellers velkommen på forumet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Kravene til storviltammunisjon ble endret 2 februar i år, nettopp for å presisere at 6,5x55 er en storviltpatron også med blyfri ammunisjon. 

 

Akkurat det er altså ikke lenger en reell bekymring. 

Dette er faktisk en god grunn til bekymring på flere måter. 

Det er ikke kravene til ammunisjon fra myndighetene som bestemmer om en patron er en egnet storviltpatron, kravene forteller bare om den er lovlig eller ikke. Penetrasjonen blir også dårligere og det begrenser mulighetene for effektive skudd fra alle vinkler. På hjort og rein er det ikke så kritisk, men selv der kan det bli store dyr om du er heldig.

Det som er fakta er at en lettere kule med større hastighet bruker mye mer av energien til kjøttødeleggelse enn en tyngre kule med moderat hastighet, og dette burde bekymre mange.

For en som skal starte med jakt og ikke vet helt hvilke dyr en skal jakte på er det .308 W eller 30-06 som er bete valget. Jeg foretrekker 30-06 fordi den fungerer godt med tyngre og mer effektive kuler.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Per-S said:

Dette er faktisk en god grunn til bekymring på flere måter. 

Det er ikke kravene til ammunisjon fra myndighetene som bestemmer om en patron er en egnet storviltpatron, kravene forteller bare om den er lovlig eller ikke. Penetrasjonen blir også dårligere og det begrenser mulighetene for effektive skudd fra alle vinkler. På hjort og rein er det ikke så kritisk, men selv der kan det bli store dyr om du er heldig.

Det som er fakta er at en lettere kule med større hastighet bruker mye mer av energien til kjøttødeleggelse enn en tyngre kule med moderat hastighet, og dette burde bekymre mange.

For en som skal starte med jakt og ikke vet helt hvilke dyr en skal jakte på er det .308 W eller 30-06 som er bete valget. Jeg foretrekker 30-06 fordi den fungerer godt med tyngre og mer effektive kuler.

@Per-S, jeg tror din frykt for bruk av 6.5x55 er ganske ubegrunnet. Jeg kan minne om denne jaktstatistikken (selv om den er noen år gammel så er den sannsynligvis fortsatt rimelig aktuell): http://w268261-www.fnweb.no/wp-content/uploads/2016/01/Rapport-Bedre-elgjakt-ferdig.pdf
Det er faktisk mindre skadeskyting med 6.5x55 enn med 30-06. Mindre, men fortsatt marginalt. Hvilke av de "tre store"  kaliberne man velger vil være hipp som happ.
Og dette har selvfølgelig vært diskutert hundrevis - om ikke tusenvis - av ganger her på forumet, og folket kommer nok aldri til å bli enig.
Folk kommer garantert til å anbefale det de selv skyter 😉

Jeg har selv jaktet elg med 6.5x55 i haugevis av år, men jeg er enig i det du skriver om hastighet. Jeg kommer nok selv til å gå over til 9.3x62 i løpet av et år eller to. Må bare gjøre litt research om hvilken rifle jeg skal velge, og da tar det ofte tid 😉 Ikke fordi jeg tror 9.3-62 gir mindre sjans for skadeskyting, men jeg ønsker mer en elg-velter kuler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi er vel mye enig, men jeg liker ikke å anbefale 6,5 for noen som skal kjøpe første våpenet. Dersom eller når det blir blyforbud er det da kun 120 gr monolittiske kuler som er lovlig. De mener jeg er for dårlig til elg, og på grunn av nødvendig hastighet for å nå energikravet blir det lett mye ødeleggelse i treffområdet uansett dyr. Jeg tror de fleste vil være mer fornøyd med en 180 gr monolittisk .30 kaliber kule.

Jeg brukte en 215 gr monolittisk kule en del år, og i hastighet over 970 m/s ble det litt for mye ødeleggelse. Men ladd til rundt 900 ble det mye mindre ødeleggelse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Nils Tore said:

Enig med at 6,5 er pusslete til elg men etter hva jeg har sett så er det en annen historie for hjort og rein. Men hva tenker du om en .277 kaliber magnum til elg slik som fks (27 Nosler)

Jeg leser litt mellom linjene at du er ute etter noe mer spennende enn de tre standardpatronene. Det forstår jeg godt. Men som andre sier kan det gi deg noen utfordringer når det gjelder tilgang og pris.  Og du kommer fort opp i det at du må lade patroner selv. 

Jeg kjenner deg ikke men når du sier at du er 14 år så er min første tanke at du må se etter et våpen du kan skyte mye med. For de fleste av oss må skyte mye for å bli god til å skyte. Derfor er det så lett å anbefale 6,5x55, .308Win eller 30-06. Billig ammunisjon, greit å skyte med. Og muligheter til å skreddersy til dine ønsker slik at du stoler på den patronen du bruker når du til slutt skal på jakt. Lett og rask rakett i 6,5x55, tung og langsom elgvelter i 30-06 eller noe midt i mellom.

Du virker skeptisk til 6,5x55 til elgjakt. Hvis det stemmer og du ønsker noe det ikke går 13 av på dusinet kan muligens 7x64 Brenneke være et alternativ? De store forhandlerene har som regel kurant jaktammunisjon (Geco Plus) inne for litt over 20,- per patron og den er grei å lade til selv. Det er den eneste av de diskuterte patronene jeg selv har våpen kamret for akkurat nå. Og jeg er svært fornøyd med den patronen. Men jeg tenker av og til på hvorfor jeg ikke kjøpte en 30-06 som gjør akkurat samme jobben - og litt til 😉

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Per-S said:

Dersom eller når det blir blyforbud er det da kun 120 gr monolittiske kuler som er lovlig.

 

130 grains Barnes TSX? Barnes klassifiserer den til samme vilt ("elk"?) som 180 grains TTSX i .308W?

 

24 minutes ago, Per-S said:

Jeg tror de fleste vil være mer fornøyd med en 180 gr monolittisk .30 kaliber kule.

 

Nå vet jeg ikke egentlig hva jeg snakker om, men er ikke blyfrie projektiler avhengig av en viss hastighet for å ekspandere riktig? Når jeg leser Noslers ladetabeller for .308 Win synes jeg at utgangshastigheten på en 180 gr E-Tip i .308 ser noe marginal ut? Særlig kombinert med Noslers egne bilder av ekspansjon i forskjellige hastigheter, der jeg personlig tenker at jeg ikke har lyst til å gå langt under 2400 fps ved 100 meter?

 

 

Ikke vet jeg, altså, jeg bare prøver å tolke produsentenes data.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Nils Tore said:

Jeg ser nå et mønster i svarene har men om jeg hadde ladet sølv (som jeg gjærne kan gjøre) ville da 6,2-284 Norma vært en god ide?

 

6.5-284 er eit spanade kaliber. Om eg var på jakt etter noko i denne gata trur eg eg ville sett nøye på 280 ackley improved. 7mm kuler gir deg litt meir å gå på når blyforbodet kjem? Ulempen er at du må opp i 30-06 lengde på kassa, og utvalget av kuler er mindre. Ein fordel er enkel tilgang på hylser (omforme 30-06). Men begge desse er avhengige av at du ladar sjølv! Evt. gode gamle 7mm Rem Mag. Enkelt å finne brukte børser til ein god pris og grei tilgang på ammo, om en dyrt!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skrueråmuttere said:

 

Nå vet jeg ikke egentlig hva jeg snakker om, men er ikke blyfrie projektiler avhengig av en viss hastighet for å ekspandere riktig? Når jeg leser Noslers ladetabeller for .308 Win synes jeg at utgangshastigheten på en 180 gr E-Tip i .308 ser noe marginal ut? Særlig kombinert med Noslers egne bilder av ekspansjon i forskjellige hastigheter, der jeg personlig tenker at jeg ikke har lyst til å gå langt under 2400 fps ved 100 meter?

Nosler anbefaler vel nedre ekspansjonsgrense til 1800 fps/550 ms? Meiner Barnes TTSX er omtrent i samme leia. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, stigamundsen said:

6.5-284 er eit spanade kaliber. Om eg var på jakt etter noko i denne gata trur eg eg ville sett nøye på 280 ackley improved. 7mm kuler gir deg litt meir å gå på når blyforbodet kjem? Ulempen er at du må opp i 30-06 lengde på kassa, og utvalget av kuler er mindre. Ein fordel er enkel tilgang på hylser (omforme 30-06). Men begge desse er avhengige av at du ladar sjølv! Evt. gode gamle 7mm Rem Mag. Enkelt å finne brukte børser til ein god pris og grei tilgang på ammo, om en dyrt!

Etter andres "load data" så virker det som om 7mm Rem Mag er litt vel, mye til hjort og rein som er det jeg ville ha jaktet mest av.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Nils Tore said:

Etter andres "load data" så virker det som om 7mm Rem Mag er litt vel, mye til hjort og rein som er det jeg ville ha jaktet mest av.

No er vel 7mm Rem Mag hakket under 27 Nosler? Om ikkje i kulediameter. Og om tanken er å lade sjølv kan du jo då lade alt frå 7-08rem nivå til magnumnivå. 
 

 

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Mulig, men jeg synes nå ikke den ser veldig tillitsvekkende ut i 1800 fps:

ET-30cal-168gr-1800FPS-100WR_525x525.png.13921f43fd7c3dd54b507ff20c5c8cd7.png

Kan vere enig i det, men det er eit ganske stort sprang frå 1800 fps til 2400 fps.. Om ein set seg ei nedre grense på 2000-2100 så skulle ein vel klare det meste innanfor 200 meter sjølv med ein kortløpa 308?

 

Nosler oppgir jo sjølv ladedata på over 2900fps med 165 grain kule i 308 win ( maks ladning, sjølvsagt😬)

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere ganger tidligere antydet at om jeg bare skulle hatt én rifle til storviltjakt ville det blitt en i .308Win. Men for et par år siden fikk jeg satt "pysetut" (les: lyddemper) på en ny Sauer 404 i .30-06 (en relativt lett rifle!), og da er det overhodet ikke noe problem å håndtere rekylen. Vi er en liten(?) gruppe her inne som mener dette er en av de aller mest allsidige jaktpatronene som kan oppdrives blant de såkalte standard-kalibrene. En annen fordel er at du får tak i ammunisjon nær sagt over alt i verden. Om du på litt sikt tenker å lade de egne patroner, er .30-06 et veldig greit utgangspunkt for hjemmeladeren. Og som andre har påpekt, det er mulig å gjøre virkelig gode bruktkjøp blant .30-06-rifler. (Jeg har for øvrig også en rifle i 6,5x55 som er favoritten på skytebanen).

Edited by Sølvrev
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør meg sikkert veldig upopulær nå (jeg har gått på samme smell tidligere), men at en total nybegynner skal kjøpe rifle i (relativt sett) ukurant patron og måtte være avhenging av å lade til 7 mm RM, 6,5-284, eller amerikanske instagrampatroner, høres for min del ut som feil måte å begynne på.

 

.308W og de andre "store" er dritkjdelige, men de er populære av en grunn, og du slipper veldig mye mas og mange utgifter i forbindelse med hjemmelading, pludring med ammo for å kunne trene mye, og i enkelttilfeller måtte spesialbestille, forme, osv hylser, dier, whatever

 

Hvis du absolutt MÅ ha noe litt mer spesielt, gå for 8x57.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Jeg gjør meg sikkert veldig upopulær nå

 

Det går over, for rådet er veldig godt.

 

Børsemaker pratet meg ut av 7mm-08 som første patron. Etterhvert som hverdagen min har blitt så overtatt av barn/kjøring/hus/hage/gård/grunn at jeg egentlig ikke engang vet hvor ladeutstyret mitt er (dvs, det er på loftet men de som har sett loftet vårt vet at det er litt som å si at "det eksisterer") har jeg blitt innmari glad for å kunne gå innom XXL (fysj) på vei til skytebanen og hente en pakke .308W.

 

Link to comment
Share on other sites

Logistikk i oppstartsfasen, og for så vidt senere og, er essensielt.

Jeg begynte med .308 Win. At det ble akkurat den, var nok fordi det den gangen fantes billig "militærammo" og fordi kompiser i forsvaret stadig vekk hadde litt "treningsammo" til overs. Denne tilgangen har tørket ut. Og skulle jeg handlet i dag, med hovedsakelig elg på menyen, hadde det blitt .30-06.

I dag har jeg, fortsatt, .308'en og 2O.o rifler i .375H&H. Det aller meste jeg skyter er hjemmeladd, men jeg kunne ikke tenke meg å være uten muligheten til å handel ei pakke i butikk, eller på bana, hvis det kniper. Det gjør jeg helst ikke til .375'ene😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Umbo said:

Jeg leser litt mellom linjene at du er ute etter noe mer spennende enn de tre standardpatronene. Det forstår jeg godt. Men som andre sier kan det gi deg noen utfordringer når det gjelder tilgang og pris.  Og du kommer fort opp i det at du må lade patroner selv. 

Jeg kjenner deg ikke men når du sier at du er 14 år så er min første tanke at du må se etter et våpen du kan skyte mye med. For de fleste av oss må skyte mye for å bli god til å skyte. Derfor er det så lett å anbefale 6,5x55, .308Win eller 30-06. Billig ammunisjon, greit å skyte med. Og muligheter til å skreddersy til dine ønsker slik at du stoler på den patronen du bruker når du til slutt skal på jakt. Lett og rask rakett i 6,5x55, tung og langsom elgvelter i 30-06 eller noe midt i mellom.

Du virker skeptisk til 6,5x55 til elgjakt. Hvis det stemmer og du ønsker noe det ikke går 13 av på dusinet kan muligens 7x64 Brenneke være et alternativ? De store forhandlerene har som regel kurant jaktammunisjon (Geco Plus) inne for litt over 20,- per patron og den er grei å lade til selv. Det er den eneste av de diskuterte patronene jeg selv har våpen kamret for akkurat nå. Og jeg er svært fornøyd med den patronen. Men jeg tenker av og til på hvorfor jeg ikke kjøpte en 30-06 som gjør akkurat samme jobben - og litt til 😉

Burde jeg være skeptisk til 6,5x55 til elge jakt?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Nils Tore said:

Burde jeg være skeptisk til 6,5x55 til elge jakt?

NEI! Som ung og uerfaren jeger forutsetter jeg at du ikke tøyer marginene verken mht. avstand eller skuddvinkel. Om du bruker ei skikkelig kule og får et godt treff på voksen elg som står med breisida til innen fornuftig hold, vil dette gå svært bra.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Sølvrev said:

NEI! Som ung og uerfaren jeger forutsetter jeg at du ikke tøyer marginene verken mht. avstand eller skuddvinkel. Om du bruker ei skikkelig kule og får et godt treff på voksen elg som står med breisida til innen fornuftig hold, vil dette gå svært bra.

Da får jeg gå for 6,5x55 da. eller?

Edited by Nils Tore
Link to comment
Share on other sites

Ditt valg, @Nils Tore, men 6,5x55 blir aldri feil! Bare ikke fall for fristelsen å skamkappe pipa, for da mister du hastighet. Jeg ville ikke hatt særlig kortere en 55 cm. Og hastighet bør du ha, både for lette 120 grs monolittiske kuler og tunge 156 grs premium kuler med blykjerne. Om du skulle få lyst på noe grovere siden, er det jo bare å supplere eller selge unna.

Link to comment
Share on other sites

Storviltkalibre jeg har og har hatt, 6,5x55/30-06/8x57IS/9,3x62/9,3x53R/358Win/378WM/470NE. Jeg har søknader inne på .35 Remington/6XC/308. Gjett hvilken jeg har hatt lengst, bruker oftest, aldri selger og alltid ender opp med på nesten alt av jakt og konkurranse... I år med 120 grains Sako POWERHEAD BLADE!!. (Sorry, men det navnet kan ikke skrives uten Marvel-stemme.)

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Nils Tore said:

Burde jeg være skeptisk til 6,5x55 til elge jakt?

 

Siden du er ny på dette forumet, må jeg vel opplyse deg om at "6,5x55 til elg" har vært et av de mest ømtålige emner (dvs., moderatorene har måttet fjerne diverse svar som har inneholdt "jævvla iddddiot!!!") her inne siden oppstart av forumet!

 

Kombinasjonen 6,5 og "billigst mulig jaktammo" er enda dårligere enn billig-kuler i større kaliber. Men med gode jaktkuler, også i 6,5, dør elgen greit.

 

3 hours ago, Per-S said:

Dersom eller når det blir blyforbud er det da kun 120 gr monolittiske kuler som er lovlig. De mener jeg er for dårlig til elg,  -   -

 

Fram til trådstarter kan kjøpe sitt første jaktvåpen, har vi forhåpentligvis fått litt erfaring med monolittiske kuler under 9 gram på store dyr. For eget vedkommende kan jeg nevne at jeg var blant de første som brukte Barnes-X da den kom. 150 grs BX i 30-06 gikk gjennom alt av elg, jeg fant ikke igjen ei eineste kule, i motsetning til de øvrige på lagets 180 grs kjøpe-ammo i 308 W og 30-06. Jeg tror derfor at ei kule som har mindre diameter, og veier 4/5 av BX-kulene jeg brukte, vil nå inn til vitale organer på vanlig elg (husk at der det er bestandsplan, skal man felle ca. 2/3 kalv/ungdyr!).

 

Du er enda i en alder der "låne under tilsyn" er den forma for våpenbruk du kan bedrive. Da blir et våpen i 6,5x55 (registrert på foresatt?), kombinert med lån av treningsvåpen i .22 LR og 6,5 på banen til nærmeste skytterlag, en praktisk måte å starte opp skytter- og jegerkarrieren.

 

Selvfølgelig er det interessant å ha et våpen i et annet "kaliber" enn "den gemene hop". Sjøl skyter jeg med 22-250, 308 Norma Magnum og 9,3x62, og har planer om å utvikle 9,3x51. Lader, og prøveskyter (må faktisk "låne våpen" for å ha lov til å ha ferdigladet patron) også 7 mm RM og 338 Win Mag.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel greit å regne litt her. Sjekk prisen på god treningsammo i ett av de tre store (sånn ca 10 kr), og på ett av de mer spennende alternativene, og gang opp differansen med antall skudd du tenker du må skyte for å bli god nok. Da ser du hva det koster å velge noe annet enn standard. Om det er verdt det får du bestemme sjøl.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

NEI! Som ung og uerfaren jeger forutsetter jeg at du ikke tøyer marginene verken mht. avstand eller skuddvinkel. Om du bruker ei skikkelig kule og får et godt treff på voksen elg som står med breisida til innen fornuftig hold, vil dette gå svært bra.

 

Ditt innlegg er verdens beste argument for å IKKE kjøpe 6,5.

Alle vi som har jaktet en stund vet at shit happens og da havner man utenfor marginene. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...