Jump to content

En fremtidig jeger lurer på kaliber til storviltjakt.


Nils Tore

Recommended Posts

4 minutes ago, Haavard said:

Ditt innlegg er verdens beste argument for å IKKE kjøpe 6,5.

Det viktigste er å ha et våpen man skyter og treffer godt med! Og dernest, at man avpasser skuddsituasjonene til sine egne ferdigheter og våpenets begrensninger. Ja, shit happens, men oftere om man har et våpen man skyter dårlig med. At 6,5x55 ikke er den optimale elgpatronen har vi vel konkludert med før? At den duger til alt jaktbart storvilt, samt at en rifle kamret i 6,5x55 er en glimrende introduksjon til bane og jakt for nye skyttere og jegere, likeså.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må si jeg ler litt når jeg leser her.. lurer litt på hvor mye elg dem som kritiserer 6,5x55 høyest har skutt med 6,5x55? Eller om dem bare hyler i kor, med andre.. i dem 23årene jeg har drevet med ettersøk på storvilt. Så er det IKKE 6.5x55 som er den største synderen.. men gjerne de større macho kalibrene som er så dyre og skyte med og rekyl som gjør at jegern knapt skyter sine 30 pliktskudd og oppskyting.. som jeg sa i mitt første innlegg.. kjøp noe som er greit og skyte med. Å der det ikke koster en nyre for trenings ammo. Skyt MYE.. det å treffe bra betyr vell så mye som kaliber. Ingen blir gode skyttere av og sitte hjemme å pusse å gnikke på sin super hi-tec tøffekaliber rifle..

Har ikke så utrolig mye fellings erfaring med 6,5x55 når det kommer til elg.. har bare felt 24stk med 6.5x55 kom jeg fram til. Mest rev og trening på den... skutt.for det Mest kalver og ungdyr. Men det er skutt en stor ku på ca 220kg og en voksen okse på rundt 270kg. Kan ikke si dem døde raskere eller saktere en med 308. 30-06. 300win mag 9,3x62.. som jeg ellers har skutt elg med.. hos meg så støver nå alt annet ned, en ei lett lita Tikka T3X i 308 som har seilet opp som favoritt til det meste.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jegermeistern said:

 

Siden du er ny på dette forumet, må jeg vel opplyse deg om at "6,5x55 til elg" har vært et av de mest ømtålige emner (dvs., moderatorene har måttet fjerne diverse svar som har inneholdt "jævvla iddddiot!!!") her inne siden oppstart av forumet!

 

Kombinasjonen 6,5 og "billigst mulig jaktammo" er enda dårligere enn billig-kuler i større kaliber. Men med gode jaktkuler, også i 6,5, dør elgen greit.

 

 

Fram til trådstarter kan kjøpe sitt første jaktvåpen, har vi forhåpentligvis fått litt erfaring med monolittiske kuler under 9 gram på store dyr. For eget vedkommende kan jeg nevne at jeg var blant de første som brukte Barnes-X da den kom. 150 grs BX i 30-06 gikk gjennom alt av elg, jeg fant ikke igjen ei eineste kule, i motsetning til de øvrige på lagets 180 grs kjøpe-ammo i 308 W og 30-06. Jeg tror derfor at ei kule som har mindre diameter, og veier 4/5 av BX-kulene jeg brukte, vil nå inn til vitale organer på vanlig elg (husk at der det er bestandsplan, skal man felle ca. 2/3 kalv/ungdyr!).

 

Du er enda i en alder der "låne under tilsyn" er den forma for våpenbruk du kan bedrive. Da blir et våpen i 6,5x55 (registrert på foresatt?), kombinert med lån av treningsvåpen i .22 LR og 6,5 på banen til nærmeste skytterlag, en praktisk måte å starte opp skytter- og jegerkarrieren.

 

Selvfølgelig er det interessant å ha et våpen i et annet "kaliber" enn "den gemene hop". Sjøl skyter jeg med 22-250, 308 Norma Magnum og 9,3x62, og har planer om å utvikle 9,3x51. Lader, og prøveskyter (må faktisk "låne våpen" for å ha lov til å ha ferdigladet patron) også 7 mm RM og 338 Win Mag.

 

 

Hvordan ville "lån under tilsyn" fungert?, og har du noen andre tips?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener med "under tilsyn", er opplæringsjakt, i henhold til jaktforskriften:

 

Quote

§ 5.Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst

Den som utøver jakt på småvilt må være fylt 16 år, og den som utøver jakt på eller felling av storvilt må være fylt 18 år. Fangst kan utøves av personer som har fylt 16 år. For fangst av gaupe og jerv er aldersgrensen 18 år.

0  

§ 6.Opplæring i jakt og fangst

 

Den som i løpet av kalenderåret fyller 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype og kråkefugl i opplæringsøyemed når vedkommende:

a. har samtykke fra foreldre eller foresatte, og
b. er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgift i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

Den som i løpet av kalenderåret fyller 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt, unntatt lisensfelling, med våpen i opplæringsøyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29. Det stilles i tillegg krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere.

 

(Forskriften er ikke oppdatert, den viser til den gamle og opphevede våpenloven).

 

Du kan altså delta på småviltjakt med rifle (krever ikke skyteprøve), på de vilkårene som er nevnt over her.

 

Ellers gjelder reglene for opplæring til de forskjellige jeger- og skytterorganisasjonene.

 

Etter den nye våpenloven m/forskrift kan man ikke "låne med seg" våpen, ha det heime, og disponere det, uten å ha våpenkort på "tilsvarende våpen" fra før. Politiet kan tillate utlån, etter søknad (man må jo ha våpensikap), men det krever omtrent samme behandling som kjøpetillatelse, altså lang tid.

 

Den "korteste veien" til våpen og skytetrening går nok gjennom nærmeste skytterlag/JFF-lag, eller eventuelt en av oss "gunbugs" på dette forumet (lurt å oppgi hvor man bor).

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt valget akkurat nå i dag hadde jeg tatt 308 i kort kasse, og kjøpt et tonn treningsammo og skutt det opp. Og studert anatomien hos hjortevilt nøye. Treffsona på reinsfiguren (ikke hør på de bøttefjerne vestlendingene som kaller det "hjorten", de aner ikke hva de snakker om) er ikke helt riktig plassert.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Jegermeistern said:

Det jeg mener med "under tilsyn", er opplæringsjakt, i henhold til jaktforskriften:

 

 

(Forskriften er ikke oppdatert, den viser til den gamle og opphevede våpenloven).

 

Du kan altså delta på småviltjakt med rifle (krever ikke skyteprøve), på de vilkårene som er nevnt over her.

 

Ellers gjelder reglene for opplæring til de forskjellige jeger- og skytterorganisasjonene.

 

Etter den nye våpenloven m/forskrift kan man ikke "låne med seg" våpen, ha det heime, og disponere det, uten å ha våpenkort på "tilsvarende våpen" fra før. Politiet kan tillate utlån, etter søknad (man må jo ha våpensikap), men det krever omtrent samme behandling som kjøpetillatelse, altså lang tid.

 

Den "korteste veien" til våpen og skytetrening går nok gjennom nærmeste skytterlag/JFF-lag, eller eventuelt en av oss "gunbugs" på dette forumet (lurt å oppgi hvor man bor).

Den er god!

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Olesøn said:

Treffsona på reinsfiguren er ikke helt riktig plassert.

 

Nå skjener jeg litt ut i OT i forhold til trådstarters spørsmål, han får ha meg unnskyldt, men - :

 

I en annen tråd opplyste jeg om at man tidligere avla skyteprøven for storviltjegere på ringskive (først 1-meter-skive, fra 1976 60-cm-skive). I den forbindelsen fikk jeg et spørsmål om hva kravet til skyteprøven var i "hine hårde dager".

 

Kravet, mot 1-meter-skiva, var 48 poeng på 6 skudd. Det holdt altså med 6 åttere. Da DFS gikk over til 60 cm skive, ble kravet endret til 36 poeng, fortsatt 6 skudd (noen av oss satte sin ære i å klare prøven med bare 4 skudd!). Dvs., det holdt med 6 stk 6-ere, så var prøven "i boks".

 

8-er ringen på 1-meter-skiva var (og er) 30 cm i diameter (skiva for 100-meter var svart t.o.m. 8-eren, altså var svarten 30 cm). 6-er-ringen på 60-cm-skiva var også 30 cm i diameter. Holdt man seg innafor denne sirkelen med alle 6 skudda, klarte man prøven (sjøl om man kunne klart prøven, med 1 skivebom på gamleskiva, og med to skivebombom på 60-cm-skiva).

 

Da det ble aktuelt å innføre "reinen", fastsatte man (DN) godkjent treffområde til en sirkel med diameter - 30 cm, og alle skudda (nå 5 stk.) skulle være innenfor denne sirkelen.

 

Hvorfor en sirkel på 30 cm, ikke 25 eller 35? Og hvorfor en perfekt sirkel, og ikke et "dødelig treff", eller et treffområde omtrent som på en jaktfeltfigur?

 

Dette blir antakelse, synsing eller gjetting - og "byråkratenes veie er uransakelige" - men:

 

Jeg tror man tenkte slik: "På gamleskiva holdt 6 treff i 8-eren, 30 cm, til godkjent prøve, på nyskiva holder 6 treff i 6-eren, også 30 cm, til godkjent prøve. Da lager vi en like stor sirkel, 30 cm, et sted på reinskiva, og sier 5 skudd innafor denne er godkjent prøve".

 

Dette er altså en "antakelse" fra min side, og det kan man jo tro, eller la det være, det er jo "trosfrihet" (og statsstøtte til all utøvelse av organisert overtro) her i landet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, t-trim said:

Må si jeg ler litt når jeg leser her.. lurer litt på hvor mye elg dem som kritiserer 6,5x55 høyest har skutt med 6,5x55? Eller om dem bare hyler i kor, med andre.. i dem 23årene jeg har drevet med ettersøk på storvilt. Så er det IKKE 6.5x55 som er den største synderen.. men gjerne de større macho kalibrene som er så dyre og skyte med og rekyl som gjør at jegern knapt skyter sine 30 pliktskudd og oppskyting.. som jeg sa i mitt første innlegg.. kjøp noe som er greit og skyte med. Å der det ikke koster en nyre for trenings ammo. Skyt MYE.. det å treffe bra betyr vell så mye som kaliber. Ingen blir gode skyttere av og sitte hjemme å pusse å gnikke på sin super hi-tec tøffekaliber rifle..

Har ikke så utrolig mye fellings erfaring med 6,5x55 når det kommer til elg.. har bare felt 24stk med 6.5x55 kom jeg fram til. Mest rev og trening på den... skutt.for det Mest kalver og ungdyr. Men det er skutt en stor ku på ca 220kg og en voksen okse på rundt 270kg. Kan ikke si dem døde raskere eller saktere en med 308. 30-06. 300win mag 9,3x62.. som jeg ellers har skutt elg med.. hos meg så støver nå alt annet ned, en ei lett lita Tikka T3X i 308 som har seilet opp som favoritt til det meste.

Nettopp det jeg også skrev i den posten hvor jeg refererte til den rapporten med statistikk med skadeskyting. 6.5x55 var den av de "tre store" som hadde minst skadeskyting.

Blir 6.5x55 på meg på elgjakta i år igjen. Ikke fordi jeg mener den er bedre eller dårligere 308win eller 30-06, men det er nå det jeg har og det har virket til nå.
Hadde jeg hatt et av de to andre kaliberne så hadde jeg sannsynligvis vært akkurat like fornøyd med det. Kan ikke gjøre feil med noen av de tre.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Olesøn said:

Hadde jeg hatt valget akkurat nå i dag hadde jeg tatt 308 i kort kasse,

 

Da utelukker du en av bestselgerne, Tikka T3x. Den finnes kun med én lengde på låskassa. Og når låskassa likevel er lang, så kan man like gjerne velge en lang patron. 30-06 gjør jo alt en .308W gjør, og enda litt til. Personlig ville jeg (igjen) valgt  6,5x55. Gjerne en Tikka T3x lite. Det er rifler som er gode å skyte med, godt avtrekk, og kan selges igjen for en grei pris. Funker til alt, jakt på stort og smått, jaktfelt, elgbane etc. Jeg har sett temmelig mange skyttere opp igjennom som som stiller på jaktfelt med 30-06 eller 308W. Det går ikke lang tid før de ønsker seg en 6,5x55. Så det er like greit å begynne der. Et annet kaliber patron kan komme i tillegg til en av de tre store. Mengdeskyting gjøres enklest og billigst med en standardpatron. Pengene som spares på standardpatron kontra "noe som ikke alle andre har" kan brukes til å finansiere ei rifle nr 2.

 

Et lite regnestykke: En patron i 26 eller 28 Nosler koster 55,- kr/stk. Den billigste 6,5x55 jeg finner koster ca. 8,- pr/stk. Det er en differanse på 47,- kr. pr patron! 😳 En ekstra Tikka spares inn på 300 skudd! Sammenlign gjerne med en litt mer kurant patron enn 26 Nosler, poenget består uansett. Det tar bare litt flere patroner før ei ekstra rifle er spart inn.

Et annet regnestykke: Om pipa i 6,5x55 tåler 5000 skudd, så koster det minst 40.000,- i ammunisjon å skyte den ut. Å skyte ut ei pipe i en ukurant patron koster en halv bil.

 

TL;DR kjøp ei grei rifle kamret for en av de tro store. Suppler med ei ekstra rifle for morroskyting. Ei salongrifle er heller aldri feil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Per-S said:

Dette er faktisk en god grunn til bekymring på flere måter. 

Det er ikke kravene til ammunisjon fra myndighetene som bestemmer om en patron er en egnet storviltpatron, kravene forteller bare om den er lovlig eller ikke. Penetrasjonen blir også dårligere og det begrenser mulighetene for effektive skudd fra alle vinkler. På hjort og rein er det ikke så kritisk, men selv der kan det bli store dyr om du er heldig.

Det som er fakta er at en lettere kule med større hastighet bruker mye mer av energien til kjøttødeleggelse enn en tyngre kule med moderat hastighet, og dette burde bekymre mange.

For en som skal starte med jakt og ikke vet helt hvilke dyr en skal jakte på er det .308 W eller 30-06 som er bete valget. Jeg foretrekker 30-06 fordi den fungerer godt med tyngre og mer effektive kuler.

Vi er to stk som skyter 130gr ttsx/lrx i mellom 940 og 1000m/s. Har ikke mer enn 6-7 dyr hittil på den kombinasjonen, men kjøttødeleggelse er A+ så langt- til og med etter treff midt i bogen. Lite til ingenting blodslått, veldig god effekt og alltid gjennomskyting. Får samme tilbakemelding fra mange andre jegere. Ser ikke for meg at den kula skal stoppe i en elgokse innenfor rimelige hold. Men igjen; en katt kan flås på mange måter, og ei tung kule i sakte fart gir også (historisk sett) gode resultater. Men vi spiser mye viltkjøtt, og jeg foretrekker og servere "blyfritt" til ungene. Dessuten er det grei kulebane dersom det ikke er tid nok til å få opp avstandsmåleren: innskutt på 200m gir 3cm over på 100m, og 16cm under på 300m. 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Haavard said:

6,5 er en marginalkule til elg. Styr unna. 

 

Jeg er enig i det første du skriver, men ikke det siste. At den er marginal gjør den til den svakeste lovlige patronen du kan bruke. Elgen blir helt død av ei 6,5-kule. Og det fra en patron som er lett å skyte med. Relativt billig, patroner får du alltid tak i, og du kan bruke den samme rifla til både jakt og konkurranse. Det finnes ikke elg som står på beina etter et bra treff fra ei ok 6,5-kule. Det jeg har sett av skadeskyting skyldes ikke svake patroner, men skyting på dårlige sjanser. Og det har jeg dessverre sett en del tilfeller av 😏

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Olesøn said:

Nå utelukker jeg T3 av en annen grunn også da, nemlig at jeg ikke liker den. Hverken boltgang eller avtrekk.

 

😁 Folk er forskjellige. Boltgang og avtrekk er to av fordelene med Tikka, i mine øyne. Jeg har sett en del skyttere som ble betydelig bedre da de gikk fra en trå Brno til en Tikka. Men det finnes selvfølgelig mange andre valg, både opp og ned i pris. TS burde prøve noen forskjellige. Helst på en skytebane sammen med noen som kan gi litt instruksjon.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Ospa said:

Vi er to stk som skyter 130gr ttsx/lrx i mellom 940 og 1000m/s. Har ikke mer enn 6-7 dyr hittil på den kombinasjonen, men kjøttødeleggelse er A+ så langt- til og med etter treff midt i bogen. Lite til ingenting blodslått, veldig god effekt og alltid gjennomskyting.

I 6,5? Da i hvilke patron?

Link to comment
Share on other sites

Er det noe jeg har lært av snart 20 år med våpen og jakt, er at jeg LETT kunne valgt en 6,5x55 som første rifle og vært fornøyd med den helt til nå!

 

Derfor anbefaler jeg dette som første kaliber!
Er jo Nasjonal kaliberet vårt!

 

 

Men om du er absolutt sikker på at du skal skyte 5-10-20 elg i året, så ville jeg anbefalt 308.

Dessverre så får de fleste jegere ikke det.. tok meg maaange år før jeg ble med på noe Elgjakt.
Som avhenger av hvor i landet du bor, hvem du kjenner, om du har slekt med jakt område, eller om du har midler å reise til andre deler av landet.

 

 

En 6,5x55 til alt..

Og senere oppgradere til en 9,3x62 om du får mulighet til å felle flere Elg i året.

To super klassiske Skandinaviske kaliber!

(Ja, 9,3 er tysk folkens.. :)  Men Skandinavia hjalp å holde det i live etter Krigen)

 


Jeg falt heldigvis aldri for Amerikanernes Magnum dilla...

 

 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg starte på nytt i dag hadde jeg gjort som jeg gjorde selv da jeg startet. Kjøpt ei rifle i 6,5x55, 308 win eller .30-06(det kjøpte jeg). Så skyter du MASSE og blir godt kjent med våpenet i 2-3 år. SÅ kan du kjøpe deg magnumer og andre særinger med de resterende 7 plassene i våpenskadet. Å ja, en 22lr rifle "må" du ha. Ikke noe er som å kunne skyter 100 skudd om gangen uten å knuse konto eller skulder med 22lr ;) Masse god trening der :D

Link to comment
Share on other sites

Ikkje for og vera GGG men kva skal de eigentleg med så mange rifler? Er det ikkje nok med ei? Kanskje ei hagla og samt muligeins ei salongrifle, men det går an og låna på skytebanen for og avliva ein sau eller noko sånt. Gjeld og vera pragmatisk.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Forskjellige jaktformer og -terreng (hold, hvordan en beveger seg, terreng, forventet vær, osv) er jo allerede nok til å forsvare et par-tre rifler. Lett syntetrifle i rustfritt og med litt forstørrelse for hjortejakt i vestlandslier, 9,3x62 med rødpunkt for elgjakt i kratt, tyngre reverifle med stjernekikkert, osv.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har 6.5x55, .308w og 9.3x62, er 6.5x55 eller 9.3x62 som er på elgjakt/rådyrjakt, alt etter vær og hvor jeg skal jakte. 

.308w er blitt treningsbørsa på banen, og noen ganger litt reveskyting. 

 

Fin deg en børse med godt avtrekk, og bruk penger på en god kikkert, så kommer du langt. 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Sitka said:

Ikkje for og vera GGG men kva skal de eigentleg med så mange rifler? Er det ikkje nok med ei? 

……

Akkurat slik seier kona mi også, eg brukar å kvittere med kva f… skal du med alle dei skoa😂😂

Ho svarer at dei må jo matche, så derfor er våpenskapet mitt fullt av rifler i ulike kaliber fordi det må matche. 
i grunn hadde eg klart meg med finnlighten i 6.5x55 men det kjem ho aldri til å få vite🤣🤣🤣

 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Sitka said:

Ikkje for og vera GGG men kva skal de eigentleg med så mange rifler? Er det ikkje nok med ei? 

Jeg er tilhenger av å ha så få som mulig, men ei eneste kan bli litt lite. Den må i så fall være en som det kan skytes mye med til en ok pris på patroner og løpsslitasje. Flere piper til samme våpen har vært min strategi. Jeg har kun hatt to sentertente rifler, men 6 ulike piper. F.eks 9,3x63 om høsten til elgjakta, og 6,5x55 resten av året til trening, jaktfelt, elgbane etc.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sitka said:

Ok, ser eg er kjedelig. Og blir vel ikkje rart forumet heller om alle gjere som meg, men ein del av dei som før hadde fleire rifler har vel ei blaser no vil eg tru.

 

Eller flere...

 

Jeg har to låskasser og to (strengt tatt 3, men 8x68S... tja...) løp, 8x57 og 6.5x55. Og så har jeg en del andre børser i skapet, som... står i skapet. De skader ingen når de står der. Dau kapital. Og et par av dem er børser jeg ikke unner noen andre å ha :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mye mer våpen/ løp/ kalibre enn jeg trenger… fordi våpen er en interesse i seg selv. 17hmr, 22lr (sako quad) 6,5x55 og 9,3x62 (Blaser r8) 30-06 (kiplauff) 30-06 (halvauto) 8x57irs (rifledrilling), 375h&h. Hvis jeg skulle hatt ett kaliber tror jeg nok 308 eller 30-06 er tingen. 

Link to comment
Share on other sites

Første elgen min ble skutt med 8x68s. Lånt av far.

Så ble ble første investering en 338 win mag.

Nå kjører jeg 30.06.

Og elgen klager ikke på at jeg har gått ned i kaliber.

Storfornøydyd med den og den blir aldri solgt. Får se om det blir mer jakt med 8mm etterhvert da jeg nå har arvet denne. Men det fordrer at jeg setter meg inn i hjemmelading.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei gutten...og alle andre som lurer på noe .Mitt råd er til alle vilt i Norden ...9.3x62 med 47 cm pipe og demper...Rekyl som en 222 Rem og fantastisk presisjon med 250 grains  homogen hullspiss(barnes), og kulebane som en sterk 3006 og penetrasjon som en 375 H&H..Best på kjøttskader og skyter alt fra rådyr via bjørn til elg i alle vinkler.

Gode blodspor og gjennomskytinger.

Bare spør hvis dere lurer å no mere😀

Link to comment
Share on other sites

Hei gutten...og alle andre som lurer på noe .Mitt råd er til alle vilt i Norden ...9.3x62 med 47 cm pipe og demper...Rekyl som en 222 Rem og fantastisk presisjon med 250 grains  homogen hullspiss(barnes), og kulebane som en sterk 3006 og penetrasjon som en 375 H&H..Best på kjøttskader og skyter alt fra rådyr via bjørn til elg i alle vinkler.

Gode blodspor og gjennomskytinger.

Bare spør hvis dere lurer å no mere😀

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er jo da skal du villede eller veilede en som er kommende jeger?

Det er jo en million jegere som har en million forskjellige svar.

De fleste har jo ikke peiling på hva de snakker om og kanskje en håndfull her er inne på noe.

Det ber jo som forumer på bil, der du er mer forvirret etter å ha lest alle svar enn du var før du spurte...

Hvordan skal en nybegynner få noe som helst utbytte av dette?

Jo du som er nybegynner  må høre på en som er Exspert.

Jeg skal fortelle deg hva som er det beste valget ,ikke finne opp hjulet en gang til..

  • Dont like 3
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Casey Jones said:

 

Jeg har skutt mye med både dempet 9,3x62 og udempet 22-250. Altså, det hjelper med demper på 9,3 men noen .222 blir det IKKE! Ellers enig i at 9,3x62 er finfin.

Da er vinkelen på kolbekappe, retthet i stokk og kolbekappe ikke riktig.

med korrekt valg her er 9,3  som et lite poff, knapt så den beveger seg i skuldra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...