Jump to content

En fremtidig jeger lurer på kaliber til storviltjakt.


Nils Tore

Recommended Posts

1 minute ago, Ei tohi varjata said:

Mener du oppriktig at ei kule på 18,5 gram i 500 m/s ikke skaper rekyl? Hvor går energien?

 

Ole

For det første så er utgangshastigheten på 18,5 grams kule   9,3x62 ikke 500m/s men heller nærmere 700m/s. for det andre bruker du ikke så tunge kuler .

Homogene kuler på 250 grains  er mer en nok på 9,3.

Ellers så viser jeg til mitt tidligere svar ang valg av stokk vinkel osv.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Tror jeg hadde feil demper da jeg hadde 9,3. Ikke at den var skremmende.. men ikke et kaliber jeg ville brukt som førstegangs rifle. Med tanke på behovet for mye trening. Men fin fin elgvelter.. men ikke nede på 222rekyl..

Edited by t-trim
Link to comment
Share on other sites

Dersom eg skall komme med to tips til trådstarter så er det første tipset gjentatt både her og i andre tråder. Gå for eit av dei tre "store" kalibera 30-06. 308. Eller 6.5×55

Tips nr.2 er att dersom du finner ut att du skall kjøpe noko anna, så gå først innpå feks. jaktdepotet.no og undersøk pris på den patrona du måtte ønske deg. Det fins nokon sørgelige historier om folk, særligt nybegynderar som har kjøpt seg våpen i spreke kaliber og fått seg en kald dusj når dei skall kjøpe amunisjon. Enkelte patroner har en uhyggelig pris.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Må ubetinget anbefale 8x57. Den har den fantastiske egenskap at uansett om jeg lader med Alaska, Oryx, Interlock eller TTSX og om holdet er 10 eller 300 meter og jeg skyter elgen i maskinrommet så dør den, hver gang. Ingenting å tvile på! Presis er den også. Har ingenting med rifla å gjøre. Løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, vavlo said:

Må ubetinget anbefale 8x57. Den har den fantastiske egenskap at uansett om jeg lader med Alaska, Oryx, Interlock eller TTSX og om holdet er 10 eller 300 meter og jeg skyter elgen i maskinrommet så dør den, hver gang. 

Gjør den ikke det med de fleste kalibre som klarer kravet da? 

Link to comment
Share on other sites

@Nils Tore
Nå har du jo fått en masse gode råd, og som ofte her inne blir gjerne trådstarter mer usikker jo flere råd han/hun får.
Nå er jeg langt fra noen "Expert",  sannsynligvis det stikk motsatte, men har jaktet litt  noen år, og har hatt noen rifler i litt forskjellig "kaliber".

Og rådet mitt (for det det er verdt) er at du finner deg ei grei rifle i 308Win.
Enkelt og greit.
Fin patron med god presisjon, god effekt på vilt, masse gode brukte rifler å finne, ubetydelig rekyl    (relativt, men med litt trening merker du det knapt)
Rimelig ammo som finns i de fleste sportsbutikker i kongeriket.

Drit i kapping av pipe og demper, tofot, digert sikte med utvendige tårn og klikktabell.
Bruk tid og penger på å skyte, masse, så mye du kan og har råd til.
Så kommer det tid for oppgraderinger og alskens ekstrautstyr etter hvert.

De to ungdommene på elglaget hvor jeg er kjøpte begge hver sin brukte Ruger M77 (riktig nok i 30-06, men tror det var tilfeldig)
Siktene er helt greie Leupold, tror det er type VXR med rødprikk.
Helt standard våpen som  tåler hardt bruk og som er enkle å bruke og holde vedlike.
Den ene har skutt to elger allerede og er superfornøyd med valget sitt.
Begge skyter forresten i DFS- lag, og får masse god trening der både med lånevåpen i 6,5x55, og 22 LR innedørs på vinteren, anbefales om du har mulighet!
En del Jeger og fisk foreninger har også jaktfeltskyting, dette er også super trening.

Det finns også en del Remington Model Seven på markedet, det også greie rifler, men kanskje litt lette.
Kan bli litt mer vinglete og skyte med for en nybegynner, og litt mere av den berykta rekylen på grunn av vekta.
BRNO Zkk 600 i 308 slenger det også noen av innimellom.
Laget av ganle stridsvogner sies det, men uslitelige bruksvåpen og de jeg har vært borti har hatt super presisjon.
Dette er alle rifler med kort låskasse tilpasset patroner type 308 Winchester, en fordel blant annet når det gjelder sikker funksjon.
Så tilgang på greie jaktrifler bør være det minste problemet.
Uansett, lykke til samme hva du bestemmer deg for  :) 
 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, seawolf said:

Og rådet mitt (for det det er verdt) er at du finner deg ei grei rifle i 308Win.
Enkelt og greit.

Vil egentlig henge meg på det rådet. Du gjør ikke mye feil med å velge ei ok rifle i .308W Den kan du ha livet ut. Om du får lyst og behov for noe annet underveis, så kan du kjøpe det i tillegg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hehe, det tror jeg du har rett i. Svaret har han allerede fått (ett av de tre store).
Med ei ok rifle i ett av de kalibrene kan han fokusere på det som betyr noe.

 

For den jevne jeger er skogen av nesten like ammunisjonstyper like nyttig som uendeligheten av skruetyper og bits, boltsirkelstandarder på biler/felger osv. 

Link to comment
Share on other sites

On 10/23/2021 at 8:47 PM, Expert Hunter said:

Spørsmålet er jo da skal du villede eller veilede en som er kommende jeger?

Det er jo en million jegere som har en million forskjellige svar.

De fleste har jo ikke peiling på hva de snakker om og kanskje en håndfull her er inne på noe.

Det ber jo som forumer på bil, der du er mer forvirret etter å ha lest alle svar enn du var før du spurte...

Hvordan skal en nybegynner få noe som helst utbytte av dette?

Jo du som er nybegynner  må høre på en som er Exspert.

Jeg skal fortelle deg hva som er det beste valget ,ikke finne opp hjulet en gang til..

🤔Hvor har du kjøpt all den selvtilliten??😶

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bly said:

For litt motvekt i udugeligheten til 6,5x55.

Her er en halvkjent amerikaner som skyter en «elg» på 400 og litt meter med anemiske 6,5 creedmoor. Han bruker Hornady 143 gr Eldx 

https://fb.watch/8RvJC9UmWw/

Off topic, men med et så urolig siktebilde som på filmen så hadde jeg ikke skutt uansett hold. Stusser litt på skuddplassering i kikkert i forhold til hvor han treffer også. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Olemann said:

Off topic, men med et så urolig siktebilde som på filmen så hadde jeg ikke skutt uansett hold. Stusser litt på skuddplassering i kikkert i forhold til hvor han treffer også. 

Det er vel greit å la være og skyte om man ikke har kontroll, men jeg tror nok at mannen i filmen kan skyte og vet veldig godt hva han driver med. Han er bare ikke født og oppvokst med jakt og er sikkert en helt fersk jeger. Som du ser så skyter han to ganger, og begge skuddene sitter rimelig tett sammen. Her kan du se hvordan han håndterer skyting med "vingling"

https://fb.watch/8SbYEdamkT/

Det er jo noe man faktisk kan trene på..

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bly said:

mannen i filmen kan skyte

Phillip Velayo er Amerikansk mester i PRS skyting over dammen i 2020 eller var det 2019. Han har også lang fortid som instruktør i militæret. Har fulgt han en stund, og han går alltid grundig til verks.

(hvorfor blir bokstavene mine så store over?)

Edited by pererik
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...