Jump to content

Hvilken rifle bør jeg kjøpe?


Nybegynn3r

Recommended Posts

Hei!

Jeg er førstegangsjeger og er på utkikk etter rifle. Jeg har lest utallige tråder på Kammeret, men blir ikke særlig klokere i riflejungelen. Jeg synes det blir feil å kalle dette en førstegangsrifle siden pris ikke har noe særlig å si, og at jeg ønsker en rifle som jeg kan være fornøyd med i mange år. Planen er i første omgang å dra på skytebanen en gang i mnd + rev- og rådyrjakt, med store muligheter for elg i framtiden.

Jeg skal ned å klå på noen rifler på lokalbutikken på onsdag så jeg trenger noen tips på hva jeg bør se etter og hva jeg bør prøve.

Jeg har lenge vurdert Blaser R8, men etter å ha lest tråder om klikkskudd og andreskudd som har gått av helt av seg selv, så har jeg begynt å revurdere og se etter andre rifler. R8 har jo geniale løsninger og en presisjon mange skryter av. I tillegg er den meget kompakt og har avtrekker/magasin som vital del, montasje på løpet osv.. Jeg føler at Sauer 404 blir utkonkurrert akkurat der.

Kaliber er .308 hvis noen lurer.

Noen forslag til andre enn R8-rifler jeg bør tafse på i lokalbutikken? Systemrifle er ikke noe jeg må ha, men det er jo kjekt hvis jeg ønsker å ha ei pipe til.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Nybegynn3r said:

I tillegg er den meget kompakt og har avtrekker/magasin som vital del, montasje på løpet osv.. Jeg føler at Sauer 404 blir utkonkurrert akkurat der.

Kaliber er .308 hvis noen lurer.

Ja, montasje på pipa (løpet er er hullet i pipa;)) kan være en fordel med systemvåpen, for da kan du ha ett kikkertsikte stående fast på hver pipe. Men om du bare har et kikkertsikte du skal sjonglere med mellom flere piper, må du skyte inn og justere for forskjeller i treffpunkt uansett hvor montasjen sitter. Vurderte aldri R8, for jeg var solgt allerede da jeg klådde på en 404 XTC i butikken. Tror ikke Sauers presisjon og avtrekk står noe tilbake for Blaser. Går du for et systemvåpen og planlegger flere piper kamret for ulike patroner, ville jeg nok sterkt vurdert en i .30-06 (i stedet for .308W) og en i 6,5x55.

Edited by Sølvrev
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynner?

 

Kjøp en Tikka T3x light adjustable ferdig gjenget for lyddemper i 308win eller 6,5x55.

Kurant lyddenper fra A-Tec, Ase-Utra, etc.

Zeiss V4 3-12x56, Jaktiaverson med kulefallskompensator.

Og det viktigste: 3000 skudd skytterlagsammo til 6,5/308 til ca 30000.-. 

Med denne pakka kan du tilegne deg gode skyteferdigheter med instruksjon i en JFF med skytemiljø.

Slit ut denne pakka så kan du gjøre deg opp en fornuftig formening om hva som passer deg neste gang du skal kjøpe rifle som erfaren rifleskytter.

 

Du tjener ingenting på gå for Blaser/Sauer, skytemessig snarere tvert imot. Ny pipe til disse koster nesten det samme som en ny komplett Tikka. Toppen av redundans er å ha to like KOMPLETTE våpen ferdig innskutt i samme kaliber i skapet til kostnaden av ei systemrifle med 2 piper og kikkerter.   

 

  • Like 10
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Nybegynner?

Nei, jeg har relativt mye jakt- og skyteerfaring. Og jeg har erfaring med våpen som definitivt ikke har passet kroppen min (alt for kort stokk og pistolgrep laget for små hender.). Et slikt våpen ønsker jeg ikke å jakte og trene med, da slikt fører til innøvde uvaner. Jeg ønsker å legge penger i ei rifle som først og fremst passer meg (derfor et besøk hos den lokale forhandleren på onsdag), men samtidig et våpen som er solid og ikke minst trygt. Angående trygt så har jeg helst lyst på et våpen med oppspenner slik at man kan gå på jakt med patron i kammeret. Justerbar kolbeforhøyer er også noe jeg vet er lurt å ha. Tommelhullstokk tror jeg er noe drit siden vekta av våpenet hviler på skytehånda, noe som ikke er ideelt. Og ved raske ladegrep så finner man raskere tilbake i skyteposisjon på vanlig stokk.

 

2 hours ago, Torf said:

Du tjener ingenting på gå for Blaser/Sauer, skytemessig snarere tvert imot.

Hva med 22lr kit til Blaseren? Svært billig og god trening med jaktvåpenet. Etter noen tusen skudd så er løpet tjent inn.

 

 

3 hours ago, Sølvrev said:

Går du for et systemvåpen og planlegger flere piper kamret for ulike patroner, ville jeg nok sterkt vurdert en i .30-06 (i stedet for .308W) og en i 6,5x55.

Takk for innspill. Grunnet godt fabrikkammoutvalg i et bredt spekter ulike kulevekter og blyfri kuler så blir det .308, kanskje med tiden 9,3x62 hvis det blir mye elg og villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Blaser r8 er et fantastisk våpen, men det er dyrt. En tikka t3x(t1x) med justerbar kolbekam kommer nok til å passe deg like bra som en blaser r8. Du får en tikka t3x med alt og en tikka t1x i 22lr med alt til prisen av en blaser r8. Et 22lr kit er nesten 20000 med montasje, så ca. 2200 skudd ferdiglada, 4000 om du lader selv. T1x koster ca halvparten. 

R8 med tommelhullstokk er faktisk ganske fornuftig om du får til riktige ladegrep (la tommelen bli i tommelhullet gjennom hele ladegrepet). Hviler vekta av våpenet på skytehånda har du ei rifle som er baktung.

Sikkerhetsmessig er ikke oppspenner nevneverdig tryggere enn en moderne bra sikring, vådeskudd skjer ekstremt sjeldent mens rifler er sikret.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har nå hatt både Blaser og Tikka T3x og var vel ikke fornøyd med noen av de.

Nå har jeg en slik med aluminiumskasse og to lette jaktpiper i 6,5x55 og 8x57 lett og fin rifle med fantastisk bra presisjon.

https://www.jaktogfriluft.no/schultz-larsen-tactical-m-kkc-target

I tillegg har jeg en slik med KKC stokk i 223 og snart 17REM.

https://www.jaktogfriluft.no/schultz-larsen-legacy-13

Til mengdetrening og konkurranse har jeg to stykk Sauer 200 str i 6,5x55 og en i 22lr som er den som blir mest brukt.

Anbefaler deg og ta en titt på S&L det er de systemriflene jeg har vært mest fornøyd med.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I Norge er det heldigvis lov å bruke så mye penger en ønsker på hobbyene sine. Har du behov for å bli kvitt masse penger for at elgen skal dø, så kjøp Blaser. 
Men du kan også kjøpe en Remington 7. Den gir like døde elger. 
Tikka er et utmerket kompromiss. 
Vil du ha noe skikkelig bra som ikke alle andre har, kjøper du en Lynx. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Blaser virker veldig kjekt det altså, du kommer sikkert til å bli fornøyd. Jeg kunne tenkt meg en selv.

 

Akkurat det med oppspenner synes jeg er litt oppskrytt. Det gjelder jo forsåvidt flere rifler en Blaser da.

 

Det finnes andre våpen med tilsvarende sikre sikringer. Håndtering og pipeføring er uansett det viktigste.

 

Brannfakkel: Oppspenner er salgsgimmick! 

 

 

😁

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha Blaser, så er det ingenting galt med det, men hvis problemet er tilpasning finnes det mye bra/bedre alternativer.

 

Hvis stokken er utfordringen ville jeg også vurdert spesialtilpasset stokk eller kjøpe ettermarkedsstokk som passer akkurat deg.

Ytterst få av fabrikkriflene kommer med noe særlig justering utover lengde og kinnstøtte, og det er en del andre faktorer som teller inn, for eksempel vinkel og tykkelse på grep, bredde på stokken foran, eller avstand fra grep til avtrekk.

Finnes etterhvert en del bra stokker til salgs i Norge, også børsemakere som lager stokken på mål spesifikt for deg.

Med det budsjettet du har sett for deg ville jeg vurdert to rifler med lik stokk, en i grovkaliber og en i 22lr. 

Lettere å veksle mellom de mens du er på banen, og mindre å tenke på.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Uansett hva spørsmålet om rifler er, er standardsvaret på kammeret.no:

 

9 hours ago, Torf said:

Kjøp en Tikka T3  -   -   - i 308win eller 6,5x55.

 

Hvis man ikke er så "nybegynner" som nick'et antyder, støtter jeg @bardp, S&L er utmerkede våpen. Og dersom standardskjeftene, eller skjefter som KKC - GRS - Boyds AT ikke passer, er det, som nevnt av @msteiro, flere skjeftemakere som kan lage akkurat det du ønsker.

 

Hvis jeg skulle kjøpt nytt, ville jeg kjøpt våpen med pipebyttemulighet. Dersom man senere skulle ønske å selge, er slike våpen lettere å omsette. Særlig etter at de reguleringskåte har funnet ut at "garderobe" på 8 jaktvåpen er alt for mye (utnytt "8-våpen"-regelen, så lenge den varer).

 

Edited by Jegermeistern
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Sauer 404, etter mange år med Tikka. Tikkaen er bra, men tung. Sparte ca 700 gr på overgang til Sauer 404 XT. Etter ca 400 skudd i sommer begynner den og jeg å fungere bra i hop. Men som alle vet, valg av ammo er viktig , hva som går bra i din pipe varierer. Skyter blyfritt i jaktammo (.308), og opplevde bedre samlinger med Sako Powerhead Blade enn Lapua Naturalis. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/28/2021 at 8:49 AM, Skrueråmuttere said:

Dette har jeg ikke fått med meg - har du noe mer info?

 

Nei, det er bare tilvendt pessimisme, og litt evne til ekstrapolering ut fra tidligere hendelser. Før eller siden blir utvidelsen av "garderoben" oppdaget av de uvitende med våpenskrekk, og deres våpen- (!) -dragere i pressekorpset, og da blir vel omkvedet dette:

 

"De fæle og blodtørstige jegerne kunne ha opptil 6 - SEKS!!! - dødelige skytevåpen, og så fikk de lov til å ha enda to drapsredskaper (ett i hver hånd, hvis de blir klonet med Octopussy fra James Bond-filmen!). Dette må vi få slutt på!".

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ah skjønner. 

 

Du har nok rett, men siden det er generell pessimisme mer enn en spesifikk avisartikkel/rundskriv/høringsuttalelse har vi nok muligens såpass med tid at jeg slipper å ta opp forbrukslån for å fylle de ledige plassene mine. :)

 

(evne til ekstrapolering er muligens nåtidens aller viktigste egenskap, nest etter mønstergjenkjenning. Synd at så få besitter dem.)

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Polardego said:

Rigby Highland Stalker hvis du absolutt vil svi bort penger. Da har du i det minste litt stil og våpenet har sjel.

Poenget var ikke å svi bort penger, men at jeg gjerne legger penger i et våpen som passer meg.

 

Prøvde Tikka T3X Lite, Sako Finnlight, Sauer 101 og Blaser R8 i dag. Alle hadde for kort stokk, men Saueren, og spesielt Blaseren med tommelhullstokk, passet ellers så godt at jeg klarer meg uten en forlengelse i kolben (ikke helt ideelt, men det går). Tikkaen og Sakoen var håpløst kort i stokken. Tikkaen hadde i tillegg 2 plater som forlenget stokken noe, men det var helt bak mål slik jeg hadde opplevd tidligere med fabrikkrifler.

Jeg kan ikke fatte at noen kjøper Tikka T3X Compact, en enda kortere versjon av en allerede kort rifle.

Jeg forstår linksskyttere som blir frustrerte fordi at produsentene produserer til majoriteten.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Hjortesson said:

Hvilken Tikka er tung? Dagens T3x Lite veier vel 2,8 kg?

Jeg refererte til min gamle Tikka, hvis du leser posten min. 
For min del syntes jeg f.eks. Sako Finnlight (2.8 kg) ble for lett, fikk følelse av leketøy og ingen god følelse. Men det er jo subjektivt er jeg klar over. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt 2 sesonger med 404 XTC Synchro nå, og jeg kommer ikke på at det er noe spesielt med tommelhullstokk når jeg veksler mellom denne og en Browning A-bolt. Men Sauer-avtrekket er i en særklasse! Likeså balanse og vekt. Jeg har ukappet 56 cm pipe i .30-06 og en A-tec Optima 45 i enden. Og presisjonen? Går veldig bra med det meste, og særlig Lapua 123 grs FMJ til trening og ev. småvilt. Her 6 skudd på 100 m, hvor en flue kan tilskrives skytteren.

1203159627_Lapua123.jpg.89906dad378e697e7269047e868e446d.jpg

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Nybegynn3r said:

 Tikkaen og Sakoen var håpløst kort i stokken.

Har du prøvesikta børser med GRS-skjefte? Tikka T3x m.fl går vel rett nedi f.eks. GRS Berserk? Rundt 20 000,- for T3x med GRS, mye for penga sammenligna med å velge fra øverste hylle?

Edited by Hjortesson
Link to comment
Share on other sites

Kva for ei rifle du burde ha er opp til deg og dine personlege preferansar, så det skal eg ikkje leggje meg altfor mykje opp i. Men når det gjeld å finne ei børse som passar deg og om du slit med stutt kolbe så vil eg sei at kinnstøtte er kanskje vel så viktig som kolbelengde. Eg er lang i armar og nakke og den "nye" Sauer 202'en min vart veldig stutt for meg. Eg forlenga kolben ein del utan at det gjorde susen, men når eg fekk laga meg skikkeleg kinnstøtte vart alt så mykje betre...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...