Jump to content

Presisjonsproblemer Browning BAR


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har en BAR. Nyere modell med oppspenner. Har brukt den på drivjakt i Polen. Korte hold, funker fint. 
skulle gjerne brukt i Norge på rådyr, men presisjonen er elendig. Har testet mye forskjellig fabrikkammo. Best er Fusion, ca 12cm på 100 m. Interbond på andre plass, 17cm. Samme med Federal hm. Sellier & Bellot rundt 25…

jeg kjøpte denne samtidig med en kompis som kjøpte maken. Hans samler på 20mm med alt. Forsøkte å ta der opp med importøren Nordskog, men møtte ingen velvilje der. 
 

så spørsmålet: finnes det triks for å bedre presisjonen på disse? Løpsskruene er tightet med 8nm trykk. Det hjalp nøyaktig ingenting. Noe annet?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Har en kompis som opplevde akkurat det samme som det du beskriver elendig presisjon. Tror han prøvde det meste og sendte  rifla til både importør og annen børsemaker men den ble ikke bedre. Ente med at han solgte den og kjøpte boltrifle.

Jeg har boltrifle(r). Ikke aktuelt å selge den, skal til Polen i november, med denne børsa og to 10 skudds magasin... Genialt på villsvinjakt! Jeg synes det er vanskelig å overlate problemet til noen andre også. 

Link to comment
Share on other sites

Den er kjøpt ny fra forhandler for under 5 år siden?

 

Kontakt dem (skriftlig om det er det minste mukking på telefon og/eller nærme 5-års-fristen) og si at du reklamerer ihht forbrukerkjøpsloven.

 

Noe slikt som "at våpenet ikke kan avgi forsvarlige skudd på vilt innenfor normale skuddavstander er en vesentlig mangel etter forbrukerkjøpslovens paragraf 15 og 16. Jeg krever i første omgang retting av mangelen ihht paragraf 29, og hvis ikke dere klarer det, omlevering (ny rifle) etter samme paragraf. Blir ikke dette gjort innen rimelig tid, krever jeg heving av kjøpet etter paragraf 32."

 

Edit:

Avvent å liste opp paragrafer til du må levere noe skriftlig, eller til personen begynner å nekte, for det bare provoserer selgere som kjenner og følger loven.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

https://www.forbrukerradet.no/klageguide/
Jeg vil påstå at over nevnte presisjon er en vesentlig mangel ved varen. Nå er det vel en generell oppfatning at de fleste slike halvautomatiske rifler jevnt over ikke leverer presisjon på linje med boltrifler, der flere merker leveres med presisjonsgaranti på 1 MOA. Uansett bør en kunne forvente adskillig bedre enn 4 MOA+ med minst en eller et par- tre ammunisjonstyper. Jeg ville umiddelbart oppfattet dårligere enn "snusboksen" (2 MOA) med et nytt våpen som reklamasjonsgrunnlag.

Merk at du bør forsikre deg om at feilen ligger i våpenet, slik at du ikke ender opp med å betale regninga for en klage selv. Sjekk montasjer og optikk. Puss? Prøv gjerne ammo/ kuler, i et par forskjellige vekter, som er kjent for å gå godt i de fleste våpen, feks Norma Oryx, Sierra GK.

Få en jaktkompis eller skytter til å skyte med våpenet for å få verifisert at skytter er utelukket.

Om det drar seg til en sak må du regne med å innhente faguttalelse fra børsemaker eller annen kyndig.

Importører/ produsenter som ikke står bak sine produkter er fryktelig irriterende.

Har selv "kjørt" reklamasjon på rifle (Tikka) som ikke svarte til forventning (presisjon). Det var rimelig smertefritt da både forhandler og importør opptrådte eksemplarisk.

Hadde også en reklamasjonssak på et sett piggdekk av merke Michelin der dekkene nok så umiddelbart spyttet ut mange av piggene, uten å komme noen vei. Det dekkmerket kommer iaf ikke på noen av mine kjøretøy og jeg passer også på å fortelle det til "resten av verden" ved anledning.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med Nordskog, men ville lever en skriftlig klage hvis normale muntlige henvendelser ikke når frem. Mal på klage kan lastes ned fra www.forbrukerradet.no

Artig at Nordskog skriver følgende på sin nettside om Browning BAR: "Svært driftsikker, presis, rustbestandig og i en rekke varianter." og " Alt for at du skal skyte enda bedre med BAR som allerede er kjent for sin gode presisjon.". Jeg ville brukt dette mot forhandler/Nordskog i klagebrevet. Og referer gjerne til eksempel med kompisen din som kjøpte samme type samtidig, helt åpenbart at det er en kvalitetsfeil på rifla når det er 600% større spredning i din rifle vs din kompis. Bruk gjerne navn på vedkommende og våpennummer, slik at du viser at du refererer til fakta (som kan etterprøves) ikke bare blir en påstand om at "jeg har hørt om en som fikk 20mm samlinger". 

Dess mere dokumentasjon du kan fremlegge, dess vanskeligere for forhandler/Nordskog å komme seg unna. 

Legg gjerne med bilder av 3-5-skuddserier med forskjellige ammunisjoner. Og ta gjerne med dokumentasjon av 3-5 skuddserie med boltrifla også, slik at du kan eliminere skytterens ferdigheter. 😂

Link to comment
Share on other sites

Mistenker at noe er løst, dårlig kroning eller mandagsløp. Går den bra med jernsikter? Hvis ikke, så ville jeg kappa pipa 1 cm og gjenga opp, brems er vel ikke å forakte på drivjakt uansett. Det er vel mange som hadde stussa om du fikk samme presisjon med en Browning maral, og det er vel samma rifla egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg hadde rifla hos Nordskog var det på en comp. Nordskog svarte at det var uoriginale deler montert, og dersom man tok disse av så ville nok presisjonen komme tilbake... Jeg svarte med en gang at compen var det jo bare å skru av, og at den gikk like dårlig uten. Fikk ikke noe svar... 

 

Jeg bor i Kristiansand. Min kompis bor i Stavanger. Det er litt kjelkete å få til å skyte samtidig. Men bilder kan jo ordnes!

 

Var for øvrig på skytebanen sist uke og testet. BAR gikk som beskrevet. Skjøt hull i hull med min Blaser R8 , og 2-3cm samlinger med 357 H&H.  Jeg har ingen forventning om at BAR skal gå like godt, men det er helt garantert ikke bare operatørfeil dette. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Dodraugen said:

Mistenker at noe er løst, dårlig kroning eller mandagsløp. Går den bra med jernsikter? Hvis ikke, så ville jeg kappa pipa 1 cm og gjenga opp, brems er vel ikke å forakte på drivjakt uansett. Det er vel mange som hadde stussa om du fikk samme presisjon med en Browning maral, og det er vel samma rifla egentlig.

 

Hva kan være løst? Løpet er skrudd til med 8nm, noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Å påstå at Norskog yter dårlig service er bare tull! De yter OVERHODET IKKE service. Ikke mange forhandlere heller som er særlig fornøyd med de. Har selv jobbet til forhandler og hatt flere "slåsskamper" med de. Skulle gjerne sett att andre hadde tatt over agenturet fra de!

 

Håper det ordner seg for deg men ikke forvent en lett match. Stå på😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Etter innspillet til Dodraugen skrudde jeg ut, og inn, alt av skruer på montasje. På banen i dag. Først like stor skuffelse. (Første bilde). 
 

en ringrev med en mannsalder på våpenkontoret tipset meg på å forsøke å skru opp den skruen som trekker fortreet inntil kassa. Bare tighte den for hånd. Resultatet ble fin sidespredning, men stigning på skuddene (bilde 2).  Forsøkte med ulik ammo og alt så sånn ut da. Her er jeg jammen inne på noe! Men det må bli press på løpet av en eller annen grunn. Fra håpløst til en interessant utfordring 😊 Skal forsøke å legge en skive på skruen til fortreet og se om det hjelper som neste prosjekt. 

E29B5158-D032-4350-A469-8CFB926D81E7.jpeg

6EBDAA4F-4952-4FE0-8DE8-92A4E87568C0.jpeg

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

En 8mm stoppskive anbefales som mellomlegg på den skruen ja. Og ikke bruk så mye krefter i den hånda du holder forskjeftet med når du skyter så kommer du muligens innom snusboksen

 

Du får håpe at du aldri trenger deler til en Browning, jeg har brukt ca 2 år med eposter frem og tilbake til Winge/ Alm som skulle skaffe fra Nordskog. Selv med delenummer i hånda fra første forespørsel ble det for vanskelig for dem og etter ca 2 år fikk jeg til svar fra Alm at de solgte ikke deler til private..  Valget ble iallefall enkelt når jeg samtidig skulle ha ny hagle, B725 utgikk fort når jeg fikk det svaret. Til Berettaen som jeg kjøpte hadde jeg kjekt å ha slitedeler i posten på under en uke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trenger egentlig ikke bedre presisjon, så lenge førsteskuddet er repeterbart. Da holder den til jakt i Norge. Får aldri avgårde flere skudd da uansett. Og jeg er vent til stigning, etter *noen* drillinger. Blir spennende å teste dette videre nå 😊

 

Blir mitt siste våpen som importeres av Nordskog. Elendig oppfølging derfra. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Helt ny rifle, med gassdrevet veksling.

Mye som kan være 'galt' og ordnes.

Selv magasin / bolt / fjærer og gassporten.

 

Jeg har også en ny BAR, men tenker å skyte den inn med minst 50 skudd før jeg begynner å se på presisjon.

Blåse bort alt av variabler i systemet.

 

I løpet av mine første 40 skudd ...:

 Det ble klart umiddelbart etter ti skudd at jeg måtte jeg bytte montasjer fordi skruene var laget for BAR og ikke BAR3.

Min BAR3, i alle fall, har nesten en millimeter nedsenkede skruehull i basen, et stålinnlegg inni aluminiumen, og skruene fikk bare en eller to omdreininger ned i basen, og bar preg av å ha for dårlig kontakt.

Presisjonen ble dårligere for hvert skudd fordi skruene i picatinnyen løsnet fra låsekassen.

 

Og så løsnet QD-mekanikken i ringene fra basen under neste serie, etter å ha strammet skruene ned i basen med nok kraft til at jeg ble redd for gjengene.

 

...

Dermed har jeg 40 skudd og null peil på hvordan den skyter.

Men alt er på stell til første ordentlige serie, etter alt er kontrollert.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Yiiiiihaaaaa dette var gøy!!

 

jeg merket at jeg var på sporet av noe mht momentet på skruen til fortreet. Har lest slt jeg kom over om det. Noen får presisjon ved å slakke, andre ved å stramme. Børsa har vært til børsemaker og blitt gjenget til demper/comp med 14:1 gjenger. Han gikk også over kroningen, og jeg la en skive på skruen som holder fortreet. Første bilde er første serie. Samme tendens som sist, Stigning mot venstre. 
Før de to seriene på Andre bilde dro jeg til fortreskruen det jeg makter. Og nå samler den! Den øverste serien er med comp, den nederste (i blinken) med demper. Skutt Iver ei tue i skogen med sekken som støtte, så det er sikkert mer å hente 😊

160FB441-7C8D-473B-8886-C4B85EF39AEB.jpeg

8B4C3F3A-97F4-48B9-9786-7C4A2E110AC5.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Auto-rifler gir endel/mange utfordringer, og det lar seg nok gjøre å få det (presisjon&funksjon) til.. Ihvertfall hvis forventningene justeres iht regelen her: 

 

The old "pie-plate" accuracy rule comes into effect. The gun is accuracy enough for deer-size game out ot the distance where you can keep five rounds within the diameter of a pie-plate (8" or less). Once you are off the plate...it isn't safe or ethical to take any shots on game beyond that range in the field.

https://www.snipershide.com/shooting/threads/remington-7400-accuracy.46922/

 

Minnene fra min Remington 7400 periode dukker opp igjen når jeg leser skaubjørns erfaringer, for meg endte selvplagingen med salg og overgang til enklere mekanikk, bolt action og fallblokk.

Forstår behovet for noe mer ildkraft på utenlandske villsvin.   Lurer på om M1A kan skaffes her i landet? 

https://www.springfield-armory.com/m1a-series-rifles/m1a-scout-squad-rifles/m1a-scout-squad-308-rifle-black/

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, fordi du kan ikke sette en normal demper på en gassdreven halvauto uten å justere gassen. Så du kan velge mellom demper eller ikke demper, du finner ikke en setting som fungerer med begge deler. Skal du ha noe som helst sjans for å få dette til å fungere må du ha en demper som er laget for formålet, som ikke sender gass tilbake i mekanismen.

Dette er en klassisk problemstilling, som mange demperprodusenter har forsøkt å løse. A-tec f.eks med sin Flow demper.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, balter said:

Auto-rifler gir endel/mange utfordringer, og det lar seg nok gjøre å få det (presisjon&funksjon) til.. Ihvertfall hvis forventningene justeres iht regelen her: 

 

The old "pie-plate" accuracy rule comes into effect. The gun is accuracy enough for deer-size game out ot the distance where you can keep five rounds within the diameter of a pie-plate (8" or less). Once you are off the plate...it isn't safe or ethical to take any shots on game beyond that range in the field.

https://www.snipershide.com/shooting/threads/remington-7400-accuracy.46922/

 

Minnene fra min Remington 7400 periode dukker opp igjen når jeg leser skaubjørns erfaringer, for meg endte selvplagingen med salg og overgang til enklere mekanikk, bolt action og fallblokk.

Forstår behovet for noe mer ildkraft på utenlandske villsvin.   Lurer på om M1A kan skaffes her i landet? 

https://www.springfield-armory.com/m1a-series-rifles/m1a-scout-squad-rifles/m1a-scout-squad-308-rifle-black/

 

 

Jeg hadde ikke giddet styre med halvauto hvis jeg ikke dro på drivjakt til Polen. Det er noe helt eget å stå og vente på svinetoget, med ett 10skuddsmagasin i børsa, og et annet i lomma.... Helt magisk. Jeg skjøt 4 gris på fem sekunder (fem skudd) i forfjor. Det kom fire gris, og datt fire gris. De som sier det går like fort med bolt har ikke forsøkt, rett og slett. Ikke for det, det går an å trene opp seg veldig hurtig med bolten også. Men halvautoen er klar med en gang. Genial på drivjakt i Polen synes jeg. På den første drivjakten hadde jeg med rifledrillingen. Det kom selvsagt et skikkelig grisetog. Jeg skjøt to gris med rifleløpene, bommet med Brenneke, og så 100 gris løpe forbi mens jeg ladet... Da forbannet jeg meg på at dersom det kommer en slik sjanse til igjen i mitt jegerliv, så skal jeg være klar. 

 

Jeg har en Blaser R8. Og det er deilig med ei børse det ikke er noe mekking med. Alt funker, fra første stund. Jeg skjøt to gås i går med den. Overgang hode/hals på 150meters hold med 6.5x55 var enkelt skudd når jeg først fant god anlegg. Børsa samler sinnsykt bra, og jeg vet hvordan det går. Hvis ikke jeg skulle til Polen hadde jeg kvittet meg med halvautoen, og ikke sett meg tilbake.  

 

Men nå er halvautoen innafor. Det er fremdeles stigning mellom skuddene (se bildene), men nå er tre skudd totalt innenfor et hønseegg. Jeg kommer ikke til å gi meg. Tenker å ta ut litt av fremstokken. Og teste enda mer rundt momentet på skruen som presser tilbake fremstokken. Men blir det ikke bedre så er det greit sånn som det er nå synes jeg. Børsa holder fint til rådyr her hjemme, og da er den presis nok. 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det så mye mikk med sivile halvautoer? Militære halvautoer som ag3 og hk416 samler jo bedre enn det der jeg ser her i tråden, med miljøammo som faktisk er ganske dårlig. Andre ganger hører jeg om funksjonsfeil osv. Men igjen. Det er jo ikke sånn med militærbørser jeg har brukt. Er det fordi det er HK? 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Ref Skaubjønn:  "Tenker å ta ut litt av fremstokken. Og teste enda mer rundt momentet på skruen som presser tilbake fremstokken."

 

På 7400 var det tilsvarende skrue og fremstokk som spente mot kassa slik at løpet ble som banan når en strammet til. Locktite på skruen sikret iallefall stabil bananform..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er heller ikke veldig fornøyd med presisjon. Her 72mm på ti skudd. Skal gå over kroning og kanskje prøve skiveteikset, regner med du la en skive på baksiden så forskjeftet ikke presser mot kassa da og setter pipa i spenn?

 

denne serien var med Barnes Vor-TX jeg fant i skapet,  tenker å bruke Winchester Extreme Point 150gr i Polen, har ikke fått prøvd presisjon med den enda.

F3749904-6BB0-4986-8577-DFBD2E8F0E9E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 10/23/2021 at 5:57 PM, Elgjaeger said:

Jeg er heller ikke veldig fornøyd med presisjon. Her 72mm på ti skudd. Skal gå over kroning og kanskje prøve skiveteikset, regner med du la en skive på baksiden så forskjeftet ikke presser mot kassa da og setter pipa i spenn?

 

denne serien var med Barnes Vor-TX jeg fant i skapet,  tenker å bruke Winchester Extreme Point 150gr i Polen, har ikke fått prøvd presisjon med den enda.

F3749904-6BB0-4986-8577-DFBD2E8F0E9E.jpeg

Ja skive mellom fortreet og skruen. Prøv å skru til med ulikt press når du strammer mot forskjeftet. Min måtte ha solid press før presisjonen kom. 

Link to comment
Share on other sites

Ok, mellom fortre og skrue blir litt feil etter min forståelse. Denne skruen har konisk hode. Jeg trodde det var mellom gassblokk og forskjefte sånn at ikke forskjefte presser mot kassen?

 

Ellers fikk jeg kronet pipen på nytt og skjøt noen serier i helgen, var nede i 38mm på beste 5 skuddserie, men flere serier hadde større spredning. Er sensitiv til trykk på forskjefte, best samling på de seriene jeg skjøt med anlegg på pute. 

 

 

(6,5x55 hylse for måling)DDB0FC9E-BAD0-4263-8264-318B389EE09B.jpeg.5cfb6f39a0b9c24f69733bea53009b74.jpeg

Edited by Elgjaeger
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg beskrev det dårlig. 

Jeg har tatt av fortreet, og tredd en skive inn på skruen, slik at den presser mot fortreet på innsiden. Og så strammet bra til. 

Er serien på bildet på 100 meters hold? I tilfelle er det helt supert.

 

Min børse er også sensitiv for press mot fortreet. Jeg brukte sandsekk, og holdt hånden oppå sandsekken. Da ble det presisjon. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...