Jump to content

Forslag til halvautomatisk hagle


matsnes

Recommended Posts

Hei!
Etter å ha lånt bestefar sin hagle (kjøpt når han var i tysklandsbrigaden rett etter krigen, med andre ord uregistrert på alle måter) de siste 10 årene på rypejakt tenker jeg å bevege meg inn i de stolte rekker som eier av eget våpen. Men her kommer dessverre min kunnskap til kort da jeg ikke er så veldig kynding med våpen produsert etter 1950. Jeg ønsker en halvautomatisk hagle kal. 12 som skyter noenlunde rett, og har et budsjett på ca. 10 000 kr. Fra andre tråder her så ser jeg at man burde se litt på finn.no, men jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter. Av de kriteriene jeg har så finner jeg 2 hagler i mitt fylke: Fabarm XLR 5  (10 000kr) og Beretta A300 Outlander (9000 kr). Hvilke av de vil dere si er "best", om det går an å si? Eller er jeg på bærtur og burde heller vurdere andre varianter?

På forhånd, takk for svar. 

Mats

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, matsnes said:

Eller er jeg på bærtur og burde heller vurdere andre varianter?

Halvauto og pumpe er artige hagler, men til rypejakt er de direkte upraktisk. Du har jo brukt en i 10 år, så du har vel gjort deg opp noen tanker?  
Det jeg synes er upraktisk er at du må ha et skudd i kammeret og et i magasinet om du skal følge loven med to skudd. 
Sikringen er som oftest bare en avtrekks sperre og ikke like sikker som på et kvalitets knekkvåpen. 

Du er låst til å bare ha en trangborring. 
Et knekkvåpen gir visuell verifisering når du møter noen og skal vise at du ikke har ladd våpen. Og det går fort og knekke hagla om du skal forsere noe. På samme måte er det veldig raskt å smekke den sammen hvis du blir tatt på senga og må skyte. 
 

Jeg har jo veldig lyst på en Beretta 1301 comp pro, men jeg har ikke noe fornuftig bruksområde annet enn moro, også har jeg hagle i 20 og 12 fra før som jeg bruker til jakt.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og det er som oftast mykje meir jobb å pusse ein halvautomat, samt at du risikerer at den slenger hylsene rundt øyrene på sidemannen på leirduebana.

 

Slik eg har tolka enkelte postar her, kan det og være problematisk å veksle mellom svakt ladda leirdue- og kraftigare jaktpatroner.

 

Edited by beaker
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, matsnes said:

 Fabarm XLR 5  (10 000kr) og Beretta A300 Outlander (9000 kr). Hvilke av de vil dere si er "best", om det går an å si?

Begge er gode aspiranter. 

Vanskelig å si hvilken er best, men liker selv Beretta-våpen og hadde jeg vært i siget for ny halvauto hadde Outlanderen trolig blitt mitt eget valg.

 

Argumentene over er forsåvidt noe hold i, men at de er "upraktisk til rypejakt", er jeg uenig - at man "bare" har én trangboring, er heller ikke den helt store

ulempen. 

Saken er vel heller den at prisen må dubbles for en ny O/U i god/akseptabel kvalitet.- De fleste skyter uforskammet bra med halvato, og de gir samtidig mye våpen for pengene. Som regel ikke noe problem med omladning og lerdueammo med dagens nyproduserte våpen iaf ikke de gassopererte.

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Bly said:

Jeg har jo veldig lyst på en Beretta 1301 comp pro, men jeg har ikke noe fornuftig bruksområde annet enn moro, også har jeg hagle i 20 og 12 fra før som jeg bruker til jakt.

 

@BlyHar en Beretta 1301 Comp (ikke pro) og det er rett og slett en fantastisk hagle. At den opprinnelig er "tunet" for "praktisk skyting" (IPSC 3-gun etc), er slettes ikke til hinder for jaktbruk. Den mest hendige og lettskutte halvautoen jeg har prøvd. Prisen er slettes ikke verst, heller. 

Edited by Breiðisjor
Link to comment
Share on other sites

On 6/28/2021 at 3:13 PM, Bly said:


Det jeg synes er upraktisk er at du må ha et skudd i kammeret og et i magasinet om du skal følge loven med to skudd. 

Hvorfor er det upraktisk? Du har to skudd, samme som i en dobbel...?

 

On 6/28/2021 at 3:13 PM, Bly said:


Sikringen er som oftest bare en avtrekks sperre og ikke like sikker som på et kvalitets knekkvåpen. 

 

Dette må du utdype. Er ikke avtrekkssperre "sikker nok"?

 

On 6/28/2021 at 3:13 PM, Bly said:

 

Du er låst til å bare ha en trangborring. 

Dette er et gyldig argument. Men er det virkelig så vanlig å skyte to skudd? Treffer man ofte med det andre det man ikke treffer med første?

 

On 6/28/2021 at 3:13 PM, Bly said:

Et knekkvåpen gir visuell verifisering når du møter noen og skal vise at du ikke har ladd våpen. Og det går fort og knekke hagla om du skal forsere noe. På samme måte er det veldig raskt å smekke den sammen hvis du blir tatt på senga og må skyte.

Pek skytern opp i været. Det er ikke noe verre enn hvis du skulle møtt på noen mens du gikk med rifle.

Link to comment
Share on other sites

Har også fundert litt på halvauto, bor i Sverige og her kan ha tre skudd. Snart blir det vel blyforbud og min gamle Beretta 685 er ikke godkjent for stål og harde alternative hagl. Ulempen for meg er bare en trangboring og at den blir lengre med samme pipelengde. Hvordan er det å kjøpe brukt? Er det kortere livslengde på en halvauto? 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Polardego said:

Har også fundert litt på halvauto, bor i Sverige og her kan ha tre skudd. Snart blir det vel blyforbud og min gamle Beretta 685 er ikke godkjent for stål og harde alternative hagl. Ulempen for meg er bare en trangboring og at den blir lengre med samme pipelengde. Hvordan er det å kjøpe brukt? Er det kortere livslengde på en halvauto? 

Brukt er ingen problem om man kjøper kvalitet. De som skyter aktivt med benelli pensjonerer de vel rundt 100k skudd.  Usikker hvordan det er med gass. Rekyldrevet av god kvalitet er iaf ingen problem

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Polardego said:

Er det kortere livslengde på en halvauto? 

Min Rem 1100  fra 80 talet funger like fint som ny. Den er nå reg på min eldste sønn og har vært mye i bruk på bane og jakt. Man kan som regel lett bytte "slitedeler" selv på en bra halvauto. På hele tiden - og etter adskillige tusentals skudd - har jeg bytt en gummi O-ring foran gass-stempel og spiralfjær til tennål, det siste sikker grunnet for mye "tørrklikking" uten klikkpatron.

"Livslengde" -Om jeg sammenligner med min trofaste Beretta 687, også fra 80 tal og omtrent likeverdig bruk, så unntatt en liten bulk (uhell) i løp, er det faktisk det eneste besøk hos børsemaker..., men det er jo Beretta det da 😇.

Tror nok for den del at du forsatt fint kan fortsett å bruke din egen Beretta, også med (jakt)stålpatroner, forutsatt ikke for trange choker- går fint og evt få åpnet.

 

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Ser at Beretta A300 kommer med flere magasin/rørladings størrelser! 2+1, 5+1 og 9+1 https://www.all4shooters.com/en/hunting/shotguns/beretta-a300-outlander-a-simple-and-reliable-semi-auto-in-12-gauge/

Hvordan er reglene for kapasiet på antall skudd på hagle hal auto?

 

Hva er korrekt betegnelse på «magasinet» på en slik hagle? Laderør? Et magasin er vel pr def avtagbart noe et laderør ikke er.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, slemmo said:

Max 5+1 i Norge med mindre du driver med dynamisk skyting og har innvilget tillatelse på større magasinrør.


Om man allerede har hagle som tar 3+1 og setter på rørforlenger som legger til +5, har man da plutselig et ulovlig våpen?
Ville antatt det men greit å høre hva folk tenker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Mazeking said:

Hva er korrekt betegnelse på «magasinet» på en slik hagle? Laderør? Et magasin er vel pr def avtagbart noe et laderør ikke er.

Kalles vel rørmagasin. Og et magasin er pr def i våpenforskriften, både løst og fast:

I denne forskrifta vert følgjande omgrep nytta slik:

1. Magasin: belte, boks, trommel eller liknande anordning som er laga for å mate patroner inn i skytevåpen.
2. Laust magasin: magasin som er konstruert for å enkelt kunne fjernast frå skytevåpen.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Egentlig ingen stor tilhenger av autohagler... Men, har selv hatt både en 870 wingmaster, og en 1100 i fra Remington. Vel, nok om det, men her i sommer gikk jeg til innkjøp av en auto til jr som jeg driver å rekrutterer inn i skyte og jaktmiljøet så godt jeg kan. Jeg valgte en auto av et par enkle grunner i denne sammenhengen, og det går på vekt, lav rekyl, og på at man til denne som jeg kjøpte har shims til å justere kolben med ved behov. Greit til en gutt på 14år som sannsynligvis vokser 20cm i alle retninger frem til han er 20.. 

 

Jeg landet på en Franchi Fast One med utskifbare choker som jeg fant på finn.no, skutt ca 200 skudd på bane uten en eneste ripe på, og betalte 6990,- for den inkl koffert og pusseutstyr. Forøvrig mye Benelli i Franchi.     

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...