Jump to content

Hvilken rifler er de mest presise i kaliber 22lr? og hva er realistisk presisjon på 15-50-100m


Fjellet

Recommended Posts

Som tittel tilsier er jeg på jakt etter den mest presise rifla man får i 22lr. Har vurder 200 str i 22 lr, en om man får ei rifle typ cz 457 like presis så er det jo kjekt å kunne ha ei litt lettere rifle som man kan bruke rundt huset for å ta noe kråker.

 

Takker for svar

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, nhd said:

Når det gjelder kråker, ville jeg heller valgt 17 HMR. 22 har en lei tendens til å være litt upresis på førsteskuddet, og på andreskuddet er kråkene borte. 

Kommer sikkert til å angre, men hvor stille er 17 hmr vs 22lr. 22 lr med subsonic hp er jo latterlig lydløs og blir overdøvet av ett luftgevær 😅 Er det på lydnivå med en 22lr stinger?

18 minutes ago, Torf said:

Anschutz?

Bedre presisjon en cz og sako?

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Fjellet said:

Kommer sikkert til å angre, men hvor stille er 17 hmr vs 22lr. 22 lr med subsonic hp er jo latterlig lydløs og blir overdøvet av ett luftgevær 😅 Er det på lydnivå med en 22lr stinger?

Det er så stille at du bør ikke ha naboer innen 200 meter uten at det kan bli klager om det skytes mye. Så er lyd tema gå for 22lr.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, nhd said:

Realistisk presisjon: Jeg ser ofte at det skytes 5 tiere på 100 meter i DFS. Diameter 6 cm. Det er sjelden jeg ser noen skyte 5 sentrum  - diameter 3 cm.

Tror jeg hadde blitt litt gretten om jeg hadde kjøpt en G&E, Bleiker eller Walter til mangfoldig store lapper og ikke fått bedre samlinger enn 6cm på 100m.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Elgjaeger said:

Tror jeg hadde blitt litt gretten om jeg hadde kjøpt en G&E, Bleiker eller Walter til mangfoldig store lapper og ikke fått bedre samlinger enn 6cm på 100m.

Enig. Jeg skrev om vanlige DFS-skyttere med Sauer. De beste skyter 33-34 sentrum på 35 skudd. 

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha noe med maks presisjon og passende til jaktbruk ville jeg ikke tvilt engang; Anschutz.

 

Skal du virkelig kline til så får du tak i en Fortner og setter den i en glassfiber/karbonstokk.

 

Men for å utnytte presisjonen på sånt skal du være ganske over middels god til å skyte, pluss ha stålkontroll på vind og avstand. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, nhd said:

Realistisk presisjon: Jeg ser ofte at det skytes 5 tiere på 100 meter i DFS. Diameter 6 cm. Det er sjelden jeg ser noen skyte 5 sentrum  - diameter 3 cm.

Tja, det skytes jo med reim og diopter da. En av rekruttene "mine" skjøt 100-8* og 100-7* på de to tiskuddsseriene i går. Jeg har flere ganger skutt 500-50* (med ei eske, på 100m) med min Sauer og kikkertsikte/ anlegg under ammunisjonstesting/ koseskyting. Med reim og diopter sliter jeg med å komme over 40* med 50 skudd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M67 said:

Tja, det skytes jo med reim og diopter da. En av rekruttene "mine" skjøt 100-8* og 100-7* på de to tiskuddsseriene i går. Jeg har flere ganger skutt 500-50* (med ei eske, på 100m) med min Sauer og kikkertsikte/ anlegg under ammunisjonstesting/ koseskyting. Med reim og diopter sliter jeg med å komme over 40* med 50 skudd.

 

K

Når jeg svarte tok jeg utgangspunkt i en middels skytter. Av innlegget kunne jeg ikke lese at TS er svært erfaren. For å få 50*/50 må en både være en trent skytter, ha en god rifle (Sauer), ha lite vind og ha funnet en god ammo til rifla. Dessuten må en oftest skyte noen skudd først, og det synes i hvert fall jeg er vanskelig på kråkejakt selv om jeg i flere år skjøt over 100 kråker i året.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Elgjaeger said:

Tror jeg hadde blitt litt gretten om jeg hadde kjøpt en G&E, Bleiker eller Walter til mangfoldig store lapper og ikke fått bedre samlinger enn 6cm på 100m.

Skutt med kal 22lr,  diopter og reim så er det faktisk helt ok å holde 3-6 cm samlinger på 100m med vind osv. 

 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, nhd said:

Når jeg svarte tok jeg utgangspunkt i en middels skytter. Av innlegget kunne jeg ikke lese at TS er svært erfaren. For å få 50*/50 må en både være en trent skytter, ha en god rifle (Sauer), ha lite vind og ha funnet en god ammo til rifla. Dessuten må en oftest skyte noen skudd først, og det synes i hvert fall jeg er vanskelig på kråkejakt selv om jeg i flere år skjøt over 100 kråker i året.

1. prøveskudd var 10.4, over. Men du har rett, den presisjonen jeg snakker om kan være vanskelig å oppnå fra 1. skudd. Det er imidlertid stor forskjell på ammunisjon her. Jentungen har lagt sin elsk på SK Biathlon Sport, og det er det sikkert en grunn til.

 

Samtidig - så sier trådstarter "presisjon" og mener våpenet, ikke ei halvstødig stilling og sikte gjennom et lite høl i ei blikkplate - som jo er den begrensende faktoren i DFS-skyting. Med rett utstyr mener jeg at "alt i innertieren" er nokså realistisk med 22LR. Er en bekymret for 1. skudd, så er det fullt mulig å skyte et magasin i hoggestabben før en går ut - eller noe i den leia.

 

Å oversette ren teknisk oppnåelig presisjon til kråkejakt blir uansett ikke helt riktig. Det er mange flere faktorer, men TS spør etter "den mest presise rifla man får". G&E, Bleiker, Anschütz og Sauer, det er trolig liten forskjell i ren teknisk presisjon her, men om de er egnet til kråkejakt?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

//content.osgnetworks.tv/rifleshooter/content/photos/TikkaT1X-3.jpg

 

 

Henta fra ( CTD Blog Tester )

 

 CZ 455 American and got 1.1 MOA accuracy with Eley Contact ammo

 1.3 MOA accuracy with Fiocchi HV ammo.

. The actual Eley Contact 40gr average group size for three, 5-shot groups was 0.55″. That is pretty darn impressive for a very affordable rifle with no accurizing.

 

 CZ 457 American possessed outstanding accuracy, with the average 10-shot group measuring just a hair more than 3/4" at 50 yds. Accuracy was also amazingly consistent between loads. The smallest group fired was recorded with Aguila's 40-gr. Rifle Match bullets, and measured just 0.55 inc.

 

 

Var det jeg fant på rappen, dårlig med infor om Anschutz 1712. For å ikke skape større forvirring enn man må, så er 200 str rimelig brukbart med 22lr og om du ska knerte kråka i hagen innen 50 m så kan det være like greit bare kjøpe ei billig 22 lr til "jakt" og heller bygge videre på 200¨n?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Elgjaeger said:

Det er det absolutt, men som @M67 skriver var det jo spørsmål om presisjonen til rifla her, ikke skytteren.

Noen snakka om at få skjøt 25* av de som skjøt DFS..... eventuelt  5* på 5 skudd av de som skjøt DFS..... 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, M67 said:

kråker ulovlig,

Nå er det vel ikke ulovlig å skyte kråker i hagen?. Sporadisk skyting på egen grunn, med sikker bakgrunn, betalt jegeravgift og innen jakttider. Tar ingen ekstreme mengder, men i fjord høst ble det ca 40 kråkefugler totalt og jeg var nå inneforstått med att dette var fullt lovlig? 

-skal ikke spore helt av tråden til ts, men nå ble jeg litt nysgjerrig. 

Link to comment
Share on other sites

I min kommune lyder det som følger:

 

Quote

På, ut over eller like attmed offentleg stad er det forbode:

1.

å skyte med gevær, softgun eller anna skytevåpen, eller med boge, sprettert e.l.

 

Definisjonen på offentleg stad i dei samme vedtektene:

 

Quote

Med offentleg stad er i denne vedtekta meint gate, veg, her medrekna fortau, sti, park, torg e.l., bru, bryggje, kai, strand, anlegg eller annan stad der det er ålmenn ferdsle eller som er bestemt for ålmenn ferdsle.

 

Så viss ein ikkje bur veglaust til eller har ein enorm hage kan ein gløyme å løyse skot i hagen her. Viss ein ikkje har lyst til å utfordre byråkratiet og evt rettsvesenet på definisjonen av "like attmed" då.

Edited by joska
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, joska said:

Viss ein ikkje har lyst til å utfordre byråkratiet og evt rettsvesenet på definisjonen av "like attmed" då.

Tror vel mange har utfordret der allerede, men har ikke hørt om noen som har fått reaksjoner 🤔

Link to comment
Share on other sites

Så det er "like attmed offentlig stad" som er det avgjørende punktet? Og en hvilken som helst vei er offentlig? Og alle hus har vei, hagen ligger inntil huset, og dermed veien. Så hage er pr. definisjon "like attmed offentlig stad"?

Skjønner jeg dere rett?

Det hadde forresten ikke vært helt galt med en angivelse av "like attmed" i meter.

Link to comment
Share on other sites

On 4/22/2021 at 3:19 PM, joska said:

 

Så sant du ikkje bur i gokk er det stor sjanse for at det i dei lokale politivedtektene er nedlagt totalforbud mot å løyse skot i hagen.

Det er mange som bor i "gokk" her i Norge. Mange plasser i vårt vidstarkte land der du ikke ser nabohusene ;) Eller hører naboen klippe plen, lage ved og annet som lager litt lyd :D

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Sjølv om ein som regel kan gjere som ein vil i gokk så betyr det ikkje at det er lovleg ;) Ligg hagen din rett ved ein veg der offentlegheita kan ferdast så kan du dei fleste stader i landet ikkje utan vidare kose deg med salongen i hagen. Dette gjeld også dei meir grisgrendte strøk. Det er lurt å sjekke politivedtektene før ein fyrer laus.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge TS etterspør våpen til kråkejakt vil jeg tro at det er viltlovens §21 a) som gjelder her

§ 21.(bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

Det er forbudt under jakt:

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

 

Da er neste spørsmålet: Hva er "offentlig vei"? Veitrafikklovens §1 sier noe om dette. 

§ 1.

Offentlig veg er veg eller gate som er open for allmenn ferdsel og som blir halden ved like av stat, fylkeskommune eller kommune etter reglane i kap. IV. Alle andre vegar eller gater blir i denne lova å rekne for private.

Så  hvis en tar utgangspunkt i at en bor "i  gokk" og har en privat gårdsvei inn til bolig, så kan man vel med loven i handa og med god samvittighet jakte kråke både på og over denne private veien. Akkurat på samme måte som ellers på eiendommen. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@joska Hvis en skal tolke "Forskrift om politivedtekt" på strengest mulig måte er vel i grunn så å si all jakt med ladd skytevåpen forbudt i Norge. I forskriftens §5 (for min kommune) står nemlig at: Det er forbudt å bære ladd skytevåpen på offentlig sted. Og:

§ 1.Offentlig sted

Med offentlig sted forstås gate, vei, herunder fortau, sti, park, torg e.l., plass, bru, brygge, kai, strand, anlegg eller annet sted som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel

 

For hvis en ser på ordlyden: "eller annet sted som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel.", og tolker denne for å være helt på den sikre siden gjelder vel dette mesteparten av stedene det idag bedrives jakt. For gjennom friluftsloven er allmenheten sikret rett til ferdsel i både utmark og innmark (med noen få begrensninger). Skal all skog, fjell etc defineres som offentlig sted, bare fordi allmenheten kan beferde områdene? 

Tror ikke intensjonen til forskriften er å forby jakt, men å regulere bruk av skytevåpen i områder der det er stort potensiale for at allmenheten blir støtt av dette.  

Tror man kommer lang hvis man unngår å skyte på eller over offentlig veg, og samtidig bruker et fornuftig skjønn. Både med tanke på sikkerhet, men også hvordan vi jegere blir oppfattet utad. Noe som jeg tror de aller fleste jegere i stor grad greier helt fint. For pr nå har den norske jegerstanden forholdsvis stor støtte hos den norske befolkningen.

https://www.njff.no/nyheter/Sider/Nordmenn-har-aldri-vaert-mer-positive-til-jakt.aspx

Og det er vi helt avhengige av hvis vi ønsker å bedrive jakt også i fremtiden. 

 

@Fjellet Har dessverre ikke mye å bidra med omkring spørsmålet ditt, det er det mange andre som kan MYE bedre enn meg. Men ønsker deg lykke til med kråkejakta!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...