Jump to content

Salg av ruger mini 14


Drottinn

Recommended Posts

hei, har en nesten ubrukt mini 14 som vil bli ulovlig.

kan jeg selge til noen som er med i dynamisk skyting, eller må jeg selge til utlandet?

 

og hvis jeg må selge til utlandet, hvordan går jeg frem da ang selve sendingen?

finner svært lite om prosessen når jeg søker på nette ang pris osv.

 

håper noen her inne vet mere enn meg hvordan jeg kan få igjen litt penger for rugeren min.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Ingen vet hvordan dette vil bli, ettersom lov og forskrifter med overgangsregler ikke er vedtatt eller trådt i kraft enda. Så her er det nok bare å smøre seg med tålmodighet.

 

Jeg vil jo anta at de som ev. blir berørt av et slik forbud vil få et brev i posten etter hvert, der det beskrives hvordan de skal forholde seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å ervere mini 14 som dynamiskrifle må man alikevel gjennom 2 års karantene, og da er det ikke mange som vil kjøpe mini når man kan kjøpe AR istedet, så jeg tipper både salg innenlands og utenlands vil bli like urealistisk.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

hvis ikke salg blir en mulighet, så håper jeg at jeg blir kompensert, eller kan få en mulighet til levere den inn til børsemaker slik at han muligens han fjerne halvauto funksjonen. jeg vet ikke. men blir litt for dumt med tilbakevirkende kraft når jeg ikke har mulighet til og selge og jeg har gjort alt etter boka.

 

den her gangen så ble en ikke stor % andel rammet av ny våpen lov, bare en et spørsmål om tid når nye innstramninger kommer, som vil rammer et større % andel.

da slipper vi som er rammet nå og føle oss så alene 😛

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Drottinn said:

    -    dumt med tilbakevirkende kraft    -

 

For ørtende gang her inne: At regler endres, så det som før var tillatt, ikke blir det lenger, er ikke "tilbakevirkende kraft".

 

8 hours ago, Drottinn said:

   -   hvis ikke salg blir en mulighet, så håper jeg at jeg blir kompensert,   -

 

Hvis du skal beholde din lyseblå tro på noe slikt, må du totalt unngå å lese noe som helst om (den manglende) kompensasjonsordningen etter pelsdyrforbudet.

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Cardinal said:

Og skal man selge til utlandet, skal man formelt sett også ha eksportlisens fra USA, da det er ett amerikansk våpen. Og det kan være et moment man kan bruke mot myndighetene

Dette gjelder vel formelt bare våpen med enduser sertifikat slik som 7,62x51 og 5,56x45 ikke 308w og 223.

 

Link to comment
Share on other sites

On 3/3/2021 at 1:36 AM, fleskebacon said:

Hei,

 

Ingen vet hvordan dette vil bli, ettersom lov og forskrifter med overgangsregler ikke er vedtatt eller trådt i kraft enda. Så her er det nok bare å smøre seg med tålmodighet.

 

Jeg vil jo anta at de som ev. blir berørt av et slik forbud vil få et brev i posten etter hvert, der det beskrives hvordan de skal forholde seg.

 

Du forutsetter at myndighetene faktisk har oversikt over alle Mini 14 i landet. Jeg kan fortelle deg at det har de ikke. Våpenregister er en stor skandale som venter. Dette er en av grunnen til at POD ikke vil gi fra seg kontrollen over dette til feks Brønnøysund. 

 

Nok om det. Det vil bli erstattning, men det blir småpenger. Begrunnelsen vil lyde noe sånt som. "Du har hatt to år på å selge riflen, men ikke gjort det. Så nå kan du skylde deg selv" 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, tiders said:

 

Du forutsetter at myndighetene faktisk har oversikt over alle Mini 14 i landet. Jeg kan fortelle deg at det har de ikke. Våpenregister er en stor skandale som venter. Dette er en av grunnen til at POD ikke vil gi fra seg kontrollen over dette til feks Brønnøysund. 

 

Nok om det. Det vil bli erstattning, men det blir småpenger. Begrunnelsen vil lyde noe sånt som. "Du har hatt to år på å selge riflen, men ikke gjort det. Så nå kan du skylde deg selv" 

Jeg forutsetter ingenting, annet enn at her må vi bare vente på nærmere beskjed. Men du forutsetter at forbudet faktisk kommer, og at det blir erstatning. Det vet heller ingen sikkert. :)

 

At våpenregisteret er et salig rot vet alle, og at det derfor ikke finnes noen reell oversikt over hvor mange lovlig registrerte halvautomatiske rifler det finnes i kongeriket.

 

Men det enkle svaret her er altså fortsatt: Vent og se, nærmere informasjon kommer (mest sannsynlig), ingen vet noe sikkert om noe som helst rundt dette enda. (Annet enn det politikere har skrytt av, men det betyr ikke så mye når alt kommer til alt og ting faktisk skal gjennomføres i praksis.)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, meatpukk said:

Alt som er regulert av itar krever vel egentlig sluttbrukeravtale?

Har handlet en god del våpen og materiell fra USA og har kun gitt Enduser på våpen og våpendeler i 5,56 og 7,62,
Enduser avtale på våpen i 5,56 og 7,62 for å få eksportlisens, ikke andre.
For å utfylle så forlangte State dep. enduser på lowere merket med 7,62 men ikke på lowere merket 308, dette var en av grunnene til at produsentene startet å merke lowere med; Kaliber multi, 
Dette er mine erfaringer med handel med USA, mulig andre har andre erfaringer.

 

Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Rugerdud said:

Jeg mener alle eiere som blir rammet bør samles seg og hyre en advokat som kommer til en ordning at om våpen ikke kan beholdes av nåværende eiere så må staten betale en kompensasjon for våpnene.

Husk å ta med risikoen for å tape et søksmål og dermed måtte betale saksomkostninger for begge parter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å være sikker på og få igjen noe av investeringen ville jeg bygd om rifla til repeter/retrekker. Dette er i prinsippet en identisk ombygging som Browning har gjort med BAR til Acera. 

 

Framgangsmåten er å først søke og få godkjent ervervstillatelse på rifle, repeter i 223 med opplysning om at halvauto Mini14 skal avhendes.

Valgt børsemaker tar så inn halvauto Mini14 og leverer avhendingsmelding til Politiet.

Børsemakeren bygger om minien til repeter.

Så "kjøper" du rifla tilbake med godkjent kjøpetillatelse som Rifle, repeter kal 223 til jakt.

 

På denne måten unngår du all forklaringsproblematikk og brevutveksling med Våpenkontoret.

 

Eventuelle 20-30skuddsmagasiner leverer du selvfølgelig ikke inn til børsemaker ved ombygging og du er derfor fortsatt lovlig eier av disse.

 

Er det en ranchrifle ville jeg satt inn ei helt ny matchpipe for maks presisjon. Ville ikke sveiset/blokkert gassporten på orginalpipa. Vurderte denne ombyggingen for mange år siden på en Mini14 til en annen form for konkurranseskyting med ideen ble forkastet pga for lang lukketid.

 

Ellers er jeg enig med Chiefen.v-2.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Mye styr for noe som er verdt ca en dårlig oppvaskmaskin. 

 

Det handler ikke om hva den er verdt, men det at staten krever at du skal levere fra deg noe som du lovlig har ervervet og betalt for.
Selv om dette kanskje ikke rammer deg denne gangen, så burde du, og alle andre våpeneiere, jobbe sammen mot et slikt forslag.
 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Justisdepartementet sa vel at i underkant av 900 personer eier halvautomatiske rifler av denne typen.

 

Det som er skummelt er presedensen for senere avgjørelser av liknende art. Sedvanen fra tidligere forbud har jo vært at våpentyper som allerede er i bruk, som folk har kjøpt lovlig, skal de få ha. Jeg tror krav om erstatning kan legge en kraftig demper på politikernes appetitt på slike enderinger av lover og forskrifter for fremtiden.

 

Ombygging til rettrekker/repeter er ikke rett fram. Når et våpen har vært halvauto, og det skal "klasses" ned må vel POD inn i bildet og gi sin velsignelse til hvilke endringer som skal gjøres med det. Hvis vi kunne fått det skriftlig fra dem hvilke endringer som må gjøres av en børsemaker, så kunne sikkert det vært aktuelt for mange som eier en Mini-14 i dag. Men jeg har inntrykk av at de tenker "once a machine gun, always a machine gun".

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Tja, skrev du innspill til ny lov? Kontaktet noen politikere? Ga innspill i de forbundene du er medlem i?

 

"Du" betyr her du som leser, ikke mosjonisten.

 

For all del kjør på med advokat og rettssak, men vær forberedt med å sitte igjen med en solid regning...

 

Jeg har sendt noen titalls eposter til forskjellige partier og har hatt flere telefonsamtaler med bla. Jenny Klinge, så jeg personlig har i alle fall prøvd å gjøre noe...
Er litt overrasket over at du stiller deg så negativ til at folk foreslår å prøve denne saken for retten. Som sagt, du taper kanskje ikke noe i dette tilfellet, men du kan ta f*** på at om du gir de lillefingeren, så kommer de etter handa neste gang, og da er det kanskje dine "skrotvåpen" de er ute etter...

Edited by Mosjonsskytteren
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Kermit said:

 

 

Ombygging til rettrekker/repeter er ikke rett fram. Når et våpen har vært halvauto, og det skal "klasses" ned må vel POD inn i bildet og gi sin velsignelse til hvilke endringer som skal gjøres med det. Hvis vi kunne fått det skriftlig fra dem hvilke endringer som må gjøres av en børsemaker, så kunne sikkert det vært aktuelt for mange som eier en Mini-14 i dag. Men jeg har inntrykk av at de tenker "once a machine gun, always a machine gun".

 

Ombygging til retrekker er allerede godkjent av POD:

 

https://www.facebook.com/711620655573914/posts/2163215757081056/

 

image.png.7e74d564a424748a81f6481ce3f38d50.png

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/4/2021 at 9:35 AM, Jegermeistern said:
On 3/4/2021 at 1:16 AM, Drottinn said:

   -   hvis ikke salg blir en mulighet, så håper jeg at jeg blir kompensert,   -

 

Hvis du skal beholde din lyseblå tro på noe slikt, må du totalt unngå å lese noe som helst om (den manglende) kompensasjonsordningen etter pelsdyrforbudet.

 

   -   skrev jeg lenger oppe, og fikk en "tommel ned", kanskje fra @Drottinn, som jeg siterte.

 

Kanskje skyldes "tommelen" at vedkommende som ga den, er frenetisk tilhenger av Høyre og Frp (som angrer på pelsdyrforbudet). Jeg tror kanskje heller det skyldes at vedkommende ikke har satt seg inn i saken, og gir herved en mulighet til å vurdere situasjonen vel 3 år etter vedtaket:

 

https://www.nationen.no/motkultur/fra-lovebakken/na-er-det-nok-2/

 

De som måtte tro at noen skramlete halvauto-rifler (mange av dem lik "massemorderbørsa") skal utløse større engasjement for erstatning enn ei heil, lønnsom eksportnæring, bør samle seg, og registrere seg etter "Lov om tros- og livssynssamfunn", så får de 1.000 offentlige kroner pr. "troende" pr. år (så blir det en slags kompensasjon, likevel!). De kan hvertfall ikke nektes registrering, på grunn av at de ikke skal være "sterke i troen".

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 3/9/2021 at 9:53 AM, Jegermeistern said:

 

   -   skrev jeg lenger oppe, og fikk en "tommel ned", kanskje fra @Drottinn, som jeg siterte.

 

Kanskje skyldes "tommelen" at vedkommende som ga den, er frenetisk tilhenger av Høyre og Frp (som angrer på pelsdyrforbudet). Jeg tror kanskje heller det skyldes at vedkommende ikke har satt seg inn i saken, og gir herved en mulighet til å vurdere situasjonen vel 3 år etter vedtaket:

 

https://www.nationen.no/motkultur/fra-lovebakken/na-er-det-nok-2/

 

De som måtte tro at noen skramlete halvauto-rifler (mange av dem lik "massemorderbørsa") skal utløse større engasjement for erstatning enn ei heil, lønnsom eksportnæring, bør samle seg, og registrere seg etter "Lov om tros- og livssynssamfunn", så får de 1.000 offentlige kroner pr. "troende" pr. år (så blir det en slags kompensasjon, likevel!). De kan hvertfall ikke nektes registrering, på grunn av at de ikke skal være "sterke i troen".

Jeg holder ikke med noen av partiene, pga alle av dem er full av dritt. Skjønner at pelsdyrnæringen er noe du brenner for men tråden her handler ikke om pelsdyrnæringen. Vil du skrive om pelsdyrnærlig så kan du starte en ny tråd om det temaet. 

 

Denne tråden handler om våpen forbud, hvordan løse det når man er rammet av ny våpen lov. 

Som sagt, har lyst og selge våpenet mitt, men finn.no lar ikke meg legge ut mini 14, og finner svært lite info ang salg til utlandet, pluss tror det blir dyrt og sende. Må nok gjøre slik flere sier, vente og se hvordan dette utvikler seg.

 

 

Edited by Drottinn
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skrueråmuttere said:

Grunnen til at han skriver om pelsdyrnæringen, er at de er i nesten nøyaktig samme situasjon: noe som er lovlig blir forbudt og de berørte får liten eller ingen erstatning. 

 

Forskjellen ligger vel i at ingen får livet sitt ødelagt av et forbud mot Mini-14.

Nei pelsdyrnæring er ikke det samme som våpen. Pluss pelsdyrnæringen blir kompensert, dem er bare ikke fornøyd med summen dem får. 

 

Bare fordi regieringa ordner noe ulovlig, så betyr ikke det at det at sakene er like. Våpen, pelsdyrnæringen, rakettopptenning osv er forskjellige saker. 

 

Men orker ikke og diskutere dette, skjønner at dere vil vinkle forbud mot halvauto med pelsdyrnæring. Men ser selv ikke sammenligningen. 

 

Så kupp tråden så mye dere vil ang pelsdyr, var ikke det jeg spurte om i tråden. Men gjør som dere vil. 

 

Jeg kommer ikke til og svare mere ang pelsdyr. Søker ikke noen råd om det/Har ikke noen mening om det.. 

Edited by Drottinn
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...