Jump to content

Privat skytebane- lovlig/ ulovlig?


Feten

Recommended Posts

Som jeg skrev på ett tidligere innlegg har ønske om å begynne med LH - skyting og i den forbindelse har jeg ett spørsmål jeg har grubla på lenge..

Hva er lov når det kommer til å lage sin egen skytebane?

Greia er att der jeg bor har miljøet stoppet relativt opp etter vanlig DFS og hagleskyting, ergo har de ildsjelene som en gang bygde banene også laget forutsetninger deretter. Skytebanene er bygget på "feil" plass der hold lengre enn dfs skiva møter noen meter med skog før kula eventuelt ville stoppe i fjellet bak osv. Da har også en tanke mellom to nybegynnere ( en kamerat og meg selv) begynt å fable over hvilke alternativer som måtte finnes. Hvor går grensa mellom lovlig og ulovlig skyting?. Da kameraten sitter på litt over 9 0000 mål men eiendom skulle nok fantasien vår gjort det mulig for å få flytte holda, men igjen hvor går grensa mellom lovlig og ulovlig skyting.. For noen knappe år tilbake ble en dfs bane utsatt for en kraftig uppgrade og den ligger som naboen til ett helt boligfelt, så støy kan da ikke  være bakgrunnen for lovlighet/ ulovlighet.  Att man ikke lager noe som har skyteretning folk er jo en selvfølge, men hva en sur gubbe som nyter   whiskey glasset på hytten måtte finne på å irritere seg over er også relevant. Cowboyskyting kan vi da alle få til, men skulle man førts begynt og på sikt skapt ett lite miljø er det jo en forutsetning att da ting faktisk er lovlig :) 

 

Dere skjønner sikkert problematikken, og takker for svar! 

 

Link to comment
Share on other sites

Skyting krever grunneiers tillatelse (skulle vel være greit). Det skal ikke settes opp permanente mål eller standplassarrangement, da det vil definere det som en skytebane (om noen skulle bry seg).Skytingen skal heller ikke medføre ulempe eller fare for omgivelsene. Hvilket omfang skytingen kan ha uten at det kan oppfattes som en skytebane vil nok omgivelsene avgjøre (om noen skulle bry seg)

Link to comment
Share on other sites

https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2015/10/forskrifter-skytebane-innhold.pdf

 

Hvis det skal drives en organisert skytebane , er det ganske mye som skal på plass som ikke er gjort i en håndvending . Men sporadisk , uorganisert skyting kan  man drive med så lenge sikkerhet er ivaretatt og det ikke er til vesentlig ulempe for naboer.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Robinson said:

https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2015/10/forskrifter-skytebane-innhold.pdf

 

Hvis det skal drives en organisert skytebane , er det ganske mye som skal på plass som ikke er gjort i en håndvending . Men sporadisk , uorganisert skyting kan  man drive med så lenge sikkerhet er ivaretatt og det ikke er til vesentlig ulempe for naboer.

 

 

Så alt tatt i betraktning vil det være både uproblematisk, samt lovelig for oss å lage en slik bane! Om vi må henge opp blinkene hver gang er det heller ikke all verdens undergang :)

takker for svar!

Edited by Feten
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vavlo said:

Skyting krever grunneiers tillatelse (skulle vel være greit). Det skal ikke settes opp permanente mål eller standplassarrangement, da det vil definere det som en skytebane (om noen skulle bry seg).Skytingen skal heller ikke medføre ulempe eller fare for omgivelsene. Hvilket omfang skytingen kan ha uten at det kan oppfattes som en skytebane vil nok omgivelsene avgjøre (om noen skulle bry seg)

Takker for innspill! 

Da høres det ut som at dette er noe som skulle la seg gjennomføre:). Unngår man å skyte i høysesong for hyttetrafikk så har jeg stor tro på at det skulle gå fint  , henge opp skiver hver gang skulle nok ikke være all verden utfordring heller :)
 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Feten said:

Da høres det ut som at dette er noe som skulle la seg gjennomføre:).

 

Det spørs hva du mener med "dette". I første innlegg skriver du:

 

11 hours ago, Feten said:

Hva er lov når det kommer til å lage sin egen skytebane?

 

Og reglene for sivile skytebaner, som @Robinson lenker til lenger oppe, definerer "skytebane" slik i § 1: "Med skytebane forstås i denne forskrift område hvor organisert skyting under ledelse av ansvarlig skyteleder foregår".

 

"Organisert skyting" er ikke definert, men hvis det skytes støtt og stadig, vil jeg tro det er vanskelig å forsvare at det er "uorganisert", eller at det smeller  "sånn rent tilfeldig".

 

Et annet moment er jo "ansvarlig skyteleder". Hvis man insisterer på at skytelder er "totalt uansvarlig", blir kanskje ikke anlegget kategorisert som skytebane. Om slik "uansvarlighet" framstår særlig bedre, er kanskje en annen sak - ?

 

Det beste, ut fra min smule kjennskap, må jo være å gå inn som medlemmer i det lokale skytterlaget, og søke om å få området godkjent for feltmessig skyting.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jegermeistern said:

 

Det spørs hva du mener med "dette". I første innlegg skriver du:

 

 

Og reglene for sivile skytebaner, som @Robinson lenker til lenger oppe, definerer "skytebane" slik i § 1: "Med skytebane forstås i denne forskrift område hvor organisert skyting under ledelse av ansvarlig skyteleder foregår".

 

"Organisert skyting" er ikke definert, men hvis det skytes støtt og stadig, vil jeg tro det er vanskelig å forsvare at det er "uorganisert", eller at det smeller  "sånn rent tilfeldig".

 

Et annet moment er jo "ansvarlig skyteleder". Hvis man insisterer på at skytelder er "totalt uansvarlig", blir kanskje ikke anlegget kategorisert som skytebane. Om slik "uansvarlighet" framstår særlig bedre, er kanskje en annen sak - ?

 

Det beste, ut fra min smule kjennskap, må jo være å gå inn som medlemmer i det lokale skytterlaget, og søke om å få området godkjent for feltmessig skyting.

Slik jeg skjønner det blir den skytinga litt sånn i gråsona, og som du nevner hadde kanskje ett bedre alternativ vært å igjen bli aktiv i dfs miljøet for deretter å få område godkjent for feltskyting. Nå er ikke jeg supergodkjent med hvordan man trer frem dersom man ønsker å få ett område godkjent til denne typen bruk. En annen ting er hvor godt det lar seg gjøre att en DFS bane har feltskyteplass ca 1 time unna selve banen og da i ei anna komune. Om plasseringen i det heletatt er relevant er av betydning får vi evt finne ut av. 

 

 

De banene som er folk skyter mye langhold på, er de registrert som vanlige skytebaner eller godkjent for feltskyting? 

Link to comment
Share on other sites

Skytinga er ikke i gråsona, iallefall ikke før dere skyter uten tilstrekkelig kulefang, eller bygger omfattende banefasiliteter.  De plassene vi skyter langhold blir godkjent for feltskyting når vi har stevner der, godkjenningen gjelder da den aktuelle dagen. Dette har vi gjort for 3-4 ulike steder, flere ganger i året, i mye over 10 år. Da får vi en skriftlig godkjenning.

At vi møtes noen karer der innimellom og skyter for oss selv trenger ingen godkjenning, da det ikke er "organisert". 

 

I tilknytning til DFS-banen har vi en "permanent" slik godkjenning, som gjelder "stevner og terminfestet trening", man kan altså ikke bare gå der og skyte, men laget kan arrangere skyting der. Men dette er helt inntil skytebanen, med delvis overlapp. (vi skyter over skytebanen, standplass og skiver er på hver sin side av, men utenfor, skytebanen)

Politiet her definerer "organisert", som planlagt, terminfestet, åpent for "alle"/ medlemmer av en klubb osv. At noen skyttere blir enige om å "skyte neste torsdag" er ikke organisert. Men dette er ikke lov eller forskriftsfestet, så det vil nok variere fra sted til sted.

 

Nøkkelen til suksess er Kardemommeloven, evt. å bare gå under radar. Så lenge dere ikke "plager" noen, har det sikkerhetsmessige i orden, og ikke bråker så noen blir lei av det - så er det ingen som vil klage, og det verste som kan skje er uansett at dere får beskjed om å stoppe - da er grunnlag støy det vanligste. Så i min verden, lyddemper, ikke skyt søndags morra, og den type hensyn, så er det null problem.

 

K

Edited by M67
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

For de av oss som ikke jobber er det jo greit å få unnagjort skytinga på dagtid, mitt i uka, mens folk  er på jobb. I hvertfall under normale tider da folk ikke sitter på hjemmekontor. 
Om ettermidagene og i helgene er det flere mugglere ute å går....
 

Link to comment
Share on other sites

Her I mitt nærmiljø er det en skytebane , hvis man kan kalle det for det, som  jeg har brukt i årevis. Grunneier , eller en han kjenner, har spikret opp ett primitivt skivestativ. Det er også laget en skytebenk. Det er kanskje ca 2-300 meter til gården hans og enda litt lenger til andre naboer. Men bare ca 50 meter fra "standplass" til offentlig vei . Jeg har ved noen anledninger brukt denne banen, og da har jeg bare ringt grunneier og henvist til min svoger som han kjenner , og spurt om å få skyte noen skudd for å justere en. kikkert . Noen ganger har jeg vært der med min svoger. Det er jo ikke akkurat konkurranse skyting , men mer skyting i nøden når plutselig ett behov har vært der.  Vi har aldri fått nei når vi har spurt, og en sauebonde som grenser inntil har vi truffet  ( ok - uheldig formulering) flere ganger når vi har vært der , uten at vi har fått noen negative kommentarer. Jeg tror det er mulig , det trådstarter spør om. Men jeg tror også at det må trås varsomt og at man bør lufte dette godt med naboer før man begynner noe slikt. Begynner det å komme klager , tror jeg det er kroken på døra...

Edited by Robinson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, einherje said:

@Tjukkas. Da jeg gikk på skolen som lå på Ila i byen brukte vi banene i Sørlimarka mye. Det må jo være noen av de mest naturflotte banene i landet! Jeg vet ikke om de er åpne for bruk for  allmenheten?


Vet ikke jeg heller. Det er militært område fortsatt. Brukes vel av kystjegerkommandoen.
Jeg brukte Vågen skytebane, var bare å dra dit, heise blåsa og skyte. 
HAr vært ute av allt som heter skytterlag og jakt i et par tiår så jeg kjenner ingen i skyte og jaktmiljøet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Vi har en førstejklasses skytebane rett opp i veien her, jeg er bare ikke noen konkuranseskytter...


Det var rett og slett  triveligere å skyte sammen med kompisen på et jorde han har avtale med grunneier om å få skyte på. 
Men bålkaffe, og en skitprat etterpå :-D

Lokale NJFF har bare leirduebane, men låner vist DFS banen de 2 gangene i året de arrangerer noe for rifle....
Jegerprøve er det DFS som arranagerer....


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei.

Jeg er helt utenforstående, og har bare ett ekstra spørsmål til dere, ettersom det virker som dere har litt greie på slikt: Ville dere sagt at det var OK med en enkel privat, uorganisert skytebane dersom grunneier da skyter med skarp ammunisjon i lav høyde TVERS OVER en åpen blindvei, hvor både turgåere og andre grunneiere har rett til å ferdes? Grunneieren som skyter her har montert både permanent skyteskive og permanent, solid skyteanlegg, begge på hver side av vegen. 

 

Når det skytes parkerer de bilen sin midt på veien nærmest den offentlige vegen. Det sperrer sånn sett for trafikk INN til området (og sperrer dermed også adkomsten for hytteeiere og grunneiere som har lov til å kjøre der!), slik at sikkereheten kanskje er ivaretatt. Jeg er mer usikker på om de varsler eller tenker på at det er en god del turgåere og mye trafikanter som kan komme langs vegen fra ANDRE siden, altså fra utmarka uten at de først har passert grunneierens gård. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er andre som har veirett så kan man ikke sperre veien uansett om man skal skyte eller plukke bær. At det skal være greit å drive med skyting over vei der man med rimelighet må anta at det kan dukke opp folk er neppe noe man får medhold i. Og sist men ikke minst, er det permanent anlegg må det søkes. SÅ hvis det som beskrives her i korrekt, så tør jeg påstå at man bryter en del lover/regler, uten at jeg har linker til lovdata klart.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Alltid vanskelig å få et helt korrekt bilde av en slik beskrivelse. Men jeg oppfatter det slik at de som skyter stenger den private blindveien ved å sette en bil som sperring ved innkjørselen til denne. Om en privat blindvei er å betrakte som åpen, dvs. at andre grunneiere, hytteeiere (og andre turfolk?) har rett til å ferdes der, må vel bero på skilting (fravær av?) og eventuelle skriftlige avtaler om bruk av veien? Men uansett skal sikkerheten ivaretas ved en hver form for skyting, det være seg trening eller jakt. Jeg tenker derfor at skilt med farevarsel, f. eks. "Skyting pågår" bør settes opp og dekke begge sider av skytefeltet. Jeg forutsetter også at de som skyter har full visuell kontroll over skytesektoren, samt forsvarlig bakgrunn.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på med et spørsmål her jeg også. 

Ville man regnet noen sammenleggbare blinkstativ på forskjellige hold og en liten treplate til å ligge på på "standplass" som permanent? Altså om dette ikke tas ned etter endt skyting? Om det skytes sporadisk 1 gang hver 14.dag f. Eks. 

Link to comment
Share on other sites

Myrbua skrev (2 timer siden):

Hiver meg på med et spørsmål her jeg også. 

Ville man regnet noen sammenleggbare blinkstativ på forskjellige hold og en liten treplate til å ligge på på "standplass" som permanent? Altså om dette ikke tas ned etter endt skyting? Om det skytes sporadisk 1 gang hver 14.dag f. Eks. 

 

Er det lett flyttbart er det neppe permanent. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uten å kjenne de lokale forhold, men likevel: Skyting over vei/sti hvor det er ferdsel er uaktuelt. En selvfølge for skyttere, trodde jeg. Om det er inne på et lukket skytebaneområde, med skilting og vakter, se det er noe annet. Men hvor folk ferdes/kan ferdes fritt: Ugreitt, slutt med det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Neivel Det er ett par ting som er verdt å tenke på i slike situasjoner. 

1. Hvem skyter- Utfra hva du skriver i teksten din så er det grunneier som skyter på sin grunn og da kan det være greit å vise litt skjønn. 

2. "om en privat blindvei er å betrakte som åpen, dvs. at andre grunneiere, hytteeiere og (andre turfolk?)har rett til å ferdes der,". Allemannsretten er jo ganske sterk i Norge, men den kan brått begrenses av bommer for å hindre ferdsel på privat grunn. Har hytter paragrafer å henvise til for at de har veirett kan grunneier fremdeles sette opp bom og bestemme reguleringer på antall turer de får kjøre osv. 

3. "mye trafikanter som kan komme langs vegen fra Andre siden". Dette kan løses veldig enkelt ved at de først kjører inn og ser etter biler der det kan være, så snur de og blokker veien og dermed veit de at det ikke er kjørende i andre retningen siden du beskriver at det er blindvei.

 

Misforstå meg rett, det er helt lov å spørre om hva som er greit "lovmessig" på forum osv, men er situasjonen slik at DU irriterer deg eller bekymrer deg over situasjonen så si aller helst fra direkte. Om det kommer en person og utrykker bekymring for skyting så vil jo en oppegående grunneier vise, fortelle osv hvordan de gjør det. Kanskje går det opp for de at "OI, det hadde vi ikke tenkt på og må legge ned" eller kanskje du får en følelse av "OI, de har jo oversikt og forholdene er sikre for andre". 

 

Har også vært borte i lignende der personer har ønsket å få sms når de skal skyte, så de ikke beveger seg i området den dagen. Ikke fordi det er farlig, men fordi de da selv føler seg trygge. Sender grunneier "Hei, vi blir å skyte litt førstkommende lørdag 12:00-16:00" så blir det kanskje en mer hyggelig opplevelse. 

 

Poenget mitt er at ett godt forhold med hverandre er ofte den beste løsningen, er skytingen helt totalt rambo så støtter jeg naturligvis ikke den. Dog kan man ofte se litt skjønn på ting om det er sikkert... Ett godt forhold med grunneiere skaper gode muligheter for alle gjennom at det kan gå skiløyper gjennom terrenget eksempelvis.

 

Gi hverandre litt spillerom og ha en hyggelig dialog, så finner dere nok en bra løsning :) 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 9/8/2022 at 10:24 PM, Myrbua said:

en liten treplate til å ligge på på "standplass" som permanent? 

 

Akkurat standplassen kan jo like godt være en bålplass med en liten platting, en benk etc. Hvis den brukes mer til kaffe og pølser enn til skyting, så er det ikke en standplass. Primært. Permante skivestativer vil jeg si er verre. Trenger jo ikke være stativer engang. Henger du blinker i trærne og skyter regelmessig, da vil man kanskje kunne hevde det er permanent?

 

Jeg skyter litt på egen grunn, og prøver å bruke sunn fornuft. Benytte steder langt unna hytter f.eks. Unngå høstferie, vinterferie o.l. Men ettersom jeg også jakter i det samme terrenget, så vil jeg gjerne trene litt i felt. Så noen skudd må folk tåle. Jakt er en helt vanlig aktivitet der. Det hender jeg møter folk som ikke tør å gå i skogen under elgjakta, og det syns jeg er synd. Jeg prøver å forklare at det er helt trygt, og helt lovlig. Men bruk gjerne klær som er godt synlig, det er aldri feil. Det har kommet både joggere, syklister og bærplukkere når jeg har sittet på post. Så det må man som jeger bare påregne. Noen ganger kan det ødelegge litt, andre ganger kan det gi fordeler. Jeg har i bakhodet at jeg er en slags vandrende reklameplakat for jakt og skyting. Et positivt inntrykk er en investering i problemfri jakt i framtida.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...