Jump to content

Ung skytter


bardp

Recommended Posts

For en tid siden var det en kar som skrøt av at guttungen på 12 år hadde felt en stor elg. Da jeg bemerket at det vel neppe var helt lovlig sa hv at det vel ikke kunne gjøre noe da han jo var like i nærheten. Men er det så enkelt?

Jeg ville nå i alle fall aldri ha tillatt noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, bardp said:

Jeg ville nå i alle fall aldri ha tillatt noe slikt.

 

  -   og det gjør du jo helt rett i, i følge "Forskrift om jakt, felling og fangst":

 

Quote

Kapittel 2. Aldersgrenser

   

§ 5.Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst

Den som utøver jakt på småvilt må være fylt 16 år, og den som utøver jakt på eller felling av storvilt må være fylt 18 år. Fangst kan utøves av personer som har fylt 16 år. For fangst av gaupe og jerv er aldersgrensen 18 år.

   
🔗Del paragraf

§ 6.Opplæring i jakt og fangst

Den som i løpet av kalenderåret fyller 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype og kråkefugl i opplæringsøyemed når vedkommende:

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte, og
b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgift i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

Den som i løpet av kalenderåret fyller 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt, unntatt lisensfelling, med våpen i opplæringsøyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29. Det stilles i tillegg krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere.

 

Det er jo noen som lar smårollingene "låne" bilen også, eller hvertfall oppbevarer bilnøklene adskillig mer skjødesløst enn vi har lov til å oppbevare våpen.

 

Folk har jo tydeligvis et noe "avslappet" forhold til reglene for jaktutøvelse også. Senest i går kveld snakket jeg med en kar som hadde lagt ut et reveåte på motsatt side av fylkesveien der han bor. Jeg påpekte at dette ikke var lovlig, og at han kunne risikere 5 år med hardangersøm, hvis noen anmeldte forholdet. Til det sa han at dette var jo ikke farlig, han skulle jo bare skyte med hagle fra soveromsvinduet, og revene kom jo bare midt på natta!

Link to comment
Share on other sites

Enig, men det krever gjerne noe kunnskap for å vite hva man bør eller ikke bør snakke høyt om.

Mitt generelle inntrykk er at kunnskapsnivået rundt lovgivning som berører våpeninnehav og jakt er rimelig slett blant de som ikke er så pass nerdete at de frekventerer dette eller lignende fora. Jeg har erfart at selv blant ordensmaktens representanter som skal håndheve dette, iaf de som ikke driver med dette til daglig, er kunnskapen temmelig mangelfull.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Chiefen.v-2 said:

en ting er hva en gjør, noe annet hva en velger å snakke høyt om

Eller hvor man skal snakke høyt om det, til hvem...

 

4 hours ago, Chiefen.v-2 said:

en tredje hva en skal bry seg om at andre gjør,,

Her er vel det et hovedpoeng. Veldig moro for guttungen, sikkert enda mer moro for faren, og ingen andre trenger å bry seg en plass. (Tenk om en skulle gått rundt og fortalt om alt en gjorde...)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

   -   og før noen iler til med påstanden "det var bedre før", så kommer Arkivverket med meldinga om at folketellinga fra 1920 nå er avklausulert, dvs. at alle kan søke i den. I artikkelen om det på NRK.no vises et bilde av 4 barn, fra Sunnfjord, ca. rundt 1920. Den eldste av dem bærer ei dobbeltløpet hagle. Han er ikke stort lengre enn våpenet!

 

https://www.nrk.no/trondelag/na-kan-du-soke-opp-din-familie_-nye-kapittel-i-historien-om-norge-avslores-i-folketellinga-fra-1920-1.15245929

 

Link to comment
Share on other sites

Nå kan en jo si at om ingen får rede på det vil jo ingenting skje. Men det er nokk ikke mange 12 åringer som ikke vil komme til å skryte av noe slikt når ikke en gang faren klarer å la vær.

Men sett at dette blir anmeld hva da?

Hva vil i så fall reaksjonen for noe slikt bli?

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, bardp said:

Hva vil i så fall reaksjonen for noe slikt bli?

Jeg ville ikke blitt forbauset om en våpeneier som overlot sin jaktrifle til en 12-åring i den hensikt at poden skulle skyte sin første (?) elg, endte opp med tilbakekall av våpenkort. I tillegg til en klekkelig bot. Historien er også trist fordi den gir vann på mølla til jaktmotstanderne.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, beaker said:

For dei som vil mimre om ting som gikk før, anbefaler eg historien '12-åringen som skaut bjørn i Svelgsdalen' bakerst i Gamalt frå Bremanger (nb.no)

 

Kva slags reaksjon det hadde blitt på noko tilsvarande i dag, trur eg ingen av oss har lyst til å finne ut.

 


Tja, dattera til søskenbarrnet mitt er 15, og skjøt en flott elgokse i Alvdal  i høst :-D

Ble bilde i lokalavisa av ei jente som gliste fra øre til øre, med rifla i nevene ved siden av en død elg. Og dett var dett. 
 

Capture.JPG

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Tjukkas said:

Tja, dattera til søskenbarrnet mitt er 15,

 

  -  og det trenger ikke være noe ulovlig i det, hvis hun fyller 16 før 31/12:

 

On 11/30/2020 at 11:49 AM, Jegermeistern said:

Den som i løpet av kalenderåret fyller 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt,  - 

 

(og det var det ikke jeg, men jaktforskriften som sa!).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

Jeg ville ikke blitt forbauset om en våpeneier som overlot sin jaktrifle til en 12-åring i den hensikt at poden skulle skyte sin første (?) elg, endte opp med tilbakekall av våpenkort. I tillegg til en klekkelig bot.

 

Standardreaksjonen på brudd på viltloven m/forskrifter, er, som du sier, et klekkelig bidrag til statskassen. OG fradømmelse av retten til å drive jakt i 5 år framover. Vanligvis også INNDRAGNING (Dvs., verdien tilfaller "hainn Stat") av det våpenet som er benyttet. Dette er altså STRAFFEN.

 

Hvis juristene hos politiet ikke er altfor sløve, blir det også tilbakekalling av våpenkort (-ene), altså avhending av samtlige våpen (men våpen som ikke ble brukt til den pådømte handlingen, kan man selge for egen regning). For konkurranseskyttere som meg, blir det da hardangersøm en del år framover! Det frister ikke!. NB: Dette er ikke STRAFF, men en "ADMINISTRATIV FORFØYNING", basert på at NOEN i politiet finner at vedkommende ikke er "PÅLITELIG". Som det, i en del tilfeller, ikke er særlig vanskelig å være enig i.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Jegermeistern said:

   -   og før noen iler til med påstanden "det var bedre før", så kommer Arkivverket med meldinga om at folketellinga fra 1920 nå er avklausulert, dvs. at alle kan søke i den. I artikkelen om det på NRK.no vises et bilde av 4 barn, fra Sunnfjord, ca. rundt 1920. Den eldste av dem bærer ei dobbeltløpet hagle. Han er ikke stort lengre enn våpenet!

 

https://www.nrk.no/trondelag/na-kan-du-soke-opp-din-familie_-nye-kapittel-i-historien-om-norge-avslores-i-folketellinga-fra-1920-1.15245929

 

 

Det må jo ha vært bedre før siden ungene da tålte å både gå på jakt og bruke skytevåpen med fornuft.

 

Hva er det gjør at dagens unge ikke tåler dette? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ratel said:

Hva er det gjør at dagens unge ikke tåler dette? 

 

Retorisk?

 

Hvis ikke, tipper jeg det er en funksjon av særlig to forhold:

 

1. I gamle dager, dvs. egentlig ikke lenge siden, var livet i mesteparten av landet en hard kamp om knappe ressurser, dvs. mye det samme som for 99,99 % av menneskeheten i 99,99 % av menneskehetens historie. Siden livet var en hard kamp trengte barna å bidra til å skaffe mat på bordet, noe de i utgangspunktet egentlig er godt i stand til lenge før konfirmasjonen. Ref. f.eks. Nikes bruk av barnearbeidere i produksjonen på nittitallet. Livet er, imidlertid, tilsynelatende ikke en hard kamp etc. for mesteparten av befolkningen i dag.

 

2. Den sosiale utviklingen, som de siste årtiene har infantilisert ikke bare barn, men også i økende grad voksne, er sentralisert i byene og kanskje særlig i hovedstaden. Der er også makta sentralisert. 

 

Effekten på fornuftige mennesker som bor litt lengre ut på landet blir dermed, tja, brå. Man er der kanskje bare 1 generasjon unna ganske trange forhold, og opplever at de infantile i Oslo lager regelverk etter regelverk tilpasset sin egen barnlige tilværelse, og barnlige tilnærming til kost/nytte-vurderinger. 

Edited by Skrueråmuttere
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I dag er det jo "barn" langt over den alderen hvor vi var i full jobb (jeg som maskinist med alt ansvar på egen vakt). Unntaket er når det er stemmekveget som behøves, da er 16åringer fullt ut kapable. En kjenning som underviser på videregående er akkurat kjørt gjennom kverna for å lære å møte "barnet", han har ingen elever under 18år..

 

Akkurat aldersgrenser for jakt er nok mer et utslag av det norske behovet for å detaljregulere og har neppe noen dypere bakgrunn enn at en byråkrat syntes 14 og 16 passet.

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Aldersgrensen for når man var barn  var nok noe annerledes ja. 

 

Tilsammen med ca 30 andre norske førstereisgutter - alder 15-18 år, selv nettopp fyllt 15 - ble vi transportert "over dammen" (på 3.klasse) med  Atlanterhavets Dronning; DS Stavangerfjord.

I New York ble man så plassert på det norske sjømannshjemmet for å avvente videre transport til hvor i verden behovet for (blivende) sjøfolk til den norske handelsflåten måtte oppstå- ingen valgfrihet mht båt, de mest attraktive ble avgjord ved loddtrekning,..gamle holker på kommando,- noen gråt nok og angret bittert over det de trodde skulle bli et rosenrødt eventyr ...

 

Barn å barn, fru Blom...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...