Jump to content

Må man lade selv?


Sprit

Recommended Posts

12377775_10153758764409342_5101327290793511631_o.jpg.68569476fde29bbbd37d9fa51b5e35fa.jpg

 

Om du ser nøye på bildet så finner du 10 kulehull. Det er skutt med Norma 8.4g Diamond Line Felt på 985m hold. Jeg har også hatt gode resultater med Lapua 9g Scenar på tilsvarende (og lenger) hold. 

Har man råd så er det ingen grunn til å lade selv til f.eks. PRS, eller sånn "casual" langhold. Ammunisjonen jeg lader i noe mengder er ikke noe bedre enn kjøpeammo. 

Til UNL/F-class og sånt, så er kjøpeammoen "bra nok", og faktisk bra nok på en vanlig dag, men det vil være vanskelig å vinne med den på en stille dag når ladenerdene slipper å tenke på vind, og kan lande once in a lifetime-gruppene sine.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du holder deg til samme kaliber og ikke bytter kuler for ofte så sparer du nok penger på å lade selv. Personlig så skjøt jeg i 20 år hvor jeg kun brukte ferdig rullet før jeg begynte å lade. Samlet skyterelaterte budsjett på de første årene lå sikkert under 100.000kr. De siste 10 årene hvor jeg har ladet selv så har jeg helt sikkert passert 400.000 kr. Plutselig duger ikke rifla lenger, optikken er ikke optimal for bruksområde, pipa har feil snurr, kula kunne vært bedre, kaliberet blir kjedelig, osv osv osv. Angrer overhode ikke på at jeg begynte å lade selv men hadde jeg visst da hvilken galskap dette kan føre til så hadde jeg kanskje latt være. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/6/2020 at 3:20 PM, M67 said:

50%
 

K

 

Om jeg får spørre: oppskriften på ammunisjonen du bruker til prs? Utifra det jeg ser av innlegg her og youtube bruker vi samme rifla bare at du har den i chassi.
Hylse

krutt+mengde

kule

tennhette 

Bare om du gidder:)  «om jeg skulle prøve hjemmelading på sikt»

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, jjrckd said:

Så lenge du holder deg til samme kaliber og ikke bytter kuler for ofte så sparer du nok penger på å lade selv. Personlig så skjøt jeg i 20 år hvor jeg kun brukte ferdig rullet før jeg begynte å lade. Samlet skyterelaterte budsjett på de første årene lå sikkert under 100.000kr. De siste 10 årene hvor jeg har ladet selv så har jeg helt sikkert passert 400.000 kr. Plutselig duger ikke rifla lenger, optikken er ikke optimal for bruksområde, pipa har feil snurr, kula kunne vært bedre, kaliberet blir kjedelig, osv osv osv. Angrer overhode ikke på at jeg begynte å lade selv men hadde jeg visst da hvilken galskap dette kan føre til så hadde jeg kanskje latt være. 

Hehe, har noen kompiser som har gått seg fast i utstyrsfella 😅 plutselig var ladebenken for liten, plutselig trenger man våpenromm plutselig er andre kruttyper bedre osv.
Reina sånn grovt på det og det vil fort koste meg 10 000 i ladeutstyr før jeg i det heletatt har ladet ett skudd🤨

Så litt usikker på om jeg skal «gidde» når jeg bare brenner av 1500- 2000 med 6,5 i året😅 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Pepsi MAX said:

Om jeg får spørre: oppskriften på ammunisjonen du bruker til prs? Utifra det jeg ser av innlegg her og youtube bruker vi samme rifla bare at du har den i chassi.
Hylse

krutt+mengde

kule

tennhette 

Bare om du gidder:)  «om jeg skulle prøve hjemmelading på sikt»

 

Jeg har i lang tid kopiert Norma DL Bane, slik at jeg kan bruke kjøpeammo uten å tenke. 

I 6.5x55 er det:

130gr DL

whatever som står på N19 boksen for å gi ca 830m/s

Norma hylser

RWS tennhetter

 

i 6XC er det 

105gr DL

36gr N203B

RWS tennhetter

 

Jeg skjøt den sistnevnte i dag, og presisjonen er det ikke noe å si på... Selv om jeg skjøt elendig. Begge lades i to omganger på en XL650. Først hylseprep - hylsene ristes med filler så den verste driten kommer av, smøres og sizes/ decappes. Så blir de vasket og tørket og trimmet - og neste runde i 650en er tennhette, krutt og kule i.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kopierer også Diamond Line Bane når jeg lader 6,5x55. Kan bruke de om hverandre og har brukt fabrikk mange ganger i PRS. Ser at jeg får ca halve ES ved å la selv når jeg veier krutt. Men sånn jevne PRS stevner på under 500m max avstand går det helt greit å bruke fabrikk ammo.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Elgjaeger said:

Jeg kopierer også Diamond Line Bane når jeg lader 6,5x55. Kan bruke de om hverandre og har brukt fabrikk mange ganger i PRS. Ser at jeg får ca halve ES ved å la selv når jeg veier krutt. Men sånn jevne PRS stevner på under 500m max avstand går det helt greit å bruke fabrikk ammo.

Jepp, samme resultat her. Jeg klarer å halvere ES en gang til om jeg legger masse jobb i det, og veier kruttladningene, men det gir nøyaktig like mange poeng i PRS. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det korte svaret på om man må lade selv er: Nei

 

Men man må anskaffe våpen i følgende kaliber:

Rifle: 22lr, 223rem, 6,5x55, 308win

Håndvåpen: 22lr, 9mm para, 357mag

Hagle: 12

 

Innenfor disse rammene kan man tilpasse pris/kvalitet til behov og da blir det ikke så stor forskjell på fabrikk og hjemmeladd ammo. Man trenger feks ikke br-kvalitet til elgbaneskyting. Der kan man komme unna med 3kr pr 223 skudd hvis man matcher riktig billigammo på tilbud til riktig rifle.

 

Husk bare på å skyte minst 10 skudd luft/22lr pr skudd grovkalibret og at våpnene her har best kvalitet av alle våpnene i skapet.

 

Tiden jeg bruker på å lade patroner er det mest kostbare for meg. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen gir meg samme følelsen som når kona spør meg om hvorfor jeg absolutt skal sy lammerull og bake småkaker selv til jul, man kan jo kjøpe alt i butikken... 😉

 

Jaktammo trenger de færreste mer enn 20 skudd av i året, og om de koster 200 kr eller 1200 kr er likegyldig. Hvis man har malt seg inn i et hjørne med et kaliber der Norma ikke lager Jaktmatch blir de 30 obligatoriske dyrt. 

 

Så lenge årslønnen min er mindre enn to millioner lønner det seg å lade 6,5x55 matchammo selv - og jeg får ammo som er akkurat så heit eller vassen som jeg vil. Alt annet jeg lader, med sære kalibre og dyr ferdigammo, er jo egentlig selvforskyldt og resultatet av dårlige valg. 😁

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, boble said:

Denne diskusjonen gir meg samme følelsen som når kona spør meg om hvorfor jeg absolutt skal sy lammerull og bake småkaker selv til jul, man kan jo kjøpe alt i butikken...

Denne diskusjonen kan også fort minne om når bedre halvdel spør om hva noe kostet, så er det ikke nødvendigvis den fulle og hele sannheten som blir svaret.... 

 

For om man skal lade selv, og om man skal sammenligne dette opp mot fabrikkammo så må man jo også ta hensyn til alt utstyret man trenger for å lade selv? Synes veldig mange glemmer dette, og kun regner på hva krutt, kuler, hylser og tennhetter skulle koste...

 

Vet jeg banner i kjerka nå, men tror regnestykkene kan se litt anderledes ut om man tar med alle elementene som har noe å si...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Erlendgb said:

men tror regnestykkene kan se litt annerledes ut om man tar med alle elementene som har noe å si...

Det siste elementet er forbruk per tidsenhet - f.eks patroner per år. Når det er tatt med, kan en beregne hvor lang tid en bruker på å tjene inn utstyret. Deretter starter innsparingen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Torf said:

Tiden jeg bruker på å lade patroner er det mest kostbare for meg. 

Tiden min er også nokså kostbar - men når jeg kan lade 4-600 patroner i timen, på tid jeg ikke åpenbart bruker til noe annet, så er det nokså greit

 

8 hours ago, nhd said:

N-11 går like bra?

Visstnok. Jeg har hatt gode resultater med N550 også, men jeg har ennå en haug 203B (som er et svindyrt krutt)

 

2 hours ago, Erlendgb said:

Denne diskusjonen kan også fort minne om når bedre halvdel spør om hva noe kostet, så er det ikke nødvendigvis den fulle og hele sannheten som blir svaret.... 

 

For om man skal lade selv, og om man skal sammenligne dette opp mot fabrikkammo så må man jo også ta hensyn til alt utstyret man trenger for å lade selv? Synes veldig mange glemmer dette, og kun regner på hva krutt, kuler, hylser og tennhetter skulle koste...

 

Vet jeg banner i kjerka nå, men tror regnestykkene kan se litt anderledes ut om man tar med alle elementene som har noe å si...

Ladeutstyret mitt koster nok tilsammen minst 30-40 000 kroner. Ladeutstyret i 6.5x55 koster såvidt over 20 000 tilsammen. På 4 år er det 1 krone per skudd.

Ladeutstyr er nærmest evigvarende, diene mine er minst 10 år (dyreste diene som er, til ca 3000,- i dag) og den ene ladepressa er fra 1989. Den kom inn i huset som et "RCBS Master Reloading Kit". Det er nok ladet 100 000 patroner på den, og jeg TROR ikke prisen på den har noen betydning for kostnaden min med å lade...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Ladeutstyret mitt koster nok tilsammen minst 30-40 000 kroner. Ladeutstyret i 6.5x55 koster såvidt over 20 000 tilsammen. På 4 år er det 1 krone per skudd.

Ladeutstyr er nærmest evigvarende, diene mine er minst 10 år (dyreste diene som er, til ca 3000,- i dag) og den ene ladepressa er fra 1989. Den kom inn i huset som et "RCBS Master Reloading Kit". Det er nok ladet 100 000 patroner på den, og jeg TROR ikke prisen på den har noen betydning for kostnaden min med å lade...

Kommer jo litt an på hvilket behov man har... Er ikke alle som skyter med begge henda 24 timer i døgnet ;-)

Link to comment
Share on other sites

... jeg skyter ikke med begge henda... og jeg synes lading er drepende kjedelig. Jeg har handlet mye ammo (mye i forhold til mitt forbruk) i de standardkalibrene (6,5x55, 30-06 og 9,3x62, og 22 Hornet) jeg bruker på salgene som har vært på XXL og G-MAX. Nå har jeg for en stund. Det jeg lader til er de sære kalibrene, hvor det er dyrt og vanskelig å få tak i god ammo. Rifledrillingen i 8x57IRS liker Oryx, og jeg har funnet en god ladning. Det koster en nyre å kjøpe ferdigammo. Vierlingen i 7x65R lader jeg til. Jeg ladet til 9,3x74R da jeg hadde en slik. Da lønner det seg. I forhold til tidsbruk, med det utstyret jeg har, lønner det seg ikke å lade 6,5x55 for meg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

HVA!!?? Kjedelig å lade?? De kan ta mine våpen, men ladepressa må de ta ut av mine kalde døde hender.

Lader rett og slett fordi det er moro og tilfredstillende hobby for en del av oss med OCD-light.

Liker å skyte 375HH, da MÅ du lade selv..Så lader jeg til revolver rett og slett fordi det er sabla moro å leke litt med krutt og kuler!

All jaktammo lades selv. 30-06 hylser har ejg aldri kjøpt! Plukker engangsskutte Norma-hylser etter elgskytingene, så vasker, presser og dreier jeg om vinteren når det ikke er noe annet å gjøre. Kjempekos... men må bare ta litt og litt, må ikke bli noe du MÅ gjøre, men heller litt sånn helgekos når det er stille i huset.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min første RCBS ladepresse i 1980 og den her jeg fremdeles. Brukes nå til små serier og kyleuttrekking. Det jeg skal lade mer en 100 skudd av går i en nå 10 år gammel 650 presse.

Jeg lader for meg selv, kona og guttungen så det blir fort opp mot 10.000 6,5x55 skudd i året. Med de prisene jeg kjøper ladekomponentene for gjennom skytterlaget sparer jeg 6-7 kroner pr skudd så ladeutstyret er inntjent for mange år siden. Men at det er morsomt å lade er vel å dra det langt. Vet en hel del andre ting som er mye morsommere en å lade.

Link to comment
Share on other sites

Er vel bare å erkjenne at lading kunne vært en litt morsom greie å drive med, og om jeg kunne skutt ca 2 ganger så mye med samme prisen så hadde ikke dette skada :)  Om ikke annet så hadde det jo vært hyggelig å laget seg en ladestasjon på hytta,  ingen mas fra kona eller unger xD Bare fred og ro, hehe. 

 

Om jeg går litt bort fra spørsmålet om "må man lade selv" og snur problemstillinga over til hva trenger jeg?

Som amatør innenfor feltet er det bare å erkjenne at jeg ikke er helt sikker på hva som er fornuftig, så at RCBS kom ut med sin nye (rebel) er dette ei presse man evt velger fremfor sin forgjenger osv. Jeg tenkte egt at ett lee startersett hadde gjort nytta, men fikk beskjed om at  man heller kjøper litt dyrere greier som holder ut levealderen..

Så om noen/ flere av dere hadde giddet å ta  seg tide til å rable   ned et het oppsett ti meg så hadde dette blitt satt utrolig pris på. Eneste jeg vet jeg vil ha er elektronisk kruttvekt ikke tålmodighet til vippevekt ;)  Så om noen har tida til å hjelpe en amatør, presser, dier, vasker osv bring it :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å kjøpe et ladesett fra en velrenommert produsent, f. eks. dette (om du handler hos Hjemmelading, Brownells eller lokal våpenhandler er ikke så viktig, be om tilbud!). Kruttmålet som følger med dette settet er i utgangspunktet så nøyaktig (+/- 0,2 grs) at du ikke trenger elektronisk vekt i første omgang. Holder å veie f. eks. hver femte ladning om du ikke skal lade til max eller lade veldig lave kruttvekter til pistol.

 

I tillegg trenger du die-sett for de patronene du skal lade. Og så bør du ha et verktøy for å rense hettelommer, samt et hylsetrimmingsett. Kjøp også den norske Ladeboken (8. utgave) og les den før du starter. Hylsevasker/-tromler trenger du etter min mening ikke. Vask i såpevann og deretter et lite bad i fortynnet sitronsyre gir mer enn rene og pene nok hylser. Se for øvrig andre tråder både om hylserensing og ladeprosessen.

 

Det settet jeg har linket til inneholder en énstasjons-presse, hvilket betyr at du må ta ladeprosessen trinn for trinn. Det er etter min mening et veldig fornuftig startpunkt for alle nye hjemmeladere, og en helt grei løsning hvis du ikke skal lade store volumer. Jeg har hatt mitt sett i snart 25 år og lader tre forskjellige riflepatroner. Med et totalvolum på ca. 300 pr. år (tar gjerne 50-100 i slengen) er dette både en trivelig og avstressende hobby.

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Generelt, det Sølvrev sier. Ladeboken hadde jeg skippa i 2020. Kjøp ei mer moderne og bedre bok. "Top Grade Ammo" av Glen Zediker er bra, grundig, fri for myter og dekker det meste. Den er nesten like tjukk som Ladeboken, uten å ha en eneste ladetabell...

Til vas, også enig, men jeg skjønner ikke (etter >100 000 hylser både med og uten) hva den sitronsyra gjør... Zalo funker. Skal du ha hylsene "bedre enn nye" av utseende, så må du ha en eller annen vasker/ tromler, wtf. Etter å ha vært innom alt, igjen, jeg anbefaler ultralyd, og "cry once", bruk 3-4000,- her så er du ferdig med det... Men før det, zalo i ei bøtte.

Start med enstasjons, det må du nesten ha uansett. RCBS-settet er gode greier.

 

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Det er sikker like mange fremgangsmåter for ladding som det er folk som lader. Og hvilken metode som er mest hensiktsmessig kommer jo an på hva men lader og ikke minst hvor mye en lader.
Jeg har holt på med ladding i snart 40 år og lader 8-10.000 skudd i året hovedsakelig 6,5x55 men også 30 06 og 8x57IS. Jeg helpresser alt da vi er tre stykker i familien som skyter så jeg klarer ikke å holde noen form for oversikt over hylsene og har jo også opplevd at halspressede hylser ikke kamrer etter løpsbytte. Bruker Norma hylser til baneskyting og RA/Lapula til felt.
Metoden jeg bruker er som følger:
1 kontrollerer alle hylsene for sprekker i hals, fabrikat, og lengde, De som er over 55,2mm lange eller har sprekker i hals blir kastet. Da er de omladet ca 12-15 ganger. Hylser med sprekk i hals er uhyre sjeldent jeg finner, av de jeg har kontrollert i år fant jeg 4 stk.
2 Kjører så hylsene i tørtrommler med nøteskall eller lignende og en teskje polich i 2t 250 stk i slengen. Dette for å få vekk lit dritt som jeg ikke vil ha i diene og ikke minst for å få halsene innvendig såpass glatte at de går lett over ekspanderen uten at jeg trenger å smøre halsene innvendig.
3 Smører hylsene. Hiver 60-70 stykk i en 2l isboks sprayer på litt hylsesmørning og rister rundt før jeg hiver dem i hylsemateren på pressa. Den lar jeg stå og gå med blokkert utløp. Gjentar dette til jeg har fått alle 250 hylsene oppi materen. Lar den stå å surre i 10 min for å få fordelt hylsefettet skikkelig før jeg begynner å presse og ta ur tennhetter. Dette går fort på 650 pressa 250 hylser ekspederer en fint på 15-20 min.
4 Vasking. Hylsefettet må vekk. Jeg vasker den i en våttromler med så varmt vann jeg kan få og et toppet skjeblad med oppvaskmaskinpulver 15-20 min tromling ingen stålpinner. Skyller de i varmt vann. Vil jeg ha de skinnende blanke kan jeg kjøre de i 5 min med en teskje sitronsyre til slutt. Tørkes på et handkjed på baderoms gulvet som er varmt i 24t. Har jeg det travelt går de i stekeovnen på 200°C varmluft i 15-20 min.
5 ladding. De rene hylsene hives i hylsemateren og topplata på pressa byttes til en med krutmål og isetterdie. Så er det bare å dra i handtaket samtidig som en setter i kuler og en lader fint 250 stk på 20-25 min.
6 Etterkontroll. (kjerringarbeide) Skuddene ristes for å kontrollere kruttet, visuell kontroll av skuddet samt kjenne etter at tennhetten er skikkelig satt i.
Så er det bare å skyte.

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, bardp said:

 

Det er sikker like mange fremgangsmåter for ladding som det er folk som lader. Og hvilken metode som er mest hensiktsmessig kommer jo an på hva men lader og ikke minst hvor mye en lader.
Jeg har holt på med ladding i snart 40 år og lader 8-10.000 skudd i året hovedsakelig 6,5x55 men også 30 06 og 8x57IS. Jeg helpresser alt da vi er tre stykker i familien som skyter så jeg klarer ikke å holde noen form for oversikt over hylsene og har jo også opplevd at halspressede hylser ikke kamrer etter løpsbytte. Bruker Norma hylser til baneskyting og RA/Lapula til felt.

Litt mindre volum her, men ja, ja og ja. Hvorfor to typer hylser?

 

45 minutes ago, bardp said:


Metoden jeg bruker er som følger:
1 kontrollerer alle hylsene for sprekker i hals, fabrikat, og lengde, De som er over 55,2mm lange eller har sprekker i hals blir kastet. Da er de omladet ca 12-15 ganger. Hylser med sprekk i hals er uhyre sjeldent jeg finner, av de jeg har kontrollert i år fant jeg 4 stk.

Samme. Jeg trimmer dem første gang, det er pga. at jeg for marginalt mindre hastighetsvariasjon da, og den er verdt å ta med seg til langholdsskyting >600m. Lettere å trimme alle enn å holder rede på batcher. Bruker Little Crow Trimmer, det går rimelig fort, selv med 2-3000 hylser.

 

45 minutes ago, bardp said:


2 Kjører så hylsene i tørtrommler med nøteskall eller lignende og en teskje polich i 2t 250 stk i slengen. Dette for å få vekk lit dritt som jeg ikke vil ha i diene og ikke minst for å få halsene innvendig såpass glatte at de går lett over ekspanderen uten at jeg trenger å smøre halsene innvendig.

Jeg bruker die uten ekspander, så hopper over dette steget. Jeg bare rister dem i ei bøtte, så den verste driten blir i bunnen

 

45 minutes ago, bardp said:

3 Smører hylsene. Hiver 60-70 stykk i en 2l isboks sprayer på litt hylsesmørning og rister rundt før jeg hiver dem i hylsemateren på pressa. Den lar jeg stå og gå med blokkert utløp. Gjentar dette til jeg har fått alle 250 hylsene oppi materen. Lar den stå å surre i 10 min for å få fordelt hylsefettet skikkelig før jeg begynner å presse og ta ur tennhetter. Dette går fort på 650 pressa 250 hylser ekspederer en fint på 15-20 min.

Samme.

 

45 minutes ago, bardp said:

4 Vasking. Hylsefettet må vekk. Jeg vasker den i en våttromler med så varmt vann jeg kan få og et toppet skjeblad med oppvaskmaskinpulver 15-20 min tromling ingen stålpinner. Skyller de i varmt vann. Vil jeg ha de skinnende blanke kan jeg kjøre de i 5 min med en teskje sitronsyre til slutt. Tørkes på et handkjed på baderoms gulvet som er varmt i 24t. Har jeg det travelt går de i stekeovnen på 200°C varmluft i 15-20 min.

Skipper sitronsyre. Kun Zalo, tørkes i stekeovn på 110 grader, konsekvent. Alt jeg har av hylser som har vært i vann skal i stekeovnen en time eller to. En liten obs her.. 200 grader er OK, men 250 så begynner en å risikere å endre messingen om en glemmer tida

.

45 minutes ago, bardp said:

5 ladding. De rene hylsene hives i hylsemateren og topplata på pressa byttes til en med krutmål og isetterdie. Så er det bare å dra i handtaket samtidig som en setter i kuler og en lader fint 250 stk på 20-25 min.

Jepp. Klarer 2-300 mens potetene koker. 1000-1500 på en kveld er null problem. En liten andel av patronene veier jeg ladningene på. Disse er basis for innskyting langhold, og brukes når jeg vet jeg skal skyte "kuklangt"

 

 

45 minutes ago, bardp said:


6 Etterkontroll. (kjerringarbeide) Skuddene ristes for å kontrollere kruttet, visuell kontroll av skuddet samt kjenne etter at tennhetten er skikkelig satt i.
Så er det bare å skyte.

Skipper denne. Har hatt en uten tennhette og en med tennhetta opp ned på 20-30 000 patroner. Men den uten tennhette kosta meg noen plasseringer på et PRS-stevne, da det datt krutt nedi låsen for magasinet, og jeg måtte skyte en 12 skudds hurtigøvelse uten magasin...

 

 

Dersom en bare halspresser, og det kan man om man ikke konkurrerer, skyter så hylser kan blandes med andres, eller orker å holde kontroll på batcher med hylser, så kan man vaske først, og så size og lade i en operasjon.  

 

650 pressa krever littegrann stell og justering/ påpassing, og etter min mening skal en nok ha behov for et tusentall patroner, eller iallefall >100 om gangen før det lønner seg tids- og arbeidsmessig å bruke 650en. Jeg bruker stadig RockChuckeren, til testladninger, og til kaliber jeg bare skyter noen hundre, eller drøye tusen skudd i året med.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, M67 said:

Litt mindre volum her, men ja, ja og ja. Hvorfor to typer hylser?

Ikke for noe annet en at jeg har to typer. Lader baneskuddene med 8g Sierra og felt med 8,4g DL.

 

14 minutes ago, M67 said:

Skipper denne. Har hatt en uten tennhette og en med tennhetta opp ned på 20-30 000 patroner. Men den uten tennhette kosta meg noen plasseringer på et PRS-stevne, da det datt krutt nedi låsen for magasinet, og jeg måtte skyte en 12 skudds hurtigøvelse uten magasin...

Nåe må nå kjerringa gjøre om hun skal ha skudd. Ikke det at hun finner særlig mange med feil på. Men skulle hun nå få klikk på en med tennhetta feil vei nytter det ikke da og skylde på meg.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for bra innspill!

Når det kommer til ultralydvasker.. er dette ett fornuftig kjøp? om jeg etter hvert skulle finne ut at jeg ønsker en hylsevasker. https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/ultralydvasker/ultralydvasker-10-l-2000042407?gclid=CjwKCAiAtK79BRAIEiwA4OskBpFzMxW9kHO9WxSE86MvirIupMaMYVvLFAIs1LccGherpMCuHkE-TRoC2akQAvD_BwE

Kommer i bunn og grunn til å lade 2 kalibere, 6,5*55 og 30-06 spring.

Rcbs setter som -Sølvrev linket til er settet jeg nå blir å gå for, utifra dette så trengte jeg dier, holdere og hylsetrimmer.  Til nevnte kalibere ville dere da brukt RCBS sine eller har dere andre formeninger?

Til slutt, hva tenker dere er best alternativ? Kjøpe 2 fra crow eller 1 rcbs

https://www.brownells.no/LITTLE-CROW-GUNWORKS-WORLDS-FINEST-TRIMMER-30-06-Ackley-Improved-Worlds-Finest-Trimmer-LITTLE-CROW-GUNWORKS-LLC-30-06-Improved-40-100028120

https://www.brownells.no/TRIM-PRO-2-CASE-TRIMMER-Trim-Pro-2-Manual-Case-Trimmer-Kit-RCBS-749015634

Fryktelig opplysende dette her så spør bare i vei jeg :)

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Sprit said:

Kommer i bunn og grunn til å lade 2 kalibere, 6,5*55 og 30-06 spring.

Til slutt, hva tenker dere er best alternativ? Kjøpe 2 fra crow eller 1 rcbs

https://www.brownells.no/TRIM-PRO-2-CASE-TRIMMER-Trim-Pro-2-Manual-Case-Trimmer-Kit-RCBS-749015634

Jeg har RCBS die-sett og hylsetrimme-sett. Funker som snus. Begge patroner er enkle å lade, og du finner et hav av passende komponenter, særlig for .30-06. Du tenger hylseholder #2 til 6,5x55 og #3 til .30-06. Til RCBS trimmesettet må du også ha en pilot i .264. Da er du snart i gang!

 

Edit: Du kan kjøpe de enkleste die-settene som består av en kalibrerings- og en kuleisetter-die. Når jeg anbefaler Ladeboken er det ikke for å krangle med @M67 (han har sannsynligvis ladet og skutt flere patroner enn du og jeg vil gjøre i resten av våre liv😉), men fordi den er skrevet på NORSK. I tillegg er den strukturert og ganske god pedagogisk. Ladetabellene i boka kan du godt sammenholde med ladedata fra krutt- og kuleprodusentene. Det er alltid lurt å sjekke med ulike (seriøse) kilder. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, bardp said:

Har en slik RCBS hylsetrimmer som jeg ikke har brukt på 10 år da jeg ikke trimmer hylser mer. Kan vel legge den ut for salg da den ikke blir brukt mer av meg.

Har også den RCBS-trimmeren, tror jeg - har ikke sett den etter at jeg kjøpte den fra Little Crow Gunworks. Nå går det an å trimme igjen...

 

16 hours ago, Sølvrev said:

Jeg har RCBS die-sett og hylsetrimme-sett. Funker som snus. Begge patroner er enkle å lade, og du finner et hav av passende komponenter, særlig for .30-06. Du tenger hylseholder #2 til 6,5x55 og #3 til .30-06. Til RCBS trimmesettet må du også ha en pilot i .264. Da er du snart i gang!

RCBS-trimmeren kan irritere en stein. Alle den typen er trege, og en går lei. De er fine til å begynne med. Kjøp en Little Crow om du skal betale for en trimmer. Følger den med et sett (RCBS sin) så OK, den funker jo. Jeg brukte min i mange år.

 

16 hours ago, Sølvrev said:

Edit: Du kan kjøpe de enkleste die-settene som består av en kalibrerings- og en kuleisetter-die. Når jeg anbefaler Ladeboken er det ikke for å krangle med @M67 (han har sannsynligvis ladet og skutt flere patroner enn du og jeg vil gjøre i resten av våre liv😉), men fordi den er skrevet på NORSK. I tillegg er den strukturert og ganske god pedagogisk. Ladetabellene i boka kan du godt sammenholde med ladedata fra krutt- og kuleprodusentene. Det er alltid lurt å sjekke med ulike (seriøse) kilder. 

Jeg leste ladeboken til øyet ble stort og vått. Men folk kommer hele tiden fra ladeboken med helt gale ideer. Spesielt om trykk, og "trykktegn" Jeg vet ikke hva som er problemet med ladeboken, om den er lett å misforstå eller noe, men jo flere nye hjemmeladere jeg hjelper, som har forlest seg på Ladeboken, jo mindre liker jeg den. Ladedataene der er jo verdiløse, siden de må dobbeltsjekkes uansett... Litt overdrevet, men for enkelte kalibere, sant. De må dobbeltsjekkes!

Norsk? Det er ikke en jævel som har problemer med å lese seg opp og bort på amerikanske nettsider og forum, så hvorfor skulle en bok være vanskelig? 

Litt flåsete selvsagt, men man lærer fort å lese engelsk, og siden ladebøker er så forskjellige (Ladeboken skiller seg kraftig ut, med sin fokus på å utvikle ladninger selv, og "trykktegn", mer eller mindre reelle) så bør en i grunnen ha minst to for å få litt balanse i i tingene.

 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Siden Little Crowtrimmer ser ut til å bli det jeg velger så har jeg 2 kjappe spørsmål.. 

1) Merker noen av dere at den er utslitt? Muligens litt dumt dpøsrmål, men hvor mange hylser kan man trimme frø man må kjøpe ny?

2) Jeg kjøper bare 2 stekk ? 1 til 6,5 og en til 30-06 ingen justering av noe slag, bare plugg and play?

Link to comment
Share on other sites

Fres-biten som sitter inni Little Crowen er ikke av fantastisk kvalitet, men det er messing du skal trimme. Den er jo så enkel i bruk at jeg nok har trimmet flere hylser på 3-4 år med den enn på 30 med RCBSen... Det er >10 000, men kanskje ikke >20 000, jeg trimmer ikke for hver syklus.
Biten er ikke noe mindre skarp enn da den var ny tror jeg, men som sag kunne den nok vært skarpere. Det er uansett en std. bit som kan kjøpe på jernvareforretninger

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, M67 said:

Fres-biten som sitter inni Little Crowen er ikke av fantastisk kvalitet, men det er messing du skal trimme. Den er jo så enkel i bruk at jeg nok har trimmet flere hylser på 3-4 år med den enn på 30 med RCBSen... Det er >10 000, men kanskje ikke >20 000, jeg trimmer ikke for hver syklus.
Biten er ikke noe mindre skarp enn da den var ny tror jeg, men som sag kunne den nok vært skarpere. Det er uansett en std. bit som kan kjøpe på jernvareforretninger

 

K

da var tvilen lagt til side og jeg får kjøpe meg 2 sånne :) 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Sprit said:

Jeg kan vel likegreit bare spørre om hvor dere kjøper ladekomponentene deres også, tenker å kopiere M67 sin oppskrift på Diamond Line.  :) Så hvor handler dere kulene, osv til best priser. Ser at på norma koster de 3,59 kr pr.

Diamond Line kulene får du nok billigst hos Norma. J&F har Hornady til fornuftige priser, og Jaktdepotet er vel de som har Nosler i størst utvalg og til lavest pris. 

Krutt er vanskelig å få billigere enn skytterlagskruttene hos Norma, men skal en ha alt billigst så må en finne seg i å lete og spørre og mase, og - sjekke fraktpriser.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Fres-biten som sitter inni Little Crowen er ikke av fantastisk kvalitet, men det er messing du skal trimme. Den er jo så enkel i bruk at jeg nok har trimmet flere hylser på 3-4 år med den enn på 30 med RCBSen... Det er >10 000, men kanskje ikke >20 000, jeg trimmer ikke for hver syklus.
Biten er ikke noe mindre skarp enn da den var ny tror jeg, men som sag kunne den nok vært skarpere. Det er uansett en std. bit som kan kjøpe på jernvareforretninger

 

K

Må du ta grader innvendig og utvendig etter bruk av Little Crow trimmeren?

Link to comment
Share on other sites

Fremdeles ikke all verden peiling på dette, så spør for sikkerhetskyld.. Noe jeg har glemt av "tenker først å lade til 6,5. 

-https://www.jaktdepotet.no/ladeutstyr/ladesett-og-ladepresser/rcbs/rcbs-supreme-master-kit

-https://www.jaktdepotet.no/ladeutstyr/die-sett-for-rifle/rcbs/rcbs-fl-die-set-klasse-a

-https://www.brownells.no/LITTLE-CROW-GUNWORKS-WORLDS-FINEST-TRIMMER-30-06-Ackley-Improved-Worlds-Finest-Trimmer-LITTLE-CROW-GUNWORKS-LLC-30-06-Improved-40-100028120

- https://www.jaktdepotet.no/prod/rcbs-hylseholder-2-6-5x55-r9202-1

 

Venter med vasker til jeg evt ser ett behov for dette :) jaja,, skjønner at jeg mangler lade komponentene :P men dere skjønner hva jeg spør etter-håper jeg xD 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

Ja, jeg tar de innvendig. Utvendig har jeg aldri skjønt poenget med.

 

K

Jeg bruker RCBS trimmeren med billigste Ikea batteriskrutrekker. Den er så liten at den passer akkurat i høyde fra benk opp til senter trimmer, står i unbracoskrue helt av seg selv. Med vanlig unbraco bit henger den såpass fast det er bare å trykke på og dra den tilbake for å dra ut piloten, går kjapt. Har ikke treveis kutter så må ta gradene etterpå. Utvendig er det stort sett bare for å unngå å skjære seg på hylsene. Skal filme en gang jeg har god tid....

Link to comment
Share on other sites

 

Ang priser på hjemmeladd ammo til rifle. Jeg har god kontroll på for eksempel 6,5x55, 308w og 3006. 


For eksempel kal 6,5X55:

Konkurransepatron ca kr 10-11,- pr stk (dette er jo egentlig toppkvalitet presisjonsmessig)

Tilsvarende kule koster ca kr 3,15, krutt til patronen ca kr 1,85 (650,- pr kg, ca 350 patroner pr kg) tennhette ca kr 0,45. Da koster hjemmeladd kr 5,45. Dvs nesten halv pris.

 

Jaktpatron i samme kaliber koster for eksempel  oryx nesten 50,- 

Tilsvarende kule koster ca 11,-  krutt til patronen ca kr 1,85 (650,- pr kg, ca 350 patroner pr kg) tennhette ca kr 0,45. Da koster hjemmeladd kr 13,30. Dvs 1/3 pris.

(ingen av disse prisene er "på salg", alle er vanlig pris)

 

Kaliber 308 og 3006 får omtrent samme regnestykket, der er kulene mellom 50 øre og 1 krone dyrere, samtidig som matchpatroner koster mye mer enn 10,- om du skal ha skikkelig kvalitet. Så det er nok like mye å spare der. 

 

Om du sammenligner s&b eller anna billigpatroner som for eksempel norma trainer eller golden target i 308w og 3006 så sammenligner du epler og bananer, da får man GGG kuler i 30 kaliber for ned mot 2,- pr stk om du kjøper litt mengder

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...