Bäke Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 (edited) Jeg overveier å selge min Hämmerli Excess mod Stenvaag og skaffe meg et annet våpen til spesialpistolklassen til NSF felt. Har dere noen gode forslag? Det blir nok ikke .22lr. (7,65 mm, 9 mm, 11,25 mm ???) Jeg vil ha et våpen som mer er i overenstemmelse med det jeg tror var opprinnelig tenkt for denne klassen. Jeg kan lade selv. Edited May 24, 2020 by Bäke 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SvErD Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 Mauser M1914 er artig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bäke Posted May 24, 2020 Author Share Posted May 24, 2020 Hm. Hadde ikke hørt om den før. Hadde vel noe litt mer moderne i tankene. Kanskje noe som fremdeles produseres. Blant klassikerne kommer jeg Walther PP i hu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razorback Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 Jeg tenker PP ell PPK selv. Litt nyere og uvanlig, en Ruger LCP i .380ACP kanskje... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vass Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 Jeg skyter spesial med PPK i 22lr, det er absolutt en festlig pistol og jeg hadde tatt den over en Stenvaag spesial any day of the week. Det er et passe presist våpen i stødige hender og jeg koser meg hver gang jeg skyter med den! Med Omega på hånden og PPK i andre hånden venter jeg bare på at damene skal komme løpende i flokk etter meg. Jeg tar kaffen til vaflene shaken, not stired 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bäke Posted May 24, 2020 Author Share Posted May 24, 2020 1 time siden, vass skrev: Med Omega på hånden og PPK i andre hånden venter jeg bare på at damene skal komme løpende i flokk etter meg. Jeg tar kaffen til vaflene shaken, not stired Omega forekommer vel bare i noen nyere James Bond filmer. Bond var nok langt på vei en Rolex-kar i de eldre bond-filmene Jeg er egentlig ikke Bond-fan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vass Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 29 minutes ago, Bäke said: Omega forekommer vel bare i noen nyere James Bond filmer. Bond var nok langt på vei en Rolex-kar i de eldre bond-filmene Jeg er egentlig ikke Bond-fan. OT som det er, så stemmer det at Bond bærer Rolex både i de tidlige filmene og novellene. Flemming selv bar en Explorer 1016 om jeg ikke husker helt feil. Har hatt Rolex også, men det var før PPKen kom inn i livet mitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torf Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 (edited) Noe helt utenom det vanlige. Star Firestar enrads i 9mm. Den er veldig fin å skyte med. Edited May 25, 2020 by Torf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hipshot Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 Det ligger en PP på Finn nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groppe Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 SIG P232 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 Glock 26? K 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tiders Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 Jeg har en TPH i den klassen. Hadde jeg valgt på nytt hadde jeg vurdert Sig P938. Jeg har aldri prøvd en sånn men liker dem av utseende. Jeg har også alltid vært fasinert av HK P7, men da må man bekymre seg for tilgang til deler. PPK blir heller aldri feil og er nære opptil intensjonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BC.Airn Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 SIG P938 i 9mmPara. Biter godti neven, sparker, og er meget presis. Den krever sin mann, og ved hurtigskyting er den ikke bare enkel å handtere. Men den fortjener justerbare sikter. Og SIG-kvaliteten blir aldri feil. 9mm er jo nærmest gratis å bruke, smellpris under to kroner. Vanskeligere å hevde seg med mot "de serriøse og alvorlige", men desto mer morro og høy partyfaktor. Og en smule tro mot intensjonen også. Ja - forresten: du risikerer å spare klisterlapper i tillegg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bäke Posted May 25, 2020 Author Share Posted May 25, 2020 6 timer siden, M67 skrev: Glock 26? K Jeg har allerede en Glock som jeg skyter med hos NROF. Jeg er heller usikker på om det blir flere glocker. Likefullt var jeg inne på glock-sidene og fant frem mål og vekt på noen modeller G28 - 380 auto: L: 165 B: 32 H: 106 V: 585/685 G42 - 380 auto: L: 151 B: 25 H: 105 V: 390/450 G26 - 9x19: L: 163 B: 33 H: 106 V: 615/739 Særlig G42 må være veldig liten. G42 og G28 er i kaliber 380 auto. Det slår meg at det kaliberet kan være et godt alternativ til 9x19 i spesialpistol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bäke Posted May 25, 2020 Author Share Posted May 25, 2020 11 timer siden, hipshot skrev: Det ligger en PP på Finn nå. Denne _: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=176871138 ser jo fin ut. Nå har jeg ikke kommet så langt som å søke ennå, og det er heller ingen vits før jeg får solgt Stenvaagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rausheim Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 Du skriver bare på søknaden "Jeg plikter å avhende min nåværende spesialpistol ved kjøp av nytt våpen" og da er du klar for handel. Må jo si at det er digg å se folk vil selge disse juksepistolene og kjøpe noe SP var opprinnelig tenkt for Det er både fornuftige valg og ikke fullt så fornuftige (de er fremdeles morsomme da). Det mest fornuftige er jo en PP/PPK i 22lr. En pistol som så ganske spennende ut (og jeg tror den gikk i kassen) var en Sør-Afrikansk kreasjon i 9mm med mye plastikk. Den så ut som en lekepistol. Vector-ett-eller-annet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_Berg Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 Er det Vektor CP1 du tenker på? https://en.wikipedia.org/wiki/Vektor_CP1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rausheim Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 Den ja, den måtte jo vært artig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bäke Posted May 25, 2020 Author Share Posted May 25, 2020 Det med å søke om ny pistol før jeg har avhendet den eksisterende, har jeg prøvd før uten hell. Finnes det en forhandler i Norge som fører nye Walther PP/PPK ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_Berg Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 2Alfa har en PPK/S på lager: https://www.2alfa.no/walther-ppk-s-.22-black.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bäke Posted May 27, 2020 Author Share Posted May 27, 2020 Jeg skulle gjerne sett nærmere på den der SIG P938. Nå var jeg på banen en tur med Hämmerlien , og den er igrunnen morsom å skyte med. Jeg har også gått feltløype i fin-pistol med den (da er det ingen juksepistol). Hvis jeg skal ha 2 spesialpistoler må jeg først ha en mengde stevner. Å flytte Hämmerlien til fin går heller ikke, for der har jeg allerede plassert en revolver. Nei,disse reglene er i blant irriterende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bäke Posted June 9, 2020 Author Share Posted June 9, 2020 Litt utenom emnet: Jeg har også snust litt på spesialrevolver. Man snøfter over Stenvaagen i spesialpistol, men jeg ser jo at det er samme tendens til å tilpasse seg regelverket i spesialrevolver. Det gjøres kostbare ombygninger der løpslengden optimaliseres, vekt fjernes her og legges til der, siktelinjen forlenges, avtrekk finpusses, m.m. Det er konkurranse, og da må man nok innstille seg på at det er sånn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Junell Posted June 9, 2020 Share Posted June 9, 2020 På 27.5.2020 den 15.09, Bäke skrev: Hvis jeg skal ha 2 spesialpistoler må jeg først ha en mengde stevner. Kanskje eit fint argument til å arrangere stevner? No har ikkje eg skutt aktivt på mange år, men uapproberte stevner funkar vel fortsatt som ein del av ervervsgrunnlaget? Dra med folk og kjør stevne på klubbtreningane. Ein kan fint lage feltløype på fem standplassar innendørs midtvinters. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
petrolhead Posted June 9, 2020 Share Posted June 9, 2020 (edited) På 25.5.2020 den 21.35, Bäke skrev: Finnes det en forhandler i Norge som fører nye Walther PP/PPK ? Prøv å finn en fra -70 tallet. De nye har visst meget variende kvalitet, helt nede i kruttlappistol kvalitet. Kjempetabbe, eldgammel tråd Edited June 9, 2020 by petrol Dysleiksi :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune75 Posted June 10, 2020 Share Posted June 10, 2020 Ville valgt CZ P10S. Veldig god pistol. eller kanskje CZ P10C. Men da må du kutte litt i den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonasB Posted June 10, 2020 Share Posted June 10, 2020 Jeg har en CZ P10S og det er en finfin pistol. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune75 Posted June 10, 2020 Share Posted June 10, 2020 2 timer siden, JonasB skrev: Jeg har en CZ P10S og det er en finfin pistol. Digger mine . Skyter utrolig bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jsbmc Posted June 10, 2020 Share Posted June 10, 2020 Hvor kjøper dere p10s/c? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar1860 Posted June 10, 2020 Share Posted June 10, 2020 17 minutter siden, jsbmc skrev: Hvor kjøper dere p10s/c? 2Alfa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune75 Posted June 10, 2020 Share Posted June 10, 2020 6 timer siden, jsbmc skrev: Hvor kjøper dere p10s/c? Der de har CZ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Citizenfour Posted June 11, 2020 Share Posted June 11, 2020 (edited) Lurer på det med maxmål for spesialpistol. Kan en forhandler eller privatperson selge meg P10C / M&P2.0 C 4" / PPQ som spesialpistol selv om disse er noen mm for store? Eller vil dette bli avslått? Hva med spesialrevolver? Kan man kjøpe f.eks en 686 4" med innvilget søknad for spesialrevolver hvis planen er å kutte løpet etter kjøp? Edited June 11, 2020 by Citizenfour Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune75 Posted June 11, 2020 Share Posted June 11, 2020 2 timer siden, Citizenfour skrev: Lurer på det med maxmål for spesialpistol. Kan en forhandler eller privatperson selge meg P10C / M&P2.0 C 4" / PPQ som spesialpistol selv om disse er noen mm for store? Eller vil dette bli avslått? Hva med spesialrevolver? Kan man kjøpe f.eks en 686 4" med innvilget søknad for spesialrevolver hvis planen er å kutte løpet etter kjøp? Det kan de. På revolver blir det vell litt anderledes pga løps lengden blir endret. Må sikkert søke den om til spesial etter løp er kuttet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Citizenfour Posted June 12, 2020 Share Posted June 12, 2020 18 hours ago, Rune75 said: Det kan de. På revolver blir det vell litt anderledes pga løps lengden blir endret. Må sikkert søke den om til spesial etter løp er kuttet. Det var bra. Man kan altså fritt kjøpe spesialpistol/revolver som er litt større enn boksen forutsatt at man ikke trenger å kutte løpet etter kjøp/registrering. Hva med Walther PPQ M2? Noen som har modifisert denne til å passe? Ellers ser jeg det finnes noen 1911 med 3" løp som kan være interessante: STI Lawman og flere Ultra-modeller fra Kimber. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forsete Posted June 12, 2020 Share Posted June 12, 2020 Lawman passer ikke som stock. Det ligger en fett Lawman tilpasset spesialpistol på finn, 17k. Ultraene med back-sikring, altså de med ekte 1911-mekanismer, er også for store, en i klubben måtte sende sin tilbake. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Citizenfour Posted June 12, 2020 Share Posted June 12, 2020 46 minutes ago, Forsete said: Ultraene med back-sikring, altså de med ekte 1911-mekanismer, er også for store, en i klubben måtte sende sin tilbake. Rart at Kimber Ultra var for stor. Ifølge denne siden skal Ultra være innenfor maksmålene: https://www.handgunhero.com/compare/kimber-1911-ultra-vs-kimber-1911-pro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forsete Posted June 13, 2020 Share Posted June 13, 2020 Ultra CDP II er i hvert fall for stor, selv om opplyste målene er "innenfor". Den passer ikke i boksen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hipshot Posted June 14, 2020 Share Posted June 14, 2020 På 12.6.2020 den 9.23, Forsete skrev: ...Ultraene med back-sikring, altså de med ekte 1911-mekanismer, er også for store, en i klubben måtte sende sin tilbake. Vet du om det var høyde/lengde eller hva som var for stort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forsete Posted June 14, 2020 Share Posted June 14, 2020 Bredde og lengde er godt innenfor, men den er for høy. Dersom en vil få den til å gå i boksen må siktene fjernes og / eller chunk av frontsiden på grepet og grepplatene kuttes. Mulig den passer om kun baksiktet fjernes. Jeg vet ikke om Kimber opplyser en høyde målt diagonalt, altså i grepets axis, med fra pistolens øverste til nederste punkter, altså fra baksiktet til fronttuppen av magasinbunnen, er det for stort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffe Posted June 17, 2020 Share Posted June 17, 2020 (edited) Det er et par tråder her om Kimber Ultra i .45 som spesialpistol. Det gikk visst etter at børsemaker hadde frest siktene litt dypere ned. Edited June 17, 2020 by Loffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bäke Posted June 17, 2020 Author Share Posted June 17, 2020 Hva med denne? Vil den gå i kassa? Har noen erfaring med den https://en.m.wikipedia.org/wiki/SIG_Sauer_P238 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BC.Airn Posted June 17, 2020 Share Posted June 17, 2020 Ja, går i kassa. Men prøv heller en P938 - den er i 9mm. Mer kurant for billig ammotilgang. Hissig og deilig i rekyl, og i spesialpistolers ånd. God kvalitet, god presisjon. Skikkelig gledesspreder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bäke Posted June 17, 2020 Author Share Posted June 17, 2020 Jeg tenkt at 380acp ville være lettere å håndtere enn 9mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JER6.5 Posted June 18, 2020 Share Posted June 18, 2020 Har en Sig Sauer 238 i 380ACP til SP. kjempefornøyd med den, håndterbar rekyl, aldri opplevd funksjonsfeil på ca 500skudd og god presisjon. Men, absolutt utfordrende å skyte bra med, men det er kun skytteren det står på:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bäke Posted June 20, 2020 Author Share Posted June 20, 2020 I Glocken bruker jeg 124 grs kuler. Vil det i en sånn liten pistol som f.eks CZ P10C være en fordel med de lettere 115 grs kulene, eller spiller det ingen rolle? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duppsko82 Posted July 7, 2020 Share Posted July 7, 2020 Hämmerli Excess mod Stenvaag er bare juks til spesialfelt. Kjempe stolt når man vinner mot cub astra, glock 26 eller ppk. Morsomt når noen stiller med noe uvanlig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bäke Posted July 7, 2020 Author Share Posted July 7, 2020 55 minutter siden, duppsko82 skrev: Hämmerli Excess mod Stenvaag er bare juks til spesialfelt. Kjempe stolt når man vinner mot cub astra, glock 26 eller ppk. Morsomt når noen stiller med noe uvanlig Hvorfor er den juks? Er det fordi den er i .22lr, eller er det fordi det er gjort en lørliten endring i forhold til originalmodellen for å få den opp i kassen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duppsko82 Posted July 7, 2020 Share Posted July 7, 2020 5 minutes ago, Bäke said: Hvorfor er den juks? Er det fordi den er i .22lr, eller er det fordi det er gjort en lørliten endring i forhold til originalmodellen for å få den opp i kassen? Tok kanskje litt hardt i med å kalle det for juks. Men, det er en øvelse uten klasseføring å med mulighet for at litt spesielle og unike pistoler kan stille til start. At det er 22lr gjør ingenting, men akkurat Stenvaag blir som å stille med Mclaren p1 mot John Deere traktor på Nürnbergring. Bare min personlige mening. Flott våpen men, litt kjedelig til denne øvelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BC.Airn Posted July 7, 2020 Share Posted July 7, 2020 31 minutter siden, duppsko82 skrev: "...Tok kanskje litt hardt i med å kalle det for juks. Men, det er en øvelse uten klasseføring å med mulighet for at litt spesielle og unike pistoler kan stille til start. At det er 22lr gjør ingenting, men akkurat Stenvaag blir som å stille med Mclaren p1 mot John Deere traktor på Nürnbergring. Bare min personlige mening. Flott våpen men, litt kjedelig til denne øvelsen..." Urettferdig for John Deere å bli sammenlikna med Excesse… . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HYPEHOUSE Posted July 7, 2020 Share Posted July 7, 2020 3 hours ago, duppsko82 said: Hämmerli Excess mod Stenvaag er bare juks til spesialfelt. Kjempe stolt når man vinner mot cub astra, glock 26 eller ppk. Morsomt når noen stiller med noe uvanlig Stenvaag hevder på egen nettside at denne pistolen med god margin er den vanligste i spesialklassen: Quote Det er pr desember 2018 ca 600 skyttere som har kjøpt denne pistolen, og dermed den klart mest benyttede spesialpistolen. Gøy å ha bidratt til et bedre våpen:) For min egen del ligger jeg dog an til å velge mer med hjerte enn hjerne i denne sammenhengen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duppsko82 Posted July 7, 2020 Share Posted July 7, 2020 20 minutes ago, HYPEHOUSE said: Stenvaag hevder på egen nettside at denne pistolen med god margin er den vanligste i spesialklassen: For min egen del ligger jeg dog an til å velge mer med hjerte enn hjerne i denne sammenhengen Kudos til deg for det valget Synes det er artig med de som stiller med noe uvanlig å til og med skyter godt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts