Jump to content

Kan dere foreslå en spesialpistol?


Bäke

Recommended Posts

Jeg overveier å selge min Hämmerli Excess mod Stenvaag og skaffe meg et annet våpen til spesialpistolklassen til NSF felt.

 

Har dere noen gode forslag? Det blir nok ikke .22lr. (7,65 mm, 9 mm, 11,25 mm ???)

Jeg vil ha et våpen som mer er i overenstemmelse med det jeg tror var opprinnelig tenkt for denne klassen.

 

Jeg kan lade selv.

 

 

Edited by Bäke
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter spesial med PPK i 22lr, det er absolutt en festlig pistol og jeg hadde tatt den over en Stenvaag spesial any day of the week.
Det er et passe presist våpen i stødige hender og jeg koser meg hver gang jeg skyter med den! Med Omega på hånden og PPK i andre hånden venter jeg bare på at damene skal komme løpende i flokk etter meg. Jeg tar kaffen til vaflene shaken, not stired 😎 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vass skrev:

 Med Omega på hånden og PPK i andre hånden venter jeg bare på at damene skal komme løpende i flokk etter meg. Jeg tar kaffen til vaflene shaken, not stired 😎 

Omega forekommer vel bare i noen nyere James Bond filmer.  Bond var nok langt på vei en Rolex-kar i de eldre bond-filmene

 

Jeg er egentlig ikke Bond-fan. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Bäke said:

Omega forekommer vel bare i noen nyere James Bond filmer.  Bond var nok langt på vei en Rolex-kar i de eldre bond-filmene

 

Jeg er egentlig ikke Bond-fan. 

 

 

 

OT som det er, så stemmer det at Bond bærer Rolex både i de tidlige filmene og novellene. Flemming selv bar en Explorer 1016 om jeg ikke husker helt feil. Har hatt Rolex også, men det var før PPKen kom inn i livet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en TPH i den klassen. Hadde jeg valgt på nytt hadde jeg vurdert Sig P938. Jeg har aldri prøvd en sånn men liker dem av utseende. Jeg har også alltid vært fasinert av HK P7, men da må man bekymre seg for tilgang til deler. PPK blir heller aldri feil og er nære opptil intensjonen. 

Link to comment
Share on other sites

SIG P938 i 9mmPara.  Biter godti  neven, sparker, og er meget presis. Den krever sin mann, og ved hurtigskyting er den ikke bare enkel å handtere. Men den fortjener justerbare sikter. Og SIG-kvaliteten blir aldri feil. 9mm er jo nærmest gratis å bruke, smellpris under to kroner. Vanskeligere å hevde seg med mot "de serriøse og alvorlige", men desto mer morro og høy partyfaktor. Og en smule tro mot intensjonen også. Ja - forresten: du risikerer å spare klisterlapper i tillegg :-) 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, M67 skrev:

Glock 26?

 

K

Jeg har allerede en Glock som jeg skyter med hos NROF. Jeg er heller usikker på om det blir flere glocker. Likefullt var jeg inne på glock-sidene og fant frem mål og vekt på noen modeller

G28 - 380 auto:

L: 165

B: 32

H: 106

V: 585/685

 

G42 - 380 auto:

L: 151

B: 25

H: 105

V: 390/450

 

G26 - 9x19:

L: 163

B: 33

H: 106

V: 615/739

 

 

Særlig G42 må være veldig liten. G42 og G28 er i kaliber 380 auto. Det slår meg at det kaliberet kan være et godt alternativ til 9x19 i spesialpistol

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du skriver bare på søknaden "Jeg plikter å avhende min nåværende spesialpistol ved kjøp av nytt våpen" og da er du klar for handel.

 

Må jo si at det er digg å se folk vil selge disse juksepistolene og kjøpe noe SP var opprinnelig tenkt for :D

 

Det er både fornuftige valg og ikke fullt så fornuftige (de er fremdeles morsomme da). Det mest fornuftige er jo en PP/PPK i 22lr. En pistol som så ganske spennende ut (og jeg tror den gikk i kassen) var en Sør-Afrikansk kreasjon i 9mm med mye plastikk. Den så ut som en lekepistol. Vector-ett-eller-annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle gjerne sett  nærmere på den der SIG P938. Nå var jeg på banen en tur med Hämmerlien , og den er igrunnen morsom å skyte med. Jeg har også gått feltløype i fin-pistol med den (da er det ingen juksepistol). Hvis jeg skal ha 2 spesialpistoler må jeg først ha en mengde stevner. Å flytte Hämmerlien  til fin går heller ikke, for der har jeg allerede plassert en revolver. Nei,disse reglene er i blant irriterende.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt utenom emnet:

 

Jeg har også snust litt på spesialrevolver. 

Man snøfter over Stenvaagen i spesialpistol, men jeg ser jo at det er samme tendens til å tilpasse seg regelverket i spesialrevolver. Det gjøres kostbare ombygninger der løpslengden  optimaliseres, vekt fjernes her og legges til der,  siktelinjen forlenges,  avtrekk finpusses, m.m.

 

Det er konkurranse, og da må man nok innstille seg på at det er sånn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 27.5.2020 den 15.09, Bäke skrev:

Hvis jeg skal ha 2 spesialpistoler må jeg først ha en mengde stevner.

 

Kanskje eit fint argument til å arrangere stevner? No har ikkje eg skutt aktivt på  mange år, men uapproberte stevner funkar vel fortsatt som ein del av ervervsgrunnlaget? Dra med folk og kjør stevne på klubbtreningane. Ein kan fint lage feltløype på fem standplassar innendørs midtvinters.

Link to comment
Share on other sites

På 25.5.2020 den 21.35, Bäke skrev:

 

Finnes det en forhandler i Norge som fører nye Walther PP/PPK ?

 

Prøv å finn en fra -70 tallet. De nye har visst meget variende kvalitet, helt nede i kruttlappistol kvalitet.

Kjempetabbe, eldgammel tråd

Edited by petrol
Dysleiksi :D
Link to comment
Share on other sites

Lurer på det med maxmål for spesialpistol.

 

Kan en forhandler eller privatperson selge meg P10C / M&P2.0 C 4" / PPQ som spesialpistol selv om disse er noen mm for store? Eller vil dette bli avslått?

 

Hva med spesialrevolver? Kan man kjøpe f.eks en 686 4" med innvilget søknad for spesialrevolver hvis planen er å kutte løpet etter kjøp?

Edited by Citizenfour
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Citizenfour skrev:

Lurer på det med maxmål for spesialpistol.

 

Kan en forhandler eller privatperson selge meg P10C / M&P2.0 C 4" / PPQ som spesialpistol selv om disse er noen mm for store? Eller vil dette bli avslått?

 

Hva med spesialrevolver? Kan man kjøpe f.eks en 686 4" med innvilget søknad for spesialrevolver hvis planen er å kutte løpet etter kjøp?

Det kan de. 
 

På revolver blir det vell litt anderledes pga løps lengden blir endret. Må sikkert søke den om til spesial etter løp er kuttet. 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Rune75 said:

Det kan de. 
 

På revolver blir det vell litt anderledes pga løps lengden blir endret. Må sikkert søke den om til spesial etter løp er kuttet. 

 

Det var bra. Man kan altså fritt kjøpe spesialpistol/revolver som er litt større enn boksen forutsatt at man ikke trenger å kutte løpet etter kjøp/registrering.

 

Hva med Walther PPQ M2? Noen som har modifisert denne til å passe?

 

Ellers ser jeg det finnes noen 1911 med 3" løp som kan være interessante: STI Lawman og flere Ultra-modeller fra Kimber.

Link to comment
Share on other sites

Bredde og lengde er godt innenfor, men den er for høy. Dersom en vil få den til å gå i boksen må siktene fjernes og / eller chunk av frontsiden på grepet og grepplatene kuttes. Mulig den passer om kun baksiktet fjernes.

 

Jeg vet ikke om Kimber opplyser en høyde målt diagonalt, altså i grepets axis, med fra pistolens øverste til nederste punkter, altså fra baksiktet til fronttuppen av magasinbunnen, er det for stort.

 

Link to comment
Share on other sites

Har en Sig Sauer 238 i 380ACP til SP. 
 

kjempefornøyd med den,  håndterbar rekyl, aldri opplevd funksjonsfeil på ca 500skudd og god presisjon. 
 

Men, absolutt utfordrende å skyte bra med, men det er kun skytteren det står på:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
55 minutter siden, duppsko82 skrev:

Hämmerli Excess mod Stenvaag er bare juks til spesialfelt. Kjempe stolt når man vinner mot cub astra, glock 26 eller ppk. Morsomt når noen stiller med noe uvanlig 👍

Hvorfor er den juks? Er det fordi den er i .22lr, eller er det fordi det er gjort en lørliten endring i forhold til originalmodellen for å få den opp i kassen?

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Bäke said:

Hvorfor er den juks? Er det fordi den er i .22lr, eller er det fordi det er gjort en lørliten endring i forhold til originalmodellen for å få den opp i kassen?

 

Tok kanskje litt hardt i med å kalle det for juks. Men, det er en øvelse uten klasseføring å med mulighet for at litt spesielle og unike pistoler kan stille til start. At det er 22lr gjør ingenting, men akkurat Stenvaag blir som å stille med Mclaren p1 mot John Deere traktor på Nürnbergring. Bare min personlige mening. Flott våpen men, litt kjedelig til denne øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, duppsko82 skrev:

"...Tok kanskje litt hardt i med å kalle det for juks. Men, det er en øvelse uten klasseføring å med mulighet for at litt spesielle og unike pistoler kan stille til start. At det er 22lr gjør ingenting, men akkurat Stenvaag blir som å stille med Mclaren p1 mot John Deere traktor på Nürnbergring. Bare min personlige mening. Flott våpen men, litt kjedelig til denne øvelsen..."

Urettferdig for John Deere å bli sammenlikna med Excesse…😂

.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, duppsko82 said:

Hämmerli Excess mod Stenvaag er bare juks til spesialfelt. Kjempe stolt når man vinner mot cub astra, glock 26 eller ppk. Morsomt når noen stiller med noe uvanlig 👍

 

 

Stenvaag hevder på egen nettside at denne pistolen med god margin er den vanligste i spesialklassen:

 

Quote

Det er pr desember 2018 ca 600 skyttere som har kjøpt denne pistolen, og dermed den klart mest benyttede spesialpistolen. Gøy å ha bidratt til et bedre våpen:)

 

For min egen del ligger jeg dog an til å velge mer med hjerte enn hjerne i denne sammenhengen ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, HYPEHOUSE said:

 

 

Stenvaag hevder på egen nettside at denne pistolen med god margin er den vanligste i spesialklassen:

 

 

For min egen del ligger jeg dog an til å velge mer med hjerte enn hjerne i denne sammenhengen ;) 

 

Kudos til deg for det valget 👍

Synes det er artig med de som stiller med noe uvanlig å til og med skyter godt 😁 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...