Jump to content

Trenger tips til billig jaktrifle


Pil og bue

Recommended Posts

Tusen takk for overveldande respons på innlegget mitt. Ser det er fleire rifler for meg på finn.no 

Dei fleste med rimelig kikkert,men den kommer eg nok til å oppgradere seinere. Er det noen av dei ‘’rimelige’’ kaliberne som egner seg bedre enn andre til langhold? Og kva mener noen med at 30.06 er på veg ut?

Link to comment
Share on other sites

Ennå mer tåpelig er det å påstå at 30-06 "er på tur ut". Vil påstå den er like populær som den alltid har vært. Ser sånn ut i tomhylse-bøttene på banen under oppskytinga ihvertfall. Der er det myye 30-06..

 

Meget allsidig patron, spesielt om du lader selv. Da kan du lade lette kuler med redusert kruttladning for å bruke til mengdetrening. 

 

Ferdigladde patroner finner du i alle jaktbutikker over hele verden og skyter du fabrikkammo så kjenner du pinadø ikke forskjell på rekyl mellom 30-06 og 308, hvis de skytes fra rifler som er like i stokk,har samme vekt etc. Har kronografert såpass mye 308 og 30-06 fabrikkammo, det er knapt, om ikke i det hele tatt, forskjell på hastighet.

 

En 180 gr oryx skutt fra norma fabrikk, har så og si identisk utgangshastighet både i 30-06 og 308, dvs rekylkreftene er akkurat de samme. 

 

Om jeg hadde blitt tvunget til å kun å ha ei eneste børse/kaliber, ja da hadde jeg valgt 30-06. Med den kan man jakte alt på den nordlige halvkule. (Faen hvorfor solgte jeg 30-06 løpet mitt!?) 😄

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt på siden av tema, og jeg skal på ingen måte generalisere, men jeg har faktisk sett en del ungdommer på skytebanene med tofot, og rear bag som har fått sikte i øyebrynet og et forundret uttrykk i fjeset når rifla i fri dressur spretter opp og bakover.
Det gjør den ikke på you tube...nemlig.
Kanskje det er slike erfaringer som har bidratt til dette fokuset på rekyl?

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Angrer på at eg solgte rifla eg hadde i 6.5x55 for to år siden,den var behaglig å skute både med og uten lyddemper. (Tikka T3). Som aktiv bueskytter med compoundbue på både tavle,felt og 3D,ser eg viktigheten av lite rekyl og bevegelse i skuddet. Men dette klarer vel dei fleste å beherske med riktig skytetrening?! 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser også at "de nye" oftere har 308 og 6,5x55 enn 30-06, uten at jeg vet grunnen. Men det er såpass mye sjutoogsekstilang ute og går at den neppe er på tur ut. Hva sier statistikken ellers da, jeg synes sånt er interessant jeg, nerdete som jeg er... Ført i mange år? 

Link to comment
Share on other sites

Ført ca 10 år. Ca 110 deltagere/jegere per år. 308W øker og står nå for ca 50%. 6,5 deretter med ca 30% og 30-06 med ca 15%. De med relativt ny rifle har ikke 30-06. Av "førsteriflene" har de siste årene alle unntatt en vært en av de tre store. De ene 300 WM. Av "andreriflene" er det en blanding av en av de andre tre store, .223 (rådyrjegere) og 7x57R.

 

Det har vært tradisjon fra før min tid å selge billig FMJ/hullspiss og blyspiss fra Partizan i 6,5,   308W og 30-06. Personlig er jeg meget fornøyd med at totalsalget av blyspiss har gått drastisk ned. Jeg vil ikke kjøpe mer av det. Forhandler om godpris på blyfri fra leverandør for kommende sesonger. For FMJ/hullspiss ser jeg samme tendens som på prøven. En redusert andel 30-06.

 

PS. Jeg har en del ganger her inne gjort meg upopulær med noe divergerende meninger fra det jeg har kalt "Kammereliten". Jeg må nok en gang be dere tenke dere om hvor representative dere er for norske jegere og sportsskyttere. For å sette det på spissen, kan en få følelsen av at en er mindre begavet og ikke har forstått noen ting om en her inne forteller at en jakter med .308 og kun har en 3-9x40 kikkert og ikke bruker tofot. Min erfaring fra to av de virkelig store elgkommunene i landet sier noe annet. Men meg om det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja klart utvalget i butikkene har mye å si for hva folk velger. Og skal en ikke skyte langhold fungerer jo 308 glimrende til det meste ellers. Har selv skutt mange titalls tusen 308 da jeg før hadde tilgang til gratis skudd vi forsvaret. Men når den tilgangen stoppet ser jeg ingen grunn til å bruke 308 den er jo dårligere en 30 06 og 5,6x55 til det meste ellers. 

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

For å sette det på spissen, kan en få følelsen av at en er mindre begavet og ikke har forstått noen ting om en her inne forteller at en jakter med .308 og kun har en 3-9x40 kikkert og ikke bruker tofot. Min erfaring fra to av de virkelig store elgkommunene i landet sier noe annet. Men meg om det.

At du er mindre begavet er vi enige om ;) (beklager, du ba om det..)

Men jeg ser ikke hvor du divergerer, for meg virker det som om "det store flertall"™ jakter med 308 og noe 3-12 eller 3-9 eller noe sånt? Og det er det som anbefales her inne når det spørres også. Og tofot på elgjakt har jeg iallefall aldri hørt noen påstå at en bør eller må ha?

 

Jeg frekventerer storviltprøvene temmelig tett, det er en enkelt måte å få trent uten å låse opp og låse banen selv, og det er mer sosialt. Hos oss skyter ca 600 stk opp hvert år, og jeg ser den samme trenden som deg mhp kaliber. Det blir mer 308, mindre 30-06, og så kommer det 6.5 Creedmoor og andre nye kalibere av og til.
Sikter, så har folk mer og mer forstørrelse, mer og mer zoom, og større og større objektiv.
Det blir også flere og flere "dyre" rifler, av høy kvalitet. "Ola Mauserbøyers" kreasjoner med M98 som utgangspunkt blir sjeldnere og sjeldnere
Det skytes bedre og bedre. Jegerene som kommer igjen gang etter gang og faen ikke treffer, blir færre og færre, flere og flere spør om råd til skytinga, flere og flere trener mange ganger, 

Og sikkerheten blir bedre og bedre, folk bærer og håndterer riflene slik de skal (stort sett) og om noe blir påtalt, så er det nesten slutt på "nei du gutten min jeg har vært i Forsvaret i 70 år og det gjør ingenting om jeg peker midt i magen på deg med lukket sluttstykke og fingeren på avtrekkeren"...

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, bardp said:

. Men når den tilgangen stoppet ser jeg ingen grunn til å bruke 308 den er jo dårligere en 30 06 og 5,6x55 til det meste ellers. 

Ja du om det....308 Win med 165 grs god kule er en super patron til norsk jakt.
Feiler den er det ikke patronen du skal skylde på.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja at en kan bruke 308 på jakt er det vel ingen tvil om. Men skal en skyte lit lengre er den jo helt ubrukelig. Jeg hadde på det meste tre våpen som skjøt 308 men nå har jeg ingen. Automatpygmeen er et avsluttet kapittel for min del.

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, bardp skrev:

Ja at en kan bruke 308 på jakt er det vel ingen tvil om. Men skal en skyte lit lengre er den jo helt ubrukelig. Jeg hadde på det meste tre våpen som skjøt 308 men nå har jeg ingen. Automatpygmeen er et avsluttet kapittel for min del.

Hvor langt skal du egentlig skyte ;) ?

 

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Joda jeg klarer det fint med 308. Og treningsgrunnlaget er nok forholdsvis bra. Men jeg vil ikke ha 308 fordi jeg fra tid til annen vil kunne skyte mye lengre. Og når jeg lader har jeg mye mer å gå på med langsomt brennende krutt og tunge kuler om jeg bruker 30 06 isteden for 308.  Så hvorfor velge 308 når en kan få 30 06 for samme prisen.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg enig med bardp, 30-06 kan gjøre alt en 308 W kan gjøre, og den kan gjøre det bedre.

Med moderne krutt kan en med 30-06 halvere gapet mellom 308 W og 300 magnumpatroner.

30-06 gir deg muligheter for tyngre og mer effektive kuler med akseptabel hastighet.

Trykkstandarder gjelder kun for fabrikkammunisjon. Lader du selv tåler våpenet ditt samme trykk i 30-06 som i 308 W.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo det som er det fine med 30 06. En kan bruke lette kuler med lette ladninger om en vil og så kan en bruke tunge kuler med heftige ladninger når en ønsker det. At 308 skal gi bedre presisjon er bare tull. Saken er at 30 06 er et mye mer fleksibelt kaliber en 308. Men klart skal en skyte med automatvåpen og bære med seg tusenvis av skudd har nok 308 sine fordeler. Var vel derfor militære foretrakk den. Men for den jevne skytter her i landet er vel neppe det noen problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke noen er uenige i at 30-06 er mer fleksibelt for en hjemmelader, men i forhold til hva trådstarter spør om så betyr det ingen verdens ting om det står 6,5x55, 308w eller 30-06 i bunn av hylsa. 

At du ikke klarer å treffe blinken på 1300m med 308w bør ikke være utslagsgivende for hvilket kaliber "Pil og bue" skal jakte hjort med. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, AsgeirK skrev:

om 6.5x55, 308w eller 3006 er best

Dette er helt riktig, disse tre patronene er de suverent beste for gjennomsnittlig norske jegere. 

Finn en rifle som passer kropp og lommebok og kjøp den om den er for en av disse patronene. Det er riflen som treffer, og treffer du så dør dyret med alle disse tre patronene. Om du får valget mellom tre rifler som passer deg og lommeboka like godt så anbefaler jeg 30-06 som det mest fleksible.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På 4.4.2020 den 21.59, Skjøttarstuggun skrev:

Ca 110 deltagere/jegere per år.

 

Hos oss er dette antallet på EN travel ettermiddag/kveld. Mellom 70 og 90 skyttere når det er en "rolig" dag. Samtidig kjører vi 2 ganger i uka fra slutten av juli og ut september.

 

Nå har ikke jeg ført noen statistikk, men har sett tendensen til at flere skyter 308, men 30-06 er fremdeles ganske så populær. Den er langt ifra på tur ut.

 

308 har vel fått en liten renessanse de siste åra virker det som. Etter at det ble slutt på å "stjele" skudd fra forsvaret, så dalte den litt i popularitet noen år, men ser ut som 308 er øverst på lista igjen.

 

Tror dagens unge/litt eldre jegere ikke er fullt så "grol-peiser" som forrige generasjon var, men betaler det det koster for å få god kvalitetsammo.

 

Dermed er ikke det å spare "to-femti og en pære-is" noe man vektlegger når man skal kjøpe seg ei ren jaktrifle lengre. Folk kjøper det kaliberet de har lyst på, men mistenker at det er en god del forhandlere som framsnakker 308, rimelig heftig, til de kjøperne som kanskje ikke er så bevisste på kalibervalg, og der er vel brorparten av jegere. De er ikke så interessert i kuler og krutt, bare det smeller og lager høl i dyret de skal jakte på.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, grolse1980 skrev:

Og det er vel ingen som slår 16 låseklakker som jeg kjenner til

16 låsklakker er ikke bedre enn to. Det er ikke sterkere og det er vanskeligere å få 16 låsklakker til å ha lik kontakt med låseflatene enn det er med to. 

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg gått for en eldre Sako rifle. 

Satte inn "Sako" på finnsøket og rangerte fra laveste pris. Ble nesten skremt over  hvor mye fine rifler det var innenfor ditt budsjett.

Noe var jo reservert, men gir en god pekepinn.

Samme med gammel uskadet kvalitetssoptikk (S&B, Kahles, Zeiss , Swaro osv...) kan gi utrolig mye kikkert for pengene.

 

Og så lenge ikke rifla er helt herpet (mtp rust) så kan man nesten ikke gå feil med Sako synes jeg. 

En lakket, slitt og "småbulket" stokk kan bli utrolig fin med noen timers innsats.

 

Lykke til videre i jakten:)!

 

Edited by grolse1980
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siste oppdatering i tråden.

Avtalte handel på en lite brukt Browning A-Bolt Medallion 30.06 med eit rimelig 4-12x40AO kikkertsikte på. 
4590,- + frakt. Sender søknaden tirsdag morgen. Godt innenfor budsjett,og kan oppgradere kikkerten innen rimelig tid. 
Kommer til å begynne å studere hjemmelading ganske snart,synes det ser spennande ut.😀

Edited by Pil og bue
Type wrong
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Pil og bue skrev:

Avtalte handel på en lite brukt Browning A-Bolt Medallion 30.06 med eit rimelig 4-12x40AO kikkertsikte på..….

…… Kommer til å begynne å studere hjemmelading ganske snart,synes det ser spennande ut.😀

Gratulerer, virker som du har gjort en god handel!

.30-06 er en takknemlig og ukomplisert patron å lade. Du kan få magnumhastigheter og svært flat bane med de letteste kulene, samtidig som du har "normal" kulebane med de tyngste. Du kan også lade lette helmantelkuler til middels hastighet med tanke på småvilt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...