Jump to content

Trenger tips til billig jaktrifle


Pil og bue

Recommended Posts

Hallo !

Skal kjøpe rifle til hjortejakt og generell treningskyting. Ønsker å kjøpe brukt rifle. 
Budsjett maks 7000-8000 kr for rifle med kikkert.Trenger ikkje lyddemper i første omgang. Trenger råd om å feks.kjøpe brukt nyere billigrifle,eller brukt eldre kvalitetsrifle.  Har sett noen Weatherby,Ruger,Tikka,Browning A Bolt,Remington 700/783,Sako og winchester i denne prisklassen. Ønsker helst 6.5x55,308 eller 30.06 pga pris på ammunisjon. Eller er det andre kaliber eg bør vurdere? Har tidligere hatt Tikka T3 i 6.5x55,og angrer selfølgelig på salget av den i dag😂

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fornuftige kaliberalternativer. Har selv en tidlig A-boltutgave i 6,5x55 og er storfornøyd med den. Ellers registrerer jeg at mange her inne mener .30-06 er på vei ut, og at du derfor kan gjøre kanonkjøp på bruktmarkedet. Hvis det er riktig og du finner en sånn på Finn, så kjøp den. Jeg har en .30-06 også (Sauer 404), og det er etter min oppfatning det mest allsidige storviltkaliberet du kan investere i. (Men det kan være lurt å regne inn en demper i investeringen).

Link to comment
Share on other sites

Ser man får flere pent brukte a-bolt til under 5000 på finn, også noen med optikk som er helt grei til jakt i dagslys, jeg hadde ikke nølt med å kjøpe en av disse.  A-bolt er etter min mening mye rifle for pengene.  

 

Eldre tikkaer m590,/690... osv er og gode rifler som man kan få for en snill pris på finn. 

 

Med litt ekstra sparing så kan man få en mauser m18 pakke for rundt 10-11k.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bfo skrev:

Litt over budsjett,  men det tror jeg det er verdt (jeg har ingen tilknytning til selger).

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=170918640

Dette er løp og kjøp. Bare siktet er jo verdt 6 - 7 000,- her, og det er et særdeles bra sikte, selv om det er fra ca 2005 - 2012 (som dette er fra). Det holder lenge til "normal" hjortejakt og, selv uten lys.

 

Vil påstå det er bedre å ta svien med en ekstra tusenlapp eller to nå enn å kjøpe et middelmådig sikte til tre tusen eller få med et billigsikte til totalt 7 - 8 000,-. 

 

Tikka er dessuten av velkjent kvalitet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg pussa opp en M55 for svigerfar. Der var det så mye rust i kammerenden at sluttstykket satt fast.
Etter omstendig behandlig så går sluttstykket som i smør og presisjonen er, vel, bedre enn meg.
Enig i at sunn skepsis er lurt, men det ser ut som disse børsene tåler litt gruff.

Link to comment
Share on other sites

Takker for stor respons på innlegget mitt.

Ser at eg kommer til å kjøpe en brukt ‘’eldre’’ rifle som Sako,Tikka,Carl Gustav eller lignende. Virker som dette er god kvalitet for pengene. Vil ha trestokk og blånering😀 Liker å drive på med våpenpuss og vedlikehold. Men lurer på korleis eg skal fylle ut søknaden når eg ikkje veit hvilket kaliber eg kommer til å kjøpe? Kan eg legge inn 3 alternativer i søknaden? 6.5x55-308-30.06

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøp en HV-mauser av Magne Landrø (hvis han har noen igjen - han kjøpte 20000 av forsvaret i 1995. Et tidlig eksemplar, eldre enn ca 1941, er som regel veldig gode våpen. Senere i krigen gikk det på stumpene for tyskerne , og kvaliteten på børsene ble dårligere. Jeg har en 1939 modell, kjøpt av Landrø i 2001 for en tusenlapp. Fine samlinger, og selve mauser-mekanismen er den beste som noensinne er laget. Selv de moderne mauseren som lages i dag har ikke den sikkerheten som M98 hadde. Med sikringen på låses ikke bare avtrekkeren, men også tennstempelet. Det er såvidt jeg vet unikt for M98-mekanismen.

 

Det er noen triks man kan gjøre for å finne ut om våpenet er i god form eller utslitt, husker ikke det i detali nå, men det kan sikkert googles. Og moderne stokker får man fra en tusenlapp.Og Timney selger avtrekkermekanismer- Så for 3000 kan du få en børse i toppklasse - med en historie. Min M98 har NAZI-merker stemplet overalt på låskassen. Det er ikke tøft i seg selv - men det forteller at dette er et våpen med en historie. Og DET er litt tøft !

Først som ondskapens drapsvåpen, så ombygd på Kongsberg for å bevare den hardt tilkjempede friheten, og så i fredelig sivilt bruk som jaktvåpen.

Edited by joar1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, beklager.

Her er min mening:

En HV-mauser er ikke et okey jaktvåpen før man har passert et betydelig antall tusenlapper hvis man ikke har tenkt å gjøre jobben selv.
Denne øvelsen har vært gjennomført av mange, meg inkludert, og det ender som regel opp med å bli en dyrkjøpt erfaring (som mange prøvde å si på forhånd) eller i beste fall så har du ei slarkepurke som kan ta vare på noe av støvet i våpenskapet.
Skjefte, avtrekk, underbeslag, hevarm, kanskje en må til med sær kikkertmontasje osv. Det baller fort på seg om man skal ha den gamle Mauseren opp på nivå med dagens jaktvåpen.

Du finner mange rifler tiltenkt jakt (på dyr) på finn.no i prisklasse fra 3000kr og oppover som ikke trenger et lengre opphold på våbenkirurgisk avdeling før de er brukbare.

Sikringen du skriver om er forresten langt fra unik for M98.

Hvis man skal bygge custom afrikabørse med et budsjett på 200 tusen så er nyprodusert M98 noe å tenke på.

Videre så finnes det noen sivile utgaver av M98 som er ganske brukbare, men de dukker ikke opp så ofte på bruktmarkedet og en må gjerne betale en del for de.
M67 er forøvrig et okey utgangspunkt hvis man tåler at børsa blir TUNG. Denne har omsmidd hevarm og ofte et bra avtrekk. (Kongsberg matchavtrekk er kjempebra)
Vestfossens store sønn har vel kikkertmontasje som passer direkte på denne.

Alt i alt så anbefaler jeg aldri å kjøpe en gammel Mauser med mindre du er helt sikker på hva du går til og at det er det du absolutt skal ha. (av uforståelige grunner)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Pil og bue skrev:

Kan den Brno’en være eit godt jaktvåpen? 

Ja,absolutt! Om jeg skulle kosta på en av disse, så hadde det vært Brno`en. Den finnes det ivertfall rimelige kikkertmontasjer til, og om stokk og avtrekk er bra så vil den funke ypperlig. Om du får den gratis i tillegg, så kan du bruke penger på en god kikkert.

 

Men..som @jmosbakk sier ang M98; Du ender sannsynligvis opp med en dyr affære til slutt. Det baller alltid på seg med sånne prosjekter. Vi er mange som har gått i den fella😄

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Fine samlinger, og selve mauser-mekanismen er den beste som noensinne er laget

Tung, slarkete, med raklete og treg boltgang, ladegrepet skremmer til på kilometers hold, sikringen er tung å betjene, og blokkerer kikkert (på denne siden av 2-3000,-), revner ei hylse så lekker den gass og splinter alle veier - samtidig som det skal vesentlig mindre til før ei hylse revner enn i ei moderne børse..

Budsjett M98 "El Cheapo" jaktrifle:

M98 rifle i HÆR-tilstand 1000,-

Timney avtrekk til M98 2500,-

Timing og tilpasning av avtrekk 1000,-

Buehler sikring, 1000,-

Tilpasning av sikring,- 1000,-

Tilpasning av sluttstykkehåndtak/hevarm, 500,-

Stokk, 1500,- (realistisk sett, 4500..)

Tilpasning og bedding, 1500,-

Kikkertmontasje(r) 1500,- (lavt anslag)

Montering av montasje, 1000,- (minst)

 

Sum 12 500-15 000,- for noe som fremdeles er en raklete mauser med 1800-talls design, og helt uten annenhåndsverdi. Men du har følelsen av at du har fått den billig, og du kan faktisk fordele kostnaden over tid. Men det er penger som er borte.

 

Finn er fullt av slike: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=172154574 som er mye bedre utgangspunkt til prosjekt. Og det er ferdige rifler der også https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=167813461, til prisen av en tur til børsemakeren med Mauseren... OG, den kan selges igjen, kanskje for mer enn du gav.

En fin m98 kan være ei veldig fin jaktrifle, men den er ikke billig. La museumsgjenstander være det de er.

 

K

 

 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, M67 skrev:

Sum 12 500-15 000,- for noe som fremdeles er en raklete mauser med 1800-talls design, og helt uten annenhåndsverdi.

 

Joda, den har annenhåndsverdi. Problemet er at denne er betydelig (!) nærmere 1000 kr enn det en har lagt i våpenet. Hvis en kommer over en ombygd M98 med omsmidd hevarm og endra sikring, som i tillegg er forberedt for kikkertmontasje og påsatt en Bredvold-stokk (det ble vel bygd om mange på denne måten på 80-tallet), er ikke dette noe dårlig våpen for pengene om en får den for det den bør gå for. Dvs et sted mellom 2-4000,- og en kan kanskje strekke seg til 5-6000 hvis det er skifta pipe og gjenga for demper. 

Så kan en legge noen kroner i en solid montasje (inkl baser, det står vel stort sett noe slitt alu weaverklakker på de fleste) og en bra kikkert. Og så har en ei grei jaktrifle for den som skal ut noen høstdager for å sitte på en stubbe eller stolsekk. 

 

Men da er en allerede lagt på vei opp mot relativt kurante nye rimelige børser med moderne løsninger, for ikke å snakke om pent-brukt-markedet. 


 

Link to comment
Share on other sites

Er en av de (mange) som har gått hele veien med M98, med bytting av stokk, sikring, avtrekk og påsatt montasjer. Det meste av ombyggingen er gjort på egenhånd, og dermed ikke de store kostnader utover materialkostnader.

Fordelen for de som sekundær-eier av en slik er nettopp det at de er verdiløs, får vel ikke noen billigere og bedre rifle på bruktmarkedet til 2000,-?

Min er kappet styggkort, brukes til "alt" og setter ulike kulevekter innenfor 5-6cm/100m, og ruster ikke i frø selv om jeg "glemmer" å pusse etter seljakt (Produsert i -38, de som er av senere årgang ruster visstnok lettere?)

Så kan man heller trene for resten av pengene, eller bruke litt mer på kikkert.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Pil og bue said:

,og en BRNO 601 som han vil eg skal overta.

 

601 er eit trygt valg, eg har ei slik sjølv. Solid og påliteleg. Men slarkete ladegrep og heller tvilsom finish, går du opp eit hakk og kjøper deg t.d. ein eldre Sako får du eit mykje finare våpen.

 

Edit: Finns det i det heile tatt nokon god grunn til å bygge om M98 når det finns slikt for lommepengar på finn?
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=174503728

Edited by joska
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Slitern skrev:

(Produsert i -38, de som er av senere årgang ruster visstnok lettere?)

Har en fra 1937 som løpet er ødelagt på så de tåler ikke rust selv om det er gammel mauser. Men nå går den til destruksjon så snart politikammeret åpner igjen. 

Link to comment
Share on other sites

Nei løpet er ikke fra 1937 det løpet skiftet jeg først på 90 tallet fordi det også var gåent.

Joda om en kjøper en ferdig ombygd  på finn for en billig penge er det nå greit. Men å starte på et ombyggingsprosjekt er ren idioti med mindre en er spesielt interessert og har maskinverkstede å kan gjøre alt selv. 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Vil si det er lite grunn til å kjøpe en M98 så lenge du kan få en Tikka M55 eller Sako Forester/Finnbear for 3-4000, ofte med montasjer eller gjenget pipe.

Uendelig mye mer for pengene, hvis det ikke er noen før deg som har lagt altfor mye penger i M98n, og egentlig selv da.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Med dagens priser på 223 i vanlige mengder (dvs ikke "aps med Mastercard"-mengder ;)) ser jeg ikke helt problemet, veien er ikke akkurat lang opp til 6,5x55 av god kvalitet..?

Black Hills 223 er jo like dyr som div greier fra Lapua, og i motsetning til de som selger Black Hills (XXL...) gir gjerne de som selger Lapua faktisk kvantumsrabatter..

 

At 223 er så særlig mye bedre å skyte med enn 6,5x55 kan diskuteres, men om 6,5x55 er "vondt" eller "vanskelig" å skyte med er det du som må bli bedre på å skyte, for å si det litt slemt.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, joska skrev:

601 er eit trygt valg, eg har ei slik sjølv. Solid og påliteleg. Men slarkete ladegrep og heller tvilsom finish, går du opp eit hakk og kjøper deg t.d. ein eldre Sako får du eit mykje finare våpen.

 

Har faktisk en 601 stående i 308, som jeg kosta på bedding en gang i hine hårde dager - og originale CZ stålmontasjer 30mm. Tror siste skuddet jeg skjøt med den gikk i en elg, har vært pensjonert i... 15 år? Nesten litt trist, for med beddinga ble den jo fordømt presis. Selv om den er, som du @joska sier, er slarkete og har en tvilsom finish. Og har sikring som går "feil" vei... Skjøt mine første elg med den børsa... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Med dagens priser på 223 i vanlige mengder (dvs ikke "aps med Mastercard"-mengder ;)) ser jeg ikke helt problemet, veien er ikke akkurat lang opp til 6,5x55 av god kvalitet..?

Black Hills 223 er jo like dyr som div greier fra Lapua, og i motsetning til de som selger Black Hills (XXL...) gir gjerne de som selger Lapua faktisk kvantumsrabatter..

 

At 223 er så særlig mye bedre å skyte med enn 6,5x55 kan diskuteres, men om 6,5x55 er "vondt" eller "vanskelig" å skyte med er det du som må bli bedre på å skyte, for å si det litt slemt.

 

Ole

Bruke vel helst lydempar enten det er i 6,5x55 eller .223 eller noko anna. Men skyt eg utan så er det mindre rekyl, går mindre krutt, muligens billigare kuler og tåler mange fleire skudd utan at det blir så varmt. Det er jo enten eg har dempar eller ikkje. Mykje av dette kan vel sikkert diskuterast, men det er nå mi oppfatning.

 

Dette her er sikkert litt rart skrivd, går det mindre krutt når eg har dempar? Samt muligens litt kortfatta. Problemet er at eg har berre eit nettbrett så eg får ikkje brukt touch metoden, så då ser det av og til litt rart ut.

Eg tar nokre snarvegar.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

No har eg vist fått vann på mølla som det heiter. Noko av det eg likar med 223 kontra 6.5x55 er at sistnevnte uroar halve bygda når eg skyt heime, dumt at ikkje dfs gjekk for det kaliberet synes eg da.

Ein dag skal eg kjøpa meg ei .223, men sånn som den økonomiske situasjonen er no så må eg utsette det.


Men rett skal nå vera rett, er nå generelt litt nervøs av meg så er sikkert litt derfor eg likar noko som smell og sparker mindre, sjølv om eg ikkje har fått nokon kilevinkar av rifla, hverken små eller store enda.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Tror jeg muligens ville vurdert ny Røssler Titan Alpha Allround Rustfri til 6990,- (https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=168743816

Eller skrapet sammen mest mulig cash og solgt unna noe annet og strekt alle strikker  til komplett pakke 12990,-  https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=168744873

Men da er du jo masse utafor budsjett:( Men må jo være utrolig mye rifle for pengene...?

 

Og angående 30-06 er det vel egentlig få andre kaliber som er så fleksible mtp ladninger og kulevekter. Funker egentlig til alt og tilgang til ammo vil aldri være noe problem. Eneste ankepunkt er at det er litt kjedelig da;)

 

Om budsjettet er så stramt ville jeg vurdert å kjøpt rifla og kanskje kjøpt et knakende billig kikkert fra Norway optics eller hva det nå het..(Ottar Krovoll)...og satset på at det fikk holde noen år. (ligger annonser på finn.no)

Kjenner to som har kjøpt  der og det har faktisk fungert  utmerket  og virker ok synes nå jeg. I forhold til pris så er det jo spinnvilt. 

(Og ja...jakter med Swaro Z8 selv...Så verdsetter jo kvalitetsoptikk, men man betaler jo rimelig dyrt for det..Tviler på at jeg feller såå mye ekstra vilt pga siktet..Men liker følelsen av å alltid kunne stole på at sikte og montasje holder beste kvalitet og tåler en liten trøkk om man skulle være litt røff i skauen...)

 

Får holde oss oppdatert på hva du lander på:) og lykke til!:)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ved siden av 375 H&H, er det vel få patroner i dag som er mere fleksible enn 30-06 når vi snakker om storviltjakt.
Og for de som bekymrer seg over rekyl i 30-06, den er for de aller fleste (med en smule trening) ikke noe problem i det hele tatt.
Basert på egen erfaring er rekylforskjell  på 308 Win, 30-06, 35 Whelen og 338-06 i en standard jaktrifle på ca 4 kilo ikke noe å ofre energi på.
Og ettersom alle nå skal ha lyddemper, er vel rekyl når vi snakker om slike "standardkaliber" i vanlige jaktrifler et ikketema.
Så etter min mening er det tåpelig å hoppe over et godt tilbud på bruktvåpen i 30-06 på grunn av denne omtalte rekylen.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...