Jump to content

Brukt kikkertsikte


mario55

Recommended Posts

Ikke spesifikt VXR, men andre Leupold- Funker som alle andre BT/ASV, rare navn de finner på for å merke høydeskruen og vri den for å justere høyden... Det er ikke lokk over høydeskruen, og du kan merke den, eller kjøpe ferdigmerkede ratt.
Problemet på Leupold er jo at størrelsen av klikkene er ulogisk og umulig å regne over i hodet (allefall i en skytesituasjon) men har man merket rattet i meter, eller tabellen er tilpasset så er det ikke noe stort problem. 
Men skal man aktivt bruke en høydejusterings-funksjon under jakt og skyting, så anbefaler jeg sterkt å holde seg på mil/0.1mil og altså europeisk optikk - det reduserer sannsynligheten for feil, misforståelser og irritasjon dramatisk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, mario55 skrev:

Noen som har erfaring med Leupold VXR sitt CDS system?

Bestilte CDS i starten på november, lå i postkassen rett før jul. Fungerer ypperlig for alle som holder seg til en kule/ladning. Det første tårnet pr sikte er gratis. Litt spesielt egentlig. Tårnene må jo "graveres" i henhold til oversendte data. Man betaler ikke engang frakt.

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Sølvrev skrev:

Jeg ville nok valgt mer forstørrelse enn 6x om toppjakt var et viktig anvendelsesområde

Jeg anbefaler å teste hvor mye mindre samling man greier å skyte med 12x kontra 6x liggende med anlegg på en sekk á la toppjakt. For de fleste er forskjellen svært liten.

 

Viktigere er det med liten minste forstørrelse når storvilt kommer i bevegelse.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, amatør skrev:

  -  liten minste forstørrelse  - 

 

  -  som normalt skal være proporsjonalt med større synsfelt.

 

Forskjellen mellom "stor nok forstørrelse" og "stort nok synsfelt", er at hvis forstørrelsen er for liten, ser man ikke noen detaljer i bildet, som man gjerne helst skulle sett. Er synsfeltet for lite, ser man overhodet ikke det som befinner seg utenfor synsfeltet.

 

Minner for øvrig om dette innlegget:

 

https://www.kammeret.no/topic/88020-trenger-hjelp-til-valg-av-kikkertsikte-til-elgbørse/?do=findComment&comment=1294872

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, M67 skrev:

Problemet på Leupold er jo at størrelsen av klikkene er ulogisk og umulig å regne over i hodet

Tull.

Dette har da ingenting med Leupold å gjøre, de leverer både mil og moa sikter som andre fabrikanter gjør, også Europeiske.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hva andre holder på med ift skruing på sikter under jakt, men jeg lager meg tabell for den ammunisjonen som er i bruk. Teller bare knepp ut fra målt avstand, og da har ikke verdien på kneppa noen betydning. Å drive å regne knepp ut fra kulebane (fall) og avstand, i en jaktsituasjon, må vel kunne sies å være for viderekomne 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nye CDS tårnene er det også veldig fin størrelse på, null stopp, og "sikring" så man ikke risikerer å skru ved uhell hvis man kommer borti kikkerten. Noe utpreget langholdskikkert, nei, men veldig bra design ift jakt synes jeg.

 

Lysfunksjonen er noe av det bedre også synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, amatør skrev:

Jeg anbefaler å teste hvor mye mindre samling man greier å skyte med 12x kontra 6x liggende med anlegg på en sekk á la toppjakt. For de fleste er forskjellen svært liten.

 

Viktigere er det med liten minste forstørrelse når storvilt kommer i bevegelse.

Det er ikke bare samlingene det kommer an på, høy forstørrelse gir ofte en opplevelse av mer kontroll. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, bbdg skrev:

Opplever heller det motsatte, da en ser bevegelsene i pipa bedre🤨

Treningssak, sammen som å nyttiggjøre seg av lav minste forstørrelse. Om man aldri trener, tviler jeg på om man klarer å få noe mer ut av en 3-9 kikkert enn en 2-16, gitt at de er optisk like bra

Edited by Dodraugen
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Dodraugen skrev:

Treningssak, sammen som å nyttiggjøre seg av lav minste forstørrelse. Om man aldri trener, tviler jeg på om man klarer å få noe mer ut av en 3-9 kikkert enn en 2-16, gitt at de er optisk like bra

Det meste  innen skyting er en trenings-sak, men en kan ikke trene bort det en ser😉

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, bbdg skrev:

Det meste  innen skyting er en trenings-sak, men en kan ikke trene bort det en ser😉

Med trening blir du mer stødig og da ser når du kan og ikke kan trekke av, dette funker bare i stillinger der man må støtte opp med muskler, sånn som stående med lang arm. Om du ser for mye bevegelser i pipa på 12x forstørrelse er det en mulighet at du ikke holder børsa stødig nok.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Opplever heller det motsatte, da en ser bevegelsene i pipa bedre🤨

Har en så store bevegelser at det er plagsomt når en sikter, så bør en muligens vurdere å ikke skyte?

 

 

Sitat

Det meste  innen skyting er en trenings-sak, men en kan ikke trene bort det en ser😉

Bevegelsene i pipa er vel nettopp en av de tingene det er vanligst, og mest effektivt å trene bort ;)

 

 

 

Sitat

Tull.

Dette har da ingenting med Leupold å gjøre, de leverer både mil og moa sikter som andre fabrikanter gjør, også Europeiske.

Det er nok ikke bare Leupold, men jeg har hatt en rekke kikkertsikter med MOA-justering, fordi de er billigere oftest, men ender alltid med å måtte gi opp. Problemet mitt er at jeg trener med mil-sikter, og 

Sitat

 Å drive å regne knepp ut fra kulebane (fall) og avstand, i en jaktsituasjon, må vel kunne sies å være for viderekomne 

er vel mer for nybegynnere... Jeg regner meg igrunnen som nokså viderekommen i dette - og skrur 6 knepp helt automatisk om det er 300m, uten å regne, tenke, slå opp noe sted, på alle avstander jeg finner aktuelle på jakt - og da funker det bare ikke å bytte ut en kikkert blant ørten med en med 70% kneppverdi.

En må også til med andre regneregler for vind, og jeg vet fra trening med MOA-kikkerter at det både skjer mer feil (for min del) og går mer skudd (på trening og innskyting) fordi en skrur feil eller fordi regnestykket for å finne ut hvor mye en skal skru (ved innskyting og trening) er mye vanskeligere... Det er min erfaring, både fra egen skyting, og fra å se på andre bomme og lure på hvor mye de skal skru - folk som har sikter med mil-justering driver nemlig ikke med det - å lure på hvor mye de skal skru, for det er åpenbart.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, M67 skrev:

 

Bevegelsene i pipa er vel nettopp en av de tingene det er vanligst, og mest effektivt å trene bort ;)

Er fullstendig klar over det, men likefullt så ser en bevegelsen i pipa bedre jo mer forstørrelse en har.Ser en ikke det, ja da har man ikke øynene oppe😉

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, M67 skrev:

Men skal man aktivt bruke en høydejusterings-funksjon under jakt og skyting, så anbefaler jeg sterkt å holde seg på mil/0.1mil og altså europeisk optikk - det reduserer sannsynligheten for feil, misforståelser og irritasjon dramatisk.

Tja.. Bildene under viser et "custom" CDS tårn fra Leupold. Kan det egentlig bli enklere?

20200102_233315.jpg

20200102_233223.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Super XX skrev:

Kan det egentlig bli enklere?

 

Nei, for de som har fått vanen med å rekne knepp på ca 7,5 millimeter på 100 meter, kan det ikke det. Enda enklere, selvfølgelig, for de som tenker "1 tomme på 100 yds".

 

For de av oss som omtrent dagstøtt skyter med dioptere eller kikkertsikter som har 1 knepp = 1 cm på 100 meter, er det derimot ikke så liketil.

 

Når det er sagt - jeg har Leupold CDS, og har laget meg tabell for jaktskyting ut til avstander der jeg får statlig kost og losji, hvis jeg skyter.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Nei, for de som har fått vanen med å rekne knepp på ca 7,5 millimeter på 100 meter, kan det ikke det. Enda enklere, selvfølgelig, for de som tenker "1 tomme på 100 yds"

Rekne knepp???

Skal du skyte på 200m skrur du til "2", 250m = 2,5, 300m = "3" osv. Hvorfor skal du rekne knepp?

Edited by Super XX
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Neida, min første M/67 fra Kongsberg kom fra Kongsberg Våpenfabrikk med "Elit"-diopter, senere skiftet jeg til Søderin, så dette er ikke noe nytt for meg.

 

Mitt CDS-sikte har ikke noen topp-plate med avstandsskala som på Søderin-diopteret, bare knepp, så her må man ha kulefall fra PCB-programmet, og rekne knepp til tabellen.

Link to comment
Share on other sites

@Super XX

Øøøh javel, det må du forklare nærmere. Det jeg tenker meg er at dersom du har en ferdig merket ring, som passer med kule og kaliber, går det greit. En annen kule så må du bytte, eller merke ringen om igjen. Du har eventuelt bestilt den spesielt. Eller du har en kikkert med flere flyttbare ringer som kan justeres, slik jeg har på en av mine Swarovski kikkerter. De har ringer som har en prikk med forskjellige farger. Slik at jeg kan skyte inn på forskjellig hold. Ringen settes da med prikken på det holdet som passer. Imidlertid kan jeg ikke bytte kule, da det må gjøres om igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker ikke mest på jakta, men på alle de andre situasjonene man skyter i - typisk 100 til 1000 ganger mer for de fleste.

 

Skal du ha CDS/ASV/BT så regner jeg med det er for å bruke det, og siden du spør, så regner jeg med du ikke er ekspert. Og siden du skal skyte langt på jakt, så regner jeg med du skal trene. Og da må du skru. Først når du skyter inn, og du treffer 6cm til siden på 100m, du spør Jegermeisteren hvor mange klikk du skal stille - han aner ikke. Jeg aner ikke. Kompisen din har en Swarovski, og traff samme sted - 6 knepp kommer det tvert fra både meg og Jegermeisteren.
Så kommer du på langholdsbanen (dette er ikke noe jeg drømmer opp, det har skjedd meg ca en gang i måneden de siste ti åra...) med en tabell du har laget i et eller annet gratis program, for rattet fra Leupold har du ikke fått enda.

- 500m  "se her, jeg har 51 klikk - kan det stemme?" No fucking clue er svaret fra ca 10 mann. Kompisen din med Swarovskien har 32 klikk, og får bekreftende nikk, skyter og treffer. Du skyter, og bommer. En times spekulering viser at du har appen din i yards, siden du har valgt moa som enhet eller en eller annen mystisk grunn.

Uansett dere skyter igjen, jeg spotter og ser nedslaget til kompisen 0.3 mil utafor gongen - kom 5 venstre roper jeg, for gongen er 20cm bred, han stiller 5 klikk, skyter og treffer - du har like mye vind og treffer samme sted, får samme beskjed - og sitter og regner litt for å finne ut hva du skal stille, skyter, og bommer på andre sida, for vinden har selvsagt forandra seg mens du regna... I tillegg regna du feil. (dette er ikke noe jeg dikter opp altså), sist sett på mandag.

 

Når jakta kommer er kompisen innskutt dønn, og du sånn passe, og du har bomma så mye at du ikke har selvtillit til å skyte hjorten på 400m - som var poenget med siktet... I tillegg fikk du ikke tak i flere av kula du bestilte ratt til, så du har ei anna, med en anna tabell...

 

Inni her er det overdrivelser, og vet man hva man holder på med, så funker CDS, jeg har hatt to slike kikkerter. Det som drev meg til vanvidd var ikke moa-klikkene, men retiklene som endrer størrelse i forhold til målet ettersom du zoomer, og derfor ikke gir deg noen som helst referanse hverken til avstand, eller eventuelt over- eller foranhold. 

Er du ny, så vær forberedt på å plages litt og lære litt, og med en kikkert med mil-klikk, og retiklet i 1. fokusplanvil du gjøre færre feil, og det er mindre du trenger å lære eller plages med. Jeg har holdt på med dette i snart 40 år, og lært folk å skyte  over 10 - og Jegermeisteren er vel snart på det dobbelte ;) 

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Joda, når det kommer til skyting på lengre hold, spotting, milling osv er det vel liten tvil om at det hjelper at alle som er involvert bruker samme verktøy og snakker samme "språk", men mario 55 spør etter et sikte til storviltjakt og toppjakt til under 10 K. Mitt synspunkt er at til dette bør TS se etter et sikte for jaktbruk, gjerne et 3-12 ell, om mulig med utvendig, helst låsbart, ratt for hurtig høydejustering. Om siktet er SFP eller FFP, CW eller CCW, eller har knepp slik eller slik, har igrunnen ikke all verdens betydning for bruken, annet enn at retikkelet bør være godt synlig for bruker, også på laveste forstørrelse, og her har gjerne SFP sikter et fortrinn. Ellers er min erfaring som skyteleder at de som må spørre andre hvor mye de trenger å skru, og hvilken vei, ikke ser ut til å ha noen ambisjon om å skyte på noe særlig lengre hold enn en hundremeter eller så, langt mindre drive og skru på siktet under jakt.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Veeeel   -   trådstarter presiserte (det enkle) spørsmålet sitt i innlegg 3 i tråden:

 

På 31.12.2019 den 14.09, mario55 skrev:

En allround kikkert, alt fra toppjakt til storviltjakt.

 

   -   og det er altså ønsket om "toppjakt" som har bragt noen av oss ut på vidotta (igjen!). Forresten ikke helt uvanlig her inne, jeg har nettopp kommentert det i en annen tråd:

 

https://www.kammeret.no/topic/87773-en-driftssikker-hagle-til-en-billig-penge/?do=findComment&comment=1301011

 

Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

 

   -   og det er altså ønsket om "toppjakt" som har bragt noen av oss ut på vidotta (igjen!). Forresten ikke helt uvanlig her inne, jeg har nettopp kommentert det i en annen tråd:

 

Det er jo nettopp dette som er så flott med Kammeret. Et hvert emne eller spørsmål gir oss en sjanse til å diskutere alle mulige relaterte eller overhode ikke relaterte temaer. Synes ikke vi bør endre dette og ødelegge hele dynamikken. 😂😂

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ellers er min erfaring som skyteleder at de som må spørre andre hvor mye de trenger å skru, og hvilken vei, ikke ser ut til å ha noen ambisjon om å skyte på noe særlig lengre hold enn en hundremeter eller så, langt mindre drive og skru på siktet under jakt.

Jeg har igrunnen samme erfaring, som skyteleder. Men som instruktør er erfaringen at noen av dem kommer og vil lære seg langhold, skyte felt i DFS, eller bare skyte litt lenger. Og da er det "back to square one" når man har en Tasco whatever med uleselig skala på høyderattet, moa-"klikk" og udefinert SFP retikkel. 

 

Sitat

Noen forslag på hvilke merker og modeller som et lurt å se etter? 

Det er mulig det ikke kommer klart nok fram, men europiske merker, gjerne brukt, og sånn mellom 1-4 og 3-12 vil vel være passelig ;) Europeiske merker har dessuten nesten alltid bedre optikk enn alt annet, unntatt japanske March og de dyreste Leupoldene, som også er laga i Japan.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, M67 skrev:

Europeiske merker har dessuten nesten alltid bedre optikk enn alt annet, unntatt japanske March og de dyreste Leupoldene, som også er laga i Japan.

Hvor har du dette fra ?

At de dyreste Leupoldene er laget i Japan ?

Link to comment
Share on other sites

Victoryen er bare å kjøpe, før jeg gjør det. 

 

Sitat

Japan

Egentlig gjetter jeg - de er for bra til å være laga i USA ;) Men Leupold hevder på nettsidene sine at "all Leupold scopes are designed, machined and assembled" i USA - så jeg tar minst 50% feil...

Uansett så har de regelmessig svart på spørsmålet (gjennom mange år) med svaret - "Leupold scopes are assembled in Beaverton Oregon", så hvor mye er de egentlig laget der?

Men så er vi nå der - design OK, men "machined and assembled" hva er det og hva er ikke, loven der borte sier at 50% må være gjør der for at de skal kunne si det, så er vi nok ca der. Vortex får jo laget sikter som de demonterer delvis og monterer, for å kunne si made in USA... 
Sannsynligvis får de inn deler og sammenstillinger - freser de viktigste delene selv, og får linsene inn fra Tyskland eller Japan.

 

Uansett har Leupold med Mk6 (endelig) gjort en fantastisk jobb med å designe langholds kikkertsikter. De har "alt" og for en som aldri har vært imponert over Leupold optisk så var første kikk i en Mk6 en "wow"-opplevelse  - uansett hvor delene kommer fra.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...