Jump to content

Tape munningen på hagla ved jakt i dårlig vær?


fredriko

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Eller rett og slett slik tynn og hvit "kirurgtape" som man fester kompresser og plaster med. Den kommer på små ruller, i hvert fall hvis du demonterer plastikkdispenseren den blir lever med, og tar ikke mye plass i sekken.

Limet er også seigt og godt og har alltid festet seg for meg. Jeg bruker alltid slik tape på munningen når det er snø. Rifle, lyddemper eller hagle spiller ingen trille, det funker uansett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Behovet kommer når snøen legger seg. Å gå i skog med hagla da det er snø på trærne kan nok være risikosport uten at munningen er beskyttet. Jeg går mye med hagla på vornsekken. Om man ser på topplokket på sekken etter noen 100 meter i tett skog og snø, så ser man at det ligger mye snø oppå der. En del av den snøen vil nok fort havne nedi løpet også. Jeg ønsker ialleflal ikke å avfyre ei hagle der løpet er fylt med en ukjent mengde snø. Innimellom så klarer iallefall jeg å tryne i snøen også, både på ski og truger. Da er det fort gjort at pipa fylles av snø, å det blir et H.... å få den fri for snø igjen. Så Gillen, jeg vi påstå at det er helt klart en nødvendighet å tape munningen på hagla under gitte forhold.

 

Jeg bruker maskeringstape, og har en rull liggende i sekken nå når snøen har lagt seg i skogen. Tape må munningen påvirker overhode ikke selve skytingen.

 

Andreas

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Andreasv skrev:

Behovet kommer når snøen legger seg. Å gå i skog med hagla da det er snø på trærne kan nok være risikosport uten at munningen er beskyttet. Jeg går mye med hagla på vornsekken. Om man ser på topplokket på sekken etter noen 100 meter i tett skog og snø, så ser man at det ligger mye snø oppå der. En del av den snøen vil nok fort havne nedi løpet også. Jeg ønsker ialleflal ikke å avfyre ei hagle der løpet er fylt med en ukjent mengde snø. Innimellom så klarer iallefall jeg å tryne i snøen også, både på ski og truger. Da er det fort gjort at pipa fylles av snø, å det blir et H.... å få den fri for snø igjen. Så Gillen, jeg vi påstå at det er helt klart en nødvendighet å tape munningen på hagla under gitte forhold.

 

Jeg bruker maskeringstape, og har en rull liggende i sekken nå når snøen har lagt seg i skogen. Tape må munningen påvirker overhode ikke selve skytingen.

 

Andreas


akkuratt dette opplevde jeg når vi gikk på Hardangervidda etter rypa også, 20-cm snø, og vi tryna noen ganger å løpet fyllers eg med snø. 
 

Grunnen til at jeg spør om det påvirker skytinga er fordi jeg har hørt at dersom man har snø/jord i munningen på hagla då kan den «sprenge» når skuddet går, og i mitt hode så vil jo taping av munningen gi mer motstand en det snø eller jord gjør? 
eller er dette bare en myte? 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nei, maskerings-/kirurgtape stenger bare munning(ene) og blåses vekk av lufttrykket foran hagl-ladningen. Det er når løpet blokkeres av snø/jord et stykke innenfor munningen at trykket KAN bygges opp slik at pipa sprenges. Jo mer dritt du har fått inni, jo større er sannsynligheten for sprengning.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Sølvrev skrev:

Nei, maskerings-/kirurgtape stenger bare munning(ene) og blåses vekk av lufttrykket foran hagl-ladningen. Det er når løpet blokkeres av snø/jord et stykke innenfor munningen at trykket KAN bygges opp slik at pipa sprenges. Jo mer dritt du har fått inni, jo større er sannsynligheten for sprengning.


okei, så en må ha vesentlige mengder i løpet for at det skal skje ☺️👍

Link to comment
Share on other sites

På 5.11.2019 den 7.59, m00se skrev:

Er det så farlig om det går regn inn i løpet?

Kanskje ikke i hagleløp, men en vanndråpe kan resultere i en bul i rifleløp. Kula presser vannet utover, ikke foran seg, og det dannes en bul i pipa. Så flere tilfeller av dette på AG3 da jeg var våpenmek i hæren på 80 tallet.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Doodlebugger skrev:

Kanskje ikke i hagleløp, men en vanndråpe kan resultere i en bul i rifleløp. Kula presser vannet utover, ikke foran seg, og det dannes en bul i pipa. Så flere tilfeller av dette på AG3 da jeg var våpenmek i hæren på 80 tallet.

 

Interessant.

 

Nå har ikke jeg noen voldsomteknisk innsikt, men jeg trodde at gasstrykket blåste ut det som var av vannmolekyler lenge før kula nådde fram...? Og hvis ikke så er tilfelle og at kula faktisk når vanndråpen, så ville vel den presse/legge seg mellom bommene og forårsake minimal trykkøkning på det aktuelle punktet?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Doodlebugger skrev:

men en vanndråpe kan resultere i en bul i rifleløp. Kula presser vannet utover, ikke foran seg, og det dannes en bul i pipa

Dette stemmer nok ikke, en vanndråpe eller flere blir skjøvet ut av løpet uten noen skade.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, LisleArne skrev:

 

Interessant.

 

Nå har ikke jeg noen voldsomteknisk innsikt, men jeg trodde at gasstrykket blåste ut det som var av vannmolekyler lenge før kula nådde fram...? Og hvis ikke så er tilfelle og at kula faktisk når vanndråpen, så ville vel den presse/legge seg mellom bommene og forårsake minimal trykkøkning på det aktuelle punktet?

 

1 time siden, Per-S skrev:

Dette stemmer nok ikke, en vanndråpe eller flere blir skjøvet ut av løpet uten noen skade.

 

Vel, jeg så altså AG3 løp med buler, og fikk forklart av børsemaker at dette var pga vanndråper. Har ikke forsøkt å replikere dette, av innlysende årsaker. Mulig at AG3 løp er mere utsatt, siden de er forholdsvis tynne i godset. Vil uansett tro at en vanndråpe opptrer rimelig ufleksibelt for en kule som har 400-800 m/s idet den treffer dråpen.

Link to comment
Share on other sites

En del gass passerer kula før fullstendig (eller i så stor grad som mulig) tetning mellom kule og løp oppstår, og den gassen vil rimelig sikkert blåse ut vanndråper. Pipa skal være ganske full av vann og pekt oppover for at kula skal få noe særlig motstand. På høyhastighetsfilm er det lett å se gasskyen som forlater munningen et øyeblikk før selve kula kommer ut. Gjørme/leire, snø og is, osv er mer "proppete" av seg.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Ratel skrev:

"...Utfordringen blir jo å forklare i heimen hvorfor det trengs når man er på jakt...

Har en mistanke om jeg må prate en stund før ting roer seg da..."

Hehe...uoverkommelig forklaringsproblem om "en viss" person ser restene etter bruk ihvertfall...🤩

 

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen er uansett at tape/kondom eller lignende over munningen er uproblematisk, og en grei forsikring mot evt. problemer med uønskede hendelser. Jeg teipa en bit av en brødpose over munningen på Guide Gun nå på slutten av elgjakta, men har så langt ikke skutt noe med den. Og nå er det så mye snø, at om siste kalven skulle komme på skuddhold, blir jeg å bruke 30-06 rifla i tilfelle langt hold. Jeg har en Eberlestock sekk, og da peker jo pipa nedover, så snø er ikke et problem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mulig heg er i overkant forsiktig, men snø kan vel fort finne veien ned i den våpenlomma på sekken? Den er jo rimelig åpen i toppen. Får du snø i bunnen av den lomma pg setter pipa nedi snøen, da stapper du jo en rimelig hadpakket snø inni pipa. I min verden, er det snø skal pipa tapes. Rifle eller hagle spiller ingen rolle. Tape på.

 

Andreas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...