Jump to content

Politiet har tatt beslag i over 1800 ulovlige våpen


klabbogbabb

Recommended Posts

Tror vel heller VG kjører denne saken fordi den er interessant og gir avisen oppmerksomhet.

Og jeg synes ikke det er på tide at noen skal vurdere om vi skal ha private våpensamlinger.

 

Det er heller slik at man burde åpne opp for å kunne inneha flere våpen enn i dag, siden det er en kjent sak at våpen i privat eie ikke utgjør noen risiko for befolkningen... Har man først fått samfunnets tillit til å inneha våpen, så bør politiets fokus være på oppbevaring, transport, bruk osv - ikke ytterligere erverv.

Denne politiadvokaten som hadde 150 lovlige våpen og noen hundre ulovlige våpen, ville  kanskje hatt 500 lovlige våpen dersom det ikke var satt noen grenser til erverv (men naturligvis for oppbevaring)?

Edited by Wintel
skrivefeil
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med et litt ambivalent forhold til dette, men stort sett enig med Wintel. På den ene siden er det klart at vi som skyttere må holder oss innenfor loven, og slike våpensamlere kan lett gi et negativt inntrykk på alle som ikke er skyttere. På den annen side har jeg inntrykk av at dette er et lite miljø med folk med en våpeninteresse ute av kontroll, som stort sett kjøper og selger seg imellom. Jeg kan ikke huske at det har blitt slått opp at noen av de som er tatt har vært "underverdenens våpenleverandør". Jeg sier ikke at det er greit at noen bryter loven, men har noen blitt skadet av dette? Har det blitt mindre våpen på gata etter operasjon Bonanza, eller er det stort sett kjellere, loft og uthus som er tømt for våpen som har ligget i esker, kasser og bager? Vil POD bruke disse "utskuddene" som grunn til strengere regler for lovlydige folk som ikke skader annet enn papp og stål, mens folk som aldri ville ha fått våpen om de hadde søkt kan kjøpe stjålne eller smuglede våpen som før?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Eldhannas said:

På den annen side har jeg inntrykk av at dette er et lite miljø med folk med en våpeninteresse ute av kontroll, som stort sett kjøper og selger seg imellom. Jeg kan ikke huske at det har blitt slått opp at noen av de som er tatt har vært "underverdenens våpenleverandør". 

I mange tilfeller, så er det grunn til å tro at miljøet rundt Bonanza-saken har fjernet flere våpen fra «gaten», enn de har tilført.

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet, er det vel kun en dusj som er skadet av en våpensamler. Jeg tror også at man hadde blitt kvitt problemet med uregisrterte våpen dersom samlerne lettere fikk lisens på det de ønsker dersom de er skikket til det. Jeg har selv slitt med å få lisens på en Thompson, det er nå svært vanskelig å få lisens på maskinpistoler. Jeg har utlevert en AG-3 fra forsvaret, komplett da jeg er aktiv skytter, og jeg kan få lisens på en sivil MP-5 til dynamisk, men Thompson til samling, neida. Jeg er heller ikke en bemidlet person, så å vase vekk penger på et uregistrert våpen går ikke, da dette ikke kan brukes eller stilles ut, det må jo bare gjemmes vekk. Og jeg ønsker jo ikke å risikere hele samlingen min pga slikt. Men jeg vet jo at de finnes, bare så synd at det ikke er mulig å få disse registrert, og da også vekk fra gata. Synd at slike gamle gjenstander må ødelegges. Jeg skulle tro at personer med flere våpen er minst disponert for å missbruke disse, de bruker jo masse tid og penger på hobbyen sin. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Hk skrev:

 

" Endringen i våpenforskriften for rundt 20 år siden, som ga Norsk våpenhistorisk selskap (NVS) sin nåværende status, vakte liten oppmerksomhet", heter det i artikkelen.

 

Jeg skrev hvertfall høringssvar til forslaget til forskrifter, der jeg påpekte at det var fullstendig i strid med organisasjonsfriheten, som var slått fast både i Grunnloven, EMD og FNs menneskerettigheter, å gi monopol til en bestemt organisasjon, og å utelukke andre. Og at dette var en rettstilstand vi bare har hatt under de danske eneveldekongene, og i tidsrommet 1940-45.

 

(Jeg skal se om jeg finner den nøyaktige ordlyden, ligger vel på et-eller-annet utgått lagringsmedium).

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

Det er fortsatt et og annet igjen der, da.

 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=20558

Det blir nok aldri tomt, uansett hvor mange Bonanzaer de kjører i gang. Tilsiget er mye større enn det de klarer å få bukt med.

 

Som andre nevner over her, så ville store deler av det «grå» markedet blitt borte om man åpnet for å la folk ha det de ønsket (så lenge de er funnet skikket til innehav).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Skjøttarstuggun said:

Slik er det vel med annen kriminalitet også.

 

Selvsagt! 

 

Og kanskje spesielt når en del mennesker oppfatter lovverket som i overkant rigid. Staten har tilnærmet skapt store deler av dette markedet selv, egentlig.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hk said:

Som andre nevner over her, så ville store deler av det «grå» markedet blitt borte om man åpnet for å la folk ha det de ønsket (så lenge de er funnet skikket til innehav).

 

Ein kunne jo ha starta med å fjerne det absurde kravet om medlemsskap i ei lukka forening som har interesse i at det er færrast mulig samlarar. Fleire lovlege samlarar hadde vore ein vinn-vinn-situasjon - høgare etterspørsel og dermed høgare pris hadde ført fleire våpen inn i lovlege samlingar og ikkje ut i gråmarkedet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, joska said:

 

Ein kunne jo ha starta med å fjerne det absurde kravet om medlemsskap i ei lukka forening som har interesse i at det er færrast mulig samlarar. Fleire lovlege samlarar hadde vore ein vinn-vinn-situasjon - høgare etterspørsel og dermed høgare pris hadde ført fleire våpen inn i lovlege samlingar og ikkje ut i gråmarkedet.

Prisnivået hadde vel strengt tatt gått ned.. 😉

Link to comment
Share on other sites

Just now, joska said:

Kvifor skulle prisane gå ned med fleire lovlege samlarar?

Uregistrerte våpen har alltid hatt en «premium» pris. 

 

Prisene ville sannsynligvis gått opp litt, men ikke nok til å dekke mellomlegget mellom registret og uregistrert.

Link to comment
Share on other sites

"Norsk våpenhistorisk selskap", og deres lovgitte monopolsituasjon, har (minst) to diskutable aspekter:

 

A: Det prinsippielle: At en lukket, privat forening, gjennom lov-forskrift, får monopol på å regulere et felt av samfunnslivet (vi må vel tilbake til Hanseater-tida for å finne en parallell!).

 

B: Det praktiske: NVHS har noen møter i året, de aller fleste i Oslo. For de av oss som ikke bor i "Tiggerstaden" og tilsvarende urbane strøk, kan det gå med flere arbeidsdager, for å reise inn til (de obligatoriske) møtene.

 

Dette har vi diskutert før her inne, @Olesøns tråd om å prøve å starte et alternativ, feirer faktisk 10-års-jubileum i disse dager:

 

https://www.kammeret.no/topic/18118-våpensamlerforening/?tab=comments#comment-279360

 

Jeg mener huske, fra den tråden (eller en annen), at det er ei avdeling av NVHS i Trondheim, og at de har noen møter pr. år, på hverdagskvelder. Det er ca. 225 km fra Zanzibarland til Trondheim, og skulle jeg komme meg på et slikt møte, måtte jeg hatt fri fra arbeidet om ettermiddagen, og kunne neppe kjørt (4 timer) heim igjen etter møtet om kvelden, og stilt frisk og opplagt på arbeid morgenen etterpå.

 

Nå er jeg pensjonist, og har, til overmål, en sønn m/familie boende i Stiftstaden, så det vil være adskillig bedre muligheter til å stille på møter nå (man må delta på  ALLE møtene, ellers er man jo ikke interessert nok!!!). Men jeg nærmer meg altså de 73, og må stille på alle møtene i minst 2 år, og så må jeg skaffe meg to "faddere", for i det hele tatt å kunne søke om medlemsskap. Og etter at et eventuelt medlemsskap er innvilget, kan jeg levere søknad om å få politiets godkjenning (foramalitetssak, kanskje). Det spørs jo da om jeg lever lenge nok, til å kunne starte med noen samleraktivitet!

 

Jeg må kanskje heller prøve å tvangs-transformere våpeninteressen over på samling av frimerker eller bruskorker - ?!?

 

  -  -  -  men når kriteriene for å bli samler er så strenge, og til overmål overlatt til "synse-" og "tryne"-faktorer i en lukket, privat organisasjon, vil det ikke forundre meg så mye om en og annen snåling, med stor interesse for våpen, har en "Fritzel-kjeller", der det oppbevares et og annet som ikke er forskriftsmessig ervervet og registrert.

 

  • Like 6
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, joska skrev:

 

Ein kunne jo ha starta med å fjerne det absurde kravet om medlemsskap i ei lukka forening som har interesse i at det er færrast mulig samlarar. Fleire lovlege samlarar hadde vore ein vinn-vinn-situasjon - høgare etterspørsel og dermed høgare pris hadde ført fleire våpen inn i lovlege samlingar og ikkje ut i gråmarkedet.

Jeg tviler på at mange registrerte våpen forsvinner ut fra samlere, det er ikke så lett å avregistrere et våpen. Ser at samleren i denne saken har greid det, men han hadde vel fortsatt disse våpnene på lageret sitt? Nå er det jo krav til en eller annen form for medlemsskap for erverv av alle typer våpen, så det er jo ikke så underlig at det også gjelder samlervåpen. Nå har vi jo fått enda en forening som er godkjent, så det er jo mulig å få flere. 

 

Jeg foreslår at dere forsøker å starte en egen historisk forening i lokalområdet, dere treger jo ikke være så mange medlemmer. Når dere er i gang, kan dere søke om godkjenning av foreningen som grunnlag for samlelisens. Tror det vil være enklere å få igang noe lokalt, enn å prøve å få igang en landsdekkende organisasjon.  

Link to comment
Share on other sites

Det jeg fant ut var omtrent det samme. Start et lokalt lag, type "Bakkåslia Vaabenhistoriske Foræning", gjør det skikkelig med statutter og regnskap og årsrapport og hele smælan (som det heter her oppi), og start så senere en dialog med NVS om å bli lokalavdeling under dem. Sistnevnte er min ide, ikke NVS' ide. Og det med å gjøre det skikkelig er fra POD, etter epostutveksling jeg hadde med dem i hine hårde dage. Jeg synes fortsatt at man skulle hatt (minst) en nasjonal våpensamlerforening til, bare fordi jeg av prinsipp ikke liker monopoler. NVS er gode greier det, til og med jeg ble medlem etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, psg-1 said:

Jeg tviler på at mange registrerte våpen forsvinner ut fra samlere, det er ikke så lett å avregistrere et våpen.

 

Nettopp.

 

7 minutes ago, Olesøn said:

Jeg synes fortsatt at man skulle hatt (minst) en nasjonal våpensamlerforening til, bare fordi jeg av prinsipp ikke liker monopoler.

 

Monopolet er vel ikkje det største problemet, men mangelen på objektive kriterie for medlemskap. *Alle* kan bli medlem av t.d. NFS, og så er det opp til politiet og ingen andre å avgjere om vedkommande medlem oppfyller kriteria for å få lov til å ha skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt. Men NVS bestemmer ikke, selv om Norges desidert største samling med dritt har en artikkel om det nå, hvorvidt noen kan bli våpensamlere. Det er det fortsatt politiet som avgjør. Medlemsskap i godkjent samlerorganisasjon er steg 1, søknad til politiet om samlerstatus er steg 2. I så måte er det samma regla for NVS og NFS.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, psg-1 said:

det er ikke så lett å avregistrere et våpen.

Det er mye lettere enn man skulle tro. 

 

Men... lekkasjen ut fra samlere er fortsatt liten, selv hos de som samler uregistrert i utgangspunktet. 

Miljøet har en relativt hard indrejustis, der ikke hvem som helst kan kjøpe smelljern.

 

Det blir vel en ny artikkel etterhvert, regner jeg med. Ville vært rart om de var tomme for stoff allerede nå..

Edited by Hk
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rausheim said:

Er ikke så mange år siden man fikk avregistrert våpen som var i sære kalibre for eksempel (ble en slutt på det etter at netthandel ble populært). Husker blant annet en revolver i .41 Mag som var lovlig avregistrert og lå ute på finn.no for en del år siden.

Ymse StG’er ble også avregistrert grunnet ukurant kaliber.

 

Hadde en sånn i hine hårde dager.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat dette at « destruerte « våpen dukker opp som helt oppegående og funksjonelle overrasker meg ikke.  Jeg har selv holdt ett slikt våpen i hendene , litt skjelvende hender. For selv om det er mer enn 20 år siden ,  visste jeg hvor skummelt dette var. Jeg frykter at vi ikke har sett slutten på denne saken....

Link to comment
Share on other sites

Å være samler kan være smertefullt. Jeg samler selv bøker , førsteutgaver , og hvis jeg plutselig skulle få tilbud om å kjøpe en førsteutgaver av Jungelboken , men at det så viste seg at jeg hadde for mange bøker nå , og måtte brenne en av førsteutgaven av Helge Ingstad , så hadde jeg kanskje prøvd å lure litt her . Det er bare det at det dessverre er annerledes med våpen . Jeg har ikke vanskelig med å sympatisere med en samler som bare ikke klarer å plombere ( ødelegge ) en strøken feilfri Kongsberg Colt. Disse er jo ikke kriminelle. Men så blir de jo det likevel, pr. definisjon. Samlere må holde seg til loven , så vondt det enn gjør...

Link to comment
Share on other sites

Ang møtevirksomhet i NVS.

Det kan da ikke være så vanskelig å kjøre nettmøter? Jeg jobber i et stort internasjonalt it-selskap og de to siste prosjektene jeg har vært med på har vært i utlandet hvor jeg bare har deltatt fra mitt hjemmekontor . Nettmøter/video/tale + chat fungerer helt fint. Når dette fungerer for prosjekter med $150mill i potten burde det fungere for møter i NVS.

 

Ps: en liten digresjon. På mitt hovedkontor i Oslo er det aldri mer enn 30% av ansatte fysisk tilstede på jobb. Resten jobber over nettet. Hadde det offentlige lagt til rette for nettjobbing kunne stat og kommune redusert antall fysiske administrative arbeidsplasser med minst 50% og det hadde for de fleste ikke spilt noen rolle hvor man bor selv om arbeidsplassen teknisk sett er i Oslo. Vi bygger ut samferdsel for milliarder av kroner for at folk skal spise sammen i ei kantine og prate piss i gangene, ikke for hva de skal levere av jobb..

Edited by Torf
  • Like 7
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Torf said:

Ang møtevirksomhet i NVS.

Det kan da ikke være så vanskelig å kjøre nettmøter? Jeg jobber i et stort internasjonalt it-selskap og de to siste prosjektene jeg har vært med på har vært i utlandet hvor jeg bare har deltatt fra mitt hjemmekontor . Nettmøter/video/tale + chat fungerer helt fint. Når dette fungerer for prosjekter med $150mill i potten burde det fungere for møter i NVS.

 

Nå er vel møtene hos NVS av den litt mer sosiale sorten, muligens..? 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Hk skrev:

   -   den litt mer sosiale sorten, muligens..? 

 

For de av oss som ikke har mulighet til å delta, hjelper det fint lite at det serveres champagne, og fine retter med franske navn, med årgangsvin til. Vi får steike oss en elgbiff sjøl, mens vi irriterer oss over at vi ikke kunne kvalifisere oss til å overta de Krag-Jørgensen-riflene som naboene sendte i kverna.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nå er man litt på jordet angående NVS.

Torf mener at nettmøter vil kunne fungere, dessverre ikke, nettmøte fungerer for presentasjoner og foredrag, men 30-40 mennesker som prater sammen i grupper er uegnet til nettmøte. (jeg har ikke deltatt på NVS møte i Oslo, så antallet deltaker gjetter jeg). Noen som vil kan prøve å arrangere juletrefest som nettmøte, det blir sammenlignbart.

Det at inngangsporten for våpensamling er trang kan en ikke skylde på NVS, de har startet en samlerforening for å kunne samle på våpen og har lykkes. At noen er misunnelig er tydelig, men sett da i gang med en egen samlerforening og ta arbeidet med å få den godkjent i stedet for å snakke dritt om de som faktisk har fått det til. Se på Kongsberg. Det finnes også lokalavdelinger av NVS flere steder, Bergen, Haugesund, Stavanger og noen til. Dersom noen har samlerinteresse så slå dere sammen og få til noe. Egen forening eller forening tilsluttet NVS, det spiller ingen rolle, men det hjelper ikke å sutre over at NVS har lykkes.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er jo presentasjoner og foredrag som er den "pliktige" delen.

Jeg har selv holdt foredrag for KVF og det kunne jeg uten problemer ha gjort over nettet.

Da kunne de som var forhindret fra å stille også deltatt i tillegg til at foredraget kunne vært arkivert for ettertiden "as-is".

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Per-S said:

Egen forening eller forening tilsluttet NVS, det spiller ingen rolle, men det hjelper ikke å sutre over at NVS har lykkes.

 

Det er vel ingen som sutrar over at NVS har lukkast, det som er problematisk er at ein let ein lukka organisasjon utan objektive opptakskrav i praksis regulere kven som skal få lov til å bli vurdert som våpensamlar.

 

https://www.vapenhistorisk.no/medlemskap/

 

2 hours ago, Per-S said:

men sett da i gang med en egen samlerforening og ta arbeidet med å få den godkjent i stedet for å snakke dritt om de som faktisk har fått det til.

 

Ja dette argumentet har eg venta på. Som om folk flest har interesse av å drive foreningsarbeid - eller i det heile tatt muligheit.

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, joska skrev:

Som om folk flest har interesse av å drive foreningsarbeid - eller i det heile tatt muligheit.

Interessen for foreningsarbeid er nok laber, det er rett, men alle har mulighet om de har viljen.

 

Her på kammeret har vi et godt utgangspunkt for å danne en våpensamlerforening som er nettbasert og ikke avhengig av å møtes fysisk slik som de eksisterende foreningene gjør.

Bruk Kammeret som utgangspunkt og rekrutteringsbase. Start en samlerklubb på siden av Kammeret og med egen lukket nettside og samlerforum. Når det ruller og går med seriøse tråder om diverse våpen, og en seriøs medlemsmasse er det bare å søke POD om godkjenning. Enkelt?

 

Mye arbeid og mange motbakker pluss et vrangt system i POD er det som venter de som vil prøve, men uten å prøve er resultatet gitt.

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så tilbake til topic: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/opPjQg/politiadvokat-hadde-vaapenskap-paa-kontoret?utm_term=df-86-rf322f15%3Adf-86-rf322f15&utm_source=vgfront&utm_content=row-1

 

At en ansatt i politiet har våpenskap på kontoret, inne på en politistasjon, bevoktet av politi døgnet rundt, kan da umulig være kontroversielt? Hadde jeg vært sjefen ville jeg glatt innvilget en slik søknad... Nå koker VG tynn suppe på saken.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...