Jump to content

Politiet har tatt beslag i over 1800 ulovlige våpen


klabbogbabb

Recommended Posts

Ja, og likefullt er det de lovlig registrerte våpnene som man vet hvor er (les private låste våpenskap), man i dagens samfunn anser "å ha det største skadepotensialet"... At det flyter med uregistrerte våpen har jo vært kjent for alle som har villet ta det innover seg ,- helt siden våpenregistreringen ble innført i Norge.

 Kanskje på tide at div myndighetspersoner, politikere og( øvrige) forståsegpåere skifter fokus...?!

Hadde det ikke vært for VG standhaftige sensasjonsjag i denne saken , ville nok dette fortsatt blitt forsøkt feid under teppet.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig, har jeg også min tvil når det gjelder Forsvarets kontroll med egne våpen. Deltok i min tid under en våpentransport som vaktmann/vitne og fikk med egne øyne se hvor skralt det stod til: Vi leverte inn til destruksjon et større parti med Lugere som vedkommende Rittmester nektet å sjekke serienr på før kvittering for mottak.Han ble sur og gikk så å hentet et mindre parti med Walthere som vi skulle ha i bytte. Disse skulle heller ikke kontrolleres(!) , men , vi insisterte på å følge ordre om å kontrollere serienr før vi kvitterte for mottak.  Vi fant at av to transportkasser med pistoler var nesten to tredjedeler oppført feil. Noe var riktignok slurv med enkeltsiffer, men, etter som jeg husker var  6-7 av dem oppført med feil serienr... Så å stole blindt på registerene bør man nok ikke gjøre. Mørketall finns nok, men, hvor store er det nok ingen som vet eller noen gang vil finne ut av. 

Edited by rhb
Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på at lekkasjene kommer fra politiet. De er ikke særlig tjent med å få dette frem i dagen, sannsynligvis..

 

Det er mange ting som skurrer her, bl.a. så kan man jo undres litt over hvorfor de i all hovedsak viser frem de gamle tingene som kommer fra beslagene. 

Link to comment
Share on other sites

Forslag til ny forskrift skal etter planen publiseres i slutten av denne måneden. 

 

Tviler på at ny forskrift medfører en liberalisering for landets samlere og andre våpeneiere for å si det slik. Disse medieoppslagene vil selvfølgelig adresseres i forskriften.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, rhb skrev:

Tja, "slike samlere" vil vi da ikke ha... vil vi vel?

Nei.

Men så langt har en lovlig samler blitt nevnt og ingen "lekkasje" fra han er påvist. Men journalister og politi strør rundt seg om "samlere".

 

1 time siden, Hk skrev:

Jeg tviler på at lekkasjene kommer fra politiet. De er ikke særlig tjent med å få dette frem i dagen, sannsynligvis..

 

Hvem andre? Det lekkes rett fra etterforskningspapirene.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vi hatt fornuftige politikere, så hadde ikke dette vært noe stort problem, siden vi da heller hadde lagret Forsvarets avlagte våpen.

Nå har Forsvaret noen titalls tusen HK-416, noe som rekker til HV og resten av Forsvaret. Men om vi skulle havne i en krigssituasjon, så hadde vi nok hentet inn alt som kan krype og gå, og gitt de en rask opptrening. Men nå må vel de som eventuelt skulle bli hanket inn trene med kjepper og jaktrifler, siden hundretusenvis av AG-3 er sendt til destruksjon. Og skal man få tak i en haug automatgevær i en nødsituasjon, så er det for det første sannsynligvis ventetid,  dernest markedspris, som er høyt over det man betaler for automatrifler vanligvis, og ikke nødvendigvis beste sort...

Om en slik nødsituasjon skulle inntreffe håper jeg at politikere og embetsmenn som har stått bak dette blir sendt til umiddelbar front-tjeneste, trening eller ikke... 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kanskje noen har tatt litt mye tran? 3 år og ikke avklart om våpnene er plombert? Minner litt om tidligere saker hvor politiet går ut med brask og bram og ingen hører noe mer..

 

https://www.ebay.com/itm/150-3067-Danfoss-Steering-Unit-OSP-B-200-ON-komatsu-20G-60-K1621-valve/312726767674?epid=15033766888&hash=item48cff7c83a:g:330AAOSwbzpdTHAy&redirect=mobile

 

Ekstra pikant dette med de og reaktivering, en nå pensjonert kar fra POD ga detaljerte beskrivelser av hvordan reaktivering skulle gjøres over 6 sider i Vi Menn for noen år siden...

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Og Skule Worpvik mener omfanget er sentralt i spørsmålet om det var godkjent eller ikke.... Hva slags "mann" er dette?

Det er altså OK å overta 5 plomberte våpen, men ikke 500?

Hvilken lovhjemmel benytter han til å straffeforfølge disse? Skal bli interessant å se hva dette ender opp med til slutt...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det har vel vært noen tilfeller av litt «dårlig plombering» i enkelte av disse kretsene. 

 

Det er ikke så lenge siden sist jeg så en plombert MG34 til salgs, der kun løpet var sveiset. Og reservepipene som fulgte med hadde noen tydeligvis glemt å sveise..

 

Slike glipper kan selvsagt skje i en stressende hverdag.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også skumle metallgjenstander som jeg ikke har papirer på, fult synlig. Denne svensken er grundig plombert, det samme med en Sten Gun som ikke lar seg demontere.

Husqvarnan mangler flere deler, ingen deler viser at den er nummerlik.

Sten Gun er også skråkuttet sluttstykke m/m.

Det burde holde til et tabloidoppslag......

Husqvarna.JPG

Husqvarna m 40.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Tja.. Svensken har sannsynligvis hel ramme, siden du ikke nevner noe om det. Da er det jo håp i hengende snøre, som det heter..

 

S***u har vel solgt ut nok slike toppdeler til at markedet ikke er helt tomt enda, selv om det begynner å bli noen år siden det var OK å handle på sleider/topper uten noen større innblanding av staten.

Link to comment
Share on other sites

På 19.11.2019 den 17.48, Hk skrev:

Det har vel vært noen tilfeller av litt «dårlig plombering» i enkelte av disse kretsene. 

 

Det er ikke så lenge siden sist jeg så en plombert MG34 til salgs, der kun løpet var sveiset. Og reservepipene som fulgte med hadde noen tydeligvis glemt å sveise..

 

Slike glipper kan selvsagt skje i en stressende hverdag.

 

Og du vet når den plombering en ble gjort?  

 

Hele greia slik politi og VG kjører den stinker (hevntokt..) , det står til null i troverdighet at polisen i løpet av tre år ikke har kartlagt om våpnene er deaktivert eller ikke. Om de sliter med ressurser tilbyr jeg meg å gå gjennom hele beslaget, gratis (de får dekke reise og opphold da) og jeg er ferdig i god tid før jul... 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

 

Og du vet når den plombering en ble gjort?  

 

Den var iallfall ikke stort eldre enn 10 år.. 

 

Mange av disse sakene er nok vanskelige, for alle involverte, da det ser ut til å være litt flytende overganger mellom de snille og de slemme raringene. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 20.11.2019 den 20.15, Hk skrev:

 

 

Mange av disse sakene er nok vanskelige, for alle involverte, da det ser ut til å være litt flytende overganger mellom de snille og de slemme raringene. 

 

Nettopp. Seriøs samler byttehandler våpendeler med en litt mindre seriøs samler, som videre byttehandler våpen og deler med en helt useriøs "samler". Så langt er alle egentlig ufarlige for samfunnet, men det har vist seg at noen av disse useriøse samlerne uten lisens også har forbindelser til kriminelle miljøer. Våpendeler som stammer fra ellers lovlydige samlere flyter via flere ledd der alle tror de andre er til å stole på, og ender til slutt opp hos en skikkelig kriminell som trenger akkurat disse delene for å reaktivere plomberte våpen som så flyter rundt blant narkomane.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Vargen said:

Nettopp. Seriøs samler byttehandler våpendeler med en litt mindre seriøs samler, som videre byttehandler våpen og deler med en helt useriøs "samler". Så langt er alle egentlig ufarlige for samfunnet, men det har vist seg at noen av disse useriøse samlerne uten lisens også har forbindelser til kriminelle miljøer. Våpendeler som stammer fra ellers lovlydige samlere flyter via flere ledd der alle tror de andre er til å stole på, og ender til slutt opp hos en skikkelig kriminell som trenger akkurat disse delene for å reaktivere plomberte våpen som så flyter rundt blant narkomane.

Du glemte en ting i tankerekken din..

 

Mange av disse «samlerene» kjøper også våpen fra narkomane på gata, for å få de ut av en slik sirkulasjon igjen. 

 

Disse våpnene har ofte en tendens til å bli hugget på nytt, og så går delene inn i den «evigvarende» sirkelen atter en gang.

 

Edited by Hk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Skjøttarstuggun said:

Forby salg av startpistoler, softguns og andre lekesaker. La museer overta våpensamling. Våpen er for aktive sportsskyttere og jegere.

Innstramninger er nok ikke den ultimate løsningen, når alt kommer til alt. 

 

Da overfører vi bare hele «samlermarkedet» til aktører som har enda færre skrupler når det gjelder å vurdere kundene sine.

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Skjøttarstuggun said:

Nei, ikke den ultimate, men langt bedre enn dagens.

Jeg er redd du tar feil der, egentlig.. 

 

En del av grunnen til at dette markedet har blitt som det har blitt, er jo tidligere innstramninger. Da er det naivt å tro at dette markedet vil bli borte ved hjelp av ytterligere innstramninger..

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skjøttarstuggun skrev:

Forby salg av startpistoler, softguns og andre lekesaker. La museer overta våpensamling. Våpen er for aktive sportsskyttere og jegere.

Så myndighetene skal beslaglegge samlevåpen for så å gi de til museene, som skal stille våpnene ut på museum? 

 

Tror ikke du har reflektert over hvilken viktig rolle folk har når det gjelder å ta vare på gjenstander som museene ikke har kapasitet til å inneha, samt hvor viktig det er for museene også i fremtiden å få nytilførsel av gjenstander. Museene er således ofte helt avhengige av private samlinger noe du vil stoppe.

 

En ting er i hvert fall sikkert: Med den tankegangen blir det ikke mulig å åpne nye museer som innbefatter seg med våpenhistorie. Hvor skal de få alle gjenstandene fra?

 

Også kan en vel stille spørsmål til hvorvidt vi ønsker at det er kun skal være èn instans, museene, som skal ha lov til å fortelle (våpen) historie. 

 

Edited by Javelin
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Skjøttarstuggun said:

Forby salg av startpistoler, softguns og andre lekesaker. La museer overta våpensamling. Våpen er for aktive sportsskyttere og jegere.

 

ignorance is bliss. Hadde det ikke vært for alle private samlere og ildsjeler som går rundt som vandrende leksikon og deler av sin kunnskap så hadde veldig mye våpenhistorie og kunnskap gått tapt. Sånne folk, i alle fall de jeg kjenner, skaper engasjement. Og engasjement er viktig for rekruttering. 

Dessverre er det mange som deler ditt syn om at våpen bare skal være ett verktøy for jakt og idrett. Om teknisk og historisk våpeninteresse var like anerkjent som idrett og matauk, trur jeg mye av det illegale markedet hadde kollapset. 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Javelin said:

Også kan en vel stille spørsmål til hvorvidt vi ønsker at det er kun skal være èn instans, museene, som skal ha lov til å fortelle (våpen) historie. 

 

Historisk sett, så har det vel ikke vært noen store suksesshistorier rundt det å ha et monopol som videreformidler historien.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skjøttarstuggun skrev:

Forby salg av startpistoler, softguns og andre lekesaker. La museer overta våpensamling. Våpen er for aktive sportsskyttere og jegere.

 

Her burde noen vært innstappa, omjokka og omskolert før de uttalte seg om greier de kanskje ikke har helt befatning med.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det må være lov å ha ulike syn, både på omfanget av problemet og på løsningen. Tommel ned- eller opp-tegnet på et innlegg gir et klart signal på om man er enig eller ikke. Men jeg trodde ærlig talt vi var ferdige med å omtale hverandre i sjikanerende og nedlatende vendinger, etter moderatorenes innsats i fjor?

Edited by Sølvrev
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Sølvrev skrev:

Det må være lov å ha ulike syn, både på omfanget av problemet og på løsningen. Tommel ned- eller opp-tegnet på et innlegg gir et klart signal på om man er enig eller ikke. Men jeg trodde ærlig talt vi var ferdige med å omtale hverandre i sjikanerende og nedlatende vendinger, etter moderatorenes innsats i fjor sommer?

 

Legger man opp til smasj, så kan det hende man også må kunne forvente å få en.

  • Like 2
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Forby salg av startpistoler, softguns og andre lekesaker. La museer overta våpensamling. Våpen er for aktive sportsskyttere og jegere.

Mest fornuftige som har vært skrevet i denne tråden.  Så mange saker med useriøse samlere har gjort at jeg har mistet all tillit. 

  • Like 1
  • Dont like 3
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, jkb said:

Mest fornuftige som har vært skrevet i denne tråden.  Så mange saker med useriøse samlere har gjort at jeg har mistet all tillit. 

Hvis det hadde vært bittelitt enklere for samlerene å lovlig besitte det som faller innunder tidsepoken de har valgt, uten å måtte ødelegge/modifisere gjenstandene, så tror jeg flesteparten av disse sakene ikke hadde eksistert..

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, Hk skrev:

Hvis det hadde vært bittelitt enklere for samlerene å lovlig besitte det som faller innunder tidsepoken de har valgt, uten å måtte ødelegge/modifisere gjenstandene, så tror jeg flesteparten av disse sakene ikke hadde eksistert..

Jeg tror vel vi hadde fått mange flere saker med mer våpen i omløp hos mer eller mindre seriøse samlere. Nei la museum er ta seg av historikk og samlinger av våpen. 

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Åpenbart en del som mener skytevåpen ikke er egnet som interessefelt eller hobby. Kun rene verktøy for å utøve skytesport eller jakt, regulert etter et strengt behovsregime. Da deler de oppfatning med både deler av forvaltningen (POD og diverse politimestere) og reguleringshungrige politikere. Vi trenger knapt påskynde utviklingen ved å ønske oss dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, bardp said:

Jeg tror vel vi hadde fått mange flere saker med mer våpen i omløp hos mer eller mindre seriøse samlere. Nei la museum er ta seg av historikk og samlinger av våpen. 

Jeg tror ikke det blir færre våpen i omløp hvis man velger en slik løsning, da hele markedet blir flyttet over til aktører som kun baserer driften på profitt. 

 

Disse aktørene driter oftest totalt i hvor våpnene havner, mens det fra «samlerenes» leir har vært relativt små lekkasjer ut til de virkelig tunge miljøene.

Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, bardp skrev:

 Nei la museum er ta seg av historikk og samlinger av våpen. 

Aner du hvor totalt urealistisk det er å få et godt og tilstrekkelig museumstilbud i tråd med myndighetenes formål for museer hvis det kun er museene som får ta seg av historikk og våpensamling? 

 

Tankene du forfekter vil, med enkelte unntak, på sikt føre til at våpenhistorie på museum slutter å eksistere. 

 

Edited by Javelin
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...