Jump to content

Ny i 2019! Meopta Optika 6


jmosbakk

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
På 27.2.2019 den 0.36, jmosbakk skrev:

Her var det en del interessant:
https://www.meoptasportsoptics.com/us/new-for-2019/
Europeisk produsert konkurrent til Conquest V6, med cm-klikk og FFP.
Hører til Meopro-serien så godt mulig vi får se en ganske fin pris også.

Ser 4.5-27x50 ligger på 800dollar på eurooptic.com 

Prisene deres på europeisk optikk er stort sett dyrere enn hva vi betaler for samme her i Norge. Så dvs at man skal kunne se den for ca. 7000 her. 

Feks meostar R1 3-12x56 koster 1200dollar som er 10470kr Winge selger den til 9990,- samme retikkel og begge med lys. 

 

Meopro 3-9x50 skal de ha 600 dollar for, mens sportsbutikken og winge skal ha 5990. Virker som de har bedre marginer på de billige 😒

 

Kanskje man må opp i 8000 da.. Men er fortsatt rimelig bra priset iforhold til V4, som den skal kjempe mot. Ikke V6

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er jo V6 den kjemper mot med 6x serien, på samme måte som R2.

Selv om den kanskje ikke når helt opp til Zeiss, må man sammenligne epler og epler. 

 

Hvis en pris på 7-8000 stemmer er det ganske rått for et belyst ffp/mil/mil europeisk sikte!

Må si at et 3-18x56 frister bra. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis vekt er viktig så kommer du ikke utenom Leupold. 
Som nevnt av flere andre på forumet så fatter jeg ikke hvorfor kikkertsikter for det sivile markedet bygges som bombefly.
I trampsykkelverden gikk det sport i å bygge den letteste sykkelen. Vi var mange som blakka oss for å spare 20g her og der.

Link to comment
Share on other sites

Fokuset på, og interessen for langhold, PRS og lignende skyting, der finessene på proffe sikter nok kan ha sin berettigelse, danner trend for siktemidler til annet bruk. Markedsføringsfolka hos produsentene lar ikke en slik mulighet til å skape et behov for at vi må ha noe annet, gå fra seg. Tviler vel på at såpass mye som 10% av disse siktene som blir solgt rundt faktisk blir brukt til sitt tiltenkte bruksområde i noen omfatning.

Link to comment
Share on other sites

Hadde de billige kikkertsiktene vært tunge og de dyre lette, som en hovedregel, så hadde jeg forstått det.
Hvis du går inn på Brownells og blåser av 74 store så får du tilsendt i overkant av en kilo med USO som har tilsvarende egenskaper som en Kahles til 25. 
Men..... Du kan smile hele veien til banken, for det er tross alt gratis frakt.
For sånne som meg, som tror jeg trenger FFP, mil/mil, utvendige tårn osv for å overleve, så ender alltid letinga hos Skytterlinken og da med en March 3-24x42 i handlekurven.
Leupold VX-3i 4,5-14x40 er forøvrig noe som bør vurderes for de som har en mer fornuftig tilnærming til hva optikk bør koste og som samtidig er opptatt av vekt. SFP og moa er greit hvis man ikke er inngrodd med FFP og mil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte to stk VX6 3-18x50 da Jakt og Friluft hadde auksjo for 5 år siden. Fikk den billigste for 8400. Det var mildt sakt et røverkjøp. Prisene har steget noe helt hinsides siden da og er nå nesten på nivå med Z6... Og da er de i praksis utkonkurert selv om d har noen finneser som er bedre. Blant annet et retikkel som fungerer selv om lyset går til helvete og en kurrant kulebanekompensator som ligger under lokk. Optika 6 virker som et "reinspikka" langholds-banesikte og i den kategorien har vi egentlig nok å velge i. Jeg ønsker meg sikter av typen Swarovski Z3 med lys. Tenk å fått en liten "nusselig" låsbar kompensator og lysprikk i 3-9x36 modellen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, jmosbakk skrev:

Kan ikke være mange som kjøper ny Leupold i Norge da vel? En Rifleman til 2500kr kanskje, men en VX-6 til 20+ blir bare dumt. Taper seg 10k i verdi når du passerer dørstokken til J&F så da bør du være sikker på at det er den du skal ha.

 

Er vel i en rifle/kikkert pakke det gir fornuft i å kjøpe high end Leupold, dersom prisen er rett. Å selge etterpå, til "rett pris", sliter man med, selv om mange av de er jækla bra.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er et godt kjøp til 8k ja!

 

Synes VXR 2-7x33 er et supert sikte på lettvektsrifle. Til 22k er VX6 på samme nivå som Z6i, latterlig dyrt.

 

Tror nok Optika serien konkurrerer mer/kun mot Vortex Viper enn de mer rendyrkede jaktsiktene. Spesielt på det amerikanske markedet har Viper en god andel, selv om nok de fleste ikke trenger ffp sikte til sitt bruk. Leupold prøver seg jo med sin LRP linje, men fått blandet kritikk og ansett som gammeldags. 

Link to comment
Share on other sites

Har en VX R 2-7x33 på skogsrifla mi (Ruger M77 International), og siktet er faktisk riktig så bra til dagjakt.
I hvert fall dekker det mitt behov til denne type jakt.
Det ligger også en ny VX R 4-12x50 på laderommet som jeg ikke helt vet hva jeg skal bruke til.
Impulskjøp, med tanke på reservesikte....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

Følger denne. Har vært inne å kikka på spekken på 3-18 modellene. "Trenger" et sikte til feltskyting som ikke koster ei månedslønn. Mange riktige finesser ift til dette. Zero stop, FFP, låsbart tårn, mil knepp på modeller med milretikkel. (Kunne ønsket meg CV, men skitt au) Og viktig for min del, uten stort tårn for sidejustering. Noe som gjør at jeg kan montere siktet rimelig lavt, uten å få trøbbel med hylseutkast. Men så var det retikkelutvalg da. Kan ikke se at noen av de tilgjengelige retikkel kan være egnet til bruk ved avstandsbedømmelse. Det eneste retikkelet som Meopta tilbyr, som ser ut til å være brukbart til det formål, er MRADretikkelet, og det tilbys ikke til disse modellene. Kun MRAD1.

Link to comment
Share on other sites

https://www.meoptasportsoptics.com/en/reticles/
Mener de leveres med mrad 1,2 og mildot 3. 
 

Ser selv litt på optika 6 5-30 til feltskyting,

vanskelig å oppdrive noe på lager men mildot 3 med 0.5 mil tror jeg egentlig greier seg til dfs bruk, stor oppgradering fra diopter uansett og med 0.50 er 0.25 greit å se også selv om den ikke er merket. Litt mindre visuell støy enn juletre?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mix skrev:

MRAD og MRAD1 er samme retikkelet bortsett fra MRAD1 har en sort ring rundt senterkrysset.

På denne siden; https://www.meoptasportsoptics.com/en/reticles/ ser det ut som det er noe mer forskjell på MRAD RD og MRAD1 RD, enn sirkelen. MRAD retikkelet ser greit ut, men leveres dessverre  ikke på alle modeller.

Har du link til en side som viser disse retiklene bedre?

PS. Få en liten rapport når du har fått kikka på siktet da.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Tok en kjapp test av 4,5-27x50 MRAD1 i går og her er mine betraktninger:

Ringen som omslutter senter forstyrrer noe og fremstår fullstendig unødvendig (skal tro om den er tilpasset en gammel tysk stålhjelm?), men etter å ha sikta litt på noen tretopper så ser jeg at fokuset vil ligge innenfor denne ringen og den vil trolig ikke hemme meg i praktisk bruk.
Klikk er distinkte og presise. Tårnet må løftes for å vris og vil da altså være låst når det er trykket ned. En trenger ikke å holde tårnet oppe når man skal justere.
Optisk kvalitet er imponerende opp til ca 20-22x. Etter dette blir den noe trang og mørk, men det er helt som forventet. (Høy zoom selger vel godt, men en Optika 5 4-20x50 som er lys og klar hele veien hadde vel ikke gitt Meopta noe dårligere rykte tror jeg.)
Den er enkel å justere skarp og alle justeringer er presise uten å bli for trege.

Lyset fungerer godt selv om det er noe strølys på høy styrke hvis man ikke er nøye med øyeplassering, men dette er pirk.

Hvis jeg skulle gjort justeringer på den så ville jeg slanket justeringsringen for forstørrelse, senket høydetårnet og helst hatt vanlig MRAD.
Jeg ser frem til å teste litt mer og da spesielt i motlys.


Uansett, med en prislapp under 10k så bidrar Meopta til å fremstille Vortex Viper PST II som overpriset.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Du fikk din du også @jmosbakk

Jeg er enig med deg i det meste, det som irriterer meg mest er at de kunne spandert lås også på vindturreten. Nå har ikke jeg testet så mye enda, men.

MRAD1 retikkelet ville jeg ikke byttet ut. Det står ikke tilbake for MRAD retikkelet heller tvert imot.

Ringen gjør senter lett synlig på lavere fortørrelser under 10X, noe som var grunnen til at MRAD retikkelet ble modifisert ifølge kontruktøren. Jeg synes heller ikke ringen er i veien på høyere forstørrelser. Retikkelet virker rent og fint og ikke så rotete som andre retikkler. Og milling fungerer jo like bra som på MRAD.

Ellers var bruksanvisningen en katastrofe. Får håpe det kommer en download etterhvert.

Optisk har jeg ikke fått testet noe særlig enda, må ha litt dagslys.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg testet i dagslys. Optisk er den meget bra, hadde egentlig ikke forventet noe annet heller. Når det gjelder motlys (sola står lavt om dagen) så var det endel reflekser. Så solblender blir bestillt, det følger ikke med i leveransen. Her har Vortex, Delta etc. fått noe å bryne seg mot.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke slik som på f.eks Zeiss V 6-24x56 med grease og fjær under. Mekanikken er helt lukket, ingen grease, så smuss er ikke noe problem. Skulle bare ønske de hadde spandert lås også på sidejusteringen. Men det er til å leve med. De fleste andre LH kikkerter har ikke dette de heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ikke så mye, men nok til å mene at den fortsetter å imponere meg. Spesielt den optiske kvaliteten.
Jeg skal få testet repeterbarhet i klikk når det blir tid til overs. Hvis den står i stil med resten av kikkertsiktet så skjønner jeg ikke hvorfor man skal bla opp det tredobbelte i pris for å få noe med et annet navn, så lenge vi fortsatt snakker om hobby og ikke et faktisk behov for noe helt spesielt.
Jeg er ikke det spøtt bedre enn andre når det kommer til å være utstyrshore så dette gjelder først og fremst meg selv.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Retikler her: https://www.meoptasportsoptics.com/en/reticles/

 

Men hvor handler folk? Det eneste jeg har funnet er 4C retikkelet i diverse butikker. 

Er dette egnet til langhold eller blir det for "grovt"? Hva er folks preferanser?

 

Spiller det i det hele tatt noen rolle?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...