Jump to content
jmosbakk

Ny i 2019! Meopta Optika 6

Recommended Posts

På 27.2.2019 den 0.36, jmosbakk skrev:

Her var det en del interessant:
https://www.meoptasportsoptics.com/us/new-for-2019/
Europeisk produsert konkurrent til Conquest V6, med cm-klikk og FFP.
Hører til Meopro-serien så godt mulig vi får se en ganske fin pris også.

Ser 4.5-27x50 ligger på 800dollar på eurooptic.com 

Prisene deres på europeisk optikk er stort sett dyrere enn hva vi betaler for samme her i Norge. Så dvs at man skal kunne se den for ca. 7000 her. 

Feks meostar R1 3-12x56 koster 1200dollar som er 10470kr Winge selger den til 9990,- samme retikkel og begge med lys. 

Meopro 3-9x50 skal de ha 600 dollar for, mens sportsbutikken og winge skal ha 5990. Virker som de har bedre marginer på de billige 😒

Kanskje man må opp i 8000 da.. Men er fortsatt rimelig bra priset iforhold til V4, som den skal kjempe mot. Ikke V6

Er jo V6 den kjemper mot med 6x serien, på samme måte som R2.

Selv om den kanskje ikke når helt opp til Zeiss, må man sammenligne epler og epler. 

Hvis en pris på 7-8000 stemmer er det ganske rått for et belyst ffp/mil/mil europeisk sikte!

Må si at et 3-18x56 frister bra. 

Selv om den når opp til Zeiss kommer det aldri til å bli akseptert av flertallet.

Det er vedtatt at Meopta ligger noen hakk under og det tror jeg ikke de kommer seg fra.

Ja, det er uten tvil spennende. Betalingsviljen blant den aktuelle kjøpergruppen er dog helt vanvittig så godt mulig den blir for billig.

Voldsomt til vekt på disse siktene. Kunne ha tenkt meg et 2.5-15x44’ish sikte til reinsjakta. Men ikke når den veier 772 gram.. 

• Like 1

Hvis vekt er viktig så kommer du ikke utenom Leupold. 
Som nevnt av flere andre på forumet så fatter jeg ikke hvorfor kikkertsikter for det sivile markedet bygges som bombefly.
I trampsykkelverden gikk det sport i å bygge den letteste sykkelen. Vi var mange som blakka oss for å spare 20g her og der.

Fokuset på, og interessen for langhold, PRS og lignende skyting, der finessene på proffe sikter nok kan ha sin berettigelse, danner trend for siktemidler til annet bruk. Markedsføringsfolka hos produsentene lar ikke en slik mulighet til å skape et behov for at vi må ha noe annet, gå fra seg. Tviler vel på at såpass mye som 10% av disse siktene som blir solgt rundt faktisk blir brukt til sitt tiltenkte bruksområde i noen omfatning.

29 minutter siden, jmosbakk skrev:

Hvis vekt er viktig så kommer du ikke utenom Leupold. 

Enig. Man får en VX6 3-18x44 som er temmelig sammenlignbar med overnevnt Meopta. Den veier 540gram. 230g merkes på toppen av ei rifle.

Hadde de billige kikkertsiktene vært tunge og de dyre lette, som en hovedregel, så hadde jeg forstått det.
Hvis du går inn på Brownells og blåser av 74 store så får du tilsendt i overkant av en kilo med USO som har tilsvarende egenskaper som en Kahles til 25. 
Men..... Du kan smile hele veien til banken, for det er tross alt gratis frakt.
For sånne som meg, som tror jeg trenger FFP, mil/mil, utvendige tårn osv for å overleve, så ender alltid letinga hos Skytterlinken og da med en March 3-24x42 i handlekurven.
Leupold VX-3i 4,5-14x40 er forøvrig noe som bør vurderes for de som har en mer fornuftig tilnærming til hva optikk bør koste og som samtidig er opptatt av vekt. SFP og moa er greit hvis man ikke er inngrodd med FFP og mil.

Kanskje ok hvis kjøpt i USA, men hvis man kjøper det i Norge og betaler like mye for en Leupold som man kan få en Swaro Z6i, har man bommet litt synes jeg...gode sikter, men ikke 22k godt sikte.

Kan ikke være mange som kjøper ny Leupold i Norge da vel? En Rifleman til 2500kr kanskje, men en VX-6 til 20+ blir bare dumt. Taper seg 10k i verdi når du passerer dørstokken til J&F så da bør du være sikker på at det er den du skal ha.

My point exactly :)

Nå vil jo en ffp Optika være et langholdssikte for min del, men enig i at VX3 er ganske så ideell kikkert på reinsjakt spesielt.

Jeg kjøpte to stk VX6 3-18x50 da Jakt og Friluft hadde auksjo for 5 år siden. Fikk den billigste for 8400. Det var mildt sakt et røverkjøp. Prisene har steget noe helt hinsides siden da og er nå nesten på nivå med Z6... Og da er de i praksis utkonkurert selv om d har noen finneser som er bedre. Blant annet et retikkel som fungerer selv om lyset går til helvete og en kurrant kulebanekompensator som ligger under lokk. Optika 6 virker som et "reinspikka" langholds-banesikte og i den kategorien har vi egentlig nok å velge i. Jeg ønsker meg sikter av typen Swarovski Z3 med lys. Tenk å fått en liten "nusselig" låsbar kompensator og lysprikk i 3-9x36 modellen.

• Like 1

2 timer siden, jmosbakk skrev:

Kan ikke være mange som kjøper ny Leupold i Norge da vel? En Rifleman til 2500kr kanskje, men en VX-6 til 20+ blir bare dumt. Taper seg 10k i verdi når du passerer dørstokken til J&F så da bør du være sikker på at det er den du skal ha.

Er vel i en rifle/kikkert pakke det gir fornuft i å kjøpe high end Leupold, dersom prisen er rett. Å selge etterpå, til "rett pris", sliter man med, selv om mange av de er jækla bra.

Det er et godt kjøp til 8k ja!

Synes VXR 2-7x33 er et supert sikte på lettvektsrifle. Til 22k er VX6 på samme nivå som Z6i, latterlig dyrt.

Tror nok Optika serien konkurrerer mer/kun mot Vortex Viper enn de mer rendyrkede jaktsiktene. Spesielt på det amerikanske markedet har Viper en god andel, selv om nok de fleste ikke trenger ffp sikte til sitt bruk. Leupold prøver seg jo med sin LRP linje, men fått blandet kritikk og ansett som gammeldags. 

Har en VX R 2-7x33 på skogsrifla mi (Ruger M77 International), og siktet er faktisk riktig så bra til dagjakt.
I hvert fall dekker det mitt behov til denne type jakt.
Det ligger også en ny VX R 4-12x50 på laderommet som jeg ikke helt vet hva jeg skal bruke til.
Impulskjøp, med tanke på reservesikte....