Jump to content

Nok en hund DREPT av ulv !!!!


jegeren

Recommended Posts

Hei

Bare å lese litt på http://www.jaktjournalen.com" target="_blank ( Robsoft forum). Les tråden om de som har hatt ulv i mer enn 10 år.

 

 

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

 

Besvara 142 inlägg • Sida 1 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 8

10 år med varg.. Hur ser det ut om 10 år från nu?

av pininhakan » 16 feb 2013, 23:09

 

Det har gått 10 år sedan jag naivt tyckte det var fränt med 4 färska Vargspår på hemmamarken...

Idag ställde vi in harjakten med stövare för 4/5 gången vi varit ut. Rådjuren är inte jaktbara o vi handmotar älgar som inte finns.

 

Givetvis är jag bitter!

 

Hur ser vårt jaktliv ut om tio år?? Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Med betraktning i guds skaperverk, er den eneste logiske løsningen at man fjerner det som er av ulv i Norsk fauna, da alle "halveis" løsninger er dømt til å mislyktes.

 

Jeg kunne i stor grad følge ditt resonement og kommet til motsatt logiske konklusjon :!::twisted:

 

Norge er et "perfekt" land for sauehold, eller omvendt det eneste jorbruket norske bønder uten importerte insatsmidler kan produsere stort og billig nok, er får. Sårbarheten til norsk sau er ene og alene skapt gjennom avl i et ulvefritt Norge. Opprinnelige saueraser var sprekere og med naturlige fluktreaksjoner. Nåværende sauehold passer da rett og slett ikke inn i det JEG kaller en naturligere tilstand i Norge. Jeg syntes rovdyrs glisne (mulige)tilstedeværelse er en del kulissene i min søken etter "flow-tilstanden" som er selve kjernen i min jaktopplevelse. En " :?: ordnet" og ryddet natur trigger meg rett og slett ikke like mye(det er en følelsesting). Det vil ikke si at jeg ikke jakter i randsoner av kulturlandskap etc. Jeg kan t.o.m hugge/rydde poster. Men den økologiske "balansen" og de livskraftige bestandene av jegere og byttedyr tilfører jakt og andre aktiviteter i naturen en ekstra dimensjon for min og mange andres del :o

 

AS

Beklager, om man følger resonemanget basert på Guds ord. Er der kun en løsning, dette da matauk da har den absolutte forrang.

 

Vi lever i en gjennomregulert natur i norge (finnes i prinsipp ikke urørt villmark). Det meste som er her er valgt, selv det å la ulven få retablere seg er valgt på stortinget. (Riktignok på falske premisser men uansett valgt).

 

Om man skal gå ut fra det naturlige, så er det at jeg går ut døren, og fjerner det jeg ikke liker (innkludert naboen :wink: om så skulle falle meg inn). Og ihvertfall det som måtte være av hindringer for meg og mine med tanke på matauk. Dette innkluderer selvsagt konkurrenter i matfatet. Det er ikke naturlig å såkalt leve i sammeksistens med konkurrenter, naturen er så viselig innrettet at den sterkeste part alltid vinner. Det vi har i dag er en selvpålagt handikapping av den sterkeste part, jeg kan ikke tenke meg noen som kan påstå at det er naturlig.

Sett i lys av dette faller alle argumenter for å holde seg med rovdyr bort, da det ikke er naturlig å holde seg med slike om de framstår som en konkurrent til mennesket.

 

Dette basert både på teologi, og Darwinismens grunnelemneter (som jeg antar det henspilles til når det blir snakk om hva som er naturlig). Følelser derimot, se det er en helt annen sak, men ikke kall det naturlig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, så ser jeg på jegere/friluftsmennesker som konservator av opprinnelig natur. Jeg har konsekvent omtalt jegeren som en gjest/turist i et fungerende økosystem. Jakt er ikke lenger et element i evolusjonen for mennesket. Jeger forestiller/opplever dog at de har drifter i forhold til jakt og søker å tilfredsstille disse. Den moderne/reflekterte jeger vet at "konkurrenter" i "matfatet" på lang sikt forhindrer degenerering av bestandene og biologisk homogenisering. Jegere bør prinsipiellt ikke henfalle til kortsiktig styrt maksimering av jaktbar biomasse ved å kontrollere insatsfaktorer. Ofte kan slik kultivering over tid minne mer om husdyrhold enn om å bevare en naturlig tilstand. Jeg tror moderne "Darwinisme" for jegere/jaktområder vil innebære bevaring/overlevelse av jaktformer der man gjester en illusjon av mest mulig opprinnelig/"urørt" natur og at man høster et overskudd i konkurranse med rovdyr. Skulle jakt kun handle om matauk i form av avskyting av "innhegna" "husdyr", ville kjapt resten av samfunnet satt en stopper for det.

 

AS

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

regnestykket er enkelt, vil man høste av naturen, må man så. Det gjøres best ved å ivareta viltets habitat, samt øke viltets overlevelsesmuligheter gjennom foring og rovviltbekjempelse. Mindre rev, mere skogsfugl. Mindre ulv, mere elg. Dersom noen av disse alternativene ikke faller i smak, bør man gjøre noe annet enn å jakte. Ingen prinsipielle forskjeller på å skyte ulv enn å skyte rev, gitt at ulvens overlevelsesmuligheter som bestand ikke blir truet. Bestanden av ulv i denne sammenheng er den russisk-finske-skandinaviske bestanden. I tillegg til denne likningen kommer ev. problemer rovdyr skaper med sin naturlige adferd, f.eks predasjon av beitedyr og hunder. Så alt sett under ett passer nok ulven best i store folketomme områder lenger øst i utbredelsesområdet.

:winke1:

ps. det finnes IKKE urørt villmark i Norge, der man kan la naturen råde 100% upåvirket. Å påstå det vil være å lure seg selv. Hvor i Norges land finner man områder der det ikke har vært bruk av naturen i en eller annen form de siste årene?

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke latt hunden løpe fritt hvis det var fare for ulv.
Du behøver ikke å la hunden løpe fritt for at ulven tar den, det går helt fint i bånd på gårdsplassen også.....

 

Østmarka ulvene vil bli et interessant prosjekt når disse yngler og blir flere, la oss se på saken om 5-6 år....da har nok smilet stivnet og Disney fantasien har spillt falitt..

 

Ulver dreper for å leve, hva de dreper er litt tilfeldig... at det får relativt ubehaglige konskvenser ....behøver ikke å ha mastergrad i biologi for å forstå dette, relativt åpenbart

 

Virker som om en del mennesker som favner ulven og denns eksistens i disse microområdene ikke forstår at når disse ulvene blir flere, blir de samtidig mer vant til mennesker og den naturlige skyheten blir borte...da blir dette litt farligt...en ulv frykter man ikke selv om den har mer enn nok kapasitet til å drepe et menneske

 

6-7 ulver i flokk er noe helt annet.. alle som har noe erfaring med hund, ser disse egenskapene og forstår mekanismen.

 

Vi har sikkert et godt klima for sibirsk tiger...vel, alle kan vel tenke seg Nordmarka uten disse dyrene..? jeg savner ikke ulv heller..

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi livsfarlige dyr i her Norge også uten ulv. Noen naturlig som bjørn og elg, men også menneskelig innførte som f.eks moskus. Disse har faktisk (flere ganger) drept mennseker i norden i moderne tid (ja, det er mindre relevant for norske forhold i dag hva som har skjedd på søppelplasser i India og blandt uteliggere i Russland eller for 150 år siden). Likevel er dette en risiko det tydelighvis går an å håndtere uten å kreve umiddelbar utryddelse av arten(e) på norsk jord...

 

Og at "kaffelattedrikkendeOsloveganeresomkjørerelbil" plutselig skal "se bygdefolkets smerte og bli omvendt" bare fordi en puddel og en travhest skulle bli spist i bynære strøk tviler jeg litt på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

regnestykket er enkelt, vil man høste av naturen, må man så. Det gjøres best ved å ivareta viltets habitat, samt øke viltets overlevelsesmuligheter gjennom foring og rovviltbekjempelse. Mindre rev, mere skogsfugl. Mindre ulv, mere elg. Dersom noen av disse alternativene ikke faller i smak, bør man gjøre noe annet enn å jakte. Ingen prinsipielle forskjeller på å skyte ulv enn å skyte rev, gitt at ulvens overlevelsesmuligheter som bestand ikke blir truet. Bestanden av ulv i denne sammenheng er den russisk-finske-skandinaviske bestanden. I tillegg til denne likningen kommer ev. problemer rovdyr skaper med sin naturlige adferd, f.eks predasjon av beitedyr og hunder. Så alt sett under ett passer nok ulven best i store folketomme områder lenger øst i utbredelsesområdet.

:winke1:

ps. det finnes IKKE urørt villmark i Norge, der man kan la naturen råde 100% upåvirket. Å påstå det vil være å lure seg selv. Hvor i Norges land finner man områder der det ikke har vært bruk av naturen i en eller annen form de siste årene?

 

Er for, å ivareta og helst ekspandere viltets habitat. Men er i prinsippet imot foring. Er dog for jakt på rovdyr og kan da antakelig selv høste mer matvilt på grunnlag av dette? Skulle gjerne delt elgen med ulven, men da fått mulighet til å jakte samme ulv. Ser for meg ved litt mindre matvilt-kvoter og evt. større rovviltbestand+kvoter, at det vil bli gjort færre forvaltningstabber og at alle arter "utarbeider" en bedre/sterkere gen-pool. Som sagt, tror jakta på sikt forsvinner hvis det fokuseres på maksimalt, billigst uttak av biomasse/kjøtt.

 

:wink:

AS

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok ikke så sabla uenig. Men husk at foring har andre aspekter, bla redusert beiteskade og færre trafikkulykker.

Ulv jaktes jo på lisens i dag, men kvotene kan jo diskuteres. Det er heller ikke til å stikke under en stol at ulvejakta er den som fordømmes sterkest av mange. Problemet med disse folkene er jo at de har opphøyet ulven til ei hellig ku og de ville antagelig fordømme jakta om vi hadde 5000 ulv i Norge...Derfor er det gjerne slik at bordet fanger når det først er etablert fast stamme i et område. Og jakta blir skadelidende sammen med landbruket.

Link to comment
Share on other sites

Derfor er det gjerne slik at bordet fanger når det først er etablert fast stamme i et område. Og jakta blir skadelidende sammen med landbruket.

Ja mulig jakt er i ferd med å bli en utdøende hobby nå som naturens egne predatorer igjen er på plass.

Link to comment
Share on other sites

Derfor er det gjerne slik at bordet fanger når det først er etablert fast stamme i et område. Og jakta blir skadelidende sammen med landbruket.
Ja mulig jakt er i ferd med å bli en utdøende hobby nå som naturens egne predatorer igjen er på plass.

Slapp av helon predatorene kommer altid til tapende ut til slutt .Tar bare litt lengre tid i Norge før myndighetene ser problemet med kostnadene ulven fører med seg.Plagene den påfører enkeltmeneske bryr ikke myndighetene seg om ,Men når det begynner og koste peng er de raske til å snu i mellomtiden får vi jegere ta ut den ulven vi får felling på :D

Link to comment
Share on other sites

for oss som lever og ånder for landbruk og løshundjakta og samtidig bor i ulvetette områder, så blir det en stressfaktor og ødeleggende når man ikke får trent/jaktet med hunden(e) sine og når man ikke blir hørt og man nærmest bønfaller om å få fellingstillatelse på 1-2 dyr, for å kunne få til noe og da muligens forbedret levefaktoren og livskvaliteten til bonden og oss løshundjegere men hver gang blir det blankt avslag. er ikke rart folk tar saken i egne hender. ja jeg jakter med løshund, bor i 2 ulvetette områder og jakter i begge, men så er jeg også imot ulv men er med på den at vi kan ha et par tre ulveflokker i Norge men da ikke på samme plassen tredd nedover hue på oss

men så leser jeg at ting er tilrettelagt for oss, hva er tilrettelagt for oss? har ikke sett noe til det så derfor lurer jeg ofte på hva som er tilrettelagt for oss?

er alltid like hyggelig å finne igjen kadaver i skogen 100-500m unna der du bor og vet at det 99% er ulv pga ulven har vært rundt huset i åar tre døgn. det er ikke så artig når det er 4 hunder som skal ut og lufte seg og ikke alltid like artig å ta joggeturen på 5 km-1 mil når en vet at det er lite med mat rundt der ulven holder til!

Link to comment
Share on other sites

regnestykket er enkelt, vil man høste av naturen, må man så. Det gjøres best ved å ivareta viltets habitat, samt øke viltets overlevelsesmuligheter gjennom foring og rovviltbekjempelse. Mindre rev, mere skogsfugl. Mindre ulv, mere elg. Dersom noen av disse alternativene ikke faller i smak, bør man gjøre noe annet enn å jakte. Ingen prinsipielle forskjeller på å skyte ulv enn å skyte rev, gitt at ulvens overlevelsesmuligheter som bestand ikke blir truet. Bestanden av ulv i denne sammenheng er den russisk-finske-skandinaviske bestanden. I tillegg til denne likningen kommer ev. problemer rovdyr skaper med sin naturlige adferd, f.eks predasjon av beitedyr og hunder. Så alt sett under ett passer nok ulven best i store folketomme områder lenger øst i utbredelsesområdet.

:winke1:

ps. det finnes IKKE urørt villmark i Norge, der man kan la naturen råde 100% upåvirket. Å påstå det vil være å lure seg selv. Hvor i Norges land finner man områder der det ikke har vært bruk av naturen i en eller annen form de siste årene?

Hei Wolverine.

Jeg ser du er stor modstander av ulv i norge. Vil ikke bebrejde deg det, da vi har alle ret til sin egen mening. Jeg er også for at "hjelpe" vores matvilt til at kunne reproducere seg selv så mye at der er et pent overskud til at vi jegere kan høste. Men jeg syntes der er en meget stor forskjel på regulering og udrydelse. Vi mennesker udryddede ulven for mange år siden, det er vel ikke en av de historie vi trenger at være stolte av. Syntes det er trist hver gang man høre om en art, det være seg dyreart eller planteart som bliver udryddet. Syntes vi skulle via den erfaring og kundskap vi har tilegnet os, være for kloke til at gentage sånne ting.

Vi har alle en plass her på jorden " vil altså ikke lyde religiøs sorry" Men ser med glæde at der heldigvis er nogle arter som stadig kjemper for at vende tilbake til de habitater som vi mennesker har forvist dem fra.

Det være seg ulv, vildsvin og hjort. Jeg er dansk som har boet her i norge i godt 11 år, så jeg følger såklart med i de dankse medier også. I danmark er ulven ved at vende tilbake, den kommer fra polen via tyskland som i dag har en anseelig ulvestamme. De første sau er også blevet taget/spist av ulv i danmark. Så ulven er nok en art som vi må se på med respekt. Respekt mener jeg at det at den har stået igennem så mye motgang og stadig prøver at etablere seg, det tar jeg egentlig hatten av for.

MEN.

For der er såklart et men her.

Ser de kommentare som danskere har runt nyheterne om de sau som ulven har taget. Og må sige at 90% av hva jeg har lest av kommentarer fra danskere, viser at de har ikke peiling på hva en ulv er. Og hvor skulle de vite det fra, de sitter i en lille leilighet i storbyen og leser om dette i avisa. Her er der noet som må gjøres !

Og det er regeringerne i de enkelte lande som har ansvaret her. Noet som de som vanligt springer fra hver gabg der er en utfordring. Hvis regeringen vil at vi skal have ulv, må de tenke dette til ende og spørge seg selv om, hvilke konsekvenser dette har for samfunnet. Og her står mye igen.

Pkt. 1. Vil de tillade folk at forsvare seg selv mot ulve angreb ? tenker her på de historier man har hørt om ulve som har fulgt folk til dørs der er ute og lufte bikja. Og her mener jeg så at man må se mot andre dele av verden som har disse rovdyr. Der er det lov at bære våpen for at kunne forsvare seg selv i en sådan situation. "men det er jo nok ikke så populert i disse tider" Men personligt vil jeg ikke stå og se på at hverken meg selv eller hunden min blir angrebet/truet på livet av noet væsen.

Jeg mener der er plass til ulven, men folk må have en ret til at forsvare seg selv og de nærmeste. Det skal ikke komme dertil at man læser om folk som er blevet angrebet, da har regeringen ikke gjort sin job.

Pkt. 2. Dyrehold. Det er nok os selv som sover litt i timen her. Der kan vi lære mye av tyskerne, der har bønderne skaffet seg hunde til at passe på dyrene, og de hunde finnes. De trenger såklrt at være noen stykker, men da klare de fint at holde ulven borte fra dyrene. Men jeg har den fornemmelse at det gidder norske sauebønder ikke at drive med, det er jo job ??? Skal til at fodre bikja hver dag? Vi pleier jo bare slippe sauerne og så hente dem igjen på høsten. Men det er kanske ikke sådan man skal have dyrehold. Førhen hvor vi havde ulv, da måtte man faktisk passe disse dyr, det gamle yrke som hed Hyrde. Han havde hyrdehunde, det var disse som holdt ulven vek.

Jeg mener der kan og må være plass til alle, både ulv og mennesker. Men der er noen ting som må være på plass, og der er vi igen tilbake til den styrende makt." Som kanske ikke makter opgaven."

Lad os få op en diskusjon om hvordan det skal være hvis vi absolut gerne vil have disse nye/gamle dyrearter tilbake.

Igen. Der må jo være plass til os alle.

Link to comment
Share on other sites

Pkt. 2. Dyrehold. Det er nok os selv som sover litt i timen her. Der kan vi lære mye av tyskerne, der har bønderne skaffet seg hunde til at passe på dyrene, og de hunde finnes. De trenger såklrt at være noen stykker, men da klare de fint at holde ulven borte fra dyrene. Men jeg har den fornemmelse at det gidder norske sauebønder ikke at drive med, det er jo job ??? Skal til at fodre bikja hver dag? Vi pleier jo bare slippe sauerne og så hente dem igjen på høsten. Men det er kanske ikke sådan man skal have dyrehold. Førhen hvor vi havde ulv, da måtte man faktisk passe disse dyr, det gamle yrke som hed Hyrde. Han havde hyrdehunde, det var disse som holdt ulven vek.

Jeg mener der kan og må være plass til alle, både ulv og mennesker. Men der er noen ting som må være på plass, og der er vi igen tilbake til den styrende makt." Som kanske ikke makter opgaven."

Lad os få op en diskusjon om hvordan det skal være hvis vi absolut gerne vil have disse nye/gamle dyrearter tilbake.

Igen. Der må jo være plass til os alle.

Det er jo på fjellet meste parten av beitet er. Innmarka brukes til høsting av vinter for. Skal man da til fjells hver dag og fore gjeterhundene? Fungerer sikkert fint hvis dyrene er rett i nærheten men ikke hvis man skal benytte matfatet i høyden, som Norge er fult av.
Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Var vel det som man havde seter hytter til i de dage hvor ulven var her. Boede ikke folk på seteren på sommeren hvor dyrene gik deroppe. Det fungerte vel dengang, så det kan vel fungere igen. Jeg sier ikke det ikke krever mere at have dyrehold, men hvis man fra statens side vil have ulv og sau på fjellet. Da må man jo indrette seg derefter.

Link to comment
Share on other sites

Speikey@

vet du hvor mye bøndene jobber for dyrene sine hver dag? hvor mye tid dem vier til dyra sine? hvor mye jobb dem har med dem og hva dem gjør for å kunne minske rovdyrtapene? kan tenke meg at du ikke har sett en bonde i aksjon, jeg er nabo med en og jobber ilag med han for å kunne hjelpe han og det er mere jobb en du tror!

 

i Trysil det rovdyrgjerdet der er jo helt bak mål med for dårlig beitemark og mere tap av sau en det som er uten for gjerdet og bøndene vil ha sauene sine opp til nordlige delene av hedmark og oppland for å kunne slippe så mye rovdyrtap samt sauene har bedre av det da dem er sprekere og ser bedre ut en det dem gjør inne i rovdyrgjerdet. innenfor rovdyrgjerdet er det alt for dårlig beite og rovdyrene har lært seg at det går fint å ta seg inn. 2 av 4 år har det vært rovdyr inni gjerdet og det har ført til masse tap.

det har ført til at folk vil ha sauene sine opp til Vinstra for å ha dem på beite der, men nei da det får vi jo ikke lov til da vi har et rovdyrgjerdet som staten har brukt masse penger på men det fungerer jo ikke! så noen få bønder har fått dyrene sine opp til Vinstra og opplevd en ny vår med de sauene som har vært der. De er sprekere,ser bedre ut og har til og med riktig fasong som en sau skal ha, litt kraftige og bra med muskler, ikke se ut som en beingrinn når dem kommer tilbake fra beitet. ja dem er blitt tynnere på Vinstra men er også i bedre forfattning og har hatt en langt bedre beitesesong en det de andre dyra har hatt så da kan du forklare meg Speikey, gjør ikke bonden noe for dyra sine? stell 24/7/365 så dem har noe å gjøre!

Link to comment
Share on other sites

Jeg må støtte Peder her. Det er mye jobb. Så må du tenke på at i den tida sauen er i fjellet, skal jorda pløyes, harves og sås. Så er det onnetid og vinterens for skal berges. Å være sauebonde i Norge i dag er et ensomt yrke.

Jeg registrerer også at flere bønder i sørfylket ønsker å slippe dyra i Nord dalen. Problemet er jo at du slipper dem ut til jerven her....

Speikey, min holdning til ulv og rovdyr generelt er formet av personlige opplevelser som jeg ikke vil komme mer innpå her. Jeg er ikke sauebonde lenger pga disse opplevelsene og følelsen av at jeg ble bebreidet tapene av mattilsynet.

:evil:

Link to comment
Share on other sites

En jeger har stort sett et formål med sin hobby, å jakte på noe og nær sagt samme hvilen aart det er.

Vi andre får se helheten og vurdere derifra.

Enda et bastant utsagn! Du er altså av den oppfatning at de fleste jegere ikke ser helheten i naturen? Det er du min venn som ikke ser helheten og som jeg tidligere sa, stikk fingeren i jorda!

Akkurat nå tviler jeg på at du er skytter også. Hvilke grener skyter du i?

 

Siden han ikke klarer å svare på hvor mange skudd han skyter eller hvilken grener han skyter i, tviler jeg på at han har noe med skyte sporten og gjøre. Har veldig mange bilder jeg har lyst til og vise helon. Tipper at mange av de havner på green peac sin side :-D

 

 

Russland sliter med for mye ulv og slik kommer det til og bli her også vis ikke politikerne får fingern ut av "rævhållet". Håper de gjør det FØR ulven angriper et menneske.

 

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Helon: Svaret på ditt spørsmål er: I fjor.

 

Dette dreier seg ikke om hvem som skyter flest hull i ei pappskive i løpet av et år.

 

Dette dreier seg om det er riktig å kreve at norske menn og kvinner skal kaste en århundrelang kultur og tradisjon med løshundjakt på dynga. Og at det skal skje til fordel for en russisk ulvebestand som er blitt så stor at den er kommet helt hit.

 

Ta i betraktning at russerne samtidig skyter ned det de kan av den samme stammen, for å få ned antallet.

 

"Tenk globalt - handle lokalt." Var ikke det et slagord i miljøkampen? Gjelder det ikke lenger?

Link to comment
Share on other sites

Og når ble sist et menneske angrepet av ulv ??????????????????

Dessverre ikke lenge siden:

http://www.jaktojagare.se/notiser/tioaring-vargdodad-i-sibirien

 

Joda, jeg vet det ikke er i Norge. Men den norske ulven er jo opprinnelig fra Russland, så hvorfor skulle den "Norske" ulven være snillere? Dessuten, skal man vurdere hvor mange som er drept av ulv på så og så mange år, må man se der det faktisk har vært ulv i den perioden man sikter til.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

2012: Kvinne (30) drept i Kolmården dyrepark i Sverige.

2010: Kvinne (32) ble drept på joggetur i Alaska.

2009: Kvinne drept i Tbilisi, Georgia.

2006: Gutt (8) antatt drept av ulv i Nakhodka, Russland. Ikke endelig bekreftet.

2005: Mann (22) ble drept i Canada, Seks personer drept av ulv i Afghanistan, to drept i Usbekistan, og en mann drept av ulv i Iran.

2003: Tilsammen seks personer ble drept av ulv i Russland. Heller ikke disse tilfellene er endelig bekreftet.

20. århundre: Fem barn i Polen i 1937. Fire barn i Spania i 1957–1974. Påstått 36 barn i Kirov, Russland i årene 1944–1953. Åtte tilfeller i Nord-Amerika i årene 1994–2002.

Kilder: Wikipedia og NINA

Link to comment
Share on other sites

Og når ble sist et menneske angrepet av ulv ??????????????????

Som jeg skrev længere oppe i et innlæg.

Har læst og hørt interview med en dame som var ute og lufte hunden hendes i bånd. Hun blev fulgt til dørs av ulve "3 stk så vidt jeg husker" de var rigtigt nære på og viste tender. De var ute efter hunden hendes, men da er det så nære på at ingen kan fortælle utfallet av en sådan situation.

Som sagt er jeg ikke tilhenger av at udrydde ulven i norge eller noet annet land, men mener hvis vi skal have rovdyr i sådan en kaliber, da må der være lovhjemmel og mulighet for at kunne forsvare seg selv og sine nærmeste.

Men du mener åbentbart vi skal sidde og vente på at et menneske vil blive angrebet med de følger det vil føre med seg, innen vi tar den diskusjon. Sorry, men jeg vil ikke have på mine skuldre at forsvare ulven så langt at jeg vil påstå at den ikke er i stand til at angripe et menneske. Ville have det rigtigt dårligt med meg selv hvis den dag skulle komme. Håper aldrig det vil skje, men sjansen for et sådan tilfælle øker så klart med antal av rovdyr. Det sier jo seg selv.

Link to comment
Share on other sites

2012: Kvinne (30) drept i Kolmården dyrepark i Sverige.

2010: Kvinne (32) ble drept på joggetur i Alaska.

2009: Kvinne drept i Tbilisi, Georgia.

2006: Gutt (8) antatt drept av ulv i Nakhodka, Russland. Ikke endelig bekreftet.

2005: Mann (22) ble drept i Canada, Seks personer drept av ulv i Afghanistan, to drept i Usbekistan, og en mann drept av ulv i Iran.

2003: Tilsammen seks personer ble drept av ulv i Russland. Heller ikke disse tilfellene er endelig bekreftet.

20. århundre: Fem barn i Polen i 1937. Fire barn i Spania i 1957–1974. Påstått 36 barn i Kirov, Russland i årene 1944–1953. Åtte tilfeller i Nord-Amerika i årene 1994–2002.

Kilder: Wikipedia og NINA

Ja den statistikken på 75 år viser jo at dette er et 0 problem i en målestokk der vil vise hva menneskene faktisk dør av. På verdensbasis er det nok verre å kutte seg i fingeren med medfølgende infeksjon.

Link to comment
Share on other sites

2012: Kvinne (30) drept i Kolmården dyrepark i Sverige.

2010: Kvinne (32) ble drept på joggetur i Alaska.

2009: Kvinne drept i Tbilisi, Georgia.

2006: Gutt (8) antatt drept av ulv i Nakhodka, Russland. Ikke endelig bekreftet.

2005: Mann (22) ble drept i Canada, Seks personer drept av ulv i Afghanistan, to drept i Usbekistan, og en mann drept av ulv i Iran.

2003: Tilsammen seks personer ble drept av ulv i Russland. Heller ikke disse tilfellene er endelig bekreftet.

20. århundre: Fem barn i Polen i 1937. Fire barn i Spania i 1957–1974. Påstått 36 barn i Kirov, Russland i årene 1944–1953. Åtte tilfeller i Nord-Amerika i årene 1994–2002.

Kilder: Wikipedia og NINA

Ja den statistikken på 75 år viser jo at dette er et 0 problem i en målestokk der vil vise hva menneskene faktisk dør av. På verdensbasis er det nok verre å kutte seg i fingeren med medfølgende infeksjon.

Ja, er helt enig i at der er mange måter at komme alvorligt til skade på som er mere sandsynligt end at blive angrebet av ulv. Men er det et argument for at man bør have ret til at tage sine forholds regler ? Eller du mener vi skal enten tage chansen, ellr blive hjemme fra en luftetur med hunden i skogen ?

Jeg mener at når man har taget den forholdsregel at holde hunden i bånn i et område hvor man kan treffe på ulv "er vel omkring halvdelen av norge nu om tiden" da kan man vel ikke gjøre mye mere. Bortsett fra at blive hjemme.

Jeg gentager. Jeg er ikke for at ulven skal udryddes noen plass, men de individer som ikke viser frygt nok for mennesket til at holde sig unna os, de må efter all fornuft kunne tages ut. Et er at blive opsøgt av ulv i skogen, noe annet er at jage ulven " referere her til det fine eksempel staten viste os med helikopter jakt" Men de er jo ikke klogere.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på ulverevirene i Sverige og se hvor tett de ligger fra Karlstad og nordover. Her er det ikke mye ledig revirplass igjen! Sørover kommer de omtrent ikke pga bebyggelse og veier. Trekker de nordover blir de skutt pga reinbeite og østover stopper det seg selv. Da har de en mulighet igjen. Inn i Norge. Om med tanke på hvor sinnsykt mange ynglinger Sverige har i år og som de kommer til å få i årene som kommer så har vi et fantastisk stort problem! Jeg lurer på hvor rovdyrforvaltningen er! Det kommer til å trekke MYE ulv inn i Norge i årene som kommer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke engang at dere gidder å la dere provosere av noen som så veldig tydelig et troll som helon.

Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden for å se hva han skriver. Bare de siste innleggene, men

Troller han for at han ikke har samme mening som deg?

Tar han veldig feil?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...